سایر منابع:
سایر خبرها
تلاوت جزء هجدهم قرآن کریم +متن و ترجمه
طلبد البته چنین کسانی ستمکار و متعدی خواهند بود. (7) وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ ﴿8﴾ و آنان که به امانتها و عهد و پیمان خود کاملا وفا می کنند. (8) وَالَّذِینَ هُمْ عَلَی صَلَوَاتِهِمْ یُحَافِظُونَ ﴿9﴾ و آنان که بر نمازهاشان (و همه اوقات و شرایط ظاهر و باطن نماز) محافظت دارند. (9) أُولَئِکَ هُمُ الْوَارِثُونَ ﴿10﴾ ...
تقوای جوارحی محل ظهور اعضای ظاهری انسان است، تقوای چشم، پرهیز از آن چیزهایی است که نگاه به آنها حرام است
.... عضو شورای عالی حوزه های علمیه، ادامه داد: تقوایی که محل ظهور آن زبان است، زبان را از محرمات لسانی حفظ می کند، اهل دروغ نیست، غیبت نمی کند، بهتان نمی زند، قول بدون علم نمی گوید. وی در تبیین تقوای جوانحی تصریح کرد: تقوای جوانحی تقوایی است که محل ظهور آن قلب و باطن انسان است و دارای یک طهارت و نورانیتی می شود که آثار فراوانی از خود بروز می دهد؛ قرآن می فرماید: ذَٰلِکَ ...
فلسفه اسلامی نسخه کپی فلسفه یونانی نیست / در فلسفه اسلامی قرآن مبدأ است نه منبع
، شبیه آن است، معتقد است یک فلسفه اسلامی نه در مقام تحقق که در معنای ایده آل آن داریم که باید به سمت تحقق آن پیش برویم. برخی اساتید معاصر مطرح کرده اند که ما فلسفه اسلامی بالمعنی الاخص می گوییم که هنوز باید روی آن کار شود ولی متون اسلامی و بالاخص قرآن طبیعتا در مورد تمام اصول فلسفه مطلب دارد. فیلسوف با یک سری سؤالات بنیادین درباره خدا، جهان، انسان و مبدأ و انتهای هستی سروکار دارد که اسلام به عنوان ...
تأملاتی در دعای سحر(35)/ عظمت الهی در نظام آفرینش(2)/ نوشتاری از استاد محمد سروش محلاتی
در رسیدن به یکی از این اوصاف مطرح می کند. محور فراز چهارم عظمت الهی ست؛ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ مِنْ عَظَمَتِکَ بِاَعْظَمِها... . سخن در این ست که اولا عظمت الهی به چه معناست و آیا ما انسان ها می توانیم درکی هرچند ناقص و ابتدایی از عظمت الهی داشته باشیم؟ و ثانیاً رسیدن به عظمت الهی در وسع و توان ما هست یا نه؟ واگر انسانی از تجلی عظمت الهی برخوردار شود، چه تغییری در حال او و در حیات او اتفاق ...
جزء سوم قرآن + متن و فایل صوتی
گفته و بعضی را رفعت مقام داده، و عیسی پسر مریم را معجزات آشکار دادیم و او را به روح القدس نیرو بخشیدیم، و اگر خدا می خواست پس از فرستادن پیامبران و معجزات آشکار، مردم با یکدیگر در مقام خصومت و قتال بر نمی آمدند، ولیکن آنان برخلاف و دشمنی با هم برخاستند، برخی ایمان آورده و بعضی کافر شدند، و اگر خدا می خواست با هم بر سر جنگ نبودند، و لیکن خدا هر چه مشیّتش قرار گیرد خواهد کرد. (253) یَا ...
تلاوت جزء شانزدهم قرآن کریم +متن و ترجمه
لَدُنِّی عُذْرًا ﴿76﴾ موسی گفت: اگر بار دیگر از تو مؤاخذه و اعتراضی کردم از آن بعد با من ترک صحبت و رفاقت کن که از (تقصیر) من عذر موجه (بر متارکه دوستی) به دست خواهی داشت. (76) فَانْطَلَقَا حَتَّی إِذَا أَتَیَا أَهْلَ قَرْیَةٍ اسْتَطْعَمَا أَهْلَهَا فَأَبَوْا أَنْ یُضَیِّفُوهُمَا فَوَجَدَا فِیهَا جِدَارًا یُرِیدُ أَنْ یَنْقَضَّ فَأَقَامَهُ قَالَ لَوْ شِئْتَ لَاتَّخَذْتَ ...
نماینده ولی فقیه در کردستان: بررسی پشت پرده مشکلات سبب تسریع در رفع آنها می شود
را از عذاب دردناک آخرت نجات بخشد، دلالت کنم؟ وی این آیه را راهکار و نجات بخش انسان ها دانست و گفت: برای کسب معنویت و ارتقا انسانی انفعال کارساز نیست بلکه باید با توکل بر خدا، به سمت موفقیت ها حرکتی از خود نشان داد. نماینده ولی فقیه در استان کردستان بر ضرورت انفاق و شکرگزاری نعمات خداوند در هر شرایطی تأکید و با اشاره به آیه 11 سوره صف تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ...
شهید آوینی بنیان گذار حکمت هنر و رسانه انقلاب اسلامی است
به گزارش روابط عمومی و پایگاه اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی؛ دکتر تقی صادقی ، در این آیین به راز ماندگاری سید شهیدان اهل قلم؛ شهید مرتضی آوینی و فراتر بودن او از زمان و مکان پرداخت و از این که شهید آوینی نگاهش متفاوت بود و نسبتی میان ظاهر و باطن عالم برقرار می کرد و باطن را می دید، سخن گفت و از این روی او را حکیم هنر انقلاب اسلامی خواند. وی با بیان این که ...
محفل انس با قرآن در سنندج برگزار شد
از آن بهره مند خواهد شد. نماینده ولی فقیه در استان کردستان با بیان اینکه قرآن محفوظ و کسی نمی تواند به آن دست درازی کند، تصریح کرد: قرآن کسی می تواند به آن دست پیدا کند، که آن را درک کند. وی با بیان اینکه جز مطهرون و انسان های با معنویت کسی دیگر به قرآن دست پیدا نمی کند، افزود: همه با هم علاوه بر لحن، زیبایی و قرائت شایسته روی به معنویت آورده تا به معنای قرآن دست پیدا کنیم ...
اسماعیلی: شاعران امروزی کمتر به مفاهیم معنوی می پردازند
توجه بیشتری به آنها داشته اند، استقبال از ماه مبارک رمضان، تأمل در فلسفه روزه داری و حکمت آن، اشاره به آداب افطار و گشودن روزه، تأمل در فلسفه لیالی قدر و شهادت مولا امیرالمؤمنین علی (ع)، وداع با ماه رمضان و همچنین استقبال از عید سعید فطر است. رئیس شورای سیاستگذاری شعر سازمان بسیج هنرمندان درباره حضور مفاهیم منبعث از رمضان مثل صبر و قناعت و دستگیری از نیازمندان و بندگی خدا در ادبیات و ...
انتقاد استاد حوزه از کمرنگ بودن قرآن و تفسیر در حوزه های علمیه
به گزارش خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام والمسلمین هاشمی، استاد سطوح عالی حوزه در جمع طلاب و فضلای شهرستان های بهار، اسدآباد، درگزین، رزن و فامنین ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع طلاب و تبریک سالروز میلاد با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام، اظهار داشت: استان همدان عالمان و فضلای بزرگی را در گستره تاریخی تقدیم جهان اسلام نموده است. وی به فرازهایی از آیه مباهله در سوره آل عمران ...
نکاتی از تفسیر المیزان جزء پانزدهم: نیکی کردن به والدین، از مهمترین واجبات بعد از توحید است / نهی از ...
و او را به فراهم ساختن غذا وادار سازد، و به همین جهت کلمه جناح را مقید به ذلت کرده و فرمود: ( جناح الذل ) و معنای آیه این است که: ( انسان باید در معاشرت و گفتگوی با پدر و مادر طوری روبرو شود که پدر و مادر تواضع و خضوع او را احساس کنند، و بفهمند که او خود را در برابر ایشان خوار می دارد، و نسبت به ایشان مهر و رحمت دارد ) . و در اینکه فرمود: ( و بگو پروردگارا ایشان را رحم کن آنچنانکه ایشان ...
زمانه صلح؛ شش گروه از فعالان سیاسیِ عصر امام حسن (ع)
...، خطبه مفصلی برای اصحاب خواندند و در ضمن آن فرمودند: اما بعد، من اصحابی باوفاتر و بهتر از اصحاب خود نمی دانم و اهل بیتی نیکوتر از اهل بیت خود نمی شناسم. خداوند شما را جزای خیر دهد. اکنون آگاه باشید! من بیعت خود را از شما برداشتم و شما را به اختیار خود گذاشتم تا هر جانب که خواهید، کوچ کنید. اکنون پرده شب شما را فرو گرفته. شب را مطیه راهوار خود قرار دهید و هر سو که خواهید بروید؛ چه این ...
بررسی محتوای تلفن همراه عامل حمله به حرم رضوی چه می گوید؟
بر این اساس متهم پرونده همچنان یک نفر است. غلامعلی صادقی گفت: پس از وقوع این حادثه، فیلم های دوربین های صحن مطهر حرم رضوی در اختیار قرار گرفت که اظهارات شهود حادثه نیز کمک زیادی به پرونده کرد، همچنین اظهارات متهم و برخی از مظنونان دستگیر شده در این حادثه نیز گرفته شده است. او گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته، متهم تحت تاثیر عقاید و تفکرات جریان های تکفیری بوده و محاربه، قتل عمد و ...
وظایف والدین در تربیت معنوی فرزند
، فرزندش حسین(علیه السلام) گریه می کرد و بی تاب بود. عرض کردم برای کمک به شما آسیاب کنم یا بچه را آرام نمایم؟ ایشان فرمود: من به آرام کردن فرزندم اولی هستم، شما آسیاب را بچرخانید. شهید علی بینانیز با معیار قرار دادن دوستی و محبت اهل بیت، فرزندانش را نامگذاری کرده بود. همسر ایشان در این باره می گوید: لحظاتی قبل از به دنیا آمدن فرزندمان، علی داشت سوره مریم را تلاوت می کرد. وقتی به دنیا آمد ...
دلائل تحمیل صلح بر امام حسن مجتبی(ع) از سوی امویان/ یادداشتی از عباس جعفری فراهانی
است که مصاحبت با انسان کاملی، همانند پیامبر(ص) و رشد و نموّ نمودن در منزل شخصیتی بزرگ، همانند حضرت امام علیّ(ع) و زن نمونه و کامل مانند حضرت فاطمه زهرا(س)، نتیجه اش تولّد انسان کاملی همانند حسن بن علیّ(علیهما السلام) است. هیچ انسانی در جهان هستی از جهت کمالات و مقامات انسانی همانند اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نبوده و نخواهد بود، سلام الله علیهم اجمعین . توجه خوانندگان ارجمند را به نوشتاری ...
آیا همه مِی های حافظ شیرازی عرفانی است؟ [+ چند غزل و داستان دفن حافظ]
خبرآنلاین نوشت: حافظ پیش و بیش از هر چیز هنرمندی آزاده و گردنکش و شورنده است، اما در تاریخ عرفان اسلامی- ایرانی نظیر شاعران عارف دیگر همچون سنایی، عطار و مولوی مقام شامخی ندارد. شخصیت حافظ مایه شگفتی فراوان است. طلبه ای که در گوشه ای از شیراز می زیسته و در تمام عمر خود به جز سفر کوتاهی به یزد از شهر خود خارج نشده و معاشرتی با انسان های برجسته نداشته، ولی در کنج تنهایی خویش افق پهناوری ...
داعش و حمله غارتگرانه به اصفهان! + عکس
را به قتل برساند. معاونی که خود ادعای وطن دوستی داشت و درصدد نجات خاک وطنش از سیطره داعش بود؟ باید در داستان به دنبال پاسخ این سؤال گشت. اصولا در جهان داستان باید انگیزه ها با اعمال شخصیت های داستانی تناسب داشته باشد. وقتی شخصیت داستان دست به عملی مثل قتل می زند، این موضوع مهم تر هم می شود. فرض کنیم در همین داستان، فرید در مقام مدافع، در برابر نیروهای مهاجمی ایستاده که قصد تصرف شهر را ...
وقتی مردم با شلیک توپ افطار می کردند
...> 7. همان. ج 3، ص 302. 8. شرح زندگانی من ؛ عبدالله مستوفی؛ تهران: زوّار؛ 1384؛ ج 1، ص 331. 9. همان. ج 1، ص 328. 10. منظور، فرارسیدن هنگام اذان صبح است؛ همچنان که خدواند متعال در آیۀ 187 سورۀ مبارک بقره فرموده است: وَکُلُواْ وَٱشرَبُواْ حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَکُمُ ٱلخَیطُ ٱلأَبیَضُ مِنَ ٱلخَیطِ ٱلأَسوَدِ مِنَ ٱلفَجرِ: و بخورید و بیاشامید تا رشتۀ سپید [صبح] از رشتۀ سیاه ...