حجیت تعبدی به جای لابراتوار پزشکی ؟!/ سید محمدصادق علم الهدی
سایر منابع:
سایر خبرها
شهادت روحانیون مدافع حرم تقویت دین پذیری است
عقل گرایی فاصله دهد (خورخه لارین، 1380: 25). پس از کوندیاک؛ کابانیس و دوتراسی، فلسفه وی را بسط و گسترش فزون تری بخشیدند و هرچه بیشتر بدان نظام و یکپارچگی دادند. از این رو می بینیم که کابانیس بیش از پیش اندیشه ها را بر حسیات مبتنی ساخت و در این بین به پژوهش ذهن بیشتر از منظر فیزیولوژی پرداخت تا از نظرگاه شتاخت شناسی. بر اساس دیدگاه کابانیس شناخت طبیعت فیزیکی انسان اساس هر فلسفه ای قرار ...
آیا پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) به هنگام بیماری به "طبیب" مراجعه می کردند؟!
) در دیدار با اعضای فرهنگستان علوم پزشکی ایراد کردند، حاوی نکات صواب و ناصوابی بود که به بخشی از آنها به تلویح یا تصریح اشاره می شود. 1 . طلیعه قلم را با قدردانی از ایشان برای موضع صائبی که نسبت به جریان طب اسلامی بخوانید فتنه طب اسلامی اتخاد کرده اند قرار می دهم چرا که به حق وجود یک نظام کامل طبی در اسلام را که ادعای باطل جریان طب اسلامی است، نقد و طرح کردند؛ ایشان به درستی نسبت به ...
اعتقاد شاه مخلوع به حمایت الهی چگونه از بین رفت؟
... وقتی اوریانا فالاچی می پرسد چه خوابهایی؟ شاه در پاسخ می گوید: خوابهایی که اساس آن بر رازهای باطنی من است. خوابهای مذهبی. محمدرضا در شرح حال خود نوشته بود پس از این واقعه (در شش سالگی) با وجود آنکه به بیماریهای سخت از قبیل سیاه سرفه،... مبتلا شدم، هرگز مکاشفه دیگری برای من پیش نیامد ... رؤیایی مانند آنچه نقل کردم، نداشتم . محمدرضا در این کتاب کلمه هرگز را به کار می برد. حتی در ...
منطق قرآنی و روایی شیوه برخورد صحیح با محتوای موجود در شبکه های اجتماعی
مدام در این باره سخن می گوییم که فقه پویا یا علم پویا در حالی که فقه اساسا پویاست و علم هم همین طور اما آنچه که ما می خواهیم و لازم داریم فقیه پویاست همچنان که تقصیر علم نیست تقصیر از ناحیه عالمان است. امیر المومنین تکلیف ما را با موضوع روشن می کند. می فرماید نگاه کنید به این که چه می گوید نگاه نکنید به این که چه کسی می گوید. یعنی افراد اگر به این بینش برسند که سخن و آنچه که بر آن ها ...
فتوای تاریخی امام(ره) در سایۀ قدرت نمایی جهان اسلام
شبکه اجتهاد: در عصری به سر می بریم که شبهات علیه دین افزایش یافته است و قدرت های غربی از طریق وسایل ارتباط جمعی که در اختیار همگان قرار گرفته است در صددند تا مردم را از دین بیرون کنند، مخصوصاً از دین اسلام، [1]چرا که عامل عدم پذیرش سلطه و عدم سازش با مستکبرین، دین است.[2] در این بین سلسله ای از تنظیمات بین المللی و برنامه های جهانی به نام حقوق بشر درست شده که معمول این برنامه ها بر اساس بی دینی و شبهه افکنی علیه مذاهب و ادیان ...
ولایت فقیه و نواندیشی دینی-بخش اول
را اساساً نوسازی و یا دگرگون سازی می خوانند، یعنی همان چیزی که یک نوگرای دینی آن را دنبال می کند. 3. همه عناصر دین یکسره در تحول و سیلان نیست، اسلام برای احتیاجات ثابت انسان ها قوانین ثابت و برای احتیاجات متغیر آنها موضع متغیری را لحاظ کرده و آن را با اصول ثابت مربوط کرده و طبق آن اصول در هر وضعیت جدیدی قانون فرعی خاصی به وجود می آید. البته دین اسلام در برابر موضوعات متغیر، ساکت ننشسته و ...
پوستر فیلم قسم محسن تنابنده+عکس
) در کار نیست. موضوع تبدیل به "امر قضاوت شده " می شود. "امر قضاوت شده" که در همه کشورهای مترقی نیز وجود دارد و سال ها قبل از آن در اسلام وجود داشته است، می گوید: وقتی متهمی از دادگاه حکم برائت گرفت و یا به عبارتی اتهامات وارده علیه او اثبات نشد، اصولاً دیگر نمی توان او را برای همان موضوع دوباره به دادرسی جلب کرد؛ چرا که هر چند عدالت اجرا نشده و آن فرد ممکن است گناهکار باشد، اما قضاوت دادگاه از باب ...
اصالت کار روحانیت به مساجد است
تحوّلی در خودش به وجود آورده یا دیگران در او مؤثّر باشند. وی ضمن بیان چند نکته در باب صیانت از روحانیت گفت: توجه به گزینش ها اهمیت بسیاری دارد و در واقع حکم عقل است و از لحاظ شرع هم نسبت به آن ارشاد اکید است و در منابع، کتاب، سنت و سیره و روش معصومین(ع) و مراجع، علما و بزرگانی که در طول تاریخ شیعه بوده اند و حالا هم که در چهل سال گذشته شاهد سیره امام(ره) و مقام معظم رهبری(مدّظلّه) بوده و هستیم ...
سردار علایی: ساواک از بس علاقه مند بود شاه را حفظ کند، دوستی خاله خرسه انجام می داد
، فضای داخل کشور، فضای استبداد و اختناق بود. آزادی سیاسی وجود نداشت. آزادی اجتماعی به این معنی که مردم، زندگی خود را کنند وجود داشت. ولی آزادی سیاسی در هیچ حداقلی هم وجود نداشت. نکته دیگری که وجود داشت این بود که شاه، اصولا با فرهنگ حاکم بر مردم مخالفت می کرد. فرهنگ حاکم بر مردم، فرهنگ اسلام بود. شاه به خاطر این که نظام شاهنشاهی را وصل کند به پیشینه بسیار طولانی، می گفت ما نظام شاهنشاهی ...
سخنان خوئینی ها برای ثبت سرمایه بود/ روحانی نقش رئیس جمهور ناتوان را بازی می کند
دارد که یک شخصیت روزنامه نگار و رسانه ای است و روزنامه طوس به مدیر مسئولی وی زیر دستگاه چاپ می رفته اما شخصیت سیاسی اش بر بعد دیگر آن غلبه دارد. محمدصادق جوادی حصار خود را یک کارشناس سیاسی بین المللی می داند. دلیلش هم مصاحبه های متعددی است که با بی بی سی فارسی انجام می دهد و انگیزه مصاحبه با این شبکه را هم جامعه مخاطبین بالای آن اعلام می کند. او معتقد است که اصلاح طلبان اگر ...
ذهنیت بدنه حزب اللهی ها دین حداقلی است
برابر این نظام می ایستد؛ در این شرایط رهبری مانند حضرت امام خمینی(ره) با درک زمان و ویژگی های خاصی که داشتند، با استفاده از ته مانده باورها و اعتقاداتی که مردم شیعه داشتند و به واسطه استیلا و تاثیراتی که محمدرضا پهلوی و پدرش داشتند، در حال نابود شدن بود، آن سرمایه دینی ما را بازتولید و بازسازی و آرام آرام شکوفه های اسلام واقعی را بارور کرده و انقلاب اسلامی به وجود آمد. قبل از اینکه ما بفهمیم این ...
وحی مانند لنگری استوار، کشتی فلسفه را محافظت کرده است
سینا ست، نقادی عقل محض کانت است، اسفار صدرالمتألهین است، وجود و عدم سارتر است، پژوهش های منطقی هوسرل است، پدیدار شناسی روح هگل است و ... . فلسفه همین هاست. کانت از دو گونه اندیشه فلسفی یا فلسفه ورزیدن سخن می گوید. یکی را شناخت تاریخی یا شناخت بر مبنای واقعیات داده شده(cognitio ex datis) و دیگری را شناخت عقلانی یا شناخت بر مبنای اصول( cognitio ex principiis) می نامد. مقصود وی از شناخت تاریخی غور در ...
بنا نداریم تا 4 سال آینده کتاب های درسی را تغییر دهیم/ کوکب خانم و تصمیم کبری به کتاب درسی بازنمی گردند
علم و فناوری کارهای خیلی خوبی انجام می دهند که ما از آنها نیز باید استفاده کنیم؛ علم، فناوری و روش های درست، فرآیندهای تسهیل کننده و تجربه های کمک کننده به امر تربیت را از هر کشوری و از هر جامعه ای باید بگیریم ، از دوره قدیم خودمان باید بگیریم؛ از مدارس پیشتاز و پیشگام خود باید بگیریم ولی اینها هیچ کدام بخشی از هویت ما نیست به خصوص غرب امروز، غرب سلطه گر، غرب نظام سرمایه داری زالوصفت به تعبیر ...
ما به دانشگاه اجتماعی نیاز داریم-2
عنوان مخاطب خود به دانشگاه بیاورند و دانشگاه با جامعه ارتباط داشته باشد و ارگانیک شود. متاسفانه اینگونه نیست و پایان نامه های ما تعیین و اجرا می شود و به قفسه می رود؛ اسم آن را سندروم قفسه گذاشته ام و علم هم در ایران یک کالای زینتی شده است و درد جامعه را نمی بیند. منظور من این نیست که دانشگاه بیخود است؛ در جامعه ایران گریز از عقل و گفتمان های ضد علم وجود دارد در نتیجه همه از بدی دانشگاه صحبت می کنند ...
انقلاب از جوشش بازنمی ایستد/ افق 1437 چرا از نان شب واجب تر است؟ / بودجه معیوب و نامتوازن/ بهمن یادمان ...
فرضیه به درجاتی صحیح هستند و این امر وضعیت جزیره تولید علم را تقویت می کند. علم بالاخص در نظام دانشگاهی برای بازتولید سازمانی خود خیلی نیازمند پاسخگویی به نیاز های محیط اطراف نیست – که البته این وضعیت تحت تأثیر فشار های اقتصادی تغییر می کند، اما الزاماً تغییرش به سمت بهتر شدن همنوایی دانشگاه با توسعه ملی پایدار نیست – و تقاضای مؤثری نیز برای تولید دانش وجود ندارد. هر دو حالت در نهایت انزوای علم از ...
مشارکت مردم در سیاست ورزی؛ ضامن اخلاقی شدن سیاست
ست در نظر گرفته شود، آن وقت می توان امیدوار بود که نظام سیاسی نیز این چارچوب را در اجرا مورد توجه قرار دهد، ولی واقعیت این است و این فقط مختص دنیای اسلام نیست که همواره میان نظر و عمل فاصله نسبتا زیادی وجود دارد؛ به عبارت دیگر، آنچه در مقام نظر و ساحت اندیشه ورزی رخ می دهد، اگر چه زیربنای مهمی برای اخلاق سیاسی و سیاست اخلاقی است، ولی اینکه در عمل چقدر مورد توجه قرار گیرد، به ساختار نظام سیاسی و میزا ...
آیت الله عندلیب همدانی: از منظر فقهی عقد بر کودک حتی با اجازه ولی باطل است
... رابعا؛ این فتوا خلاف مذاق شارع مقدس، از مساله همبستری (است) و دفع شهوت که گفتیم، دفع شهوت در انسان، دفع شهوت در حیوان نیست. با یک خصوصیات مهمی این همراه است، صرف این که دفع شهوت بشود، پس نه مذاق شارع و نه عقل و نه عقلا چنین چیزی را اجازه نمی دهند وقتی اجازه ندادند، این دلیل بر حرمت است و با وجود این دلیل نه حق دارید اطلاق ادله زوجیت را بیاید شاملش کنید و نه حق دارید سراغ اصاله البرائه بیایید ...
ایده های نبوغ آمیز داروین
تنها یک سال عمر می کنند و در گوشه ای از یک ساختمان لانه گزیده اند، مشغول سنتی مشورتی در میان خود بوده اند تا عمر بنایی را که در آن می زیند، مشخص کنند. با بررسی تاریخچه ناچیز 25 نسلی خود، جملگی به این نتیجه می رسند که پناهگاهشان ابدی است یا لااقل همواره وجود داشته؛ چراکه آنان همیشه آن را به همین شکل دیده اند و هرگز نشنیده اند که این بنا آغازی داشته است (به نقل از بورخارت، 2013 ) . وضعیت داروین ...
دینداری و عقلانیت؛نوشتاری از محمدتقی فرجی
دینی کرد. دینداری عقلانی، و عقلانیت دینی، از جمله اهم امهات جامعیت دین، و کارآمدی عقل است. قبلاً و پیش از این، من در کتاب های “اسلام و سکولاریسم” و”هرمنوتیک فلسفی و پلورالیسم دینی”، و مقالات “علم از چشم دین”،”عقل در منطق وحی” و”دینداری و روشنفکری”، کوشیده ام پیرامون رابطه دین و عقل، و نسبت دینداری و عقلانیت، مطالبی را مطرح نمایم. اکنون و در مقاله “دین و عقل”، می کوشم، ضمن تعریف و تبیین دین عقلانی و ...
کارنامه ای به قدمت انقلاب
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، بی شک بالاترین جهادِ خودسازی و از خودگذشتگی این است که آدمی، در بزنگاه های سخت، خویشتنِ خویش را کنار گذارده و مَرد بلاکَش میدان باشد. آن قدر گفته ها و ناگفته ها فراوان است که نمی دانم باید از کجا شرح خدمتگزاری بیش از چهل ساله ات را آغاز کنم...! از سختی های درس خواندن در نجف و زندگی در فقر و نداری که خود انتخاب کرده بودی، می شد فهمید ...
فصلنامه روش شناسی علوم انسانی روی پله نود و ششم
نظریات مختلف هنر و معماری اسلامی وجود دارد، امکان مقایسه و تحلیل نظریات مختلف را براساس روش های به کار رفته در آن ها فراهم گردد. نظریات با روش اسنادی گردآوری و طبقه بندی و براساس تحلیل نظری از پایگاه آموزه های دینی، مبانی، توانایی ها و محدودیت های هر گروه روشی نقد و تحلیل شد. روش های تاریخ نگاری، سنت گرایی و معناگرایانه، توانایی انتساب نظریه به اسلام و شکل گیری هنر و معماری اسلامی را ندارند و به ...
ردپای خلقیات ایرانی در سفرنامه های بیگانه
زندگی ایران دارد و به مشاهدات خود ارجاع می دهد. می شود بر همین اساس، کتاب حاجی بابا را هم لحاظ کرد. اغلب این سفرنامه ها در دوره های قاجار و صفویه نوشته شده است، اما اگر صورت کلی مشاهدات را هم در نظر بگیریم، از پیش از اسلام تا انتهای دورۀ پهلوی و پس از انقلاب را هم دربر می گیرد. یک سری کتاب هایی هم وجود دارد که کسانی دربارۀ ایران نوشته اند اما سفرنامه نیست؛ مثلاً کسنوفون یا گزنفون کتاب هایی چون ...
نیازمند دو توضیح المسائل هستیم؛ یکی برای مردم و دیگری برای دولت مردان
ویژه قاعده ملازمه دانست. وی از کتاب فقه و عقل به عنوان یک پشتوانه مهم برای کتاب فقه و مصلحت یاد کرد، سپس، حجت الاسلام حسینی به طرح مسئله استنباط اول و دوم در اندیشه فقهی استاد خویش اشاره کرد و اینکه ایشان چگونه با تکیه بر همین نوآوری، جلوی بسیاری از مفاسد را در فقه بسته است. حسینی یادآور شد: استاد در استنباط نوع اول معتقد به تراکم ظنون است و به سادگی به اصول عملیه تن نمی دهد ...
دلایل دست بسته نماز خواندن اهل سنت چیست؟
...: این کار (تکتّف) در نماز واجب را مکروه می دانم، امّا در نماز های مستحبی اگر قیام طولانی گردد، این کار جایز است . [2] در بعضی از متون اهل سنت و مورد قبول وهابیت ، تکفیر یا تکتّف (دست بسته نماز خواندن) از بدعت ها و اضافات به دین دانسته شده، چنان که در این متن آمده است: ثابت شده که مردم امر می شدند به تکتّف، ولی بر اساس حدیث ابوحمید گروهی معتقدند این زیاده (تکتّف) در نماز وجود ...
نظریه فقه حکومتی آیت الله ابوالقاسم علیدوست بررسی شد
آیت الله علیدوست به تبیین مهم ترین دستاوردهای وی در زمینه ی فقه حکومتی پرداخت. در این بخش، حجت الاسلام حسینی کمال آبادی نظریه استصلاح شیعی را یکی از شاخصه های نظام فقهی مورد نظر علیدوست معرفی کرد و آن را نتیجه تنقیح مبانی گذشتگان و به ویژه قاعده ی ملازمه دانست. وی از کتاب فقه و عقل به عنوان یک پشتوانه مهم برای کتاب فقه و مصلحت یاد کرد. سپس، حجت الاسلام حسینی به طرح مسئله استنباط اول و دوم در اندیشه ...
نفی ولایت مطلقه فقیه، ناشی از تأثیرات اجتماعی است/ فتوا به عدم وجوب تعیینی نماز جمعه، به خاطر در ...
امام از اول فرمودند که شاه باید برود. ما در یک جلسه ای در همین قم بودیم که عده زیادی از علما و بزرگان و شخصیت های سیاسی، حضور داشتند. در این جلسه از این دو نوع رویه صحبت به میان آمد و اکثر حضار جلسه، روش آقای شریعتمدار را قبول داشتند و می گفتند مگر می شود رژیم شاه را ساقط کرد؟ به اصطلاح آن زمان گفته می شد یک آدم با یک لاقبا و عمامه، از آن طرف دنیا بلند شده و می گوید شاه باید برود. مگر با این گفتن ها، شاه می رود؟ شاه چندمین ارتش قدرتمند دنیا را در اختیار دارد و موردحمایت همه قدرت های بزرگ دنیاست و یک سازمان امنیت و اطلاعات قوی دارد، مگر می توان شاه را ساقط کرد؟ ...
حجاب برای حاکمیت یک حکم شرعی است و باید در تحقق آن بکوشد
...، چون می تواند از آن برنامه استخراج کند، برای او یک نص مبین شریعت خواهد بود. این استاد خارج حوزه علمیه تصریح کرد: اکنون و سال ها پس از نگارش این کتاب به این باور رسیده است که بسیاری از نصوص مبین مقاصد، در فقه الدوله و فقه الحکومه در جایگاه نصوص مبین شریعت قرار می گیرند. به عنوان مثال حیاء و عفاف در نسبت به مکلفین فردی به مثابه مقاصد الشریعه است. چرا که برای او، حجاب و عفاف احکام مشخصی ...
بیانیه تحلیلی حقوقی مرکز ماهر بسیج در خصوص لایحه پالرمو
طرفین معترض حاکم خواهد بود. درخصوص مسئله اول باید گفت: در مواد (19) الی (23) کنوانسیون وین 1969 شروط ماهوی و شکلی حق شرط مقرر شده است. به موجب ماده (19)، چنانچه معاهده ای در مورد حق شرط مقررات صریحی داشته باشد، دولت ها باید در زمان اعلام شرط بر اساس مقررات مزبور عمل نمایند. به عنوان مثال بعضی از مقررات که با روش وفاق عام تهیه و تنظیم شده اند اصولا اعلام شرط را منع کرده اند. بدیهی است دولت ...