سایر منابع:
سایر خبرها
چرا امام انقلاب کرد؟
...> ایشان در سال پایانی حیات خویش در پیامی به آقای سید حمید روحانی برای تدوین تاریخ انقلاب به دو علت اصلی نهضت اشاره می کنند: شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپسگرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه داری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام امریکایی کردند. شما باید نشان دهید که در جمود حوزه های علمیۀ آن زمان ...
هدف امام خمینی ره از قیام پانرده خرداد چه بود؟
شعارسال : مستند شیراره چرایی نهضت امام (ره) در پانزدهم خرداد سال42 را بررسی می کند. این مستند به این پرسش چه شد که امام (ره) تصمیم به قیام گرفت و این قیام علیه چه چیز هایی انجام گرفت؟ پاسخ میدهد. واقعیت تلخی در دوران پیش از انقلاب وجود دارد و آن این است که بسیاری از روحانیون امام را در قیام علیه شاه تنها گذاشتند. بعضی نهضت امام (ره) را به قیام علیه مظاهر ضدفرهنگی مثل وضعیت ...
اثبات موفقیت مدل ولایت فقیه در دنیا از سوی امامین انقلاب
داد و ستدی را با رشته های دانشی امروز دانشگاهی دنیا نباید داشت و نماد این جریان را می توان طالبان، وهابیت و القاعده دانست. امام راحل اسلام اصیل تمدن ساز را ارائه کرد وی ارائه اسلام اصیل تمدن ساز را هنر اول امام خمینی(ره) دانست و گفت: امام راحل اولین گام بزرگتری که برداشت، این بود که در میان این دو نگاه سکولاری و جزمی، می توان اسلام اصیل تمدن ساز را ارائه کرد و این هنر اول امام ...
امام تحوّل
. البتّه مسئله ی ولایت فقیه، هزار سال [بود که] در بین فقها وجود داشت و مطرح میشد، امّا چون این امید وجود نداشت که این ولایت فقیه تحقّق پیدا بکند، هرگز به جزئیّات آن، به مسائلِ آن پرداخته نمیشد. امام این را وارد مسائل اصلی و فقهی کردند. در حوزه ی علمیّه ی نجف، این را مطرح کردند و درباره ی آن بحث کردند؛ بحثهای علمیِ متقنِ محکمِ کاملاً قابل توجّه برای افرادی که صاحب نظر در این زمینه ها هستند؛ یا مسئله ی ...
امام جمعه شاهرود: امام خمینی(ره) ملت ایران را عزتمند کرد
حجت الاسلام والمسلمین عباس امینی در خطبه های این هفته در حسینیه اعظم قلعه شاهرود افزود : با نگاه متفاوت امام راحل و شعار استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی ، ملت ایران به خواسته های کلان دست یافته و متحول شد. وی با بیان این که امام خمینی (ره) فقه را وارد زندگی مردم و حکومت کرد، گفت: حرکت حکومت و حاکمیت براساس فقه ، کشور را از طاغوت دور نمود. خطیب جمعه شاهرود با اشاره به بیانات ...
منشأ عرفان نزد امام خمینی(ره) قرآن بود / 8 پیش فرض تفسیری امام
نجات بدهد، جنگ می کند. برای این که مردم را از شر خودشان نجات بدهد، حدود را، تعزیرات را وضع کرده است. برای این که هم تربیت بشود، این آدم و هم راحت بشود امت. منصورنژاد افزود: به عبارت دیگر بدون اینکه امام خمینی(ره) مفسر رسمی باشد، و تفسیر ترتیبی یا موضوعی به نگارش درآورده باشد، در میان آثارش به صورت موردی، فراوان به تفسیر آیات قرآن می پرداختند و در مباحثی هم بحث کاملا صبغه تفسیری می گرفت ...
انتشار گزارش عملکرد مالی حساب های خاص قوه قضائیه به زودی/توییت ظریف درباره تبادل زندانیان ایرانی و ...
توجه به توده ها توانست تحول خواهی را در ابعاد مختلف جامعه بسط دهد چرا که اولویت با تحول خواهی است و تا تحول خواه نباشیم نمی توانیم تحول آفرین باشیم. سلیمی نمین با اشاره به اینکه غرب گرایان در ایران امکان تحول آفرینی دارند منتهی تحول خواه نیستند، در تشریح دلیل این امر گفت: آنها دنباله روی از غرب را مقوله منفی تلقی نمی کنند اما امام با بصیرت خاص خود دانستند که بدون اتکا به توده های مردم ...
مفاهیم ابوالقاسم فنائی به چه کار ما می آید؟
معرفت شناسی رجوع کنیم. وی چاره ی این معضل را در یک دارو نهفته می بیند و آن تقدم اخلاق شناسی بر شریعت شناسی و تقدّم اخلاق بر دین است. با این رویکرد است که می توان به بسیاری از دستاوردهای دنیای جدید نیز روی خوش نشان داد. بر اساس همین نظریه تقدم اخلاق بر دین است که فنائی باور ندارد اسلام با حقوق بشر مخالفتی داشته باشد. او معتقد است که این حقوق پیش از جعل و صدور احکام شرعی وجود دارند و وجودشان ...
اندیشه امام خمینی با تحلیل مبانی نظری ایشان فهم می شود / مروری بر وصیت نامه امام
است مبانی به خوبی شناخته شود و بحث های مصداقی مورد توجه قرار گیرد. سیاست امام انسان محور است مقدمه این وصیت نامه بسیار مهم است، چون ریشه اندیشه های فلسفی و سیاسی امام را دربردارد. در حقیقت فلسفه سیاسی امام، یعنی تفسیری که از سیاست می کنند، بازگشت به ارزش های فراجسمی و چیزهایی است که نامش را سیاست انسان محور می گذارم، اما نه به معنایی که در غرب مطرح می شود. در اندیشه امام ...
چون پروانه گرد وجود پدر؛ سید احمد خمینی و تبیین اندیشه امام خمینی
از این تعبیر حضرت امام که فرمودند: هدف اساسی این است که ما چگونه می خواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم چنین می باشد: بنا بر نظر امام هدف اساسی، حل معضلات جامعه و مردم در چارچوب اصول محکم فقه است. اگر قرار باشد حل معضلات در قوانینی باشد که به عنوان حکم ثانوی و اضطراری، خود ما وضع کنیم، دیگر اصول محکم فقه چیست؟! اگر بفرمایید یکی از ...
امام راحل با تمام وجود خدا را باور داشت و سعیش این بود که عبد محض خدا باشد
استاد حوزه و کارشناس مذهبی ،منشاء دور اندیشی و آینده نگری امام را فقه و بینش ایشان نسبت به خدا و سنتهای الهی دانست و گفت : در یک کلمه امام راحل (ره) با تمام وجود خدا را باور داشت و تمام سعیشان این بود که عبد محض خدا باشند و درانجام هر مسئله یا امری که احساس می کرد تکلیف الهی است ،از هیچ چیز و هیچ کس هراس نداشت و به جز رضای خداو انجام وظیفه به چیز دیگری نمی اندیشیدو با تمام وجود باور داشت که سنت ...
یادداشت| اصول امام راحل در بیان خلف صالح
: حاکمیت اسلامی در صحنۀ ایمان و در صحنۀ عمل (9) (22) امام، هیچ ارزشی را بالاتر از ارزش اسلام به حساب نمی آورد. انقلاب و نهضت امام، برای حاکمیت اسلام بود. مردم هم که این نظام را قبول کردند، این انقلاب را به پا کردند و امام را پذیرفتند، برای انگیزۀ اسلامی بود... علّت اینکه امام پیروز شد، چون هدف خود را که حاکمیت اسلام است، صریح بیان کرد. (9) درهم تنیدگی معنویت و سیاست ...
تبیین اهداف انقلاب فرهنگی امام راحل، رسالت حوزه علمیه
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین ، حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا در گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین، گفت: بار ها در نشست و محافل مختلف درباره انقلاب اسلامی برای مردم صحبت شده است و امروز همه می دانند، نهضت امام خمینی (ره)، حرکتی فرهنگی بود. رئیس حوزه علمیه قزوین، نهادینه شدن فرهنگ اسلامی را هدف قیام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد: امام امت ابتدا به دنبال اصلاح ...
حرکت دانشگاه اسلامی برای بقای انقلاب و اسلام، خواست امام خمینی(ره)/ 2 خطری که جامعه دانشگاهی را تهدید می ...
ده ها جلد گویای این واقعیت هاست. به طور کلی می توان گفت دو خطر جامعه دانشگاهی را تهدید می کند یکی سکولاریسم و دیگری تحجر. یعنی حضرت امام (ره) در مثلث سه ضلعی دین (کلام و اعتقادات، فقه و مبانی، اخلاق و عرفان) به واقع اسلام و تشیع را با ذائقه امروزی هضم کرده بودند و این جایگاه رفیع موجب تأثیرگذاری ایشان در جهان امروز شد، من باب مثال حضرت امام(ره) در هیچ دانشگاهی در حوزه علوم ...
تلاش امام راحل (ره) ایجاد همدلی میان دولت و مردم بود
حجت الاسلام حسن امیرنژاد در سالروز ارتحال امام خمینی (ع) به نصیرنیوز گفت: امام راحل هم در سطح ملی و هم در میان مسلمین، تاکیدشان بر حفظ وحدت بود و با توجه ویژه به حفظ استقلال کشور و نفی سلطه پذیری، وابستگی فکری، عقلی و مغزی نخبگان جامعه را منشاء و عامل اصلی شکست ملت ها می دانست. وی با بیان اینکه جاذبه و دافعه امام بر اساس مکتب اسلام بود، خاطرنشان کرد: آن رهبر فقید بر سازندگی کشور به ...
امام خمینی(ره) به طور عملی با تحجر مبارزه می کرد
ولایت فقیه تبیین کردند و به آن عینیت بخشیدند. امام خمینی (ره) ولایت فقیه را ایجاد نکرد بلکه آن را عینیت بخشید و این تز کامل فقه حکومتی را برای جهانیان تشنه اسلام به صورت عملی ترسیم کرد. وی به اثرگذاری امام خمینی(ره) بر حوزه های علمیه نیز اشاره و بیان کرد: به طور قطع تحول نظام سیاسی ایران می طلبد که حوزه های علمیه متناسب با نیازهای جامعه حرکت نموده و این انقلاب را که تحقق آمال علمای سلف و ...
اجتهاد در اندیشه امام خمینی (ره)؛ ضرورت امروز و فردای انقلاب
انقلاب اسلامی ایران محصول اندیشه، تفکر و عمل امام خمینی (ره) است. امام در کتاب حکومت اسلامی فلسفه سیاسی و فقه حکومتی خود را مطرح کرد. پس از پیروزی انقلاب و استقرار مکتب سیاسی امام خمینی در قالب جمهوری اسلامی، امام در مقام رهبر و مدیر جامعه به تحقق نظریه سیاسی خود پرداخت. امام خمینی به عن
عدالت؛ دغدغه اصلی امام / برای دفاع از نظام باید علیه مدیران فاسد خروج کرد
مشاهده می کنیم، امام معتقد است که تمام اینها را مردم باید انجام دهند، جایگاه مردم در منظومه فکری امام جایگاه مهمی است، قطعا امام جنبش های مردمی را می پذیرد و جنبش های مردمی نقد عملکردهای غلط را انجام دهد. شما بارها دیده اید که امام در نقد دولتمردانی که در فساد و انحراف هستند طوری حرف می زند که ممکن است گفته شود که حرف های رسانه های معاند است؛ اما امام وقتی از کارگزاران سالم سخن می گوید ...
امام خمینی (ره) پس از ائمه معصومین شاخص ترین چهره در اخلاص، عرفان و جهاد بود
شناخت بهتر امام توسط مردم بود، و بازتولید دین بود و الحمدالله که این شناخت همچنان پاینده است. در همین رابطه امام(ره) می فرمایند: اسلام در تاریخ خود مردمی به این سان ندیده است و مردم ایران بهتر از مردم صدر اسلام هستند. ، زیرا مردم ما زمان انقلاب امام خمینی (ره) و هم اکنون نیز مقام معظم رهبری را به عنوان، اما خود پذیرفته اند و با شناختی که از آنان دارند راه امامین را راه خود، هدف امامین ...
بررسی اندیشه سیاسی اجتماعی امام خمینی در یک اثر
پیچیده و کلیدی در علوم انسانی است که اندیشمندان علوم سیاسی درباره آن اجماع نظر ندارند. مهم ترین علت آن، وجود ابهام در محتوا، مؤلفه ها و پیش فرض های آن است؛ زیرا علم سیاست از زیر مجموعه های علوم انسانی محسوب می شود که همواره با پیش فرض های ارزشی قرین است؛ ازاین رو دیدگاه امام(رحمه الله) هرگونه بحث از اصول و مبانی علم سیاست، خواسته یا ناخواسته، مسبوق به نظریه و اعتقادات دینی می داند؛ از این رو تفکیک ...
بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مناسبت یوم الله 15 خرداد
عدالت اجتماعی و آزادی های مشروع در قانون اساسی، با اختلاس و سلطان های سکه و ارز و ماشین و غیره روبرو شد و روز به روز پرونده های رانت خواری و اختلاس را مشاهده کرد. چرا بین آنچه در این روزگار وجود دارد و بین آنچه مرحوم امام در پی آن بود این قدر فاصله افتاده است؟ چه کسانی باید پاسخ دهند و چرا مردم پاسخی نمی شنوند؟ تحلیلگران در این ایام، باید اهداف انقلاب و امام را بازخوانی کنند و برای جوانانی ...
هیچ سیاستمداری به اندازه امام خمینی (ره) تبحر ندارد
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در ابتدای درس خارج فقه با اشاره به 14 خرداد روز سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و قیام 15 خرداد اظهار کرد: هر دو روز مربوط به رهبر کبیر انقلاب است و باید بزرگ داشته بود. امام جمعه اصفهان افزود: پس از دستگیری امام خمینی (ره) در 15 خرداد قیام مردم در شهرهای مختلف برای حمایت از امام و ...
امام خمینی (ره)، مردم را پایگاه اصلی انقلاب می دانستند
...، مردم را پایگاه اصلی انقلاب می دانستند، همان طور که شهیدمطهری که در پاریس همراه امام خمینی بودند، پس از بازگشت به ایران گفتند: من، امام را شخصیتی دیدم که ایمانش فقط به خدا و مردم بود. وی ادامه داد: هرگاه پایگاه مردمی انقلاب ضعیف شود، انقلاب ضعیف می شود، بنابراین باید پشتوانه مردمی را حفظ کنیم و این امر مستلزم آن است که مردم امید داشته باشند. مردم باید احساس کنند که انقلاب به نفع آن ها در حرکت است ...
سقوط رژیم 2500 ساله و به عزت رسیدن مردم ایران از آثار تحقق انقلاب توسط امام(ره) است
...: خدای متعال را به خاطر وجود رهبر معظم انقلاب شکرگزاریم. وی با بیان اینکه پیشرفت فرهنگ اسلام و اهل بیت(ع) دومین هدف امام(ره) بود، اظهار کرد: امام(ره) از مردم ایران ملتی ساخت که توانستند ایجادکننده تحول در دنیای بشر باشند. امام جمعه رشت، اندیشه امام(ره) و ملت ایران را برگرفته از مکتب شیعه عنوان کرد و افزود: انقلاب اسلامی در سایه قرآن جامعه آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده و دنیای غرب ...
امام خمینی(ره) فرهنگ استراتژیک را در ایران نهادینه کرد / سه مؤلفه اساسی اندیشه امام
، گونه ای از رفتار است که به مسائل اساسی امنیت ملی و کاربرد قدرت در مقابل کشورهای دیگر مربوط می شود. در فرهنگ استراتژیک، از سیاست های دولت و نظام درباره چگونگی تشکیل نیروهای مسلح و بروز قدرت مقابل دیگر کشورها بحث می شود. معاون برنامه ریزی راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: از منظر امام خمینی (ره) نظام بین الملل، تحت سلطه قدرت های بزرگی بود که بر جامعه سیطره یافته بودند و آن را ...
تاریخ ساخت زیارتگاه بر قبر بزرگان دینی اهل تسنن
شعارسال : اولین گنبدی که بر روی قبور ائمۀ بقیع علیهم السلام ساخته شد توسط خلفای عباسی بود. در سال 132ق که مصادف بود با دوران امامت امام جعفر صادق (علیه السلام) دولت اموی سقوط کرد و اولین خلیفه عباسی ابوالعباس سفاح به هدف ایجاد جایگاه معنوی برای عباسیان در بین مردم و افتخار نمودن به جدّشان عباس بن عبدالمطلب به عنوان عموی پیامبر (ص)، مزاری بر قبر جدشان عباس ساخت و در بستر حرم گنبدی بر پا کرد که ...
نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد تبیین کرد: ویژگی ها و هنرهای مدیریت امام خمینی(ره)
...، بلکه سلطه ستیزیم و عملا انقلاب را بر این پایه استوار کردند. تولیت مدرسه علمیه مدینه العلم کاظمیه یزد در پایان گفت: امام، فقه را هم با دید جدید احیا کردند؛ یکی از مهمترین جلوه های حرکتی امام این بود که بخشی از فقه را عینیت کامل بخشیدند و آن بخشی که فراموش شده بود از جمله ولایت فقیه را به تمام معنا احیا کردند. ولایت فقیه را از عرصه فقهی خارج کردند و در عرصه علم کلام نشاندند و آن را جانشینی پیغمبر برای فقهای دوران غیبت معرفی کردند. انتهای پیام ...
برگزاری دوره های توانمندسازی برای اعضای هیئت علمی علوم انسانی دانشگاه آزاد
.... وی افزود: اولین دوره از تاریخ 31 خردادماه برای اعضای هیئت علمی و هیئت اندیشه ورز کشوری، تحت عنوان دوره حکمی سازی علوم انسانی و هنر برگزارخواهد شد؛ در این دوره به طور خاص و ویژه، به موضوع حکمی سازی در 60 ساعت پرداخته می شود. هدف اصلی این دوره، تولید گفتمان حکمی سازی علوم انسانی، آشنایی با چیستی، روش شناسی و کارکردهای حکمی سازی، آشنایی با مبانی معرفت شناسی و ارزش شناختی، انسانی شناختی ...