دفترچه سوالات گروه آزمایشی ریاضی و علوم انسانی کنکور 98 منتشر شد
سایر خبرها
موج هوای گرم چهارشنبه وارد ایلام می شود
نمی گیرد، چون همراه این موج گرما وزش باد نیز همراه است و این وزش باد مانع استقرار گرد و غبار در آسمان استان ایلام می شود. برنامه های خاموشی در ایلام در همین حال مدیرعامل شرکت توزیع برق استان ایلام اظهار کرد: قطعی برق برای هر منطقه ای که صورت می گیرد بین یک ساعت و نیم یا 2 ساعت است. هادی شیرخانی اضافه کرد: ساعات اوج مصرف برق از ساعت 12 تا 16 و 20 تا 24 است. ...
تأکید بر حضور رسمی نمایندگی جامعة المصطفی در عراق
جامعة المصطفی را دانشگاه بین المللی اسلامی برای دانشجویان و طلاب غیرایرانی دانست و گفت: المصطفی عضو اتحادیه های بین المللی دانشگاه هاست. هم اکنون نزدیک به 160 رشته/ گرایش از کاردانی تا دکتری در المصطفی ارائه می شود که در طرح تحول جدید آموزشی، این رشته ها به چهارصد رشته گرایش خواهد رسید. حجت الاسلام والمسلمین عباسی فعالیت های علمی المصطفی را در سه حوزه کلان علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و ...
کلاس درس اردوگاه اسرا و استاد قرائتی بچه های آزاده
. پس از کتاب های دروس ابتدایی، سراغ کتاب های علوم و ریاضی دوره سه ساله راهنمایی رفتند و آن ها هم تدوین شدند. آن کتاب های اصلی، بعدا توسط صلیب سرخ آوردند و کلاس ها جان و رونق و سرعت مضاعفی پیدا کرد. همان روزهای اولی که در آبان 1366 من به اردوگاه موصل 2 وارد شدم، در آن جمعیت انبوه اسرای ناشناس حبیب شریفات را یافتم. آن روزها به تازگی کتاب های علوم و ریاضی دوره سه ساله راهنمایی و کتاب های ...
با صورت بندی اطلاعات می شود وضعیت کتاب را خوب یا بد نشان داد!
...: به لحاظ سختی نشر و از آن مهم تر غربت کتاب، حال کتاب خوب نیست، اگر غربت کتاب نبود، با سختی نشر کنار می آمدید. وی ادامه داد: باید درباره غربت کتاب فکری کرد و بسیج عمومی باید در این زمینه شکل گیرد و احتیاج به فرهنگ سازی دارد. مخدومی با بیان اینکه رهبران گروه های خاص در جامعه باید کتابخوان باشند، افزود: متاسفانه رهبران تشکل هایی که وظیفه ذاتی شان فرهنگی است کتابخوان نیستند ...
سیستان و بلوچستان رتبه آخر موقوفات منفعتی را دارد
خیر عنوان کرد و افزود: ضروری است وقف هایی در این استان بر اساس نیازهای جامعه انجام شود. وی از برگزاری رقابت های قرآنی سیستان و بلوچستان در زاهدان خبر داد و افزود: مرحله استانی چهل و دومین دوره رقابت های سراسری قرآن کریم 20 تیر با حضور 110 نفر در دانشکده علوم قرآنی زاهدان برگزار می شود. حجت الاسلام مؤمنی مقدم اظهار داشت: مرحله شهرستانی این دوره از رقابت های قرآنی اردیبهشت با ...
بازگشایی پرونده همه جاسوس ها در گاندو
ارتباط جیسون با خواهرزاده رئیس جمهور است. شخصیت خواهرزاده رئیس جمهور در گاندو تبدیل به خانمی به نام سیما عزیزی می شود. البته در واقعیت، خواهرزاده رئیس جمهور یک آقا بوده است. دوم مرداد سال 93 بود که روزنامه واشنگتن پست خبر بازداشت جیسون رضاییان خبرنگار این نشریه در تهران را منتشر کرد. مهم ترین اتهامات رضاییان ، نفوذ در اماکن مهم دولتی، افشای برنامه های ضد تحریمی ایران از جمله هویت واسطه های تجاری و ...
علمی که راه های خوشبختی را نشان می دهد
گفت وگو با دکتر عباس منوچهری برخلاف تصور رایج موضوع علم سیاست نه قدرت و کسب آن، بلکه نشان دادن را ه های دستیابی به زندگی نیک و خوشبختی است . در واقع، بسیاری از نظریه پردازان علوم سیاسی به یافتن راهی برای سعادت بشر می اندیشند. این موضوع، مهم ترین نکته ای بود که در گفت وگو با دکتر عباس منوچهری باغبادرانی مطرح شد. او در این گفت وگو نقش علم سیاست در توسعه را تبیین و تشریح کرد. منوچهری، کارشناسی ارشد علوم سیاسی خود را از دانشگاه تولدو امریکا و دکترای علوم سیاسی اش را از دانشگاه میسوری امریکا اخذ کرده است و اکنون به عنوان استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس مشغول به فعالیت است. جناب دکتر منوچهری، به نظر شما نظریه پردازان علوم سیاسی چه پروژه هایی را در جامعه دنبال می کنند و باید چه انتظاراتی از عالمان علوم سیاسی داشت؟ پرسش شما را می شود ذیل یک موضوع عام تری جای داد، یعنی موضوع رابطه دانشگاه و جامعه یا به تعبیری دیگر، رابطه دانایی و زندگی و همچنین رابطه دانایی با تصمیم گیری در امور عمومی . رشته علوم سیاسی و استادان آن می توانند به عنوان یک مصداق در این باره، مورد سؤال قرار گیرند. در این رابطه ما با یک مسأله جدی، که پیشینه تاریخی هم دارد، مواجه هستیم و آن وضعیت علوم انسانی و علوم اجتماعی در فرهنگ و سیاست و جامعه است. اساساً از چیستی علوم انسانی و علوم اجتماعی که امروزه از چند سو در کشور مورد نقد واقع می شود فهم مشخص و آنگونه که باید باشد وجود ندارد. به این معنا که در نظام دانایی ما (منظور از نظام دانایی مجموعه حوزه های دانش، علم و دنیای آکادمیک است) علوم انسانی جایگاه مناسبی ندارد. بنابراین ما نیازمندیم که در باب این قلمرو دانش، دانشی که موضوع آن خود انسان و مناسبات انسانی و حیات جمعی است و علوم سیاسی هم بخشی از آن است صحبت کنیم. اما به دلایل فرهنگی و اقتصادی فضای درستی برای پرداختن به این موضوعات فراهم نیست. بخصوص با گسترش مناسبات اقتصادی که در آن ارزش های مادی یا شاخص های منزلت اجتماعی توسط الزامات و ضرورت های اقتصادی جامعه مدرن سرمایه داری تعیین می شود. امروزه پول ساز بودن در بازار و پرستیژ و اسم و رسم های کاذب و کاربردهای ساده انگارانه تعیین کننده جایگاه و اهمیت حوزه های علم و معرفت شده است، به جای اینکه محتوای قلمروهای دانایی و نسبت آن با نیازها و الزامات یک زیست خوب و عادلانه در جامعه تعیین کننده جایگاه آنها باشد. منظورتان از اینکه به لحاظ فرهنگی به این رشته توجه نمی شود، چیست؟ فرهنگ مجموعه ای از باورها، ارزش ها و هنجارهای مسلط و پذیرفته شده در جامعه است که اعضای جامعه با لحاظ کردن آنها؛ انتخاب هایشان و شیوه زندگی و معنای زندگی شان را شکل می دهند. امروزه، بر اساس تأملات فلسفی تأثیرگذار در مکاتب پدیدارشناسانه - هرمنوتیکی نشان داده شده که برخلاف این تصور که انسان ها موجودات متفردی هستند (اصالت فرد و سوژگی) اساساً آدمی موجودی است که در بطن یک عالمی قرار دارد که آن عالم، نسبت به وجود هر فرد یا هر عضوی از آن عالم، تقدم هستی شناسانه دارد. در واقع انسان در یک وضعیت و حالت پرتاب شدگی به سر می برد؟ بله، دقیقاً مقوله پرتاب شدگی (Geworfenheit)که از مقولات محوری در مکتب پدیدارشناسی است، در اینجا بسیار گویا است. البته شاید به جای پرتاب شدگی، بهتر باشد بگوییم در طرح افتادگی . یعنی اینکه هر آدمی موجودی است که همیشه در بدو تولد در عالمی حضور پیدا می کند که مختصات آن را خود تعیین نکرده است؛ و زمانی که به مرحله انتخاب و تصمیم گیری می رسد، موجودی است که هویت و فهم و عقل و تفسیر و ترجیحات او طی یک فرآیند پیچیده ای که مشتمل بر مؤلفه های تربیتی، محیطی، اقتصادی تجربه های خاص و عام شخصی و عمومی هست به بلوغ جسمی و فکری رسیده و باید در عالم زندگی خویش طرح افکنی کند یعنی امکان هایش را بشناسد، انتخاب کند و دست به عمل بزند. بنابراین هیچ آدمی امکان عمل کردن خارج از جهانی که در آن رشد کرده و هویت پیدا کرده و خودش را شناخته نمی تواند فکر کند و انتخاب و عمل نماید. البته این بدین معنا نیست که ما جبرگرا شویم، این اوصاف بیانگر موقعیت مندی انسان و مناسبات انسانی و همه پدیده های انسانی و اجتماعی است. اینکه فرمودید انسان به این دنیا می آید که در میان تمام آن جبرها، انتخاب هایی هم داشته باشد و طرحش را بیفکند؛ در واقع همینجا نقش علوم انسانی مطرح می شود؟ بله دقیقاً. اوصاف ذکر شده، که در جامعه شناسی معرفت از آنها به عنوان خاستگاه های اجتماعی نام می برند، شامل حال نظام دانایی ما و علوم انسانی- اجتماعی و مشخصاً علوم سیاسی در ایران نیز می شود. یکی از آسیب های جدی در نظام تصمیم گیری و در فرهنگ عمومی این است که، با وجود اینکه هر فردی مُحق است که با هر شغل و علاقه ای که دارد در مورد سرنوشت اجتماعی و سیاسی جامعه خود موضع گیری داشته باشد، اما افرادی در جایگاه های تصمیم گیری که سرنوشت و مصلحت عمومی جامعه است قرار می گیرند که نمی توانند درباره مسائل و موضوعاتی که مربوط به انسان و مسائل انسان، تعلیم و تربیت، پیچیدگی های مناسبات فرهنگی و غیره است، درست عمل کنند. این در مورد موضوع توسعه در ایران بیش از هر موضوع دیگری خود را نشان می دهد. توسعه مربوط به انسان و مناسبات میان انسان ها، نهادها و روندها است و با نگاه تکنیکی و فناورانه و تجاری نمی توان توسعه یافت. به موضوع توسعه اشاره کردید. توسعه در کشور ما بیشتر بر اساس شاخص های اقتصادی و به تعبیر شما با نگاهی تکنیکی دنبال می شود. اما آنچنان به تأثیر و کارایی علم سیاست در مقوله توسعه توجه نمی شود. با این رویکرد چه باید کرد؟ اتفاقی که به لحاظ فکری، فرهنگی و تاریخی در کشور ما رخ داده و این هم یک نمونه از همان وضعیت پرتاب شدگی است این است که امروزه علم سیاست دقیقاً در تناقض با آنچه که موضوعش بوده فهمیده می شود. البته این بدان خاطر است که تعبیر ماکیاولیستی– هابزی از سیاست که مدلول آن را مبارزه بر سر قدرت می دانند بر اذهان حاکم شده است. این در حالی است که در دوران کلاسیک که دانش سیاست توسط ارسطو بنیان نهاده شد موضوع آن زندگی نیک یا خوشبختی بود. البته امروزه تعریف خوشبختی و شاخص هایش در هر مکتب و جامعه ای متفاوت است. مثلاً اینکه در جامعه ما بیشتر افراد به تحصیل در رشته های غیرعلوم انسانی تمایل دارند مربوط به شرایط جامعه ما است که اکثر افراد زندگی خوب را در رشته هایی غیر از علوم انسانی می بینند. این یک معضل فرهنگی است که افراد با توجه به تأثیر پیش فرض های فرهنگی بر انتخابشان، به انتخاب رشته های علوم انسانی گرایش پیدا نمی کنند. مناسبات اقتصادی موجود یعنی مصرف گرایی، فایده گرایی، لذت گرایی و رابطه اینها با مناسبات سرمایه داری و با نظام اقتصادی سرمایه داری است که به این نوع تصمیمات منجر شده است و دقیقاً در همینجا است که توسعه برای ما یک مسأله شده است. ضرورت ها، توانش ها و فضیلت ها در جامعه ما با هم انطباق لازم ندارند. چرا توسعه برای ما به یک معضل تبدیل شده است. آماری که اقتصاددانان می دهند حاکی از این است که کل برنامه های توسعه در ایران، سی درصد تحقق پیدا کرده است. در این بین، چه اتفاقی افتاده؟ توسعه باید موضوع کدام دانش باشد؟ باید ببینیم که تصمیم گیران و برنامه ریزان توسعه چه کسانی بودند و فارغ التحصیل چه رشته هایی هستند؟ مسئولیت استادان و انتظارات از آنان و توقعات از رشته علوم سیاسی در اینجا خود را نشان می دهد. بنیان بسیاری از دانش های انسانی و اجتماعی امروزین در حکمت نظری و حکمت عملی، یا همان علم سیاست کلاسیک، که یک دانش چند رشته ای بوده، می باشد. این دانش در طول تاریخ دچار انشقاق در قالب رشته های مختلف شده است. در حال حاضر نیز مهم ترین مباحث این است که خوشبختی چیست و چگونه حاصل می شود . در اینباره، هر مکتب فکری رأی خاصی دارد. تعریف خوشبختی برمی گردد به تعریفی که از زندگی داریم. تأثیرگذارترین متفکران در حال حاضر فیلسوفان اخلاق هستند یا متفکرانی که مطالعات خود را به این سمت سوق داده اند. آمارتیا سن برنده جایزه نوبل اقتصاد و متفکر برجسته در حوزه توسعه انسان، که از توسعه انسان(Human Development) سخن گفته نه توسعه انسانی معتقد است که موضوع توسعه، خود انسان است و بنابراین توسعه، همانا توسعه انسان است. من بجد مدعی هستم که توسعه، موضوع علم و فلسفه سیاست، که درستِ آن علم مدنی یا فلسفه مدنی، همان طور که فارابی گفته، می باشد. از واژه مدنی استفاده کرده ام که نکته مهمی را در همین رابطه مطرح کنم و آن هم اغتشاش مفهومی و ابهامات نظری در مورد چیزی که آن را علم سیاست می نامند؛ است. البته این خود مصداقی از فهم نادرست از علوم انسانی و اجتماعی به طور کلی است. در واقع این دانش هم در پی خوشبختی انسان بوده نه آنگونه که رایج است در پی کسب قدرت؟ بله زندگی خوب موضوع حکمت عملی بوده است. یا این طور بگوییم که زندگی خوب موضوع حکمت عملی است نه دانش دیگری. ارسطو می گوید با فلسفه نظری نمی توان برای افراد جامعه خوشبختی به ارمغان آورد. او به افلاطون نقد می کند. ارسطو بین حکمت عملی و حکمت نظری تفاوت می گذارد. تمام بحث های علوم اجتماعی از درون حکمت عملی در می آید. تفاوت حکمت عملی و حکمت نظری در چیست؟ صحبت درباره این تفاوت به ما کمک می کند تا بحث اغتشاشات مفهومی را که درباره واژه سیاست نیز وجود دارد بهتر مطرح کنیم. در فرهنگ ما، تا سخن از مفهوم سیاست به میان می آید تعابیری از این دست به ذهن متبادر می شود: اینکه سیاست، پدر و مادر ندارد، سیاست یعنی بازی قدرت و... بسیاری نیز معتقد هستند که دانش و علم سیاست، نظریه حکومت است و فلسفه سیاسی نیز فلسفه نظری حکومت است. آنان می گویند مگر نه اینکه افلاطون معتقد بود که حکیم باید حاکم باشد. من در پاسخ می گویم که نام کتاب جمهوری افلاطون، در اصل پُلی ته اییا (politeia) بوده است. از طرفی پولیتیا هم قانون اساسی است و هم امر عمومی که با پولیس(polis) و شهر مرتبط است. فارابی در قرن چهارم هجری می گوید این دانش، علم و فلسفه مدنی است. چرا فارابی کلمه مدنی را ذکر می کند چون او معتقد است که مفهوم پولیتیکه(politike) یونانی به معنی امر مدنی است که همان هویت عمومی یا کشور – شهر است. مدنی یعنی هر جایی که انسان ها با هم زندگی می کنند و مسائل مشترک، منافع مشترک و قلمرو مشترک دارند. این مدنی بودن به مدینه و پولیس و شهر ربط دارد که همان دولت در اندازه یک شهر است. در اینجا لازم است که مفهوم پولیتیکه اپیستمه(episteme) را نیز توضیح دهم. اپیستمه همان دانش و ساینس است. افلاطون مفهوم تئورتیکه اپیستمه داشت که به دانش نظری اطلاق می شد. دانش نظری به این معنا که کاملاً موضوع تعقل است و به دنبال دستیابی به ذات و حقیقت ثابت و دائم امور است. یعنی هر چیزی در عالم که می خواهی چیستی اش را بدانی؛ باید معنای ذهنی آن را در قالب مفاهیم و مُثُل و آیدوس(eidos) بفهمی. مفاهیم زیبایی، دانش، نیکی، شر و غیره باید از طریق عقل که دارای مراتبی است فهمیده شود تا بتوان ذات امور و چیستی اشیا را فهمید. اما، ارسطو برای خوشبختی و مصلحت عمومی، به حکمت عملی (فرونسیس) به جای حکمت نظری اصالت می دهد. بنابراین، در مقابل مفهوم تئورتیکه اپیستمه (حکمت نظری) در افلاطون، ارسطو مفهوم پراکتیکه اپستمیه (حکمت عملی) را قرار داد که موضوع آن به معنای امور متغیر و امور مرتبط با زندگی است. یعنی می توان این دانش را دانش درست زیستن در شرایط عینی برای دستیابی به زندگی خوب دانست. لذا، شهروندی می شود محور حکمت عملی، نه حقی جهان شمول و نه سازمان اقتدار و حکومت. ربط این بحث با بحث توسعه در این است که این متفکران و دیگر متفکران مدنی، نه به خاطر بی غمی و اشتغال به تأملات انتزاعی، بلکه به دلیل اینکه با مسأله و معضلات قابل توجه ای در جامعه یا جماعت خود مواجه بودند تأمل و بحث و درس داشتند. شما به حکمت عملی و تأکید ارسطو بر آن اشاره کردید. امروزه اهمیت این بحث در چیست؟ اکنون در حوزه اندیشه مدنی، دوران احیای ارسطو است. هایدگر، هانا آرنت، هابرماس، مکینتایر و جماعت گرایان، خانم نوسبام و گادامر، همه اینها نوارسطویی هستند که بر رابطه دانش اخلاق و دانش مدنی تأکید دارند. این تأکید، اگر به منظور این باشد که از دانش اخلاق به معنای علم خوب زیستن توجه کنیم، ارتباط با بحث توسعه را نشان می دهد. اخلاق یعنی چگونه خوب زیستن. من امر مدنی را جایگزین مفهوم سیاست می کنم، چون موضوع در دانش مدنی همان پولیتیکه اپیستمه بود و بعد حکمت عملی ارسطو مطرح شد که موضوعش زندگی شهروندان بود نه اینکه چه کسی حکومت کند. اینکه چه کسی حکومت کند بعد از این مرحله مطرح می گردد. هیچ کدام از متفکران سیاسی با وجود تفاوت هایی که باهم دارند، موضوع و دغدغه کارشان حکومت و شکل آن نبوده و در نهایت به نوعی نظام تصمیم گیری می رسند. شهروندی یعنی موجودی مدنی . وند در واژه شهروند، مفهوم اتصال و تعلق و پیوند را می رساند. شهروند یعنی متعلق به جایی بودن. از نظر ارسطو، موجودی به عنوان انسان که غیرشهروند باشد وجود ندارد؛ چون خارج از شهر هیچ موجودی نمی تواند همچون انسان زندگی کند. انسان همین که در یک خانواده به دنیا می آید و به وسیله زبان با افراد خانواده ارتباط برقرار می کند، به عالمی که پیش از وی بوده وارد می شود. سپس هویت او شکل می گیرد. این طور نیست که انسان در ابتدا یک هویتی داشته باشد و بعد از آن در عالم وارد شود. هایدگر نیز از واژه بودنِ با حرف می زند. یعنی ما نمی توانیم بگوییم من هستم بلکه ما همواره با چیزی هستیم و با دیگران هستیم در عالم زندگی و با چیزهایی که پیرامون مان هستند و ارتباط هایی که داریم؛ در جهان وجود داریم. با توجه به توضیحاتی که درباره اصل و ریشه مفهوم سیاست ارائه کردید، به نظر شما چرا در جامعه و فرهنگ ما مفهوم سیاست بیشتر باری منفی دارد و در بسیاری از موارد، از آن به بازی قدرت تعبیر می شود؟ این را ما نساختیم. با ماکیاولی و هابز است که مفهوم و دانش سیاست به این معنا به کار برده می شود که البته این هم اشتباه فهمیده شده است. ماکیاولی در کتاب شهریار، موضوع و دغدغه قدرت را مطرح می کند. در اصل مسأله او، فروپاشی فلورانس است که رقابت بر سر قدرت آن را به تباهی کشانده است. فلذا او به این نتیجه رسیده که تنها یک فرد قدرتمند است که می تواند فلورانس را از این آشفتگی نجات دهد. برای ماکیاولی حاکم قدرتمند فی نفسه اهمیتی ندارد و او فقط به فکر حفظ فلورانس است. حکومت و ساختار اقتدار ابزار است برای زندگی خوب. ارسطو مفهوم فرونسیس (حکمت عملی) را بیان می کند که خودش دو بال دارد: اخلاق (فضیلت اخلاقی و خوب بودن) و سیاست . عقل انسان به او این امکان را می دهد که درست را تشخیص دهد. اما تربیت شدگی شهروندی – اخلاقی است که او را به انجام آنچه عقل او تشخیص داده است، عمل کند نه چیزی که ممکن است نفع او در آن باشد. می بینیم که این درست مقابل اصول فایده باوری مدرن و معاصر که اصل را و درست را در هر آنچه نفع آدمی را تأمین می کند می دانند و حتی میان خوشبختی و لذت مادی اینهمانی برقرار می کنند. اما در اندیشه مدنی نوارسطویی، برای تشخیص درست و انتخاب صحیح، باید شهروند تربیت شده باشد و برایش ملکه شود که آنچه را که درست تشخیص داده، درست هم انتخاب کرده و به آن عمل کند. از نظر ارسطو، انسان هر کاری که می کند برای این است که خوب زندگی کند. زندگی خوب این است که استعدادهای انسانی از قوه به فعل تبدیل شود با مفهوم ائودایمونیا که در اصل به معنای شکوفایی و فلاح است. پرسش دیگر من پیرامون مسئولیت اجتماعی استادان دانشگاهی و عالمان علم سیاست است. وظیفه استاد دانشگاه در رشته علوم سیاسی چیست؟ آیا رسالت اجتماعی او این است که جامعه را به خودآگاهی و رهایی بخشی برساند؟ با توجه به آسیب هایی که واژگونی واژگان و اغتشاشات مفهومی در حوزه علم سیاست به حوزه مدنی و زندگی انسان ها می زند، برای استادان علوم سیاسی ضرورت دارد که شفاف سازی مفهومی کنند. چون جامعه بر اساس همین تصورات و مبانی تصمیم می گیرد و انتخاب می کند. تحقق این شفاف سازی، قوام بخش مبانی فکری برای زندگی خوب و شهروندی خواهد بود. غیر از شفاف سازی و غلبه بر اغتشاشات مفهومی، آیا نقد قدرت هم از وظایف عالمان علم سیاست محسوب می شود؟ به عنوان یک مسأله، قدرت، زور و ظلم اولویت دارد. اگر منظور از قدرت، استبداد و استعمار و فساد در عرصه اقتدار است و بحران در این مقولات رخ دهد، طبیعتاً باید دانش مدنی (سیاست) هم به اینها بپردازد. اما گاهی ممکن است مسأله و بحران اینگونه نبوده و مثلاً مسأله کاملاً اقتصادی باشد. به طور مثال، روسو گفت مسأله من مالکیت است که این مالکیت، مانع زندگی خوب شده است. لذا، اصلاً بحث او حکومت و قدرت نبود. باید دید که چه چیزی به عنوان مسأله و بحران تشخیص داده می شود. هر جا قدرت به هر شکلی فرصت زندگی خوب کردن برای انسان را مخدوش کرد آن وقت باید قدرت را نقد کرد. اما اگر مسأله و بحران، قدرت نباشد چه دلیلی دارد که علم سیاست به مسأله قدرت بپردازد. باید به چیزی پرداخت که بحران درست کرده و باید آن را حل کرد. هیچ متفکر سیاسی در خلأ فکر نمی کند بلکه بحران را تشخیص می دهد و منشأشناسی می کند و بعد راه حل ارائه می دهد. مسئولیت اجتماعی دیگر برای استادان علوم سیاسی و رشته علوم سیاسی، پرداختن به مقوله شهروندی است. شهروندی تنها یک مقوله حقوقی نیست بلکه مقوله ای مرتبط با فلسفه مدنی نیز هست. شهروند یعنی موجود مدنی و در این حالت، دانش مدنی باید در مورد شهروندی صحبت کند. برای اینکه زندگی خوب و قوام مدینه و قوام کشور به شهروندی است. شهروندی ابعاد گسترده ای دارد که باید به آن پرداخت. شهروندی ستون قائم حیات هر کشوری است و مردم به میزانی که خود را شهروند بدانند یعنی متعلق به جایی بدانند؛ آن وقت تعلق خاطر پیدا خواهند کرد. مقداری هم به نقدهای معطوف به رشته علوم سیاسی و عالمان و حاملان این علم بپردازیم... در بحث نقد، من موافقم که دست اندرکاران، دانشجویان، فارغ التحصیلان و استادان علوم سیاسی نقصان، کمبود و مشکل و کم کاری دارند. اما به خاطر عیوب ما استادان علوم انسانی نیست که به علوم انسانی توجه نمی شود. ما ظرفیت های بالایی در علوم انسانی– اجتماعی در کشور داریم. استادان صاحب دغدغه و دانشجویان توانمند و با دغدغه در این حوزه دانش در کشور کم نیستند، اما در حال حاضر از ظرفیت علوم انسانی در کشور استفاده نمی شود. دیدگاهی وجود دارد که علوم انسانی و علوم سیاسی را جزو علوم ممنوعه می داند و بحث بازنگری در متونش را مطرح می کند. دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که علوم انسانی و مخصوصاً علوم سیاسی را علمی ناکارآمد می داند. شما این توهم ناکارآمدی را به نگاه فرهنگی منفی که در کشور ما درباره این علوم رایج است ارجاع دادید... مشکل این است که ما در یک دور بسته گرفتاریم. یک تابوی فرهنگی – اقتصادی در مورد علوم انسانی دائماً خود را بازتولید می کند. از سطح خانواده تا عرصه عمومی و تا کانون های تصمیم گیری. و آن اینکه علوم انسانی دردی را دوا نمی کند نه از زندگی شخصی و نه از جامعه. بسیاری معتقدند که علوم انسانی به درد نمی خورد چون که برای این رشته، آینده ای از نظر شغلی و شأن اجتماعی متصور نیستند. به علاوه اینکه دیدگاهی نیز وجود دارد که مانع از بهره برداری و استفاده از ظرفیت های خوبی که علوم انسانی می تواند در کشور داشته باشد، می شود. بعد بر اساس همین دیدگاه ها، علوم انسانی را نقد می کند. یعنی از یک طرف فضای کار و بهره گیری از علوم انسانی داده نمی شود و از طرف دیگر، کارآمدی علوم انسانی را نقد می کند. بدیهی است که یکباره نمی توان از این دور بسته رهایی یافت. یعنی می فرمایید که استادان علوم سیاسی باید این توان و استعداد علم سیاست را به جامعه ارائه بدهند اما از طرف متولیان امر و از سوی جامعه نیز باید به این رشته توجه شود و بحث فرهنگی در نگاه منفی به این رشته نیز درست شود. در واقع، شما در پاسخ به نقد ناکارآمد بودن علوم سیاسی می فرمایید که اصلاً توجهی به این علم نمی شود در حالی که از آن کارآمدی طلب می شود؟ این مسئولیت دو طرفه است. اما می بینیم که در نظام آموزشی ما، به دلیل همان دور بسته ای که اشاره شد، در کشور ما علوم انسانی حاشیه نشین نظام دانایی است. در حوزه تصمیم گیری و سیاستگذاری توسعه نیز به همین دلایل غایب بزرگ است. اگر هم علوم انسانی – اجتماعی وارد بحث و زمینه توسعه هستند به صورت جزیره ای است. دانشکده های مختلف در دانشگاه ها، توسعه را تکه تکه کرده اند و به آن می پردازند. یکی توسعه اقتصادی، یکی توسعه فرهنگی، یکی توسعه سیاسی. برای همین هم است که ما سال هاست گرفتار معضل تقدم توسعه سیاسی بر توسعه اقتصادی یا بالعکس هستیم و هزینه بسیار بالایی برای این دوگانه کاذب، پرداخته ایم. علوم انسانی اکنون وضعش این است، بعد آن وقت چه توقعی از آن داریم. ملاحظه کنید چند نفر از استادان علوم انسانی در تصمیمات کلان آموزش عالی حضور داشته اند؟ نگرانی هایی وجود دارد که یک حوزه تصمیم گیری یا کاری به علوم انسانی ها سپرده شود. سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، وزارت خارجه، وزارت تعاون و حتی وزارت اقتصاد و هر کدام از وزارتخانه ها باید بخشی از نیروهایشان را به کارشناسان علوم مدنی - سیاسی اختصاص دهند. اما در عمل این طور نیست و بعد چه توقعی از کارآمد بودن این رشته دارند؟ ممانعت از ورود فارغ التحصیلان علوم سیاسی به عرصه اجرایی باعث محروم ماندن جامعه از ثمرات این دانش می شود و این تبعات خوبی ندارد. قطعاً با توجه به پیچیدگی امور در سطوح مختلف حیات انسانی – اجتماعی در هر سطحی از جغرافیای سرزمینی و فرهنگی، در هر فرمانداری، شهرداری، دهداری باید از دانش مدنی استفاده شود. در برخی کشورهای پیشرفته، در قوه مقننه هر نماینده تعداد معینی مشاور که علوم انسانی – اجتماعی را هم شامل می شود، دارد که به صورت سیستماتیک به نمایندگان مشورت علمی می دهند. در برخی از همین کشورها هر دانشجویی که وارد دانشگاه می شود باید حتماً تعدادی واحد علوم انسانی بگذراند که ظاهراً هیچ ارتباطی با رشته تحصیلی او ندارد، اما قطعاً با زندگی شهروندی او مرتبط است. گفت وگو از: محمدصادق پورابراهیم اهوازی ...
اعلام نتایج بازخوانی متون بخش نمایش های کوتاه بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر
منتشر شده، تمامی گروه های راه یافته به مرحله بازبینی می بایست تا پایان روز یکم شهریور ماه سال جاری آثار خود را در قالب چهار نسخه لوح فشرده تصویری به آدرس دبیرخانه مرکزی واقع در منطقه آزاد اروند ارسال کنند. براساس برنامه ریزی ستاد اجرایی این دوره از جشنواره، تاریخ اعلام شده تمدید نخواهد شد. تنها آثاری به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا می کنند که ضمن رعایت تمامی مفاد فراخوان، مجوز کتبی نویسنده ...
هاشمی: همکاری واحد بیرجند با کشور افغانستان در توسعه صنعت کشاورزی
صنعت کشاورزی ایجاد کرده است. در حال حاضر، شورای اقتصاد دانش بنیان و معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در زمینه توجه به علوم کشاورزی وارد شده است. برای بررسی بیشتر فعالیت های کشاورزی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد به سراغ روسای واحدهای دانشگاه آزاد رفتیم که مشروح آن در زیر آمده است. سید حسن هاشمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه ...
دامداران مراقب باشند؛ لمپی اسکین درمان ندارد
روی پستان ها را شامل می شود که پس از مدتی تبدیل به زخم و لنگش شده و در مواردی مرگ و میر را به همراه خواهد داشت . وی افزود: با توجه به انتقال این بیماری از طریق نیش حشرات از جمله پشه ها، مگس های گزنده و کنه ها، سم پاشی بدن و جایگاه دام، مهم ترین راه پیشگیری و کنترل بیماری لمپی اسکین به شمار می رود. همچنین اداره کل دامپزشکی استان زنجان از اردیبهشت ماه امسال، کار واکسیناسیون رایگان جمعیت ...
جدیدترین اثر محمود پوروهاب رونمایی می شود
رونمایی از کتاب شعر با تو هوا خوب است به عنوان اثری ممتاز که در حوزه نوجوان منتشر شده سبب همدلی کودکانه تهران و قم شد. سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان با اشاره به رونمایی روز یکشنبه گفت: باید بپذیریم که شعر نوجوان هنوز جایگاه مناسب خود را در ادبیات پیدا نکرده و تعداد کتاب های نوجوانی که هر سال منتشر می شود بسیار کمتر از نیاز مخاطبان آن است. با این حال کتاب با تو هوا خوب است اثر استاد محمود ...
کلید نهایی آزمون دکتری پزشکی امروز منتشر می شود
تعداد 9 هزار و 220 نفر در آزمون دکتری تخصصی علوم پایه پزشکی و بهداشت، دندانپزشکی و داروسازی سال 98 ثبت نام کرده اند که از این تعداد 6 هزار و 121 داوطلب زن و 3 هزار و 99 داوطلب مرد بودند و با توجه به نقص مدرک حدود 3 هزار نفر نتوانستند در آزمون شرکت کنند. کلید اولیه ساعت 18 به بعد روز اول تیر ماه 98 منتشر شد و کلید نهایی پس از رسیدگی به اعتراضات از ساعت 18 امروز 15 تیر 98 در سایت مرکز ...
چاوشی خوان ها در منقبت حضرت رضا(ع) خواندند
به گزارش ایکنا، به نقل از ستاد اطلاع رسانی چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی، در دومین روز از این جشنواره که عصر جمعه 14 تیرماه برگزار شد، 24 گروه از برگزیدگان در سه شهرستان رباط کریم، قدس و دماوند به اجرای موسیقی پرداختند. بنا بر این گزارش 14 گروه در بخش موسیقی نواحی،3 گروه در بخش ردیف دستگاهی و 4 گروه در بخش ملل و 5 نفر هم در چاوشی خوانی و تکنوازی برنامه هایی را اجرا کردند. ...
گسترش همکاری های ایران و لبنان در حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی
به گزارش گروه سلامت خبرگزاری تهران پرس، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در نشست با ریاض فضل الله، معاون وزیر بهداشت لبنان و هیات بلند پایه همراه ضمن خیر مقدم و تبریک جهت انتخاب جبق به عنوان وزیر بهداشت لبنان، با اشاره به وابستگی قلبی ایران نسبت به کشور لبنان، افزود: کشور ایران در 40 سال اخیر دستاوردها و پیشرفت های بسیاری را در حوزه های بهداشتی درمانی داشته بطوریکه قبل از انقلاب، 90 درصد داروی ...
مأوا قطعه به تومدیونم رضا صادقی را منتشر کرد
دریافت 7 MB به گزارش خبرگزاری مهر ، مرکز موسیقی ماوا که چندی پیش آلبوم حالا که می روی را با صدای محمد معتمدی عرضه کرده بود، در ادامه تولیدات عاشقانه خود با معرفی هشتک #باهم_تا_همیشه قطعه به تو مدیونم با صدای رضا صادقی را دردسترش مخاطبان قرارداد. در این قطعه محمد عابدینی آهنگساز، هومن آزما تنظیم کننده و محسن حق نظری ترانه سرا گروه اجرایی را تشکیل می دهند. در تولید ...
سخنگوی پلیس: پشت پرده فیلمهای درگیری پلیس و شهروندان سیاسی است
از رانت خبری، پرهیز از زبان و ادبیات نامناسب و نابه جا، برجسته سازی علل و عوامل اجتماعی و روانی مؤثر در بروز جرم و جنایت (نشان دادن سهم فرد و جامعه در بروز حادثه) همراه با هشدارها و آموزشهای همگانی از جمله بایدها و نبایدهایی است که دست اندرکاران و مدیران مراکز اطلاع رسانی باید آنها را مورد اهتمام ویژه قرار دهند. معاون اجتماعی ناجا به مطلب دکتر محسنیان راد (از نخستین نظریه پردازان علوم ...
انتشار پوستر مارلون براندو
تهران (پانا) - پوستر نمایش مارلون براندو به کارگردانی مهران رنج بر که طبق تغییر ایجاد شده در تاریخ آغاز اجرای عمومی از 30 تیر در تماشاخانه سپند به صحنه می رود، منتشر شد. به گزارش روابط عمومی نمایش مارلون براندو ، پوستر نمایش مارلون براندو با طراحی محمدصادق زرجویان منتشر شد. این اثر نمایشی بعد از اجرای نمایش استیو جابز ، جدیدترین تجربه کارگردانی مهران رنج بر است که لحظه مرگ براندو در ...
رسالت جامعةالمصطفی انتقال پیام معنویت و عقلانیت به جهانیان است
به گزارش خبرگزاری رسا ، حجت الاسلام والمسلمین عباسی در سفر به عراق با حجت الاسلام سیدعمار حکیم رییس جریان الحکمه دیدار کرد. رئیس جامعة المصطفی با بیان این که المصطفی در سه حوزه علوم انسانی، اسلامی و فرهنگ و زبان فعالیت دارد، پیام الهی جامعه المصطفی را به سود جهانیان دانست و تصریح کرد: رسالت ما، انتقال پیام معنویت و عقلانیت به مردم جهان است. وی رشته های علوم انسانی را ...
لاغری بعد از زایمان، رژیم غذایی مناسب
.... کاهش وزن بستگی دارد به میزان وزن اضافه شده در دوران بارداری که 1 تا 2سال طول خواهد کشید و تقریبا 4.15 کیلوگرم کم خواهد شد. اگر وزن بیش تری را اضفه کرده باشند قطعا مقداری اضافه وزن بعد از 2 سال به همراه خواهند داشت. البته این نکته را توجه داشته باشید با یک رژیم مناسب، برنامه تمرینی منسجم کاهش وزن را خواهید داشت و به وزن ایده ال خواهید رسید همچنین کاهش وزن بعد از بارداری زمان ...
علوم شناختی چیست و کاربردهای آن در کجاست؟
به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اهمیت شناخت انسان ها از مغز و ذهن با توجه به اینکه حیات انسان به مغز مرتبط است، بسیار زیاد است. این شناخت با دانش علوم شناختی مرتبط است و براین اساس، موضوع هوش مصنوعی و ربات ها، علم پزشکی، آموزش و پرورش، سلامت روانی و اجتماعی، سیاست و افکار عمومی، امنیت و دفاع، اقتصاد و بهزیستی، مهندسی و رابطه انسان و فناوری نیز با علوم شناختی ارتباط ...
دانشجویان تحصیلات تکمیلی با احصای چالش های صنعت به مرحله کنشگری می رسند
، بلاشک بسیاری از سوالات دانشجویان را درخصوص چالش های حوزه مواد می تواند پاسخگو باشد. رئیس دبیرخانه برنامه علمی مواد و انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب تصریح کرد: ماه بازار به دنبال رصد و انتخاب استادان و دانشجویان دغدغه مند است. از مدیران بلندپایه گروه کارخانجات ماموت دعوت به عمل آمده است تا با حضور در نشست های ماه بازار به سه سؤال اصلی مخاطبان این نشست پاسخ داده و فرآیند تجربه نگاری نیز تکمیل شود. انتهای پیام/4107/4116/ ...
تحصیلات عالی برای زنان کسب درآمد بالا و موفقیت به همراه دارد
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه های جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از تلگراف، گزارش ها حاکی از آن است که به طور متوسط زنان دارای تحصیلات تکمیلی پنج سال بعد از فارغ التحصیلی درآمد بیشتری نسبت به زنان فاقد تحصیلات دانشگاهی دارند. البته این الگو در مردان دیده نمی شود. یک مورد از هر پنج مرد یا 18.6 درصد از فارغ التحصیلان مرد پنج سال بعد از پایان دوره دانشگاهی درآمد کمتری نسبت به مردان فاقد ...
همراه اول رتبه نخست خدمات تلفن همراه را از سازمان تنظیم دریافت کرد
حوزه ی خدمات تلفن همراه کشور صدرنشین است. براساس اطلاعیه ی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که به نقل از معاون امور پستی و ارتباط و فناوری اطلاعات رگولاتوری منتشر شده است، همراه اول در حوزه ی خدمات تلفن همراه رتبه ی اول را کسب کرده و همچون سنوات گذشته بر سکوی اول رقابت با سایر اپراتورها ایستاده است. بیشتر بخوانید: دیوار از ثبت 72 میلیون آگهی در سال 97 خبر داد ...
کاپ جام جهانی بسکتبال پنجشنبه در برج میلاد
عزیزمان است. وی با اشاره به اینکه خانواده بسکتبال کشورمان برای برگزار کردن مراسم استقبال و میزبانی از کاپ جام جهانی برنامه های ویژه ای تدارک دیده اند گفت: یکی از مهم ترین برنامه ها حضور مسئولان فدراسیون جهانی بسکتبال به همراه کاپ جام جهانی در موزه المپیک ایران است که در این فرصت 24 ساعته انجام خواهد شد. طباطبایی با اعلام اینکه برج آزادی و برج میلاد از سایر مکان هایی است که برای ...
دعوت شدگان
وارد سالن پردیس سینما بهمن که می شوی جا برای سوزن انداختن نیست، زنها روسری سفید به سر دارند و مردها عرق چین سفید، دستها به روبه آسمان است و دانه های تسبیح است که یکی یکی از لابه لای انگشتانشان رد می شود. نوای مبهمی به گوشم می رسد که تنها لبیک را می شنوم، جا برای نشستن نیست بسیاری همراه با خانواده هایشان آمده اند، خانم میانسالی گوشی خود را به سمتم می گیرد و می خواهد از او عکس بگیرم ...
تحلیل های 15 تیرماه مطبوعات شیراز در یک نگاه
روزنامه های خبرجنوب، عصرمردم، سبحان، تماشا، طلوع، افسانه، نیم نگاه و شیرازنوین نشریات روزانه شهر شیراز هستند. در این مطلب، مروری بر برگزیده تحلیل ها و یادداشت های این نشریات خواهیم داشت. رسالت قلم و ارادت قدم روزنامه عصرمردم در شماره 6666 سرمقاله ای با عنوان " رسالت قلم و ارادت قدم" منتشر کرد. این مطلب به قلم محمدعسلی مدیرمسئول روزنامه بدین شرح است: " روزگاری بود که ...
هوای اصفهان در روزهای آینده برای گروه های حساس ناسالم است
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: طی روزهای آینده شرایط کیفیت هوا برای گروه های حساس ناسالم خواهد بود. ابراهیم هنرمند در گفت و گو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه های هواشناسی بیانگر شرایط جوی نسبتاً پایداری طی سه روز آینده بر روی استان است، بر این اساس آسمان در اکثر مناطق استان به صورت صاف تا قسمتی ابری، در بعد از ظهر و شب وزش باد نسبتاً شدید ...
دیدار رییس قوه قضاییه با سفرا و دیپلمات های ارشد مقیم تهران/ آزادی و استقلال دو بال انقلاب اسلامی هستند
: این نگاه جامع به کرامت و حقوق بشر همراه با عدالتطلبی، سازندۀ جوهرۀ انقلاب اسلامی ملت ایران بوده و این حقیقت منجر به درهم شکستن آن سامان فکری و سیاسی شد که دولت و ملت را ملک طلق خود می پنداشت و حقوق آنان را به حاشیه می برد. اما انقلاب اسلامی حقوق مردم را از حاشیه به متن آورد. این حقوق بنیادین تامین نمی شد مگر اینکه انقلاب با قدرت های استکباری که با دولت دست نشانده خود حیات مردم ایران را در دست ...
نگاهی که منجر به قتل شد
گروه اجتماعی دفاع پرس : صدای زنجیر پابند او که روی موزاییک های پلیس آگاهی تهران بزرگ کشیده می شود، نظر همگان را به خود جلب می کند، سوژه امروز به دلیل عرض اندام و ایجاد قلمرو در شرق تهران در یک درگیری یک نفر را کشته و یک نفر را نیز راهی بیمارستان کرده است. قدم های او آهسته آهسته است و نشان از خستگی دارد؛ چرا که او بعد از قتل برای خروج از کشور به یکی از شهر های مرزی متواری شده بود و چند ...
بازدید رئیس جامعةالمصطفی و هیأت همراه از مؤسسه التنمیه عراق
به گزارش خبرگزاری رسا ، رئیس جامعةالمصطفی و هیأت همراه، ضمن سفر به عراق، از مؤسسه التنمیه بازدید کردند. در این بازدید حجت الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که گزارش ها نشان دهنده توفیق این مجلس در خدمت رسانی به مردم عراق است، گفت: جامعةالمصطفی مرکزی علمی است و بخشی از فعالیت های این نهاد بین المللی می تواند تربیت کادر اجرایی و علمی برای آینده عراق باشد و ظرفیت علمی المصطفی می تواند ...