سایر منابع:
سایر خبرها
فقه اسلامی در خدمت اقتصاد مقاومتی/ گفت وگو با نویسنده کتاب بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی
بیشتری دارد با عنوان نفی سبیل شناخته شده ... وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَی الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً این آیه با این مضمون معنی شده که ... خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان، تسلطی نداده است . قاعده نفی سبیل از جمله قواعد فقه است که در روابط حقوقی مسلمانان با غیرمسلمانان نقش تعیین کننده ای دارد و به عنوان شاخصی مطمئن برای تعدیل و تنظیم روابط یاد شده به کار می رود و استقلال، عزت و ...
اگر فتوای یک فقیه جواب نداد او باید در روش استنباطش تجدید نظر کند
فقه و اصول فقه موجود صلاحیت دارد عهده دار این استنباط شود یا باید ابزارهای جدیدی برای آن تعریف کنیم؟ وی افزود: در مورد وجود نظام، دو نظریه وجود دارد؛ یکی اینکه ما غیر از احکام و قواعد، در شریعت مطهر سیستم و نظامی داریم مانند آنچه شهید صدر بیان کرده و نظریه دوم این است که ما آنقدر که در فقه کار کرده ایم چیزی به نام نظام ندیده ایم؛ قائلان به این نظر بین شریعت و فقه تمایزی ایجاد نکرده اند و ...
همه دان ها بار سنگین بر دوش فقه نگذارند/ ماجرای فقه اموی و فقه حسینی
به گزارش ایکنا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، استاد درس خارج حوزه علمیه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شامگاه 25 آبان در مراسم اختتامیه همایش ملی فقه نظام ساز که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد، گفت: به نظر بنده، باید به صورت جدی از این عنوان ابهام زدایی شود زیرا این عنوان برخی خطرات را همراه خود دارد؛ کلمه نظام ساز وصف فقه است و نه فلسفه. چنانچه منظور از فقه ...
بایسته های نظام سازی در فقه سیاسی شیعه/ باید از نگاه فردی به نظام سازی گذر کنیم
فقه می توان انتظار داشت لذا می گوید مجموعه ای از احکام، قواعد و قوانین فقهی به صورت نظام مند و سامان یافته در فقه وجود دارد که می توان آنها را به دست آورد یا آنها را بازسازی کرد و یا به روز رسانی کرد. در این نگرش فقه سیاسی توان دارد و مجتهد توان می یابد تا برای اداره زندگی شهروندان تمرین و روابط دولت اسلامی برنامه ریزی کند و نظام سازی کند. در اینجا یک قدم از تلقی دوم که صرفا حکومت اندیش بود، جلو ...
نیازمند فقه فضا و مواد تراریخته ایم/ قوه فرهنگ به قوای سه گانه افزوده شود
غیراسلامی چیست؟ یا اینکه حکم انقلاب کردن و نکردن در زمانی که حکومت شایسته ای نداریم چیست و زمانی که حکومت اسلامی وجود دارد چه باید کرد. آیا تفکیک قوا لازم است یا خیر و آیا شرعی است یا عقلایی و اینکه چرا ده قوه نباشد و چرا موضوع محور هم نباشد. رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه ما مانند سکولارها نمی توانیم نظام سازی کنیم و هر فعل مؤمن تابع حکم شرعی است، اظهار کرد: فقه ولایت ...
تکالیف اجتماعی با لحاظ حقوق دیگری تشریع می شوند
قاعده می گنجد و می شود آن را در اینجا قرار داد. این خلاصه ایده و نظریه ای است که در مورد آیت الله حائری به آن رسیدیم. علاوه بر این، ما یک نمونه را به صورت مطالعه موردی بررسی کردیم و این قاعده را نسبت به آن تطبیق دادیم و آن ایجاد حق طلاق برای زوجه است. زمانی که عقد ازدواج محقق می شود، این عقد ازدواج که حکم تکلیفی است برای زوجه حقی را ایجاد می کند که بر عهده زوج است و آن نفقه است. وی ...
بایسته های نظام سازی در فقه سیاسی شیعه
مربوط به سیاست و حکومت بینجامد که سر از نوعی سکولاریسم در می آورد. رویکرد حداکثری نیز در سه عرصه رویکرد حداکثری جامعه اندیش، حکومت اندیش و نظام ساز قابل طرح می باشد که در تلقی سوم بحث نظام سازی مطرح می شود. در این رویکرد، این پیش فرض وجود دارد که در فقه، امور مرتبط با سیاست و تدبیر امور جامعه و ساخت نظام را می توان از آموزه های فقهی انتظار داشت و می توان از مجموعه احکام، قواعد و قوانین ...
علامه طباطبایی، فلسفه را عینا در خدمت تفسیر قرار داده است
فلسفه در اخلاق و عرفان و ... هم باید بحث شود ولی متاسفانه امروز رشته هایی که در حوزه می خوانیم در عرصه نظر و عمل مورد جفاست زیرا برخی از این رشته ها فقط در گوشه فیضیه محصور شده است و گویی هیچ کاربردی در فضای بیرون ندارد. حجت الاسلام دلیر بیان کرد: بنده بارها گفته ام اصول فقط اصول فقه نیست، اصول گفتمان و روابط اجتماعی، روابط بین الملل و حقوق هم هست و اصول الفاظ فقط الفاظ اسلامی و دینی را ...
دشمنان، ضرب شست های متعددی از ملت ایران خورده اند
.... اما در اخلاق اسلامی موضوع دومی جای بحث دارد که به جمع برخی فضیلت های به ظاهر غیرقابل جمع می پردازد. وی ادامه داد: جمع میان فضائل گاهی به نظر ناممکن یا بسیار دشوار است. اینکه انسان قلبی رئوف و مهربان داشته باشد، خوب است و صلابت نیز امر شایسته ای است. اما اینکه انسان در جای خود از رحمت حداکثری برخوردار بوده و در جای خود، از حداکثر صلابت و مقاومت بهره مند باشد، امری است که گاهی جمع ...
بوروکراسی و قوانین دست وپاگیر، موانع کار خیر در ایران
مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند و گاهی نیز انتقاداتی به عملکرد آنان وجود دارد. در همین زمینه دفتر پژوهش ایرنا در میزگردی با حضور حجت الاسلام علی ملانوری مدیر موسسه خیر ماندگار ( فعال در پژوهش درباره امور خیریه) و علیرضا آتشک مدیر موسسه رعد الغدیر به واکاوی این موضوع پرداخته است. ایرنا: تاسیس یک موسسه خیریه از نظر قانونی و حقوقی چه فرایندی دارد؟ آیا فرایند ثبت و تاسیس چنین نهادی به آسانی ...
مرحوم فیرحی در پی فقهی مدرن و دموکراتیک بود
داشت؟ برای نمونه بحث های او درخصوص فقه حق چه نسبتی با روشنفکری دینی دارد؟ در مورد روشنفکری دینی، فیرحی را می توان بیشتر متمایل به جریانی دانست که خود را نواندیش دینی می نامیدند. یکی از تفاوت های این دو جریان این است که روشنفکری دینی اعتباری بی چون و چرا به برخی مفاهیم سیاسی برخاسته از تجدد می دهد و هرچند مدعی است که می کوشد بین دین و الزامات دنیای جدید آشتی برقرار کند، اما به نظر می رسد در فهمش ...
مدیر حوزه های علمیه: یک تمدن حدید در قم شکل گرفت / امیدواریم روابط با مسلمانان روسیه عمیق تر شود
که روابط شرق و غرب و جهان اسلام با غرب جدید به بیان آمد، جریان های متعددی در جوامع برای بازگشت به اسلام پایه ریزی شد، جهان اسلام و بطور کلی شرق در برابر هجوم غرب دچار آشفتگی و فکری همراه شد و متفکران زیادی برای بازگشت به هویت اسلامی تلاش کردند چه در عالم اهل سنت چه در عالم شیعیان که توفیقات نسبی نیز در این زمینه داشتند، اما عمده این نهضت های فکری سیاسی به دلایل گوناگون من جمله کاستی های فکر سیاسی ...
نقد علامه طباطبایی بر حس گرایان و سوفسطائیان
برخی از این رشته ها فقط در گوشه فیضیه محصور شده است و گویی هیچ کاربردی در فضای بیرون ندارد. دلیر بیان کرد: بنده بارها گفته ام اصول فقط اصول فقه نیست، اصول گفتمان و روابط اجتماعی، روابط بین الملل و حقوق هم هست و اصول الفاظ فقط الفاظ اسلامی و دینی را برای ما روشن نمی کند بلکه هرکجا مفاهیم مبین و مقید و مجمل و عام و خاص و ... هست اصول هم هست و فلسفه هم هر کجا بحث از هستی شناسی است فلسفه هم می ...
تیپ شخصیتی شما چیست؟ + همه دسته بندی ها / از کجا بفهمم چه شخصیتی دارم؟!
مشاهده کنند که مناظره در آن بسیار قوی پیگیری می شود. از بیرون، به نظر می رسد متفکران و زندگی آنها بر رویاپردازی بنا نهاده شده است. آنها معمولا کمتر خود را درگیر جمع می کنند. این حالت باعث می شود که آنها را در دسته افراد درونگرا قرار دهیم و عنوان کنیم که از معاشرت های بسیار خسته می شوند. پس از یک روز طولانی، آنها به دنبال تنهایی هستند تا با فکر کردن خود را آرام کنند. اما این ...
سکولاریزاسیون تقریب چه آفتی دارد؟/ راه حل رفع موانع تقریب با تکیه بر قواعد
گرایش های مذهبی درون این فرقه ها. اگر بخواهیم موضوع را از نظر فقهی تحلیل کنیم، تفاوت در این است که بگوییم مدخل تقریب، مدخلی دینی است یا سیاسی: اگر بگوییم مدخل دینی است، یعنی روابط موثر میان فرقه ها را با عنوان اولی جزء احکام اولیه شرعی در دین و جزء برنامه ثابت در اصل دین شمرده ایم؛ بنابراین روابط مسلمانان بین خودشان باید عالی و ممتاز باشد، حتی اگر در قرائت تاریخ یا عقیده، یا ...
جُستارهای فقهی و اصولی ویژه صدسالگی حوزه و بزرگداشت شیخ مؤسس
به بحث و اظهار نظر پرداخته ، محقق حایری است، چنانچه در نهایت، شمول این قاعده را نسبت به سه حالت فوق الاشاره مورد انکار قرار داد، در حالیکه مشهور فقیهان شمول این قاعده را تنها نسبت به دو حالت اول نپذیرفته اند. برآیند اثر حاضر، پس از بررسی و نقد دلایل مطرح شده از سوی ایشان و دیگر فقیهان، این است که ملاک اصلی در شمول یا عدم شمول این قاعده، صدق عنوان عذر بوده و از آنجا که این امر در مورد دو حالت علم و ...
تغییر دیدگاه علامه طباطبایی درباره دینداری تحمیلی در میانه نگارش المیزان + صوت
به گزارش ایکنا، حجت الاسلام و المسلمین محمد سروش محلاتی ، شامگاه 23 آبان و به مناسبت سالروز درگذشت علامه طباطبایی، فایلی صوتی با عنوان علامه و عدول از نظریه دین تحمیلی در کانال تلگرام خود منتشر کرده است که گزیده آن را در ادامه می خوانید؛ بحث ما درباره دیدگاه علامه طباطبایی درباره تحمیل دین است. این موضوع از دیر زمان در میان اندیشمندان مسلمان، خصوصا فقها مطرح بوده است که آیا می توان ...
عقل و عقلانیت دو علامه
منظور از عقلانیت در اینجا ساختار و چارچوب فکری است. در هر عقلانیتی، بدیهیات، قواعد، مستثنیات و مفاهیم خاصی وجود دارد که مخصوص همان عقلانیت است. بشر با انواع عقلانیت علمی، فلسفی، عرفانی، دینی و اسطوره ای زندگی و حقیقت را از یک یا چند طریق آن درک می کند. تفاوت اندیشه ورزان با دیگران در این است که اندیشه آنان از هماهنگی و انسجام برخوردار است، ولی دیگران متناسب با عقلانیت رایج زندگی می کنند. مسلمانان ...
روش شناسی استخراج علوم انسانی قرآن بنیان بررسی شد
به گزارش ایکنا از قم، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی اسدی نسب، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سومین نشست علمی سیزدهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی با عنوان روش شناسی استخراج علوم انسانی قرآن بنیان که روز گذشته، 23 آبان ماه در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد اظهار کرد: در ارتباط با موضوع بحث، به چهار سؤال چیستی تعریف عل ...
کتابخانه های عمومی خراسان رضوی به استقبال سی امین هفته کتاب و کتابخوانی رفتند
: بدون شک برای موفقیت و سرعت بیشتر در مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از اصلی ترین رسالتهای کتابخانه های عمومی در جامعه، حضور مسئولین و مقامات شهری می تواند تاثیر فراوانی داشته باشد. وی افزود: اگر مردم بدانند که مسئولین این دغدغه حوزه کتاب و کتابخوانی را دارند بدون شک بیشتر به این حوزه توجه می کنند. مقدم پاشا در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص برنامه ها و ...
تلاش امام برای خواباندن غائله ای که علیه علامه طباطبایی به راه افتاده بود
نیاورده بودند، دیدم صحبت بر سر موضوع اخیر است که با موضع گیری آیت الله بروجردی که نهی فلسفه فرمودند، چه کنیم؟ چون ایشان رئیس حوزه است، مرجع کل جهان اسلام و تشیع است؛ مرجعیت مطلق دارد، چه باید کرد؟ روش عقلایی چیست؟ آن طوری که یادم هست این بحث ها میان آقای بهشتی و آقای سید ابراهیم خسروشاهی رد و بدل می شد. آقای خسروشاهی داماد مرحوم حاج شیخ عباس تهرانی و از شاگردان سرشناس درس فلسفه علامه بود. چند لحظه ...
واکنش به اظهارات علی اف/ ایران با بادها و نسیم ها دچار رفتارهای هیجانی و احساسی نمی شود/ کسی صبر و حلم ...
روسیه ارسال نکردیم و یک طرف جنگ نیستیم و همکاری های دفاعی ایران و روسیه مسبوق به شروع جنگ بوده است. همکاری دفاعی ما در چارچوب دوجانبه و مبتنی بر مسیر های مشخص و شفاف قانونی بوده است. ایران اصل را بر روابط دوستانه کشور ها می گذارد و اوکراین از این اصل مستثنا نیست. رابطه نزدیک و دوستانه ای با اوکراین داشتیم و در همین چارچوب به روابط با این کشور نگاه می کنیم. ایران در اقدام دولت اوکراین به تقلیل سطح ...
برادر شهیدم
بسم الله الرّحمن الرّحیم وَ السَّماءِ ذاتِ الْبُرُوجِ 1 وَ الْیَوْمِ الْمَوْعُودِ 2 وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ 3 قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ 4 النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ 5 إِذْ هُمْ عَلَیْها قُعُودٌ 6 وَ هُمْ عَلی ما یَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِینَ شُهُودٌ 7 وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ یُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ 8 سوگند به آسمان و برج هایش و قیامت و عظمت و پیامبرانش و سوگند ب ...