سایر منابع:
سایر خبرها
عجایب بیماری های مسری در عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات
و بهای 59 هزار و 500 تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت. چاپ نخست آن نیز سال 1375 با شمارگان 3030 نسخه و بهای 1,850 تومان منتشر شده بود. عجایب نامه یا عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات متنی جذاب و خواندنی است درباره عجایب جهان و البته که این متن علمی نیست و بیشتر بر شواهد و تعریفات خیالین نگاشته شده است. بدان که این وبا تقدیر آفریدگار بود، سبب بخارات فاسده که از زمین برخیزد ...
جهان پسا کرونا آیا ترسناک و نامطمئن خواهد بود؟
فرو ریخت و نشان داد که در حالت اضطرار آنچه مردم و دولت ها نشان می دهند با آنچه در حالت عادی رفتار می کنند، چقدر می تواند متفاوت باشد. ویروس کرونا نشان داد اصول اخلاقی و فرهنگ عمومی در غرب تا چه اندازه متزلزل و ناپایدار است. بنیان هایی که غرب و کشورهایی پیشرفته سال ها آن را مایه فخر خود می پنداشتند به سادگی گسسته شده. برای تشریح این ادعا می توان عملکرد آنها را در دوران شیوع ویروس کرونا ...
پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کروناویروس در ایران
.... روایتی از پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) وجود دارد که در ارتباط با بیماری طاعون در خانه بمانید و مسافرت نکنید. در اسلام بر شستن دست ها تاکید شده و امروز سازمان های محلی و سازمان بهداشت جهانی در این باور اشتراک دارند که در خانه ماندن، رعایت فاصله در ارتباطات روزمره، شستن مرتب دست ها و رعایت بهداشت فردی تنها راه حل شناخته شده برای غلبه بر این ویروس است. هر چند که باز در این مورد هم تعدادی از مردم در پذیرش نقش بیمار دچار مشکل بوده و فهم مشترکی در ارتباط با شکل مواجهه با این ویروس نداشته و در مقابل وقت، انرژی و نیروی زیادی جهت کنترل ورودی و خروجی شهرها به هدر می رود. انتهای پیام ...
کرونا و سیاست در ایران و جهان
ایرانیان است. در ماجرای بحران کرونا، سهم فداکاری جامعه پزشکی و بسیج خودجوش اجتماعی در حوزه های اطلاع رسانی و امداد فردی در مهار بحران حتما بیش از سهم سیاست گذاری های حکومت بوده است. اگر ایران به امکانات پزشکی بیشتری دسترسی داشت، احتمالا نسبت مرگ افراد کرونایی، به نسبت هایی مشابه آلمان و ژاپن می رسید. این وضع، از جنبه ملی و فرهنگی امیدوارکننده و از جنبه حکمرانی، دلسردکننده یا دست کم در خور نقد جدی است. زمان گفت وگوی بیشتر درباره این موضوع، پس از برطرف شدن بحران کرونا است که خدا کند زیاد طول نکشد. ...
نگاهی به مهم ترین اخبار کرونایی قم
نیمه شعبان برای ظهور و برطرف شدن کرونا دعا کنید آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید؛ ضمن توصیه به دعا، توسل و افزایش معنویت در نیمه شعبان برای تعجیل در فرج امام زمان(عج) و برطرف شدن بالای کرونا، رعایت دقیق توصیه پزشکان را ضروری دانست. وی افزود: خداوند نعمت بزرگی را نیمه شعبان سال 255 قمری به جهان بشریت عطا فرموده که پیش از این در کتاب پیامبران پیشین بر آن نعمت خبر داده شده ...
شهید صدر؛ آیینه تمام نمای مکتب نجات بخش اسلام ناب محمدی (ص)
پیروزی و شخصیت امام روح الله خمینی در زمان حضور در نجف و بعد از آن تا پیروزی انقلاب اسلامی بوده است؛ و این مبارزات یکی از دلایل عمده شهادت وی بود. این مبارزات در ابعاد و مسیرهای مختلفی جریان داشت ولی در آخر به یک مسیر سرازیر می شده و آن اقامه حکومت اسلامی بود. امام راحل؛ شهید صدر را متفکر و نخبه اسلامی معرفی نمودند ارتباط امام خمینی (ره) و شهید صدر بسیار قوی بود، به صورتی که ...
چگونه موسیقی برای 2700 سال با عالم گیری ها مبارزه کرده است؟ / تجربه موفق موسیقی درمانی میلانی ها در ...
افرادی که از بالکن های خانه خود هنگام قرنطینه ناشی از کروناویروس آواز می خوانند، بخشی از یک سنت دیرینه استفاده از موسیقی برای مبارزه با ترس هستند. قدمت این فرهنگ به پیش از زمان مرگ سیاه و قرن هفتم قبل از میلاد می رسد. این صحنه را تصور کنید که بیماری مسری خطرناکی در حال پخش شدن در شهر است، در حالی که شهروندان پشت در های قفل شده پنهان شده اند و به سختی می توان ردپایی از حضور افراد در خیابان های سنگفرش میلان دید. قرنطینه ای دقیق اجرا می شود و کلیه تجارت و زندگی عمومی از بین رفته است. منطقه اطراف ایل دومو و کلیسای جامع شهر خالی است. از ترس بیماری مسری، همه اجتماعات مذهبی ممنوع شده است. مردم پس از فراخوان برای دعا کردن از خانه در یک اقدام جمعی در قرنطینه های خانگی موسیقی را اجرا می کنند. پنجره ها و قفل در ها باز می شوند و در بالکن ها هزاران مرد، زن و کودک شروع به آواز خواندن می کنند. نه! این تصویر مرتبط با قرنطینه فعلی به خاطر کرونا نیست بلکه این تصویری از تابستان سال 1576 میلادی است. زمانی که طاعون بخش اعظم شمال ایتالیا را ویران کرده است. ...
همه راه ها به قرنطینه ختم نمی شوند
شمسی) اتفاق می افتد که بر اثر همه گیری وبا، طاعون و آنفلوآنزای اسپانیایی و همچنین حضور نیروهای متفقین در ایران و کمبود غلات و مواد غذایی، حدود 2میلیون نفر بر اثر قحطی و بیماری کشته شدند؛ شبیه سناریوهای بدبینانه ای که این روزها درباره اپیدمی کرونا گفته می شود و اینکه تا یک سال آینده بین 30 تا 70درصد مردم جهان به ویروس کووید-19 مبتلا می شوند. با اینکه ما حافظه تاریخی خوبی نداریم و به تعبیر ...
سرعت خبررسانی ، بیماری های امروزی را ترسناک کرده است
هایی هم از هند وارد شده اند اما بیماری وبا همیشه به طور بومی در ایران بوده است. اما رفتار مردم در هنگام شیوع وبا شباهت هایی با امروز دارد. آن زمان بعضی از مردم درگیر خرافات می شدند و بعضی هم فرار می کردند. البته الان اگر بیماری کرونا و پیامدهایش به نظر ما خیلی فجیع می آید، به خاطر این است که ما از آثار آن اطلاع داریم، در قدیم کسی مطلع نبود شاید تمام اعضای یک دِه می مُردند اما کسی خبردار نمی شد، یا ...
تحلیل ناکارآمدی غرب در مواجهه با بحران کرونا
به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو ، با اندک تورق و تأمل در رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری جهان، می تواند دریافت، غرب در مواجهه با بحران کورنا، کارنامه قابل قبولی ندارد. غارت فروشگاه ها توسط مردم، عدم توان دولت ها در تامین لوازم مورد نیاز مردم مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده، سرقت دولتی ماسک در فرودگاه ها، عدم توجه به سالمندان به دلیل کهولت سن و عدم اولویت معالجه آنان در ...
بخش نخست| کرونا و سیاست های فرهنگی رسانه ای
می کنند. در مواجهه با پدیده ویروس کرونا هم امروز شاهد چنین سیاست رسانه ای از سوی رسانه های غربی بویژه درباره ایران هستیم؛ پدیده کرونا واقعیتی دارد که بخش زیادی از اعضای جامعه درگیر شده اند، باید اطلاع رسانی کنیم، مردم را آموزش دهیم که در مواجهه با این پدیده چگونه رفتار کنند، مدیریت درستی در سطح کلان جامعه داشته باشیم و این بحران را به یاری خدا پشت سر بگذاریم. اما بخش زیادی از ...
صبور و آرمان خواه در سیاره رنج
خبرگزاری تسنیم -حمید صنیعی منش قلم زدن علامه حکیمی چون حضرت آیت الله جوادی آملی درباره مستندساز و روزنامه نگاری حقیقت بین مانند شهید سیدمرتضی آوینی و تشریف فرمایی رهبر گرانقدر کشور در تشییع پیکر این شهید سعید نشان از آن جایگاه والای او دارد. حضور رهبر در مزار شهید آوینی حضرت استاد جوادی در وصف آوینی بعد از تبیین منازل هنر حقیقی و اسلامی از معقول تا محسوس ضمن ...
قدردانی آیت الله عبادی از جهادگران عرصه سلامت/ لیبرال دموکراسی غرب ویروسی خطرناکتر از طاعون و کرونا است
توانیم از اینها سکوی کمال بسازیم. نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به قتل و غارت استکبار جهانی در دنیا و کشتار مظلومان عالم و از طرفی سکوت مرگبار مجامع جهانی در این خصوص، افزود: امروز در مقابل ویروس کرونا همه جهان دست به دست هم دادند، تا آن را شکست دهند؛ اما مگر تلفات و ضایعات و مرگ و میر و کشتار مخصوص ویروس کرونا یا وبا و یا طاعون است؟ 80 سال کشتار مردم ...
کتابی با محتوایی عجیب/ اعتقاداتی که شگفت انگیزند
کتاب در سال887قمری توسط فردی به نام حسین بن شمس الححسینی استرآبادی در دارالسطنه تبریز کتابت شده اما نامی از مولف کتاب و زمان تالیف آن در دسترس نیست. زمان کتابت باز می گردد به قبل از صفویه و به نظر می رسد در دوره غلبه مغول بر ایران نگاشته شده باشد. مرحوم دکترمحمدجواد مشکور در سال 1956 میلادی که در پاریس تحصیل می کرده این کتاب را در کتابخانه پاریس دیده و از آن عکس گرفته و سپس با توضیحات ...
سال اول کرونایی شمسی
به گزارش فرهیختگان آنلاین ، رضا مشتاقی، روزنامه نگار طی یادداشتی در روزنامه فرهیختگان نوشت: 1- فرانک اسنودن، استاد سابق تاریخ پزشکی دانشگاه ییل آمریکا کتابی با عنوان همه گیری و جامعه؛ از مرگ سیاه تا امروز نوشته است. این کتاب که در سال 2019 میلادی توسط انتشارات دانشگاه ییل منتشر شده، با بررسی بیماری های همه گیر و عالم گیر، این بیماری ها را به مثابه آیینه ای که ما را به خودمان نشان می ...
سازمان بهداشت جهانی و تلاش برای بهبود وضعیت سلامت
صرف مداوای تب های مناطق حارّه، سل، جذام، وبا، طاعون، آبله، بهداشت مادران و کودکان و تغذیه متمرکز کرده است و امروز هم مهمترین مساله آن مبارزه با شیوع ویروس کرونا است. تاریخچه تاسیس در کنفرانس سانفرانسیسکو در 1946 میلادی تصمیم به تشکیل یک کنفرانس بین المللی بهداشت گرفته شد که اساسنامه آن در هفتم آوریل 1948 میلادی در نیویورک تنظیم و تصویب شد و نخستین انجمن بهداشت جهانی اقدام به ...
کرونا و تنگیِ تنفسِ اخلاقی نوشتاری از هادی سروش
مسئولیت دارو و درمان را بعُهده ندارند، بلکه مسئولیت رفع سختی معیشت مردم، و راهکار مناسب برای جبران خسارات وارده به بخش بازاروتولید، و رسیدگی به امور عقب افتاده آموزش ، کاهش آلام روحی وروانی جامعه،ودهها مسئولیت دیگررادارند که فکرنمی کنم درصورت رسیدگی به این ضروریات داخلی،وقتی برای ملامت کشورهای خارجی باقی بماند! در بحران کرونا دولت های مرفه غربی گرفتاراند، اما روی دیگر این پدیده ،رنج ...
کرونا و نبرد تمدنی(نگاه)
می توان مورد ارزیابی قرار داد. رفتار جوامع غربی و آمریکایی در قبال کرونا، نمایی تازه از سقوط اخلاق، فرهنگ و هیمنه تمدن غرب را برابر دیدگان جهانیان گذاشت. نمایی که آن را با تأسف در قالب هجوم به فروشگاه ها و خالی شدن قفسه ها، قاپیدن کالاها از یکدیگر، کتک کاری بر سر برداشتن اقلام مورد نیاز و تقلای خرید اسلحه برای محافظت از خود و کالاهای بهداشتی و بی مهری مردم به پرستاران و پزشکان نظاره کردیم. در تمدنی ...
یادداشت رسیده: کرونا در مناقشات علم و دین
موجود ذره بینی موجب پرسش های متعددی از دایره علوم و حوزه های معرفتی گردیده است که جا دارد به اختصار بدان پرداخته شود. کرونا را می توان نسل پیشرفته طاعون و وبا و... دانست که هم طراز تکنولوژی بشری، جهان را درگیر خود کرده است. از ابتدا بشر هر پدیده مخرب و ویرانگری را به نام شر و پدیده های سرورآفرین و لذت بخش را خیر تلقی می کرد. از دیرباز پرسش های معرفتی از پدیده شر در بین تمامی مکاتب فکری ...
جهش تولید با احیای نهادهای بومی از جمله مسجد/جهش در تولید به معنای شتاب زدگی نیست
تولید خدمتی که مولد و تأثیر گذار در جامعه است داریم. بنابراین در پایان لازم می دانم این نکته را تأکید کنم که به عنوان مثال اگر شما به عنوان خبرگزاری شبستان بتوانید مسجد محوری را مورد توجه و شعار خود در رسانه قرار بدهید و در پایان سال نهاد ارزشمند مسجد را به سمت جایگاه واقعی خودش سوق بدهید می توانید در زمینه جهش تولید نقش اساسی خود را ایفا کنید و در پایان ببینید که مساجد در هدف گذاری از پی ...
بیماری های خطرناکی که پیش از کرونا در ایران قربانی گرفت
داشت (پولاک، 1361: 465). دیفتری در قدیم خُنّاق می گفتند و آن بیماری حاد باکتریایی دستگاه تنفسی است. در این زمان (1290ق.) دیفتری هم در تهران جان عده ای از مردم بی دفاع را گرفت (الگود، 1386: 572). طاعون البته در این سال طاعون هم به مردم بی دفاع هجوم آورد... به فاصله یک هفته در شهر شیراز 60 هزار نفر (سیف، 1373: 232) به کام مرگ کشیده شدند. از این سال به بعد ...
درد کشیدیم؛ اما ماندیم
....) دیفتری هم در تهران جان عده ای از مردم بی دفاع را گرفت (الگود، 1386: 572). البته در این سال طاعون هم به مردم بی دفاع هجوم آورد... به فاصله یک هفته در شهر شیراز 60 هزار نفر (سیف، 1373: 232) به کام مرگ کشیده شدند. از این سال به بعد ایران تقریبا هر سال درگیر وبا یا طاعون یا آبله بوده و فرصتی برای ترمیم زندگی به دست نمی آمد. هنوز کشور از زیر صدمات وبا و زلزله ویران کننده ایالت فارس کمر ...
بلای عالم گیر
منصوره اتحادیه پژوهشگر و تاریخ نگار در کتاب وبای عالم گیر در اوایل قرن بیستم (دو سال قبل از انقلاب مشروطه) اشاره شده که وبا از کرمانشاه وارد ایران می شود و تمام ایران را فرا می گیرد؛ از سوی دیگر به جنوب روسیه و هند نیز سرایت پیدا می کند، از سویی ناقلین این بیماری که عمدتا از عتبات بودند زیر بار قرنطینه ای که در آن دوره وجود داشت نمی رفتند، چراکه قرنطینه را محل لذت بخشی نمی دانستند. در آن دوره دولت حاکمه سعی می کرد که مردم را به وسیله قرنطینه از همه گیر شدن ویروس محافظت کند ولی از یکسو امکانات محدودی داشت و مردم هم به دلیل بی سوادی و وجود شایعات فراوان مصونیت کمتری داشتند، از سوی دیگر موضوعی که از سوی بیماران وبا و ناقلان آن خطرناک بود این بود که افراد اقدام به سفر می کردند و یا از شهرها فرار می کردند و این روند باعث می شد که بیماری شیوع بیشتری پیدا کند و مرگ و میر هم بیشتر شود، در برهه کنونی باید بدانیم که در تاریخ ما و جهان این روند سابقه دارد و باید در ابتدا آرامش خود را حفظ کنیم و پس از آن دستورات و راهنمایی هایی که به ما داده می شود را رعایت کنیم و سعی کنیم به شایعات توجه نکنیم تا این دوره سخت را پشت سر بگذاریم. ...
بلایا و بیماری های واگیردار در ایران به روایت سفرنامه نویسان
اعتباری ندارد. در شرق بر اثر بروز و شیوع این بیماری ها چندان بر مرگ ومیر افزوده می شود که مثلا مناطقی که سی و سه سال پیش طاعون در آنجا بیداد کرده است، هنوز هم دچار کمی جمعیت است و صدمه این گونه بیماری ها و جبران آن بسیار سخت است.(پولاک، 463) در این جا فقط به ذکر یک مورد از هر کدام اشاره می شود. وبا در سال 1236 در خلیج فارس اتفاق افتاد و روزانه 1500 نفر را می کشت و ناچارا اجساد آنان را دریا می انداختند ...
روایت هایی کمترشنیده شده از شیوع بیماری در تهران
ناگریز بی توجهی مطلق به تمام قواعد بهداشتی ... طبق نوشته مورخان، بیماری وبا آشنای دیرسال و بلای جان مردم تهران بود و چند سال یک بار، بویژه تابستان ها، نازل می شد و گروه گروه قربانی می گرفت. درباریان و توانگران و گروهی از مردم که توان فرار داشتند، به ییلاقات می گریختند، شهر می ماند و عفریت مرگ و مردم بی پناه. محمود خان احتشام السلطنه هم در خاطراتش در این باره نوشته است: فرار از ...
قرنطینه در طول تاریخ تا چه میزان موثر بوده؟
بیماری محسوب می شود، قرنطینه شود اما اعتراضات در سراسر این منطقه باعث شد که این قرنطینه در نیمه راه به پایان رسد. در سیرالئون مردم به مدت سه روز در قرنطینه بودند و در آمریکا، پرسنل مراقبت های بهداشتی که احتمالاً با این بیماری در تماس بودند، در تعدادی از ایالت ها تحت قرنطینه 21 روزه قرار گرفتند. تا سال 2016، در مجموع 28 هزار و 652 مورد ابتلا به ابولا و 11 هزار و 325 مورد مرگ و ...
طاعون لیبرال دموکراسی
مقطعی حسن روحانی هم بدان علاقه زیادی نشان داد- از ابتلای محتوم دست کم 70 درصد جمعیت کشورهای شان به این بیماری در یک سال تا 16 ماه پیش رو حکایت دارد و رهبران ناتو شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان وقیحانه و بی هیچ تلاش و مسؤولیت پذیری در جهت درمان مبتلایان فعلی نظریه ایمنی گله ای را سرهم بندی کرده اند که در واقع یک توجیه شبه علمی سخیف برای بی عملی آنها در قبال بیماری و مرگ و میر مردم شان در ابعاد ...
کرونا باعث بازاندیشی در بنیادهای زندگی خواهد شد
بیماری زاییده فهم نادرست انسان در دویست سال اخیر است. یعنی مواجهه ای که انسان با زندگی، مبدا، علم و جامعه پیدا کرد، نتیجه قهری آن چنین اشتباهات مهلکی است که باید سر بزند. بنابراین وقتی انسان عنان اختیار را به دست تکنولوژی داد، طبیعی است که شما شاهد ویرانگری هایی مانند یک بیماری فراگیر باشید. پرسش دوم این است که آیا انسان ها می توانند با این لجام گسیختگی که تکنولوژی پیدا کرد، بر او فائق ...
مراد از تجسم اعمال در آخرت چیست؟ و آیا در این دنیا نیز اعمال، مجسم خواهد شد؟
داشته و عالمان دینی نیز در مورد آن اتفاق نظر ندارد، اما در مجموع سه نظریه را در این زمینه می توان به اندیشمندان اسلامی نسبت داد: 1. انکار تجسم اعمال برخی از اندیشمندان اسلامی بر این باورند که نظریه تجسم، علاوه بر این که مخالف بسیاری از آیات و روایات است؛ از نظر عقلی نیز قابل پذیرش نیست.[2] در رد این نظریه گفته اند؛ تجسم و تمثل افعال و احوال دنیا در آخرت ، می تواند دو حالت داشته باشد ...