انسان و معنی حیات / غلامحسین ابراهیمی دینانی
سایر منابع:
سایر خبرها
علم مدرن را باید ذیل نظریه فهمید
: او می گوید فلسفه به نظری و عمل تقسیم می شود و هدف از علوم نظری این است که مال قوه نظر پدید بیاید و عقل بالفعل کارش رویت است. بنابراین در این نگاه خود امر عملی امر ثانی است. عمل اصالت ندارد بلکه نظر اصالت دارد. این عبارت تکلیف فلسفه سنتی ما را مشخص می کند و بعد می بینیم که شیخ اشراق چه می کند. این فلسفه همه اش شهود و نظر است. اتحاد عاقل و معقول نظر است یعنی با اتحاد با این حقیقت عقلی شما از طریق ...
شماره 91 نشریه پژوهش های فلسفی کلامی منتشر شد
...> چکیده: در معرفت شناسی اصلاح شده، بر اساس قابل اعتماد بودن کارکردهای قوای شناختی، گفته می شود که بدون برهان یا شواهد طبیعی می توان به صورت بی واسطه به خداوند باور داشت. برخی از مدافعان علوم شناختی دین نیز در صدد فراهم آوردن شواهدی از علوم شناختی برای تبیین باورهای دینی هستند، به نحوی که نشان دهند به صورت طبیعی در انسان سازوکاری برای شناخت خداوند وجود دارد تا آن را دلیلی بر وجود خدا قرار دهند. در سال ...
آذربایجان از جسارت به مقدسات عذرخواهی کند / وجود انگیزه الهی در تولیدات هنری
خط پایان ارزش گذاری راه پیدا می کند که هدف آن در پرتو عقل و وحی سامان پیدا کند، گفت: همه فعالیت های بشر مهم است و تابلوهای مهمی از خلقت عالم است اما همه آین ها در گروه هدف و انگیزه آن است؛ اگر حس خیال و تخیل بشر به پرواز در آید و اهداف عقلانی را دنبال کند آن وقت به داوری پایانی راه پیدا می کند و ارزش گذاری می شود. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با نفی نگاه ارزش ذاتی هنر و ارزشمند بودن هر ...
تحجر و تجدد؛ در احیاگری دینی شهید مطهری
مقوله تحجر و تجدد قرار گرفته و پای پرواز و رشد را از او گرفته است. از این رو به نظر ایشان مشکل نه در اصل دین بلکه در تفکر و خوانش دینداران از دین است که راه حل آن چیزی جز اصلاح گری عملی نیست؛ البته ایشان برای جداکردن پروژه کاری خود از روشنفکران، واژه احیاء تفکر دینی را به جای اصلاح دین قرار می داد. شهید مطهری را می توان از معدود روحانیون و مجتهدین معاصری دانست که بی پروا و با لحنی تند ...
چرا وقتی با جسم مادی مرتکب گناه می شویم، روح ما باید در آخرت عذاب شود؟
همان مواد پوست های گذشته تشکیل می شود که در عین تازه بودن صورت وحدت ماده محفوظ است. پس این گونه نیست که عمل را جسم انجام دهد و عذاب را روح بچشد بلکه انسان مرکب از جسم و روح عمل را انجام می دهد و همان انسان عذاب می شود. ثالثاً: در آخرت عذاب هم برای جسم است و هم برای روح یعنی گذشته از آن که روح انسان از طریق عذاب های جسمانی عذاب را می چشد، گرفتار عذاب روحی نیز می شود که اثر آن در بدن ظاهر ...
آیت الله اعرافی: دولت جمهوری آذربایجان به عواطف دینی مردم توجه کند/ از جسارت به مقدسات عذرخواهی کنید
وقتی یک اثر ارزش های بالای ایثار را نشان دهد و اگر منظر جامع اخلاق و همه ارزشها در نظر بگیریم هنر یک هنر متعالی می شود. مدیر حوزه علمیه ارزش گذاری در طیف های هنر را دارای دو شاخص دانست و خاطرنشان کرد: یک ؛ شاخص شکلی و معطوف وجود شناختی که هر نوعی از اقسام هنرها باید ارزیابی شود ،اما گونه دوم ارزیابی محتوا و هدف است و امتداد بشر به سمت اهداف عالی انسانی است که باید مدنظر قرار گیرد. ...
عدم قطعیت خصوصیت علم جدید
نظر می رسد روش علم جدید در بسیاری از زمینه ها همین روش باشد؛ مثلا کسی تاکنون خود اتم را ندیده است؛ تا چه رسد به دیدن ذرات زیراتمی مانند نوترون، پروتون و الکترون و کسی نیز با استدلال عقلی تخلف ناپذیر که از صغری و کبرای عقلی قطعی تشکیل شده است، وجود این ذرات را اثبات نکرده است؛ بلکه دانشمندان با انجام دسته ای از آزمایش ها به کمک امکاناتی که در دست داشته اند، مجموعه ای از تبیین ها را در نظر گرفته و از ...
بشر از چه زمانی گندم را اهلی کرد؟
به آن ها این اجازه را می داد تا مشاهدات خود از محیط اطراف را دقیق تر پیش ببرند. شاید اهلی کردن حیوانات و کشاورزی را بتوان نتیجه این مشاهدات زنان اولیه قلمداد کرد هرچند که نمی توان در این خصوص به قطعیت سخن گفت. به هر حال، مدت زیادی طول کشید تا انسان های اولیه به چرخه زندگی برخی گیاهان پی ببرند و تلاش کنند تا آن را بازسازی کنند. به نظر می رسد، ده هزار سال پیش، مردمی که در خاورمیانه امروزی ...
شرایط مناظره علمی و منصفانه در سیره ثامن الائمه(ع)
برکت وجود حرم مطهر حضرت امام رضا علیه السلام در سرزمین ما و حضور معنوی ایشان در سرتاسر کشور و در دل آحاد مردم ما آشکار است. علم و دانش، از ابتدایی ترین نیازهای مناظره است؛ زیرا بدون علم هرگز راه به جایی برده نمی شود. ابا صلت هروی درباره گستردگی علم امام رضا علیه السلام، گفت: من از علی بن موسی الرضا علیه السلام دانشمندتر و عالم تر ندیده ام و هیچ عالمی او را دیدار نکرد مگر اینکه همین را مانند من ...
رویکرد وجودی و آینده فلسفه دین
خدا با انسان است. – معاد به عنوان یک آموزه دینی، ممکن است در معنای پایان وضعیت افکندگی انسان و بازگشت وجودیِ او به هستی مطلق (خدا) فهمیده شود. افکندگی (Thrownness) عبارت است از وضعیت یافتن خویش در یک جهان، بدون اینکه بدانیم از کجا آمده ایم یا به کجا می رویم. همچنین برخی دیگر از اوصاف وجودی مانند هستی داری و اصالت، استعلا، مشارکت، گشودگی، روزمرگی، و .... را می توان با برخی ...
آداب و ضرورت های جهاد تبیین
...، افزود: در آخرالزمان، در عین اهمیت مقابله با هجمه های دشمن و ضرورت تبیین دین، با گروه هایی از صاحب نظران اختلاف افکن روبرو خواهیم شد. هر عالم دینی دشمن نداشته باشد، قطعاً درست حرف نمی زند؛ چرا که اگر حقایق بیان گردد، مخالفانی پیدا خواهد شد. وی تحریف دین و ارائه برداشت های نادرست از مفاهیم عمیق دینی در آخرالزمان را موردتوجه قرارداد و ابراز داشت: اختلافات داخلی جهان اسلام عموماً ...
شیاطین واقعیت دارند، ولی مادی نیستند
...، گفت: عالم مثال یک عالم مستقل مانند عالم عقل است که البته عالم عقل، مجردند و جسم و صفات جسم را ندارند ولی عالم مثال، جسم ندارند ولی صفات جسم را دارند. هادوی تهرانی اضافه کرد: البته شیاطین واقعیات هستند و نه خیال و چون مربوط به عالم مثال هستند، تصرفاتشان در خیال انسان است زیرا از سنخ خیال هستند البته خیال منفصل که با خیال ذهنی ما که متصل به تفکراتمان است، فرق دارد. وی ...
دانشگاه ایرانی و اسلامی با ایده جهانی شدن دانشگاه منافاتی ندارد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
کاملاً سازگاری داشته باشد. یکم. تربیت متخصص در سطوح گوناگون؛ دوم. تربیت انسان های متعالی؛ سوم. قراردادن جامعه در ریل پیشرفت همه جانبه؛ چهارم. رصد و نقادی مستمر جامعه و تلاش برای آفت زدایی و اصلاح جامعه ( مساله مندی محصول دیده بانی و نقد جامعه است)؛ پنجم. مشارکت در رشد علم و در رشد فضائل انسانی و تعالی انسانی و تعالی اجتماعی و صلح و دوستی در سطح جهان. ویژگی های اصلی دانشگاه ایرانی ...
چگونگی کسب مقامات و قدرت معنوی
می دیدند و بهشت را برای خودشان تضمین می کردند. اما واقعا چنین آرزوهایی شدنی و امکان پذیر است؟ آیا اینها واقعا برای مردم عادی امکان پذیر است؟ چگونه می توان این گونه شد؟ چه راهی برای رسیدن به این آرزوهای دست نیافتنی و شیرین وجود دارد؟ نویسنده در این مطلب راهکار برخورداری از مقامات و قدرت معنوی را تشریح کرده است. هستی در کف دست انسان شاید در میان آفریده های الهی انسان شگفت ...
روز جهانی موسیقی 1401 چه تاریخی است؟درباره موسیقی ایران و جهان
میداند عالی تر از هر علم و فلسفه ای. از نظر او موسیقی هنر زبان دل و روح بشر و عالی ترین تجلی قریحهٔ انسانی است. بتهوون می گوید: “آنجا که سخن از گفتن بازمی ماند موسیقی آغاز میشود”. لئوپددوفن: ریشه موسیقی به عهد کهن ارتباط دارد. در واقع همان روزی که انسان توانست برای اولین بار خوشی ها و رنج های خودرا با صدا نمایش دهد، مبدأ موسیقی به شمار می آید. هگل فیلسوف بزرگ آلمانی : انچه ...
فیبر بخورید تا دچار زوال عقل نشوید
قرار گرفتند. نتایج نشان داد بزرگ سالانی که فیبر بیشتری مصرف می کردند، به ویژه فیبر محلول، کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند. این یافته ها به ارتباط سلامت سیستم گوارشی و سلامت مغز اشاره دارد. پروفسور کازوماسا یاماگیشی ، نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: زوال عقل بیماری مخربی است که به تازگی متوجه شدیم فیبر غذایی ممکن است نقش پیشگیرانه ای در برابر این بیماری ایجاد کند. فیبر ...
جمهوری اسلامی؛ دشمن مشترک
مردم حاکم شدند و در عمل دین را تخریب کردند. البته باید گفت ما منکر ضعف هایی که در کشور وجود دارد نیستیم و قطعا با آرمان های امام راحل و تمدن اسلامی فاصله داریم؛ اما جواب ما همان سخن رهبری است که فرمودند: اساس [جمهوری اسلامی]، اساس الهی است. البته نقصهائی وجود دارد، ضعفهائی وجود دارد؛ باید این ضعفها را جبران کرد و درست کرد و در صدد اصلاح برآمد. مثل این است که فرض بفرمائید یک قطاری بر روی ...
آیا هوش مصنوعی گوگل به قوه ادراک بشری دست یافته است؟
.... گاهی اوقات نتیجه کاملی تولید می کنند، گاهی اوقات مزخرف تولید می کنند. سیستم ها در بازآفرینی الگوهایی که در گذشته دیده اند بسیار خوب هستند، اما نمی توانند مانند یک انسان استدلال کنند. فناوری گوگل در واقع همان چیزی است که دانشمندان آن را شبکه عصبی می نامند؛ یک سیستم ریاضی که مهارت ها را از طریق تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده ها یاد می گیرد. برای مثال با دریافت الگوها در هزاران عکس ...
امام و مردم سالاری دینی
به چند جمله کلیدی می رسید. 1- حاکم باید عالم و عادل باشد. عالم و فقیه کسی است که فهم درست از مسائل و قضایای حکومت، سعادت انسان و ارتباط او با خالق دارد و می فهمد خالق انسان برای فلاح و رستگاری چه احکامی را مطرح کرده است. لذا روشن است که حاکم باید فقیه باشد، فقیه به معنای دقیق کلمه! نه سفیه ، پیروی از سفیه خلاف عقل است هیچ عقل انسانی نمی تواند آن را امضا کند. 2 ...
نشست افتتاحیۀ دوره های تخصص و آموزش عالی دارالعلوم زاهدان برگزار شد
...، قطعاً کارهای ما خوب پیش می روند و پیشرفت می کنیم. مهم است عالم و استاد متواضع و فروتن باشد و برای خود چیزی قائل نباشد و همۀ موفقیت ها و پیشرفت های خود را به خداوند متعال نسبت بدهد و از جانب پروردگار بداند. ایشان ادامه داد: با علم باطن اخلاص و للهیت و نور می آید، و اگر فراگیری علم ظاهر بدون تزکیه و اصلاح باشد در وجود شخص تکبر و غرور و خودپسندی می آورَد. لذا باید تلاش کنیم با عمل به شریعت ...
ساختمان و سازه های اطراف حرم مطهر پیوندی با فرهنگ امام رضایی ندارد
...، امام کل انسانیت و انسان ها در سراسر عالم هستند. امام رضا(ع) در آن سوی مرزها از آفریقا گرفته تا آمریکا و اروپا و آسیا شناخته شده است. تلاش هایی در جهت معرفی سیره اهل بیت(ع) انجام شده، اما فکر می کنم جای کار بیش تر از این وجود دارد. رییس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: اگر بخواهیم مقام امامت را مطرح کنیم، شان آن ها بالاتر از این است؛ بنابراین باید جهانی نگاه کنیم. وی با انتقاد از اینکه ...
آن چه در مراسم رونمایی از کتاب عماد افروغ گذشت
هستیم که در نسبت با وجود هستی، اندیشه خود را دنبال می کند و من افروغ را در جرگه عمل گرایان و ضمنی اندیشان می دانم و معتقدم از دل این هفت جلد کتاب می توان به روش شناسی جدیدی در عرض روش های موجود علوم اجتماعی دست یافت و از آن ها بهره برد. رئیس مؤسسه علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی یادآور شد: اخلاق و عدالت در این کتاب از مباحث جدی است. عدالت از منظر افروغ، از جنس وحدت و کثرت است. نکته دیگر این که ...
کم توجهی در آشنایی جوانان با مهارت ، کارآفرینی و عرصه دانش بنیان
و تحصیل کرده در همه رشته ها خوب عمل کردیم و آنان توانسته اند در همه نقاط کشور خدمت رسانی کنند و اثرگذار باشند. وی افزود: با وجود موفقیت در آموزش و نیروهای تحصیل کرده در به کار بستن و ارتباط دادن آنان با مهارت آموزی، کارآفرینی، ایجاد شرکت های دانش بنیان و ارتباط علم و دانش و صنعت کم توجهی شده و نتوانستیم به خوبی در راستای رشد و توسعه پیشرفت کشور، آنان را به کار بگیریم و به خوبی آنان را ...
تبدیل فلسفه دین مسیحی به نوعی الهیات
دین به عنوان یک قاضی بیرونی که جویای حقیقت است بیشتر از متکلم است، چون نسل جوان آن را یک قاضی می داند که دنبال حقیقتی همانند وجود خدا یا مسئله شر می گردد و این با نگاه یک متکلم که در ساحت یک مبلغ برای نسل جوان سخن می گوید کاملا متفاوت است.
رونمایی فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی
نداند و دائماً افکار و رفتار خود را در این مواجهه ها ارزیابی کند. مختارپور افزود: نکته بعدی این است که وقتی جزئیات زندگی بیان می شود، شما می توانید متوجه شوید که آیا شکاف و دره عمیقی بین فکر، نظر و عمل این متفکر و نویسنده وجود دارد؟ یعنی آیا او همانطور که زیست می کند، می اندیشد؟اگر معتقد به اخلاق است باید این اخلاق را در زندگی و رفتار او با خانواده، دوستان و سایر افراد جامعه دید. در این ...
مسلمانان توجه خاصی به علم و علما دارند / تفکرات امام راحل الگو و سرمشق جامعه اسلامی است
دست می دهد”. همچنین رسول اکرم (ص) می فرمایند، یکی از بهترین انسان ها، مومنی است که دارای ایمان و در کنار مومن بودن عالم است. کسی که اگر مردم دست نیاز به سوی این عالم مومن دراز کنند، حتما به آنها سود و منفعتی از طرف ایشان خواهد رسید. وی در ادامه با اشاره به شمه ای از اندیشه ها و تفکرات امام راحل، افزود: امام راحل زمینه را برای تشکیل حکومتی به نام اسلام نه تنها در ایران بلکه در جهان مطرح کردند ...
دشمنان، شیاطین و عنکبوت صفتان، نمی توانند نور اهل بیت(ع) را از دل ها بزدایند
عنوان کرد: امام رضا(ع) محور محبت و مهربانی در سراسر ایران اسلامی بلکه جهان تشیع است و شخصیت ایشان به عنوان امام مهربانی شناخته شده و همه مردم ایران جلوه ای از ارادت و علاقه به عطوفت ایشان را احساس می کنند و نقطه عطف زندگی شان را مدیون ساحت مقدس امام رضا(ع) هستند. وی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) بیان کرد: لاَ یَکُونُ اَلْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّی یَکُونَ فِیهِ ثَلاَثُ خِصَالٍ سُنَّةٌ ...
علامه ملاغلامرضا آرانی محققی مانا در فقه و اندیشه اسلامی
حقیقت می نهد و با تحمل مشکلات و سختی های فراوانی از دیار خود هجرت می کند و در غربت و تنهایی، سالیان درازی را در سلوک تحقیق و تهذیب می گذراند تا به سهم خویش در پاسبانی از حریم دین، ادای دین کرده باشد. از مطالعه مجموعه زندگانی پر فراز و نشیب این عالم فاضل (به تعبیر صاحب اعیان الشیعه) می توان به اوصاف و خصایلی برجسته دست یافت که از آن جمله وجود قناعت و استقامت ، ریاضت های ممتد علمی و فکری ...
بررسی کارنامه و کاستی های انجمن علوم سیاسی ایران
متفاوتی نیاز داریم و تنها نمی توان از رهگذر تئوری ها و نظریه های دیگران مشکلات جامعه را حل کرد. در پاسخ به این پرسش که مجموعه علم سیاست تا به حال چه کرده و باید پس از این چگونه عمل کند، می گوید: روشنفکر ایرانی که در بین مجموعه های علم سیاست به وفور وجود دارد، حرف های انتزاعی و خارج از ضابطه می زند و دنبال حل مسأله نیست، در واقع ما گرفتار یک نوع ایده آلیسم هستیم. متقی مسأله ...