سایر خبرها
لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن؛ نبردی سیاسی و نه حقوقی/ موفق عمل نکردیم
یکدیگر را فراهم کند تا کشورها تجربیات خود را با هم به اشتراک گذاشته و به یک وحدت نظر در مسائل زنان برسند. شما نمی توانی همزمان بگویی به قصد دفاع از زن ایرانی که دچار نوعی تبعیض و نابرابری شده عضویت ایران را در کمیسیونی که ذاتا ذیل شورای اجتماعی اقتصادی سازمان ملل است لغو کنی، این امر خود تناقضی در فلسفه تشکیل این کمیسیون است. اصل عدم مداخله در امور کشورها نقض شده است وی با تاکید ...
بررسی فقهی- حقوقی محاربه و حکم آن
باشد که جنایت را ملاحظه کند و آنچه که مناسب آن است، اختیار نماید (موسوعهًْ الامام الخمینی، ج23، تحریرالوسیلهًْ، ج2، ص527). رهیافت حقوقی محاربه درقانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد: محاربه، عبارت ازکشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد . ماده 281 قانون مجازات اسلامی ...
آیت الله عبداللهی: موضع گیری ها نباید منجر به تضعیف قانون شود/ قانون و تشکیلات قضائی را فصل الخطاب بدانیم
اسلامی آمده است مروری می کنیم: 1- محارب کیست؟ ماده 279 مربوطه می گوید محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان و مال و ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی گردد و این تعریف مطابق است با آن چه درتحریر الوسیله امام و بسیاری از متون فقهی آمده است. 2-مجازات محارب چیست؟درماده 282؛ چهار مجازات را برای محارب مشخص کرده که یکی از آنها اعدام است. در ماده 283 تصریح شده است که ...
حکم "محارب" بر اساس قانون، فتوای امام و علم قاضی است نه نظرات شخصی یک حقوقدان
...! این تصور و برداشت وی بوده و اساساً چنین چیزی نبود و اگر هم مثلاً قصد اخافه ی بخشی از مردم که همان نیروهای حافظ امنیت و نیروهای انتظامی داشته باز هم این اخافه و ارعاب صدق می کند. در اینجا مباحث زیادی قابل طرح است، اینکه قصد ارعاب و قصد اخافه در جرم محاربه چیست. این را هم مقدمتاً عنوان کنم که قانون مجازات اسلامی قبلی، جرم محاربه و افساد فی الارض و بغی را یک جا آورده بود در حالیکه ...
شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
مجازات آن را صریحاً بیان کرده است؛ بنابراین قضات رسیدگی کننده موظف به عمل به قانون هستند. کشیدن سلاح 2 رکن مادی جرم محاربه ، کشیدن سلاح یعنی آشکار کردن اسلحه است؛ مشروط به آنکه اولاً کشیدن سلاح به قصد جان یا مال یا ناموس مردم یا ارعاب و ترساندن مردم باشد و ثانیاً موجب ناامنی در محیط شود و به موجب ماده 279، فعلیت یافتن جرح یا قتل، شرط تحقق محاربه نیست؛ بنابراین براساس این ماده، اگر ...
حکم محارب در قانون مجازات اسلامی اعدام است/ حامیان اعدام نکنید در جرم آن ها شریک هستند
...: ماده 279 قانون مجازات اسلامی، مقرر می دارد :"محاربه، عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب نا امنی در محیط گردد." همچنین، ماده 281 قانون مجازات اسلامی، در خصوص محارب، مقرر می دارد: "راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها شوند، محاربند." بر اساس این ماده، هر شخصی که به قصد جان و مال و ناموس مردم یا به قصد ...
محسن شکاری چرا اعدام شد؟/ پاسخ به شبهاتی پیرامون محاربه
. در ماده 279 تعریفی مشخص از این جرم به شرح زیر بیان شده است: محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال، ناموس یا ارعاب مردم، به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. حال به تفسیر مفهوم محاربه می پردازیم برای احراز هر جرمی، ارکان مادی و روانی آن باید مورد بررسی قرار بگیرد. در جرم محاربه، کشیدن سلاح یکی از ارکان مادی و شرط اصلی به شمار می رود. درواقع به نوعی می توان گفت ...
بررسی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ محسن شکاری چرا اعدام شد؟
از انتشار خبر اعدام شرور خیابان ستارخان؛ عمادالدین باقی از اعضای باند معدوم مهدی هاشمی با انتشار یک توییت عملیات علیه قوه قضائیه را کلید زده و در یک توییت قابل تأمل نوشت: جرم محسن شکاری برفرض احراز، طبق ماده 614 قانون مجازات اسلامی اصلاحی بیست وسه اردیبهشت سال 1399 حبس بود نه اعدام! باقی از گشاده دستی در صدور احکام محاربه انتقاد کرده و مدعی شده بود که چه بسا این حکم باعقل و شرع هم مغایرت دارد ...
امام فرموده اند بهتر است متناسب با جرم فرد، مجازات تعیین شود؛ فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم ...
...، فرد را مجازات کنند. اگر چنین فردی مردم را ترسانده و قتل انجام داده، باید اعدام گردد. اما ممکن است مردم را ترسانده و قتلی صورت نگرفته باشد. راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها شوند، محارب اند. مصداق اخافه الناس است و حکم محاربه بر آن ها صدق می کند. بنابراین، در اخافه مردم و سرقت اموال، حکم قطع دست و پا جاری است. اگر فردی با ...
بزرگان حوزه در مقابل فتوا دهندگان بغیرعلمٍ موضع گیری کنند
شرایع محقق است، در ج 15، ص 5، مشابه محقق حلی برای محارب تعریفی ارائه داده است: این که در محارب شرط است که اسلحه را برهنه و آشکار سازد، منظور این است که آماده سازی سلاح شامل هر وسیله تهدیدکننده مثل چوب و سنگ می شود، هرچند اطلاق سلاح بر چوب و سنگ مجاز می باشد. شرط دیگر در تحقق محاربه قصد ترساندن مردم است. پس اگر مردم بدون قصد اخافه از ناحیه مرتکب دچار وحشت شوند، این جا مرتکب، محارب نیست و فرقی بین ...
قتل قضایی ؛ بدون استمهال!
متذکر می شوم صلاحیتی در باب قضاوت افراد ندارم. بر اساس ماده 279 قانون مجازات اسلامی، منظور از محاربه کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در آن محیط حاصل گردد. همچنین ماده 282 همان قانون حد محاربه را یکی از چهار مجازات زیر عنوان داشته است: الف- اعدام ب- صلب پ- قطع دست راست و پای چپ ت- نفی ...
قانون مجازات اسلامی بر اساس فتوای مشهور فقها تنظیم شده است/نقل اقوال مختلف فقهی در رسانه هاصحیح نیست
، گفت: در تحقق عنوان "محاربه" قتل افراد شرط نیست و همین که شخصی با اسلحه در جامعه ایجاد ناامنی و ارعاب کند، عنوان محارب بر او صادق است و تطبیق این عنوان بر افراد نیز بر عهده قاضی است نه افراد عادی؛ قاضی هم بر اساس مستندات موضوع را تشخیص می دهد . وی با قرائت ماده 282 و 283 قانون مجازات اسلامی، انتخاب نوع مجازات را به تشخیص قاضی دانست و اطلاق آیه شریفه و روایاتی مانند حسنه جمیل بن دراج را ...
آیت الله گرامی: فرد محارب چنانچه آدمی را نکشته یقیناً حکم اعدام ندارد/ بعید است نشر اکاذیب شامل مفسد فی ...
کرد محارب نامیده می شود. آیا محارب بودن در دیدگاه حضرت امام خمینی مشروط است یا مقید؟ محارب عبارت است از هر کسی که تجرید سلاح کند و با هدف ترساندن مردم اسلحه بکشد. هیچ قیدی در این زمینه وجود ندارد. اگر فردی که اسلحه کشیده، ناتوان باشد و قادر به ترساندن مردم نباشد، در این صورت محل بحث است که آیا باید چنین فردی را مجازات کرد یا خیر؟ اگر این فرد ولو به قصد ترساندن مردم اسلحه ...
واکنش مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به صدور احکام محاربه
جنگیدن با خدا و پیامبر، مشروط به این که قصد ترساندن احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. بنابراین شهروندانی که با استفاده از حق اعتراض به وضعیت ناعادلانه کشور، در برابر خشونت مأموران مقاومت و از خود دفاع می کنند، را نمی توان محارب دانست. این ...
قوه قضاییه: شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست
بیانیه حقوقی روابط عمومی قوه قضاییه در خصوص شرایط جرم محاربه: طبق قانون شرط تحقق محاربه قتل یا جرح نیست. مطابق اصل 36 قانون اساسی حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد. مجازات محارب هم یکی از موارد چهارگانه در ماده 283 و انتخاب آن هم به اختیار قاضی رسیدگی کننده است. قضات همواره خود را ملزم به رعایت قانون می دانند و در حوادث اخیر هم به اتهام همه متهمین اعم از مباشر، شریک، معاون، آمران و مسببان جرم طبق قانون عمل کرده و می کنند. تسنیم ...
محاربه چیست، محارب کیست؟!
دیگری با اسلحه داشته باشد، اما جرم او جنبه ی عمومی پیدا کند مثلا عده ای سارق به درون پاساژی رفته و قصد سرقت مسلحانه دارند، این اقدام آن ها موجب برانگیخته شدن حس ترس و ناامنی در مردم می شود، در نتیجه این افراد محارب شناخته می شوند. جرم محاربه در ماده 279 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است. "ماده 279 قانون مجازات اسلامی" محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ...
محاربه در فقه و قانون؛ موضوع یک مناظره
مجروح کردن مامور؟ تردید نکنید که باید به نحوی سلاح بکشد که مردم ببینند و بترسند تا ضارب، مشمول مولفه های این جرم شامل قصد جان، مال، ناموس یا ارعاب شود. محبی نیز در ادامه گفت: قانون مجازات اسلامی در کتاب تعزیرات چاپ سال 75 یک شاه کلید برداشته بود و هر جا که می خواست فردی را به دلیل جرم سنگین اعدام کند از آن شاه کلید استفاده می کرد، آن شاه کلید محاربه یا افساد فی الارض بود. وی ...
بررسی قانون محارب در تهران 20 / چرا اخلال گران اقتصادی مانند اغتشاش گران سریع مجازات نمی شوند؟
مردم از جمله 9 جرائم سنگین اکثر کشور ها است. محبی همچنین در مورد جرم فردی که اموال دیگران را به آتش کشیده، گفت: آتش زدن بدون سلاح جرمی است که مجازات محاربه دارد به شرطی که به قصد مقابله با نظام باشد. طبق ماده 675 قانون اساسی آتش زدن اموال دیگران اگر به قصد مقابله با نظام باشد مجازات محاربه دارد. عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص شرایط سنی متهمان محاربه ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری
قانونی اجرا شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی که منبعث از شرع مقدس اسلام است، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. ماده 282 قانون مجازات اسلامی چهار مجازات اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد را برای جرم محاربه در نظر گرفته است. ماده 283 این قانون نیز آمده است که انتخاب هر یک از ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
برخورد با معترضان به آن استناد می شود، عبارت است از بیرون کشیدن سلاح به منظور ترساندن مردم و جنگیدن با خدا و پیامبر، مشروط به اینکه قصد ترساندن احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد؛ بنابراین شهروندانی که با استفاده از حق اعتراض به وضعیت ناعادلانه کشور در ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
حقوقی که در روند دادرسی، صدور و اجرای ناگهانی این حکم و در تعریف حقوقی محاربه نوشته است:محاربه، که برای برخورد با معترضان به آن استناد می شود، عبارت است از بیرون کشیدن سلاح به منظور ترساندن مردم و جنگیدن با خدا و پیامبر، مشروط به اینکه قصد ترساندن احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها به ...
مناظره ماجرای محاربه
مصداق اخاف الناس (ترساندن مردم) شود؟ مگر قانون مجازات اسلامی تأکید نکرده است که محاربه به قصد جان، مال، ناموس یا ارعاب؟ کدام یک از اصل محاربه در اینجا محقق شده است؟ قانون نگفته است تمامیت جسمانی. شکاری گفته است هدفش این بوده که مأمور را بزند و برود و این کار را کرد. مگر قانونگذار در سال 92 محاربه را جرم مقید نکرد به ایجاد ناامنی در جامعه. سؤال من از قاضی صادرکننده این حکم این است که اگر ناامنی ناشی ...
مدرس حوزه علمیه: محسن شکاری مصداق محارب نبود/ راه کنترل اعتراضات چیست؟
صریحی دارند و می گویند در شرایطی که قتلی رخ نداده در صورت خسارت مالی باید خسارت تامین و به اندازه جرح نیز مجازات تعیین شود. وی با تاکید بر اینکه برای مجازات حکم محاربه لازم به صدور قطعی حکم اعدام نیست تاکید می کند که در ماده 279 قانون مجازات اسلامی کشیدن سلاح به قصد ترساندن مردم مساله اصلی محاربه عنوان شده است. توضیح قوه قضاییه درباره پرونده محسن شکاری/ جرم محاربه چیست؟ +ویدئو محسن ...
مناظره ای داغ درباره نگاه فقه و قانون به جرم محاربه
: مگر قانون نگفته به قصد جان و ناموس و مال؟ کدامیک از اینها برای متهم محقق شده است؟ در اینجا در رفتار مجرمانه و در کشیدن سلاح شک است و تحقق پیدا نکرده است. در جرایم اگر جرمی محقق شد، نتیجه را بخواهد و قانون گذار گفته ناامنی در محیط و این یعنی مجرم ناامنی در محیط بخواهد. کشیدن سلاح جرم است، چاقو زدن جرم است و اینکه اینها جرم است، چه ربطی به چیز دیگری دارد؟ برهانی گفت: چرا قوانین کیفری را ...
مسئولیت "قاضی" و چند ابهام و پرسش؛ چرا حکم "اعدام" به سرعت صادر شد؟
اسلامی دقت کافی شود. ماده 279 قانون مجازات اسلامی می گوید که محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن هاست به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. به موجب ماده 282 قانون مجازات اسلامی مصوب ...
مسئولیت "قاضی" و چند ابهام و پرسش؛ چرا حکم "اعدام" به سرعت صادر شد؟
...، ظاهراً حکم دیگری برای اجرای احکام رفته است. از این جهت ضروری است تا درباره تعریف این حکم در قانون مجازات اسلامی دقت کافی شود. ماده 279 قانون مجازات اسلامی می گوید که محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن هاست به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به ...
مدعیان عدالت هم اکنون در حال لگدمال کردن آن / ابعاد دیگر هشتگ نه به اعدام چیست؟
محاربه است و در ماده 279 محاربه اینطور تعریف شده است: محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که بر روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. حتما فیلم های اقرار و اعتراف محسن ...
بحثی درباره شناخت موضوع حد محارب
آیه بیان شده است، خصوص مسلمانانی است که در مقابل دولت اسلامی به قیام مسلحانه برخیزند و شامل کسی که به قصد ارعاب مردم و گرفتن اموال آنها، دست به اسلحه می برد و کسی که گناهان کبیره انجام می دهد، نمی شود. زیرا کسی که در مقابل دولتی بایستد که پیامبر بنیان گذار آن بوده است حقیقتا محارب با پیامبر است، اما کسی که با گروهی از مسلمانان به قصد گرفتن اموال آن ها محاربه کند، حقیقتا محارب با پیامبر شمرده نمی ...
آیت الله ایازی: هرکسی در خیابان هر کاری انجام داد نباید اسم آن را محاربه گذاشت
به گزارش ردنا ( ادیان نیوز )، بخش هایی از گفت وگوی آیت الله ایازی در خصوص حکم محاربه و حق اعتراض در جامعه را در ادامه می خوانید: چنانکه در قرآن به صراحت بیان شده و در ماده 279 قانون مجازات اسلامی محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. این گونه نیست که اگر کسی حق اعتراض به وضعیت موجود دارد، مأموران مانع از اعتراض ...
معاون قضایی قوه قضاییه: با وجود قانون درباره محاربه، قاضی حق مراجعه به فقه ندارد؟!
وحشت در جامعه گردید، قوه قضاییه عزم خود را برای مجازات عاملین این جنایات جزم کرد و در این میان، عده ای از اشخاص با قصد یا بدون قصد به دنبال شبهه افکنی در موضوعاتی نظیر کیفیت مجازات فرد محارب برآمدند. معاون قضایی قوه قضاییه با بیان اینکه برابر قانون مجازات اسلامی در مواد 282 و 283، حد محاربه یکی از مجازات های چهار گانه است و انتخاب هر یک از این امور چهارگانه به اختیار قاضی است، گفت: این ...