آیت الله مصباح نسبی بودن ارزش ها را قبول نداشت
سایر منابع:
سایر خبرها
تحکیم فرهنگ دینی راه مقابله با انحرافات فردی و اجتماعی
این راه فریب نخوریم. اینکه رهبر معظم انقلاب می فرمایند؛ فرهنگ مثل هوایی است که در آن نفس می کشیم، ناظر بر این مسئله است که فرهنگ می تواند تمام فضای زندگی انسان و به تعبیر دیگر سبک زندگی او را تحت تاثیر قرار بدهد. بنابراین کسانی که مراقب هوای نفس خود باشند و مبانی فکری درست را فراگرفته باشند، در این انحرافات نخواهند لغزید. وی در پایان با بیان دو توصیه از مرحوم علامه مصباح در پیمودن مسیر حق ...
لزوم مطالعات میان رشته ای در موضوع تحول دینداری
نشان دهد. لذا در این نظریه از فلسفه، عرفان و متون دینی نیز استفاده کرده ایم و به همین دلیل چندرشته ای است. در مجموع این الگوی روش شناسی مفروضاتی در زمینه انسان شناختی دارد که یکی از آنها تعادل برتر است. پیاژه و بسیاری از روانشناسان معتقد به تعادل برتر هستند، یعنی تنش در انسان به وجود می آید و انسان برای رفع آن اقدام می کند، اما وقتی در دیدگاه علامه طباطبایی انسان به هر سطحی از ارضا برسد ...
حکمت هنر و زیباشناسی در آراء علامه طباطبایی بررسی شد
. وی اضافه کرد:علامه طباطبایی زیبایی را نمودی نگارین و شفاف بر روی کمال می داند که عبارت است از قرار گرفتن یک موضوع در مجرای بایستگی ها و شایستگی های مربوط به خود، همچنین هنر را به دو دسته هنر پیرو و هنر پیشرو تقسیم کرده و معتقد است معنای پدیده پیرو آن است که از خواسته ها و تمایلات و اخلاقیات رسمی و دانسته های معمولی تبعیت می نماید. آقاشریفیان توضیح داد: علامه طباطبایی هنر را ...
اعلامیه جهانی حقوق بشر بزرگترین دستاورد تجدد است
می دانست و عقل ابزاری برای او در ساحت اخلاق، حقوق و ... ایفای نقش می کند. خاستگاه عقلانی حقوق بشر وی تاکید کرد: در حقیقت این طور نیست که عواطف در ساحت ارزش، قاضی و داور ما باشند. بنابراین برای منشأ حقوق بشر خاستگاه عقلانی قائلتم. اگر قرار است این حقوق برای همه انسان ها وجود داشته باشد، باید فراگیر و فعال باشد؛ لذا عقل ابزاری صرفاً منفعل نیست و در فرایند دیالکتیکی رنگ و بوی ...
کتاب مبانی سیاست از منظر قرآن منتشر شد
به گزارش ایکنا، کتاب مبانی سیاست از منظر قرآن اثر حجت الاسلام والمسلمین محمد عابدی در گروه علوم انسانی قرآنی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد. فلسفه سیاسی به پرسش های کلان سیاست پاسخ می دهد؛ پرسش هایی چون: هدف زندگی سیاسی؛ بهترین حکومت؛ نقش شهروندان در تعیین سرنوشت؛ حق نظارت بر حاکمان؛ و...این پاسخ ها البته مبتنی بر مجموعه ای از مبانی هستی ...
اعتقاد دئیست ها به معنویتی ورای ادیان
به گزارش ردنا ( ادیان نیوز )، گرایش هایی وجود دارد که در آن ها اعتقاد به خدا وجود دارد و حتی به خدای واحد اعتقاد دارند، و ممکن است محور گرایش در آن عرفان، خدا باشد (علی الادعا) ولی پایبندی به دین ، وحی و کتاب آسمانی وجود ندارد. این ها را می توان عرفان های دئیستی نامید. این ها درواقع منکر نبوت هستند و عقل خود را کافی می دانند. همه ی این گرایش ها وجود دارند و فقط فرض های ذهنی نیستند. ...
رابطه نهاد مدیریت کشور و نخبگان نزدیک شود
دانش و معرفت و تصمیم و اقدام و عمل مبتنی بر علم است و از نگاه قرآن کریم و منطق دین تنها راه سعادت برای انسان و جامعه انسانی، دانش و معرفت و سلوک عالمانه است. امام جمعه موقت تهران توضیح داد: بعد از توصیه به تقوا یعنی آراستگی به علم نظری و به آراستگی به دانش در حوزه عمل، شاید بتوان گفت متقی در نگاه قرآن کسی است که در خدمت نظری و عملی گام های بلندی را برداشته است و یافته های علمی او به ثمر نشسته و ...
هر آدم جوگرفته ای نمی تواندعلاقمند آثار ویتگنشتاین شود/ چرا مستغرب نداریم؟
زبان و زمان با او به گفت وگو نشستیم؛ گفت و گویی که صرفاً به مقوله ویتگنشتاین خوانی اکتفا نکرد و درنهایت بسیاری از مسایل مهم حوزه اندیشه و تفکر در جامعه ما را نیز به چالش کشید. کتاب لودیگ ویتگنشتاین متفکر زبان و زمان درعین حال که با دیگر آثار در مورد این فیلسوف و ترجمه شده به فارسی متفاوت است به همان میزان نیز از اهمیت قابل توجه ای نیز برخوردار است. نام مقالات و محتوای کتاب به خوبی این ...
پژوهش های فارابی در حوزه پزشکی مغفول مانده است
...، تفسیری که در مقابل تفسیر جاری و مبتنی بر قدرت قرار می گرفت. فارابی با الحروف نشان داد که نظام دانایی یک بنیاد است و ارزش آن به خود عقل باز می گردد. در مقابل، مخالفان جریان عقلی به پشتوانۀ نظام قدرت، سعی داشتند تا به حذف فلسفه و عقل و در نهایت تفکر عقلی در جامعه دست بزنند. پورحسن اظهار کرد: در ابتدای سدۀ چهارم یعنی بیست سال قبل از تدوین کتاب الحروف ، جریان کلامی اشعری ظهور کرده و مخا ...
ارتقای سرانه مطالعه مهمترین راهکار حفظ فرهنگ است
استانداری قزوین با اشاره به نقش بانوان در حوزه فرهنگ سازی ادامه داد: زنان کسانی هستند که خانواده را مدیریت می کنند و فرهنگ را حفظ کرده و این فرهنگ و ارزش ها را به نسل بعد منتقل کنند، اگر مادری اهل علم و مطالعه باشد این مادر می تواند نسلی را پرورش دهد که اهل علم و دانش باشد. وی تأکید کرد: با توجه به مشکلات و آسیب های اجتماعی که در جامعه وجود دارد اگر می خواهیم این آسیب ها را کنترل و مدیریت ...
برگزاری وبینار آموزشی نماز و تثبیت هویت دینی فرزندان
، این مادر است که حرف اول را می زند و سعادت یا شقاوت فرزند در آن زمان رقم می خورد. حجت الاسلام سقاچی در ادامه عوامل تأثیرگذار در رشد و تعالی را این چنین برشمرد: 1- لقمه، 2- نطفه، 3- شیر، 4- خانواده، 5- مربیان، 6- محیط، 7- تلقین، 8- تقلید، که اگر این عوامل به نحو مطلوب و طبق فرامین و دستورات الهی انجام پذیرد و برنامه ریزی شود انسان نسبت به آینده فرزندانش هیچ دغدغه ای نخواهد داشت. ...
سیاستگذاری رسانه ای برای حفظ ارزش های خانواده/ معاونت زنان و خانواده قوانین را پیگیری کند
مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً ضرورت پرداختن به مسئله زن و نقش و اثرگذاری او در جامعه و همچنین اهمیت جایگاه زن از منظر اسلام بر هیچکس پوشیده نیست. به همین جهت، بایستی از ورود به مسائل حاشیه ای و دسته چندم که امکان دارد عایدی برای زنان نداشته باشد، پرهیز کرد و به مسائل درجه یک و اولویت های اصلی این حوزه پرداخت که اولاً جامعه کنونی را ...
بسیج، قلعه مستحکمی به گستره تمامی آزادی خواهان است
؛ تقویت و تحکیم باورهای فرهنگی و اعتقادی و فضایل اخلاقی، حراست از اصل انقلاب ، هویت انقلاب و دستاوردهای انقلاب را در شجره خود به همراه دارد. امروز کشور های منطقه با الگوگیری از تفکر بسیجی و برای استقلال و عزت خود در مقابل استکبار قد علم می کنند؛ لذا هفته بسیج فرصتی برای زنده نگه داشتن ارزش ها، روحیه و معرفت بسیجی بین آحاد ملت، بویژه نسل جوان است. بسیج بیش از آنکه مبتنی بر سازمان رزمی باشد دارای ...
علی تبار: آیت الله مصباح در علوم انسانی تحول ایجاد کرد
مجموعه باورها و ارزشها و احکام است که راه رسیدن به سعادت ابدی را به انسان نشان می دهد. این دو متفکر در تعریف علوم انسانی اسلامی هم تفاوت نظر دارند. البته العطاس تعریف معینی را از علم دینی ارائه نکرده، ولی علامه مصباح در تعریف آن آورده که علم اسلامی علمی است که افزون بر داشتن مسائل مشترک با اسلام، مبانی، اهداف و منابع آن هم با اسلام مشترک باشد. عطاس معتقد است که در علوم انسانی اسلامی، اعتبار تطابق با قرآن کریم معیار است، یعنی اگر معرفتی حاصل شد، سنجش صدق و کذب آن در پی تطابق با قرآن ممکن می شود. او وحی را منبع اصلی علم و معرفت می داند. انتهای پیام ...
دنیای فلسفه اخلاق : نوشتاری از مصطفی سلیمانی
دسته از افعال انسان که در ارتباط با دیگران هستند و یا تبعات اجتماعی دارند، می تواند مورد ارزش گذاری و داوری اخلاقی قرار بگیرند. و در این داوری، وجود انگیزه دیگرخواهی سبب ارزشمندی و حسن عمل، و وجود انگیزه حبّ ذات و خودخواهی سبب قبح عمل و بی ارزشی آن است. مکتب تطورگرایی، رفتار اخلاقی را رفتاری می داند که فرد یا گروه را بهتر به تجمع و اتصال وادار می کند و به این ترتیب، با اصل تنازع بقا، تنوع و انتخاب ...
60 درصد شبهات در حوزه دین را می توان با فلسفه مضاف پاسخ داد
بعضی صحنه ها یک تنه مجاهدت کردند و امروز که جسم این عالم در بین ما نیست، آراء این فیلسوف بزرگ توسط دیگران ترویج می شود. وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سردمدار فلسفه های مضاف در کشور است، ابراز کرد: همه ساله در سالروز روز جهانی فلسفه یک همایش با محوریت یکی از شخصیت های بزرگ در این زمینه کار می کند، امسال به مناسبت سالروز رحلت علامه مصباح بحث فلسفه علوم اجتماعی اسلامی ...
مکتب تفکیک علامه حکیمی و علامه فضل الله
اصلی تشریع اسلام می داند و و این یکی از مبانی فلسفه علمی او در متن دینی است و اینکه بعد زمانی تاریخ برای علوم اسلامی نیز بسیار مهم است. در اینجا ما در برابر نقطه عطفی قرار داریم که نفی سلطه منطقی ارسطویی، پذیرش فرآیند عقلانی تاریخی و رفتن به عمق تاریخی است. این مکتب معتقد است که فلسفه باعث از بین رفتن ساختار معرفتی دینی شده است و برخی دیگر معتقدند که فلسفه با ورود به اصول فقه ...
هیچ مکتب فلسفی سرقفلی فلسفه را ندارد/ زندگی را نمی توان تعریف کرد بلکه باید زیست
خوردن و ... اضافه کنند به نحوی زندگی را تهی و خالی می دانند؛ زندگی خودش زیباست و باید این زیبایی را تجربه کنیم. عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: ممکن است به دلیل تشخیص ناصواب، قدر حیات و زندگی خود را ندانیم و آن را خراب کنیم که اینها را علمای اخلاق و فلاسفه تعیین کرده اند ولی واقعا زندگی را باید زیست نه اینکه تعریف کنیم. سعادت، خوشی روانی انسان است و به تعبیر ارسطو وقتی این خوشی وجود ...
هم افزایی شستا با سایر حوزه های اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی زمینه ساز تحول است
تابعه این بانک می تواند آثار مثبتی را برای همه مجموعه به دنبال داشته باشد. موسوی از پیشگامی مدیریت شستا در طراحی برنامه راهبردی تشکر کرد و گفت: طراحی برنامه عملیاتی توسط شستا اقدامی ارزشمند است و با نقد و بررسی این برنامه و اجرایی شدن آن امیدواریم شاهد تحول در این مجموعه باشیم. وی با بیان اینکه عملکرد موفق شستا موجب بهبود خدمت رسانی تأمین اجتماعی به جامعه هدف می شود، گفت: ارزش ...
خلاصه کتاب تطورات گفتمان های هویتی ایران
متمایز از انسان و جامعه تجددی وجود نداشت. نه ارزش های انسانی بلکه توانایی های فنی تجدد، برای غرب این فرصت را فراهم کرد که در جهت تحقق آرمان همیشگی انسان حرکت کرده و با جهانی کردن خود، تجدد را به یگانه هویت بشری مبدل سازد. از این رو معضله هویت شرق بدل به معضله هستی و مرگ، معضله ای میان غربی شدن و خود بودن یا چیزی متفاوت از غربی بودن تبدل یافت. معمای هویت ایرانی: معضله تجدد یا معضله ...
آیت الله مصباح نه شیفته فلسفه غرب بود و نه به آن بغض داشت
به گزارش ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، شامگاه 30 آبان در نشست فلسفه علوم انسانی و اجتماعی اسلامی از منظر علامه مصباح یزدی که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: در دو سه دهه اخیر جهان اسلام با پدیده تفکر غربی و تجدد روبرو شد و در جهان اسلام واکنش های متعددی به همراه داشت؛ برخی از علما آن را نادیده گرفتند و برخی مواجهه ...
عبداللهی: چون در مقام اندیشه حریف علامه مصباح نمی شوند، افترا می زنند
آقایان نقل می کنند و اتفاقی را که به عنوان شاهدی برای رویگردانی حضرت آیت الله مصباح از مسئله انقلاب ذکر می کنند، وقتی دقیق مورد بررسی قرار می دهیم می بینیم در آن واقعه عناصری وجود داشته که تایید آن عناصر مستلزم عبور از خط قرمزهایی بوده که آیت الله مصباح به آن رسیده بودند و ایشان طبعا نمی توانست با آن ها همراه شود لذا در مقام عمل طبق اصول و ضوابطی که در مقام نظر به آن رسیدند عمل می کردند و شواهد روشنی ...
30 هزار طلبه برای تألیف فلسفه مضاف نیاز است/ سوم آذر؛ اختتامیه همایش علامه مصباح
مصباح در اینجا روشن می شود. عضو هیئت علمی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: سال های سال است که علما احکام فقهی و حقوقی را استنباط می کنند و در این زمنیه، جز در مسائل نوپدید خوب کار شده است، ولی مشکل جامعه ما این نیست که مثلا احکام حجاب و حقوق اسلامی را نمی دانند بلکه مشکل این است که می گویند اسلام چرا چنین حکمی داده است و در احکام حجاب و خانواده چنین ...
فارابی معرفت یقینی را در سازگاری با دین می دانست
.... البته بیشتر جریان های فکری در دنیای اسلام در آن روز، با فهم عقلی و فلسفی شریعت مخالف بودند و سنت فلسفی را سنتی بیگانه برمی شمردند. با این حال، باید الحروف را تفسیری عقلی از دین و جامعه تلقی کرد؛ تفسیری که در مقابل تفسیر جاری و مبتنی بر قدرت قرار می گرفت. فارابی با الحروف خود نشان داد که نظام دانایی یک بنیاد است و ارزش آن به خود عقل بازمی گردد. در مقابل، مخالفان جریان عقلی به پشتوانه نظام ...
آشنایی اجمالی با جدیدترین کتاب های مرکز نشر هاجر در سال 1400
...؛ راهکارهای قرآنی و روایی کتاب درمان حرام خواری: راهکارهای قرآنی و روایی؛ ابتدا به معرفی مصادیق و ریشه های حرام خواری می پردازد و سپس راه کارهای قرآنی و روایی درمان حرام خواری از منظر قرآن و روایات را توضیح می دهد. آنچه از آیات و روایات متعدد در قرآن مجید و روایات معصومین علیهم السلام برداشت می شود تاثیر لقمه و کسب درآمد در سعادت یا شقاوت معنوی انسان است؛ به صورتی که کسب ...
آینده فلسفه در ایران
اسلامی قرار داشته، تنها دغدغدهای متکلمانی است که مشکل اصلی شان برخورد فلسفه با ظواهر متون مقدس بود؛ مثلا اگر فیلسوف می گفت اعاده معدوم ممتنع است ، متکلم با نگرانی از برخورد با ظواهر الفاظ متون مقدس مبنی بر اعاده عین ابدان و اجسام در قیامت، نظر فلاسفه را مورد انکار قرار می داد.2 و یا اگر فیلسوف می گفت که مناط نیاز ممکن به علت امکان است و نه حدوث، متکلم نگران به لزوم قدیم زمانی همراه خداوند می شد و در ...
انوار: فارابی سیاست و جامعه را فیلسوفانه تحلیل کرده است
، از آن به عنوان اکمل سازها یاد می شود، ساز سرنا است. آن را به عنوان اکمل تمامی سازها می داند چرا که می تواند تمامی نغماتی را که حنجره انسان ادا می کند را محاکات کند و از این منظر به عنوان اکمل سازها از آن یاد می کند. وی در پایان گفت: او در رده اوّل، سازهای بادی را قرار می دهد(انواع نای ها) به نظر می رسد که با توجه به این دو موضوعی که خدمت شما عرض کردم می توان این فرضیه را مطرح کرد که فارابی به جز اینها، توانایی نواختن سازهای دیگر را هم داشته است، ولی یکی از سازهایی که می نواخته، ساز بادی بوده است. ...
شخصی که حلاوت ایمان را تجربه کرده باشد هرگز بدنبال لذت های نفسانی و زودگذر نمی گردد
محبوبتر از همه می باشد!؟ رسول اکرم (ص) فرمودند؛ آن کس که از همه برای مردم نافع تر باشد. و یکی از نشانه های شخص مومن آن است که با مردم انس گرفته و مردم نیز با وی انس گرفته باشند. خطیب جمعه تصریح نمود: نمونه بارز وجود محبت خداوند در دل انسان، خدمت کردن بی مانند به والدین نمایان و بارز میگردد، زیرا؛ آنان در دسته اول این مردمانی قرار میگیرد که عباد الله در جهت کسب رضایت مندی و چشیدن حلاوت ...
بررسی فقهی حق اشتغال زوجه در دوفصلنامه خانواده در آیینه فقه
نوشتار بررسی فقهی حق اشتغال زوجه و محدودیت های آن از منظر فقه و حقوق اسلامی می خوانیم: با توجه به شرایط امروزی؛ گسترش حقوق بشر و ادعای تساوی زن و مرد در تمام عرصه ها، حق اشتغال زوجه و محدودیت های آن مسأله مهمی است که باید از منظر فقه و حقوق اسلامی مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرد و از منظر نظام حقوقی اسلام، به این مسئله و پرسش پاسخ داده شود که آیا زوجه حق اشتغال دارد، یا نه و اگر این حق را دارد، آیا به ...