سایر منابع:
سایر خبرها
مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
قرارداد آن برای اکران بسته شد. داودی ادامه داد: بعد از فیلم تقاطع ساعت 1 بعد از نصف شب رضا میرکریمی به من زد و گفت؛ فیلم تو را با پسرم دیدم نکاتی در فیلم تو دیدم که نمی توانستم به پسرم بگویم اما همة آن نکات را تقاطع گفت. بعد از مدتی میرکریمی به من گفت طرحی دارم که دوست دارم تو آن را بسازی این طرح همان زادبوم بود که بعدها به فیلم تبدیل شد من 3 سال درگیر ساخت آن بودم و 10 سال درگیر اکرانش ...
گفتن یک "غلط کردم" اینقدر سخت است؟
بیاد مردم بیاورند. حافظه تاریخی مردم را دست کم گرفته اند. خودت هم که غمیش و عشوه رسانه ای کم نداری. فیلت یاد هندوستان صداوسیما کرده است؟ رفقایت هم که از رو نمیروند. + گدایی همان آنتنی را برایت میکنند که سال 88 پیف پیفش را کردند و دماغشان را گرفتند. حال چه شده؟ همانها که میگفتند : استاد ما خودش خسرویی است در رسانه! نیازی به ...
روز شمار وقایع محرم
که من بیعت خود را از شما بر داشتم و شما را به اختیار خود گذاشتم تا به هر جا که می خواهید کوچ کنید. پس از فرمایشات حضرت، اهل بیت علیهم السلام و اصحاب کلماتی در وفاداری و جان نثاری خود نسبت به آن حضرت ابراز داشتند.1 2- سخنان زینب کبری سلام الله علیها با امام حسین علیه السلام در این شب بود که زینب کبری سلام الله علیها اشعار “یا دهر اف لک من خلیل ..”را از زبان برادرش شنید، و ...
چهره ها در شبکه های اجتماعی (323)
های مبارک درخشش لازم برای اینگونه عکس ها را ندارند، باید به فکر لمینیتِ دوباره باشی! سمیرا حسینی و مریم خدارحمی در حال شب کاری در پشت صحنه فیلم سینمایی سکوت . وقتی حین اجرای کنسرت انگشت کوچک پایت محکم به پایه میکروفن میخورد، ولی مجبوری به خواندن ادامه بدهی! یغما گلرویی تا باخبر شد که اهواز و غرب کشور را گرد و غبار برداشته، با اولین پرواز خود را به اهواز رساند و ...
همه تو محرم می آید
نغمه مستشار نظامی در خصوص اثر جدید خود گفت: کتاب همه تو از انتشارات جمهوری در دست چاپ است و امسال محرم منتشر می شود. اشعار این مجموعه شامل 30 ترکیب بند عاشورایی، چند غزل و چند رباعی است. موضوعات آن نیز بیشتر عاشورایی، آیینی و دفاع مقدسی است. وی در ارتباط با آثار دیگر منتشر نشده خود بیان کرد: کتاب دیگری نیز در دست چاپ دارم. عنوان این کتاب سخت است قلم باشی و دلتنگ نباشی است و ...
گفت وگو با یک خوانندۀ پیشکسوت زن
انداختند تا اینکه یک روز سیمین بهبهانی در رادیو در اتاق آقای خالدی را با اعتراض باز می کند و می گوید: داد از تو... فریاد از تو... یک دفعه آقای خالدی می گوید: خودش است. همین را می خواستم. بعد می نشینند و روی همان شعر کار می کنند. در نهایت تصنیف بسیار زیبایی در حصار چهارگاه تولید می شود که موسیقی خیلی خوبی هم از آب درآمد. شاعر، آهنگساز و خواننده مثلثی را تشکیل می دهند که اگر جای ...
مراسمی برای قدردانی از میرکریمی / مطلقا خانه سینما را ترک نمی کنم
گرفت و گفت:" فیلمت را با پسرم دیدم و چیزهایی که نمی توانستم به او بگویم، فیلم تو گفت" و آن شب حرف او برای من خیلی بزرگ بود. داوودی اضافه کرد: ارتباطات ما ادامه داشت تا اینکه او مرا به دفترش دعوت کرد و گفت طرحی دارد که دوست دارد من آن را بسازم و در نهایت سه سال درگیر زادبوم و 10 سال هم درگیر عواقب ساخت آن بودم. ابوالحسن داوودی در پایان سخنانش برای منوچهر شاهسواری مدیرعامل جدید ...
سفر به قاره سیاه، مفهومی سه گانه از ثروت، استعمار و فقر
قبل توسط ایرانیان در این منطقه ساخته شده بود و آثاری از اشعار فارسی و کتیبه های عربی در آن به چشم می خورد و چاهی که در بیرون مسجد قرار داشت و در عمق چند متری آب زلالی را در اختیار مراجعه کنندگان قرار می داد . چند مقبره از ایرانیان که کماکان در بیرون مسجد از گذشتگان بر جای مانده بود هم وجود داشت و البته سنگ نوشته های ان هم قابل خواندن نبود. دقایقی با متولی این مسجد صحبت شد و چون در همان ...
از دومین مجموعه از آثار برگزیده دفاع مقدس رونمایی شد
...: این رونمایی از دو هفته پیش حاضر بود و جشنواره از آقای ابطحی خواهش کرد به دلیل شلوغی های کاری آن را بعد از جشنواره برگزار کنند. به زودی رونمایی از هشت کتاب از مجموعه آثار دفاع مقدس را هم خواهیم داشت. فیلم های دفاع مقدس در راه اکران در ادامه این مراسم حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی با این شعر مجروح ز عشقیم و از آن شاد روانیم اندر مرض عشق به جز عشق دوا نیست صحبت های خود ...
اشعار شب سوم محرم - حضرت رقیه(س)
سرویس شعر آیینی عقیق: ب ه مناسبت فرا رسیدن ماه محرم الحرام و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) عقیق تعدادی از اشعار آیینی را به منظور استفاده ذاکرین اهل بیت (ع) منتشر می کند. مهدی رحیمی : ابر هی در صورت مهتاب بازی می کند باد دارد توی زلفت تاب بازی می کند لب ز چوب بی حیای خیزران پاره شده مثل آن ماهی که با قلّاب بازی می کند ...
20 جمله برگزیده رهبر معظم انقلاب درباره عزاداری
.... 1375/09/24 عبرت آن است که انسان نگاه کند و ببیند چطور شد حسین بن علی علیه السّلام - همان کودکی که جلوِ چشم مردم، آن همه موردِ تجلیلِ پیغمبر بود و پیغمبر درباره ی او فرموده بود: سیّد شباب اهل الجنه ؛ سرور جوانان بهشت - بعد از گذشت نیم قرن از زمان پیغمبر، با آن وضعِ فجیع کشته شد؟! 1373/10/15 امام حسین را فقط به جنگِ روز عاشورا نباید شناخت؛ آن یک بخش از جهاد امام حسین است ...
آنچه زورگویان جهانی با آن دشمنی دارند اسلام مقتدر است که در عاشورا ریشه دارد
سلاله پاک آن شهید مظلوم، حضرت بقیت الله الاعظم (ارواحنا فداه)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، روحانیون مکرّم و همه شیفتگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش، انتظار دارد عزاداران و متدینین، محرم و عاشورای امسال را از بصیرت و فرهنگ و سلوک حسینی سرشار کنند و با حضور گسترده و مؤمنانه خود در مراسم سوگواری، عزت و اقتدار حسینی را آشکارتر سازند. بمنّه و کرمه. سیام**1058**1449** تنظیم کننده: محمد افضلی**انتشاردهنده: امیر کاردان راد ...
اشعار شب چهارم محرم - دوطفلان حضرت زینب (س)
سرویس شعر آیینی عقیق: به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم الحرام و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) عقیق تعدادی از اشعار آیینی را به منظور استفاده ذاکرین اهل بیت (ع) منتشر می کند: حسن لطفی: گرچه از داغ جوان تا شده ای ما هستیم و که گفته است که تنها شده ای ما هستیم تو چرا بار دگر پا شده ای ما هستیم ما نمردیم مهیا شده ای ما هستیم رخصت ...
محرما آئین مینابی ها برای استقبال از عزای سیدالشهدا
...> شهرستان میناب نیز همانند دیگر نقاط ایران برای استقبال از ماه محرم و ایام شهادت و سوگواری حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفای آن امام دارای آئین و سنت های مختلفی است. * آیین محرما ویژه شب های اول تا سوم محرم است عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت در میناب علاوه بر حضور پرشور و گسترده در آئین علم پیغمبر (از مطرح ترین آیین های مذهبی در هرمزگان که افرادی حتی از کشورهای حاشیه خلیج فارس ...
حجت الاسلام رفیعی: نمی شود از عاشورا بگوییم ولی با امروز پیوند ندهیم!
ببینید حرف های امام حسین را چه کسی امروز می زند و حرف های یزید را چه کسی می زند. عملکرد امام حسین علیه السلام را چه کسی دارد و عملکرد یزید را چه کسی دارد. پیوند عاطفی همین عزاداری ها و اشک است. پیوند اعتقادی تقویت توحید و معاد، پیوند اخلاقی درس های اخلاقی، پیوند سیاسی ایجاد ارتباط بین عاشورا و دنیای امروز است. تمام دنیا برای ابی عبدالله علیه السلام گریه کنند ولی با امروز کاری نداشته باشند نه آمریکا و نه اسرائیل احساس خطر نمی کنند. ...
خاقانی خیلی خودش را فریاد می زند
گذارد ولی همه ی تلاش او این است که به آشکارا و وضوح خودش را نمایش بدهد. خاقانی نمی تواند شعر بگوید و در شعرش همان چیزی را که اتفاق می افتد بیان نکند. ما از حوادث زندگی شاعرانِ دیگر کم می شنویم. هیچ کدام از آن شاعران به شکلی واضح از خانواده ی خود سخن نمی گویند؛ یا آن را در قالب تمثیل می برند یا به نوعی در ابهام و حالات نمادین بیان می کنند یا گاهی وقت ها صحنه ای از زندگی را، مثلاً مرگ یکی از بستگان شان ...
دخترش با دیدن بازارهای کوفه گفت/ خوب شد بابای من در دست انگشتر نداشت
به گزارش سراج24 ،جناب مسلم بن عقیل بن ابی طالب بن عبدالمطلب بن هاشم برادرزاده حضرت علی علیه السلام است. مسلم همسر رقیه دختر حضرت علی علیه السلام است که مادرش کلبیه بود. وی به سال 60 ه.ق شهید گشت و از اجله بنی هاشم و کسی است که سید الشهداء او را به لقب ثقه ملقب فرموده. وی صاحب رأی و علم و شجاعت بوده و در مکه اقامت داشت. چون مردم کوفه اطاعت خود را نسبت به امام حسین علیه السلام اعلام داشتند. حسین بن ...
عیدی امسال کارمندان چقدر است؟/ ملی پوش دوچرخه سواری به کما رفت/ پست اینستاگرامی چهره ها به مناسبت آغاز ...
خودروهای فاقد معاینه فنی در شهر تهران اظهارکرد: خودروهای فاقد معاینه فنی عامل 22 درصد آلودگی هوای شهر تهران بوده و در صورتی که تمام خودورها به معاینه فنی معتبر مجهز شوند می توانیم شاهد کاهش قابل توجه آلودگی هوا باشیم. چمران ادامه داد: شورای شهر تهران تاکید ویژه ای به موضوع اجرای طرح LEZ دارد و در کنار آن باید اجباری شدن طرح معاینه فنی خودروها و جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی نیز با جدیت پیگیری شود. ...
رشد 280 درصدی خرید آثار ایرانی نمایش خانگی و کاهش 41 درصدی آثار خارجی
که هر سال محرم باشکوه تر برگزار می شود و این شکوه در طی سال ها نشان دهنده آن است که ایمان مان خشک و بی روح نشده است. وی پس از قرائت چند بیت شعر گفت: امیدوارم این احساس پاک ته دل همه ما باشد که هر روز بعد از نماز صبح بگوییم بی تو خاکسترم ای دوست بیا . در ادامه امیرحسین مدرس بیان کرد: در بسته های آثار مقاومت که امروز رونمایی می شود 22 فیلم کوتاه از تولیدات انجمن سینمای جوانان ...
سوگواره عاشورایی بر آستان اشک به اتمام رسید
به گزارش مشرق، آخرین شب از سوگواره شعر بر آستان اشک با موضوع مظلومیت حضرت علی اصغر(ع)، شامگاه یکشنبه یازدهم مهر ماه با حضور صدها تن از مردم شهر تهران و شاعران آیینی کشور در آمفی تئاتر فرهنگ سرای اندیشه برگزار شد. در ابتدای مراسم و پس از قرائت قرآن و حدیث شریف کسا توسط مرتضی یراق بافان، سجاد نوروزی مدیر فرهنگی هنری منطقه 7 و رییس فرهنگسرای اندیشه به عنوان میزبان، پشت تریبون رفت و در ...
گم گشته ی دیر آشنا
محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا [...] محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با او سخن نگوییم یا به آثارش مراجعه نکنیم یا شعری از اشعارش را در خاطرمان نگردانیم یا در نوشته ای به کار نبریم و یا در خطابه ای از آن استفاده نکنیم لذا با زندگی روحی و فکری ما عجین شده است . باری ؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پارسی زبان قرن هفتم ، با آنکه چند سال اول کودکی را در خراسان زندگی کرد اگر چه نگوییم او شاعر ایرانی به معنای مصطلح امروزی کلمه است ولی به ایران بزرگ و حوزه فارسی زبان متعلق می باشد ؛ اما چه زشت است که بر سر ایرانی بودن یا ترکی بودن یا روسی بودن مولانا کشمکش دارند ؛ هر چند که مولوی برای حوزه فارسی زبان فخر ملی ست اما مولانا اختصاص به مالکیت و محدود به مرز های جغرافیایی ندارد ؛ او از آنِ کسی است که مثنوی را احساس می کند و می فهمد . می دانیم که در بلخ زاده شد مرز میان افغانستان و تاجیکستان کنونی که یک سال قبل از حمله مغول در دوازده سالگی هجرت کرد و سرنوشت چنین بود که گر چه مغول ها به ایران حمله کردند و آن ویرانی و کشتار را پدید آوردند ولی در فضای به وجود آمده به رشد نوعی از شعر ، عرفان و بلاغت مجال داد که دست کم چند شاعر بزرگ به ما تقدیم کنند که مولانا یکی از آنها بود و لذا او به حج رفت و نهایتا به ترکیه و در قونیه سکونت گزید که در آنجا حلقه ای از یاران پارسی زبان داشت و چنین بود که می توانست این اشعار را بسراید چنان که می دانیم مولوی در خلوت نمی نشست تا شعر بگوید ، نه غزل هایش و نه مثنوی معنوی او چنین سروده شده اند . مثنوی معنوی که همچنان مورخان نوشته اند و خود مثنوی گواه می دهد ، مولانا شب ها می نشست با یاران خویش و گاهی تا سپیده دم می گفت و آنها می نوشتند . او دست به قلم نمی برد و چیزی بر کاغذ نمی آورد ، در همین دفتر اول اشاره ای هم می کند : صبح شد ای صبح را پشت و پناه / عذر مخدومی حسام الدین بخواه (1) بنابراین نشان می دهد که سخن تا صبح می کشید ، مجلسی بوده و گاهی نامحرمانی وارد مجلس می شدند و مولوی دم در می کشید و سخن نمی گفته است : چون که نامحرم در آید از درم / پرده در پنهان شوند اهل حرم چون در آید محرمی دور از زند / بر گشایند آن ستیران روی بند (2) دوستان مولانا حقیقتا به سان ضبط صوت های امروز عمل می کردند حتی یک کلمه از سخنان او را نمی گذاشتند روی زمین بیافتد و همه را ثبت می کردند به همین دلیل اختلاف نسخ میان مثنوی و دیوان شمس نه اینکه چیزی نباشد اما نسبت به آن هجم عظیم شصت هزار بیت مسلما کم است و اینها حافظان بسیار امین و احسانا با سواد بودند گر چه بسیار از آنان هم افراد عادی بوده اند به همین خاطر مولوی قدری مسیحا وار عمل می کرد ؛ نزد عالمان و فرهیختگان و فضلا نمی رفت و مجلس او از مردم عادی ، بازاری ، کسبه و نافرهیختگان و تحصیل نکرده گان تشکیل می شد و حتی بر ایشان خرده می گرفتند که این جماعت نا اهل هستند که در جواب می گفت : ” اگر اهل بودند خود خدمتشان می رسیدم ” . او اینچنین رفتار می کرد ، دیگران که این وضعیت را ملاحظه می کردند که مولانا با اینگونه افراد می جوشد در مجلسش شرکت نمی کردند اما همین دسته های عادی بزرگترین خدمت را به او می کردند که به ثبت این اشعار در تاریخ انجامید . به عقیده نگارنده ؛ مولانا به ظاهر شاعر ولی جامعه شناسی زبردست در حوزه روش شناسی مردم نگارانه است ، وی همچنین د رحوزه کنش متقابل نمادین نیز ورود کرده که روش او روش هم دِلانه است زیرا که ا با حضور یافتن در بین گروه های مختلف زندگانی آنها را در قالب شعر و پند و اندرز بیان کرده است . باید به این نکته توجه داشت که سبک در گذشته اینگونه بوده است که تحصیل کرده گان مخصوصا کسانی که در علوم دینی تحصیل کرده اند ، ذولسان بوده اند . به دو زبان قطعا مسلط بوده اند خصوصا در زبان فارسی و عربی که مولانا یکی از آنهاست ، همچنین حافظ و سعدی . مولوی اشعاری هم به زبان عربی ، ترکی و همچنین یونانی عامیانه دارد اما مطلقا از اهمیت شعر های پارسی اش برخوردار نیست زیرا که با اشعار ترکی و عربی و ... تفنن می کرد . به گفته تحلیل گران ، اشعار عربی حافط بلاغت چندانی ندارد و سست می باشند اما سعدی را عربی دان درجه یک می دانند که قصاید فوق العاده ای هم دارد . مولانا در جایی شعری دارد که شاید با مزاق ما پارسی زبانان خوش نیاید آنجا که می گوید : لی حبیباً حُبهُ یشوی الحشاء / لَو یَشیع یَمشی الی عینی مشاء (3) من دوستی دارم که عشق او دل من را بریان کرده است ... که سپس می گوید : پارسی گو گرچه تازی خوشتر است / عشق را خود صد زبان دیگر است بوی آن دلبر چون پران می شود / آن زبان ها جمله حیران می شوند (4) در نتیجه زبان اصلی او پارسی بوده است و بدین زبان اشعارش را می سروده است ، در دیوان شمس هم همینگونه است حتی غزل های ملمع دارد. ما با چند شخصیت از مولوی در “مثنوی معنوی” ، “غزلیات شمس” و همچنین در “فیه ما فیه” مواجه هستیم ؛ در مثنوی شیوه مولوی معلم وار است ، گاهی شور شاعری او بالا می گرفته است اما خویشتن داری می کرد و می کوشید بر آن مهار بزند یا به قول خودش : در چنین مستی مراعات ادب / خود نباشد ور بود باشد عجب (5) عبد الحسین زرین کوب در جایی می گوید (6)که سبک مولانا ” منبری ” است گویی که مخاطبان و مستمعان در حضور او هستند و برایشان سخن می گفته است و به فراخور حال مخاطبانش توجه می کرد ، اگر می دید ملول اند قصه یا مثلی می گفت حتی گاهی سخنانی می گوید که از داستان های عامیانه هم پایین تر است تا جایی که الفاظ رکیک چاره ی کارش بوده است ؛ این شیوه نزد هیچ یک از بزرگان دست کم یافت نمی شود . علاوه بر این که نکوهشی هم بوده و خواسته از آن حشمت فضلایی خویش بکاهد تا به زیر آید و همنشین دیگران گردد . در مثنوی چنین است که ، پند می دهد واعظی می کند اما در عین حال حکمت های خیلی عمیق می گوید و قابل درک است چون در خور فهم مخاطبانش نگفته است و مشخص است که برای دیگران سروده است . مرحوم جلال همایی تعبیر خوبی دارد ، می گوید : مولانا به سان یک غواص است که تا مدتی روی آب شنا می کند و یکمرتبه غوطه می خورد و متوجه نمی شوی تا چه عمقی رفته و از جایی دیگر دوباره سر بیرون می آورد . به همین خاطر است که تمام احوال مولوی در مثنوی منعکس شده است ، و همچنین بهترین آینه ای که بخواهیم مولوی را در آن ببینیم و بشناسیم همین کتاب مثنوی ست که چیزی نیست که او فرو ننهاده باشد آنجا که می گوید : ما چه خود را در سخن آغشته ایم / کز حکایت ما حکایت گشته ایم گر هزارن طالب اند و یک ملول / از رسالت باز می ماند رسول اسب خود را ای رسول آسمان / در ملولان منگر و اندر جهان فرخ آن ترکی که استیزه نهد / اسب خود در خندق آتش جهد گر پشیمانی بر او عیبی کند / اول آتش در پشیمانی زند خود پشیمانی نروید از عدم / چون ببیند گرمی صاحب قدم (7) بر خود نهیب می زد که تند و گرم برو آن وقت ملالت های دیگران تو را سرد نخواهد کرد . و همچنین مولوی شاعر و عاشق در دیوان شمس را می یابیم ؛ به تعبیر خود : حلاج اشارتگر از خلق به دار آمد / از تندی اسرارم حلاج زند دارم (8) می گوید من در دیوان شمس راز هایی را فاش می کنم که اگر حلاج بود او خود مرا دار می زد . ” شمس به مولانا آموخت که در ساحت عشق محققانه سخن بگوید ” (9) ؛ تا پیش از شمس مولوی یک غزالی دیگر بود ، مرد عالمِ مفتی ، خطیب و واعظ و همچنین خوش زبان و بلیغ ولی عنصری که کم داشت ” عشق ” بود این همان گوهری بود که شمس در واقع نصیب مولانا کرد . شمس در سطحی نبود که به مولانا مطالبی یاد دهد چون مولوی از او عالم تر بود اما در حقیقت شمس این بارهایی را که بر دوش مولوی سنگینی می کرد ، دویدن او را کند تر کرده بود ، گرفت : گفت که تو شیخ شدی شمع شدی رهبر این جمع شدی / شمع نیم جمع نیم دود پراکنده شدم (10) تمامی متعلقاتش را از او ستاند و به فرمان شمس آنها را ترک گفت و به همین خاطر سماع پیشه کرد . صاحب نظران بر این باورند که مثنوی ؛ قرآن در زبان فارسی است ؛ تفسیر قرآن نیست بلکه قرآن است در زبان فارسی . مولوی اذعان می کند که به او هم وحی شده است حتی بدون اینکه بداند اشعار را بر زبان آورده است ؛ اگر بپذیریم که این ادعا صحیح باشد به توجه به ابیات مولوی آیا سکوت دو ساله ی او بین دفتر اول و دوم شباهتی با ویژگی هایی از حضرت محمد (ص) ندارد؟ . مدتی وحی به پیامبر نمی رسید و از این حالت ملول شده بود که آیه رسید : مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ قَلَی (11) ؛ خدا تو را ترک نکرده ، و با تو وداع نگفته است . در نظر مولوی اینچنین بوده است چون مقدمه ای بلند که بر مثنوی در دفتر اول نوشته است آنجا تمام اوصافی که قرآن برا خویش شمرده است او برای مثنوی ذکر می کند : ” کتابی که جز پاکان دستشان به آن نرسد یا خداوند با این کتاب عده ای را گمراه و عده ای را هدایت می کند ” . یا در جایی می گوید : هست قرآن حال های انبیا / ماهیان پاک بحر کبریا (12) او معتقد بود که وحی پایان نپذیرفته است ، برای خویش مقام پیامبری قائل نبوده است ولی متوجه این امر هست که وحی پایان نیافته است ، نه اینکه هر کسی که به او وحی شود پیامبر است چرا که وقتی کسی ماموریت پیامبری دارد ، پیامبر است به همین خاطر است که می گوید برای اینکه عامه انکار نکنند می گوییم وحی دل است و الا منظور همان وحی حق است چون وحی یک امر ذو مراتب است هم ضیعف تر هم قوی تر دارد همچنان که در قرآن است و مولوی هم بدان استناد می کند ، حتی در مثنوی هم اذعان می کند : نه نجوم است نه رمل است و نه خواب / وحی حق الله اعلم بالصواب از پی رو پوش عامه صوفیان / وحی دل خوانند آن را در بیان (13) او اذعان می کند که وحی حتی بر زنبور هم فرو آمده چرا که بر اثر وحی الهی زنبور مولد عسل شده است سپس ما آدمیان که خداوند فرموده است : وَ لَقَد کَرَمنا بَنی آدم ... وحی نازل شده بر ما قطعا برتر از زنبور خواهد بود و لذا چرا به ما وحی نشود تا ما از طریق الهام و کشف حقایق را دریافت نکنیم . چون که او حی الرب الی النحل آمدست / خانه ی وحیش پر از حلوا شده ست این که کرمناست بالا می رود / وحیش از زنبود کی کم می رود (14) مولانا هم اهل طریقت ، شریعت و هم حقیقت بوده است و این سه کمتر در یک نفر جمع می شود که این بزرگوار این سه را در خود گرد آورده است . . پی نوشت: مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 264 ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی پله پله تا ملاقات خدا ؛ دکتر عبدالحسین زرین کوب مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1459 ، مولوی قمار عاشقانه ؛ فرج دباغ غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1393، مولوی قرآن کریم ؛ سوره الضحی ، آیه -3- مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر چهارم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر پنجم، مولوی درج شده توسط : سرویس خبر و رسانه " میرملاس " ...
صوت: میثم مطیعی- شب اول محرم 1438
گروه معارف - رجانیوز: مراسم عزاداری و سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در محرم 1438 ه.ق با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین پناهیان و مداحی میثم مطیعی از 11 مهر به مدت 10 شب بعد از نماز مغرب و عشاء در هیئت میثاق با شهدا واقع بزرگراه شهید چمران- پل مدیریت- دانشگاه امام صادق(ع) برقرار می باشد. صوت مراسم شب اول محرم 1438 هیئت میثاق با شهدا ذیلاً می آید: روضه ...
باکی نداریم اگر که بر حق بمیریم
اتمام حجت می نمود. حر نیز به خواسته و مأموریت خود پافشاری می کرد اما امام علیه السلام از قبول درخواست او امتناع می کرد . حر به امام عرض کرد که در این واقعه اگر بر مخالفت اصرار و پافشاری کنی، تو و همراهانت کشته می شوید . حضرت در این حال به شعر یکی از صحابه استناد فرمود و گفت تو مرا از مرگ می ترسانی مرگ بر جوانمرد عار نیست، وقتی آرزوی حق و قصد دفاع از حق را داشته باشد و جهاد کند ...
کتابخانه هایمان را به رنگ عاشورا آذین کنیم/ نوای محرم در ادبیات
و نامه های کوفی شامل 25 نامه کوفی می باشد. این شعرها به فضای آیینی ما ایرانی ها در مورد عاشورا می پردازد که نگاهی انتقادی به مردم و باورهایی که وجود دارد و سوء استفاده هایی که از مسئله عاشورا می شود اختصاص دارد و آن ها را به چالش می کشد. برای نمونه یکی از شعر های سپید بخش نامه های کوفی به این شکل است: آن طرف راه را بر تو بسته اند/ این طرف چه راه بندانی است، جاده چالوس. کتاب ...
شبی که نامم را برای اعدام شدن خواندند
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پیشمرگ روح الله ، در قسمت قبل از سلسله خاطرات سعید خانی از اسرای سیران بند بانه، داستان انتقال زندانیان سیران بند به زندان آلواتان و مشکلاتی که گریبان گیر زندانیان بود را منتشر کردیم. در این قسمت ادامه خاطرات آزاده سرافراز سعید خانی را منتشر می کنیم: اگر در میان نیروهای ضد انقلابی یک نفر کمی با اسرا به آرامی برخورد می کرد به جرم خیانت به حزب ...
جلوه های دلدادگی
...، شیپور و طبل تعزیه در 10 شب محرم تو تمام کوچه ها و باغ های برغان شنیده می شد. وی یادآور شد: آن زمان بلندگو و این همه تجهیزات برای تعزیه خوانی نبود هرچند سخت بود ولی با حال و هوای حسینی که ایجاد می شد این سختی ها به نظر نمی آمد و مردم از برپایی این آیین بسیار فیض می بردند. مصطفی کرمی عضو هیئت امنای حسینیه اعظم برغان هم گفت: نمای این حسینیه به صورتی معماری شده که حدود 30 طاقه در آن ...
علت تلاش ها برای کم رونق کردن سوگواری اباعبدالله(ع) چیست؟
کاخ خود داشت که از همه آنها کام جسته بود! این خوشگذرانی ها و البته قساوت و شقاوت متوکل او را به یزید زمان خود تبدیل کرده است. تلاش یزید زمان برای خاموش کردن نور هدایت متوکل که به شدت از نشر معارف اهل بیت وحشت داشت و می ترسید که شجاعت، آزادگی و حماسه امام حسین(ع) درسی باشد برای مردم غافل دوران خود، تصمیم گرفت به هر نحو ممکن مانع از نشر معارف نهضت غنی عاشورا میان مردم شود ...
حضرت زینب کبری (ع) پیام آور عاشورا
پردازیم تا این ویژگی حضرت روشن تر گردد. شب عاشورا و پرستاری شب عاشورا از سخت ترین شبهایی بود که بر حضرت زینب& گذشت؛ چراکه از قرائن و احوالات آن شب، روز عاشورا و حوادث پیرامون آن را پیش بینی می کرد. در آن شب، هنگامی که امام حسین% اشعاری در وصف دنیا زمزمه می فرمود، [3] حضرت زینب& آن اشعار را شنیده و بی تابی می کرد، امام% به ایشان فرمود: یَا أُخَیَّهُ لَا یُذْهِبَنَّ حِلْمَکِ ...
یک مشک بهر روز مبادا نگاه دار/ در کربلا برای علی اصغر آب نیست
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ بر اساس یک سنت قدیمی در میان نوحه خوان های دستگاه امام حسین(علیه السلام) هر روز از دهه اول ماه محرم به نام یکی از اصحاب نامگذاری شده و در آن روز برای او اقامه عزا می کنند. طبق این سنت شب و روز اول محرم را به اقامه عزا برای حضرت مسلم (علیه السلام) و روضه ورود کاروان به کربلا را میخوانند. به همین مناسبت روضه خوانی جمعی از شعرای جوان کشورمان در قالب اشعاری که ...
تجلیل از شاعر یزدی در اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی
کنند . تلاش در عرصه شعر آئینی و سرودن اشعار و نوحه های عاشورایی، برگزاری شب شعر عاشورایی با تجلیل از شاعران حسینی، برپایی مسابقه و نمایشگاه عکس عاشورایی، اجرای نمایش با موضوع عاشورا، نمایشنامه و فیلمنامه با مضامین حماسه حسینی از جمله اقدامات و خدمات این شاعر پیشکسوت در دوران تصدی مسئولیت در حوزه هنری یزد است . کتاب "آسیب شناسی مرثیه خوانی" اثر غلام حسن رفیعا و مجموعه شعر ...