سایر منابع:
سایر خبرها
فلسفه بحث درباره امور انتزاعی و بیهوده نیست/وفاداری به خرد
ی اینستاگرام مرکز فرهنگی پخش شد. گفتنی است علاوه بر جوایز نقدی و لوح تقدیر، هر دو رساله توسط نشر هرمس نیز منتشر خواهند شد. در ابتدای این نشست، علی اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی شهر کتاب، اظهار داشت: گفت وگو، طرح پرسش و تحلیل مسائل یکی از مباحث مهم در تاریخ فلسفه است. بایسته است که امروز اصحاب فرهنگ و قلم به تحلیل فلسفی مباحث بیشتر توجه کنند. سنت گرانبار حاصل از روش تحلیل فلسفی را سقراط در ...
کواین و قرائتی تجربی از مقوله معنا
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- حسین شقاقی در کتاب نیهیلیسم معنایی به سراغ استدلال های ویلارد کواین، منطق دان و فیلسوف آمریکایی در حوزه هایی نظیر معنا، ترجمه، یادگیری و تحلیل رفته و بر این موضوع تکیه دارد که مقوله ی نیهیلیسم معنایی نقطه مشترک و پیوند دهنده استدلال های او در زمینه های فوق الذکر است. ویلارد کواین (1908- 2000) شخصیتی مهم در عرصه فلسفه علم است و فعالیت های فلسفی در بیشتر ...
تاملات در فلسفه ویتگنشتاین، به مناسبت انتشار ترجمه های جدید از آثارش
تجربی و آنچه به تصویر درمی آید و گفتنی است مشخص می کند تا راه برای ضمیر مخاطب نسبت به آنچه رازآلودآلود است و اخلاق است باز شود. البته فرقی اساسی بین سخن کانت و ویتگنشتاین وجود دارد. کانت وقتی معرفت را پس می زند تا راه برای ایمان و اخلاق باز شود نمی خواهد از حضور ایمان و اخلاق در آنچه واقعی و عینی در فنومن یا حتا در نومن برای ما سخن بگوید فقط می خواهد این معرفت پدیداری و تجربی را پس بزند و ...
نگاهی به زندگی و پروژه فکری اسماعیل الفاروقی؛ یک عمر در پی اسلامی سازی معرفت
های فلسفی و بنیان های اسلامی، تصریح می کند: اختلافاتی وجود دارد که به هیچ وجه نمی توان آن ها را انکار کرد. تسلیم مطلق نگرش اسلامی در برابر معرفت غربی امری دشوار است . او در ادامه می افزاید: ازجمله این اختلافات، باور و اعتقاد غرب به یکجانبه گرایی علم در حقایق و عدم اعتقاد آن به اینکه امور غیبی یا همان وحی نمی توانند منبعی برای معرفت باشند، است. اختلافات دیگری نیز وجود دارد که ...
بیژن عبدالکریمی: فروپاشی بنیادهای اخلاقی؛ ثمره ظهور مدرنیته / بی اخلاقی پدیده ای جهانی است
سیاسی جدید، سرزمین جدیدی کشف می شود، یعنی ماکیاولی ادعا می کند، همان گونه که کریستف کلمب در حوزه جغرافیا قاره جدیدی کشف کرد، او نیز در حوزه اخلاق و سیاست، قاره جدیدی کشف کرده است. در فلسفه سیاسی جدید، سیاست تلاش می کند از فلسفه فاصله بگیرد و به یک علم بدل شود که از آن به واقع بینی تعبیر می شود. یعنی در فلسفه سیاسی جدید، امر رئال یعنی امر واقعی جانشین ایده آل ها، فضیلت ها و ...
ترجمه کتاب التشکیک علامه بهابادی یزدی منتشر شد
، ما به الاختلاف، عین ما به الاتحّاد است یعنی سبب اختلاف این دو و نیز سبب اشتراک آن ها در مفهوم زمان است. در این نوع تشکیک، اختلاف در مراتبِ ذات است و نه در امور خارج از ذات. در این نوع از تشکیک می توان از اختلاف ذوات در اموری مانند تقّدم، قوّتِ وجود، کمال و اموری از این قبیل سخن گفت. در اینجا اتحّاد و اختلافِ وجودات با یک دیگر در خودِ وجود و مراتب آن است. البته، همان طور که اشاره شد، این به معنای ...
حرم مطهر رضوی نمونه کامل و جامع مکتب هنری در جهان اسلام
آرایه های هنری به کار رفته در اماکن مقدسی چون حرم مطهر رضوی که رهبر معظم انقلاب از آن در این آستان به عنوان یک گنجینه هنری یاد می کنند، موضوعی نیست که بتوان به هنگام صحبت از هنر و معماری اسلامی از جایگاه آن غفلت نمود. فرصت گفت وگو در این زمینه با دکتر حسن بلخاری، نویسنده و پژوهشگر فعال در زمینه فلسفه هنر و زیبایی شناسی که هم اکنون نیز رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران و مدیر گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران هستند در حرم مطهر رضوی فراهم آمد که در دو شماره امروز و فردای روزنامه، این گفت وگو را می خوانید. ...
فلسفه تحلیل زبان متعارف چیست؟
تحلیلی آن ها برخوردار می شویم و بعد با مصادیقی که محل بحث شان بوده است. دوم اینکه قائل شدن به خوانش از زبان اصلی فقط خواصی (نه همه خواص) را بهره مند می کند و این رویکرد ها و فلسفه ها در سطوح مختلفِ اهل نظر مطرح نمی شوند و از آنجا که رویکرد فلسفه تحلیلی گام مهمی در جهت رشد و شکوفایی فکری و به عقیده نگارنده از بنیان های مهم معرفتی در جهت و هم سو با توسعه است، منجر به عقب ماندگی فکری و باز ماندن مجال ...
سراب هایکی برخاسته از بازگشت آرزوی
راستین قائلم و آیندۀ زیست بهینۀ انسان بر کرۀ زمین و حتی آیندۀ زیست نوع انسان را را در گرو آن می دانم. برای تحقق این امر فلسفه و علم در جلوه ها و گستره های گوناگونشان با هم همکاری می کنند: همکاری علوم انسانی و علوم طبیعی در عرصه های گوناگون با فلسفۀ سیاسی و فلسفۀ اقتصاد و انسان شناسی فلسفی و فلسفۀ اخلاق برای شناخت بهینۀ 1) وضعیت کنونی انسان از نظر چگونگی زیست، 2) امکانات موجود او ...
مفهوم و چیستی فرهنگ
. از قابلیت های ذاتی فرهنگ است که درهای دین، فلسفه و علم و هنر به روی انسان گشوده می شود و از طریق آن راه تعالی و بالندگی نوع بشر باز می گردد. فرهنگ مهم ترین وجه انسان و منبع هویت و روح جمعی است و کیستی و چیستی جوامع انسانی را تعیّن بخشیده و قوام می دهد . بر این اساس فرهنگ مجموعه ای از نمادهای مشترک، قابل فهم و غنی از معرفت در میان گروه های کوچک و بزرگ انسانی است ...
جامعه را برای تشخیص صلاح خود از دامنه التهابات دور کنیم
سران دولت ها مخالف مصالح نظام و منافع ملی تصمیماتی را اتخاذ می کنند؛ سؤال این است که در این مواقع تکلیف چیست و چه باید کرد؟ حسب شواهد تاریخی و سابقه موجود پس از انقلاب، از منظر امام راحل(ره)و مقام معظم رهبری، ارجح آن است که امت اسلامی نسبت به حق انتخابی که در قانون اساسی برای امت در نظر گرفته شده است به درستی شناخت داشته باشند و از آن به خوبی استفاده کنند و با این وجود اگر هم این گونه ...
گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب درباره اخلاق سیاسی
کشور تأمین شود و مردم عزیز ایران با تواناییهایی که خدای متعال در جوهر این کشور و این ملت قرار داده، به تمنیّات و آرزوهای مشروع خود برسند، باید همان خط را دنبال کنیم و دین و دنیای خود را از روی آن حکومت، الگو بگیریم: سیاست ناآلوده به اغراض و امیال و شهوات؛ سیاست الهام گرفته از دین و اخلاق؛ سیاستی که در شکل دهی آن، منافع عمومی ملت بر منافع شخصی و گروهی و قومی و منافع بیگانگانی که همه دنیا را برای خود ...
جدول پخش مدرسه تلویزیونی ایران 4 آبان 99/ فهرست برنامه های شبکه آموزش و چهار
انسانی وعلوم ومعارف اسلامی. ساعت 12.15 درس هندسه 1 پایه 10 رشته ریاضی فیزیک. ساعت 12.45 درس آمارواحتمال پایه 11 رشته ریاضی فیزیک. ساعت 13.15 درس هندسه 1 پایه 10 رشته ریاضی فیزیک. شبکه قران ومعارف اسلامی ساعت 11 تا 11.30 آموزش قرآن پایه سوم ساعت 11.30 تا 12 هدیه های آسمانی پایه دوم ساعت 15 درس اخلاق اسلامی 3 پایه 12 رشته ...
در مورد جهان اسلام هم از منظر غرب می اندیشیم
شناسانه در مورد دنیای اسلام ساکت مانده باشد، ما نیز ترجیح می دهیم سکوت اختیار کنیم و نسبت به رصد و تحلیل آن عملاً اقدامی نکنیم. این غفلت بزرگ نه فقط در میان ایرانیان بلکه کم و بیش در سطح جهان اسلام و در برخی کشورهای اسلامی نیز صادق است. مثلاً در موضوع سلامت انتظار می رفت اگر در ایران و فرهنگستان علوم پزشکیِ آن به این مسئله پرداخته نمی شود و ریاست محترم آن با تعجب از واقعیات مربوط به سلامت در ...
علوم انسانی سوژه های اهلی شده است/ جامعه ایران آبستن کتاب های اصیل است
...، خط قرمز و تابو محسوب می شود. این موضوع علوم انسانی و اجتماعی را مسلوب الاختیار کرده است. در این حوزه مساله این نیست که آزادی انتشار و تالیف ندارید البته این مشکل وجود دارد اما مساله اصلی این است که دلیلی برای انتشار نمی بینید! چون اساسا اختیار معرفت شناسی برای شما قائل نمی شوند که شما بر آن اساس بتوانید عالم و آدم را توضیح دهید و تحلیل کنید. اساسا معرفت علوم انسانی مدرن در این حوزه ...
آیت الله فاضل لنکرانی: حاج آقا مصطفی خمینی نخستین کسی است که تفسیر را به عنوان یک علم معرفی کرده است
تک علوم تفسیری تسلط کامل داشت و در هر رشتهای وارد می شد، عالم همان فن به شمار می آمد. شاید بتوان گفت پیش از تفسیر ایشان، تفسیری نداشتیم که قرآن را از منظر علوم مختلف مانند علم خط، علم لغت، علم صرف، علم قراة، علم حکمة، علم فلسفه، علم معانی و بیان، علم حروف و اعداد، علم اسماء و عرفان، علم اخلاق و علم اصول مورد بررسی قرار دهد. در واقع حاج آقا مصطفی در تفسیر هر آیه به ابعاد مختلف علمی آن میپرداخت ...
مروری بر نظریه یک فیلسوف بریتانیایی؛ رابطه میان اخلاق و ادراک حسی چیست؟/ دو چهره طبیعت گرایی
برابر استدلال هایی که اظهار می کنند این تمایل علی الاصول تضمین نشده یا ناموجه است، همان قدر به صورت طبیعی در امان است که تمایل طبیعی ما برای باور به وجود اجسام در برابر استدلال هایی که اظهار می کنند این تمایل علی الاصول غیر یقینی است. تا اینجا روش طبیعت گرایانه ما در برابر شکاک اخلاقی، مشابه روش طبیعت گرایانه ما در برابر شکاک در مورد وجود جهان خارجی بوده است. اما پیچش یا پیچیدگی ای را در ...
جُستاری در باب مواضعِ شیخ مفید نسبت به محدثان/ مهدی قندی
مختلفی ذکر شده و یکی از آنها اشاره به همان معنایی دارد که مورد توجه صدوق بوده است. نمونه دیگری از این رویکردهایِ شیخ مفید، نوعِ مواجه ی وی در تحلیل روایات عالم ذر است. شیخ مفید علیرغم وجود روایات فراوان درباره تحقّق عالم ذر و معرفی خداوند در آن عالم به ارواح، منکر وجود چنین عالمی است. مهمترین استدلال او در این باره آن است که ما هرگز عالم مزبور را به یاد نمی آوریم؛ در حالیکه همه ی دوره ...
در نشست تحول در حوزه مطرح شد: پس از ده سال (53) | رفیعی: حوزه جایگاه اجتماعی برای طلاب و اساتید خود نمی ...
...، وضعیت امروز حوزه در چه مرحله ای است؟ حجت الاسلام والمسلمین رفیعی: ما باید حوزه را به سمت مدارس تخصصی هدایت کنیم؛ اما با این رویکرد: 1. شبکه استعدادسنجی را در حوزه داشته باشیم 2. زیرساخت این کار را داشته باشیم 3. برنامه داشته باشیم. اساس در حوزه های علمیه، مسئله تربیت و اخلاق است و حتی در واقع از علم هم مهمتر است؛ لذا ما در مسئله تهذیب و تربیت رویکردمان چه نوع ...
مضامین اخلاقی و اگزیستنسیلِ قرآن(1)
البته چون بحث از کل سوره های قرآن بوده، طبیعتاً به همه آیات پرداختیم. فی المثل به سوره یوسف هم تحت عنوان قصه یوسف پیامبر یا داستان یوسف پیامبر در پنج شب پرداختیم. در ماهِ رمضانِ یک سالی از همین سالهایی که تورنتو نشین شده ام، آن را به بحث گذاشتیم. به همین علت ترجیح دادم به جای شرح یک سوره -که در جای خود مبارک و نیکو است-، به شرحِ مضامینی از قرآن که متضمن مؤلفه های اخلاقی و اگزیستنسیل است بپردازم. بحث امروز را با پار ...
سختی ها و راه کارها در سیره امام عسکری(ع)
... امعان نظر به شبهه های دینی و شرائط فرهنگی خلیفه عباسی دستور داد مردم سه روز برای باران بیرون بیایند اما بارانی نیامد. پس از مسلمانان، مسیحیان به همراه یکی از راهبان خود بیرون آمدند، همین که راهب دستش را به سوی آسمان دراز می کرد، باران دانه درشت می بارید؛ روز دوم نیز به همین منوال گذشت. در نتیجه بعضی از مسلمان های جاهل به شک افتادند و بعضی از دین برگشتند، این مساله برای خلیفه گران ...
شماره 98 فصلنامه نقد و نظر منتشر شد
...> برهان در فلسفه کانت علی لاریجانی چکیده: در اندیشۀ کانت، برهان به معنای واقعی کلمه در شناخت فلسفی وجود ندارد و تنها در شناخت ریاضی جاری است. وی دلیل این امر را در شهودی بودن دلایل ریاضی می داند و معتقد است که یک دلیل یقینی، تنها تا آنجا که شهودی است، برهانی می باشد؛ بنابراین باید دید شهود از نظر کانت چیست و چه نسبتی با برهان واقعی در اندیشه وی دارد؟ بنابراین مقاله حاضر با روش ...
واکاوی شخصیت شهید مصطفی خمینی؛ از ویژگی های اخلاقی تا رویکرد تفسیری
معتقد است که همه این تفاسیر را می توان پذیرفت. لذا در عرصه تفسیری کار خوب و قابل استفاده دارد. همچنین در حکمت هم مطالب خوبی بیان کرده است؛ مثلاً در بحث علم انسان به خارج ذهن نکته ای بیان کرده و گفته که علم به خارج فراتر از علم حضوری و از نوع علم به معلول از طریق علم به علت است که بالاترین درجات علم است. ما چون فعل و امر خدا هستیم به ذات خدا متصلیم و اتصال ما به خدا سبب می شود ...
کتاب پدیدارشناسی منتشر شد
ویژع روشن و مرتبط از مهم ترین دغدغه هایی است که مدنظر هوسرل، هیدگر، و مرلوپونتی است. یک تمایز مقدماتی دیگر می تواند مفید باشد. همان گونه که می دانیم، فلسفه انگلیسی زبان بیش از نیم قرن است که بین به اصطلاح رویکردهای تحلیلی و قاره ای ، بخش بندی قائل شده است. برخی فیلسوفان در هر کدام از طرفین این بخش بندی برای تحسین یا نکوهش تمامی سنت پدیدارشناسی به طور یکجا، می خواهند که آن را با رویکرد ...
مطالعات فقه معاصر در گام پنجم
میان مسلمانان پدید آمد و هر یک از این دو علم، مسائل و موضوعات خاصی را به خود اختصاص دادند. لکن آنچه قبل از ورود در هر علم و مسائل آن لازم می باشد شناخت مبانی و منابع و نیز روش هایی است که یک علم از آن بهره گرفته و به دستیابی و تحلیل مسائل و موضوعات خود پرداخته است. این پژوهه به بررسی مقایسه ای این دو مؤلفه مهم −مبانی، روش− در دو دانش فقه و اخلاق پرداخته و حدود هر دو را آشکار کرده تا حریم هر یک ...
روش تاریخ پژوهی شهید صدر جلوی سوءاستفاده های مقطعی از تاریخ را می گیرد
بیانات آیت الله علوی بروجردی، باید گفت تعابیر ایشان از زوایای مختلفی قابل بررسی است؛ مثلا از زاویه فلسفه علم و بحث های معرفت شناسی ایشان می گوید که اسلام نمی تواند اقتصاد داشته باشد، چون بیشتر از 20 قاعده تاسیسی ندارد. خب کسانی که درباره مکاتب علمی مطالعه کرده اند، می دانند که اساسا مکاتب در پایه های اساسی خود، گزاره های فراوانی ندارند. مگر اقتصاد آزاد که جناب علوی بروجردی آن را به عنوان اقتصاد عقلایی ...
سخنان شمس و مولانا به معنی خوارداشت علوم طبیعی و علوم عقلی نیست
استفاده کرده است یا نه. از نظر شمس، دو راه برای رسیدن به حقیقت وجود دارد: باز شدن دریچه های دل و یافتن حقیقت از طریق کشف و شهود عارفانه و دیگر تحصیل علم. راه نخست برای افراد امی هم باز است و ممکن است کسی بدون کمترین مطالعه ای از این راه به مقصود برسد و راه دوم که بر اهل علم گشوده است، نیز بدون تزکیه نفس جواب نمی دهد. از سخنان شمس درباره ی محتوای آموزشی می توان به صراحت دریافت که مهم ترین و بلکه تنها ...
تحلیل موحدانه از حوادث تلخ در خلقت
اما برای عموم جامعه سودی ندارد. دوم نگاه اخلاق مدارانه: حوادث روزگار نتایج اعمال و معاصی بشر است. تا جایی که فرمودند: گناه جدید بلاء جدید را همراه خواهد داشت. مشکل این نگاه هم این است که؛ این نگاه کلیت ندارد، چون اولا؛ ممکن است، ابتلاء و یا بلاء جدید فقط برای عامل آن گناه باشد و نه سطح عموم جامعه. و ثانیا؛ چطور برخی از بد رفتاران در امنیت و نعمت اند!؟ ...