سایر منابع:
سایر خبرها
علامه طباطبایی شخصیتی کم نظیر بود/ قدر تفسیر المیزان در حوزه شناخته نشده است
ها و شاخصه های علمی علامه طباطبایی اظهار کرد: در مورد جهات علمی این مردبزرگ نمی شود در یک جلسه یا چند جلسه سخن گفت، باید برای مباحث فلسفی او و تعلیقات ایشان بر اسفار یک بحث مستقلی داشت، برای حاشیه مهم و خوبی که بر کفایه دارند باز باید یک بحث دیگری داشت، برای تسلط و انسی که این مرد بزرگ با روایات داشت که ایشان به نظر می رسد قبل از آنکه با قرآن انس داشته باشد با روایات انس داشت. وی با تأک ...
علامه طباطبایی(ره)؛ اندیشمند پاسخگو به نیاز انسان معاصر
بدون تفسیر به رأی و به شیوه قرآن به قرآن که نمایی از تکامل قرآن است، انجام داد. شریعتی تبار ابراز کرد: نقش عقل در نگاه علامه طباطبایی(ره) و در آثار و تألیفات این عالم دینی به خوبی دیده می شود، به طوری که در نیازهای انسان معاصر از جمله نیاز به دین و توجه به دین این نگاه قابل ملاحظه است. حسین لطیفی مدیر گروه فلسفه و کلام بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی از دیگر مهمانان این ...
علامه جعفری تلاش کرد تفکر فلسفی و دینی را با هم هماهنگ کند
جعفری و بعد از جعفری تقسیم می کنم. اولین آثار علامه در مورد ارتباط انسان و جهان است. دغدغه ایشان شناخت انسان و نسبت انسان با عالم بود. این پژوهشگر و نویسنده با بیان اینکه علامه جعفری انسان را مبنای تفکر فلسفی خود قرار داد، عنوان کرد: علامه جعفری در مورد ماهیت انسان بحث کرد و نکته قابل توجه در تفکر علامه جعفری این است که انسان در پرتوی نسبت ها تعریف می شود، حتی وقتی می خواهد "من" را تعریف ...
وظیفه حوزه پاسخ به شبهات از راه قرآن است
: وَقَالُوا مَا هِیَ إِلَّا حَیَاتُنَا الدُّنْیَا نَمُوتُ وَنَحْیَا وَمَا یُهْلِکُنَا إِلَّا الدَّهْرُ وَمَا لَهُمْ بِذَلِکَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّون؛ امروز شبهه حکمای غرب هم همین است؛ َیعنی می گویند نه قبل از این دنیا خبری بود و نه بعد از آن خبری هست و فقط یک مرگ و زندگی بیشتر وجود نداشته و ندارد. حال خدا فرموده است موت و حیات و احیاء و اماته همه مخلوق و به دست خدا هستند و بعد الله است که ...
علامه جعفری فراتر از زمان خود حرکت می کرد/ ارتباط با فیلسوفان غربی یکی از ابعاد حیرت آور علامه
، این چیز عجیبی است. در واقع یک موجود حیرت آور در دوره خود بودند که بسیار جلوتر از زمان خود حرکت می کردند. علامه جعفری در باب فقه و فلسفه چه ابعادی را گشودند؟ علامه جعفری در هر حوزه ای که فعالیت می کردند، یک نوع نوآوری داشتند؛ مثلا وقتی در مورد مباحث فقهی تحقیق و بررسی می کنند در خصوص زکات مطالب زیادی را عنوان نمودند و یک مقاله بسیار مهمی را در حوزه زکات نوشتند با عنوان عدم ...
عالمی که حاضر نشد در آمریکا فلسفه تدریس کند
... همان طور که اشاره شد یکی از دلایل اصلی موفقیت علامه طباطبایی، آشنایی او با عالم ربانی و مهذب نفوس مرحوم آیت الله میرزا علی آقا قاضی در نجف بود. تهذیب نفس قطعاً نیاز به استاد دارد چرا که باید بر اساس قواعد شرعیه باشد و با استفاده از معارف قرآن و اهل بیت (ع) بتوانند به عرفان واقعی مورد نظر اسلام دست یابند و تا یک روحانی مهذب نباشد و متخلق نباشد و مؤدب به آداب اسلامی نباشد هیچگاه نمی ...
بزرگداشت حکیم الهی برگزار شد
رسیدن آن افکار بلند به دست عموم مردم بود. عابدینی با اشاره به اهمیت مباحث علامه و به ویژه در تفسیر المیزان افزود: در تفسیر شریف المیزان در همه مسائل آن به توحید پرداخته شده است درواقع به اعتقاد بسیاری از اساتید حوزوی، علامه طباطبایی وکیل پایه یک خدا در دفاع از توحید در تفسیر المیزان است همانگونه که قرآن صرفا القای مفاهیم نیست بلکه خودش هدایت گر و انسان ساز است، المیزان نیز صرفا تبیین ...
فلسفه به ما می آموزد چگونه ناملایمات اجتماعی را به تفکر تبدیل کنیم
عقل حادی عشر متوفی 672 ق، یعنی خواجه نصیرالدین طوسی داریم که ذوفنون باشد و در همه رشته های علوم زمان خویش سرآمد. او هم در منطق، هم فلسفه و هم اخلاق بی نظیر است. می توان گفت او فیلسوف بی همتایی است که توانسته است نظر و عمل را در فلسفه پیوند دهد. او را فیلسوف گفت وگو هم نامیده اند. در جهان اسلام، ایران تنها کشوری است که سنت فلسفی دارد و فیلسوفان بنامی در خود پرورده است و فلسفه در این ...
آیت الله مروی تببین کرد: لزوم توجه به الزامات و بایسته های تحصیل در علوم حوزوی
به گزارش خبرگزاری حوزه ، آیت الله جواد مروی در پایان بحث خارج فقه خود، گفت: توفیق در علوم حوزوی و رسیدن به مقصد و مقصود، الزامات و بایسته هایی دارد که اگر انسان به این الزامات پایبند باشد وصولش به مقصد و مقصود تسهیل خواهد شد. وی توجه به چند نکته را لازم دانست از جمله جایگاه علوّ همت و اراده قوی، امام صادق علیه السلام می فرمایند "ما ضعف بدن عمّا قویت علیه النیّة" تا زمانی که نیّت قوی ...
علامه طباطبایی عالم را تابلوی نقاشی خدا می دانست
نیستند و این همانی است که علامه طباطبایی متأثر از آثار بزرگانی همچون حافظ، عطار و... بر آن صحه می گذاشت. او به رغم مقامی که در بحث فقه و فلسفه داشت، باز هم به فهمیدن و اندیشیدن بها می داد و به هر سخنی از سوی هر کسی توجه می کرد، چون هر انسانی را که خداوند آفریده از حکمت خود در وجود او نهاده است. منصوری لاریجانی با بیان این که حکمت مقوله ای است که در وجود همه ما به ودیعه گذاشته شده و تک ...
نقد کتاب علم النفس فلسفی در دانشگاه اصفهان
...، زیرا هم در حکمت نظری و هم در حکمت عملی، در قله پاکی و زهد بود. علامه طباطبایی به عنوان شخصیتی عالم به زمان، با نوشتن کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم، به نقد مکتب مارکسسیم و عقاید پیروان این مکتب پرداخت. وی افزود: یکی از ویژگی های علامه طباطبایی، پرورش شاگردان شاخص بود؛ از شهید مطهری گرفته تا آیت الله جوادی آملی و بزرگان دیگری که می شناسیم. انصافاً هر کدام از این بزرگان در حوزه علمیه ...
25 آبان، سالروز عروج روح فیلسوف شرق
حالت و همان شور و همان تحرّک را در ایشان می دید. این خیلی باارزش و قیمتی است که انسان نگذارد گذشت زمان و حوادث گوناگون، شور و تحرّک و تهیّجی را که خدای متعال در او قرار داده و می تواند آن را مثل یک سرمایه گرانبها برای پیشرفت های گوناگون در میدان های مختلف مصرف کند، از بین ببرد. به هرحال وجود ایشان، حقیقتاً وجود ذی قیمتی بود و برای اسلام و مسلمین و نظام اسلامی ارزش داشت.1377/9/17 گردآوری و تنظیم: مهدی جلیلی ...
خدا را نباید فراموش کرد...
... ما باید به روزی برسیم که در دادگاه های ویژه روحانیت حتی یک پرونده هم از روحانیون نباشد و مردم روحانیت را همانند گذشته ای طولانی همواره نورانی و با اخلاص و پشت و پناه خود ببینند. قبل از انقلاب تقریباً همه ورودی های حوزه در درجه اول به فکر انسان شدن و تهذیب نفس بودند و مرتب به سراغ بزرگانی مانند علامه طباطبایی می رفتند تا بلکه معنویتی پیدا کنند. علامه طباطبایی و ذکر ...
علامه طباطبایی، فلسفه را عینا در خدمت تفسیر قرار داده است
است شامل نمی شود. علامه به لحاظ فلسفی و معرفت شناسی به نقد آراء غربیان پرداخته است. وی افزود: در این بحث همچنین به سوفسطائیان که قبل از سقراط بودند تعریض زده و آنهایی را که به واقعیت تن نمی دهند مورد نقد جدی قرار داده است. جالب اینکه بحث سوفسطائیان را در فلسفه بحث کرده است. دلیر بیان کرد: علامه گفته است که انسان ساده ای که هنوز پشت و روی دوست خودش را نشناخته است، این معنا را ...
نگاهی به اندیشه قرآن بنیان علامه محمدتقی جعفری
در برخی آثار خود به مباحث قرآنی پرداخته است. البته باید توجه داشت که رویکرد قرآنی در جای جای آثار ایشان آشکار است. یکی از آثار او پیرامون قرآن کریم کتاب قرآن نماد حیات معقول است. این کتاب، نگاهی است به قرآن از این منظر که راهنمای انسان است به سوی حیات معقول. در این کتاب، نویسنده پس از یک سری بحث های مقدماتی به توصیف قرآن می پردازد. سپس در باب مساله شناخت از دیدگاه قرآن بحث هایی را مطرح می کند. در ...
علامه جعفری تفکر فلسفی را با تفکر دینی هماهنگ کرد
موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. دکتر محمدرضا اسدزاده در این نشست گفت: سخنان خود را با طرح این سوال آغاز می کنم که چرا علامه جعفری در سنت فلسفه اسلامی مسیر گذشتگان را ادامه نداد. بنده تاریخ فلسفه اسلامی را به قبل از آقای جعفری و بعد از آقای جعفری تقسیم می کنم. اولین آثار علامه در مورد ارتباط انسان و جهان است. دغدغه ایشان شناخت انسان و نسبت انسان با عالم بود. این پژوهشگر ...
تفسیر قرآن در بوته نقد | مروری بر انواع روش های تفسیری و نقد آنها از منظر علامه طباطبایی
اختلافات مذهبی در آن نیز راه یافته بود و در نتیجه در طریقه بحث از معانی آیات قرآنی متفرق شدند و هر جمعیتی برای خود طریقه ای طبق طریقه مذهبی خود درست کرد. علامه طباطبایی ضمن توضیحی درباره هر کدام این روش های تفسیری مختلف، به نقد آنها پرداخته و در نهایت به روش تفسیری پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت کرام می پردازد. اما آن عده که به اصطلاح محدث، یعنی حدیث شناس بودند، در فهم معانی آیات اکتفا ...
فیلسوفی در تراز حکمت و معرفت
گیرد که نمونه بارز و برجسته آن، تفسیر روشمند و بی نظیر المیزان فی تفسیر القرآن است که با روش قرآن با قرآن پی ریزی و به رشته تحریر درآمده است و امروز این اثر ارزشمند از معتبرترین و جامع ترین تفسیرها محسوب می شود که نه تنها در جهان اسلام، بلکه در مجامع علمی جهان نیز مورد توجه است. علامه طباطبایی در المیزان، روش تفسیر خود را از روش تفسیری جریان های اخباری گری، متکلمان، فیلسوفان، صوفیان و تجربه گرایان ...
نقد علامه طباطبایی بر حس گرایان و سوفسطائیان
از سقراط بودند تعریض زده و آنهایی را که به واقعیت تن نمی دهند مورد نقد جدی قرار داده است. جالب اینکه بحث سوفسطائیان را در فلسفه بحث کرده است. دلیر بیان کرد: علامه گفته است که انسان ساده ای که هنوز پشت و روی دوست خودش را نشناخته است، این معنا را در خود می یابد که از هر چیزی عین خارجی آن را درک کند بدون اینکه توجه داشته باشد علم واسطه میان او و آن موجود است و این واسطه را سوفسطائیان همواره منکر هستند. وی افزود: یک پروژه تحقیقی و پژوهشی برای استخراج مباحث فلسفی از تفسیر المیزان لازم است و نتایج مفیدی در کمک فلسفه به تفسیر خواهد داشت. انتهای پیام ...
علامه طباطبایی فلسفه را به استخدام تفسیر درآورد
...، حاشیه دقیق اصولی می نویسد. آنان به خاطر وظیفه فقهی، وارد عرصه فلسفه یا تفسیر شده اند. وی حضور فلسفه را در همه علوم اسلامی تاثیر گذار و تعیین کننده عنوان کرد و گفت: فلسفه در همه دانش ها و مباحث خصوصا علوم انسانی حضور فعال دارد و علامه طباطبایی(ره) فلسفه را برای تفسیر قرآن استخدام و خالص سازی کرد و از علوم دیگر برای فهم آیات استفاده کرد. گفتنی است نشست علمی نقش تفسیری فلسفه در المیزان توسط گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مناسبت سالروز ارتحال علامه طباطبایی(ره) و روز جهانی فلسفه برگزار شد. ...
نگاهی به زندگی و زمانه علامه جعفری در سالروز رحلتش/ پیشگام گفت وگوی تمدنی
متفکران معاصر شیعه است که بررسی های مفصلی درباره حقوق بشر به انجام رسانده است. در حالی که دنیای غرب مدعی رهبری و اداره حقوق انسان ها بدون توجه به خصلت های فردی و گرایش های مذهبی آن هاست و حقوق بشر را می توان دینِ تمدن غرب نامید، علامه جعفری با تحقیقات خود ارزیابی های خواندنی و قابل توجهی را در این عرصه مطرح می کند. در حالی که سنت فلسفه اسلامی، نفس شناسی و مباحث مربوط به آن رواج دارد، علامه ...
انسان در فلسفه اسلامی کمتر مورد بحث است/تقدم در مباحث اخلاقی و فقهی با کدام است؟
بحث دیگری است! جوادی درباره استفاده از فلسفه برای کودکان برای انتقال مباحث اخلاقی گفت: اگر ما بگوییم فلسفه برای کودک کودکانه کردن فلسفه یا ساده کردن آن است و فقط بگوییم اسلوب بیان و ماهیت جدایی را برای آن در نظر نگیریم آن وقت فلسفه اسلامی می تواند مضامین اصلی اش یا استدلال های بنیادینش را در حد فلسفه کودکانه پایین آورد. به طور مثال غربی ها الان کتاب هیوم برای کودکان می نویسند و ایده های ...
به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی(ره)؛ چهارمین شماره فصلنامه پژوهش های فلسفه سیاسی اسلامی منتشر شد
شیرخانی و با همکاری انجمن مطالعات سیاسی حوزه منتشر می شود. در چهارمین شماره این نشریه، مقالات با عناوین ذیل منتشر شده است: • بررسی مبانی قرآنی و روایی رویکرد متعالی دولت محور مردم پایه در امنیت سیاسی / علی اصغر نصیری؛ بهنام رشیدی زاده؛ نجف لک زایی • انسان مطلوب و امکان گذار به حیات معقول (تأملی بر فلسفه سیاسی علامه جعفری) / رحمت عباس تبار؛ مرتضی علویان • انسان و سیاست در ...
دانش فلسفه حق از مسائل زیربنایی است| بی حجابی تضییع حقوق عامه است
شوند از کجا تولید شده و به صاحبان حق اعطا شده است که بحث بسیار مهمی در دانش فلسفه حق است. در غرب در دوره مدرن بعد از قرون وسطی منشأ حق در پی اومانیسم به انسان داده شد؛ اگر در دوره مسیحیت از حق هم بحث می کردند از نظر دین و اراده خدا بحث می کردند. حقوقی که انسان ها تکوینا دارا هستند از طرف خداوند داده شده و حقوقی که تشریعی هستند نیز از نظر اسلام از طرف خداوند اعطا شده است؛ حق از عوارض وجود ...
منصوری: برهان و عرفان محتاج قرآنند/ عباسی اقدم: علامه طباطبایی اقیانوسی عمیق و آرام بود
لیت خاص علامه طباطبایی و التزام عقل به خدا گفت: کاری که علامه کرد مشرب سلوکی برای فهم معارف ایجاد کرد. عقل یک التزام الهی به خدا دارد، پس ما عقل آزاد نداریم. برخی می گویند فلسفه یعنی آزاداندیشی ولی عقل خودش به یک امر واقع مقید است و آن امر واقع عبودیت است. او ادامه داد :در مشاء ما اصالت را به وجود می دهیم یعنی ابن سینا اصالت را به وجود می دهد و شیخ اشراق نیز همینگونه است. اصالت وجود در فلس ...
شماره 104 فصلنامه علمی قبسات منتشر شد
هر سطحی، حتی منکران معاد نیز به این مسئله اندیشیده و میل به جاودانگی را انکار نمی کنند. پژوهش حاضر با رویکردی تحلیلی به بررسی مسئله بقا و جاودانگی نفس پرداخته، دیدگاه علامه طباطبایی و آنتونی فلو را درباره چالش برانگیزترین مباحث مربوط به جاودانگی نفس، مسئله سعادت و شقاوت ذاتی و این همانی شخصیت بررسی می کند. علامه طباطبایی درباره وجود جوهری به نام نفس چه نظری دارن؟ نظر علامه در مورد نفس، کیفیت تجرد و ...
عقل و عقلانیت دو علامه
طباطبایی(ره) در مورد علامه مجلسی(ره) می نویسد: او هر چه در موضوع مبدأ و معاد از اهل فکر منکر شده، خودش به آن یا بدتر از آن گرفتار آمده است. اولین آنها، طعن به حکما در مورد مجردات است که همه آنها را خود او برای انوار پیامبر(ص) و ائمه(ع) اثبات کرد. به نظر ایشان، علامه مجلسی(ره) به تناقض گویی خود توجه ندارد که اگر غیر از خدا، وجود مجردی محال باشد، حکم استحاله با تغییر اسم عقل به نور و طینت ائمه(ع) و... عوض نخواهد شد. (بحار مجلسی، 1403: ج1، 101 104) محمد نصر اصفهانی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انتهای پیام ...
فکر شیعی مدیون علامه طباطبایی است
برابر این موج سهمگین قد علم کرد، علامه طباطبایی بود که مباحث اصول فلسفه را شروع و کتب آنها را نقد کردند. وی گفت: تفسیر قرآن المیزان علامه طباطبایی، یک دایره المعارف است و همه علمای ما ریزه خوار خوان علمی ایشان بودند، یعنی فکر شیعی و انقلاب اسلامی ما به ایشان مدیون است. فاضلی نیا افزود: ایشان می گوید در نوجوانی علاقه ای به درس خواندن نداشتم، اما عنایتی از جانب خدا به من شد و پس ...
علامه طباطبایی عدالت را لازمه اقامه دین در جامعه می دانست
واقعیتی وجود دارد و هرگز لا واقعیت نمی شود. بیدهندی ادامه داد: علامه طباطبایی در بحث حرکت و بسیاری موارد دیگر نیز نوآوری هایی داشته که در آن تردیدی نیست، ولی به نظر من مهم ترین نوآوری علامه طباطبایی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم است که بی تردید مباحث اعتباریات و ادراکات اعتباریِ مطرح شده در آن منشأ تحولات زیادی است؛ ضمن اینکه ده ها مقاله و کتاب و پایان نامه و رساله دکتری درباره ...