سایر منابع:
سایر خبرها
نقاط ضعف مکتب عقلیون (پرسش و پاسخ)
آنکه اول عقل آن پیامبر را به حد کمال رساند، به طوری که عقل او از عقل همه امتش کامل تر بود. ما حضرت رسول (ص) را عقل کل می نامیم و می دانیم. بنابراین مسئله اصالت عقل در شناخت وحجیت آن به این معنا که عقل می تواند به معرفت راستین دست یابد، قطعا مورد تایید اسلام است. اما در عین حال بر مکتب عقلیون اشکالاتی وارد شده که به نحو اجمال به طرح آنها ذیلاً می پردازیم. اشکالات وارد بر مکتب عقلیون ...
ایمان وآثار آن در زندگی
که با وجود علم و آگاهی و شناخت کامل از حق و حقیقت تنها به جهت آنکه هوای نفس خویش را به عنوان معبود گرفته و آن را می پرستند از سوی خداوند به بلای گمراهی دچار می شوند. بنابراین ایمان زمانی صورت واقعی و حقیقی به خود می گیرد که شناخت و باور در اعمال و رفتار شخص خود را نشان دهد و دانش و شناخت همراه با التزام عملی به دانسته ها و آموزه های وحیانی باشد. قرآن حتی مرتبه یقین که فراتر از شناخت ...
لازم و ملزوم انسانیت، دین و عقل است
...> براساس فضای شریعت و دین مبین اسلام و الگو های فلسفی و معرفت شناختی در عالم، با یک نگاه واقع گرا، عقل همیشه دنبال شناخت پدیده های پیرامون خود با استناد به گزاره های بدیهی است. بر این اساس، آنچه نصیب انسان می شود، ارتباط مستقیم با پیرامون خود و تفسیر دقیق آن دارد؛ اگر این حقیقت را کنار هم بگذاریم و نگاهمان واقع گرا باشد و شناخت واقعیت را ممکن بدانیم و دین را الگویی برای زندگی در میان این واقعیات ...
معرفت نفس مهم ترین بخش اندیشه ای علامه طباطبایی است
...؛ تطبیق مشهود حقیقی به خارج در نظر علامه طباطبایی جزء اعتباریات است زیرا اولین مشهود بالذات ظهور خود انسان است و این ظهور در بدن و ذهن نیست زیرا حقیقت من در ذهن فقط نیست. وی در ادامه معرفت نفس را تنها راه شناخت خداوند از لحاظ شهودی دانست و تصرح کرد: علامه طباطبایی در نقطه آخر تأکید می کند که فناء نقطه نهایی معرفت نفس است؛ آن مرحوم شناخت انسان را غیر از ریاضت کاهنان و مرتاضان می داند ...
یکسانی راه شناخت خداوند و امور دیگر از منظر شهید مطهری
ادامه گزیده سخنان وی را می خوانید؛ نقل قول هایی کلیدی از استاد مطهری آورده ام که لازم است برای فهم دیدگاه های ایشان به آنها اشاره کنم. یک نقل قول از مطلبی است که س ال 1401 از ایشان برای اولین بار با عنوان حق عقل در اجتهاد منتشر شد. البته اصل این ایده مربوط به سال 1341 است. نقل قول دوم بنده از کتاب نظریه شناخت ایشان است. باید بین خوانش اسکولاستیک و هرمنوتیکال از آثار استاد مطهری تفاوت ...
نگاه غیرعقلانی به حجاب ضایعات جبران ناپذیر دارد
.... اگر خودمان را نشناسیم، نمی توانیم در حوزه انسانیت گام برداریم و به همان اندازه که انسان را می شناسیم، انسان هستیم؛ بنابراین ضروری است در همه حوزه های پژوهشی شناخت انسان محور و اساس بحث باشد. در واقع در مباحث فلسفی دو موضوع خداشناسی و انسان شناسی اهمیت دارد و شروع کار از شناخت انسان است و این شناخت نردبانی برای معرفت به خود، دیگران و خداوند است، پس نتیجه می گیریم همه مسائل و نابسامانی های ...
دنیای فلسفه اخلاق
(مبانی فلسفه اخلاق، رابرت ال. هولمز، ص 64-55). درست و نادرست: اثری که یک عمل، بر انجام دهنده آن و دیگران می گذارد (سود و زیان)، تعیین کننده درستی یا نادرستی آن است. گرچه می توان از یک منظر، ارزش درستی یا نادرستی را با ارزش خوبی یا بدیِ عمل یکسان دانست، اما حقیقت این است که خوبی و بدی، مفاهیمی بسیار نسبی تر و شناورتر از درستی و نادرستی دارند و نمی توان به طور قطع، هر عمل درستی را خوب نیز ...
کنگره بین المللی علامه طباطبایی(ره) در قم آغاز به کار کرد
مرجع تقلید بیان داشت: امیدواریم ذات اقدس الهی نظام ما را، مملکت ما را، کشور ما را، ناموس ما را، جهان اسلام را و مسلمین جهان را در سایه قرآن و عترت حفظ بفرماید و حوزه و دانشگاه را از استخری بودن به در آورد و به صورت ینابیع علم قرار دهد، تا علم و معرفت همراه با عمل صائب و صالح، از حوزه پربرکت ایران اسلامی و از دانشگاه پربرکت ایران اسلامی به جاهای دیگر منتقل بشود! آیت الله سبحانی نیز در پیامی تصویری به ...
اندیشه تعالی علامه طباطبایی از زبان آیت الله لاریجانی/ چگونه انسان به سمت اعتباریات می رود ؟
کند که اقرب طرق الی الله، معرفت نفس است، گفت: معرفت نفس کار عملی است و نیاز به تمرین دارد. اگر این ها انجام شود انسان به عظمت خودش می رسد که نه حد مکانی و نه حد زمانی دارد و هرق دمی بالاتر برود خود کامل تری برایش ظاهر می شود. وی با تأکید بر اینکه تنها راه شهود حق، معرفت نفس است، گفت: بقیه بیرون از نفس من است از طریق علم حصولی به دست می آید. آن راهی که ممکن است به محضر حق تعالی برسد از طرق ...
ایمانوئل کانت، اخلاق را از احکام بدیهی عقل عملی می دانست
امور اجتماعی حق و تکلیف متضایف و متعادل اند. هنگامی من می توانم از دیگری نفع ببرم که حاضر باشم به او نفعی برسانم. این همان مسئله ای است که در محاورات علمی به آن تعادل حق و تکلیف گفته می شود. اخلاق و سیاست؛ ضامن اجرای حقوق فرض کنید که اجتماعی تحقق پیدا کرد، مقررات مقبول و عقل پسند هم تدوین شد و معلوم شد که هر کس باید چه کار کند؛ آیا با این ها زندگی انسان ها در اجتماع متعادل می ...
اشکال حکما به تعریف قدرت خداوند توسط متکلمان
فوکو در تحقیقات اولیه خود از دیرینه شناسی بهره می برد و در مقاطعی با تأثیری که از تبارشناسی اخلاق نیچه می پذیرد روش تبارشناسی را در پیش می گیرد که تفاوت این دو با هم در تأثیر قدرت در شکل گیری روابط و موضوع علم و معرفت است. بنابراین آنچه از نظر فوکو برای شکل گیری شرایط معرفت اهمیت دارد روابط قدرت است. بنده تبارشناسی را ذیل دو مفهوم توضیح داده ام که یکی تاریخیت معرفت است که از نیچه به بعد ...
علامه طباطبایی به موضوع معرفت نفس در آثارشان توجه ویژه ای داشت
این ایام عمر خود را صرف کارهایی کند که او را باقی می گذارد. وی عنوان داشت: همه این سفر آخرت را می روند و همگان این سیر را دارند و عارف به اختیار در این دنیا که در مرحله عمل است به این موضوع واقف می شود و دیگران را نیز به سمت شناخت حق می کشاند. عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در عالم آخرت انسان نمی تواند مسیر کمال را دنبال کند و حساب و کتاب او تجلی و ظهور نتیجه اعمال است و در آخرت ...
تربیت علمی علامه طباطبایی در اثر انس با قرآن و روایات شکل گرفت
قرار دهد، تا علم و معرفت همراه با عمل صائب و صالح، از حوزه پربرکت ایران اسلامی و از دانشگاه پربرکت ایران اسلامی به جاهای دیگر منتقل بشود! مجدداً از همه شما بزرگواران حقشناسی میکنیم، از مدیران ارجمند این محفل عظیم سپاسگزاریم و از خداوند مسئلت میکنیم که روح مطهر علامه طباطبایی و همه علما و صدیقین و صلحا و شهدا که در کنار سفره آنها ما متنعم هستیم را با اهل بیت محشور بفرماید! ...
فلسفه اسلامی اساساً فلسفه ای قرآنی است
به ویژه فقه معاملات با علم اخلاق و همچنین آداب سلوک و رفتار توجه دارند. اخلاق جنبه عملی فلسفه یا حکمت عملی است و در آن فضائل اساسی روح انسان مشخص می شود که عبارتند از: خرد، عدالت، شجاعت و عفت. اگر فلسفه و شرع بر شمردن این فضائل در نفس انسانی اتفاق نظر دارند، فیلسوفان اخلاق در اسلام به مسئله عمل و اخلاق توجه داشته اند. چنان که ابن مسکویه می گوید، اخلاق بهترین چیزی است که ایجاد شده و با ...
سلوک اجتماعی مطلوب دین است/ اهمیت و جایگاه مکتب نجف در پرورش بزرگان علوم شرعی
پروردگار هم ادب را رعایت می کند، چون خداوند مؤدب است. بنابراین توحیدی که ایشان مطرح می کند در بطن انسان نهادینه شده است. نویسنده کتاب اسرار ماه شعبان ادامه داد: علامه طباطبایی چند ویژگی خاص داشت. یکی از آنها این بود که ایشان توحید را محور همه کارهای خود می دانست. آن مرحوم توحید را به قدری بدیهی بیان می کند که گویی توحید برای انسان روشن تر از خود ش است. اگر کسی به خود توجه می کند به ...
علامه طباطبایی نزدیک ترین راه الی الله را معرفت نفس می داند
با حق، در درون خود اوست و هرچه در بیرون از انسان است تنها با راه وصولی و اکتسابی ممکن است. لذا تنها راه شناخت خدا، معرفت نفس است. به لحاظ شهودی تنها راه معرفت خداوند معرفت نفس است؛ تأکید می کند که حتی برخی از مرتاضان هم ممکن است معرفت شهودی داشته باشند که با ریاضت به آن رسیده اند، ولی این غیر از وصول عارف است که به فنا می رسد و فعل و ذات خود را نمی بیند و این معرفت حقیقی انسانی است. ...
دو روی متفاوت کمال گرایی
...> در مقابل این مصرف، مصرف کمال گرا وجود دارد. مصرف کمال گرا بر پایه جهان بینی توحیدی شکل می گیرد. مبنای مصرف کمال گرا در زمینهه مبدأ شناختی، این است که فقط خداوند حق قانون گذاری را برای زندگی انسان دارد. مبنای هستی شناختی این مصرف، بیان می کند که آفرینش جهان هدفمند است و بازگشت عالم به سوی خداست و انسان در آخرت باید پاسخگوی همه رفتار خود باشد. این مبانی منجر به دو شاخصه اصلی در این مصرف ...
سردار سلامی: بزرگترین امپراطوری دنیا افتخارش قتل نوزادان در درون اتاق عمل هاست/ترس زوال زودتر از 25 سال ...
قطعه شوند، مردم از اسلام و دین خدا یاری شان را برنمی دارند. مردم از شهادت اعتراض نمی کنند، چرا که وقتی شهیدان به خداوند سپرده شدند جمع بیشتری از جوانان صف بستند و به میدان رفتند تا جبهه ها خالی نماند. وی ادامه داد: همه آرزوی کسانی که یا لیتنا معکم می گفتند، برآورده می شد. عاشورا در حال تکرار شدن بود و از پی خود الهام، روح، معنا، معرفت و عشق می آفرید. اصفهان به واسطه همین درخشش ها ماند و ...
طهرانچی: بازگشت به حکمرانی علم و حکمت بنیان مبتنی بر قرآن
پیامبران به بشر تعلیم دادند و یک خیر کثیر است. نکته دیگری که در حکمرانی اهمیت دارد جهت دار بودن ابزار علم است. خداوند در آیه 25 سوره حدید به شناخت پدیده و کارکرد و جهت مندی آن اشاره کرده است. همچنین درباره فناوری نیز در آیه 80 سوره انبیا به کارکرد علم و فناوری اشاره شده که باید جهت دار باشد. جهت سیاست لِتُحْصِنَکُمْ مِن ْبَأْسِکُمْ است. دکتر طهرانچی ادامه داد: خداوند در آیه 219 سوره بقره درباره ...
آیین بزرگداشت علامه طباطبایی برگزار شد
خداوند مؤدب است. این استاد اخلاق اظهار داشت: علامه طباطبایی چند ویژگی خاص داشت که ایشان را علامه کرد یکی از آنان این بود که ایشان توحید را محور همه کارهای خود می دانست. آن مرحوم توحید را به قدری بدیهی بیان می کند گویی برای توحید برای انسان روشن تر از خودش است. دبیرسرویس: #میثم_عربی منبع : مهر قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد ...
تفسیرِ تواضع
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در نظام خلقت، هر کسی مسئولیتی را متناسب با میزان توان و استعداد خویش بر دوش می گیرد و در این میان مسئولیت برخی، تقویت معرفت انسان هاست. علامه طباطبایی را می توان مصداقی ازاین گونه افراد دانست. اینکه کسی تمام عمر خویش را صرف کشف راز خلقت نماید و پرده از اسرار آن بردارد و بی ادعا حاصل تلاشش را به انسان های دیگر هدیه کند روحی بزرگ می خواهد و قلبی ...
به مناسبت روز جهانی فلسفه؛ فلسفه، راهی برای تکامل عقل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، فلسفه از علوم عقلی است که می توان به جرئت گفت که ودیعه انبیاء الهی محسوب می شود، زیرا موضوع علم فلسفه اثبات واقعیت و رسیدن به حقیقت است؛ بنابراین انبیاء الهی نیز به این دلیل مبعوث شدند که انسان ها را به واقعیت برسانند و از اوهام، خیالات و خرافات نجات بدهند. بر همین اساس درمی یابیم که هدف از ارسال انبیاء از سوی خداوند متعال، باز کردن درهای عقل، نشستن ...
علامه طباطبایی مجتهدی تمام عیار
آیه علامه طباطبایی، ایشان را بزرگ ترین مفسر و فیلسوف در عصر حاضر مطرح کرد و ادامه داد: محمد عبده، سبک تفسیر آیه به آیه را ابداع کرده بود و علامه نیز از این روش بهره می گرفت و در فلسفه نیز به عنوان یک فیلسوف ظهور و بروز دارد که با روح، ذات عقل او عجین شده بود. لزوم شناخت شخصیت علمی و معنوی علامه طباطبایی علی بابایی، استاد دانشگاه تبریز نیز در گفت وگو با ایکنا، لزوم شناخت شخصیت ...
اسلام باید با عقل و درک انسان پذیرفته شود/ نگاه الهی پیامبران به فلسفه و حقوق فطری افراد
تعالیم آنها مانند فلاسفه و پیش از آنان جنبه جهان شناختی و انسان شناسی داشت. دبیرکل مجمع تقریب خاطرنشان کرد: اگر انسان ها عقیده داشته باشند که خداوند این حقوق را به بشر اعطا نکرده و کاری انسانی است، بدیهی است که به خود اجازه خواهند داد که با حقوق طبیعی انسان به صورت گزینشی، خودسرانه و ناسازگار رفتار کنند. وی در پایان تاکید کرد: ادیان و متون الهی مانند قرآن و انجیل، نه تنها دغدغه حقوق بشر را داشته اند، بلکه همواره به انسجام بین عقیده و عمل اهمیت می دادند و در عمل نیز آن را رعایت کرده اند. فعل الهی و پیام الهی بیشترین قوام و نظم را دارد. ...
خوشنویسی عبری هنر مقدس و سنتی آیین یهود
.... آن ها بین حروف عبری و اعداد استخراج شده ی آن ارتباطی جادویی برقرار کرده اند و پایه گذار علم سیمیا هستند که از اجداد خود فرا گرفته اند و دلایل تقدس حروف عبری نزد آن ها به ارتباط این حروف با چگونگی تکوین کائنات بستگی دارد و به این علت دانش خداوند را همان الفبای خلقت پنداشته و معتقدند می توان خدا را در میان کلمات و حروف عبری دید و تورات به منزله ی نمادی از قدرت خلاقه ی خداوند است که در عالم فعال ...
بیش از 165 هزار جلد کتاب در کتابخانه های رفسنجان موجود است
وحی را در اختیار انسان قرار داده است لذا باید از روشنایی این دو چزاغ بهره مند شویم تا به سرمنزل مقصود برسیم. وی افزود: امام رضا(ع) فرمود دوست هر انسانی عقل وی و دشمن این شخص نادانی و جهالت اوست بنابراین خداوند هم وحی را به کمک عقل انسان فرستاده تا با کمک این دو عامل انسان از منجلاب ها و تاریکی ها نجات یابد. حجت الاسلام حسینی نسب خاطرنشان کرد: برای رشد عقل، انسان نیازمند مطالعه ...
سوره محمد؛ مسئله جهاد و جنگ
بالاتر) آمرزشی است از سوی پروردگارشان! علامه طهرانی در باره این رودهای چهارگانه بهشتی براین باور است که مراد از انهار، اصناف و انواع علوم و معارف حقه حقیقیه است، که حیات قلب منوط به آن است، و غرائز انسان بدان سیراب و اشباع می گردد. وی هم چنین می گوید: آب براساس آیه وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ آیه 30 سوره انبیاء در عالم طبیعت حیات؛ موجودات است.و حیات دل به علم و معرفت ...
معرفی و خوانش کتاب در مدارس شهر تهران
وی در حوزه شعر کودک و نوجوان است که تعداد آن ها به بیش از 20 عنوان می رسد. رمان" روی ماه خداوند را ببوس" نوشته مصطفی مستور با موضوعی فلسفی و هستی شناسانه و در پی پاسخ دادن به پرسش هایی است که همیشه در جدال بین عقل و احساس مطرح می شوند. نویسنده در این رمان افکار دینی، معرفت شناسی، جامعه شناسی و... خود را با زبان شخصیت های داستان بیان می کند که بر پایه سه محور اساسی: شک، عدم ...
تلاوت آیات 234 تا 237 سوره مبارکه بقره
. یتربّصن بانفسهنّ 3- بستگان شوهر، حقّ دخالت در تصمیمات زنان بیوه را ندارند. لا جناح علیکم فیما فعلن 4- ایمان به اینکه همه ی کارها وتصمیمات ما زیر نظر خداوند است، بهترین پشتوانه تقواست. واللّه بما تعملون خبیر تفسیر آیه 235 سوره بقره: وَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا عَرَّضْتُمْ بِهِ مِنْ خِطْبَهِ النِّسَاءِ أَوْ أَکْنَنْتُمْ فِی أَنْفُسِکُمْ عَلِمَ اللَّهُ ...