شاعرانه و مهندسی
سایر منابع:
سایر خبرها
پدیده های جشنواره چه فیلم هایی بودند!؟
آنچه تصور می شد، عمل کرده و فراتر از انتظار ظاهر شدند و رضایت بیشتر مخاطبان را جلب کردند. آنچه در پی می آید، مروری است بر این چندین و چند فیلم که بیراه نیست اگر آنها را پدیده های جشنواره فجر امسال بنامیم. البته ذکر این نکته الزامی است که فیلم هایی مانند صبحانه با زرافه ها ، باغ کیانوش ، مجنون ، احمد ، بی بدن و حتی نوروز را نیز می شد در این فهرست آورد. اما بسیاری از آنها از ابتدا نیز جزو شانس ...
تمساح خونی با جواد عزتی می تازد
، مخاطب پسند و خوش ساخت است که به نگاه و وقت مخاطبش احترام می گذارد. فیلم یک نمونه قابل تاکید از فیلم هایی است که می تواند استاندارد فیلم های گیشه پسند را بالا ببرد. فیلم هایی که همزمان که به گیشه فکر می کنند، دچار ساده پسندی و سهل انگاری نمی شوند و به وقت و نگاه مخاطب احترام می گذارند.
نشستن سیمرغ چهل و دوم بر دوش مجنون
همچون مسعود کرامتی، بهناز جعفری و ... داستان زوجی را روایت می کند که به دلیل مشغله کاری از فرزند خود غافل می شوند و به همین دلیل فرزندشان دچار مشکلی می شود. فیلم نوروز به کارگردانی سهیل موفق و بازی بازیگرانی همچون علی نصیریان، شبنم مقدمی، مهدی هاشمی، افشین هاشمی و ... با محوریت نوروز، آیین و رسوم، افسانه ها و اساطیر نوروزی ساخته شده است. فیلم شکار حلزون به کارگردانی محسن جسور ...
با میانگین 3.7 ستاره؛ پرویز خان بهترین فیلم در ارزش گذاری ایرنا شد
سیزه فیلم های فجر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در مدت 10روز (12 تا 20 بهمن) فیلم های دروغ های زیبا به کارگردانی مرتضی آتش زمزم، شکار حلزون به کارگردانی محسن جسور، دو روز دیرتر به کارگردانی اصغر نعیمی، ظاهر به کارگردانی حسین عامری، تمساح خونی به کارگردانی جواد عزتی، تابستان همان سال به کارگردانی محمود کلاری، بی بدن به کارگردانی مرتضی علیزاده، پرواز 175 به کارگردانی محمدحسین حقیقت، صبح ...
جشنواره فجر، بنگاه اختلاس های قانونی!
اندوه 22. پرواز 175 23. میرو 24. ظاهر 25. شکار حلزون 26. دو روز دیرتر 27. بهشت تبهکاران 28. ساعت جادویی 29. دست ناپیدا 30. صبح اعدام 31. دروغ های زیبا 32. شور عاشقی 33. ملکه آلیشون و در بخش جوایز: بهترین فیلم ملی “احمد” بود، بهترین فیلم جشنواره “بی بدن”، بهترین فیلم پویانمایی “ببعی قهرمان”، بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه “سروش صحت” برای فیلم صبحانه با زرافه ها، بهترین ...
درباره جشن باستانی نوروز کم کاری کرده ایم
به گزارش گروه فرهنگی ایران آنلاین ، نوروز جدیدترین ساخته سهیل موفق در مقام کارگردان است که سابقه ساخت آثار کودک و نوجوان را در کارنامه دارد. این فیلم که در روزهای پایانی در خانه جشنواره به نمایش در آمد به آیین های ملی از جمله عید نوروز و رقابت اهریمن با نماینده عمونوروز در راه رسیدن بهار پرداخته است. علی نصیریان نقش اصلی این فیلم را بازی می کند. سهیل موفق از تجربه کارگردانی نوروز به ایران گفته که ...
5 سال معطلی برای جذب سرمایه گذار بیش از این که چالش باشد، دردناک بود
اقتصادی آن و نبود حمایت نهادهای متولی فرهنگ جامعه در این فیلم بود. شما پیش از این فیلم کودک کار کرده اید. چطور شد سراغ سینمای بزرگسال آمدید؟ ژانر فیلم نوروز خانواده است. من سال هاست چه در تلویزیون و چه در سینما برای خانواده تولید محتوا کرده ام و طبیعی است که تلاش کنم پس از اقبال در جشنواره کودک و نوجوان با فیلم های شکلاتی و پاستاریونی که در ژانر کودک و خانواده تولید و برنده 2 ...
ایجاد زبانی مشترک با مخاطبان عام سینما و نوجوانان
اقتباس یکی از مهمترین نقاط مغفول در سینمای ایران است. در حالی که بسیاری از آثار مهم سینمای جهان بر پایه اقتباس از کتاب هایی که پیشتر از آنها نوشته شده ، ساخته می شوند؛ سینمای ایران با وجود ضعف عمیق در حوزه فیلمنامه، کمتر به سراغ اقتباس می رود. در جشنواره فجر امسال اما دو کارگردان فیلم اولی برای ساخت نخستین اثرشان به سراغ اقتباس رفته بودند؛ آپاراتچی و باغ کیانوش که دومی بیشتر توانست نظر مخاطبان را ...
سه در یک
به گزارش اصفهان زیبا ؛ در چهل ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر و چهاردهمین جشنواره فجر اصفهان با توجه به فیلم هایی که به جشنواره اصفهان ارائه شد، مروری گذرا بر سه فیلم دروغ های زیبا ، شهسوار و نبودنت می کنیم. معتقدم امسال می توانست فیلم های باکیفیت تر و پرمحتواتری به جشنواره ارائه شود؛ اما متأسفانه فیلم های قوی و پرحاشیه ای مثل تمساح خونی، صبحانه با زرافه ها، بی بدن و... به جشنواره ...
القای مفاهیم ارزشمند و والای انسانی و فلسفی با قصه ساده ظاهر اتفاق می افتد
مفهومی را غیرمستقیم بگویی بیشتر بر دل می نشیند. فیلم ساز با نهایت ظرافت و بداعت به سراغ سوژه می رود و قابی تار از مظلومیت یک سرباز خوش قلب ایرانی به تصویر می کشد که تبلور غربت و تنهایی اوست یک عاشقانه مینی مال در بستر جنگ. خبرگزاری ایسنا نیز در یادداشتی به نقد فیلم ظاهر پرداخته: ظاهر یکی از معدود آثار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشنواره امسال به شمار می آید. فیلم نامه این اثرِ ...
تصویرگر باید داستان را تماماً از نگاه کودک ببیند
تصویرگر باید مخاطبش را بشناسد؛ زیرا زمانی که سن مخاطب بالاتر می رود، مسئله مهم، مفهومی بودن کار و فضاسازی است چون در تصویرسازی سنین بالا، شخصیت سازی ها و رنگ ها به حاشیه کشیده می شوند. - کتاب بی اجازه و سه ماجرای دیگر چه ویژگی و مشخصات و معیارهایی دارد که توجه شما را جلب کرد تا این تصاویر هماهنگ و جذاب خلق شود؟ متن داستان بی اجازه را چندین بار خواندم. داستان زندگی روزانه یک ...
منتقدان از باغ کیانوش می گویند
بهره گرفت و فیلم نامه را غنی تر کرد. ایمان عظیمی: سفر به وادی خیال مشکل اصلی فیلم های روایی سینمای ایران این است که نمی توانند بدون لکنت قصه تعریف کنند؛ بزرگترین معضل فیلم های به ظاهر داستانگو در جشنواره امسال هم این است که نمی توانند قدمی در راه آنچه می خواهند بگویند بردارند و قصه شان را به درستی روایت کنند اما باغ کیانوش درست عکس این پاندمی و معضل وحشتناک قدم برمی دارد و ...
جای سینمای کودک و نوجوان در بخش جوایز کجاست؟
خود جای بحث بسیار دارد. اما 9 فیلم از سینمای کودک و نوجوان نیز در مسابقه سینمای ایران شرکت داده شدند؛ در حالی که ما جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان را با سبقه ای طولانی در کشور داریم. البته که در سال های گذشته نیز از وجود سینمای کودک در جشنواره فیلم فجر بی بهره نبودیم، اما هم تعداد آثار کم بود و هم این که حداقل در بخش های مختلف نیز نامزد بودند و تلاش اهالی علاقمند به فعالیت در ...
استاندار آذربایجان شرقی موفقیت هنرمند تبریزی در جشنواره فیلم فجر را تبریک گفت
به گزارش نصر، مالک رحمتی در پیام خود که روز سه شنبه منتشر شد آورده است: موفقیت هنرمند جوان و خوش آتیه تبریز و آذربایجان، آقای علی طاهرفر در کسب سیمرغ بلورین چهل و دومین جشنواره فیلم فجر مایه مسرت و افتخار فراوان شد. وی در این پیام یادآورشده است: این موفقیت را که نشانگر توان حرفه ای هنرمندان متعهد ماست، به هنرمند تبریزی و مردم هنردوست و جامعه هنری استان به ویژه اهالی هنر سینما صمیمانه تبریک ...
مروری بر 7 روز اکران فیلم های جشنواره فجر در رشت
به کارگردانی محمد ابراهیم غفاریان اکران شد. امسال به گفته بسیاری از کسانی که فیلم های جشنواره را تماشا کرده اند شاید کمتر از انگشتان دست بتوان آثار فاخر و قابل دفاع نام برد چیزی که در برخی از استان ها عدم استقبال یا استقبال کم مخاطبان بر این نکته صحه می گذارد. در استان گیلان که هیچگاه در جذب مخاطب برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری خود مشکلی نداشت امسال در روزهای نخست به دلیل کیفیت ...
باغ کیانوش ؛ سینمایی که بالاخره سینما شد
نوجوانی خودمان را بزرگ تر از سن مان فرض می کردیم و دست به کارهایی می زدیم تا بقیه جدی مان بگیرند. در این فیلم مسئله بزرگی می بینیم، بزرگ و ارزشمند؛ یعنی دوره نوجوانی و نوجوان هایی که دست کم گرفته نمی شوند. به قول آن قولی که اول پخش فیلم آمد که فکر می کنم مرتبط بود با آثار باشگاه فیلم سوره در جشنواره امسال، این قصه قهرمان دارد . بله! باغ کیانوش قهرمان دارد و از جنس نوجوان هاست. بزرگ ترها هم کمک می کنند ...
مه و دود ؛ روایتی از طردشدگان جامعه
، توانستم در آن زندگی کنم. -اردشیر، شخصیت نوجوان داستان را براساس چه ایده ای نوشتید؟ شخصیت اردشیر چقدر به نوجوان امروز نزدیک است؟ طبیعتاً به دلیل تفاوت فضای امروز و داستان، اردشیر و نوجوان امروز با هم تفاوت دارند؛ اما مهم ترین نکته، مردشدن و رشدیافتن اردشیر از لحاظ ذهنی و فکری است. او تلاش کرد با سختی ها روبه رو شود و انسان شجاعی باشد؛ حتی بازی فرمی داستان و تقسیم کردن ...
نمایش قلم در جشنواره فیلم فجر/ شبکه کتاب رسانه پیوند سینما و کتاب است
دوران حاضر سینمای ایران، بهرۀ چندانی از میراث ادبی ایران و جهان نبرده اند و این یک نقد اساسی به تولیدات سینمای ایران در دهه هاست. این امر ضرورت حضور شبکه کتاب در جشنوارۀ چهل و دوم فیلم فجر را به خوبی نشان می دهد تا این خلا پُر شود. فراموش نشود که جشنوارۀ فیلم فجر، جهان قصه هاست و هر فیلمی قصۀ خودش را دارد. به همین دلیل چون پیشتر در برنامۀ میز داستان شبکه کتاب به بررسی حوزه های مختلف ادبیات ...
استقبال از چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان
دوره های آینده پیش بینی کرد و مهم ترین بحث در صنعت سینما ساخت فیلمی است که بازه گسترده تری از مخاطب را در سینما به دنبال داشته باشد. کفه سنگین ترازوی استقبال از چهاردهمین جشنواره فیلم جشنواره بهروز باقری نویسنده و کارگردانی بود که فیلمش جزو 106 اثر برگزیده جشنواره فیلم فجر بود و در خصوص مردمی بودن سینما به خبرنگار مهر گفت: برای مخاطب پذیری فیلم ها باید ساخت فیلم اختصاص به یک ...
جشنواره کتاب رشد چه برنامه هایی دارد؟
جشنواره کتاب رشد ایجاد شده است، توضیح داد و با اشاره به اینکه در این دوره برخی از فرایندهای دوره های قبل تقویت شده است، گفت: در جشنواره اخیر، 14 گروه داوری در سه بخش آفرینش های ادبی (شعر و داستان کودک و نوجوان، خاطرات و مستندنگاری)، مطالعات پژوهشی و تبیینی و تخصصی برای کتاب های متوسطه دوم و بزگسال است (کتاب هایی در حوزه مطالعات تاریخی، مطالعات فرهنگی و اجتماعی، دینی و ادبیات و زبان فارسی) و کتاب های ...
غیبت فیلم های مورد انتظار مخاطب در جشنواره فجر مشهد
ست ویکمین جشنواره فیلم فجر در مشهد، سهم مخاطب کودک است. در خلاصه داستان رسمی فیلم ملکه آلیشون آمده است: آدور در کودکی زندگی فقیرانه ای را با پدربزرگش سپری کرده است. پدر و مادر او به دست موجودی شیطانی به نام کایوت از بین رفته اند، اما به او گفته اند. تب جنگل باعث مرگ آن ها شده است. آدور از جنگل به شدت متنفر است. روزی آدور با پدربزرگش بحث می کند و از خانه فراری می شود و به جنگلی مخوف می ...
نقد فیلم نپتون؛ مخالف سیاست فرزند آوری
نپتون فیلمی در ژانر درام اجتماعی است. نخستین ساخته محمدابراهیم غفاریان که توانست راهی بیست و دومین جشنواره فیلم فجر شود. اثری که تلاش دارد یک معضل اجتماعی را واکاوی کرده اما درنهایت به دلیل پرداخت ناقص رها می شود. فیلم داستان کودک خردسالی به نام کیان است که با والدین پرمشغله خود زندگی می کند. افسانه یک آرایشگر حرفه ای و بابک مهندس عمران است که هرکدام زندگی مستقل خویش رادارند به همین سبب کیان میان ...
"نپتون" ماجرای یک رقابت زنانه با مردان/ کودک قربانی خانواده بی مسئولیت + عکس
طول فیلم مثل توپی میان افسانه و بابک رد و بدل می شود. کیان فیلم نپتون، تنها نمونه ای از کودکانی است که در بستر اختلافات خانوادگی خیلی زودتر از موعد با واقعیات تلخ زندگی مواجه می شوند و این مواجهه به ناگاه آنان را از فضای شاد کودکی خارج و درگیر تنش های بزرگ می کند. پیام فیلم خیلی ساده توسط پدربزرگ کیان عنوان می شود: وقتی دوتا آدم بی مسئولیت و خودخواه تشکیل خانواده میدن، بچشون باید تاوان ...
انیمیشن بهترین امکان برای آموزش کودکان و نوجوانان است
برای اولین بار است که در یک انیمیشن همه شخصیت ها حیوانی هستند و به نسبت داستان رفتارهای انسانی از خودشان بروز می دهند. وی درباره آثار پویانمایی که در جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: در جشنواره فیلم فجر بخش جدایی به آثار پویانمایی اختصاص داده شده است و این اتفاق خوبی است، چراکه اخیراً مخاطب به آثار کودک و نوجوان واکنش خوبی نشان می دهد برای مثال انیمیشن بچه زرنگ که با استقبال خوبی مواجه شد ...
نظر مخاطبان مشهدی درباره انیمیشن شمشیر و اندوه + فیلم
...، محسن سرشار، محسن زرآبادی، اعظم حبیبی، کوروش زارع پناه، مهرداد معمارزاده، مریم خلقتی، شیدا زینی، عالم تاج خیری نیا، ابراهیم ربیعی، جوانه برهانی، میلاد مبینی، شهره روحی و مسیحا شیهدی اصل. انیمیشن شمشیر و اندوه اثری 92 دقیقه ای است که برهه تاریخی بعد از شهادت امام حسن مجتبی (ع) تا ورود امام حسین (ع) به کربلا را روایت می کند. روایت این اثر از زاویه دید یک ایرانی است که در شهر مداین زندگی ...
ظاهر ؛ روایتی یکنواخت اما به دور از تکلف
هایی در دو سکانس متفاوت اشاره کرد که دلیلی برای آنها نمی توان یافت. طبیعت شمال کشور، اصلی ترین لوکیشن مورد استفاده در فیلم ظاهر است که کوتاهی در بازتاب مناظر بکر و توجه نداشتن به بهره برداری از فضا را می توان از جمله نقاط ضعف این اثر دانست. با توجه به اینکه دقایق ابتدایی فیلم، خالی از دیالوگ است، انتظار می رفت که به لحاظ بصری تلاش بیشتری برای جذب مخاطب صورت گیرد. پایان بندی ...