فلسفه اسلامی می تواند به حل مسائل اسلام کمک کند
سایر منابع:
سایر خبرها
داوری اردکانی: آثار مهم فلسفه در ایران در ترجمه و مخاطب شناسی مشکل دارند/ تاکید اعوانی بر گفت وگونکردن ...
در دنیای کنونی نباید یکی دانست. فرد در دنیای قدیم مکلف بود و با ادای تکلیف فردیت می یافت اما در جامعه جدید بشر با حقوقش فردیت پیدا می کند. فلسفه ای که در یونان ناظر به تدبیر و نظم مدینه در گفتار و رفتار اهل آن بود، وقتی به عالم اسلام آمد در تناسبی دیگر وارد شد. البته فلاسفه ما با نظر به آنچه ارسطو در تقسیم علوم گفته بود به هر علمی جایگاهی دادند. ارسطو علم نظری را مقدم بر علم عملی دانسته بود و این ...
انتظار داشتیم میان فلسفه قدیم و جدید گفت وگو صورت گیرد/ تهران شهر هزار حکیم بود
یونان و دکارت و کانت را تدریس می کردند و در آنجا هم فارغ التحصیلان کشورهای مختلف بودند و کتابخانه خوبی هم داشت که بیش از هزار جلد داشت. آقای دکتر نصر هم کتاب های زیادی آورد و خیلی غنی شد و این مسئله بسیار مهمی است. نکته دیگر اینکه فلسفه با علوم ارتباط زیادی پیدا نکرده است. علوم از غرب آمده و در علم هم همان را تکرار کرده اند. در علوم هرچه پیشرفت صورت گرفته، پشت اینها فلاسفه بزرگ بودند ...
فلسفه ای که در حاشیه واقع شد
روز جهانی فلسفه را ما هم در این جا بزرگ می داریم و از فلسفه و فیلسوف تجلیل و تمجید می کنیم زیرا بر این گمانیم که کشور ما نیز در بسط فلسفه در جهان سهمی به سزا داشته و ما از هزار سال پیش واجد تفکر فلسفی بوده ایم. اما هر چه باشد، فلسفه ما محلی است نه جهان شمول. فلسفه اسلامی به عالم و تاریخ اسلام تعلق دارد. دقیقا برخلاف همه فیلسوفان یونان و فیلسوفان تاریخ اروپا، فیلسوفان ما، جز ابن سینا، نتوانسته اند به چهره ای جهانی بدل شوند. بدیهی است که ابن سینا هم در قرون وسطای مسیحیت تاثیر گذاشته نه در دوره های ...
آموزش فلسفه را به متن خوانی تنزل ندهیم
به گزارش ایکنا، همایش روز جهانی فلسفه، روز گذشته، 27 آبان از سوی خانه اندیشمندان علوم انسانی و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو و مجمع عالی حکمت اسلامی به صورت مجازی برگزار شد. در این مراسم رضا داوری اردکانی، غلامرضا اعوانی، حمید پارسانیا، احد فرامرز قراملکی، محسن جوادی و احمد پاکتچی سخنرانی کردند. در ادامه متن سخ ...
مناظره جذاب سیدجَمال اسدآبادی و اِرنست رِنان در پاریس
به همین دلیل به سراغ مطالعه علمی تاریخ و فلسفه تاریخ رفت. او همچنین در حوزه مطالعات ملی گرایانه نیز نظریه پردازی کرد و عقایدش جنجالی و نژادپرستانه بود. با این اوصاف اما پژوهش های علمی و تاریخی او ارزش بسیاری دارند. از جمله کتاب های جنجالی او می توان به زندگانی حضرت مسیح ، آینده علم ، اصول مسیحیت و تاریخ ملت اسراییل اشاره کرد. برخی از مباحث او در کتاب ملت، حس ملی، ناسیونالیسم با ترجمه عبدالوهاب ...
علامه طباطبایی در مواجهه با اندیشه های غرب از کیان اسلامی دفاع کرد
ای آسان برای استفاده طلاب به عنوان کتاب درسی شکل گرفته است. استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: علم اخلاق همواره مورد توجه بوده و متون قابل استفاده ای هم داشت اما علامه آن را روشمند کرد و فلسفه اخلاق را در حوزه جا انداخت و این علم را با رویکرد برهان و استدلال تبیین کرد. وی تصریح کرد: علامه طباطبایی در عین اینکه به حکمت متعالیه تعهد داشتند ولی در تفسیر قرآن و کتب فلسفی شان مدل ابن ...
عضو شورای عالی حوزه های علمیه: جدایی حوزه از سیاست از رویکردهای انحرافی است که جریان هایی برای آن برنامه ...
بحث گذارده شود. آیت الله خاتمی ضمن تاکید بر اهمیت بصیرت افزایی و تقویت بنیه های دانش سیاسی طلاب، با اشاره به این که احکام تمام شئون زندگی انسان را در بر می گیرد، خاطرنشان کرد: جدایی حوزه از سیاست از جمله رویکردهای انحرافی است که جریان هایی، برنامه های مختلفی را در این مسیر طراحی نموده اند. امام جمعه موقت تهران، با بیان این که فرمایشات و رهنمون های رهبر فرزانه انقلاب، بهترین ...
علوم انسانی اسلامی: محال اندیشی یا واقع بینی؟
عنوان نظریه آقای شریفی مطرح می شود. ما با استناد به اینکه در دین چه مواردی وجود دارد نباید خود را به اشتباه بیندازیم. در ادامه حجت الاسلام والمسلمین شریفی در پاسخ به بخشی از انتقادات پایا به اظهاراتش گفت: وی معتقد است اصطلاحات اهمیتی ندارند و به علم کمکی نمی کنند. اگرچه تعاریف قراردادی هستند اما از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و سنگ بنای حرکت علم محسوب می شوند. شما تعریف علم را مشخص نکردید ...
فلسفه و آینده آن در ایران/ چرا امیدوار نباشیم؟
وسطی و جهان اسلام بیشتر بر استدلال و اقامه دلیل و برهان و اثبات درستی و نادرستی احکام تکیه و تأکید میشد. در دوره جدید به خصوص از زمان کانت که قضایای جدلیالطرفین را مطرح کرد این شیوه تا حدودی رنگ باخت اما یک بار دیگر در فلسفه های تحلیلی جان گرفت فلسفه های تحلیلی با فلسفه های قدیم از این حیث اختلاف دارند که بیشتر به چون و چرا در قواعد و احکام مابعدالطبیعه و اخلاق می پردازند و به این جهت چه بخواهند و ...
قرآن را نباید بر مبنای تجدد تفسیر کنیم/ دلیل استفاده سیدحسین نصر از تفسیر المیزان چیست؟
در بین آنان دیده نمی شود. ضمن اینکه اینها متوجه هستند که دامن زدن به اختلافات مذهبی چه بلاهایی بر سر مسلمین آورده است لذا یک مانع جدی بر سر راه جریانات افراط گرایی و اختلاف انگیز بین شیعه و سنی است. مترجم تفسیر معاصرانه قرآن کریم گفت: بسیاری از مباحث اختلافی شیعه و سنی، جدلی است و واقعی نیست لذا این اثر از طرح این نوع مباحث پرهیز کرده است، به همین دلیل از طرح مباحث فضایل ائمه به خصوص ...
از دین به درآمد و دوباره با برهان آن را پذیرفت!
...، غواصی کرده و هریک به فراخور استعداد خود، بهره هایی برگرفته و برای دیگران، گوهر هایی را به ساحل آورده اند. از آن جمله است کتاب عظیم الشأن تفسیر المیزان. مرحوم علامه طباطبایی به دلیل تبحر در علوم عدیده، از جمله معقول و منقول، علوم ادبی، افکار فلاسفه شرق و غرب، فلاسفه الهی، تبحری که در روایات داشت، ریاضیات و حتی آشنایی با علوم غریبه و استفاده از محضر اساتید بزرگی که مفسر قرآن بودند، توانست تفسیر ...
سیر تحول معنای فلسفه| همایون همتی
... اینجا، جای آن نیست که در مورد دیدگاه های ارسطو در باب شاخه های فلسفه به بحث مفصل بپردازیم: آنچه اینجا برای ما مهم است، آن چیزی است که فلاسفه بعدی از این آرا بدست آورده اند. در نظر فیلسوفان کاتولیک قرن سیزدهم، ارسطو یک فیلسوف بود. آنان بر اساس فهمشان از فلسفه ارسطو، فلسفه را به سه بخشی که قبلاً ذکرشد، تقسیم کردند، یعنی به بخش های فلسفه مابعدالطبیعه، فلسفه اخلاق و بخشی موسوم به “فلسفه طبیعی ...
دینی شدن دانشگاه به الهی شدن دانش ها است/ نماز شب انسان را به مقصد می رساند
دیگر کار به اینکه چگونه و به چه هدف خلق شده و معاد و بازگشتش چگونه است ندارند؛ همین امر جسدی مرده از علوم و مباحث ساخته است. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه اظهار داشت: کار فلسفه این است که این مثلث مثله شده را با هر سه ضلع به کار گیرد و اگر نظام فاعلی و نظام غایی شیء مطرح شود و ضلع وسط آن که نظام غایی باشد موجودی زنده می شود؛ فلسفه الهی مرده را زنده و زنده را حرکت می دهد و به برکت ...
عرفانی که کارایی اش در جهان معاصر بیشتر است
شعار سال :مراسم گرامیداشت بیست وسومین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی جعفری(ره)، شب گذشته، 24 آبان، به همت موسسه تدوین و نشر آثار علامه محمدتقی جعفری و با سخنرانی جمعی از اندیشمندان برگزار شد. در ادامه مشروح سخنان عبدالله نصری، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی(ره) را در این نشست می خوانید که با موضوع جایگاه علامه جعفری در تاریخ فلسفه معاصر ایراد شده است؛ در عصر حاضر می بینیم که فلسفه ما بیشتر صدر ...
تفکر یهودی پیش از قرون وسطا تفکری فلسفی نبود/ ابن میمون به دنبال رابطه بین شریعت و عقلانیت بود
بطه بین عقل و دین را جستجو می کند که در میان فلاسفه یهودی کتاب مناسبی است. آبائی به کتاب دلالت الحائزین نوشته موسی ابن میمون اشاره و عنوان کرد: این کتاب در چهار جلد منتشر شده است، خود کتاب سه جلد است و جلد چهارم به عنوان شرحی بر این کتاب نوشته شده که در سال 90 با نام راهنمای سرگشتگان منتشر شده است. وی با اشاره به اینکه کتاب های فلسفه یهودی به متن یهودی و آیات کتاب مقدس می پردا ...
گرایش های امروزی کلام یهود، انسجام سابق را ندارد
گزاره ها بحث کرده اند، عنوان کرد: در اسلام فقه به عنوان یک علم در مورد شرعیات بحث کرده است؛ علم اخلاق بین مسلمانان در مورد خلقیات بحث می کند و علم کلام نیز در اسلام در مورد آن اخبار یعنی پاره ای از گزاره های خبری بحث می کند. کلام یهود تا پیش از پیدایش فلسفه وجود نداشت صادق نیا با بیان اینکه تا قبل از پیدایش فلسفه در یهودیت ما علمی به نام علم کلام در تاریخ یهودیت نداریم، بیان ...
فطرت و آثار آن (2)(پرسش و پاسخ)
...: فطرت چیست و چه آثار و نتایجی بر اثبات فطرت خداشناسی انسان مترتب می شود؟ پاسخ: در بخش نخست پاسخ به این سوال به جایگاه و اهمیت فطرت، مفهوم فطرت، صبغه و حنیف پرداختیم. اینک در بخش پایانی دنباله مطلب را پی می گیریم: آثار و نتایج بحث فطرت بحث فطرت که از اساسی ترین مباحث در معارف اسلامی و ام المسائل است از یک طرف به چیزی مربوط می شود که امروز به آن فلسفه علوم می ...
برگزاری دوره آموزشی طرح ولایت در البرز
حجت الاسلام مهدی ولائی برحق، مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز در گفت وگو با ایکنا از البرز از آغاز دوره های آموزشی طرح ولایت در استان خبر داد و گفت: طرح ولایت دارای شش محور اساسی و گفتمانی شامل دوره های معرفت شناسی، خداشناسی، انسان شناسی، فلسفه اخلاق، حقوق و سیاست است. وی افزود: نظر به اهمیت جنگ تمام عیار اداراکی و شناخت دشمن، توجه به فرآیند تعمیق باورها و ارتقای زیرساخت های فکری اندیشه ...
دنیای فلسفه اخلاق| مصطفی سلیمانی
نتیجه رسید که این صفات، هم می توانند به صورت پایدار، و هم به صورت ناپایدار و زودگذر، در نفس موجود باشند (گرچه برخی فقط حالات و ملکات خوب و پسندیده را به عنوان اخلاق در نظر می گیرند). در خصوص اخلاق، سه علم وجود دارد که فلسفه اخلاق یکی از آن هاست (دو علم دیگر، یکی علم اخلاق است، که به شمارش رذائل و فضائل می پردازد و راه کسب و دفع آن ها را شرح می دهد، و دومی فلسفه علم اخلاق است، که به تاریخچه و روش ...
استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی: تفسیر المیزان تفسیر استدلال های عقلانی است
...، را خریده و حفظ کردند. علامه در عین حال که فیلسوف است بیشترین تعبد را دارد و اخلاقش کم نظیر بود و نقش بسزایی در شناساندن شعیه به جهان دارد. استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی، بیان کرد: معرفت شناسی در دنیای اسلام با علامه طباطبایی شروع شد و شاگردان در همه جا با تفکرات انحرافی و شبهات مقابله می کنند و از جمله تالیفات ایشان در حوزه فلسفه می توان به کتاب بدایه و نهایه که کاملترین کتب فلسفی حوزه هستند، اشاره کرد. انتهای پیام ...
نخبگی و روشنفکری مانع تفکر فلسفی است/تفکر با فلسفه ورزی فرق دارد
علوم ارائه دادند فقط در دانشگاه های ایران 17 هزار دانشجوی فلسفه داریم که این رقم، 5 برابر تعداد دانشجویان فلسفه کشور آلمان است. ما 22 گرایش فلسفه داریم. عمده توسعه کمی مان هم از دهه 80 به بعد بوده است. در ایران دهه 80 به بعد چه اتفاقی افتاده که رشد فلسفه در آن 20 برابر شده است؟ فلسفه هیچ ربطی نه به دیروز نه به امروز نه به معاصر نه به غیر از معاصر ندارد. اطلاقا از وجود بحث می کند و اگر ...
محقق داماد: باید به اهداف ادیان و تفسیر عقلایی برگردیم/ مصلح: جهان امروز، نیازمند دیدن دیگری است
لی که در خصوص نظر و فلسفه اهمیت یافت این بود که جهان ما بیش از گذشته به مفاهمه نیاز دارد و بخش های گرمِ بحث؛ مانند جنگ و صلح و هم زیستی و مراودات سیاسی بود اما بحث دیگری جنبه های سخت و منطقی و نظریِ ظریفی داشت که بیشتر فلاسفه سعی کردند به بنیان های بحث دیگری بپردازند. مصلح با تاکید بر توجه به شکل گیری دوگانه من و دیگری یادآور شد: وقتی می گوییم دیگری، بلافاصله این نکته باید مورد الت ...
ادیان ابراهیمی بایستی نزد بشر مقدس بمانند
ر دو به معاد اعتقاد دارند و با این تفاسیر، مسئله قیامت نیز برای هر دو مهم است. از نکاتی که می توان به آن اشاره کرد، بحث شفاعت است. این یک رفاقت معنوی و عرفانی است که اهل سنت آن را باور ندارند و رد می کنند. از نظر اسلامِ شیعه، شفاعت همان اتحاد یا اشتراک عرفانی است. به عنوان مثال، ما امامانی داشتیم که همسرانی مسیحی داشتند. این موضوع بیانگر یک پیوند و ارتباط شخصی با مسیحیت است. ...
نوآوری های فلسفی علامه طباطبایی
عناوین آن ها گفت: حمل رقیقت بر حقیقت در کنار حمل اولی و شایع صناعی مطرح می کنند؛ هفتمین نوآوری که در نظر من آمده است برهان شبه لم در فلسفه است به این صورت که در وجود لم معنا نداشته و همچنین برهان ان نیز در فلسفه یقین آور نیست پس برهان شبه لم به معنای انتقال از یکی از متلازمین به متلازم دیگر در فلسفه یقین آور خواهد بود. این شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی گفت: خداوند در کلام علامه طباطبایی ...
علامه طباطبایی (ره) بنیانگذار فلسفه نوصدرایی بود/ نظرات اجتهادی علامه را باید در "المیزان" دید
است یک کسی بگوید این مقدار کافی نیست و باید روح به عنوان همین تشخص خارجی اش و نه به مثابه آن وجود ملوکتیش، در نظر گرفته شود و این مقدار کافی نیست اما به هر حال ایشان این مقدار را بیان کرده اند. ایشان و شاگردان ایشان بودند که فلسفه نوصداریی را بنیاد گذاشتند و البته این حرف به طور ضمنی به این معنا هم هست که ایشان در فلسفه ورزی خودش ابتکاراتی دارد که او را از سایر فیلسوفان صدرایی متمایز ...
ترکیه تورهای زیارتی به بیت المقدس را از سر می گیرد
رقیب اصلی وی در غزه است، ارتباط نزدیکی دارند. در مورد عربستان سعودی نیز این کشور از نفوذ فزاینده ترکیه در شهر قدس می ترسد، زیرا او را رقیب رهبری خود در جهان اسلام و نقش سنتی خود به عنوان محافظ فلسطینی ها می داند. عربستان نیز سرمایه گذاری های قابل توجهی را در حمایت از مسلمانان فلسطین در بیت المقدس شرقی انجام داده است. ...
آیت الله مجتهدشبستری دعوت حق را لبیک گفت/ مرور کارنامه
.... جدش مرحوم ملا علی اشرف از علمای بزرگ آذربایجان بوده اند. دوران تحصیل در سال 1330 برای تحصیل در علوم اسلامی وارد حوزه علمیه قم شد. مدت 18 سال در این حوزه به تحصیل و تحقیق در فلسفه و کلام اسلامی، فقه و اصول و تفسیر پرداخت و در بالاترین سطوح حوزوی تحصیلات خود را به پایان رساند. وی می گوید: در سال های پایانی دوره تحصیلم در قم، نشریاتی، منتشر و در آن نشریات، سعی می شد ...
آیت الله مجتهدشبستری دعوت حق را لبیک گفت/ مرور کارنامه
.... جدش مرحوم ملا علی اشرف از علمای بزرگ آذربایجان بوده اند. دوران تحصیل در سال 1330 برای تحصیل در علوم اسلامی وارد حوزه علمیه قم شد. مدت 18 سال در این حوزه به تحصیل و تحقیق در فلسفه و کلام اسلامی، فقه و اصول و تفسیر پرداخت و در بالاترین سطوح حوزوی تحصیلات خود را به پایان رساند. وی می گوید: در سال های پایانی دوره تحصیلم در قم، نشریاتی، منتشر و در آن نشریات، سعی می شد ...