سایر منابع:
سایر خبرها
فیلم های سینمایی ساخته شده با مساله واقعی جامعه فاصله دارد
مخاطب دو میلیونی در سینما ها هستیم و این نشان دهنده عدم تطابق فیلم ها با ذائقه مخاطب ایرانی است. ما یک سند مصوب در حوزه سینما در 20 سال گذشته نداشته ایم و هر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی به این مساله ورود کرده با کارشکنی هایی مواجه شده است و همین امر موجب شده تا از آرزو هایی که امثال شهید آوینی، ملاقلی پور و سلحشور در عرصه سینما داشته اند فاصله بگیریم. این محقق حوزه سینما همچنین افزود: عدم ...
تناقض آمارهای دولتی در جشنواره امسال
بلیت فروشی جشنواره از روز 10 بهمن یعنی دو روز مانده به شروع جشنواره آغاز شده است. زمانی که نسبت به سال های گذشته با ده روز تاخیر همراه بود. مورد مهمی که باز در تناقض با میزان فروش بلیت و استقبال مخاطبان است. بماند که تنها یک نگاه اجمالی کافی است تا غلبه آثار ارگانی بر آثار مستقل در جشنواره فیلم فجر چهل و یکم عیان شود. چنانچه دست کم هفده فیلم یعنی بیش از 60 درصد آثار، ارگانی هستند و مخاطبان از پیش ...
نقد فیلم های جشنواره
اصلی ترین دلیلش این است که مخاطب همواره به عشق روی خوش نشان می دهد و پیگیر آن است. عشق به عنوان یک سوژه، بسیار تعمیم پذیر است و مخاطب با هر لحظه آن همزادپنداری می تواند داشته باشد. حتا ممکن است حالت های دیگر این حس همگونگی را هم عرضه کند. مثلا در انتخاب بازیگر هم مؤثر باشد. برای نمونه، ممکن است شما به عنوان کارگردان، پس از درگذشت همسر یک بازیگر، درباره احساس و رفتار عاشقانه آن بازیگر با همسرش ...
نگاهی به فیلم جنگل پرتقال ؛ اثری شریف در عصر هژیرها
دریای خزر را برای روایت داستان عاشقانه اش انتخاب کرده است. *جشنواره چهل و یکم و بازنمایی جنبش می تو طبیعی بود بعد از جنجال های سال گذشته بر سر روایت های جنبش می تو به آثار سینمایی راه پیدا کند. حالا جشنواره چهل و یکم میزبان آثار فراوانی است که به این موضوع پرداخته اند. فیلم استاد اولین فیلم جشنواره بود که اشاره ای سر راست و مستقیم به حواشی پیرامون یکی از نقاشان صاحب نام کشور داشت ...
نقد فیلم های جشنواره
دارد که فیلم حضوریافته در جشنواره که از صافی هیات انتخابی با حضور هنرمندان گذشته است، از سطح سلیقه مخاطب عام بالاتر باشد. اما گاهی این گونه نیست و آثاری در جشنواره حضور می یابند که بعضا تعجب منتقدان را موجب می شوند. از جمله این آثار، فیلم هایی هستند که اصطلاحا به آنها تله فیلم (فیلم تلویزیونی) می گویند. این گونه از فیلم ها، چه از نظر محتوا و چه از منظر فرم، در دسته آثار هنری جدی سینما قرار نمی ...
گزارش ویدئویی تسنیم از 7 روز با جشنواره فیلم فجر
داشته باشیم اما از شکل نرمال قصه گویی شکلی که خودمان در سه چهار اخیرمان انجام دادیم فاصله گرفت و همچنان مخاطب داشت. رسول صدرعاملی نسبت به جنگل پرتقال و تصویربرداری در لوکیشن هایی خارج از آپارتمان این طور واکنش نشان داد: نیازمند فضاهای جدید در سینمای ایران هستیم. او همچنین درباره جریان حمایت از فیلم اولی ها به خبرنگار گفت: باید گشت پیدا کرد سینماگرهای جوانی که نبوغ و استعداد و ...
(28) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ هفت بهار نارنج
هفت بهار نارنج اولین تجربه فیلمسازی فرشاد گل سفیدی فیلمبردار سینما می باشد که داستانی عاشقانه دارد. روایتی عشقی بی انتها و آنگونه که در خلاصه فیلم آمده است: قصه عشق اساطیری شمس و طلعت... فیلم شخصیت محور با ایفای نقش منحصر به فرد علی نصیریان به عنوان نقش اصلی پیش می رود و عشقی را
/نقد فیلم های جشنواره/ بعد از رفتن ؛ تنگنای جور دیگر دیدن!
ما را وا می داشت به این فکر کنید که این طور هم می شود ! فیلم سینمایی بعد از رفتن ، حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، نیز در قصه چنین رویکردی داشته است. همه چیز مانند خیلی از فیلم های با موضوع مشابه است، تا آنجا که مخاطب درمی یابد درباره مادری که فرزند خردسال و همسرش را ترک کرده و حالا پس از چند سال سر و کله اش پیدا شده، این طور (جور دیگر) هم می شود دید. در واقع یک برگ که با تصور ی ...
نقد فیلم کت چرمی
دغدغه اش برای مخاطب آنقدر اهمیت پیدا می کند که بخواهد تا پایان همراهش کند؟ از فیلمنامه شروع کنیم. متاسفانه ایراد عمده فیلم در همین بخش است. فیلمنامه، مهم ترین رکن هر اثر است که در صورت عدم موفقیت آن، قطعا اثر سینمایی با شکست مواجه می شود. مشکل اول، عدم وجود کشش لازم در داستان است به طوری که مخاطب پس از گذشت بیست دقیقه از فیلم، دیگر با شور و اشتیاق فیلم را دنبال نمی کند. ...
استقبال بیش از 100 هزار مخاطب از سینماهای مردمی تا روز ششم
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، محمدرضا فرجی مدیر سینما های مردمی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با شبکه خبرسیما با عنوان صدا، دوربین، حرکت گفت: استقبال از سینما های مردمی جشنواره امسال خیلی خوب بود. متأسفانه برخی دوستان ومنتقدان عنوان کرده اند که سینما ها خالی است در حالی که آمار و مستندات نشان می دهد که سالن های در سانس های دوم به بعد با ظرفیت بالای هفتاد درصد ...
نشست نقد و بررسی در آغوش درخت و هفت بهار نارنج در مشهد برگزار شد + فیلم
ارائه فیلم در جشنواره و عدم توجه به اصل موضوع فیلم و مخاطب، استفاده نامناسب از المان ها و فضای بومی و مفهوم نبودن روایت برای مخاطب را از نقاط ضعف جدی فیلم بیان کردند و برخی نیز اعتقاد داشتند این فیلم، در حد یک فیلم کوتاه بود که با استفاده از سکانسهای اضافی، به یک فیلم بلند تبدیل شده بود. اما در کنار آن، از کادرهای زیبایی که با استفاده از طبیعت خاص منطقه فیلمبرداری این فیلم در نظر گرفته شده بود نیز به ...
پیروزی اراده روی پرده سینما
... پیام هوک برای مخاطب امروز چیست؟ آیا پیام شما یک پیام راهبردی است یا اقتضای فضای داستانی فیلم بوده که حتما پیامی به مخاطب داده شود؟ قصد ما از ساخت این فیلم پیام رسانی به معنی مصطلح آن نیست. قصد ما بیشتر روایت یک قصه است که اجزای آن درست چیده شده باشد. مثلا اگر قصه نیاز به قاب و تصویر خوب داشته باشد، تلاش کنیم تا آن قاب و تصویر خوب را برایش مهیا کنیم، اگر نیاز به نقش آفرینی بازیگر ...
آن روی سکه "شهرت" در "روایت ناتمام سیما"! + عکس
شهدای ایران : روایت ناتمام سیما سومین فیلم بلند سینمایی علیرضا صمدی در کسوت کارگردان، در فضایی کاملا متفاوت نسبت به آثار پیشین او ساخته شده است. فیلم، روایتگر برشی از زندگی دکتر آرش سمین (با بازی حامد کمیلی) روانشناس حوزه موفقیت و خودیاری است که به واسطه برگزاری همایش های تد به شهرت دست یافته، مخاطبان بسیاری به دست آورده است، اما ناگهان خود با مشکلات و چالش های جدی در زندگی شخصی اش مواجه می شود ...
بازگشت علی نصیریان بر پرده سینما / ترکیب هیات داوران جشنواره لو رفت؟
نج تهیه کننده: محمد کمالی پور کارگردان: فرشاد گل سفیدی نویسنده: احمد رفیع زاده فیلمبردار: فرشاد گل سفیدی بازیگران: علی نصیریان، لادن مستوفی، فرهاد آییش، سارا رسول زاده، هومن حاجی عبدللهی و فرج الله گل سفیدی خلاصه داستان: قصه عشق اساطیری شمس و طلعت... نکته قابل توجه: - کارگردان فیلم هفت بهار نارنج : نمی خواستیم هیچ چیز بر بازی بازیگران غالب ...
اگر بتوانم قصه ای تعریف کنم که مخاطب سالن را ترک نکند کارم را کرده ام
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا ؛ علیرضا صمدی کارگردان فیلم روایت ناتمام سیما در نشست مطبوعاتی این فیلم گفت: در نگاهم به سینما سعی دارم فقط نسبت به خودم چند گام جلوتر بروم. ادعای چندانی در فیلمسازی ندارم و فکر میکنم اگر بشود قصه ای تعریف کرد که مخاطب سالن را ترک نکند کارم را کرده ام. وی اضافه کرد: من سه فیلم ساخته ام. صحنه زنی اکران آنلاین خوبی داشت و درکل سعی داشته ام فیلم هایم فضای متفاوت خوبی داشته باشد و ژانرهای مختلف را تجربه کنم. تجربه در ژانرها برای من مسأله است. انتهای پیام/ آیا این خبر مفید بود؟ نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف ...
نشست خبری روایت ناتمام سیما / صمدی: امیدوارم که فیلم مخاطبان را اذیت نکرده باشد
تقریبا دوسال پیش نوشته بودم. فیلمسازی برای من رساندن پیام نیست بلکه قصه گویی است. وی عنوان کرد: من نمیتوانم بگویم که روایت نا تمام سیما تحت تاثیر هیچ فیلم و داستانی نبوده هدف دنبال کردن داستان از سوی مخاطب بوده است. کارگردان فیلم روایت ناتمام سیما درباره جوایز اختتامیه جشنواره فیلم فجر، گفت: خیلی به جایزه فکر نمی کنم و مخاطب برای من اهمیت دارد. صمدی تصریح کرد: من در ...
یادداشتی برای آموزگاران
برای بیداری ملت هاست. قرآن، داستان قوم نوح، قوم ثمود، بنی اسرائیل و... را بیان می کند تا ما معیاری برای شناخت راه از بیراهه داشته باشیم. مولوی با کمک حکایات و تمثیلات، مطالب مهم عرفانی را به ساده ترین زبان برای مخاطبان عام، قابل فهم می کند. سعدی در گلستان، روابط اجتماعی، نکات ناب اخلاقی- تربیتی، راه و رسم پهلوانان و منش ایرانیان گذشته را گاه به صورت طنز و گاه با نگاهی جدی، باظرافت و شیرینی برایمان ...
نقد فیلم های جشنواره
مخاطب مشخص تر بود. فیلم کت چرمی علاوه بر ضعف هایی در پرداخت شخصیت ها و میزانسن برخی صحنه های خاص، از جمله صحنه تصادف عمدی دارد، از مشکل در ریتم تدوین نیز رنج می برد. البته شاید این امر با ایده و فکر خاصی بوده باشد اما باید از کارگردان پرسید که انتخاب ریتمی چنین کُند برای یک اثر نیمه جنایی، دقیقا به چه علت بوده است؟ با این حال، کت چرمی فیلمی نیست که عموم مخاطبان به آن روی خوش نشان ندهند ...
چرا گریه نمی کنی؟ ؛ هیاهوی بسیار برای هیچ!
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس؛ هم زمان با اعلام اسامی فیلم های حاضر در بخش سودای سیمرغ چهل ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شاید یکی از امیدوارکننده ترین مؤلفه های آثار حاضر سهم بالای فیلم اولی ها در جشنواره سینمایی فجر و سینمای معاصر کشورمان باشد و این خود نشان دهنده حضور نفس های تازه و گام های جدید در حوزه رونق هرچه بیشتر هنر هفتم کشورمان به شمار می رود. همچنین در میان 24 فیلم حاضر ...
هیجان سینما در رادیو
در نقد و نظر درباره فیلم ها به ما کمک بسیاری می کنند. وی در ادامه نیز در پاسخ به این سؤال که با رویکردی که دارند، مخاطب و شنونده برنامه خاص خواهد بود یا نظر مخاطبان عام را نیز به خود جلب خواهد کرد، می گوید: به هر حال شبکه نمایش یک شبکه اختصاصی است و معمولا مخاطبان خاصی هم دارد. یعنی این شبکه مختص دوستداران فیلم و نمایش و در کل هنرهای نمایشی است. به همین دلیل قطعا مخاطبان مد نظر ما خاص ...
رضا محقق: علیرضا معتمدی را به مناظره درباره چرا گریه نمی کنی؟ دعوت می کنم/ حسین ریگی: سینما به سیستان و ...
تهیه کننده در بخش خصوصی و مستقل زحمت کشیده ام. در ادامه میز نقد چرا گریه نمی کنی؟ با حضور عرفان صدیقیان برپا شد که وی مطرح کرد: این فیلم، اثری فلسفی است. علیرضا معتمدی برای نشانه گذاری و بیان مفاهیم به شکل استعاری تلاش کرده است اما مبنای اصلی کار به گونه ای طرح ریزی شده که مخاطب عام هم می تواند در جریان قصه قرار بگیرد و برایش جذابیت داشته باشد. به نظر من این یکی از ویژگی های مثبت کار ...
سیاست گذاری تولید در راستای جذب مخاطب متحول نشده است/فیلم های حاضر در جشنواره فجر امسال مخاطب عام ندارند
تأیید افت مخاطبان مردمی جشنواره نسبت به دوره گذشته گفت: این افت کاملاً طبیعی است و اتفاقاً درباره همین افت مخاطب است که معتقدم نباید گرفتار تحلیل های اشتباه شویم. شرایط تولید سینمای ایران در یک سال گذشته مشخص است. تعداد فیلم هایی که پروانه ساخت دریافت کرده و به مرحله تولید رسیده اند مشخص است و می دانیم چه تعداد از این آثار مربوط به بخش خصوصی بوده و چه تعداد با سرمایه گذاری های دولتی و حاکمیتی به ...
چالش آقای ممیز برای دو نقش
فیلم سینمایی اش را داد فیلمنامه را خواندم و قصه آن برایم قصه خوب و جذابی آمد که در عین حال مستند هم بود. به همین دلیل پذیرفتم تا در این فیلم حضور داشته باشم. در این فیلم سینمایی شما ایفاگر دو نقش بودید. دو برادر با دو دیدگاه مختلف که به خوبی هم از پس آن برآمدید. چطور توانستید با این چالش مواجه شوید که مخاطب آن را پس نزند؟ اگر مخاطبان بگویند این دو نقش از هم تمایز دارد و بازی ...
هوک ؛ یک فیلم قهرمان محور داستان گو
خلاءفیلم های نوجوانانه در سینمای ایران نه یک موضوع تازه که دغدغه ای جدی است که در هر ساله مقارن با برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان به آن اشاره می شود. پرداختن به ویژگی ها و تامین ذائقه این مخاطب سنی که در سنین حساس در معرض آسیب های احتمالی زیادی قرار دارند، در سینما اتفاق ویژه و مهمی است که کمتر به آن توجه شده است. شاید تلاش های چند سال اخیر سینمایی نظیر برگزاری المپیاد ...
امینی: آثار جشنواره را برای سیمرغ اقتباس بررسی می کنیم
همه از آن اطلاع دارند. امیدواریم این دوره هم با قوت و قدرت به پایان برسد. امینی در ادامه درباره تحریم جشنواره و رسانه ها توضیح داد: در حال حاضر مخاطب چیز دیگری را نشان می دهد. آن چیزی که ما از تماشاگران دیدیم، آرامش و علاقه به فرهنگ و هنر است. اتفاقات خوبی در این چند روز رقم خورده است که نمی توان انکار کرد. از سوی دیگر رسانه ها و مخاطبان سینمادوست پیگیر جشنواره هستند و جشنواره به کار خود ...
منافقین، سارقان ذهن
ایران تاکنون سراغش نرفته بود. احتمالا نام کمپ آزادی برای دسته ای از مخاطبان ناآشناست که فیلم ضمن شرح گوشه ای از اتفاقات کمپ، واقعیت گروهک منافقین را برایمان بار دیگر یادآوری می کند. این گروهک همواره مورد غضب قاطبه مردم ایران بوده است اما مریم رجوی خیال خام در سر می پروراند و اعضای آن با رویای حاکمیت ایران روز را شب می کنند. به این توهم در فیلم سرهنگ ثریا نیز اشاره می شود و نشان می دهد منافقین ...
نقد انیمیشن بچه زرنگ
عرصه انیمیشن وارد شد، نسبت به آثار انیمه قبلی در سطح پایین تری قرار گرفت. شاید بتوان گفت پس از تجربه به نسبت خوب پسر دلفینی ، فیلم بچه زرنگ نیز از نظر قصه و فیلمنامه برای مخاطب در حد قابل قبول و قابل اعتنایی عرضه شده است. با این وصف ها اما مسأله اصلی این است که این مدیران، منتقدان و روزنامه نگاران نیستند که باید محصول سینمای انیمیشن ایران را به قضاوت بنشینند و از آن خوششان بیاید یا خیر ...