سایر منابع:
سایر خبرها
علوم انسانی اسلامی: محال اندیشی یا واقع بینی؟
دنبال شناخت آن به انسان است. علم مرتبه اولی صرفاً وجه توصیفی دارد به این معنا که واقعیت چیست و می تواند بر مسیر صواب یا غیر صواب باشد. پایا افزود: علوم انسانی و اجتماعی از یک وجه علم و از وجه دیگر تکنولوژیست. علوم انسانی از وجه علمی بیان می کند که مقصود از وضع انسانی سپهری است که انسان ها با پیرامون شان تعامل دارند اما کارکرد کل تکنولوژی های انسانی و اجتماعی کنترل و تغییر است. این ...
در مدرسه علمیه کوثر علی آباد کتول مطرح شد: اسلام پرچم دار کتاب و کتابخوانی است
وجه تمایز انسان و حیوان دانست و فلسفه دین و نبوت را بیرون آوردن بشر از جهل و نادانی معرفی کرد که این مقام جز با کسب علم حاصل نمی شود. وی با اشاره به عبارت وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ در آیه 191 سوره آل عمران، خاطرنشان کرد: صاحبان خرد مرتکب عملی نمی شوند که بعداً از آن توبه کنند، بلکه در زمان حاضر، فعلی را انجام می دهند که قرار بر تداوم آن دارند و دائم در حال ...
مواضع پیش روی کتاب های آموزشی
فضائل اخلاقی و انسانی هستیم. بر مبنای این فطرت همه انسان ها، عدالت را می ستایند و از ظلم و تبعیض بیزارند. در واقع تمام این عوامل به قابلیت های ذاتی بشر باز می گردد. در این راستا حضرت آیت الله جوادی آملی می فرمایند، تمامی این مباحث علوم میزبان هستند، به این معنا که انسان این مباحث را می داند و در ذات او وجود دارد. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: در این مسیر، ذات انسان ...
کتاب موسیقی کبیر فارابی اعجاب آور است
. زیرا زمینه فکری آن است و قابل طرح و بحث است یا بگوید مُثُل را تعبیر به علم خدا و اصول پایدار و لایتناهی و لایتغیر خداوند. برای اینکه اصل این بود که لازمه این طرز تفکر این است که این جهان مادی یک پشتوانه معنوی داشته باشد. حال در هر جایی که هست! در آن جهان یا عالم بالا! فرقی نمی کند. در نتیجه وقتی اصل حفظ شود، مُثُل معنا پیدا می کند و فقط اسمی که روی آن گذاشته می شود فرق می کند. مُثُل یا عقول یا ایده ...
عبداللهی: چون در مقام اندیشه حریف علامه مصباح نمی شوند، افترا می زنند
اینکه بنده بخواهم پاسخ بدهم کسانی که سابقه همراهی با حضرت آیت الله مصباح را داشته اند و در آن دوران حاضر و ناظر بوده اند، پاسخ داده اند و گفته اند که این ادعاها چقدر دور از واقعیت و در حقیقت تهمت و افتراست. در واقع این طور عرض کنم که یکی از ویژگی های بارز جناب آیت الله مصباح به اعتقاد بنده تطابق عمل و نظر در شخصیت ایشان است. یعنی ایشان در مقام عمل و کنشگری سیاسی-اجتماعی و ایفای نقش در ...
سیاوش طهمورث: با مراجعه به مراکز سلامت و کمک گرفتن از پزشکان، از سلامت خود لذت ببرید
به مناسبت هفته ملی دیابت، دومین همایش هنرمندان حامی سلامت سه شنبه 25 آبان 1400 در مرکز خدمات جامع سلامت میثم برگزار شد، سیاوش طهمورث هنرمند حامی سلامت با تأکید بر توجه به توصیه پزشکان گفت: انسان ها با استفاده نادرست از طبیعت به عالم هستی خسارت می زنند و به آن خیانت می کنند و به همان نسبت به بدن خودشان آسیب می زنند. باوجوداینکه ساختار بدن انسان به گونه ای است که در برابر عوامل مختلف مقاومت می کند ...
استاد دانشگاه آمل در جمع بانوان طلبه: علامه حسن زاده آملی عالم در تمامی علوم بود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، دکتر مهدی مهدوی در نشست "شخصیت شناسی و معرفی آثار علامه حسن زاده آملی" در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) آمل، بیان کرد: علامه حسن زاده آملی ذو الفنون بودند، یعنی در علوم مختلف همچون فلسفه، ریاضی، ادبیات، طب، نجوم، تفسیر و ... عالم و توانمند بود و هرکس آثار این مرد بزرگ را بخواند، پاسخ تمام شبهات خود را خواهد یافت. وی اظهار کرد: آثار علامه حسن ...
اعلام جزئیات همایش ملی علامه مصباح یزدی؛ فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی
شفقنا- جزئیات برگزاری همایش ملی علامه مصباح یزدی فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی اعلام شد. به گزارش شفقنا از رسا، مؤمنی امروز در نشست خبری همایش ملی علامه مصباح یزدی فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی، اظهار داشت: علامه مصباح یزدی یک اسلام شناس به تمام معنا بود و ما با شخصیتی روبه رو هستیم که شاگرد بزرگان حوزه علمیه بودند. او ادامه داد: این فیلسوف بزرگ تسلط مناسبی بر علوم انسانی مدرن ...
فارابی نمی تواند مؤسس حکمت طبیعی باشد
به گزارش ایکنا، مراسم بزرگداشت حکیم فارابی در روز جهانی فلسفه، امروز، 30 آبان ماه با سخنرانی جمعی از اندیشمندان، به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و به صورت مجازی برگزار شد؛ در ادامه مشروح سخنان، غلامحسین رحیمی، معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را می خوانید؛ همه فارابی را به عنوان بزرگترین حکیم قرون سوم و چهارم هجری می شناسند. همچنین به حق، اثرگذاری فارابی در حکمت نظری و عملیِ دانشمندان و حکمای بعد از او شایسته این شهرت است و البته او را معلم ثانی و بن ...
آیت الله مصباح نسبی بودن ارزش ها را قبول نداشت
شد و این نرم افزار براساس غایات وجودی باید چفت و بند شود. این نرم افزار باید در راستای تأمین نیازهای فطری انسان سازمان بگیرد. پس از منظر آیت الله مصباح، هنجارها، فرهنگ و ارزش ها مطلق هستند و نسبی نیستند که در فرهنگ های مختلف تفاوت داشته باشند. پس وقتی نفس الامر مشترک انسانی داریم، امکان نقد اجتماعی هم معنا می یابد و می توان کنش و ارزش های اجتماعی را براساس این معیار نقد کرد. همچنین عقلانیت نقد ...
فارابی شناسی در قزاقستان اهمیت و ارزش بسیاری دارد
خوشبختی برسیم. یعنی خوشبختی از طریق کسب علم و دانش میسر می شود. فارابی به نکته خوبی اشاره می کند که هر کسی که علم و تحصیلات عالی دارد اگر اخلاق بدی داشته باشد، هیچ فایده ای ندارد و این انسان نمی تواند خود را به عنوان یک دانشمند و فردی عالم مطرح کند. چون که علم و دانش ما را تربیت می کند و ما را خوش اخلاق تر می کند و انسانیت ما بیشتر می شود. این دو مطلب در آثار فارابی به طور متعدد تکرار می شود و بسیار ...
جوانان نهضت احیای آثار فارابی راه بیندازند/ فیلسوفی که مبتکر فلسفه زبان بود
است یا اجتماع مدنی؟ اگر معموره فاضله بخواهد واجد اهل فضیلت باشد، باید چگونه باشد؟ فارابی مسائلی از این دست را مورد توجه قرار می دهد و در حقیقت او حکمت پیامبری داشت. فارابی؛ مبتکر فلسفه زبان فارابی را باید مبتکر فلسفه زبان دانست؛ به این معنا که در دوره اسلام یعنی حدود 1200 سال پیش، مسئله اهمیت و فلسفه زبان را بررسی کرد، زیرا در آن زمان در بغداد مجادلاتی میان نحوی ها و علمای ...
اعجوبه تدریس و احیاگر کتاب
در قرن های بعد، منصبی در آستان قدس به وجود آمد به نام مدرس اول که بسیار مورد توجه بود. مدرسان آستان علمای نام آور دوران خود بودند که باید در حرم مطهر به تدریس علوم دینی می پرداختند. در میان این مدرسان، افراد مشهوری که نامشان در تاریخ باقی مانده است، کم نبوده اند. امروز می خواهم برایتان درباره یکی از این مدرسان عالی مقام که در حدود 97 سال پیش، دار فانی را وداع گفت صحبت کنم؛ مدرسی که تلاش و کوشش او ...
درباره ارزش علم آموزی در اسلام
گردید و پس از پایان دوران جاهلیت و شروع دوران اسلامی، دانشمندان بسیاری در رشته های گوناگون اسلامی تربیت شده و در سده های نخستین (به ویژه سده های چهارم، پنجم و ششم)، مسلمانان پرچمداران علم، دانش و تمدن در جهان آن روزگار بوده و نقش مهمی در گسترش دانش (در زمینه های مختلف همچون لغت، زبان شناسی، پزشکی، ستاره شناسی، فلسفه، منطق، ریاضیات، شیمی، فیزیک، تاریخ، علوم دینی و ...) ایفا نمودند. پس از ...
مرحوم مصباح نگاه نظام واره به علوم انسانی داشت
باشد واجب است. وی این علوم را شامل قرآن و سنت و سیره پیامبر اسلام(ص) و همچنین حدیث و کلام می داند. آیت الله مصباح به صراحت مطالب را مکتوب نکرده است، ولی در عمل این رویه را داشت و شاهد شرایط ورود افراد به مؤسسه آموزشی امام خمینی و سرفصلها و محتواهایی است که تدریس می شود. نادری با اشاره به تمایز میان این دو متفکر عنوان کرد: اولین تفاوت در تعریف علم و علم دینی است؛ العطاس و آیت الله مصباح ...
انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرسان انجمن ایمنی زیستی ایران
اینکه در انجمن ایمنی زیستی فعال بودند چند دوره ریاست انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران، هیات مدیره انجمن بیوتکنولوژی ایران، انجمن ژنتیک ایران و انجمن پروتئومیکس ایران را بعهده داشت. ایشان هم چنین ریاست اتحادیه انجمن های علوم کشاورزی مدرن از ابتدای تاسیس آن و فعال در اتحادیه انجمن های علوم زیستی بود و پرچمدار انجمن ها در شورای انجمن های علمی ایران و شورای عالی عتف بود. امروز در مجمع ...
وجوه تصوف در عصر مدرن
... گروهی از طرفداران تصوف در عصر مدرن تمایل دارند تا به تجربیات معنوی بپردازند، برای آنها این تجربیات برای خودسازی و گسترش تجربیات زندگی، بسیار مهم است. در عرفان روحانی، عارف نه از نوع علم حضوری و نه غیر از آن، لزوماً هدفش کسب معرفت از پشت تجربه عرفانی خود نیست؛ هدفش این نیست که با گرایش عرفانی خود واکنشی نشان دهد یا در مورد مسائل پیرامونش موضعی بگیرد؛ تنها چیزی که اهمیت دارد این است که روح ...
یادداشت | علوم انسانی اسلامی؛ آری یا نه؟
ی از طلبه ها هم با وجود مسلمان بودن با در نظر گرفتن همین مفهوم ظاهری علوم انسانی صرفاً آن را علوم بشری تلقی می کنند و نتیجه عملی چنین نگاهی با نگرش غربیها یکی در خواهد آمد. برای پاسخ به این پرسش که آیا اساساً علوم انسانی [اسلامی] وجود دارد یا نه ابتدا نظریه عمده مخالفین بیان می شود: آنان معتقدند که اولاً اساساً علم دینی یا غیر دینی وجود ندارد؛ ثانیاً اگر موجود باشد هم صرفاً ...
درباره فلسفه و آینده آن در ایران
تکلیف فردیت پیدا می کرد، اما در جامعه جدید بشر با حقوقش فردیت پیدا می کند. فلسفه ای که در یونان ناظر به تدبیر و نظم مدینه در گفتار و رفتار اهل آن بود وقتی به عالم اسلام آمد در تناسبی دیگر وارد شد. البته فیلسوفان ما با نظر به آنچه ارسطو در تقسیم علوم گفته بود به هر علمی جایگاهی دادند. ارسطو علم نظری را مقدم بر علم عملی دانسته بود و این تقدم صرفاً تقدم شرفی نبود. درست است که او گفته بود ...
از چه چیزهایی بترسیم؟
نسبت می دهد که از خدا خشیت دارند: إِنَّمَا یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ؛ جز این نیست که تنها بندگان عالم خدا از او خشیت دارند.(فاطر، آیه 28) اصولا عقل نظری و عملی و حکمت الهی بر این تاکید دارد که انسان عاقل عالم می بایست از خدا خوف داشته باشد؛ از همین روست که اساس حکمت بر همین ترس عالمانه و عاقلانه قرار دارد؛ چنانکه امام زین العابدین(ع)می فرماید: رَأْسُ الْحِکمَةِ مَخافَهًْ ...
فلسفه حقوق بشر؛ مقاله ای ازحضرت آیت الله جوادی آملی
است که برای تعیین حدود موضوع خویش، موجود اعتباری را مانند موجودهای حقیقی محدود به برخی از قیود یاد شده از قلمرو بحث خود خارج می داند. حسن عدل و قبح ظلم گاهی در حکمت نظری، مانند علم کلام، مطرح می شود و گاهی در حکمت عملی؛ مانند اخلاق، حقوق و فقه. آنچه در حکمت نظری مورد بحث قرار می گیرد به موجود حقیقی و عدم آن برمی گردد که از حوزه اعتبار انسان بیرون است و آنچه در حکمت عملی طرح می شود به ...
پاسخ ابن سینا به سوبژکتیویته سینوی چیست؟
، فارابی دارای علم النفس است و البته ما اگر از سوبژکتیویته فارابی سوال کنیم عینا سوبژکتیویته ابن سینا نخواهد بود. آنچه در نزد ابن سینا اتفاق افتاده این است که در کنار فلسفه رایج در کتاب های رسمی او روایات خاصی از نفس نیز خودش را نشان داده است. مثلا در انسان معلق در فضا، سلامان و ابسال، معراج نامه، حی بن یقظان، رساله الطیر، رساله در نفس و ... گویی در باب نفس با یک فلسفه ی انتزاعی و انضمامی مواجه هستیم ...
ارزش کتاب و کتابخوانی در دین/ اولین تألیفات تاریخ اهل بیت(ع)
عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها (بقره31) و افراد برگزیده تری همچون رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام را واجد تمام علوم نظام عالم کرد و ایشان را با عنوان مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتاب (رعد43) به معنای کسانی که تمام علمِ الکتاب نزد آنهاست، قرار داد (مختصر البصائر، ص147) که این کتاب شامل معرفت به قرآن یعنی همان علم و معرفت به تمام جزئیات و کلیات عالم است. از این جهت ...
فلسفه و آینده آن در ایران
تکلیف فردیت پیدا می کرد اما در جامعه جدید بشر با حقوقش فردیت پیدا می کند. فلسفه ای که در یونان ناظر به تدبیر و نظم مدینه در گفتار و رفتار اهل آن بود وقتی به عالم اسلام آمد در تناسبی دیگر وارد شد. البته فیلسوفان ما با نظر به آنچه ارسطو در تقسیم علوم گفته بود به هر علمی جایگاهی دادند. ارسطو علم نظری را مقدم بر علم عملی دانسته بود و این تقدم صرفاً تقدم شرفی نبود. درست است که او گفته بود ...
علم با مباحثه و گفت وگو رشد می کند
حکمی سازی علوم انسانی ادامه داد: همه نظریات علوم انسانی و هنر مبتنی بر مبانی فلسفی است. ما باید از مبانی حکمی برای تولید نظریه و نظریه پردازی استفاده کنیم. حکمتی که مدنظر ماست حکمت در کلام، فلسفه، معارف و عرفان است. هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی، ارزش شناسی و دین شناسی بر همه علوم انسانی و حتی علوم انسانی مدرن هم تأثیرگذار است. برای حکمی سازی باید به این مؤلفه ها توجه کرد. مثلاً نظریه سیر ...
انسان در اسلام
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا ، کتاب انسان در اسلام تالیف آیت الله جوادی آملی کتابی است که توسط مرکز نشر فرهنگی رجاء در سال 1372 و در 119 صفحه به چاپ رسیده است. متن این کتاب حاصل دو جلسه تدریس درس انسان از دیدگاه اسلام در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران توسط حضرت آیت الله جوادی آملی در تابستان 1359 است که در پاسخ به تقاضای برخی از دانشجویان جهت تبیین دیدگاه ...
قائم مقام مدیر مدرسه علمیه النبی(ص) بندرعباس: استاد محوری در حوزه های علمیه تقویت شود
...، چرا که از این طریق بهتر و سریع تر می توانیم به اهداف والای حوزه های علمیه که همان تربیت انسان های وارسته است، دست پیدا کنیم. وی بیان کرد: استاد محوری از قدیم الایام در شیوه آموزشی و تربیتی حوزه های علمیه مرسوم بوده است و طلاب تا کسب مراتب عالی علم و اخلاق باهمان استاد همراه بودند. حجت الاسلام تقوی اظهار کرد: مرحوم علامه حسن زاده آملی(ره) با اساتیدی همچون میرزا ابوالحسن ...
روزآمدی، کاربردی کردن، بومی سازی و اسلامی سازی، 4 شاخص تحول در علوم انسانی است
...، تحول پیدا کنند. توسعه ناموزون از توسعه نیافتگی بدتر است و نباید اجازه دهیم توازن نظام علم بر هم بخورد. معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه اشاره ای به پنج زیر نظام علوم انسانی کرد و گفت: تولید علم، توزیع علم، تعلیم و تحقیق، تقاضا و تخصیص و تشویق، پنج زیر نظام علوم انسانی است که باید به تفکیک به آن ها پرداخت و در آن ها تحول ایجاد کرد. نظام تولید علم دهقانی ...
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مراسم گرامیداشت روز جهانی فلسفه در دبی
... بنابراین ارتباط تنگاتنگ الهیات فلسفه با علوم است. فلسفه الهی میکوشد علم را تربیت کند و به آن میگوید معلوم مرده علم مرده تربیت میکند، علم زنده در سایه تحقیقِ معلومِ زنده است. معلوم سردخانهای افسرده پژمرده مثله شده، علمی جز جنگ جهانی اول و دوم یا جنگهای نیابتی که هماکنون میبینید نیست. روز جهانی فلسفه را ما گرامی میداریم؛ گرامی داشت فلسفه در الهیات آن است، الهیات فلسفه، عمیق ...