سایر منابع:
سایر خبرها
اولین مخلوق خداوند چه بود؟
به گزارش سرویس دینی جام نیوز ، حجت الاسلام و المسلمین جواد فخار طوسی، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در خصوص قدرت تفکر انسان گفت: خداوند در آیه 70 سوره اسراء می فرمایند و لقد کرمنا بنی ادم... برخی از مفسران از جمله مرحوم علامه طباطبایی این کرامتی که خداوند به انسان داده است را عقل ترجمه می کنند. بنابراین عقل، قدرتی است که خداوند تنها به انسان داده است و طبق روایات، نخستین مخلوق خداست. ...
حقوق شهروندی از شهر تا خانه
. امروز برنامه ریزی های شهری در پیِ مفهوم شهروند آگاه و توانمند است؛ زیرا هنگامی که شهروندان نسبت به حقوق خود به آگاهی برسند، به جای پاسخ دادن به یک خشونت، از راه های قانونی، دادخواهی خواهند کرد. **حقوق توانیابان پیشگیری از پامال شدن حقوق انسان های نجیب یا ناتوان جامعه و نیز آموزش شهروندان، هزینه هایی دارد که پرداخت آن به دوش دولت است. این دولت است که باید آگاهی رسانی کند، موارد پیشگیری را ...
تفاوت اسلام آمریکایی و اسلام ناب در اعتقاد به مسأله تبعیت از دشمن است/ نصف جمعیت کشورهایی که همیشه تسلیم ...
، ادامه داد: در مکتب الهی همه امور در مشیت الهی است و مکلف شدن انسان به مبارزه و جهاد، معقول و مقدس است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به جوانان از عبارت تابعین اشاره کرد و افزود: یاران زمان پیامبر اکرم(ص) را اصحاب می نامیدند و نسل بعد از آن ها تابعین هستند؛ نسل بعد از شما نیز تابعین نام دارند. رحیم پورازغدی با بیان اینکه نهضت صدر اسلام در اوایل دوره تابعین شکست خورد و قضیه ...
حافظان و قاریان؛ سزاوارترین گروه برای ادای حق تلاوت قرآن هستند
حقیقت تنها هدایت خداست که هدایت(واقعی) است و چنانچه پس از آن علمی که تو را حاصل شد باز از هوس های آنان پیروی کنی در برابر خدا سرور و یاوری نخواهی داشت . این آیه در حقیقت از آیات سیاست بین الملل است. وی در ادامه با اشاره به کلمه لن در این آیه، اظهار کرد: از نظر ادبیات عرب، کلمه لن از اداتی است که نفی ابد می کند، یعنی اول کار، خیال انسان را راحت می کند که هرگز و ابداً یهود و نصارا یعنی یهودی ...
شکر و کفر باطنی - اگر نعمت شناس شویم اهل شکر خواهیم شد
تحوّلات نیست، خدا غصه ندارد. خدا اضطراب ندارد، تشویش ندارد. شما هم رنگ خدا بگیرید، شما هم بدون تشویشق می شوید. چه زمانی انسان می تواند رنگ خدا بگیرد؟ وقتی مؤمن باشد. بیان صفات خدا و شناخت خدا بنابراین ایمان انسان را به رنگ خدا درمی آورد. این که فرمودند: الْمُؤْمِنُ مِرْآهُ الْمُؤْمِنِ [7] الکریم مرآه الکریم السّخی مرآه السّخی العلیم مرآه العلیم همه چیز از خوبی ها برای خدا است ...
مساجد محور جامعه اسلامی
مسأله مساجد موجود است، آسیب در فهم مفهوم مسجد است؛ اینکه اولاً مفهوم مسجد چیست؟ جایگاه مسجد در جامعه اسلامی چیست و نقشی که مسجد باید در جامعه ایفا کند کدام است؟ به این مسأله باید تصریح کرد که مسجد محل ارتباط شخصی با خدا نیست (مثل کلیسا). همه جا محل ارتباط با خداست، اما مسجد محل فرماندهی خداست. محل فرمانروایی خداست نه محل ارتباط قلبی با خدا. اینکه مردم هر کاری بکنند و فقط برای نماز در مسجد حضور ...
عطریانفر:از عارف توقعی نیست،لاریجانی پارلمانتاریستی قوی است
بینی چشم انداز و افق پیش روی خود را نداشته باشند حتما برای مصالح کشور یک امر منفی به حساب می آید. خداوند تبارک و تعالی برای هر موجودی ظرفیت هایی را در خلقش ایجاد کرده است. موجوداتی غیر از انسان در عرصه حیات غریضی خودشان امکاناتی دارند که آنها را نسبت به حوادث و عوارض پیش رو حساس و مطلع می کند. مطمئنا برای انسان به مراتب ظرفیتی عظیم وجود دارد که همان ذهن، عقل، تدبیر و قدرت پیش بینی آینده است. وقتی ...
مسجد؛ آرامش دهنده روح آدمی/ نگاه عبادی محض به مسجد اشتباه است
حاضر نمی شود از تو پرسیدند بگو من او را نمی شناسم و نیز فرمود: کسی که به طرف مسجد می رود قدم راستش را که برمی دارد یک حسنه برایش نوشته می شود و قدم چپش را که برمی دارد یک گناه از او پاک می شود و هرگاه در نماز جماعت شرکت کرد خدا او را می آمرزد. همچنین نبی مکرم اسلام فرموده است: یک رکعت نماز در مسجد بهتر از چهل سال نماز در خانه است و امام علی(ع) نیز فرموده است: هنگامی که آبادکننده مسجد نزد مسجد ...
از بغض روسیه یا حب داعش!/ 63 سال عبرت کافی نیست؟
دست خود برویم. من هم امروز به یاد آن شهید راه خدا به شما برادران مؤمن عرض می کنم اگر ما با دست جنایتکار آمریکا و شوروی از صفحه روزگار محو شویم و با خون سرخ شرافتمندانه با خدای خویش ملاقات کنیم، بهتر از آن است که در زیر پرچم ارتش سرخ شرق و سیاه غرب زندگی اشرافی مرفه داشته باشیم. و این سیره و طریقه انبیای عظام و ائمه مسلمین و بزرگان دین مبین بوده است و ما باید از آن تبعیت کنیم؛ و باید به خود ...
عصمت امامان (ع) در آیینه روایات
کسی را که معصیت خدا می کند، همانا فقط اطاعت خدا و رسول به خاطر اینکه ایشان معصوم و پاک هستند و نیز والیان امر، واجب است و سرِّ اینکه خدای عزّ و جل امر به اطاعت اولوالأمر فرموده، این است که ایشان معصوم از گناه و پاکیزه اَند و هیچ گاه امر به معصیت نمی کنند (صدوق، 1362: 139). بررسی سند حدیث 1 محمّد بن علیّ بن حسین بن موسی بن بابویه القمّی (شیخ صدوق): دارای وجه نزد اهالی خراسان و ...
چرا یک مسئول بانکی بخاطر حساب های مخدوش عذرخواهی نمی کند،ما از نخست وزیر ژاپن کمتریم؟
خداوند است و مسئولیت انسان جزئی از این مشیت است، بنابراین مبارز شدن انسان بحثی معقول و مقدس است. وی با اشاره به اینکه هم اکنون خطر در پیش است گفت: انقلاب عظیم پیامبر اکرم(ص) در دهه پنجم حیات خود قربانی شد و سبب آن وقوع واقعه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) بود. رحیم پور با بیان اینکه دشمنان ما ارزش های معنوی را قبول دارند اما مشرک هستند گفت: توحید یعنی عصیان در برابر هر چیز غیر خدا و ...
مهمترین زمینه ی انجام گناهان
گناه توجه کند، وقتی آنها را شناخت به پیشگیری و درمان آنان بپردازد. انسان با علم و بهره گیری از عقل یعنی همان تعقل و خردورزی است که می تواند به شرافت و کرامت فعلیت بخشد و خلافت خود را تثبیت نماید، وگرنه عدم بهره گیری از عقل و علم به معنای باقی ماندن در نقص خواهد بود. فقدان علم و عقل در هر انسانی او را از مقام شرافت وکرامت انسانی ساقط می کند و او را حتی پست تر از چارپایان می سازد ...
سه حالت گناه در زندگی انسان
آنها به سوء اختیار، خود جهنم پلیدی واخلاق و اعمال زشت و افکار و عقاید فاسد را برگزیدند) چه آنکه آنها را دل هایی است بی ادراک و معرفت و دل هایی است بی نور بصیرت و گوش هایی ناشنوای حقیقت، آنها مانند چهارپایان بلکه بسی گمراه ترند زیرا قوه ادراک مصلحت و مفسده داشتند و به او عمل نکردند. آنها همان مردمی هستند که (از خدا و قیامت) غافل شدند. [2] سوره اعراف آیه 176 ترجمه: مثل او و حکایت حال او به ...
لیبرالیسم: یک ضد تاریخ
های فلسفی لیبرال های سنتی فاصله زیادی با رویه سیاسی آنها دارد. چیزی که از آنها یک کل می سازد، بیش از همه تمایلشان به اجرای اشکال متعدد سرکوب است. در پایان کتاب روشن می شود نظریه لیبرالیسم و مؤسسان آن که تاکنون فکر می کردیم فلسفه خاصی را پیش می برند کمتر نسبتی با اصل آزادی انسان دارند. لوسوردو با روایت یک تاریخ فکری، از قرن هجدهم تا بیستم، تفکر نویسندگان مطرح لیبرالیسم را بررسی و تناقضات درونی موضع ...
شانس، نقشی در زندگی ام ندارد
آشا محرابی پیش از هر چیز بانویی مهربان، حساس و ظریف است و بعد از آن به عنوان بازیگر همواره در حال آموختن. اولین بار وقتی 13 ساله بود، در سریال آینه مقابل دوربین قرار گرفت و پس گذراندن دوره بازیگری نزد استاد حمید سمندریان، اتمام تحصیلات دانشگاهی و مشق های تئاتری، به صورت جدی و مصمم پا به دنیای بازیگری حرفه ای گذاشت. او ضمن این که از هر فرصتی برای گذراندن دوره های آموزشی مانند فیلمنامه نویسی و فیلمسازی بهره گرفته، در سریال ها و نمایش های متعدد نیز بازی کرده و کارگردانی تعداد قابل توجهی نمایش رادیویی را در کارنامه حرفه ای خود به ثبت رسانده است. مرگ تدریجی یک رویا، سرزمین کهن، آشپزباشی، خط، همه چیز آنجاست و چرخ فلک از جمله سریال هایی است که محرابی تا امروز در آنها بازی کرده. روز تولد با مفهومی به نام سرنوشت و تقدیر رقم خورده است. شما از سرنوشت خودتان و آنچه تا امروز گذرانده اید، رضایت دارید؟ سوال سختی است! لحظاتی از زندگی ام برایم رضایتبخش است، اما متاسفانه زندگی است و حسرت و حرمان جبران ناپذیرش... شکر. علاقه به بازیگری، شما را به دوره های آموزشی مرحوم سمندریان کشاند. جایگاهی که امروز دارید، چقدر به ذهنیت آن روزهایی که با عشق به کلاس استاد سمندریان می رفتید، شباهت دارد؟ حال و هوای آن روزها متفاوت بود. برای من، استاد سمندریان تجلی تمام دنیای بازیگری و از معدود کسانی بود که می توانست اندیشه هر اثر و متنی را به روی صحنه بیاورد. صحنه در کارهای او مفری بود برای تمام ناکامی های زندگی؛ صحنه ای آنقدر واقعی و مقدس که گاه جای زندگی واقعی دور از حقیقت را می گرفت. درس بازیگری که استاد سمندریان می آموخت، توام بود با اصول و اخلاق. این روزها و بعد از گذشت سال ها، آن صحنه و آن اخلاق، برایم رویایی است دست نیافتنی و البته، فراموش نشدنی. حضور در رادیو و بخصوص کارگردانی نمایش های رادیویی در تقدیر شما بود یا خواست خودتان. از این بابت می پرسم که خیلی زود کارگردانی در نمایش های رادیویی را تجربه کردید؛ شما زمانی وارد این حرفه شدید که فقط باتجربه ها و بزرگان نمایش و رادیو در این عرصه فعالیت می کردند و هنوز پای جوان ها به کارگردانی نمایش های رادیویی باز نشده بود. خواست خودم بود. اساسا برایم هم در عرصه بازیگری و هم کارگردانی، سرنوشت و شانس نقشی نداشته است. هر آنچه اتفاق افتاده، خواست خودم بوده و متکی به تلاش فردی ام. در بازیگری با وجود توانایی و چهره خوبتان، فرصت تبدیل شدن به یک ستاره را پیدا نکرده اید. نخواستید یا نشد؟ اعتقادی به ستاره و ستاره شدن و بازی هایش ندارم. نمی خواستم و نمی خواهم، اما عرصه هایی بود که زمانی دوست داشتم تجربه شان کنم که به نظرم سرنوشت یار نبود، هر چند دیگر خیلی هم مهم نیست. در بسیاری از آثار تلویزیونی حتی در برخی نقش های منفی، در شمایل زنی ظاهر شده اید که غمگین است؛ درگیر انتخاب ها و تردیدهاست و نمی تواند تعیین کننده و انتخاب کننده باشد و البته مورد ظلم قرار گرفته است. این الگوی تکرارشونده به انتخاب های شما بر می گردد یا دلیل دیگری دارد؟ همیشه تلاشم این است نگاه انسانی به کاراکتر ها داشته باشم، فارغ از مثبت و منفی بودنشان. پس در نقش های منفی هم به دنبال دلایلی می گردم که شخصیت را وادار به منفی بودن کرده است و سعی می کنم جنبه های مثبت و خوب نقش های منفی را پیدا کنم و نشان بدهم. به نظرم شخصیت های مثبت یا منفی مطلق، واقعی و جذاب نیستند. نقش ایده آل شما، چیزی که دوست دارید روزی به شما پیشنهاد شود، چیست؟ نقش نزهت در آیینه های روبه رو نوشته بهرام بیضایی را خیلی دوست دارم. شما هم از آن دسته بازیگرانی هستید که معمولا درباره تان شایعات زیادی مطرح می شود. چه حسی به این شایعه پردازی ها دارید؟ با اخبار زرد و خوانندگانشان کاری ندارم. با دنیای مجازی چطور؟ زمانی گفته بودید علاقه ای به این فضا ندارید، هنوز هم فعالیتی در این فضا ندارید؟ فضای مجازی را دوست نداشتم و ندارم اما ناچار در اینستاگرام صفحه ای ساخته ام. چرا ناچار؟ برای این که صفحات قلابی زیادی به اسم من ساخته شده بود. آذر مهاجر رادیو و تلویزیون ...
منافقین اعدام شده اسب تروای سازمان منافقین در ایران بودند
افعال و گفته ها و نوشته هاست که به مجرد وصول به شما ترتیب اثر می دهید و در مجمع عمومی صحبت می کنید و به قوه قضائیه و غیره سفارش می دهید ... آزادی بی رویه چند صد نفر منافق به دستور هیأتی که با رقت قلب و حسن ظنشان واقع شد آمار انفجارها و ترورها و دزدیها را بالا برده است. ترحم بر پلنگ تیز دندان ستمکاری بود بر گوسفندان ... منافقین با رفتار مرموز و حساب شده بسیار بیش از نیازشان بر شخصیت آقای ...
ذی قعده و ا مام رضا علیه السلام (12)
و دو امام عسکریین در سامرا و دو امام در کاظمین و حضرت علی علیه السلام در کنار خود حضرت نوح و حضرت آدم را دارد و امام حسین علیه السلام در کربلا، شهدای 72 تن دارد. 5) حدیثی معروف است بین شیعه و اهل سنت با عنوان من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میته جاهلیه که هر فردی امام و پیشوای دوران خود را نشناسد و نسبت به وی معرفت و شناخت نداشته باشد که عرفان جایگاه برتری از دانش و آگاهی دارد. به مرگ ...
مواقع خاص استجابت دعا(خوان حکمت)
...، نمی دانند مرگ مَعبَر هست! فرمود: صَبْراً بَنِی الْکِرَامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرهًْ ؛(8) مرگ پلی بیش نیست شما از این پُل عبور می کنید؛ در بحبوحه آن نبرد روز عاشورا وجود مبارک سیدالشهداء مرگ را معنا کرد، فرمود: انسان با مُردن از بین نمی رود، مرگ پُلی است که از این پُل می گذرد. مگر می شود انسان که خلیفه خداست نابود بشود،انسانی که معلّم او خداست: (عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ ...
مرگ را برای ما توصیف کنید
تَوَفَّتْهُمُ الْمَلائِکَةُ یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ سوره محمد (47) آیه 27 ترجمه [اینها که حالشان در دنیا این است که بعد از شناخت مسیر هدایت، بدان پشت کردند،] پس چگونه خواهند بود هنگامی که فرشتگان جانشان بستانند در حالی که روی شان [= چهره شان] و پشت شان را [تازیانه] می زنند؟! حدیث 1) به امام صادق ع گفته شد که مرگ را برای ما توصیف کنید. ...
بخیل؛ بدگمان به خدا
می کند که گاه انسان چیزی را خیر می داند و به آن دلبسته می شود، درحالی که آن چیز خیر نیست بلکه شری است و یا چیزی را به سبب آنکه شر می پندارد ناخوش می دارد درحالی که آن چیز خیر اوست. (بقره، آیه219؛ نساء، آیه19) از آیه 180 سوره آل عمران به دست می آید که عدم شناخت واقعی انسان نسبت به خیر و شر و جهل او نسبت به مصادیق آن موجب می شود که چنین رفتاری را در پیش گیرد و گمان کند که بخل ورزی برایش خیر، و ...
هیچ وقت اقتصاد ایران براساس یک تئوری مشخص اداره نشده/حاکمان اقتصادی در چارچوب فکری و فلسفی حاکمیت عمل ...
است و حضور دارد و دائماً دارد مدیریت می کند عالم را و دئیسم یعنی خدایی که مانند یک ساعت ساز بازنشسته است؛ آمده نظام و هستی را خلق کرده و رفته. این را شما باید انتخاب کنید که در کدام چارچوب می خواهید مدیریت کنید. شما معتقد به انسان به عنوان خلیفه الله هستید یا انسان به عنوان خدا یا اُمانیسم؟ اُمانیسم یعنی انسان خدایی. شما معتقد به عالم پس از مرگ هستید یا معتقد به این ایدئولوژی؟ این جهان بینی و خیلی ...
چگونگی جدایی نیروهای انقلاب از مرحوم منتظری/ واکنش مراجع و بزرگان نسبت به سخنرانی مرحوم منتظری
و همین طور نقشه دشمن برای جدایی بین مردم و رهبری نظام به طور خاص، سخن گفتند که در این راه، گاه دشمن، به تعبیر امام خمینی (رحمة الله علیه) ممکن است با ده واسطه حرف خود را بزند بنابراین برای شناخت دشمن می بایست آن فرد و جریان اصلی را پیدا کرد نه آن کسی که لزوماً سخنی را گفته است. از نظر رهبر انقلاب، دشمن انقلاب در ایران یعنی ایادی استکبار جهانی راحت می توانند ده واسطه پیدا کنند و خودشان را در حوزه ...
سید حسن نصرالله: نیروهای مقاومت در هر جنگی پیروزند
.... تو [بندر] که از اسلام و دین و حکومت خدا دم می زنی، آن وقت خواهان خرید و تجارت انسان ها از داغستان و دیگر مناطق هستی تا آنها را به سوریه بفرستی تا کشته شوند! محمد بن عبدالوهاب هم که مذهب خاص توست چنین است. چنین چیزی واقعا غیر انسانی است. سید حسن نصرالله در ادامه افزود: ما دلمان برای همه کسانی که در سوریه و در جبهه مقابل کشته می شوند می سوزد. من دلم برای اسرائیلی ها که کشته می شوند ...
رسالت پیامبران و کتاب های آسمانی، تربیت جامعه بشری براساس کرامت بوده است
...> وی افزود: جمله پایانی حدیث مشهور سلسله الذهب لازمه ورود در این دژ را تبعیت از امام معصوم و ولی خدا می داند چون تفسیر حقیقی کلام وحی در نزد آنان است و آنان کسانی هستند که به فرمایش حضرت علی(ع) با حق هستند و حق با آنان است. این مبلغ دینی شناخت جایگاه ولی اللهی را گام مهم در تحقق این شرح دانست و تصحریح کرد: امام صادق علیه السلام جمله زیبایی خطاب به یکی از شاگردانشان دارند که می فرمایند ...
چکیده ای از نظریه میدان معنایی ایزوتسو در تشخیص معنای واژگان دینی
نظریه میدان های معنایی یکی از نظریه های کارکردگرایانه در معنا است؛ یعنی از سویی نظریه ذات گرایانه معنا را قبول ندارد و معتقد نیست که برای واژگان معنای ثابتی وجود دارد؛ و در عین حال نسبیت معناشناختی نظریه های هرمونوتیکی را هم نمی پذیرد. البته، نسبیت در معنا را قبول دارد، اما نسبیت را بازبسته کارکردها در درون متن می داند. به عبارت دیگر معنا نسبی است، اما این نسبیت بسته به شرایط بیرونی نیست، بلکه وابسته به متن زبانی دارد و اگر ما می خواهیم آن معنای نسبی را از واژه استخراج کنیم، راهی جز مراجعه به متن و کاربردهای آن واژه در درون متن نداریم. ...
بازدارندگی سیاسی بازدارندگی نظامی
مهمترین نظریه پرداز بازدارندگی در دوران جنگ سرد معتقد است؛ تهدید اعلامشده در بازدارندگی باید از تاثیری تعیینکننده برخوردار باشد، هیچ خللی در آن راه نیابد و حداقل، ضمانت اجرای آن مبهم نباشد. با این توصیف قطعا داشتن تسلیحات اتمی نمیتواند بازدارندگی مؤثری ایجاد کند و هر چند بتواند صلحی ظاهری ایجاد کند اما در سایهی این آرامش زیر خاکستر، جهان را به سمت یک مسابقه تسلیحاتی سوق میدهد تا جایی که امروزه ...
علامه مجلسی؛ مرزبان عقاید تشیع
روایت های شیعه به نام بحارالانوار را که مجموعه کاملی از تفسیر قرآن، تاریخ، فقه، کلام، اخلاق... را شامل می شود، از خود برجای گذاشت. وی بیش از یکصد کتاب به زبان های فارس و عربی نوشته است که از آن جمله می توان به مرآت العقول، ملاذ الأخیار، صراط النجاه، حلیه المتقین، توقیعات امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و ... اشاره کرد. سرانجام علامه مجلسی پس از سال ها خدمت در راه اعتلای علوم دینی در 73 ...
عامل محرک هجمه ها علیه امام(ره)
(ع) هم جاذبه داشت، هم دافعه. جاذبه و دافعه ای که شهید مطهری درباره آن می گوید: علی مردی دشمن ساز و ناراضی ساز بود. این یکی دیگر از افتخارات بزرگ او است. هر آدم مسلکی، هدفدار و مبارز بویژه انقلابی که در پی عملی کردن هدف های مقدس خویش است و مصداق قول خداست: یجاهدون فی سبیل الله و لایخافون لومه لائم؛ در راه خدا می کوشند و از سرزنش سرزنشگری بیم نمی کنند (مائده/ آیه 54) دشمن ساز و ناراضی درست ...
نسبیت امور در نظام هستی از نگاه مثنوی مولوی
...، زیرا به وسیله آن از شر دشمنان و مهاجمان خود می ر هد و حیات خود را حفظ می کند، اما همان زهر نسبت به انسان و یا جانوران دیگر شر محسوب می شود، چرا که موجب هلاکت آنان می گردد. و یا مانند دریا که برای آبزیان مانند باغ و بوستان است، اما برای خاکزیان مرگ و هلاکت بار. در باب نسبی بودن امور نمونه های بی شماری در جهان هستی می توان پیدا نمود. زید ممکن است در نظر کسی مانند شیطان جلوه کند و در نظر دیگری به ...
موضع شریعتی نسبت به روحانیت یکسان نیست
...> سوم؛ موضع شریعتی نسبت به روحانیت یکسان نیست؛ از طرفی ادعا می کند که قوی ترین، مؤمنانه ترین و تعصبانه ترین دفاع را از روحانیت راستین و مترقی از جامعه ی علمی درست و اصیل اسلامی کرده و آن را وظیفه ی هر مسلمان و هر روشن فکر مسؤول، هر چند غیر مذهبی می داند. وی، حکومت علما را با توجه به احادیث العلما حکام علی الناس یا مجاری الامور و الاحکام علی ایدی العلما و با استناد به کتاب ولایت فقیه امام(ره) به ...