سایر منابع:
سایر خبرها
استاد حسین انصاریان: عده ای شخصیت دختر را تحقیر می کنند
.... قدیمی و پربار اظهار داشت: از قرن ها قبل از میلاد مسیح در این سؤال بین دانشمندان شرقی و یونانی مطرح شده و نظریه های مختلفی ارائه شده است که انسان برای خوشبختی یا بدبختی چه اقداماتی می تواند انجام دهد. از زمان حضرت آدم (ع) تا زمان پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) محوریت دین خدا تنها بر اساس دین مبین اسلام بود و همه پیامبران از پیروان واقعی اسلام بودند. خداوند در قرآن می فرماید که اگر ...
بعثت، غدیر، عاشورا؛ ستون های محکم اسلام
برای یک حرکت بزرگ آماده می کند، تا جهانی پر از عدل و داد را شکل بدهند. همچنین بعثت، برای بشریّت حقایقی را روشن می کند که در پرتو آن روشنایی و ایمان مردم به آن حقیقت ها و التزام عملی انسان ها، بشریت به حیات طیّبه برسد و زندگی ای شیرین، پُرفایده، مطلوب، و پاکیزه را تجربه نماید. ظهور نبوت و رسالت در غدیر بعثت و اصل نبوّت و رسالت، منّت الهی و نعمت بزرگ خداوندی است؛ لَقَد مَنَّ اللهُ ...
حق مظلوم در دنیا و آخرت از بین نمی رود
انسان آموخته است، اگر نعمت های زیبایی، جسم، حالات قلب، غرائز و شهوات، مال و ثروت، علم و فهم، قدرت و قوت و سطوت و مکنت در راه آبادی دنیا و سلامت زندگی و خوشبختی حقیقی خانواده و جامعه و طاعت و عبادت و رشد و کمال و خیر و سعادت و حل مشکلات بندگان خدا خرج شود، عین عدالت و خشنودی حق و رسیدن انسان به اجر کریم و ثواب عظیم است و اگر آن نعمت ها خرج عذر و خیانت و غل و خدعه و شهوات حرام، قمار و شراب، گناه و ...
کربلا داد و اصلاح در امتدادِ بیداد و افسادِ روزگاران
این دادگاه محاکمه می شویم. او در اقلیت بود؛ و یزید، بارگاه، قشون، حکومت و قدرت داشت. او ایستاد و شهید شد. هرچند یزید گوشه ای از تاریخ را اشغال کرد، ولی آنچه در تداوم تاریخ تکرار شد، راه مولا حسین و پایداری او بود، نه حکومت یزید. آنچه را که خلق ها تکرار کردند و می کنند، راه مولا حسین است . آنچه اسبابِ جذابیت این قیام برای الگو شدن همه نهضت ها در گذر زمان شده است شاید همان جمله خود امام ...
اشعار روز تاسوعا و حضرت ابوالفضل العباس (ع)
... تا خجالت بکشد، سرخ شود چهره آب زخم می خورد که خوناب کند دریا را ناگهان موج برآمد که رسید اقیانوس تا در آغوش خودش خواب کند دریا را آب مهریّه ی گل بود والّا خورشید در توان داشت که مرداب کند دریا را روی دست تو ندیده است کسی دریا را چون خدا خواست که نایاب کند دریا را (سید حمید رضا برقعی) اشعار روز تاسوعا؛ حضرت ابوالفضل ...
اعمال شب و روز عاشورا
کتاب دستورالمذکرین به سند خود از وهب بن منبه از ابن عباس نقل کرده است که رسول خدا (ص) فرمود: هر کس در شب عاشورا در آخر شب، 4 رکعت نماز بخواند، در هر رکعت فاتحه الکتاب (سوره حمد) و 10 بار آیة الکرسی و 10 بار سوره توحید و 10 بار فلق و 10 بار سوره ناس - و بعد از سلام نماز 100 بار سوره قل هو الله احد را قرائت کند، خداوند متعال در بهشت یک صد میلیون شهر از نور برای او بنیان می نهد که در هر شهر از آن شهرها ...
آیین رونمایی قرآن نفیس کتابت خطاط دزفولی برگزار شد
حدی بروز می کند که به آتش زدن و پاره کردن قرآن دست می زنند. وی گفت : انسان ها در پهنای صفحه دل خود یا قابلیت هدایت دارند و یا غیرقابل هدایت هستند، افرادی که قلب خود را از گناه دور کردند هدایت می شوند. رئیس شورای فرهنگ عمومی دزفول اظهار کرد: افرادی که خود را در منجلاب فساد غرق کردند و به دنبال گناه هستند چیزی از هدایت عایدشان نمی شود و به سراشیبی سقوط می افتند. حجت ...
امام حسین(ع) در مسیر سلوک به فنای تام نائل شد
اگر در برخی کلمات بزرگان هست العلم حجاب الاکبر معنایش همین است. علم به نفسه نور است آنچه حجاب است علم به علم است. اینکه انسان توجه کند چه دستاوردهایی را در این سلوک به دست آورده است مانع سلوک است. سالک باید از همه این کمالاتی که آن به آن از ساحت ربوبی در وجود او تجلی می کند قطع نظر کند تا در پایان به فنای تام برسد. پایان سفر دوم فنای تام است. در مسیر سفر دوم سالک به فنای صفاتی و فنای ...
آداب دین ورزی در رسانه
سنت آمده است، ایراد می گیرند و می گویند این حرف ها خلاف مصلحت نظام است. در اینجا دو حالت وجود دارد، یا آن ها نمی دانند مصلحت چیست یا تفسیرشان از مصلحت با ما فرق می کند. امروز مدیران رسانه این جمله امام که گفته بودند: شما دو روز رادیو را به دست ما بدهید و ببینید چه کار می کنیم. را چماق می کنند و بر سر من و امثال من کوبیده و می گویند: این رادیو متعلق به شماست، هر کاری که بلدید و می توانید، انجام ...
شیخ حسین انصاریان: مردم را نباید عصبانی کرد / با فشار، کسی دین دار نمی شود
خدا بر اساس این آشنایی، دین اسلام را برای ما نازل کرده است در حالی که هیچکدام از مذاهب و مکاتب دیگر از انسان شناسی کامل بهره مند نیستند. یکی از قوانین بسیار زیبای اسلامِ زمان حضرت آدم (ع) این است که خداوند به حضرت آدم (ع) می فرماید آنچه خیر و خوبی برای خودت می خواهی، برای دیگران هم بخواه؛ خدا تعیین نمی کند که برای چه کسی خیر و منفعت بخواه بلکه عنوان می کند که برای هر فردی در این دنیا طلب خیر کن. ...
طاووسی: اگر تفسیر عاشورا خرج مطامع سیاسی شود از آن درس مذاکره استنباط می شود
کربلا است. اگر بخواهیم تاریخ را مورد بررسی قرار دهیم به نتیجه گیریِ جز این نخواهیم رسید، کما اینکه اهل سنت با نگاه غیر کلامی خود به عاشورا و با دخالت ندادن موضوعاتی نظیر علم امام برداشتی سیاسی از این قیام دارند. به هرحال امام حسین کاری را در نسبت با سیاست و حاکمیت آن زمان انجام داده است. مطرح کردن اموری مثل حلال شدن حرام و حرام شدن حلال و همچنین عدم بیعت با یزید، به خوبی نشان دهنده سیاسی بودن ...
حق دین ورزی در نهادهای بین المللی پیگیری شود
به گزارش ایکنا، آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه تهران دوم مرداد ماه در هم اندیشی واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و سیاسی حکم رهبر انقلاب در محکومیت آتش سوزی قرآن که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع) و ... برگزار شد با محکومیت اهانت به قرآن و عرض تسلیت در این باره، گفت: قرآن تاریخ را به پیش و پس از خو ...
اشک و گریه بدون پذیرش ولایت بی ثمر است
به گزارش ایکنا، آیت الله حسن رمضانی ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شامگاه اول مرداد در مراسم عزاداری امام حسین(ع)، که در مؤسسه آوای توحید در قم برگزار شد، با بیان اینکه حقیقت تولی و تبری یعنی زیر چتر الهی قرار گرفتن یا از چتر الهی بیرون رفتن، گفت: تولی و تبری صرفاً دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا ...
طراحی قیام کربلا و اشاره به امام حسین(ع) در سوره احقاف / استاد محمدباقر بهبودی
...> اطاعت ذیل آیه با مفهومی که دارد، افاده می کند که اطاعت پدر و مادر از مصادیق احسان است، گرچه مشرک باشند؛ و تنها در صورتی طاعت آنان به منزله شرک به الله تلقی می شود که انجام خواسته های آنان به فرمان خدا حرام شده باشد. 3- وَ وَصَّیْنَا الإنْسَانَ بِوَالِدَیْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَی وَهْنٍ وَ فِصَالُهُ فِی عَامَیْنِ أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوَالِدَیْکَ إِلَیَّ ...
گریزهای عاشورایی زائران در مکه و مدینه+ فیلم
از تشنگی در حال جان دادن بود و زیر پایش آب زمزم جاری شد تا آن هنگام که قرار شد به دست پدرش در راه خدا قربانی شود ولی به دستور الهی قرار شد گوسفندی را قربانی کند. سرنخ های مصیبت عاشورایی را به راحتی می توان پیش بینی کرد که معمولا ذاکران اهل بیت(ع) به زبان حال اشاره می کنند که ای کاش همانگونه که آب زمزم زیر پای اسماعیل جاری شد، آبی هم زیر پای حضرت علی اصغر جاری می شد. کعبه آمد، فاخلع ...