سایر منابع:
سایر خبرها
فیلم آبی روشن امروز در دو سینمای مشهد اکران می شود
ژانر ملودرام، به صورت سرراست و واضح مرزهای تباهی و رستگاری را مشخص کرده و در آن اگرچه آدم ها ممکن است از جانب شر به سوی خیر بیایند اما خود خیر و شر به درستی سر جایشان ایستاده اند و کسی مرز بین آن ها را مخدوش نکرده است. داستان آبی روشن با تلخی آغاز می شود و به شیرینی پایان پیدا می کند که این از خصوصیات اصلی ژانر ملودرام است. روند قصه پر از گره است اما هیچ کدام کور نیستند و تصویر بن بست را ...
قلب رقه ماجرایی پیچیده اما آشنای عاشقانه
داستان درگیر جزییاتی است که باعث سردرگمی مخاطب می شود. شاید فیلمنامه کم رمق قلب رقه نقطه ضعف آن باشد اما بازی شهرام حقیقت از نقاط قوت این اثر می توان نام برد. از تفاوت های فیلم قلب رقه کیفیت تصویربرداری آن است که مخاطب را تا حدودی به وجد می آورد البته بخشی از لوکیشن های فیلم قلب رقه در شهرک دفاع مقدس و بخشی دیگر در خارج از ایران گرفته شده است. شاید محوریت داستان اثر ...
وقتی حواس آقای خواننده به خانواده اش نیست
یک کار اجتماعی است که بر محور تربیت می چرخد. قصه آغوش باز درباره خواننده ای است که بعد از حوادث شب و روز اجرای کنسرتش، متوجه می شود باید به خانواده توجه بیش تری داشته باشد. او حتی نمی دانسته که همسرش هم هنرمند صنایع دستی است و البته از مادرش هم که آلزایمر دارد، غفلتی اساسی دارد. بر خلاف نویسنده ای که می گوید: با یک اثر گل درشت مواجه هستیم، گمان می کنم در آغوش باز مادر به ...
بی بدن قصه مستقلی دارد
؟ یکی از مهم ترین ویژگی های داستان های جنایی، التهاب و میزان تنش بالایی است که در داستان نهفته است، این سبب می شود مردم به آن موضوع حساس شوند، چون دنبال کردن این موضوعات برایشان جذاب و مهم است و یک امتیاز برای ژانر جنایی به شمار می رود. این فیلم با نمایش لایه های پنهان اتفاقات اجتماعی، کارکرد آگاهی بخشی هم دارد و پیامدهای اجتماعی یک رخداد را به مخاطبان نشان می دهد. از این رو قصه های جنایی در ...
آپاراتچی؛ شریف، سلامت، بی ادا
آپاراتچی ، نمونه خوبی برای فیلمی سالم و دغدغه مند با موضوع فیلمسازی است؛ البته که تاریخ سینما، سابقه چند پرداخت از این دست را دارد که حالا آپاراتچی می تواند ادامه آبرومندانه ای برای آثاری چون حاجی آقا آکتور سینما، وقتی همه خوابیم، سینما شهر قصه و . . . باشد. آپاراتچی نگاهی اخلاقی به مقوله فیلمسازی دارد. تلاش بسیاری انجام داده تا با افتادن به ورطه شوخی های کلامی رایج، از دایره اخلاق ...
جلوتر از علفزار؛ بی بدن
...> فیلم علیزاده در ساختار از فیلم علفزار پی روی می کند، یعنی افتتاحیه ای که ربط مستقیمی با داستان اصلی ندارد اما سوسپانس را می کارد و تا اخر هم بر تاروپود اثر جاری است. قصه براساس ماجرایی واقعی است و این یعنی داستان لو رفته اما بلدی تیم در رویکرد فرمیک باعث شده تا مخاطب کار را دنبال کند. ویژگی فیلم در موضوع قصاص ، شاید برای اولین بار است که همذات پنداری دوار است و میان قاتل و مقتول می چرخد ...
اینجا چراغی روشن است!
را در خود دارد . مهم ترین مشکل فیلم را قطعا باید در فیلمنامه اثر جست وجو کرد؛ فیلمنامه ای که به شدت از هم گسیخته است، نه درامش شکل می گیرد، نه شخصیت هایش باورپذیر می شوند، نه چالش هایش جدی می شوند و نه شعارهایش حتی مخاطب خود را ذره ای قلقلک می دهند. در شکار حلزون همه چیز در یک روایت سطحی و نامطمئن شکل می گیرد و اساسا بن مایه اصلی اثر چیزی نیست که بتوان از آن انتظار معجزه ای در خلق یک اثر ...
هفتمین فصل شکفتن در زندانی بی حصار
؛ رئیس موسسه علمی پژوهشی امام کاظم(ع) در دو بخش، مجموعه ای از سخنان و فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره امام موسی کاظم(ع) را جمع آوری و تدوین کرده که این اثر از سوی انتشارات آوای منجی روانه بازار نشر شده است. در بخشی از این کتاب می خوانیم: و اما زندگی موسی بن جعفر(ع) یک زندگی شگفت آور و عجیبی است. اولا در زندگی خصوصی موسی بن جعفر(ع) مطلب برای نزدیکان او روشن بود؛ هیچکس از نزدیکان آن حضرت و ...
شمایل دلنشین شهید زین الدین/ مجنون آغاز یک مسیر است
: نمایش شمایل شهید مهدی زین الدین به عنوان چهره ای مهم از دوران دفاع مقدس که متاسفانه قاطبه مردم شناختی کامل از او ندارند. (مثل بسیاری از رزمندگان و فرماندهان آن ایام) . وجه دیگر فیلم، دلاوری لشگر 17 علی بن ابی طالب (ع) را در برمی گیرد. آن چه مجنون را تبدیل به اثری قابل احترام کرده، این است که در هر دو بخش موفق عمل است. مخاطب از همان سکانس ابتدایی می تواند با قهرمان اصلی فیلم همراه شود ...
سیمرغ42| نگاهی به فیلم میرو ؛ نیاز به تصویر متفاوت از سیستان و بلوچستان
تحول شخصیتی او دارد، از نکات مثبت داستان است. فیلمساز تمام تلاش و بضاعت خود را بکار گرفته تا تصویری دوست داشتنی از یک قهرمان ملی نشان دهد و الحق و الانصاف دراین مورد موفق می شود. تصویر حاج قاسم داستان با آن صورت خنده رو در همین چند سکانس در ذهن مخاطب حک می شود و ایکاش بجای سکانس های طولانی و گاه خسته کننده دعواهای بیرو با اهالی روستا و یا نمایش مکرر منظره غروب خورشید برفراز دریا، بخش بیشتری از ...
واکنش ها به 3 فیلم قلب رقه، شه سوار و صبحانه با زرافه ها
خورده است، خانواده او قصد پنهان کردن این خبر را دارند. پرداختن به واقعه تلخ مرگ از زاویه طنز نقطه اشتراک هر دو اثر است و بنابر واکنش های کوتاه و اولیه علاوه بر فضای داستان، کاراکترها نیز شباهت هایی به شخصیت های شادروان دارند. فیلم قلب رقه به حضور گروه تروریستی داعش در سوریه می پردازد و قصه عاشقانه ای را در دل آن روایت می کند. طبق نظرات و تحلیل های کوتاهی که درباره فیلم منتشر شده، سوژه و نگاه قلب رقه ...
گزارشی از شب چهارم جشنواره فیلم فجر
است که نتوانسته به استانداردهای لازم نزدیک شود، داستان درباره کودکی است که به واسطه یک ساعت جادویی در زمان سفر کرده و به مشهد دوران رضاخانی می رود، در این قصه به صورت غیر مستقیم واقعه مسجد گوهرشاد را هم شاهد خواهیم بود، این انیمیشن به لحاظ گرافیکی کاری ضعیف است که در قیاس با آثاری چون بچه زرنگ یا پسر دلفینی جذابیت ندارد. در بحث پرداختن به موضوعات دینی نیز کلامی که انیمیشن برای کارش انتخاب کرده بسیار مستقیم و نامانوس است برای همین کودک نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند، این اثر مطمئنا تنها برای نمایش در جشنواره های دولتی تولید شده و مخاطبی در سینما نخواهد داشت. انتهای پیام. ...
تلاش برای تولید فیلم با موضوع شهید ترور
رویاشهر شب گذشته (دوشنبه) و در پنجمین روز از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. آپاراتچی ؛ داستانِ عشق به سینما به گزارش خبرنگار دفاع پرس حاضر در کاخ جشنواره (سالن همایش های برج میلاد تهران)؛ آپاراتچی به کارگردانی قربانعلی طاهرفر فیلم اولِ روز پنجم جشنواره فیلم فجر بود. آپاراتچی که از فیلم های حاضر در بخش نگاه نو جشنواره و تجربه نخست کارگردان است، دلبستگی ...
هنر-صنعت انیمیشن در ایران نوپا نیست/ خوشحالم که نگاه ها به حوزه انیمیشن جدی تر شده
انیمیشن با گیم دارد با کمال میل این کار را پذیرفتم. وی ادامه داد: شمشیر و اندوه به نقش ایرانیان در تاریخ اسلام می پردازد. داستان ما در ایران قدیم می گذرد و کاراکترها و فضای اثر باید بر اساس ظلمی که در آن روزگار وجود داشته بازنمایی می شد. زمانی که من نگارش کار را شروع کردم دیدم بسیار کار دشواری است. ما در حدود 80 دقیقه باید برای مخاطبان مان قصه بگوییم و روایت گر یک اتفاق باشیم که فضایش با ...
صبحانه با زرافه ها ، شگفتانه کمدی در جشنواره فجر
شمعدونی و حتی برنامه کتاب باز و فیلم جهان با من برقص و این اواخر در سریال مگه تموم عمر چندتا بهاره؟ و الان هم با صبحانه با زرافه ها . سروش صحت در تولید این فیلم عنصری همچون رفاقت را دست مایه قرار داده تا قصه ای را به مخاطب ارائه کند که آن را عاشق خود کند. چندین لول فراتر از جهان با من برقص با چنان ملاحت و ظرافتی داستان را به خورد مخاطب می دهد که تماشاچی نمی فهمد که اولین و آخرین چک را کی ...
بیشتر از رمان های آینده نگر، به رمان های تاریخی نیاز داریم
. این داستان باور است و داستان از پدرش الگوبرداری می کند. در داستان بچه مرد همان طور که از عنوان کتاب هم مشخص است، بلوغ را نشان می دهد؛ یعنی فاصله بین بچه و مرد را نشان می دهد. در این داستان نوجوانی را نشان می دهد که یک شبه مرد می شود. در داستان کوچه قهر و آشتی؛ غول جنگ باز هم موضوع دوستی و رفاقت دوران نوجوانی را نشان می دهد. این داستان درباره نوجوان کم توان جسمی است که کمااینکه در مدرسه و محل ...
توجه به مخاطب عام در ادبیات پایداری اتفاق خوبی است
ندات را درباره سوریه و عراق بررسی کنم؛ مستنداتی چون خبر خبرگزاری ها، گفت وگوها، گزارش ها و مستندها و ... که از دل همه اینها یک شاکله ایجاد می شد که بناست به هدفی برسد که آن هدف ارزشمندی مقاومت بود. برای رسیدن به هدف نیاز به شخصیت هایی داشتیم که نماد گروه های حاضر در آن ماجرا باشند و قطعه هایی از قصه که ما را مانند یک پازل به هدف نهایی برساند. این نویسنده بیان کرد: در نوشتن رمان هم باید کشش ...
مخاطب انیمیشن خانواده است/ ساعت جادویی و یک قصه تراژیک کودکانه
.... می خواستیم حادثه ضدفرهنگی و هویتی در زمان رضاشاه را نشان دهیم. داستان تراژیک بود و اینکه بتوانیم این قصه را برای کودکان بگوییم چالش بزرگی بود. تلاش خود را کردیم تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن آن را برای مخاطب و کودکان به نمایش در بیاوریم. وی ادامه داد: زمانی که می خواهیم حادثه تاریخی را تعریف کنیم ابتدایی ترین راه این است که شخصیت به گذشته سفر کند اما باید این اتفاق را به صورت ...
انیمیشن می تواند برای کودک و نوجوان وحتی بزرگسال جذابیت داشته باشد
و نوجوان امسال را هم داشتیم، بازخوردی که از مخاطب گرفتیم این بود که اسم این انیمیشن بار منفی دارد و ازآنجایی که اکثریت مخاطبان ما کودک و نوجوان هستند بهتر از است اسم دیگری را انتخاب کنیم و ساعت جادویی، در دقایق پایانی تصویب شد. وی درباره قصه و داستان انیمیشن ساعت جادویی گفت: محوریت اصلی قصه، درباره مشاغل و فرهنگ هایی بوده که در زمان های قدیم رواج داشته است اما به مرورزمان از بین رفته ...
نمایش فیلم ظاهر در خانۀ جشنواره برج میلاد
می بیند و عاشقش می شود. سرباز اگرچه دختر را تعقیب می کند اما حیا، مانع از ابراز عشق است. به هر حال، نامه ای عاشقانه میان آنها رد و بدل می شود و دختر با بستن روبان سبز بر شاخۀ درخت، به او جواب مثبت می دهد. سرباز دیگر یعنی طاهر (روح الله زمانی)، متأهل است و بچه ای چند ماهه دارد. وقتی او را به جنگ اعزام می کنند، فوراً سرش را به شیشه می کوبد. جناب ظاهر داوطلبانه به جای او به جنگ می رود. در ...
رقه و شهسوار دو فیلم قابل تأمل شب سوم
آهنگ فیلم بسیار کند است همچنین صدا به هیچ وجه مطلوب نیست دومین فیلم شهسوار ساخته حسین نمازی بود این فیلم اثری ساده اما شیرین از کار درآمده است قصه درباره خانواده ای که در اوج مشکلات مالی پشت یکدیگر ایستادند. فیلم یک اکثر خانواده محور است که در آن امید نقش اول را در تولید دارد کارگردان سعی دارد با روایت قصه ای ساده به مخاطب بگوید در هر مقطع می توان با اتحاد مشکلات را برطرف کرد. ...
روایتی از روزها و وقایع تلخ و شیرین انقلاب/ 70 اثر انقلابی در قالب های جوان پسند
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ، مسعود فرزانه در این باره گفت: آثار به نشر ویژه گروه های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال در موضوع تاریخ انقلاب، ارزش های انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن از رمان، داستان و شعر تا طرح قالب های اندیشه ای و آموزشی البته با زبان و ادبیاتی جذاب و مخاطب پسند منتشر شده؛ اغلب آنها به دلیل استقبال مخاطبان، در نوبت های متعدد چاپ و منتشر شده است و در جشنواره های مختلف ادبی خوش ...
ماجرای شهدای غواص از داستان های مظلوم دفاع مقدس است
برداشتی صورت گرفته است و فیلمنامه در صحبت کردن با عزیزانی که در جنگ حضور داشتند نوشته شده، دغدغه ها شنیده شده و سعی کردیم در حد توان دغدغه های موجود را در فیلم مطرح کنیم. اگر حلقه های مختلف داستان را در این فیلم دنبال کنیم به آنچه که هدف فیلم است و آنچه که اصل داستان بر آن متکی است، می رسیم. وی درباره ساخت فیلمی با موضوع جنگ و دفاع مقدس در سینمای امروز گفت: هر بخش از موضوعات دفاع مقدس به ...
استشمام رایحه ای کم رمق از ژانر استراتژیک در فضای سرگردان تا به امروز فجر چهل و دوم
اثر و روایت داستان مد نظر خود در مدت زمان محدود و متعارف یک اثر سینمایی جستجو نمود. فیلم سینمایی قلب رَقه نخستین اثر سینمایی خیرالله تقیانی پور است که پیش از این سریال تلویزیونی نجلا 1 و 2 را ساخته بود. و حالا در مقام فیلمنامه نویس قلب رَقه در وحله نخست نشان داد که اساسا درک درستی از موجودیتی به نام داعش ندارد و تنها دغدغه اش محدود به روایت داستان های عشق و عاشقی است و در این راستا از ...
بی بدن؛ فیلمی که فرایند رمزگشایی به خوبی در آن شکل نگرفته است
اساسا درام هایی با ژانر معمایی و جنایی برای مخاطب علاقه مند به سینما به خودی خود از جذابیت هایی برخوردار است، حال آنکه قصه بر مبنای یک داستان واقعی هم شکل گرفته باشد، جذابیتش را قطعا برای مخاطب دو چندان می کند. بی بدن اولین ساخته مرتضی علیزاده به روایت قتل مجهول دختری جوان به دست همکلاسی دانشگاهش می پردازد که البته به دلیل مفقود بودن جنازه و عدم شواهد کافی و محکمه پسند مخاطب تا انتها ...
صبح اعدام؛ مجلس روضه خوانی
صبح اعدام فیلمی است که نه در خدمت سوژه قرار دارد و نه می تواند به عنوان پرتره، مخاطب خود را با دو تن از شخصیت های محبوب معاصر کشورمان آشنا کند. جدیدترین ساخته سینمایی بهروز افخمی ، بن مایه داستانی لازم برای تبدیل شدن به یک اثر سینمایی بلند را ندارد. سوژه فیلم جذابیت بالایی دارد که راوی دقایق پایانی عمر طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است اما آنچه ما در صبح اعدام می بینیم، یک مجلس روضه ...
فیلم بی بدن با بازی الناز شاکردوست و سروش صحت
شده است! پنج- فیلم بی بدن، نگاه و رویکرد مشخصی دارد؛ حرف های تندش درباره فضای مجازی و جوگیری مردم و ارتباط دختر/پسری و تربیتی را در دل قصه صریحش می زند. بسیار هم جانبدارانه آن را بیان می کند. از نظر دیگر، نگاهش به حکم قصاص و اعدام، نگاه سرراست و تیزی است. همه این فکت ها یعنی فیلم بطور مستقیم در خدمت یک ایدئولوژی پذیرفته شده و حاکمیتی است و... و دقیقا تفاوت علفزار و بی بدن در همین نقطه ...
از ملودرام اخلاقی تا موسیقی که میزانسن می چیند
شکنند یا حتی ممکن است مخاطب را با خودشان همدل کنند. در آبی روشن اما از ابتدا این نفرت به صورت غلیظ شکل نمی گیرد و حتی شخصیت اصلی داستان هم خودش را در وضع بدی که شخصیت های مقابلش پیدا کرده اند، مقصر می بیند. داستان گویی ملودیک ملودرام یعنی قصه ای که در اجرا ملودیک باشد و عموماً در مورد فیلم های این ژانر گفته می شود که موسیقی سوار کار است. نوع موسیقی های ملودرام هم با انواع موزیک ...
از حاشیه های فیلم بی بدن و فریادهای الناز شاکردوست در سالن سینما بیشتر بدانیم
تبلیغاتی برای وایرال کردن یا دیده شدن تقلیل دادن، اوج بی انصافی است وقتی هنوز فیلمش دیده نشده. به زعم من، شاکردوست اگرچه بهترین بازیگر فیلم نیست، اگرچه این فیلم بهترین بازی دوران کاری اش نیز نیست، ولی صحنه های درخشان (همچون صحنه دادگاه) دارد که نشان می دهد او چقدر از شاکردوست گذشته فاصله گرفته و بازیگرتر شده است! پنج- فیلم بی بدن، نگاه و رویکرد مشخصی دارد؛ حرف های تندش درباره فضای مجازی و ...