کتاب قندیل کوچک غسان کنفانی به چاپ پنجم رسید
سایر منابع:
سایر خبرها
داستان پداگوژیکی ؛ آنتون سمیونوویچ ماکارنکو؛ ترجمه نیره توکلی، انتشارات نیلوفر چرا باید داستان پداگوژیکی ...
می شود بیش از همه به دلیل این تجربه و الگویی است که به عنوان یک رویکرد جدید و قابل توصیه عرضه کرد. هرچند ماکارنکو کتاب های دیگری هم دارد که مانند گفتارهایی درباره تربیت فرزندان به فارسی هم ترجمه شده است، ولی از این کتاب به عنوان کانون اساسی نظام تربیتی او یاد می شود. یادداشت های او که ابتدا در سه دفتر جداگانه منتشر شده بود در سال 1937 در یک اثر یکپارچه به چاپ رسید و به سرعت در کشورهای دیگر ترجمه ...
پساکرونا: از جا کندگی انسان یا لجاجت مجدد با تاریخ؟
...> پی نوشتها: 1) مباحثی در منطق علوم اجتماعی/غلامرضا خدیوی/نشر جامعەشناسان/تهران1390 2) مدرنیت.زمان.فضا/انتونی گیدنز/ترجمە حامد حاجی حیدری/نشراختران/چاپ اول1388 3)دربارەی درد/ارنست یونگر/ترجمە سهیل صفاری/نشر پژواک/چاپ اول1393 4) روزنامە شرق/پنج شنبە28 فروردین1399 ...
ویدیو جنجالی وزنه برداری بهنوش طباطبایی+ فیلم و بیوگرافی
افتتاحیه فیلم سیانور شرکت کرده بود بدون حلقه ازدواج رویت شد. چند وقت بعد هم روزنامه ایران با چاپ گزارشی از نحوه جدایی این زوج، مهر تاییدی به شایعه جدایی شان زد. دراین گزارش آمده بود که در دادخواست طلاق آن ها هیچ دلیلی برای جدایی نوشته نشده و در روز دادگاه هم وکلای شان به نمایندگی از آن ها حاضر شده اند. این طور که در روزنامه ایران آمده بود بهنوش طباطبایی علاوه بر مهریه سنگین ...
اخبار رادیو و تلویزیون| از پخش دعای زمان غیبت در برنامه رمضانی تا تصاویر جدید سریال "پدر پسری"
نیز حدود ده سالی است که تهیه کننده این برنامه ام. وی در خصوص رویکرد و هدف اصلی برنامه توضیح داد: رویکرد این برنامه به لحاظ محتوایی آماده سازی مردم برای لحظات معنوی سحر است؛ در همه این سال ها رویکرد اصلی برنامه همین موضوع ولی با ساختارهای مختلف بوده است. عباسی درباره تغییرات ایجاد شده در امسال گفت: امسال "ماه خدا" از سه استودیوی مختلف و با چهار مجری روی آنتن می رود. هادی صلح ...
علم اسلامی، آری یا خیر؟
، محمد حسین (1384). تفسیر المیزان. ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی. ج. اول. فدائی، غلامرضا (1395). جستارهایی در هستی شناسی و معرفت شناسی. تهران: امیرکبیر. کرمی، محمد؛ دانش شهرکی، حبیب الله (1395).بررسی و نقد نظریه علم دینی عبدالله جوادی آملی. پژوهشهای فلسفی کلامی. 18 (2). 107-128. گیسلر، نورمن (1391). فلسفه دین. ترجمه حمید رضا آیت اللهی. تهران: حکمت ...
نقدهای صریح روزنامه ی دانشگاه آزاد به عوام فریبی رائفی پور
کشوری که بمب اتم ساخته، آیا بعید است ویروس کرونا هم ساخته باشد؟ ماجرا درجایی قابل تأمل است که پذیرش همین فرضیات هم مخاطب را به جای رسیدن به یک پاسخ، در توفانی از تناقضات درگیر می کند. او در یک جا می گوید بحث درباره دست ساز بودن ویروس کمی زود است، ولی بااین حال وقتی مخاطب می پرسد چگونه همه چیز و حتی کرونا را پیش بینی می کنید، مدعی می شود 10 سال پیش پیش بینی کرده که علیه چین یک ویروس می سازند! او ...
که آواز او در جهان فرخ است
، نسخه های خطی منحصربه فرد در کتابخانه فرخ، اعطای دکترای افتخاری از سوی دانشکده ادبیات مشهد به فرخ در سال 1353 به پایمردی استادان دکتر غلامحسین یوسفی و دکتر جلال متینی، تقدیر از اقدام ارزشمند فرخ در اهدای کتابخانه شخصی اش به دانشکده ادبیات مشهد و رونمایی از کتاب روشنان دانشگاه ویژه استاد محمود فرخ شامل یادداشت های و شعر های تقدیمی و بازنشر برخی مقالات و اشعار استاد به همراه تصاویر و اسناد مربوط به ...
آموزش غمگین با اپلیکیشن شاد: مشکلات کوچ اجباری از تخته سیاه به فضای مجازی
آموزشی دیگری پیچید. در این شماره نظرات تعدادی از والدین دانش آموزان را در خصوص مشکلاتی که برای آموزش از طریق اپلیکیشن شاد دارند را جویا شدیم. آموزش تخصص می خواهد محمدی: بنده دو فرزند دانش آموز کلاس اول و پنجم دارم. اولا اینکه آموزش وظیفه ای تخصصی است و معلمان آموزش دیده اند و این وظیفه را پدر ومادر نمی تواند ایفا کند. ثانیا اینکه تلاش می کردیم فرزندانم با تلفن همراه کمتر ارتباط ...
نسخه تجویزی رومن پوئرتولاس؛حذف مرزها و قهرمان سازی برای مردم جهان
مورداشاره شد. در هر دو رمان که پیش تر بررسی شان کرده ایم، مسائل مربوط به مهاجرت به فرانسه و موضوعات پسااستعماری وجود دارند. *1- مقدمه _ رویارویی با سومین کتاب پوئرتولاس _ داستانی درباره عشق ترجمه فارسی دخترکی که ابری به بزرگی برج ایفل را بلعیده بود پوئرتولاس سال 97 به بازار نشر کشور عرضه شد. همان طور که زمان چاپ کتاب اعلام شد، این نویسنده جوان فرانسوی، سومین کتاب خود را برای ادای ...
سفارش نمایشنامه های جدید کانون با محوریت "فرهنگ فولکلور" و "آیین های ایرانی"/ قندیل به چاپ پنجم رسید
.... وی خاطرنشان کرد که این آثار پس از دریافت به مرکز تولید تئاتر کانون سپرده خواهد شد و از کارگردانانی که در حوزه تئاتر کودک و نوجوان می توانند آثار موفقی را برای سالن های تئاتر کانون تولید کنند، دعوت خواهد شد. قندیل کوچک غسان کنفانی به چاپ پنجم رسید کتاب قندیل کوچک به نویسندگی غسان کنفانی و ترجمه غلامرضا امامی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و ...
کتاب مسابقه دات کام بازنشر شد
کتاب مسابقه دات کام به نویسندگی حسین بکایی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ سوم رسید.
1 اردیبهشت سالروز درگذشت سهراب سپهری
همراهِ داریوش آشوری به ترجمهٔ پاره هایی از مقالات و نمایشنامه های ژاپنی از روی نسخهٔ فرانسوی کمک کردند که در سال 1343 در کتابِ نمایش در ژاپن بهرام بیضایی چاپ شد. سهراب هنرمندی جستجوگر، تنها، کمال طلب، فروتن و خجول بود که دیدگاه انسان مدارانه اش بسیار گسترده و فراگیر بود. از این رو آثار وی همیشه با نقد و بررسی هایی همراه بوده اند. برخی از کتاب های او چنین می باشند: تا انتها حضور ، سهراب مرغ ...
پیام همدلی و انسان دوستی سعدی برای جهانیان
ارزیابی می کنید؟ براساس آمار کتاب های منتشر شده روشن است که در یک سال گذشته بیش از 219 عنوان کتاب در شمارگانی حدود 220 هزار نسخه درباره سعدی و آثار وی منتشر شده و نشان دهنده این است که برخی سال ها افتی در این زمینه داشتیم، اما در مجموع تیراژ قابل توجهی از آثار سعدی منتشر می شود. همچنین سعدی پژوهان بسیاری در دو دهه اخیر کتاب ها و مقالات گوناگونی را درباره سعدی نوشته اند که هم در شرح ...
شجاعت از ویژگی های بارز برادرم بود
مجروح شدم و از جبهه به کهنوج بازگشتم، علی یک شب با ما بود و فردای آن روز رفت و وقتی ما به کرمان بازگشتیم به طور ناباورانه شنیدیم که او شهید شده است. از این اتفاق بسیار شکه شدیم، با اینکه پدر و مادرم با حضور ما در جبهه مخالفتی نداشتند اما خانواده سال ها به خاطر شهادت برادرم داغدار بود و هنوز هم با این مساله کنار نیامده اند. غلامرضا، برادر دیگر شهید درباره ی حس و حال آن روزها گفت: علی رغم اینکه ...
از تاسیس حزب خلق مسلمان تا استعفا/ روسفیدی در فتنه88
که او در نشریه الهادی دارالتبلیغ، گفت و شنودی مبسوط با آیت الله شریعتمداری درباره ولایت فقیه انجام داد که در عداد اسناد مهم زندگی وی به شمار می رود. این گفتگو توسط آیت الله محمد علی تسخیری تعریب و منتشر شد. همانگونه که اشارت رفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خسروشاهی با همراهی چند تن از دوستان قدیم و همکاران دارالتبلیغ، به تأسیس حزب خلق مسلمان دست زد. این گروه در آغاز مورد حمایت آقای ...
اقبال لاهوری، احیاگر سترگ افکار دینی در مشرق زمین
می آموخت، شب ها درس های خود را پرتو نور شمع می خواند و به خاطر می سپرد. استاد او خواست غیر از آموزش های دینی، آن کودک را با آموزش علوم جدید هم آشنا کند که با موافقت پدر اقبال، استاد او را به آموختن ادبیات فارسی، اردو و عربی وادار کرد. اقبال بسیار باهوش و زیرک بود و آموزش این دوره را تقریبا به مدت سه سال به پایان رسانید و با درآمد کمی که از مغازه پدر به دست می آورد، زندگی ساده ای را سپری می کرد. او ...
بهار در میانه سنت و تجدد
شی از عمرش را در تبعید به سر برده و بخشی را نیز در زندان مانده است. در همه این فراز و نشیب ها، اما او هرگز دست از شاعری بر نداشته و همواره در مقاطع مختلف زندگی اش چه در سختی و چه در آسانی شعر می سروده و به هر ترتیبی شده آن ها را منتشر می کرده است. به غیر از مکتوبات شعر او، کتاب های مختلفی درباره زبان و ادبیات فارسی به رشته تحریر درآورده که در دوران حیات خود به چاپ رسانده است. سرانجام بهار اول اردیبهشت 1330 هجری شمسی در تهران بدرود حیات گفت و زندگی پر پیچ و خم خود را ترک کرد. در ادامه در سه نوشتار از سه منظر به بخشی از جن ...
درَنگی در داروخانه حکیم خندان سعدی شیرین زبان/حبیب اله مستوفی
عزالی را ” امام مرشد ” نامیده است،هم از این روست که در باب تعلیم فرزندان معتقد است که باید در کودکی، حتی اگر اسباب راحتی آنها هم فراهم باشد سختی را تحمل کنند تا نا آزموده با مشکلات احتمالی آینده روبرو نشوند. بخُردی دَرَش زَجر و تعلیم کن/به نیک و بدش وعده و بیم کن بیاموز پرورده را دست رنج/ وگر دست داری چو قارون به گنج بسا روزگاران که سختی بَرد/پسر چون پدر نازُکَش پرورد ...
سپهری، مشهور در جهان و مهجور در وطن
برخی شخصیت ها در زمان حیات و برخی پس از درگذشت شان شناخته شده اند اما سهراب سپهری به عنوان شاعر و نقاش، یکی از هنرمندان برجسته ای بود که به جایگاهی درخور نرسید؛ اگرچه در زمان حیات و سپس مماتش تا حدودی مشهور شد اما همچنان جان کلام اش بین عموم مهجور مانده است. سهراب سپهری، شاعر و نقاش کاشانی 15 مهر 1307 در خانواده ای اهل فرهنگ و هنر دیده به جهان گشود و دوران دانشجویی نخستین مجموعه شعر نیمایی با عنوان مرگ رنگ را منتشر کرد و سال 32 با دریافت نشان درجه یک علمی دانش آموخته شد و سپس دومین مجموعه با عنوان زندگی خواب ها را نیز انتشار داد. نشانی، صدای پای آب و مسافر از معروف ترین سروده های این شاعر کاشانی است و از میان آنها صدای پای آب، یکی از بلندترین شعرهای نو به زبان پارسی به شمار می رود. بسیاری بر این باور هستند که سپهری را می توان یکی از نمونه های بارز هنرمندان معاصر پرورش یافته مکتب ایرانی- اسلامی برشمرد که تکلف و تصنع امروزی چه در قلم نقاشی و چه زبان شعرش جایی نداشت. شاید این ویژگی برجسته باشد که او را از سایر هنرمندان معاصرش متمایز کرده باشد و شاید همین بی تکلفی موجب ایجاد فاصله با مخاطب مجذوب دنیای هزار سودای امروز شده و شرایطی را ایجاد کرده که در مجموع سپهری با وجود مشهور بودن، تا حدودی جان کلام اش در میان نسل جوان مهجور بماند. سید علی اصغر صائم کاشانی متولد 1331 که از سال سوم ابتدایی سرودن را آغاز کرده و تا کنون 15 مجموعه شعر و 65 کتاب تحقیقی و ادبی به چاپ رسانده و جزء معدود شاعران هم دوره سپهری است که در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا به بیان برخی ویژگی های این شاعر کاشانی پرداخت. وی در پاسخ به پرسشی در مورد خانواده سپهری اظهارداشت: پدرش اسدالله خان سپهری و پدر بزرگش نصرالله خان سپهری نخستین رییس تلگرافخانه کاشان بود و مادرش نوه مالک المورخین، فرزند لسان الملک سپهر بود که بزرگ ترین تاریخ نویس در دوره ناصری به شمار می رفت و نام خانوادگی سهراب از اینجا می آید. صائم کاشانی افزود: خانه پدری سهراب محدوده درب عطا بود و ما در همسایگی آنها بودیم اما بعدها خانه را فروختند و به تهران رفتند؛ همان زمان سفری به چندین کشور مختلف از جمله ژاپن و هند داشت و در آیین های گوناگون تحقیق کرد. وی بیان کرد: هنگامی که دوباره به کاشان بازگشت ابتدا در مهمان سرای شربتی سکونت داشت و پس از چند صباحی یکی از دوستان خانه ای در ابتدای خیابان امیرکبیر اختیار کرد؛ سپس در کوچه عوارضی یا حکیمی واقع در خیابان 22 بهمن جایی را اجاره کرده بود و همه دارایی اش شامل فرش حصیر اتاق، پرده ها گونی و پشتی های پر شده از کاه، یک چراغ خوراک پزی سه فتیله ای در کنار یک فلاسک و چند استکان بود. این شاعر کاشانی با تاکید بر اینکه تنها عده ای انگشت شمار از دوستان سپهری به دیدارش می رفتند، اضافه کرد: البته با وسایل نقاشی اش چون سهراب به واقع نقاش زبردستی بود اما خب آن زمان چندان مشهور نبود و بنا بر این برخی ادعاها در مورد او دقیق نیست؛ منزوی بود و از این رو در زمان حیات چندان شناخته نشد. وی تصریح کرد: عرفان سپهری بود که موجب شد تا شهرتش جهانی شود وگرنه او اهل این شهرت و حتی مصاحبه یا سخنرانی نبود. صائم کاشانی با اشاره به سبک شعری سپهری تشریح کرد: او پس از حدود 22 یا 23 سالگی بود که به سمت شعر نو رو آورد وگرنه پیش از آن کتاب در کنار چمن را داشت که پس از انتشار به سرعت از بازار جمع آوری کرد؛ سروده هایی در سبک ایرج میرزا هم داشت اما پس از آن راه خود را در شعر تغییر داد و آن دوران برای حضور در مجامع ادبی هم صرافت چندانی نداشت. به گفته وی، بیشتر شاعران نوپرداز البته به نوعی دانسته یا ندانسته پیرو سپهری هستند و دیگر چندان کسی نیما، فروغ و اخوان و شاملو را دنبال نمی کند. این شاعر افزود: جوانان ما به نرمی، زلالی و صافی شعر سهراب تا حدودی پی بردند و برخی دانشجویان و علاقه مندان بیشتر هم تلاش دارند مانند او بسرایند که البته توصیه می شود با توجه به اینکه پیش تر نمونه هایی از سوی سهراب سپهری داشتیم، چنین سروده هایی مانا نیست و باید به دنبال مضمون های جدید رفت. طنین عرفان در وسعت اندیشه سپهری وی در مورد تمایز سپهری و مفاهیم نهفته در بین سطورش ادامه داد: عرفان و خداپرستی یکی از مهم ترین ویژگی های شعر سهراب بود که چندان به آن پرداخته نشده است؛ در حالی که انسانی مذهبی بود و اگر شاید چندان مسجد نمی رفت اما 10 شبانه روز هم با او همنشینی داشتیم، یک غیبت یا تهمت نمی شنیدیم و هرگز صحبت دیگران را نمی کرد. این استاد ادبیات گفت: طنین عرفان در وسعت اندیشه سهراب جاری بود؛ هنگامی که شاعر می گوید، من مسلمانم باور خود را فریاد می زند اما برخی سهراب پژوهان به او گرایش های دیگری را نسبت می دهند. وی افزود: قبله ام یک گل سرخ گل سرخ مظهر زیبایی طبیعت و ذات خداوند متعال است و در کنار سایر مصرع ها مانند جانمازم چشمه، مهرم نور، دشت سجاده من مفاهیمی هستند که ژرفای باور مذهبی شاعر را می رسانند. صائم کاشانی اظهارداشت: زبان سهراب که می گوید من وضو با تپش پنجره ها می گیرم حتی به تاریخ آن روزگار هم اشاره دارد؛ زیرا پنجره بسته علامت سکوت و اختناق و باز بودنش علامت آزادی است و وضو گرفتن به معنی پاک شدن و در واقع شاعر بیان می دارد که من هنگامی تطهیر می شوم که بتوانم حرف دلم را بزنم و اختناق به پایان برسد اما برخی از تحلیل و درک این پیام ها غافل هستند. وی تاکید کرد: باید اهل فن این بیت ها را معنا کنند وگرنه سهراب حتی یک مصراع بدون مفهوم ندارد. این شاعر کاشانی با بیان خاطره ای از سفری کوتاه با سپهری و راز و نیاز او در دل طبیعت تصریح کرد: امروزه برخی به جنگل ها رفته، گل ها را لگد می کنند یا روی درخت یادگاری می نویسند که نشان می دهد در واقع چنین افرادی بویی از خداشناسی و عرفان نبرده اند. وی تشریح کرد: اینکه سهراب می گوید زندگی خالی نیست، به واقع زندگی پر از زیبایی، مفهوم و معناست؛ ما به زندگی بدبین هستیم و با دست خودمان آن را به جهنم تبدیل می کنیم. چنان که امام محمد و احمد غزالی در علم اخلاق هم نظر و بر این باور هستند که ما هم می توانیم در بهشت زندگی کنیم و هم در جهنم و از این زاویه اگر از پیشرفت دیگران خوشحال شویم در بهشت زندگی می کنیم و اگر دچار کینه، حسد و انتقام جویی باشیم در جهنم هستیم. این استاد ادبیات همچنین بیان کرد: در دل من چیزی است مثل یک بیشه نور، مثل خواب دم صبح، و چنان بی تابم، که دلم می خواهد، بدوم تا ته دشت، بروم تا سر کوه، دورها آوایی است، که مرا می خواند این آوایی که سهراب را می خواند آوای آسمانی است. وی نوآوری در شعر، عرفان و خداشناسی سپهری را ستود و افزود: کسی در چندین کشور جهان گشت و گذار داشته و باز می گوید اهل کاشانم، پیشه ام نقاشی است، گاه گاهی قفسی می سازم با رنگ، می فروشم به شما، تا به آواز شقایق که در آن زندانی است، دل تنهایی تان تازه شود این همه حرف تازه با فروتنی که در ذات سهراب است، نشان از ژرفای باورهای او دارد. صائم کاشانی با اشاره به 50 سال تجربه کار خود در زمینه شعر و ادبیات فارسی اظهارداشت: نیما یوشیج (علی اسفندیاری) پدر شعر نو است اما سهراب نگاهی دیگری دارد و لطافت، ظرافت، عرفان در سخن، بدون تکلف و تصنع سرودن وجه تمایز او به شمار می رود و نشان می دهد که این شعرها نوعی الهام بوده است. وی تصریح کرد: برخی شعرهای امروزی به دل نمی نشیند که ناشی از تصنع و تکلف است؛ شاید شخصی حتی استاد ادبیات هم باشد اما در واقع آنچه می گوید، نظم است و واژه ها و اوزان را در قالب می ریزد؛ این سروده ها جوششی نیست و بیشتر کوششی است در حالی که شعر سهراب جوشیده از درون بود یا به قول ملک الشعرای بهار ای بسا شاعر که اندر زندگی نظمی نساخت و ای بسا ناظم که اندر در زندگی شعری نگفت . سپهری؛ مهجور در موطن صائم کاشانی در مورد مهجور ماندن سهراب سپهری نیز گفت: شناساندن او باید از زادگاهش آغاز می شد که اقدامی صورت نگرفت. وی افزود: خانه پدری سهراب و محل سپری کردن دوران کودکی و نوجوانی اش، نرسیده به میدان درب عطا میدان بونصر شیبانی سابق بود که می توانستند با نصب مجسمه ای به نام سپهری نام گذاری کنند که با تاسف پس از سال ها خیابان یا کوچه ای را در نقطه ای مهجور نام گذاری کردند. این استاد ادبیات با اشاره به تجربه حضور و تدریس خود در چندین دانشگاه از جمله در کشور ژاپن تصریح کرد: استادان و دانشجویان آنجا بیش از ما سهراب را می شناختند، در حالی که امروز جوانان ما جز یک نام، آشنایی چندانی با این شخصیت فاخر یا حتی شخصی مانند کمال الملک ندارند. وی همچنین اظهارداشت: با توجه به اینکه نگهداری آثار برجا مانده از سپهری مشکل بود، خانواده او دهه هفتاد در دیدار چند نفر از مسوولان پیشنهاد داد که لوازمش به موزه ای در کاشان انتقال یابد اما موضوع پیگیری نشد. صائم کاشانی اضافه کرد: یک شب حتی خانم پروانه سپهری در تماسی تلفنی گفت که اینها قول پیگیری دادند اما کاری صورت نگرفته و چندتا از تابلوها در حال خوردگی و از بین رفتن است؛ در حالی که مسوولان فرهنگی استان کرمان در این زمینه پیشقدم شده بودند. وی یادآور شد: چندین ماه پس از آن هم در نهایت وسایل و اثرها به موزه استاد علی اکبر صنعتی کرمان انتقال یافت و هر سال که در کرمان کنگره ای برگزار می شد که تا حد توان در آن شرکت می کردیم و از جایی که به آثار سهپری اختصاص دادند، بازدید می کردیم که البته همه آثار را شامل نمی شود. این شاعر کاشانی بیان کرد: می شد یکی از خانه های تاریخی را به موزه تبدیل و این اثرها را نگهداری کرد؛ نزدیک به هشت میلیون ریال آن زمان مجموع تابلوها و وسایل شخصی را می شد خریداری کرد، در حالی که چند سال پیش تنها یک تابلوی نقاشی سپهری 18 میلیارد ریال به فروش رفت. وی گفت: در چنین شرایطی است که برخی حتی از روی دشمنی نسبت هایی به سپهری می دهند که به هیچ وجه درست نیست؛ یا برخی به بهانه گرامیداشت از جمله در زادروز و درگذشتش بر سر مزارش با پوشش نامناسب ظاهر می شوند و برخی کارها می کنند که هیچ تناسبی با روحیات و خلقیات این شاعر وارسته نداشت. مرگ رنگ (1330)، زندگی خواب ها (1332)، آوار آفتاب (1340)، شرق اندوه (1340)، صدای پای آب (1344)، مسافر (1345)، حجم سبز (1346)، ما هیچ ما نگاه (1363) و اتاق آبی (1369) از جمله سروده های سپهری هستند که بسیاری از آنها به زبان های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شدند. سپهری در 1358 به بیماری سرطان خون مبتلا شد و سرانجام در غروب یکم اردیبهشت 1359 در بیمارستان پارس تهران درگذشت و در صحن امامزاده علی ابن محمد باقر (ع) در مشهداردهال کاشان آرام گرفت. ...
سعدی شناسی در روز بزرگداشت شیخ اجل
این سلسله ابوبکر بن سعد بود که در سال 623 هجری به امارت رسید و 35 سال حکومت کرد. پدر وی، سعد بن زنگی تبعیت سلطان محمد خوارزمشاه را پذیرفته بود؛ با از بین رفتن خوارزمشاهیان منطقه فارس به سبب تدبیر ابوبکر بن سعد از تجاوز مغول در امان ماند؛ وی با پذیرفتن اطاعت خان مغول، اجازه سلطنت در فارس (یرلیغ) را از جانب اوگتای خان، امپراتور مغول دریافت کرد. بعداً هلاکوخان، سرسلسله ایلخانان، هم حکومت وی را بر فارس ...