حسین دارابی: مصلحت مطالبه امروز مردم است/موضوع فیلم دلیل اصلی ساخت آن بود
سایر منابع:
سایر خبرها
زالاوا و مصلحت ؛ یک ترس جذاب و دیگری تقریبا بدون خط قرمز
کارگردان در بخش سودای سیمرغ دارند، در تهیه و تولید هر دو فیلم باز هم با یکدیگر مشارکت دارند، امیری در نوشتن فیلمنامه تی تی مشارکت داشته و پناهنده هم به عنوان یکی از فیلمنامه نویسان و همچنین مشاور کارگردان در زالاوا کنار امیری بوده است. زالاوا به عنوان اولین ساخته سینمایی ارسلان امیری، فضاسازی خوبی دارد و سراغ روایتی درباره قصه ای با موضوع جن و در فضایی ترسناک می رود. سوژه و فضایی که دستمایه ...
وقتی لکنت، فریاد مصلحت را در گلو نگه می دارد
فیلم در مورد علی مشکاتیان مخاطب از فیلم دور می شود. حس می کند که نتیجه با آنچه در واقعیت اتفاق می افتد فاصله دارد و این یعنی حرف اصلی فیلم (وجود افرادی که در برابر مصلحت طرف عدالت را بگیرند) در گلو مانده و صدایش علی رغم بلندی، به گوش مخاطب نرسیده است. با همه این ها، اما مصلحت از فیلم های سال های اخیر سینمای ایران با پشتوانه ایدئولوژیک حتما جلوتر است. چه در سینمایی بودن و چه در چگونه گفتن. ...
ابلق در صدر محبوب ترین فیلم های جشنواره
فیلم داشته ایم. ابلق نرگس آبیار در ساخته جدید خود یعنی ابلق ، سراغ مسئله مهمی رفته است که بار ها مطرح شده و جدید نیست، اما زاویه نگاه متفاوت او، این فیلم را تبدیل به اثر ویژه ای کرده است. قصه ابلق در منطقه ای به نام زورآباد روایت شده است که ساکنان آن سرپناه درست و حسابی به نام خانه ندارند و در فقر شدیدی زندگی می کنند. طراحی صحنه بسیار خوب فیلم، باعث شده این منطقه و لوکیشن ها ...
وقتی لکنت، فریاد مصلحت را در گلو نگه می دارد
مشکاتیان مخاطب از فیلم دور می شود. حس می کند که نتیجه با آنچه در واقعیت اتفاق می افتد فاصله دارد و این یعنی حرف اصلی فیلم (وجود افرادی که در برابر مصلحت طرف عدالت را بگیرند) در گلو مانده و صدایش علی رغم بلندی، به گوش مخاطب نرسیده است. با همه این ها، اما مصلحت از فیلم های سال های اخیر سینمای ایران با پشتوانه ایدئولوژیک حتما جلوتر است. چه در سینمایی بودن و چه در چگونه گفتن. ...
رهبری چه کسانی را از بدگویی منع کردند؟ | انصاری: امام درباره شاه هم از آقای محمدرضا استفاده می کرد
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از جماران، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تریبون داران نمازجمعه از مخاطبان سخنان رهبری هستند، گفت: هیچ توقعی نیست که امام جمعه ای از تریبون نمازجمعه که باید دعوت کننده به عدالت و تقوا باشد، سوءاستفاده کند و علیه اشخاص و جریاناتی بدگویی و بدزبانی کند. ما حتی در مواجهه و خطاب قرار دادن دشمنان خود نیز حق بدزبانی نداریم. مجید انصاری مجلس شورای اسلامی ...
چطور مصلحت نظام به مصلحت تغییر نام داد؟/ فیلمی درباره عدالت ساختیم
ادامه داد: سیاسی بودن فیلم، برچسبی است که به این قبیل فیلم ها چسبانده می شود. این اثر مشخصا درباره عدالت صحبت می کند و فکر می کنم که این موضوع خیلی به فضای امروز ما نزدیک است. دارابی در خصوص انتخاب بازیگران توضیح داد: وقتی شروع به تولید کردیم برای انتخاب بازیگر بسیار می ترسیدم. چراکه این اثر سکانس های سختی داشت. ما دنبال بازیگرانی می گشتیم که استار نباشند و از سبقه تئاتری برخوردار باشند تا ...
منتقدین درباره "زالاوا" و "مصلحت" چه گفتند؟ |کار دانشجویی و فرار از وضعیت کنونی
! محمود سالاری نیز درباره فیلم زالاوا گفت: زالاوا کار دانشجویی است. این اثر می خواهد حرف های روشنفکرانه عمق دار بزند و یک سری باور ها را که در توده مردم است به چالش بکشد، اما موفق نیست. می خواهد به سمت نمادگرایی برود که باز هم الکن است. کار در حد یک اثر دانشجویی و تجربی باقی می ماند و رشد نمی کند و قامت نمی کشد. لوکیشن زیبا و قاب بندی ها گاهاْ سینمایی می شود، اما ادامه پیدا نمی کند. در کل در حد یک اثر تلویزیونی است و نمی تواند به عنوان یک اثر سینمایی به مخاطب عرضه شود. ...
نگاهی به دو فیلم مصلحت و تک تیرانداز | یک روز برای وطن
. درباره شیوه روایت و نحوه هدایت قصه هم نقد های زیادی به متن وارد است؛ از همان پرداخت کلیشه ای و تکراری شخصیت های عراقی گرفته تا دوئل تک تیرانداز ها که کپی ناشیانه ای از آثار خارجی است و با کیفیتی به مراتب پایین تر برگزار می شود. بزرگ ترین برگ برنده روایی تک تیرانداز اما، مانور درست اثر بر روی وسواس و دقت نظر شهید زرین در مورد شلیک نکردن های اوست؛ انتخابی که می توانست کلید روایتی تازه از ...
نگاهی به مصحلت | قهرمان کُشی به همین آسانی!
گرفتن تمام آرزوی ما این بود که حداقل اینجا اثر شگفت قهرمان را ببینیم اما افسوس که این کاراکتر دغدغه مند اینجا انقدر افسرده و سرد شده است که خیلی زود پا پس می کشد. مصحلت گویا خود قبل از هر چیز خود به دنبال مصلحت نظام است تا شخصیت های نظام را راضی و قانع کند. مخاطبین واقعی فیلم مسئولنی اند که اگر فسادی دارند هشیار باشند که امکان دارد آبرویشان برود؛ همین قدر فیلم به صورت ساده خود را کوچک می ...
سومین چراغ فجر، بی مسؤولیتی، مسؤولانی اصفهانی نسبت به ابر قهرمان اصفهانی/ مصلحت، بیان مطالبات مردمی
طلبی و غیره را به چالش می کشاند. هر چه مخاطب دقایق فیلم را پشت سر می گذارد شاهد خلقت موقعیت هایی براساس دوگانه مصلحت و عدالت می شود به گونه ای که به دنبال جواب این سوال که من در آن موقعیت چگونه عمل می کردم؟ مصلحت به مخاطب خاص و عام خود می فهماند که مصلحت اندیشی آن هم با برداشت منفعت طلبانه چه برسر نظام و آدم هایش خواهد آورد. ساخت فیلم های جریان ساز، نیاز امروز ...
مصلحت نمونه درستی از سینما سیاسی- تاریخی است
شیشلیک و مهدویان شده آن ها را بی اساس دانست و افزود: تعابیر زشتی که درباره یک فیلم ساز بکار می برند این حرف ها ربطی به اثر ندارد، حتی اگرفیلم ساز تصمیم به تغییر دیدگاهش برای ساخت شیشلیک داشته است، مهدویان چنین شخصی نیست که خارج از چارچوب طول حاکمیتی حرفی بزند، نقدهایی که فیلم ساز در این متن درباره گرسنگی و نبودن اب دارد خیلی هیجانی است، این نقدها کجاباید گفته شود آیا جایش در سینما نیست؟ ...
خانواده شهید ستاری هنوز منصور را ندیده اند
خیلی جذاب بود و دوست داشتم. مجید گرجیان مدیر فیلمبرداری این اثر هم بیان کرد: ما این فیلم را با دو دوربین فیلمبرداری کرده ایم. فیلم کلاً روی دست فیلمبرداری شده است. ما نمی خواستیم کار لزوماً مستندگونه شود ولی در نهایت سلیقه ای که برای به تصویر کشیدن لحاظ شده بود این گونه بود شاید به خاطر اینکه با موضوع روان تر برخورد شود این سلیقه اعمال شد. برادران مدیر جلوه های ویژه رایانه ای ...
منتقدین درباره "زالاوا" و "مصلحت" چه گفتند؟ |کار دانشجویی و فرار از وضعیت کنونی
حاکمان در عصر دیجیتال بیشتر خودزنی است تا خیرخواهی! فیلمی که با مجوز شورای پروانه ساخت ساخته می شود همچون تیری است که از کمان خارج شده؛ باید همان اول راه حواستان را جمع می کردید حضرات! محمود سالاری نیز درباره فیلم زالاوا گفت: زالاوا کار دانشجویی است. این اثر می خواهد حرف های روشنفکرانه عمق دار بزند و یک سری باورها را که در توده مردم است به چالش بکشد اما موفق نیست. می خواهد به ...
آدرس اشتباه مصلحت !
فرهاد قائمیان و وحید رهبانی نقش های اصلی را ایفا می کنند. این دومین فیلم رهبانی بعد از حضور در شیشلیک ساخته محمدحسین مهدویان است. نکته جالب اینکه با وجود تفاوت اساسی که این کاراکترها در 2 فیلم دارند اما از نظر طراحی چهره بسیار به هم شبیه هستند، هر چند یکی مربوط به امروز است و دیگری مربوط به سال های انتهایی دهه 50. قصه مصلحت با اشاراتی کوتاه و متصل به وقایع تاریخی، در سال های ابتدایی ...
عبور از خط قرمز مصلحت
هرچند با فیلمی طرف هستیم که درباره مفاهیمی حساس سخن می گوید و نظرات متفاوتی درباره نگاهش به موضوع وجود دارد، اما به هرحال، اثری قابل دفاع است و یک نقد درون گفتمان جدی به حساب می آید. مصلحت جزو معدود فیلم های گفتمان ساز در جشنواره امسال است و با پیش کشیدن یک مفهوم مهم و دوگانه عدالت – مصلحت، فضا را به سوی گفت وگو درباره این مساله مهم اجتماعی می برد. بیش و پیش از آن که بخواهیم درباره فرم ...
مظلوم سازی از سلطنت طلبان و مجاهدین خلق به بهانه نقد درون گفتمانی عدالت
می ساخت. اثری که با پیش کشیدن مبحث دوگانه کاذب مصلحت و عدالت ، سعی می کند تا فساد سیستمی نهادینه شده در ساختارهای حاکمیتی کشور را به تصویر کشیده و چنین ذهنیت تباه کننده ای را به مخاطب سینمایی خود ارایه نماید. حاج آقا مشکاتیان ، دادستان تهران است و توانسته با جلوگیری از ویژه خواری و برقراری عدالت عمومی ، آقازاده فاسدی با عنوان پسر آیت الله خان زاده را مجازات نماید. در این میان پسر ایشان ...
مستند هیچ و پول رونمایی شد / نگاهی متفاوت به مدارس غیردولتی
حرف عمده و کلی دارد. اول اینکه کیفیت بسیاری از مدارس غیردولتی پایین تر از چیزی است که در تبلیغات بیان می شود، و دوم اینکه سیاست های کلان در حوزه آموزش و پرورش، در حال گسترش این مدارس کم کیفیت و گران در سراسر کشور است. باصفا افزود: مستند ما تلاش می کند این دو واقعیت را پیش روی مخاطب خود قرار دهد و نگاه اولیای دانش آموزان نسبت به مدارس غیردولتی را اصلاح کند. در ادامه این میزگرد، محمدمهدی ...
مسئله ابلق انتخاب میان حقیقت یا مصلحت است
...> آبیار درباره نسبت فیلم ابلق با جامعه امروز توضیح داد: هنرمند آیینه جامعه است اگرچه نشان دادیم که کاراکتر اصلی سکوت می کند و مصلحت را انتخاب می کند ولی می گوییم مصلحت یک مسکن موقت است اما هنوز آن زیر موش ها زندگی می کنند و همان شرایط حاکم است. راحله قصه ما انتخاب می کند که دروغ بگوید، جبر محیط او را وادار نمی کند. او حاضر است جان بدهد تا حرف او را بپذیرند اما وقتی آدم ها را می بیند، انتخاب می کند ...
نقد و بررسی فیلم مصلحت در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
نوروزی ، امیر نوروزی و نازنین فراهانی . تاریخ همیشه منبع اقتباس مناسبی برای سینما بوده چرا که پرداختن به داستان های گذشته فرصت مناسبی است که غیرمستقیم نگاهی داشته باشیم به وضعیت امروز. همین می تواند دلیل اصلی رونق فیلم هایی درباره تاریخ معاصر در سال های اخیر باشد. فیلم مصلحت محصول جدید سازمان اوج و حوزه هنری نیز در ادامه همین موج جدید قرار می گیرد و به دلیل ایده ای که روی آن دست گذاشته ...
یک دقیقه سکوت سینمایی ها برای علی انصاریان/ نقدی کوتاه درباره دو فیلم زالاوا و مصلحت
سکوت کردند. زالاوا ؛ بازی های خوب، فیلمی بی روح ارسلان امیری در اولین تجربه بلند سینمایی خود سراغ سوژه ای رفته بود که قبلاً با پرداخت بهتر و سینمایی تر از برادران ارک دیده بودیم. جن و جن گیری و تبعات آن موضوع زالاوا بود و به باور های اشتباه مردم نیز اشاره داشت. اما این فیلم نتوانست نقاط عطف و لحظه های میخکوب کننده ای را به مخاطب عرضه کند و بی روح ماند. کارگردان تلاش ...
مصلحت فیلمی دوگانه سوز!/ پرداختی تمیز و هنرمندانه به دعوای مصلحت و عدالت
ارزشمندتر از عدالت نمی داند. اختلاف میان طرف های مختلفِ دعوا از تعریف عدالت و مصادیق آن آغاز می شود که این فیلم با انتخاب یک سوژه سرراست و یک قصه صریح، از ورود به دعوای مصادیق پرهیز می کند. مصلحت اگرچه یک فیلم عدالتخواهانه است اما وارد بازی های سیاسی درباره این مفهوم نمی شود و حرفی عمیق تر و ریشه ای تر را وسط گذاشته است. مصلحت تکلیفِ نسبتاً روشنی با مضمون خود دارد. این فیلم، بیش از آن که ...
چالش های روایت سینمایی از مصلحت / عدالت موضوع سیاسی نیست
اهمیت نشده اما امروز در اجتماع ما آن چیزی است که خیلی ها به دنبالش می گردند و مطالبه می کنند به تصویر کشیدن آن هم یکی از کارهایی است که سینما می تواند انجام دهد. وی درباره تغییر نام فیلم هم گفت: فیلم به سرانجام رسیده بود که به مصلحت نظام رسیدیم و این نام را برگزیدم به ارشاد هم گفتیم ولی آنجا این نام مورد موافقت قرار نگرفت و توافق کردیم تا نام فیلم مصلحت باشد. ما بعد از اینکه نام مصلحت نظام ...
توضیحات تهیه کننده مصلحت درباره تغییرنام فیلمش
بسازیم به فیلمنامه ملتهب و جذاب مصلحت رسیدیم. محمدرضا شفاه تهیه کننده در مورد ساخت این فیلم بیان کرد: موضوع عدالت هرچند موضوع همیشگی است و هیچ وقت بی اهمیت نشده، اما در جامعه امروز ما خیلی ها مطالبه دارند و ما وظیفه داریم این مطالبه گری را از طریق سینما انجام دهیم. شفاه در خصوص تغییر نام فیلم از مصلحت نظام به مصلحت عنوان کرد: وقتی فیلم را تولید کردیم روی گزینه مصلحت نظام جدی ...
ابلق حرفی بزرگ در ظرفی کوچک
. نه سیخ بسوزد، نه کباب. نه دولت عصبانی شود، نه ملت ناراحت. نه ظالم و فاسد بترسد، نه قربانی و مظلوم به خود آید و قدمی بردارد. حتی می شود شعار های رادیکال داد، اما با تند ترین الفاظ، همه را خواب کرد. چگونه گفتن مهم است. درباره موضوع های بزرگ حرف زدن، ما را بزرگ نمی کند؛ حرف کوچک می شود زد، اما عمیق. حرف بزرگ می شود زد و سطحی و حتی خواب آور. اندازه دهان حرف زدن اصل است و بلد بودن. ...
روایت سوءاستفاده از باورها در زالاوا / این فیلم درباره جن نیست
ارسلان امیری کارگردان فیلم سینمایی زالاوا درباره انگیزه های خود برای پرداختن به یک داستان ماورایی در اولین تجربه کارگردانی خود در سینما، توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش تحریرنو ؛ نشست خبری فیلم سینمایی زالاوا به کارگردانی ارسلان امیری عصر امروز 15 بهمن ماه در خلال برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد و امیری در ابتدای این نشست درباره انگیزه خود برای ساخت این فیلم گفت ...
از تماشای مصلحت اواخر دهه 50 تا روز تلخ جشنواره فیلم فجر
رسانه در سانس دوم دیروز به تماشای مصلحت حسین دارابی نشستند. فیلمی که مانند زالاوا جزو کار اول کارگردانش محسوب می شد، اما به معنی واقعی حرفی برای گفتن داشت. فیلمی سیاسی که داستان برخورد با آقازاده ها را در دهه 50 نشان می داد و با توجه به اینکه پررنگ شدن این مقوله در جامعه امروز توانست مخاطب را تا پایان با خود همراه کند. نکته قابل تامل درباره این اثر آن است که علی رغم اینکه سازندگان آن از سلبریتی ها ...