سایر منابع:
سایر خبرها
غلامرضا اعوانی: گرایشات ضدعقلی جهان اسلام محصول غرب جدید است
دنیای خودت طوری زندگی کن که گویی قرار است هزاران سال در آن زندگی کنی و برای آخرت طوری تلاش کن که گویی لحظه ای بیشتر زنده نیستی. وی اضافه کرد: در همه ادیان از بودا گرفته تا کنفسیوس و اسلام و ... و در حکمت الهی، عقل فقط به معاش و دنیا محدود نمی شود؛ البته ما در کنار عقل معاد و معاش، یک عقل کیهانی هم داریم یعنی اینکه عالم مبتنی بر عقل است. افلاطون عالم را بر دو قسم شهادت و غیب تقسیم کرده است و ...
انوار: فارابی سیاست و جامعه را فیلسوفانه تحلیل کرده است
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدعبدالله انوار امروز یکشنبه 30 آبان ماه در آیین بزرگداشت حکیم فارابی که همزمان با روز جهانی فلسفه برگزار شد، با اشاره به آثار باقی مانده از فارابی، گفت: این فیلسوف مسلمان بر عکس فیلسوفان دیگر اسلامی، علاقۀ بسیار به مباحث سیاست مُدُن زیر مجموعه حکمت عملی نظر داشته و در این زمینه، کتبی چند از او به دست است و از همۀ آنها معروف تر کتاب آراءاهل المدینۀ الفاضلۀ او است و ...
مناظره آیات جوادی آملی و سیدان/ بهشت صرفا در لذت های جسمی نیست
. فلاسفه اما این قول را قبول ندارند و به باور آنان فلسفه در تمدن اسلامی هرچند که خاستگاهی یونانی دارد، اما طریق دیگری را پیموده و اشکالی در این نیست که از طریق عقل و برهان بتوان به اثبات اصول عقاید پرداخت. بحث درباره معاد یکی از مباحث جدی در فلسفه و کلام است. اینکه چگونه در روز قیامت و جهان برین ( به قول قرآن) انسان ها با بدن های جسمانی خود محشور می شوند؟ عموم فیلسوفان از فارابی گرفته تا ...
طالبان، داعش و بوکوحرام محصول دینداری بدون عقلانیت هستند/ معیار تشخیص دین صحیح
به گزارش ایکنا، آیت الله سیدمصطفی محقق داماد رئیس هیئت امنای دانشگاه خاتم و عضو فرهنگستان علوم ، شامگاه دوم آذر در همایش زیست عقلانی که به مناسبت روز جهانی فلسفه و از سوی دانشگاه خاتم برگزار شد، گفت: براساس مبانی الهیاتی، انتظار از دین آن است که انسان ها را به کمال انسانی برساند، به عبارت دیگر انسان خداپرست بر این باور است که خدا نفس آدمی را دارای چنان استعدادی آفریده که در سایه تعلیمات دینی و ...
بروز رسانی آورده های فلسفه اسلامی جهت جریان سازی نظام فکری
در فضای فکر معاصر فلسفی وجود دارند و به پایان فلسفه معتقد هستند، گفت: یکی از این جریانات معتقد است که آن تفکر فلسفی که در جست و جوی حقیقت بود و معتقد بود که انسان با تأمل عقلانی می تواند حقایق را درک کند، به پایان خود رسیده است و این جریان، معتقد به پایان فلسفه تئوریک یا نظری است که می خواهد با مَرکب عقل کشف واقع کند و آن تلقی سنتی از حقیقت که در واقع دسترسی به معرفت مطابق با واقع و پرده برداشتن ...
خدایِ اسپینوزا و آرامشِ عقلانی
واجد اندیشه و فکر است اما صرفا با عمل کردن بر وفق ضرورت طبیعی می تواند به آرامش و سکون و وقار برسد. انسان صرفا با پیروی از قواعد و دستورهای عقل می تواند بر عواطف خویش غالب آید و بدین سان زندگی شایسته و سعادتمند داشته باشد. اگر عقل و عقلانیت کانون و مدار حیات بشری باشد انسان هیچگاه پشیمان و بیمناک و ملول نخواهد شد. از همین جا معنای “اخلاق” در فلسفه او روشن می شود. “اخلاق” مطمح نظر او که عنوان ...
تقدم معرفت شناسی بر هستی شناسی در اندیشه علامه مصباح یزدی
...> خسروپناه گفت: از این رو استاد مصباح بحث مفصلی در مورد انسان شناسی و معرفت شناسی دارند. هرچند هر دو جریان فلسفه تحلیلی و قاره ای در غرب، متافیزیک را کنار گذاشتند اما فلسفه تحلیلی در این دو یا سه دهه دوباره به متافیزیک بازگشت پیدا کرده است و بحث های علیت و ذات گرایی جریان یافته است؛ یعنی وقتی فلاسفه تحلیلی وارد مباحث فلسفه علوم اجتماعی می شوند، متوقف بر بحث های متافیزیک است. امروز فلسفه تحلیلی ...
داوری اردکانی: هزار سال فلسفه داشته ایم
، فقیه بودند و بعضی فقیهان هم فلسفه می دانستند و در زمان ما همه استادان فلسفه اسلامی به درجات، فقیه اند. استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران ادامه داد: در این که جمع دین و فلسفه با ظهور تجدد به مشکل ها برخورد و مخصوصا، هم سخنی فیلسوفان ما با صاحب نظران اروپا و آمریکا بسیار دشوار شد، بحث نمی کنیم و از این که راه جمع دین و فلسفه به کجا انجامید، حرفی نمی زنیم؛ اشاره به این نکته هم لازم است ...
چرا در عصر سیطره ی تکنیک نمی اندیشیم؟
ریشه ها، بنیادها، و ساختارها را به پرسش می گیرد. هم ازاین رو فلسفه ورزی امری است خطیر. فلسفه فرزند ماجراجوی حیرت است. حیرت انگیزترین نکته در جهان اندیشه برانگیز ما اما، به تعبیر هایدگر، این است که ما هنوز نمی اندیشیم . و پرسیدن، در نظر او، پارسایی اندیشه است. و اما چرا در عصر سیطره ی تکنیک نمی اندیشیم؟ با این که بیش از هر زمان پیشین درباره ی همه چیز علم داریم؟ زیرا در نزد او و در اساس، علم نمی ...
سکوت مدعیان حقوق بشر در برابر مرگ پناهجویان در قاره سبز!
شعار سال: علی رغم ادعای کشور های اروپایی مبنی بر حمایت از حقوق بشر، اما قربانی شدن پناهجویانی که قصد گریختن از بحران های دست ساز اروپایی ها و ورود به این کشور ها را دارند، همچنان ادامه دارد. خبرگزاری رویترز شامگاه چهارشنبه گزارش داد 31 پناهجو پس از واژگونی قایق آن ها هنگام عبور از کانال مانش از مبدأ فرانسه به انگلیس جان باختند که بدترین فاجعه ثبت شده درخصوص مهاجران د ...
عضو پیوسته فرهنگستان علوم: اگر فارابی نبود مسلما ابن سینا هم نبود
: فارابی در این اثر دین اسلام را بر مبنای فضایل اخلاقی و اجتماعی تشریح کرده است، از نظر فارابی فضایل اخلاقی فردی و اجتماعی یکی است و دو اخلاق نداریم، انسان در مدینه فاضله است که تربیت می شود، فضیلت سیاسی از خداشناسی می آید، در این اثر تمام ویژگی های مدینه فاضله می آید، حکیم او پیامبر است. اعوانی گفت: فارابی همچنین مبتکر فلسفه زبان است، 1200 سال پیش مسائل مربوط به اهمیت و فلسفه زبان را با توجه ...
بسیج ریشه در آغاز خلقت انسان دارد!
حوزه فرهنگی و اجتماعی تلاش داریم مبانی فرهنگی را در جامعه تحکیم نماییم و امیدواریم به صورت روزافزون در این حوزه موفق عمل کنیم. حکیمیان همچنین به سؤال مجری رادیو گفت وگو که به نقش مادری و فرزندی زنان بسیجی اشاره کرد، این چنین پاسخ داد: مبنای تفکر بسیجی ریشه در ابتدای خلقت انسان دارد و زمینه ساز مصونیت انسان از فتنه های شیطان است. معاون فرهنگی جامعه بسیج زنان کشور گفت: هرچه ...
علل دین گریزی برخی افراد جامعه
اینکه دلایل مختلفی برای دین گریزی در سطح جامعه وجود دارد، اظهار کرد: در آیه 6 سوره علق، اگر عدالت میان دو موضوع دین و دنیا صورت نگیرد، بین آنان تقابل صورت گرفته و یکی جای دیگری را می گیرد. وی افزود: در آیات آغازین همین سوره نیز از کلمه رب استفاده شده که به معنای صاحب اختیار است که می تواند زیردست یعنی انسان را به کمال برساند، از آن جا که جنس انسان طغیان گر است، وقتی خود را بی نیاز از ...
آشنایی با متفکّران جهان عرب(4): خلیل احمد خلیل| جواد شریفی
...> در 1962 به دانشگاه لیون فرانسه رفت و در 1966 از دانشکده ادبیات و علوم انسانی فوق لیسانس گرفت. در 1968 با رساله ای با نام “التعلیم الدینی الإسلامی فی لبنان ودوره التربوی والاجتماعی والسیاسی” و تحت نظارت مستشرق شهیر روژه آرنالدز اولین دکترای خود را گرفت. در 1984 نیز با رساله ای با نام “کمال جنبلاط: خطاب العقل التوحیدی” و تحت نظارت فرانسوا شاتلت دکترای دوم خود را در فلسفه گرفت. خلیل در ...
کتاب هشت رساله صفوی درباره ادبیات فلسفی و عرفانی منتشر شد
، عمل صالح، انسان و جامعه مربوط می شود. مطالب و مفاهیم مذکور در هم تنیده اند و معانی هر یک باید در سایه معانی دیگر مفاهیم بررسی و تحلیل شود. جز مسأله توحید -که دارای مبدأ اعلا و مستقل است- همه واژگان از جمله استغفار ذیل توحید فهم می شوند. البته بسیاری از مطالب استغفار به توحید افعالی ارتباط دارد. استغفار در اصطلاح به معنای درخواست زبانی یا عملی برای آمرزش و پوشش گناه از پیشگاه خداوند است و ...
هر آدم جوگرفته ای نمی تواند علاقمند آثار ویتگنشتاین شود/ چرا مستغرب نداریم؟
سالم و سلامت باقی مانده که این به نوبه خودش جای بسی شکر دارد. البته منظورم سادگی تفکر ویتگنشتاین نیست که نه این فیلسوف ساده است و نه آموزه های اندیشه نیچه ساده به نظر می رسد. چطور می توان کسی نظیر نیچه را منتقد دوران جدید و ذهن زمانه ناسازگار مدرن با خلق و خوی سنتی انسان غربی دانست اما درعین حال ساده انگاری تفکر وی را راهبری کنیم؟! این وضعیت درواقع به نگاه ساده و بی تخصص همه کسانی باز می گردد که ...
دینی شدن فلسفه مقدمه دینی شدن علوم است
فلسفه به معنای خاص؛ یعنی متافیزیک است. علوم اجتماعی یا فلسفه اجتماعی نیز به انسان در حوزه ارتباطات اجتماعی اش می پردازد. رابطه فلسفه به معنای خاص با علوم اجتماعی از سنخ رابطه علوم باهم است و دو علم باهم ارتباط دارند. شاید این مطالبی که بیان می کنم خیلی روان باشد اما وقتی مقایسه می کنیم، می بینیم مهم است. ریاضیات و علوم طبیعی و علم اخلاق هم با علوم اجتماعی نسبت دارد اما فلسفه هم با همه این علوم ...
در میزگرد تخصصی همایش علامه مصباح؛ فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی چه گذشت؟+فیلم
...> فیلم اصلی وقتی تعریف مدرن از علم را در نظر بگیریم علوم اجتماعی و علوم انسانی باید دانش تجربی و آزمون پذیر باشد و از همین رو حوزه های تجویزی مثل حقوق علم نیست و نباید بحث های هنجاری داشته باشند؛ طبق این دیدگاه علوم انسانی محدود و مقید می شود؛ اما علامه مصباح علوم اجتماعی مدرن را قبول ندارند و فلسفه در نظر ایشان نیز با دیدگاه کانت و نئو کانت ها تفاوت دارد. حجت الاسلام والمسلمین ...
گزارش شفقنا از همایش علامه مصباح یزدی؛ فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی ؛ پارسانیا: آیت الله مصباح یزدی در متن ...
.... فلسفه به معنای خاص هم با علوم نسبت دارد و این نسبت، نسبت علم کلی با علوم جزئی است. او ادامه داد: اصل اینکه واقعیتی هست، اصل اینکه واقعیت قابل شناخت است، اصل اینکه علمِ به واقع هست، و علم ذات و هویتی دارد، سرنوشت همه علوم را دگرگون می کند. اصل اینکه علم نور و روشنگر است، پرسشهای فلسفی است و در فلسفه تعیین می شود. اصل اینکه این علمِ روشنگر سطوح مختلف عقل و وحی و شهود را دارد، فلسفی ...
درآمدی بر روش تفسیری علامه طباطبایی در المیزان
فهم معانی آیات است. علی رغم ذوق فلسفی و عرفانی ایشان، علامه طباطبایی دقت فراوانی در مواجهه بدون پیش فرض با آیات قرآن کریم داشته و در مقام نقد، استفاده از اصول و دانش های دیگر رشته ها در فهم قرآن را خروج از تفسیر و ورود به حیطه تطبیق می دانند. هرچند ایشان به واسطه نبوغ ذهنی و مجاهدت های سخت کوشانه خود در عمده علوم حوزوی صاحب نظر و در زمینه فلسفه، به اذعان اندیشمندان این حوزه، برجسته ترین ...
بررسی جایگاه زن در اندیشه امام خمینی(ره) با تأکید بر تفکر بسیج
کنی پاداش نمازت بیشتر است . انسان باید حواسش جمع باشد تا تعادل در همه چیز اعم از خوردن، خوابیدن، رفتار جنسی... داشته باشد، انبیاء هم آمده اند بگویند آدم باش. خداوند می فرماید؛ شما را آفریدیم تا بینیم کدامتان زیباترعمل می کنید . لذا ملاک، حسن عمل است، اینکه کدامتان انسانی تر و توحیدی تر زندگی می کنید، بقیه بازی است. بازی را جدی نگیرید فقط نقش خودتان را جدی بگیرید. فکر نکنید اگر مشهور باشی مهم ...
حوزه زنان نیازمند درک واقعیت های اجتماعی روز است
، جامعه شناس و مدرس دانشگاه در این گزارش گردآمده است. حسین حجت پناه جامعه شناس و مدرس دانشگاه در این نشست بیان کرد: امیل دورکیم از بنیان گذاران جامعه شناسی معتقد است، امر مقدس محصول قرارداد و شرایط اجتماعی است و این مفهوم از ژان ژاک روسو وام گرفته است و این خاص جهان مدرن است و زمانی که فرد یا شیء در یک ساحت اجتماعی قرار می گیرد آن گونه دیگر نمی توان از ارزش های لایتغیر اخلاقی صحبت کنیم و ...
اسپینوزا؛ فیلسوفِ ملحدی که به کنیسه نمی رفت اما زاهد بود/ در نبود شباهت میان حافظ و اسپینوزا چرا گوته به ...
در امر خداشناسی دانست. همینطور است. با این وجود فلاسفه ی مسلمان تلاش کرده اند که این تقابل را در سیر اندیشیدنِ خود کنار بگذارند. حتی فیلسوفان مسیحی هم چنین تلاشی داشته اند. آنها معتقد بودند که واقعیتِ "امرِ درست عقلانی"، همان است که شریعت به آن حکم می کند. لذا همه ی تلاش این بوده که بین دین و عقل یا همان فلسفه، جمع صورت بگیرد. این روند در تفکر اسپینوزا صورت نگرفت. اسپینوزا در ...
آیت الله موسوی اردبیلی؛ کنشگری ایده پرداز/ هدف از تأسیس دانشگاه مفید چه بود؟
: همیشه وقتی به دانشگاه می آیم این مثال برایم تداعی می شود که چگونه یک فرد، بیابانی را تبدیل به یک فضای سبز بسیار بزرگ می کند. در زمان قدیم، بخش هایی از دانشگاه مفید زباله دانی بود ولی ایشان این بیابان را تبدیل به فضای سبز وسیعی کرد. البته این صورت ظاهری آرمان گرایی ایشان است؛ از آن طرف ایشان دنبال ساختن مدارس برای تربیت کودکان و نسل آینده بود، به نحوی که هم متدین باشند و پای در سنت داشته باشند و هم ...
عصر سلطه ی واقع گرایی
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو ، زهرا خاکباز؛ شاید بتوان عصری که در آن زندگی می کنیم را عصر سلطه ی واقع گرایی نامید. اساسا حیات بشر را می توان به سه دوره ی جادو، دین و علم تقسیم کرد؛ آدمی همواره در هر یک از این دوره ها نسبت به امر غالب افراط ورزیده و در صدد انکار سایرین برآمده است. در عصر جادو آنچه مسلم بود تاثیر کائنات بر تقدیر انسان و انکار نقش ویژه ی آدمی در تعیین سرنوشت خویش بود. در دوران سلطه ...
دربارۀ ناسازگاری میان فقه سیاسی و دولت مدرن
او در بخش نخست، میان فقه سیاسی و تجدد از آغاز تا پایان در رفت و آمد و کشاکش صادقانه، تلاشگرانه و صبورانه بود، اما مفردات طرح او به ویژه فقه سیاسی و دولت قانون گرا، به همبستگی و انسجام درونی نرسید. این بی فرجامی به علت کوتاهی فیرحی در این عرصه نبود، بلکه به نظر من به دلیل ناممکن بودن جمع میان فقه و دولت مدرن است؛ هرچند -چنانکه در این نوشتار آمد-، فقه می تواند در بهترین حالت، به عنوان یکی از منابع ...
بیش از این با خدا و دین او بازی نکنید
است که بشر در جهان واقعیت می تواند پدیده ها را فهم کند و از آن ها درک بین الاذهانی داشته باشد، مانند درک ما از انسان، طبیعت، تاریخ بشری و دانش های علوم انسانی و تجربی. در برابرِ این جهان فهم پذیر، جهان مابعد الطبیعه قرار دارد که نمی توانیم آن را بشناسیم، زیرا از جنس واقعیت و دانش نیست، از این رو آزمون ناپذیر است، مانند خدا، فرشته، بهشت و دوزخ که درک ناپذیر اند اما می توانند باورپذیر باشند. ...
پژوهش های فارابی در حوزه پزشکی مغفول مانده است
و مخالفت با فلسفه را شتاب بخشید. مسألۀ اصلی نزد فارابی ابتدا ارزش بنیادین تفکر و فلسفه بود و سپس در پرتو آن کوشید تا اعتبار و وثاقت عقل و نقش تفکر فلسفی در فهم دین را تبیین سازد. استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی تأکید کرد: الحروف واجد مهم ترین کشمکش های فلسفی و عقلی سیصد ساله نخست دنیای اسلام است. دو گفتمان بر این سیصد سال حاکم است: گفتمان ظاهرگرایی و شریعت محورِ ایمانی و گفتمان باطن ...
فارابی شناسی در قزاقستان اهمیت و ارزش بسیاری دارد
که به اسلامی کردن فلسفه یونانی رو کرده است. البته معلوم است که به هیچ وجه برای آنها این امکان وجود نداشت که کل فلسفه یونانی را وارد اسلام کنند. ولی تا جائی که توانسته اند لااقل مطالب مهمی را که با اسلام چندان اصطکاک پیدا نمی کند را چکش زده و تراشیده اند. فارابی در این زمینه اوّلا آثار مستقلی داشته است؛ رساله ای به نام المختصر الصغیر فی المنطق الی طریقت المتکلمین دارد، این رساله باقی مانده است و ...