بررسی و نقد نظریه عدالت محمدرضا حکیمی؛ عدالت در مدینه ی منهای فقر
سایر منابع:
سایر خبرها
بازاریان با انصاف به جامعه معرفی و از کارشان حمایت شود
...، اقتصاد نیز همین گونه است؛ نه اینکه ثروت برای یک عده بی درد بلکه ثروت برای مردم، این جریان هایی که تحمیل کردند و در گونه های مختلف که باید در اولویت دولت باشد و آنرا بر اساس عدالت اصلاح کند ، آنچه نیز در دست مردم است یعنی اقتصاد حلال و فراگیر، جامعه اسلامی اینگونه باید باشد. وی افزود: باید نسبت به پیشنهادتان از یک کنار شروع کنید، مردم هم دنبال تجارت حلال می گردند، اما شرطش این است که ...
پاسخی بر یادداشت خبرگزاری تسنیم درباره سخنان حجت الاسلام میرلوحی
حال کسانی هستند که حاضرند عاشقانه، مخلصانه به عنوان یک کار جهادی و فرهنگی و دینی در این میدان پا بگذارند اما به هرحال آنها هم توانایی تأمین همه هزینه هایی که این خدمات متناسب با دستورات اسلام دارد را بدون مشارکت خانواده ها هم ندارند، آیا نباید این کار را انجام دهند؟! به تعبیری دیگر ارائه خدمات یک تعلیم و تربیت اسلامی در جامعه اسلامی و یک انقلاب بر مبنای انسان سازی، می شود یک عملیات ضد ...
امام جمعه کرمان: اصناف و بازاریان در روزهای سخت انقلاب با جهاد جان و مال در میدان حاضر شدند
که بخشی از آن مرهون تجار مسلمانی است که اسلام را با خود به گوشه گوشه جهان بردند ادامه داد: نقش بازار و اصناف در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نیز بسیار زیاد بوده و همراهی اصناف و بازاریان با امام خمینی (ره) یکی از عواملی است که کمر طاغوت را شکست. وی با بیان اینکه اصناف و بازاریان ما در دوران دفاع مقدس نیز نقش کم نظیری داشتند افزود: این قشر جامعه در روزهای سخت انقلاب و نظام نه تنها وقت ...
رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور: مسجد سرچشمه فرهنگ سازی اسلامی است
پر کرد، این دژهای محکم را محکم نگاه دارید، این مساجد سنگرهای اسلام است. این سنگرها را برای اسلام حفظ کنید. ؛ هنر اسلامی از دل مساجد برخاست؛ سنگ بنای فرهنگ اسلامی در سراسر جهان اسلام، مسجد است. رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور تصریح کرد: آن بزرگ معمار انقلاب، با تأکید بر حفظ مساجد به عنوان اصل و اساس انقلاب می فرمایند: مسجد محلی است که از آن باید امور اداره بشود، این مساجد بود که ...
بهره برداری یادمان شهدای گمنام شهر فریم
امر موجب ورود یک سری فرهنگ غلط به جامعه روستایی می شود. امام جمعه ساری افزود: معلوم نیست چرا برخی دلباخته فرهنگ غرب، از اصالت های اصیل و فرهنگ دینی مذهبی باستانی خود فاصله گرفته اند، اما خوشحالیم که دیار علویان با مردمی سرزنده از اهداف شهدا پاسداری کرده و همه این ها از برکات امام حسین (ع) است. آیت الله محمدباقر محمدی لائینی با بیان اینکه اصل پیدایش وجودی اسلام پیامبری، اما در ...
تبلیغ عجیب چند همسری در تلویزیون با حضور مرد 4 زنه در برنامه زنده! / فیلم
همسر می خواهد که برقراری عدالت را فراموش نکنند مانند او که می گوید نه تنها شب که حتی برای استراحت نیم روزی هم وقتش را بین همسرانش به مساوات تقسیم می کند. البته این روحانی در کانال های سروش و تلگرام و گپ و سایت اینترنتی شخصی هم فعالیت دارد و می گوید برای ترویج اصول برجای مانده شیعه باید از تمام ابزارها استفاده کرد. ...
فصل خدمت مردان میدان دولت سیزدهم
شبانه روزی، وحدت رویه بین وزراء و تعامل و همکاری بین قواء و حس همدلی و امید به مردم را می طلبد. - کابینه دولت مردمی باید " اقتصاد، فرهنگ، سیاست" بعنوان سه دغدغه و مشکل اصلی مردم و جامعه را جزء سرلوحه برنامه روزانه کاری و فکری خود برای رفع آن در نظر داشته باشند. - محور و نگاه وزراء و مسئولین وزارتخانه شان باید بعنوان خادم و خدمتگزار واقعی به خلق (مردم) و همه بندگان خدا روی زمین ...
سجادی: سوارکاری در اسلام آمده است!
سید حمید سجادی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در دفاع از برنامه های خود گفت: وزارت ورزش و جوانان باید در تعامل با دیگر وزارتخانه ها باشد. برای تحقق بیانیه گام دوم این وزارتخانه باید تعاملات حاکمیتی داشته باشد. این وزارتخانه باید موتور حرکتی دولت باشد. نقش مهم این وزارتخانه در توسعه ورزش کشور انکار ناپذیر است. تشکل های مردم نهاد نقش اصلی در پیشبرد فعالیت ها دارند. معتقدم رویش ...
سوسیالیسم ناتمام
بودن کسی را سوسیالیست نمی کند. چه با سیمای انسانی چه بدون آن. سوسیالیسم با سیمای انسانی مفهومی است که در جریان رویدادهای چکسلواکی در بهار سال 1968 که به بهار پراگ شهرت یافت بر سر زبان ها افتاد. نوعی از سوسیالیسم به رهبری دوبچک، رهبر حزب کمونیست آن کشور که می خواست در چارچوب نظام سیاسی موجود، امکاناتی را برای رشد اقتصاد متکی به قوانین بازار آزاد فراهم آورد. سانسور را برچیند و با تشکیل اتحادیه های ...
وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان: درد ورزشکاران را درک می کنم/ با افتخار 4 سال عضو گروه های جهادی هستم
...، نمی شود بسیاری از استان ها دارای تیم نباشند،همه مناطق کشور باید دارای حق یکسان باشند،این یعنی عدالت است،امروز ورزش در حهان ایزاری است برای شور و انسجام جامعه،این مهم می تواند در کشور ما هم در حوزه های مختلف تاثیر خوبی داشته باشد. سجادی گفت: افزایش سرانه ورزش هم در دستور کار اینجانب می باشد، برای جمهوری اسلامی زیبنده نیست از سرانه سه متر سرانه ما یک متر باشد، ما می خواهیم در کشور ...
بیانیه شورای علمای شیعه افغانستان و مطالبات آن ها از طالبان
همه دست اندر کاران محترمتشکر و سپاسگزاری می نماید. شورای علمای شیعه افغانستان دیدگاههاو مواضع خویش رامرتبط به شرایط موجود و تشکیل نظام اسلامی مورد توافقهمه اقشار و جهت های موجود در کشور به شرح ذیل اعلام داشته ودر روشنایی آن آماده همکاری با امارت اسلامی میباشد. 1. جان, مال و عرض مسلمانان وکرامت انسانی در شریعت اسلامی جایگاه مهمی داشته ویک دستور قر اتی است و رسولخدا (ص) در حفظ ان تاکید جدی ...
اتهامات عدیده علیه بانک ها و ادعای افشای 45تخلف مکرر در قراردادها
دستگاه های قضایی و نظارتی، استدعا دارد نظر به گستردگی تخلفات بانک ها از مقررات آمره پولی و بانکی و صدمات مخربی که در نتیجه چند دهه فعالیت شبکه بانکی با ایجاد قراردادهای اکل مال به باطل، غرری، ضرر و ضرار، ربوی به اقتصاد تحمیل شده و علاوه بر تعطیلی کسب و کارها با خلق نقدینگی از هیچ و بار کردن تورم ناشی از آن به کل جامعه در صورت صلاحدید نمایندگانی از فعالان اقتصادی زمین گیر شده بر اثر ربای دوران جاهلی ...
الحیاة دانشنامه عدالت است/ ترسیم کننده نقشه راه عدالت علوی
عدالت ِ جان رالز فرقی فارق دارد. عدالت جان رالز عدالتی لیبرالی است تا عدالتی سوسیالیستی و عدالتی علوی. نظام سیاسی ِ مطلوب حکیمی، نظامی عدالت مدار با اصالت توحید بود. دلایل و شواهد حکیمی برای عدالت و برابری در جامعه اسلامی، مجموعه ای از روایات باقی مانده از علی بن ابی طالب (ع) و فرزندان او بود. راه او اساساً راهی شیعی است و مکتب و مشرب و مذهب اش امامی. او دایرة المعارفی از روایات را تحت عنوان الحیاه ...
انتقادهای محمدرضا حکیمی به منبری ها و مداحان حرفه ای
(تکاثر) 2- کم داشتن ( فقر) و سبب فقر فقیران – به نصّ آیات و احادیث – توانگری توانگران حق شناس جلاد مسلک و تورم آفرین است. پس اسلام، تا این اندازه با تکاثر ( زیاده داری) و اسراف (زیاده خواری بی بند و باری در مصرف)، مبارزه کرده برای همین است که یکی از علل مهم نشر فساد در جامعه و شیوع ظلم و له شدن بیچارگان، و شکسته شدن حرمت بشری و کرامت انسانی، غنای بیشتر از حد قوام است، چنانکه ...
اهمیت علوم انسانی از دیدگاه محمدرضا حکیمی
حکیمی دو آموزه مهم را می توان یادآوری نمود: اول: استاد محمد رضا حکیمی به عنوان یک عالم دینی منادی عدالت اجتماعی و از بین بردن فقر در جامعه ایران بود. اگرچه از ایشان توقعی برای ارائه راهکار اقتصادی و اجتماعی برای ایجاد عدالت و کاهش فقر نمی رفت، ولی فریاد مستمر یک عالم دینی در مورد عدالت و فقرزدایی و "جامعه منهای فقر" بر اساس آموزه-های اسلامی برای جامعه ایران فرصت ارزنده ای است که متاسفانه از ...
سروش محلاتی: متفکری با دغدغه های استاد حکیمی کمتر داریم
بینید پیش از انقلاب کتابی در مورد شیخ آقابزرگ تهرانی یا کتابی در مورد سیدجمال و میرزای شیرازی می نویسد، به دلیل نگاه اصلاح طلبانه به روحانیت است. حکیمی به این نتیجه رسید که ایراد اساسی زیست مسلمانی ما مربوط به این است که آن رکن اساسی اندیشه اسلامی در میان ما غایب شده و آن رکن اساسی موضوع عدالت و مساوات است. عدالت و مساوات آنطور که استاد حکیمی فکر می کند، هم در فقه ما و هم در جامعه ما ...
نگاه امام سجاد(ع) به دولتِ خوب آخرت مدارانه است
، ثبات سیاسی و نبود خشونت، اثربخشی دولت، کیفیت قوانین، حاکمیت قانون و کنترل فساد شش اصل مطرح نظریه کافمن است که بانک جهانی تحت عنوان اصول حکمرانی خوب به دنیا معرفی کرده است، اما حکمرانی در منطق اسلام با دنیای مادی امروز بسیار متفاوت است، زیرا ملکیت و سلطنت واقعی از آن خداست. امام جمعه بندرعباس افزود: اما در منطق امام زین العابدین(ع) و در صحیفه سجادیه وقتی که به موضوع حکمرانی توجه می کنیم پی می ...
مرزبانی فیلسوف عدالت از توحید
، مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه علامه حکیم خراسان است، اظهار می کند: حضرت استاد محمدرضاحکیمی فردی بسیار خوش مجلس، سخندان و نکته سنج و دقیق بود. او بر اصل عدالت و کرامت انسان بیش از هر امر دیگری تاکید داشت، تا حدی که اسلام منهای عدالت را اسلام نمی دانند وعزت و کرامت انسان را از ارکان مهم اسلام معرفی می کرد. رفیعی، جوان گرایی را از دیگر ویژگی های علامه حکیمی دانسته و می گوید: علامه ...
مدیریت در اسلام وسیله زورگویی نیست / مدیر خدمتگزار دارای فضیلت است
خدمتگذاری و اجرای عدالت باشد نوعی فضیلت محسوب می شود. در اینجا مدیریت ها آزمون الهی و امانت و عرصه کار و کارگزاری است نه سخنرانی کردن. مدیریت در اسلام وسیله زورگویی نیست بلکه داری ظرفیتِ الگوبخشی است. حساسیتی که در مدیریت اسلامی نسبت به شیوه مدیریت وجود دارد در هیچکدام از شیوه های مدیریت غربی وجود ندارد چراکه در این رویکرد، توجه اصلی به مدیران است. البته نه اینکه به مقررات و نتایج، توجهی صورت ...
به یاد خدمات علمی و فرهنگی زنده یاد علامه محمدرضا حکیمی
در جامعه ای عدالت در همه ابعاد آن (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، قضایی، آموزشی و...) استقرار نیابد، ادعای حکومت دینی پوچ و بی معناست و اگر در جامعه ای به نام دین، ستم کنند و عدالت نورزند، باید یقه حکام را گرفت، نه یقه احکام را. روحش شاد و با سرودخوانان عالم ملکوت هم نوا باد. والسلام علی من یخدم الحق لذات الحق. * عضو هیئت علمی دانشگاه و از شاگردان مرحوم علامه حکیمی ...
استاد حوزه و دانشگاه: عقلانیت دینی و قرآنی اساس تفکر استاد حکیمی بود
که او را باید نظریه پرداز نظریه عدالت را شمرد. حجت الاسلام والمسلمین لیالی بیان داشت: وی فیلسوف عدالت بود و برجسته کردن عدالت خواهی مهم ترین مؤلفه ایشان است و در واقع گمشده وی مفهوم عدالت بود به طوری که از نظر ایشان همه چیز با مفهوم عدالت معنا پیدا می کرد. وی نظریه اسلامی سیاسی حکیمی را موردتوجه قرارداد و بیان داشت: کتاب تفسیر آفتاب ایشان به انقلاب اسلامی ایران می پردازد که وی ...
محتوای نامه ای که جلیلی در سال 84 برای فیدل کاسترو برد چه بود؟
رشد انسانی، پاداشی بسیار بسیار برتر و بیشتر دارند؛ و قرآن، ... پیامبر اکرم و چند سخن از پیامبر اکرم، در جهت معرفی محتوای اسلام: پیامبر اکرم: یک ساعت عدالت، بهتر از هفتاد سال عبادت خداست. (در اینجا ملاحظه می کنید که در یک دین، که باید همه توجهش به عبادات و مناسک دینی معطوف باشد، چگونه جانب انسان و عدالت در جامعه و زندگی و معیشت و اقتصاد، مراعات شده است، تا جایی که یک ...
روایت نامه ای که جلیلی در سال 84 برای کاسترو برد
خارج از دو موضوع بالا نمی بینید. و خوب توجه داریم که برای سعادت کامل (یعنی دنیوی و اخروی، یا به تعبیر دیگر: سعادت فانی و سعادت باقی) انسان، همین دو اصل و رعایت دقیق نظری و عملی آن – در ضمن انواع تربیتها و برنامه ریزی هایی که باید عملی گردد – کافی و بسنده است. انسان، پس از اعتقاد به خدا، با ادای تکلیف نسبت به آفریدگار خویش، در بعد ابدی کامیاب است؛ و پس از اعتقاد به اهمیت عدالت و اجرای ...
ملاصدرا کارآیی قانون و دین را منوط به درست کاری افراد جامعه می داند
برشمرده است. از منظر ملاصدرا عدالت در یک اصل کلی خلاصه نمی شود، بلکه ساختاری متشکل از انواع متغیرات با روابط گوناگون است؛ عدالت نمی تواند یک اصل باشد زیرا به خصوص در رابطه با اجتماع و مدینه مشمل بر انواع روابط و متغیرات و عدالت ناظر بر همه آنها است. وی افزود: از نظر صدرا، همه متغیرات اجتماعی که عدالت ناظر به آنهاست حول محور مناسبات علم، صنعت و طبیعت است؛ ملاصدرا کمبود متاع دنیوی و ...
مکتب محمدرضا حکیمی از نگاه رسول جعفریان
در باره اقتصاد اسلامی در پیش از انقلاب تلاشی بود برای این که ضمن تاکید کلیات فقه اسلامی، به جنبه های عدالت خواهانه آن توجه داده شود و تمام هدف این بود که جلوی مارکسیست ها گرفته شود. همان زمان بحث جامعه بی طبقه توحیدی مطرح شد که شکلی که مجاهدین طرح می کردند، دقیقا سوسیالیستی بود. همان زمان احمد طیبی شبستری، کتابی با عنوان فقر از دیدگاه اسلام نوشت که متن بسیار عجیبی بود. ایشان در آنجا ...
نگاهی به سند الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی | سیدصادق حقیقت
.... جنس این سند: اصطلاح سند و الگو مبهم است. در این سند از اصطلاح افق (که ظاهراً، در اینجا، همان چشم انداز است) و رسالت استفاده شده است، اما بدون شک، از جنس راهبرد نیست. این سند یک نوع الگو است، اما آیا یک الگو می تواند حاوی افق و رسالت باشد؟ مگر می توان برای ملت و نظام جمهوری اسلامی یک رسالت نوشت!؟ این سند به مبانی پیشینی و اسناد پسینی (مانند تعیین راهبرد) نیاز دارد تا کامل شود. در حقیقت، قبل و بعدش است که آن را کامل می کند و از ابهام بیرون می آورد. اگر افق و رسالت تدوین شده، باید براساس آن ...
ملاک واقعی برای شناخت چهره یک حکومت اسلامی
تحلیل روی کارآمدن یزید و فاجعه عاشورا بپردازیم. بعد باید حکومت و وضع جامعه آنروز را مورد بررسی قرار داد. در تاریخ مطرح شده که فساد از همه انواع آن در درون حکومت و زمامداران رسوخ کرده و کم کم در حال سرایت به جامعه مسلمین بود. لذا سیدالشهدا علیه السلام در بیاناتشان هدف خود را امر به معروف و نهی از منکر مطرح می کنند. دقیقا نکته همین جاست، کدام منکر؟ جمیع منکرات آن زمان یا منکر خاصی مد نظر ...
طرح رئیسی برای معیشت خانوارها / یارانه و سهام عدالت جدید در راه است؟
خانوارها تاکید می کنند. به گفته رئیسی پنج محور اصلی برنامه های دولت سیزدهم که وزرا نیز باید به آن متکی باشند شامل: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تعالی فرهنگ اسلامی و ایرانی، اقتصاد مقاومتی، تأمین و بهبود معیشت جامعه به ویژه اقشار کم درآمد و توسعه روابط بین المللی بر اساس منافع ملی و الهام بخشی در جهان اسلام است.او گفته که دولت به دنبال تقویت معیشت مردم و همچنین رفع مشکلات معیشتی در فضای کسب ...
چپگرایان می خواهند یکی از مظاهر بزرگ مبارزه با استبداد دینی را از وجدان جمعی ایرانیان حذف کنند
شعار سال: بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی، در ادامه سلسله نشست های عاشورا و امروز ما که از سوی خانه اندیشمندان علوم انسانی و انجمن اندیشه و قلم برگزار می شود با بیان اینکه وجدان تاریخی بحثی مهم برای همه ملت هاست، گفت: اولین بار هگل مفهوم بنیادی روح را مد نظر قرار داد، تا جایی که می توان گفت فلسفه هگل فلسفه روح است؛ سوژه دکارتی، منِ در خود فرو بسته است که ذات آن چ ...
استاد حکیمی فاصله طبقاتی را برنمی تافت
دارد که جان مایه آن بحث عدالت است. او معتقد بود که جدای از حقوق واجب مشهور (زکات و خمس)، بر دولت و توانگران واجب است به ضعیفان مدد رسانند تا جامعه از ثروت افسانه ای و فقر مطلق خالی شود و عملا دو دهک اول و آخر را در حوزه اقتصاد نداشته باشد. در موضوع مکتب تفکیک پیرو میرزا مهدی اصفهانی بود، گرچه ابداع اصطلاح مکتب تفکیک به ایشان منتسب است. حکیمی با نگاه نقادانه ای که به رفتار حاکمان جامعه ...