اشک و گریه بدون پذیرش ولایت بی ثمر است
سایر منابع:
سایر خبرها
امام حسین (ع) از آغاز بر صبر تکیه کرد / امامی که سنّت او حجتی است در برابر بشریت
الگوی او پیامبر(ص) و علی(ع) و انبیاء(ع) و خود الگوی مسلمانان است. این کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام حسین(ع) الگوی سازش ناپذیر مبارزه با ظلم و باطل است اظهار کرد: سراسر زندگی امام حسین(ع) حکایت از امتناع و خودداری از سازش با ستم و باطل است تا آنجا که آن حضرت در تاریخ به ابوضیم به معنی پدر مقاومت و ایستادگی ملقب شده است. امامی که در مقام دعا و نیایش خدا را سپاس می گوید که در شرایطی به دنیا ...
محرم یادآور فداکاری همه شهدا و اسرای کاروان امام حسین(ع) است
، شرکت در مجالس عزا، برپا کردن مجالس عزا و یا کمک های مادی و معنوی در بهتر برگزارشدن این مجالس و هر عملی که مصداق اقامه عزا برای سیدالشهداء(ع) باشد در تقرب انسان به خدای متعال نقش بسیار مهمی دارد. مدیر حوزه علمیه خنداب گفت: شخصی بنام ریّان بن شبیب در نخستین روز از ماه محرم محضر امام رضا(ع) شرفیاب شد و آن حضرت درباره اهمیت روزه داری در اولین روز از ماه محرم و مصیبت سید الشهداء و اشک ریختن ریختن بر آن حضرت فرمودند: ای پسر شبیب! اگر بر حسین(ع) گریه کنی تا اشک هایت بر گونه هایت روان شود، خداوند هر گناهی که کردی از کوچک و بزرگ و کم و زیاد می آمرزد . انتهای پیام/ ...
نجات قطعی اخروی با اتصال به امام حسین (ع) حاصل می شود
خلیفه الهی هموارتر خواهد شد. نظری در پایان گفت: شب و روز محرم، فرصتی طلایی و بی نظیر برای تمامی آزادی خواهان و تشنگان عدالت و ظلم ستیزان است، ماه محرم در حقیقت ماه پیروزی خون بر شمشیر، ماه قیام عدالت در مقابل باطل و به بیان دیگر ماه محرم، نقشه راه و الگوی عملیاتی برای رسیدن به پیروزی نهایی حق بر باطل است، بنابراین باید تمامی مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) را به یک دانشگاه و کلاس درس معرفت افزا تبدیل کرد. انتهای خبر/ 1300 ...
نقش تربیتی مجالس حسینی
.... مجالس عزاداری برای این است که دل های ما را با حسین بن علی علیه السّلام و اهداف آن بزرگوار نزدیک و آشنا کند. [4] همچنین فرمود: عاشورا پیام ها و درس هایی دارد. عاشورا درس می دهد که برای حفظ دین، باید فداکاری کرد. درس می دهد که در راه قرآن، از همه چیز باید گذشت. درس می دهد که در میدان نبرد حق و باطل، کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان، شریف و وضیع و امام و رعیت، با هم در یک صف قرار می ...
عاشورا فرهنگ و آبروی شیعه است
، عاشورا طولانی ترین روز درگیری حق و باطل در طول تاریخ شد که هنوز هم ادامه دارد. روز عاشورا روز حفظ و حراست از دین خدا و ظهر عاشورا حفاظت از شاخه های درخت آزادگی مسلمانان و آزادگان جهان است. نبرد مظلومانه امام حسین (ع) در ظهر عاشورا به شدت صحنه هستی و تاریخ را دگرگون ساخت و این چنین بود که تاریخ در یک نیم روز وام دار عاشورا شد. سیدالشهدا (ع) ثابت کرد که با عطشی کوتاه می توان تمام ...
در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری حوزه؛ عضو مجمع جهانی اهل بیت (ع) در مصر: مجالس ماه محرم به آگاهی سیاسی ...
حق و شمشیر حق بودند که در جبهه های نبرد با ستمگران تجلی یافتند. آنچه بین امام حسن (علیه السلام) و معاویه واقع شد، در واقع کربلای اول بود یا به معنای دقیقتر مقدمه کربلای حسینی بود. کار امام حسن (علیه السلام) آنگونه که عامه می گویند صلح به معنی عقب نشستن یا پذیرش جبهه مقابل نبود بلکه انقلابی در برابر دلهای بیمار و طغیان غاصبان بود که خودش پیروزی بود و مقدمه ای برای پیروزی کربلا ایجاد شد، پس انقلاب ...
شباهت ماجرای حرّ ریاحی با فطرس مَلک
از ملائک کروبین معرفی می کنند. در بین روایت های مختلف به روایتی از امام صادق علیه السلام که شیخ قولِویه در کامل الزیارات نقل کرده اکتفا می کنیم. ابراهیم بن شعیب میثمی نقل می کند شنیدم امام صادق علیه السلام فرمود هنگامی که حسین بن علی متولّد شد، حق تعالی به جبرئیل امر فرمود که در ضمن هزار فرشته دیگر به زمین فرود آید و از طرف خدا و خودش به رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله تهنیت بگوید. حضرت ...
مهمترین هدف نهضت حسینی اقامه امر به معروف و نهی از منکر است
احکام شریعت بود. از این رو امام حسین فرمود: انّما خرجت لطلب الاصلاح فی امّة جدّی ارید ان امر بالمعروف وانهی عن المنکر" قیام من برای اصلاح امت جدم و اقامه امر به معروف و نهی از منکر است (وسائل الشیعه، ج14، ص 496) تمام حرکات و سکنات امام حسین در جریان نهضت عاشورا گواهی می دهد که مهم ترین هدف ایشان، اقامه حق و عدل, برپایی دین خدا و برقراری حاکمیت احکام شریعت و برهم زدن بنیان ظلم و جور و طغیان بوده ...
زمینه های همگرایی دینی در نهضت حسینی
حق جو، آرزوی لقای الهی و مرگ داشته باشد. امام(ع) با این کلمات هم هدف خویش را از قیام و حرکتش بیان کرده و هم آمادگی خویش را برای شهادت در راه مبارزه با باطل و احیای دین خدا اعلام می کند. امام حسین(ع) در شرایطی قیام می کند که اسلوب، اساس و پایه دین اسلام در حال نابودی است و رهبر و خلیفه ای بر جایگاه خلافت پیامبر اسلام(ص) تکیه زده که نه تنها به احکام اسلام عمل نمی کند بلکه به فسق و فجور نیز ...
هجمه دشمنان، مجلس سیدالشهدا را پرشورتر کرد
حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا ، اظهار داشت جبهه حق و باطل در طول تاریخ از زمان هابیل و مقابله کردن قابیل با ایشان شروع شده است و تا ظهور امام زمان علیه السلام ادامه خواهد داشت در هر روزگاری هم به یک شکل و لباس در می آید؛ اما در نهایت پیروان حق در راه حق ایستادگی می کنند و پیروان باطل نیز با حق مبارزه می کنند و نبرد حق و باطل یک نبرد دائمی در طول ...
ظرفیت مجالس اهل بیت (ع) برای فراگیری ارزش های اسلامی در جهان
این آیین ها کارکردی در جهت معرفی خود به عنوان یک اقلیت مذهبی و بازسازی هویت تحت سرکوب شیعیان بود، با شروع جنگ داخلی، تأسیس حزب الله، حملات اسرائیل و منازعات مرزی مناسک شیعی و در رأس آن عزاداری برای امام حسین (ع) علاوه بر کارکرد پیشین معنایی دفاعی نیز به خود گرفته است. واقعه عاشورا به عنوان سمبلیک ترین مواجهه دو قطب حق و باطل و امام حسین (ع) به عنوان الگوی مقاومت علیه باطل و کفر در ادبیات عزاداری ها ...
روز هفتم محرم؛ سند همیشه زنده حقانیت جبهه حق
جبهه حق و جبهه باطل تردید دارند روشنگری می کند. وی با اشاره به اینکه در روایات در رابطه با اسامی دوازده امام آمده است که بعد از امام حسین، علی بن الحسین به امامت می رسد، بیان کرد: سید الشهدا نام سه فرزند خود را علی بن الحسین (علی اکبر) که شبیه ترین مردم به رسول الله است، علی بن الحسین اوسط(امام زین العابدین) و علی اصغر برگزیده است و این نکته اهمیت بسیاری دارد. مومنی با بیان ...
برگزاری مراسم قرائت پرفیض زیارت عاشورا در جهاددانشگاهی کرمان
قیام را حمایت از حق و مبارزه با باطل ذکر و تصریح کرد: ایشان رو به یارانشان فرمودند آیا نمی دانید که حق فراموش شده و باطل جامعه را فرا گرفته است در چنین شرایطی انسان مومن باید در مسیر زنده نگه داشتن حق علیه باطل آماده باشد. این مبلغ حوزه گفت: هدف دیگری که سید الشهدا از قیام خود داشتند تشکیل حکومت اسلامی بود که یکی از مهمترین اهداف ایشان در این مسیر محسوب می شود امام حسین (ع) برای شهادت به ...
فلسفه، آثار و برکات عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع)
الله علیها را به گریه خود ویاری کرده است پیغمبر خدا صلی الله علیه و اله را و ادا کرده است حق ما اهل بیت را و هیچ بنده ای محشور نمی شود مگر اینکه چشمی گریان داشته باشد مگر کسانی که برای جدم گریسته اند که آنها در حالی محشور می شوند که بشارت رسیده است بدانها و سرور در صورتشان است و مردم آه و زاری می کنند و آنها در امانند، و حدیث گویان حسین زیر عرش نشسته اند و در سایه عرشند و از حساب بد باکی ندارند و به ...
یادداشت||فلسفه و اهداف متعالی قیام عاشورا
با پیروی از فرمان خدا و تأسّی به سیره رسول خدا(ص) ، به هیچ رو به ذلّت تن در نمی دهد و باز فرمود: مرگ در عزت، بهتر از زندگی در ذلّت است. از مجموع این سخنان، این اهداف را می توان استفاده کرد: الف ترویج حقّ و عمل به آن ب نهی از ترویج باطل و بازداشتن از عمل به آن ج عدم پذیرش زندگی ذلّت بار و ننگین دنیا و انتخاب زندگی با سعادت آخرت. از دیدگاه امام صادق (ع ...
پیام عاشورا بی تفاوت نبودن در میدان های مبارزه نسبت به حق و باطل است
(علیه السلام) را الگو قرار داد. وی خاطرنشان کرد:در کربلا کسانی در شهادت دست داشتند، کسانی هم راضی و ساکت، هتک حرمت کنندگان، زمینه سازان و فرمانبرداران بودند، در زیارت عاشورا همه ملعون اند و نیز آنان که حسین بن علی (علیه السلام)را خوار کردند، ندایش را شنیدند و پاسخ ندادند. وی گفت: پیام عاشورا این است که در میدان های مبارزه حق و باطل در هر جا و هر زمان، بی تفاوت نباشیم، بلکه به یاری حق و تولای ولی خدا قیام کنیم و از پیروان باطل و مخالفان امام، تبری بجوییم. ...
سرزمین حسین (ع)
اوج این جدایی در شب عاشورا و هنگامی بود که امام چراغ ها را خاموش کردند و بیعت خود را از یارانشان برداشتند تا فقط آن هایی بمانند که مشتاق اوج عشقبازی با معشوق و در خون خویش غلتیدن بودند. اینگونه بود که از همان سنگ بنای نخست قیام امام حسین (ع) و بنیانگذاری نهضت عاشورا، حسین (ع) و راهش، معیار و مقیاس برای تشخیص حق و باطل شد و همین مسئله هم راز پویایی این قیام و اثرگذاری خون امام حسین تا همیشه تاریخ است. بعد از واقعه عاشورا هم در ادوار گوناگون و در دوران حکوم ...
شب هشتم محرم و جوان امروز
بسم رب الحسین از زمانی که کاروان حسین بن علی (ع) در کربلا ساکن شد آنقدر این حرکت سیاسی و مذهبی امام تاثیرگذار بود و هست که همه جوامع بشری و تاریخ را تحت الشعاع خود قرار داده است. امام در وصیت خود چنین می فرماید: من از روی خودخواهی یا برای خوش گذرانی، فساد و ستمگری قیام نکرده ام، همانا من برای اصلاح در امت جدم محمد (ص) قیام کرده ام تا اینکه امر به معروف و نهی از منکر کنم به ...
گفتگو با حجت الاسلام عالی | عاشورا، محصول نگاه توحیدی سیدالشهدا (ع)
...، می گذری؟ خداوند به آن ها فرمود: ای ملائکه! آرام بگیرید و سپس وجود منور فرزندان حسین بن علی (ع) را به آن ها نشان داد که در میانشان، یکی ایستاده بود و خدا فرمود: من با او (قائم (عج)) انتقام حسین (ع) را می گیرم . چشم همه خلق از عرش تا فرش در آن روز و لحظات، گریان بود جز وجود مقدس سیدالشهدا (ع) در گودال قتلگاه که آرام بودند و مطمئن، لذا در آن لحظه خطاب یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ ...
فواید دنیوی و اخروی اشک بر امام حسین (ع)
توجیه کرده اند که همانطور که امام حسین (علیه السلام) برای هدایت جامعه و اقامه حق و ابطال باطل رفت و کشته شد، این حادثه باید عبرتی برای مردم باشد که تا مرز شهادت در راه حق ایستادگی کنند؛ نمی تواند معنای درستی باشد. آیت الله فاضل لنکرانی عَبره را به معنای اشک و قتیل العبرة را به معنای کشته اشک دانست و ادامه داد:مرحوم مجلسی رضوان الله تعالی علیه در این زمینه دو احتمال داده است: اول این که قتیل ...
سالار مقاومت
...> - عرفان و معنویت، تلفیق جهاد با دشمن و جهاد با نفس در اعلی مرتبه آن رهبر انقلاب به صورت مفصل اهداف نهضت حسینی را تشریح نموده اند. برخی از اهدافی که معظم له شرح فرموده اند، عبارتند از: - اقامه حق و عدل - اقامه دین خدا و ادامه راه پیامبر اکرم(ص) و دیگر پیامبران - استقرار نظام اسلامی و الهی و انسانی و مبنی بر صلاح - نجات جامعه از چنگ ...
اظهارات روحانی معروف، به مذاق مردم خوش آمد!
بی گناه حلال است. استاد انصاریان خاطرنشان کرد: در برابر این بی دینی، دین را ببینید که چقدر دقیق و خیرخواه است. پیامبر اکرم (ص) در آخرین لحظات عمر شریف خود، به امیرالمومنین (ع) وصیت کردند که به امت من بگو اگر از مال مردم به اندازه نخ ته سوزن -که هیچ خاصیت و ارزشی ندارد- پیش خود دارند، آن را به صاحبش پس دهند چرا که در قیامت باید بخاطر همین نخ بی ارزش حساب پس دهند پس نتیجه می گیریم آنچه باعث خوشبختی و سعادت انسان می شود، اسلام خدا است و آنچه شقاوت انسان را به دنبال دارد بی دینی و رویگردانی از اسلام خدا است. پ ...
10 شب 10 منبر| انصاریان: امسال 50 کشور جهان برای حضرت علی اصغر(ع) غوغا کردند+صوت
...> خداوند ما را مجبور به هیچ کاری نمی کند وی افزود: در عالم هستی دو گروه دارای اختیار هستند، این اختیار را دارند که عرصه محبت خدا خارج کنند. یکی جن ها هستند که آفریده شده حق هستند و با چشم سر دیده نمی شوند. این ها هیچ تسلطی بر انسان ندارند. گروه دوم هم انسان ها هستند. البته این ها نمی توانند از دایره رحمت تکوینی خارج شوند اما می توانند دین دار واقعی یا بی دین واقعی شوند. خداوند از روز ...
حقانیت دین و پیامبر در کتب ادیان گذشته
، زمین گفت ما نیستیم. وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا ترسیدند قبول کنند؛ گفتند اگر بپذیریم از پس مسئولیتش بر نمی آییم. وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ولی آن امانت را انسان پذیرفت. وی در مورد چیستی امانت الهی هم بحث کرد: حضرت موسی بن جعفر ع از جدّ بزرگوارش رسول اکرم ص در شب معراج این حدیث را نقل می کنند که خدا به پیامبر فرمود: تو، فاطمه، علی، حسن و حسین را از یک حقیقت مبهم نورانی خلق کردم. سپس ...
حجت الاسلام پوررادی: نوجوانان در دوران شکل گیری شخصیت با الگوگیری از حضرت قاسم (ع) مسیر سعادت را انتخاب ...
آموزش و پرورش استان ادامه داد: حضرت قاسم بن الحسن(ع) بقدری عشق الهی و عشق ولایت داشت که هنگامی که امام حسین در مورد شهادت از او پرسید گفت : شهادت در راه خدا برایم شیرین تر از عسل است. وی بیان کرد: جوانان مملکت ما نیز با بهره گیری ازاین الگوها در جبهه های حق علیه باطل حضور یافتند مانند شهید حسین فهمیده، تجلایی و باکری که در سن نوجوانی و جوانی توانستند بصیرت و بینش خدایی داشته باشند و برای ...
حادثه عاشورا هر سال با شور و حرارت بیشتری گرامی داشته می شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ وهنر، شیخ رضا داربی در هیئت عرش الحسین درباره ویژگی های عاشورا گفت: حادثه عاشورا دارای ویژگی هائی است که باعث ماندگاری آن در طول قرون شده و گذشت زمان هرگز آن را کهنه نکرده و نخواهد کرد و سال به سال با شکوهی بیشتر و بهتر برگزار می شود. گرچه حقانیت امام و یارانش نیاز به استدلال ندارد و تاکنون هیچ انسان منصفی از مسلمان و غیر مسلمان حق طلبی امام را منکر نشده است، در ...
فرهنگ حسینی نجات بخش انسان از ضلالت
مسلمین بود. این پژوهشگر دینی توضیح می دهد: این گونه بود که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا فرمودند: مُلِئَت بطونکم مِنَ الحَرام ؛ زیرا آن حضرت می خواستند پیام حق را به آنها برسانند، در حالی که همان مردم در حکومت معاویه و یزید از راه حرام ارتزاق کرده بودند و نمی توانستند حق را از باطل تشخیص بدهند. حتی اجازه نمی دادند پیام امام حسین علیه السلام به گوش مردم برسد و دائم با کف و هلهله مانع ...
حجت الاسلام انصاریان: امام حسین(ع) یکی از مصادیق قطعی نورالله است
ناراحت هستم. علی بن یقطین شدیدا ضمن ابراز ندامت از عمل خود، عذرخواهی کرد و از امام درخواست کرد تا او را ببخشند. امام کاظم(ع) نیز او را نوازش کرد و پذیرفت. حجت الاسلام انصاریان اظهار داشت: این داستان باید مورد توجه همه دولتمردان و صندلی دارها قرار بگیرد. شما مردم هم باید روزی هزار مرتبه خدا را شکر کنید که صاحب پست و مقام نشده اید وگرنه در قیامت حساب و کتاب سختی داشتید. وی با بیان ...
کربلا حق بود و ماندگار شد
مِثْلُهُ کَذَلِکَ یضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیذْهَبُ جُفَاءً این آیه شریفه تشبیه زیبای قرآنی برای بحث حق و باطل می باشد می فرماید: حق ماندگار است، اما باطل مانند حبابهای روی آب از بین میرود. خدا اراده کرده حق بماند و چون کربلا حق بود ماندگار شد. اولین سؤالی که حضرت علی اکبر در راه از امام حسین علیهما السلام پرسید همین بود:آیا ما بر حق نیستیم؟ امیرالمؤمنین علیه ...
چرا مردم سال 61 هجری ابایی از به شهادت رساندن امام حسین (ع) نداشتند؟
میان فرزندانش تقسیم کردند. مشخص است که این اموال حرام و از بیت المال مسلمین بود. این گونه بود که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا فرمودند: مُلِئَت مِنَ الحَرام ؛ زیرا آن حضرت می خواستند پیام حق را به آن ها برسانند، در حالی که همان مردم در حکومت معاویه و یزید از راه حرام ارتزاق کرده بودند و نمی توانستند حق را از باطل تشخیص بدهند. حتی اجازه نمی دادند پیام امام حسین علیه السلام به گوش ...