آیا حاضر بودید همراه زن و بچه خود از آنجا عبور کنید!؟
سایر منابع:
سایر خبرها
آیت الله کعبی تبیین کرد: فقه محاربه/ اختیار و تصمیم قاضی در مجازات محاربه
به گزارش خبرگزاری حوزه ، آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از اساتید فقه و حقوق در درس فقه خود به اضلاع و ابعاد مسئله محاربه و نحوه برخورد و اختیارات قاضی در این زمینه از لحاظ قانون و شرع مقدس پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید. این روزها شبهاتی را در خصوص مجازات محاربة مطرح می کنند. ترجیح دادیم به منظور پاسخ به شبهات، این جلسه را به این بحث اختصاص دهیم. قبل از تبیین بحث محاربة، باید بگوییم چند دسته حق ...
تکرار هم صدایی اصلاحات با ضدانقلاب این بار در ماجرای محسن شکاری / اساتید دانشگاه درباره حکم محاربه چه می ...
بگیرد یا طبق درجه جرم باشد. عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه اصفهان با بیان اینکه از نظر حکم موضوع محاربه مشکلی نداریم بلکه بحث مطرح در این روزها تعریف این جرم است، تصریح کرد: برای این جرم تعریفی در فقه داریم که اکثر فقها بر آن اتفاق نظر دارند مبنی بر اینکه اگر شخصی به قصد ترساندن مردم دست به اسلحه ببرد، جرم محقق می شود یعنی از نظر حقوقی جرمی علیه امنیت به حساب می آید. وی افزود ...
چرا سلاح کشیدن بی قتل هم محاربه است؟
در خیابان خفه می شوند محاربه چیست؟ ریشه ی واژه ی مُحارَبه، حرب است و در اصل به معنای سلب و گرفتن است. مُحارَبه در فقه به معنای سلاح کشیدن به روی مردم، به قصد ترساندن آنان است. به فتوای فقها، هرکس که آشکارا و به زور، مال دیگری را بگیرد یا مردم را به اسارت ببرد، محارب است. در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، در ماده ی 279، کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها، به نحوی که ...
نشست بررسی فقهی حقوقی حکم محاربه برگزار شد
) قاضی می تواند اشد مجازات یعنی اعدام را برای وی در نظر بگیرد. حجت الاسلام محمدهادی رحمانی با اشاره به فشارهای رسانه ای دشمن اظهار کرد: دشمن قصد خیر و صلاح ندارد و نگران حکم فقهی علماء نیست و این حکم محارب آنقدر به صلاح جامعه مسلمین است که دشمن آن را بر نمی تابد. در ادامه دیگران اساتید نیز نظرات و دیدگاه های خود را مطرح کردند و برخی بیانیه ها و صحبت ها و همصدا شدن با دشمنان نظام را حیرت برانگیز دانستند. گفتنی است مشروح خبر این نشست علمی به زودی از طریق سایت خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد. ...
حجت الاسلام اسلامی: مجازات اعدام منحصر به موارد قصاص نفس نیست/ چه عواملی جرم محاربه را تشدید می کند؟
و برخی روحانیان نیز واکنش هایی را در پی داشته است. نقطۀ جنجالی بحث جایی است که فردی سلاح سرد یا گرم را آشکار و ارعاب و تهدید می کند که گاه به ضرب و جرح فرد یا افرادی نیز می انجامد ولی البته به حد قتل نمی رسد. سؤال این است که محاربه در این حد آیا می تواند مشمول مجازات اعدام شود در حالی که قطعاً قصاص نفس در کار نیست؟ چون قتلی توسط محارب صورت نگرفته است. پاسخ این سؤال یک بار براساس قوانین ...
روایت حقوقی اعدام محسن شکاری از زبان برهانی
محسن برهانی در یادداشتی به بیان دلایلی برای محارب نبودن محسن شکاری پرداخت. وی نوشت: مرحوم محسن شکاری در 17 آذرماه با عنوان محاربه اعدام شد. اینجانب این حکم را غلط میدانم چرا که این مجازات با قواعد حقوقی و فقهی سازگاری نداشت. بنابراین مصداق سفک دماء به ناحق است. مانند هر پروندهای باید ابتدا مباحث موضوعی و سپس مباحث حکمی را مورد بررسی قرار داد. الف) مباحث موضوعی در روز حادثه ...
سلبریتی ها بر آتش تنور اغتشاشات دمیدند/ تلاش غربی ها برای نجات قمه کشان از سر دلسوزی نیست
نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، همان اغتشاشگران و محاربان را مطابق با قانون و شرع مقدس اسلام مجازات می کند همه غربی ها و مزدوران داخلی و برخی سلبریتی ها.... هشتگ نه به اعدام می زنند. مگر نه این است که به زعم شما نظام جمهوری اسلامی ایران، نیروهای خودش را اعدام می کند پس به شما چه ربطی دارد؟! وی افزود: یک بام و دو هوای غربی ها و مزدوران داخلی و برخی روزنامه های اصلاح طلب واقعا جای بسی تأسف ...
بیانیه تشکل اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم در محکومیت حامیان اغتشاشگران
کلام بیان شده که فرموده اند اقوی اختیار داشتن حاکم در انتخاب نحوه مجازات از میان چهار مجازات مطرح در این حکم است و سپس فرموده اند که بعید نیست که انتخاب این مجازاتها با رعایت تناسب میان جرم و مجازات اولویت داشته باشد یعنی شاید بهتر این است که رعایت تناسب شود. و بعد هم به عنوان مثال فرموده اند مثلا می تواند در موردی که محارب مرتکب قتل شده است اعدام و در موردی که اخذ مال کرده قطع دست و پا ...
تطهیر اغتشاشگران به سبک مدعیان اصلاحات مردم نترسیدند؛ پس محاربه رخ نداده است!
محقق می شود. ماده 279 قانون مجازات اسلامی اعلام می کند محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنهاست، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. مردم در این قانون معنای افرادی است که در حال ...
آیت الله عبداللهی: موضع گیری ها نباید منجر به تضعیف قانون شود/ قانون و تشکیلات قضائی را فصل الخطاب بدانیم
اسلامی آمده است مروری می کنیم: 1- محارب کیست؟ ماده 279 مربوطه می گوید محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان و مال و ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی گردد و این تعریف مطابق است با آن چه درتحریر الوسیله امام و بسیاری از متون فقهی آمده است. 2-مجازات محارب چیست؟درماده 282؛ چهار مجازات را برای محارب مشخص کرده که یکی از آنها اعدام است. در ماده 283 تصریح شده است که ...
مجادله برسر محاربه
آفتاب نیوز : روزنامه همدلی نوشت: هفته گذشته یک مناظره با موضوع محاربه در فقه و قانون با حضور محسن برهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و حجت الاسلام جلیل محبی، عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس با میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) شامگاه یکشنبه 20 آذرماه در تالار آیت الله مهدوی کنی این دانشگاه برگزار شد. سخنانی که در این مناظره مطرح شد، واکنش های زیادی در محافل عمومی داشت. به خصوص سخنان برهانی که به عنوان منتقد اجرای حکم محسن شکاری صحبت کرد. برهانی استاد دانشگاه تهران با اشاره به جزئیات نظر فق های شیعه درب ...
مجادله برسر محاربه
نزدیکتر هستند، از این اعدام ها دفاع کرده اند. با این حال بسیاری از شخصیت ها وارد عمل شده اند و انتقادات خود را درباره رویه های قضایی مطرح کرده اند. هفته گذشته یک مناظره با موضوع محاربه در فقه و قانون با حضور محسن برهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و حجت الاسلام جلیل محبی، عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس با میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) شامگاه یکشنبه 20 آذرماه در تالار آیت ...
فیلسوفی که بدیهیات را نمی دانست/ گریه برای مردم ایران در هیئت CNN
جامعه را مختل می کنند؛ -این اقدامات- حتی اگر منجر به قتل هم نشوند اما به نفس اینکه امنیت و آرامش را مختل کنند و مردم را به قصد جان، مال و ناموس بترسانند نیز شامل این حکم می شوند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایاتی از امام پنجم(ع) و تصریح قانون مجازات ادامه داد: اغتشاشاتی که منجر به اخلال در امنیت عمومی و تخریب اموال عمومی و خصوصی شود حتی اگر منجر به کشتن فردی هم نگردد؛ تصمیم ...
کارشناس ارشد حقوق بین الملل: اعدام در هنگام محاربه تضمینی برای رعایت حقوق بشر است/ برخی با حقوق بشر به ...
بکشیم اما اگر آدم دشمن در داخل، امنیت را بهم ریخت نمی توانیم آن را بکشیم؟ دشمنان با پول پاشی جوانان را فریب دادند و سران این قضایا در حد محاربه شناسایی می شوند و وقتی بحث اعدام آنها مطرح می شود بهانه های حقوق بشری را طرح می کنند. جرم و مجازات باید با یکدیگر متناسب باشند حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده با بیان اینکه وقتی حقوق بشر موضوع حق حیات را مطرح می کند باید مجازات قوی را به ...
به چه جرمی محاربه اطلاق می شود؟
رسول به جنگ برخیزند و در زمین به فساد کوشند جز این نباشد که آن ها را به قتل رسانده، یا به دار کشند و یا دست و پایشان به خلاف یکدیگر بِبُرند و یا به نفی و تبعید از سرزمین (صالحان) دور کنند. این ذلت و خواری عذاب دنیوی آنهاست و اما در آخرت به عذابی بزرگ معذّب خواهند بود. مستشار دادگاه تجدیدنظر استان کرمان خاطر نشان کرد: در کلام فقهاء نیز محاربه تعریف شده، که از جمله امام خمینی(ره) در کتاب تحریرالوسیله در تعریف محاربه می نویسند: المحارب هو کلّ من جرّد سلاحه او جهّزه لاخافة الناس محارب کسی است که شمشیرش را برهنه می کند یا آن را تجهیز می نماید تا مردم را بترساند. انتهای پیام/ ...
چرا مجازات اخلالگران نظم و امنیت عمومی عادلانه است؟
به گزارش راهبرد معاصر ؛ در بخش نخست گزارش عنوان شد، امنیت عمومی وقتی خلل می پذیرد که خوف عمومی و ناامنی جای امنیت را بگیرد و طبعاً وقتی محارب می تواند چنین خوفی در جامعه پدید آورد که مردم را با اسلحه تهدید به قتل کند. در برخی آیات قرآن محاربه و ستیز با بندگان خدا و اخلال به امنیت عمومی برابر با محاربه با خدا معرفی شده و به همین دلیل برای افراد اخلالگر در امنیت عمومی مجازات اعدام تشریع شده است ...
قوه قضاییه تندروها را از اظهارنظر درباره پرونده ها منع کند
باید بازداشتی ها را خیلی سریع و طی 5 روز اعدام کنید و دیگری اعدام ها را امری مبارک می داند و عضو خبرگان رهبری می گوید خانواده مقتول هم محارب را ببخشند، امام جامعه باید او را مجازات کند ؛چه تاثیری می تواند در فضای عمومی جامعه داشته باشد؟ این رفتارها جز اینکه جایگاه نمایندگان مجلس، امامان جمعه و دیگر مسئولان را پیش مردم متزلزل کند و مردم بدانند که بی قانونی انجام می دهند، نتیجه دیگری ندارد ...
کعبی، عضو خبرگان رهبری: حتی اگر خانواده مقتول، محارب را ببخشند، امام جامعه باید محارب را مجازات کند
مجازات اسلامی براساس بحث های فقهی است. آیت الله کعبی با اشاره به حکم در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 تصریح کرد: حکم محاربه شامل کسانی است که ارعاب و تخریب اموال عمومی را انجام می دهند و با اعمال شان امنیت جامعه را مختل می کنند حتی اگر منجر به قتل هم نشوند اما به نفس اینکه امنیت و آرامش را مختل کنند و مردم را به قصد جان، مال و ناموس بترسانند را شامل می شود. عضو جامعه ...
نامه سرگشاده آیت الله محقق داماد به قضات شریف / مراقب تعیین تکلیف ها باشید
...> هشدار فلاحت پیشه: افراد نزدیک به تفکر انجمن حجتیه، نمی خواهند ناآرامی ها پایان یابد/ آنان، خواهان اعدام سریع و مقابله آتش به اختیار در حوزه حجاب هستند خطیب جمعه اهواز: برخی هم لباس های ما هم معنی محاربه را نمی فهمند / پوشیدن این لباس بر آنان، حرام است قوه قضاییه: شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست آیت الله ایازی: امام خمینی برای مجازات قائل به ترتّب هستند / یعنی اعدام برای مرتکب قتل است، نه مبادرت به قتل 21217 ...
فاضل میبدی : باید زندانیان سیاسی را آزاد کنند/ کجای دنیا از اعدام خوشحال می شوند و تبریک می گویند؟ / ...
/ پاسخ تند فاضل میبدی به هشدار امام جمعه اصفهان درباره برحورد آتش به اختیار مردم در حوزه حجاب کعبی، عضو خبرگان رهبری: حتی اگر خانواده مقتول، محارب را ببخشند، امام جامعه باید محارب را مجازات کند اژه ای: انتخاب هر یک از حدود چهارگانه محاربه به اختیار قاضی است / افساد فی الارض هم از صراحت قانون برخوردار است عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی ...
خطیب جمعه اهواز: برخی هم لباس های ما هم معنی محاربه را نمی فهمند/ پوشیدن این لباس بر آنان، حرام است/هر ...
قانون ندارد / قانون و تشکیلات قضائی را فصل الخطاب بدانیم بیانیه مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره اعدام های اخیر ایازی،عضو ارشد مجمع محققین حوزه علمیه: نمی شود، هرکسی در خیابان هرکاری انجام داد؛ اسم آن را محاربه بگذارند/خود اعدام کردن به این شکل، نوعی اخافه است عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست / احکام محاربه، سیاسی نباشد ...
مولوی عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه: وقتی ملت ناراضی باشد نمی شود حکومت کرد
رویداد24 مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه این هفته در مسجد مکی این شهر درباره مسائل روز کشور صحبت کرده است. با توجه به صدور احکام اعدام، او همچون هفته پیش که از حکم اعدام محسن شکاری انتقاد کرده بود، اهل سنت زاهدان، این بار نیز خواستار توقف اعدام ها شده و مشخصا درباره حمید قره حسنلو پزشکی که به اعدام محکوم شده، موضع گیری کرده است. به زندانیان اعتراضات سخت ...
نیک بین: موافق مجازات هایی هستم که به امنیت کشور منجر می شود
اقتصاد24 - محمد آیتی : جواد نیک بین، نماینده کاشمر در خصوص اعدام محسن شکاری و تفسیر های متفاوتی که از محاربه برای اجرای حکم او صورت گرفت به نشان تجارت گفت: من با مجازات هایی که باعث امنیت در کشور شود، موافقم و فکر نمی کنم هیچ کدام از مردم هم با آن مخالف باشند، کسی که به اعدام به واسطه جرمی، محکوم می شود یا حکمی برای او صادر می گردد، مرجع تشخیص و تنویر افکار عمومی در این رابطه، قوه قضاییه است. به ...
بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
محاربه را به معنی کشیدن اسلحه برای ترساندن مردم می دانند: محارب کسی است که سلاحش را برای ترساندن مردم برهنه کند؛ چه در دریا باشد یا خشکی و چه شب باشد یا روز و چه شهر باشد یا روستا (شرائع الاسلام، ج4، ص959- السرائر، ج3، ص505- اللمعه الدمشقیه فی فقه الامامیه، ج1، ص263- مبانی تکمله المنهاج، ج1، ص318 م 260). از فق های معاصرهم آیت الله سبحانی معتقد است: محارب دو قید دارد؛ یکی اینکه می خواهد ...
پژوهشگر حقوق عمومی: مجازات محاربه نشان از توجه ویژه اسلام به امنیت مردم است
محاربه در قانون مجازات اسلامی چیست؟ حجت الاسلام محمدی کرجی اظهار کرد: با اشاره به حکم اعدام اخیری که بخاطر محاربه در دستگاه قضایی صادر شده است، در پاسخ به این سؤال که حکم صادر شده خلاف قانون است یا خیر، باید گفت ماده 279 قانون مجازات اسلامی می گوید محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها . یعنی ظاهر ماده این است که اگر به قصد جان باشد تمام است و دیگر نیاز ...
بیانیه حقوقی قوه قضائیه: طبق قانون شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نمی باشد مقالات
ماده می گوید محاربه به عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی ...
حکم "محارب" بر اساس قانون، فتوای امام و علم قاضی است نه نظرات شخصی یک حقوقدان
تصور و برداشت وی بوده و اساساً چنین چیزی نبود و اگر هم مثلاً قصد اخافه ی بخشی از مردم که همان نیروهای حافظ امنیت و نیروهای انتظامی داشته باز هم این اخافه و ارعاب صدق می کند. در اینجا مباحث زیادی قابل طرح است، اینکه قصد ارعاب و قصد اخافه در جرم محاربه چیست. این را هم مقدمتاً عنوان کنم که قانون مجازات اسلامی قبلی، جرم محاربه و افساد فی الارض و بغی را یک جا آورده بود در حالیکه قانون مجازات ...
ردادی: باید تبیین شود که اعدامی ها معترض عادی نیستند بلکه قاتل و محاربند
در نظر عده ای حکم اعدام در رابطه با برخی جرائم نظیر محاربه، قصاص، افساد فی الارض و... موجب ترویج خشونت و عملی ضداجتماعی است. درباره فلسفه این قضیه و لزوم چنین برخوردهای قاهرانه ای از سوی نظام کشورها با محسن ردادی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گپی زدیم که در ادامه حاصل کار را می خوانید. فرق ما با کاسبین آن طرف آبی در این است که ما نان در خون قربانیان نمی زنیم ردادی ...
در دادگاه حقوقی نباید بنا را بر ارعاب جامعه بگذاریم
آفتاب نیوز : علی مجتهدزاده حقوقدان در گفتگو با ایلنا، در رابطه با ضرورت توجه به قاعده تناسب جرم و مجازات در صدور احکام معترضین، گفت: در هر عنوان اتهامی ما باید لزوم تناسب جرم و مجازات را در نظر داشته باشیم و در مورد این اتفاقی که در خصوص یکی از متهمان وقایع اخیر رخ داد، در یک چنین موضوعی برای کسی که می گویند راه را بسته است ، این که به قصد راهزنی و ترساندن مردم نبوده است، به قصد اعتراض ...