سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به فیلم "جنگل پرتقال"| خاطرات مرد بازنده
ورود کوتاه اما تأثیرگذار مخاطب به زندگی آن مرد یکی از همین نکات قابل توجه است که نویسنده در راستای پیش برد مسیر عاطفی– اخلاقی سهراب بدان توجه داشته و توانسته است به خوبی در این مهم از آن استفاده کند. هرچند که جنگل پرتقال ، اولین اثر آرمان خوانساریان در سینمای بلند به حساب میآید اما در واقع حاصل کسب تجربه او در سینمای کوتاه و نتیجه ممارست او در آن حوزه و آموختن و تماشای فیلم های مهم ...
نشست خبری فیلم "عطرآلود"| مقدم دوست: این فیلم برای من تجربه ای جدید بود / مصطفی زمانی به نشست خبری آمد
داستان عطرآلود آمده است: "فهم و درک فرصت کوتاه زندگی، علی را که استعداد خوبی در عطرسازی دارد و در آستانه پدر شدن است، با چالش های جدیدی مواجه می کند؛ او در همین فرصت کوتاه باید تمام کارهای باقی مانده اش را به سرانجام برساند..." مصطفی زمانی، هدی زین العابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی، حسام محمودی، سودابه بیضایی و شهروز ابراهیمی در این اثر ایفای نقش می کنند. نشست خبری فیلم سرهنگ ...
عطرآلود؛ ایده ای که حیف شد!
سردرگرمی مخاطب حتی حس خوبی هم باقی نمانده و منتظریم تا فیلم زودتر تمام شود. گرچه قاب های چشم نواز و گاهی موسیقی ما را خوشحال می کند. کارگردانی چنین قصه پر حفره ای از هادی مقدم دوست که سال ها داستان نویسی تدریس کرده و تجربیات بسیار موفقی در نقش نویسنده دارد، بسیار بعید به نظر می رسید. این فیلمنامه می توانست با بازنویسی، به یک قصه تاثیرگذار و دراماتیک تبدیل شود. پایان پیام/ ...
یک عاشقانه کوتاه در بستر دانشگاه
خاتون تینا پاکروان در شبکه نمایش خانگی بوده باشد، نوید می دهد که در آینده ای نزدیک به یک نقش اول ثابت در فیلم های بلند سینمایی تبدیل خواهد شد. داستان جنگل پرتقال همین طور ضرباهنگ درستی دارد؛ در ایجاد تعلیق برای مخاطب موفق عمل می کند چنانچه او را از همان ابتدا در صحت و سقم آنچه می بیند، به تردید دچار می سازد و در ادامه با گره گشایی دفعی به واسطه مرور یک ماجرای قدیمی او را دچار افت و خیزهای عاطفی و با شخصیت ها همراه می کند و پایان ضمنی خوش اثر نیز که مطلوب مخاطب سینما در تماشای آثار عاشقانه است، را باید امتیاز دیگر این فیلم دانست ...
یادگار جنوب؛ بازگشتی جسورانه به سینمای قصه گو و قهرمان محور/ جنگل پرتقال؛ فیلمی شخصی با هزینه دولتی!
جوایز جشنواره مورد اقبال هیئت داوران قرار گیرد. بازگشت به سینمای قصه گو و قهرمان محور راه حلی است که می تواند حال و روز نه چندان خوب این روزهای سینمای ایران را بهبود بخشد. سینمایی در مقابل آثاری چون جنگل پرتقال، دیگر اثر اکران شده در دومین روز جشنواره فیلم فجر. جنگل پرتقال ملودرام روانشناسانه ای است شخصیت محور، که از دل تجربیات شخصی سازنده اثر می آید. فیلم ساز به دنبال به تصویر ...
جنگل پرتقال در نکوهش روشنفکران مدعی
داستانی دیگر، این فیلم خوانساریان ریتم تندتری به خود بگیرد. در نهایت جنگل پرتقال را می توان فیلمی در مذمت روشنفکران مدعی خواند که تغییر مشی نقش اول قصه به واسطه مواجهه اش با گذشته ای تقریبا دور، نگاه او را رنگ دیگری می بخشد تا اصلاح رفتاری، نقطه پایان و امیدبخش این اثر سینمایی باشد، و درست به خاطر همین پایان بندی امیدوارانه در کنار سکانس هایی از جنس عشقی ازدست شده است که جنگل پرتقال را نه سیاه، نه حتی خاکستری که همان نارنجی اش باید خواند. انتهای پیام// آیا این خبر مفید بود؟ نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف ...
/نقد فیلم های جشنواره/ جنگل پرتقال ؛ سینما یا کلاس درس؟
جنگل پرتقال نویسنده و کارگردان: آرمان خوانساریان تهیه کننده: رسول صدرعاملی بازیگران: میرسعید مولویان، سارا بهرامی و رضا بهبودی یکی از کارکردهایی که نگاه هایی در حوزه هنر، برای یک محصول و اثر هنری قایلند، نشر برخی مفاهیم یا انتقال پیام از ذهن فرستنده (فیلمساز) به ذهن دریافت کننده پیام (مخاطب) است. اینجا همانجاست که مهلکه شعارزدگی برای یک فیلم به عنوان ...
(6) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ جنگل پرتقال
می کند که پس از 15 سال به محل تحصیل خود بازگشته و علاوه بر مواجه شدن به گذشته خود با دانشجویان نسل جدید نیز برخورد می کند. داستانی که بخش هایی از آن برای هر یک از دانشجویان دهه 60 کاملاً اشنا است و اکر خود تجربه نکرده باشند؛ در میان دوستان و آشنایان خود روایت های مشابهی را می توانند یاد کنند. جنگل پرتقال درامی شیرین است که در عین اینکه بسیاری از تلخی ها و نابهنجاری های نسل گذشته و حال ...
حقنه آموزه های سند 2030 در جنگل پرتقال !
جهان ما: دستور کارش 2030 برای توسعه پایا ( Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development ) به مخاطب سینمایی خود می باشد. فیلم سینمایی جنگل پرتقال داستان معلمی به نام علی بهاریان و با نام هنری سهراب بهاریان است که در رشته نمایشنامه نویسی تحصیل کرده و حالا پس از سال ها بی کاری به تازگی در یک مدرسه به عنوان معلم ادبیات مشغول به کار شده است. معلمی آنچنان سختگیر که در ...
تماشای حقیقت از لابلای شاخه های "جنگل پرتقال"
ترین چیزی است که باید نویسنده فیلمنامه یا نمایش نامه به آن توجه کند. برخی از درام ها با هراس و تعلیق و حوادث این گره را ایجاد می کنند و به طور کلی با فراز و فرود داستان و بالا و پایین رفتن شخصیت اصلی در آن و برخی دیگر مانند جنگل پرتقال با خود شخصیت و کاوش در آن و لایه برداری از گذشته و نشان دادن وجهه و ماهیت حقیقی او. ما به عنوان مخاطبین در هنگام تماشای درام رئال آرمان خانساریان آرام ...
(10) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ جنگل پرتقال
جنگل پرتقال نشان می دهد که می توان قصه ای پرو پیمان نداشت و برمبنای یک فیلمنامه شخصیت محور فیلمی به اندازه و مفرح ساخت. نوستالژی بازی یکی از موتیف های فیلم است که در جای جای آن رخ می نماید. این خرده پیرنگ ها به شکلی متناسب و منجسم در کنار هم چیده می شود و ساختار و فضای مناسبی را پدید می آورد که ماحصل آن لحن و زبان روایی یکدستی است. یکی از شاخصه های فیلم سادگی سبک بصری و روایت اثر است. قاب ...
(7) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ جنگل پرتقال
روایتگری موفق است. با تمرکز زدایی از پایتخت و بهره گیری از طبیعت تنکابن در انتخاب لوکیشن و قاب های تصویری، جذابیت بصری لازم برای پرده سینما را ایجاد نموده و دیالوگ ها با وجود اینکه گاها طولانی است ولی به درستی انتخاب شده است. سارا بهرامی بازی بی نقصی ارائه می کند و رضا بهبودی نقشی کوتاه و با گویش محلی ایفای نقش دلنشینی دارد. اگرچه فیلمنامه گره گشایی پیچیده ای ندارد و با فیلمی کم پرسوناژ مواجه هستیم ولی جنگل پرتقال فیلمی است که بر خلاف بسیاری از آثار سالیان اخیر بدون نشان گرفتن اعصاب مخاطب، در ملودرامی آرام چالش جدی را هم مطرح می نماید. سینماخانه/ حامد بهجتی ...
تلفیق نقد و رضایت؛ تکاپوی جشنواره در روز دوم
. قصه از تکلف و پیچیدگی خاص و در عین حال پیام دهن پرکنی برخوردار نبود و علیرغم زحمات کار و فضای فیلمبرداری میان برف و بوران تماشاچی را با خود همراه نکرد. فیلم با پشیمانی شخصیت اصلی داستان در انتقام از پدرش به پایان رسید که این انتها از همان آغاز فرایند انتقام جویی برای مخاطب قابل پیش بینی بود. به طور کلی آه سرد خوش بینی مخاطبان را در فتح گیشه با خود به همراه نداشت. اما دومین اثر ...
نشست تخصصی فیلم جنگل پرتقال
دانم و مطمئنم موفق خواهد بود. عمری باشد برای نسل بیشتری کار می سازم هر اتفاقی هم می خواهد بیافتد، ولی کاری می کنیم که این سینما همچنان سرپا باشد. آرمان خوانساریان کارگردان جنگل پرتقال در ادامه این نشست گفت: هر فیلمی براساس تجربه های شخصی خود افراد است. من همان دانشگاه درس خوانده بودم و خاطرات مختلف هم دانشگاهی ها را کنار هم گذاشتیم. این فیلم این در ادامه فیلم های کوتاه من است و برای من ...
روز دوم جشنواره فجر چهل و یکم در سینما رسانه ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس)
فیلم نیز حاصل کار یک فیلم اولی است که پیش از این در عرصه فیلم کوتاه موفق بوده است. جنگل پرتقال را می توان یکی از فیلم های خوب جشنواره تا این لحظه دانست. فیلمی که در خلاصه داستان آن آمده است: سهراب، نمایشنامه نویس ناموفقی است که به تازگی معلم دبیرستان شده است. دانش آموزان و مدیر مدرسه رضایتی از شیوه برخورد او هنگام آموزش ندارند. او در سفری با تصویری از گذشته خود مواجه می شود. این فیلم را ...
رقابت تنگاتنگ سیمرغ داران/ از آه سرد تا جنگل پرتقال
نشویم و ذهن خودمان را محترم تر بشماریم. جنگل پرتقال با فضای مدرسه آغاز می شود و معلمی تندخو که برای گرفتن مدرکش بعد از سال ها به دانشگاهی وارد می شود که در رشته ادبیات نمایشی از آن فارغ التحصیل شده است، دانشگاهی در تنکابن که در سال های دور میزبان درام عاشقانه نویسنده و چالش های جدی رابطه اش بوده است. سهراب، نمایشنامه نویس ناموفقی است که به تازگی معلم دبیرستان شده و حالا پس از ...
نمایش یادگار جنوب با الناز شاکردوست / گریم سخت و بیهوشی صابر ابر / حذف آرای مردمی قطعی شد
در دومین روز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر فیلم های آه سرد ، جنگل پرتقال و یادگار جنوب در سینمای رسانه ها و خانه جشنواره رونمایی شد؛ فیلم هایی که در میان آنها جنگل پرتقال فیلم بهتری بود اما در مجموع هنوز فیلم قابل توجهی در جشنواره به نمایش در نیامده است. به گزارش تابناک ؛ چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر از چهارشنبه دوازده آبان آغاز شد و تا بیست و دوم بهمن با نمایش 24 فیلم بلند داستانی ...
پوستر جنگل پرتقال رونمایی شد
جشنواره چهل و یکم فجر آورده است. در خلاصه داستان جنگل پرتقال آمده است: سهراب بهاریان نمایشنامه نویس ناموفقی ست که به تازگی معلم دبیرستان شده است. حال پس از پانزده سال در یک سفر یک روزه به شهری که زمانی در آن تحصیل کرده است با واقعیتی رو به رو می شود... میرسعید مولویان، سارا بهرامی، رضا بهبودی، رضا عموزاد، فراز سرابی، داوود فتحعلی بیگی، فرشته مرعشی، ارشیا بیک بین، حمیدرضا عباسی ...
کم نفس و کاملا تاریخ مصرف دار
اجتماعی و قانونی زنان و دختران آسیب دیده از اینگونه تعرض ها بود. استاد سیدعماد حسینی هم از این قاعده مستثنی نیست. حسینی در ساختار و فیلمنامه فیلم خود کمترین توجه را نثار گلنوش می کند. گلنوشی که ظاهرا شخصیت نخست قصه و محور همه ماجراهاست اما هر قدر که فیلمنامه جلوتر می رود بازهم با فیلمی مردانه مواجه می شویم که غیرتی کور و بی حاصل آن را احاطه کرده است. مشخصا از جایی که گلنوش ماجرا را برای ...
این فیلم باید ساخته می شد/ کارگردانی که با حال بد به ملت آمد
به گزارش خبرنگار مهر ، نشست خبری فیلم سینمایی جنگل پرتقال به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه کنندگی رسول صدرعاملی امروز پنجشنبه 13 بهمن ماه در محل پردیس سینمایی ملت برگزار شد. رسول صدرعاملی تهیه کننده این اثر سینمایی گفت: وظیفه من بود که امروز در این جلسه حضور داشته باشم هرچند حال خوبی ندارم و کارگردان دوست نداشت بیاید، وقتی سازمان سینمایی راه را برای کارگردانان جوان باز می کند باید ...
جنگل پرتقال دارای پوستر رسمی شد
خلاصه داستان جنگل پرتقال آمده است: سهراب بهاریان نمایشنامه نویس ناموفقی ست که به تازگی معلم دبیرستان شده است. حال پس از پانزده سال در یک سفر یک روزه به شهری که زمانی در آن تحصیل کرده است با واقعیتی رو به رو می شود... میرسعید مولویان، سارا بهرامی، رضا بهبودی، رضا عموزاد، فراز سرابی، داوود فتحعلی بیگی، فرشته مرعشی، ارشیا بیک بین، حمیدرضا عباسی، زینب شعبانی، رضا پوده ای و حسام نورانی گروه ...
ماجرای بیهوشی "صابر ابر" کارگردانی که دقیقه 90 رسید و حضور یک میهمان ویژه! + فیلم
استعداد و خلاقیت ویژه دارند. الان فقط کافی نیست فیلمساز خوبی باشی الان باید بهترین باشی تا بتوانی فیلم بسازی. احسان ناظم بکایی به عنوان منتقد سینما درباره جنگل پرتقال اشاره کرد: فیلم خوش ریتمی بود. یک کار جمع و جور با بازیگران امتحان پس داده و وارد ریسک هم نمی شود. از سارا بهرامی همان نقش های قدیمی که نقش یک آدم مجنون وار را دارد گرفته اند. نکته جالب در نشست خبری جنگل پرتقال حضور ...
یادگارِ بی جنوب!
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو-الهه زوارئیان - یادگار جنوب دومین ساخته بلند دوماری و پور امیری بعد از جاندار این بار جان بیشتری دارد. فیلمی در همان ژانر که ترکیب بازیگران وسوسه کننده ای داشت . ترکیبی همچون دو کفه غیر ترازِ یک ترازو که با صابر ابر و سحر دولتشاهی وزن بسیار سنگین تر و ناشناخته تری پیدا کرده است. گویی که مخاطب را به کشف واداشته باشد تا از لابه لای گریم عجیب و شخصیتی فرسنگ ها دور از ...
فجر چهل و یکم/ جنگل پرتقال ؛ روایتی از آدم های اطراف ما
احساسات مخاطب را در جهت درست برانگیخته است. در همین جهت است که دائما عمل متناقض نقش اول قصه در افشای آن صوت خصوصی و از طرف دیگر حمایت از حقوق زنان در جریان داستان یادآوری می شود. به هرطریق به نظر می آید جنگل پرتقال در بیان حرفی که دارد موفق بوده است. شخصیت اول داستان را انگار بارها اطراف خود دیده ایم. او نماد همه کسانی است که حرف و عمل آن ها در جهت هم نیست. در عین حال فیلم در انتقاد از او ...
بی طرف نبودی استاد
علی صولتی خبرنگار ؛ استاد ؛ برای آنهایی که پیش از تماشای فیلم هیچ گونه ذهنیتی از موضوع و سوژه فیلم ندارند، احتمالا چنین نامی یادآور جایگاهی محترم در سلسله مراتب آکادمیک است اما اگر موضوع از ابتدا به گوشتان خورده باشد، خواهید دانست که در اینجا نام استاد قرار نیست تداعی کننده مفاهیم مثبت و حرفه ای شود. قصه چیست؟ در ساده ترین شکل، فیلم عماد حسینی روایتی است از مجموعه روایت های جریان می تو، روایتی که ...
3 فیلم در روز دوم جشنواره فیلم فجر/ از آه سرد تا جنگل پرتقال
صدرعاملی اختصاص دارد که ساعت 16 در پردیس ملت نمایش داده می شود. این فیلم اولین تجربه بلند سینمایی خوانساریان است. سرمایه گذاری جنگل پرتقال بر عهده بنیاد سینمایی فارابی بوده و سارا بهرامی، میرسعید مولویان و رضا بهبودی از جمله بازیگران آن هستند. این فیلم، یک درام اجتماعی است که درخلاصه داستانش آمده است: سهراب بهاریان نمایشنامه نویس ناموفقی است که به تازگی معلم دبیرستان شده است. دانش ...
معرفی و نقد فیلم استاد؛ خلاصه داستان و بازیگران
کند و پای علیرضا به شکل جدی به داستان باز می شود. دیگر شاهد رویارویی ادریس و علیرضا و زورآزمایی مردانه هستیم. زورآزمایی ای که سبب می شود نقش محوری گلنوش نادیده گرفته شود و مورد بی توجهی تمام و کمال قرار گیرد. زیرلایه های پنهان متن نیز موید این ادعاست که فیلمنامه نویسان (پیام لاریان و عماد حسینی) بیشترین تاثیرپذیری را از جنبش به اصطلاح می توی ایرانی گرفته اند و اشارات آشکار به استاد ...
پس چرا این زنش نمیاد؟
. فیلم قبل از شروع به شدت مورد حمله آنهایی قرار گرفت که از بهروز افخمی خوش شان نمی آید. با این همه این فیلم افخمی نیست، اگرچه امکان دارد پختگی و تجربه سینمایی او به کارگردان تازه کار کمک شایان توجهی کرده باشد. هرچه فریاد دارید سر افخمی بکشید اما کارگردان جوان را تشویق کنید. این طور نیست که کارش را بلد نباشد. برای شروع جشنواره ای که همه چیزی به همه چیزش می آید، استاد آنقدر هم گزینه بدی نبود ...
روز داغ اولی ها در جشنواره فیلم فجر/انتقام، ناکامی و عشقی از جنوب
که در گروه فیلم های اول قرار می گیرد، رسول صدرعاملی از جمله کارگردانان شناخته شده سینمای ایران، تهیه کنندگی این فیلم را برعهده دارد و بازیگرانی چون میرسعید مولویان و سارا بهرامی در آن حضور دارند. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: سهراب بهاریان نمایشنامه نویس ناموفقی است که به تازگی معلم دبیرستان شده است. دانش آموزان و مدیر مدرسه رضایتی از شیوه برخورد او هنگام آموزش ندارند. او در ...
شماره 10 ؛ اثری تکنیک زده همراه با ضعف در شخصیت پردازی/ استاد ؛ سوژه ای تکراری که حرفی برای گفتن ندارد
...، خود را از شر مشقت های فیلمنامه نویسی و قصه گویی رها کند. برای همین همواره مسئله اعدام و تجاوز بهترین سوژه به خصوص برای کارگردان اولی ها است؛ چراکه دیگر نیازی به قصه گفتن و درام پردازی نیست! استاد فیلم کوچک و کم هزینه ای است. تنها سه بازیگر نقش محوری در داستان دارند و تمامی اتفاقات فیلم در یک لوکیشن رخ می دهد. به نظر می رسد عماد حسینی در اولین تجربه خود کار سختی پیش رو نداشته است با ...