نقدی مثبت بر فیلم تابستان همان سال با بازی مهران مدیری
سایر منابع:
سایر خبرها
فیلمبردار- کارگردانی که محتوا را فدای تصویرمی کند
ما چهره شخصیت را فدای تصویر، نما و قاب زیبا می سازد. تابستان همان سال قصه راوی بی نام نشانی است که نه ماهیتش برای مخاطب مشخص است و نه چهره اش. این سؤالی است که باید از محمود کلاری پرسید که به راستی آیا در عالم واقع او پای قصه کسی می نشیند که نه هویت دارد نه می شناسدش و حاضر نیست تا چهره اش را به او نشان دهد؟ اگر این کار در عالم واقع شدنی است پس مخاطب علاقه مند خواهد شد تا این فیلم سرتاسر مجهول را در سینما بببند. اگر که نه باید در اکران عمومی این فیلم کاملاً تجدیدنظر کند. همچنین باید توجیه مخاطب پسندی در انتخاب زمان وقوع داستان داشته باشد. ...
وضعیت گریم در سینمای کشورمان به شدت افول کرده/ گریم بدل به آرایش شده و اصلاً به شخصیت و فضای فیلمنامه ...
کردم تیپ سازی را برای همه کاراکترها داشته باشم و روی تک تک شخصیت های فیلمنامه کار کنم. در اینجا از یکایک دستیارانم که در این فیلم مرا همراهی کردند و صحنه های هیجان انگیز و دلخراش کار را به خوبی رقم زدند قدردانی می کنم و امیدوارم داوران محترم نظر خوبی روی گریم این اثر داشته باشد. طراح چهره پردازی فیلم های سینمایی مهمان مامان و صد سال به این سال ها در خاتمه این گفتگو در خصوص وضعیت این ...
نبود تجهیزات فیلمبردار را خلاق می کند/ چالش های تولید احمد
فیلمبرداری کردیم و بخش های بیابانی را در فرودگاه فتح انجام دادیم. در نهایت با تلاش گروه تهیه و تولید این مساله را حل کردیم. احمد درباره مسؤولی است که دغدغه مردم داشته، انسان بوده و انسانیت را درک کرده است. تجربه کار در این فیلم به من نشان داد که اگر تمام مسؤولان ما مانند شهید احمد کاظمی بودند، مردم مشکلات کمتری داشتند. امیدوارم مسؤولان درست و مسؤولانه مانند ایشان عمل کنند قالب فیلم های حادثه ...
شمایل دلنشین شهید زین الدین/ مجنون آغاز یک مسیر است
؛ به این خاطر که تصویر ارائه شده از شهید زین الدین با روایت های متعدد درباره او، منطبق است. فیلمساز نیز تلاش کرده این فرمانده را همان گونه که بوده، قاب بگیرد. در این فرآیند سینمایی، شهید زین الدین در وهله اول یک انسان است که به رغم سن کم قابلیت فرماندهی را به دست آورده. او در عین حال مهربان است و می داند چگونه با همرزمانش برخورد کند که قاطعیت فرمانده ای خدشه برندارد و مهم تر این که محبوب ...
امروز فیلم آغوش باز در سینما هویزه اکران می شود
ملودرام های صرفاً خوش بینانه و به دور از هرگونه واقع نگری نیفتد و تا جایی که الزامات جذب مخاطب در سینمای بخش خصوصی اجازه می دهد، از حرکت صرف در مسیر جذب مخاطبان سهل پسند هم خودداری کند. ولی آیا موفق عمل کرده است؟! تازه ترین اثر شعیبی، سردرگم است، پر حرف است، بی ارتباط است، آشفته است، نامتوازن است. فیلم سکانس های خوب هم دارد، برعکس حرف های قشنگی هم دارد ولی دغدغه پسِ فیلم گم است. شخصیت اصلی ...
امروز فیلم آغوش باز در سینما هویزه اکران می شود
آزمون و خطاهای عاطفی، به دام ملودرام های صرفاً خوش بینانه و به دور از هرگونه واقع نگری نیفتد و تا جایی که الزامات جذب مخاطب در سینمای بخش خصوصی اجازه می دهد، از حرکت صرف در مسیر جذب مخاطبان سهل پسند هم خودداری کند . ولی آیا موفق عمل کرده است؟! تازه ترین اثر شعیبی، سردرگم است، پر حرف است، بی ارتباط است، آشفته است، نامتوازن است. فیلم سکانس های خوب هم دارد، برعکس حرف های قشنگی هم دارد ولی ...
قلب رقه ماجرایی پیچیده اما آشنای عاشقانه
قلب رقه عشقی در دل شقاوت و سیاهی ماجراهای تروریست های داعش باشد اما به حدی از داستان اصلی خود دور می شود که مخاطب رشته مضمون فیلم از دستش در می رود . کات های بی مورد از دیگر آسیب هایی است که فیلم را دچار چالش می کند انگار فیلم را دچار حلقه مفقوده ای از گفتمان می کند و کاش در تدوین آن اصلاح شود. ...
تمساح خونی؛ یک کمدی-اکشن سرحال و خوش ریتم/ جواد عزتی، همه فن حریف در سینمای ایران
سینمای آن است. سینمای سرخوش تکه ی پازل گمشده ی این روزهاست. در دورانی که فیلم ها غالبا یا در دسته ی آثار اجتماعی با فضایی سیاه و تلخ قرار می گیرند و یا از جنس کمدی های بی محتوا و سخیفی هستند که به سختی میتوان آن ها را یک اثر هنری دانست؛ فیلمی خوش ساخت و قصه گو که مخاطب را 120 دقیقه روی صندلی سینما بنشاند و گه گاهی او را به خنده بیاندازد و در عین حال به شعورش توهین نکند از ارزش بالایی برخوردار است ...
مجنون چگونه متولد شد/ تماشای فیلمی به کارگردانی مهدی زین الدین!
چهره های شاخصی که روزی روزگاری برای دفاع از کیان و مرزهای اعتقادی و سیاسی کشورمان از جان خود در شجاعانه ترین شکل ممکن مایه گذاشتند. چهره هایی که نسل کودک و نوجوان ایران زمین از آنها فقط در قصه ها و روایت های مکتوب و تصویری مولفه هایی را فهمیده اند. آدم هایی که در سال های مربوط به دوران دفاع مقدس، اسطوره وار مقابل دشمن سرتاپا مسلحی قرار گرفتند که هرچه در توان داشتند برای نابودی ایران و ایرانی به ...
صبحانه با زرافه ها ؛ در امتداد همان سبک و نبوغ همیشگی
ترکیب پر ستاره مردانه با یک بهرام رادان ویژه مواجه می شویم که بعد از فیلم بی پولی یک سبک دیگری از تفاوت در بازیگری اش را به رخ می کشد و در سمت دیگر یک بیژن بنفشه خواه حضور دارد که انگار در این سن و سال تازه شکوفا شده است و نشان می دهد که بازیگر عیارداری است و تا به امروز قدری نادیده مانده است. فیلم به لحاظ دستاوردهای فنی هم در خدمت محتوا است، طراحی صحنه امیر حسین حداد در فضاسازی، قاب های ...
در جبهه شرق خبری هست!/ فضای شاعرانه در پشت صحنه فیلم جنگی
از شست وشوی لباس ها بیزار است با دستی ناپیدا مشابه شعر مولوی این شخصیت اصلی اثر را به دلیل ویژگی های مثبت درونی که دارد، متحول کرد. تهیه کننده فیلم نیز در ادامه درباره اینکه این قصه به موضوع مشابه با کتاب می پردازد، گفت: کار در پاسداشت فداکاری های زنان است و مضمون مشترک با کتاب دارد. معصومه بافنده شخصیت اصلی این پروژه نیز عنوان کرد: کودکی من با جنگ گذشت و خیلی از صداهای شبیه ...
دوربین جواد عزتی هنوز کمدی نشده است
تحمل و دیدنی بود اما رفته رفته جذابیت سینمایی اش کم شد. وی ادامه داد: این اثر کارت پستالی است و اگر فیلم نیمه بلند بود بسیار جذاب تر می شد؛ در واقع فیلم گویی چند بار تمام شد. مشخص است که نگاه محمود کلاری هنری است و برای اکران فیلم نساخته نشده. تابستان همان سال حرف اضافه ای ندارد و زیاده گویی هم نمی کند؛ متن و فرم توامان باهم درآمده اند. این فیلم حدیث نفس محمود کلاری است و ربطی به مخاطب ...
تکرار فیلم های خاطره بازی با دوران پهلوی!
گروه فرهنگی : فیلم تابستان همان سال ، ساخته ی محمود کلاری فیلم بردار معروف، از آن دسته فیلم هایی بود که ثابت کرد خاطره بازی با دوران پهلوی و ذکر خاطرات خوبِ زندگی در آن دوران و به زبان ساده تر؛ تطهیر دوران پهلوی، این دولت و آن دولت ندارند. به گزارش بولتن نیوز، در هر دولت و دوره ای پهلوی های خائن بازوهای خود را دارند! فیلم تابستان همان سال اثری کسل کننده و با ریتمی کند است ...
نظر نویسنده مراکشی درباره اسلام
. مصیبتی که از روایت های اول پا به قصه می گذارد تا آخر همراه مخاطب است و همین نکته که کشش ایجاد می کند و نه هیچ چیز دیگر؟ مراد و ملیکه وجوه اشتراک اندکی دارند، از دو خانواده، تربیت و فرهنگ متفاوت می آیند و چندان باورهای یکدیگر را درک نمی کنند. رابطه شان در تلاطمی دائمی است؛ گاهی عشق، گاه نفرت و گاه بی تفاوتی. البته بن جلون در روند قصه می خواهد نشان دهد که عقب ماندگی جوامع ...
صبحانه با زرافه ها ؛ رنج و بی خیالی در یک قصه مردانه
سروش صحت فانتزی بازی سریال اخیرش (مگه تموم عمر چند تا بهاره؟) را کنار گذاشته و سراغ یک داستان واقع گرا رفته است. داستانی که بی خیالی و بی توجهی آدم ها نسبت به رنج یکدیگر را روایت می کند. یادمان نرود که بعضی از آدم ها همان اندازه خودخواه و راحت طلب هستند که صحت نشان می دهد. آن قدر که فرد مصدوم و بیمار را گوشه خیابان رها کنند و در بحرانی ترین لحظات زندگی، فکر سفت بودن و شل بودن تخم مرغ ...
گفت وگو با رضا کشاورز حداد، نویسنده و کارگردان باغ کیانوش | کار کودک و نوجوان نیاز به سرمایه گذاری جدی ...
.... این انگیزه برایم مهم بود و اولویت داشت. با توجه به اقتباسی بودن اثر، چقدر در اثر از تخیل استفاده کردید؟ قطعا خط اصلی قصه که برگرفته از کتاب است وفادارانه بود ولی درصد زیادی هم از تخیل استفاده شد. بخش هایی را که حس کردم می تواند به فضای قصه کمک کند، تخیل کردم و جاهایی هم احساس کردم اگر چیزی به آن اضافه کنم از بار دراماتیک آن کم می کند و از ریتم قصه می کاهد. اما به طور ...
موفق در سرگرم سازی/ نگاهی به فیلم تمساح خونی
راحت بنشیند و فقط از فضای شلوغ، پرهیجان و طنزآمیز اتفاقات لذت ببرد. در یک کلام تمساح خونی فیلمنامه قابل کنکاشی ندارد و هدفش بیشتر ایجاد سرگرمی است تا حرفی برای گفتن. یک قصه یک خطی که در قعر اتفاقات و هیجانات گم می شود و مخاطب عام البته از آن لذت خواهد برد. فضاسازی و فیلمبرداری موقعیت های تعقیب و گریز و یا رینگ مسابقه از جمله سکانس های درخشان فیلم هستند که با مدیریت خوب فیلمبرداری سامان لطفیان رقم خورده اند. تمساح خونی یقینا در گیشه فیلم پرفروشی خواهد بود فیلمی که دغدغه اصلی اش سرگرمی و رضایت مخاطب عام است و به خوبی هم از پس آن برآمده است. ...
نشست رسانه ای تابستان همان سال برگزار شد
فیلم بلد نیست که راحت حرف بزند و عقده های دوران کودکی کم کم در وجودش ریشه دوانده است. در ادامه این نشست، رایان سرلک بازیگر خردسال این فیلم بیان کرد: برای من افتخار بزرگی بود که در فیلم آقای کلاری بازی کنم، به من خیلی خوش گذشت و از ایشان بسیار یاد گرفتم. همچینن خوشحالم که کنار بازیگران این فیلم بازی کردم. وی درباره سخت ترین سکانس خود در این فیلم یادآور شد: تابستان همان سال در ...
بی بدن ؛ یک اقتباس به قاعده از یک سوژه دردناک
ها تجسم بیشتری پیدا کرده است و از این روست که باید تصریح کرد موسیقی فیلم و ضرباهنگ بی بدن در خدمت روایت این اثر است و اگرچه جاهایی از ریل اصلی خارج می شود، می توان ادعا کرد مضمون و محتوا را جلو می برد و سعی در پوشاندن ضعف های فیلم نامه ندارد. اثر بیش از نود دقیقه مشغول روایت است و برای مخاطب با آنکه سرانجام را می داند، کسالت و خستگی نمی آورد. سوژه نشان می دهد موضوعات جنایی کششی بیشتر از آنچه تصور ...
کلاری: سعی کردم برای مخاطبِ فیلم قصه بگویم، همان چیزی که در سینمای ایران فراموش شده است
سالن داشته باشیم. امروز روز دوم نمایش فیلم ها در این سالن است و امیدوارم مجریان این جشنواره نظمی به نمایش ها دهند تا فیلم ها بهتر دیده شود. این همه فستیوال در دنیا دیده ام و تجربه آنها می گوید فیلم که شروع می شود درها بسته می شود و کسی اجازه ورود ندارد. وی ادامه داد: سعی کردم این فیلم به شدت قصه گو باشد؛ روایت اول فیلم بسیار مهم است. سعی کردم قصه بگویم برای مخاطب فیلم که همان چیزی است که ...
نشست خبری فیلم تابستان همان سال با گلایه کارگردان برگزار شد / کلاری: قصه گویی در سینمای ما رنگ باخته + ...
هر آن ها، فکر کردم که در ارتباط با موضوع باید فیلم ساخت و ریتم تند و کند به برداشت مخاطب روز بستگی دارد. این را از من بشنوید که دست کاری در این مقوله به فیلم ضربه می زند. فیلمی که فطرت کندی دارد، هیچگونه تند نمی شود و فیلم با مضمون و محتوای هر سکانس ریتم می گیرد. کارگردان تابستان همان سال درباره خراب شدن خانه مادری در پایان این فیلم تاکید کرد: داریم می بینیم که بافت قدیمی شهر در حال خراب ...
کلاری: قصدم بر این بود 90 دقیقه قصه بگویم
تهران(پانا) - محمود کلاری کارگردان فیلم تابستان همان سال می گوید قصد داشته است 90 دقیقه در این فیلم قصه بگوید و اصلا به ریتم کند و تند فیلم فکر نکرده است. نشست خبری فیلم سینمایی تابستان همان سال امروز 13 بهمن ماه در دومین روز از چهل ودومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد. در این نشست محمود کلاری کارگردان، علی اوجی تهیه کننده، سمیرا حسن پور، فریبا نادری، رایان سرلک، رونیکا بهرام ...
فیلمی درباره مردمی که سخت و شریف زندگی می کنند| ثابت کرده ایم در سختی ها عملکرد بهتری داریم
فیلمساز شوم. چون کارگردانی فیلم برای ام جایگاه بلندمرتبه ای بود، تصمیم گرفتم خودم را از اطلاعات و آگاهی، از فلسفه و هنر، از متن های کهن آکنده کنم و هر چیزی را که فکر می کردم می تواند من را به فیلمسازی مسلط بر متن و اثر تبدیل کند، بیاموزم. الان که فکر می کنم می بینیم با ساخت این فیلم خواستم چیزهایی را که یاد گرفتم به منصه ظهور بگذارم. در سال هایی که نمایشنامه می نوشتید به مضمون خاص و واحدی که ...
نگاهِ خیره عشق!
در ایستگاه متروک قطار. تمامی این نگاه ها پرسه زنیِ شخصیت را به لحظه ای فراموش ناشدنی بدل می کند. فیلم تابستان همان سال از نگاه خیره استفاده جالب توجهی کرده است. وقتی شخصیت اصلی به عشق دوران کودکی اش خیره شده و تک تک حرکات او را پشت میله های زیرزمین دنبال می کند، یک لحظه جذاب و گیرا رخ می دهد. راجر کاردینال چنین لحظاتی را همچون آینه می داند. آینه ای که مخاطب خود را در آن می بیند. ...
تمساح خونی ، داستان عامه پسند
مهران زارعیان، خبرنگار: تمساح خونی نخستین تجربه جواد عزتی در قامت کارگردان، یک فیلم قصه گوی کمدی است که از الگوهای ژانریک تبعیت می کند و یک تجربه مهیج کمدی اکشن ممتاز برای مخاطب خسته از فیلم های کمدی مبتذل و درام های اجتماعی بی سر و ته معمول در سینمای ایران فراهم می کند. یکی از همان تک وتوک فیلم هایی که هر سال در جشنواره می بینیم و به خاطر وجود همین تک وتوک فیلم ها می توانیم خودمان را قانع کنیم ...
تابستان همان سال در انحصار قاب هایی چشم نواز
پسر عمه دیگرش شنیده را بازگو می کند، غافل از آن که این دروغ موجب عقوبتی دوراز انتظار برای کل خانواده می شود. تابستان همان سال ، رمانی تصویری است که با فراز و فرودی ملایم داستانش را پیش می برد. آنچه در این میان به کمک فیلم می آید قاب بندی های زیبا و چشم نوازی است که توسط کوهیار کلاری گرفته شده است و البته موسیقی و تدوین خوب آن که نقش مهمی در آرایش فیلم دارد. اما در کلیت فیلم به دلیل ...
بی بدن ؛ پرداخت بدون لکنت به یک سوژه ملتهب اجتماعی
کرد- بیانگر این نکته است که هنوز می توان به جسارت در ساختن فیلم های نو در این سینما امیدوار بود. بی بدن فیلمنامه جدی و جسورانه ای دارد و به لحاظ مضمون و ساختار توانمند است. به تبع فیلم ساختن و وفادار بودن به اصل واقعه و روایت به زبان سینما در این سبک از فیلمسازی با چالش های جدیی مواجه است. بی بدن قصه اش را بدون لکنت روایت می کند، اما کشدار شدن و خوش ریتم نبودنش مخاطب را رنج می دهد. اما ...
تنور جشنواره گرم شد
اینکه بازی خوبی دارد، انگار همان جواد عزتی دردسرهای عظیم است، با این همه همگی می توانند از مخاطب حتی حرفه ای سینما (در سینمای رسانه) خنده می گیرد. کلاری و تابستان همان سال ش محمود کلاری، فیلمبردار مولف سینمای ایران هم در بخش سودای سیمرغ با یک فیلم به شدت حدیث نفسی حضور دارد: تابستان همان سال ، آنقدر حدیث نفس است که اگر حتی محمود کلاری در صحنه پایانی فیلم نقش بزرگسالی پسر بچه فیلم را ...
انیمیشن Wish؛ آرزوی صدسالگی دیزنی
. انیمیشن آرزو هدیه صد سالگی شرکتی است که به ما نشان داد یک اسباب بازی وجود دارد که روزی می تواند حرف بزند و به انسان واقعی تبدیل شود (پینوکیو)، این اثر هدیه شرکتی است که به ما نشان داد هر زیبای خفته ای شاهزاده جذابی را برای شکستن نفرین خواهد داشت، و این هدیه شرکتی است که داستان موفاسا و سیمبا را به ما نشان داد؛ بنابراین وقتی چنین شرکتی تصمیم می گیرد فیلمی به نام آرزو بسازد تا 100 سال فروش ...