آیت الله ایازی: نمی شود، هرکسی در خیابان هرکاری انجام داد؛ اسم آن را ...
سایر منابع:
سایر خبرها
عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست
مدیریت کند، اصلا کار به اینجاها منتهی نمی شود. اگر در قصه خانم مهسا امینی که در بازداشتگاه فوت کرد به صورت منطقی برخورد می کردند این اتفاقات نمی افتاد. اگر در زاهدان برخورد درست می کردند و منطقی برخورد می شد این قضایا اتفاق نمی افتاد. اصلا کاری به رأفت اسلامی ندارد؛ وقتی چیزی که مرتبط با حقوق جامعه است و مساله حق اعتراض است فراهم نمی شود این اتفاقات رخ می دهد. چه بسا می توان گفت خود اعدام کردن به این شکل نوعی اخافه است، حتی اگر خشونت هایی از سوی مردم رخ می دهد، قهرا عاملش کسانی هستند که زمینه های این خشونت را فراهم کردند. ...
اعدام برای کسی است که مرتکب قتل شده باشد، نه کسی که مبادرت به قتل کند
... شیوه اجرای محاربه منافقین چگونه بود؟ آیا تمام اعضای منافقین را محارب قلمداد می کردند؟ اولا که همه را محارب قلمداد نمی کردند. ثانیا، آنها رسماً اعلام جنگ مسلحانه کرده بودند، اصلا سازمان منافقین اعلامیه داد که می خواهیم جنگ مسلحانه کنیم. اما مردم که نمی گویند ما می خواهیم جنگ مسلحانه کنیم! می گویند می خواهیم اعتراض کنیم و شعار می دهند. مواردی پیش آمده که مردم راهپیمایی سکوت کردند اما به آنها حمله شده، و برخورد کردند. ...
محمد تقی فاضل میبدی: حل مشکلات اقتصادی، راه کنترل اعتراضات است
محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با انتخاب درخصوص تعریف محاربه در فقه، می گوید: همان چیزی که در قانون آمده، شبیه همان چیزی است که در فقه گفته شده است. یعنی کسی که در خیابان بخواهد مردم را با اسلحه بترساند، ارعاب و تهدید کند را محارب می گویند؛ کسی که با اسلحه امنیت جامعه را بر هم زند و مردم را بترساند. حال وقتی کسی اسلحه ندارد و به دنبال ترساندن مردم نیست، را ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
و مردم عادی مجازات های سنگین حتی در برخی کشورها مجازات اعدام دارد، می خواهیم بدانیم از منظر فقه اسلامی چه مجازاتی برای این گونه اقدامات در نظر گرفته شده است؟ در جواب باید گفت برخی فقهای معاصر مانند فقیه عالی قدر آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری در کتاب مهذب الاحکام ج28ص122 می نویسد حتی اگر آب و یا آتش را رها کند یا سم در آب بریزد به قصد ایستادن در مقابل جامعه و مردم و به قصد ترساندن مردم ...
مدرس حوزه علمیه: محسن شکاری مصداق محارب نبود/ راه کنترل اعتراضات چیست؟
صریحی دارند و می گویند در شرایطی که قتلی رخ نداده در صورت خسارت مالی باید خسارت تامین و به اندازه جرح نیز مجازات تعیین شود. وی با تاکید بر اینکه برای مجازات حکم محاربه لازم به صدور قطعی حکم اعدام نیست تاکید می کند که در ماده 279 قانون مجازات اسلامی کشیدن سلاح به قصد ترساندن مردم مساله اصلی محاربه عنوان شده است. توضیح قوه قضاییه درباره پرونده محسن شکاری/ جرم محاربه چیست؟ +ویدئو محسن ...
توضیح آیت الله کعبی درباره نظر امام خمینی (ره) در خصوص محاربه/ مصداق اخافه و مفسد فی الارض باید اعدام شود
آیت الله عباس کعبی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به حکم اعدام محسن شکاری از آشوبگران و اغتشاشگران حوادث اخیر تهران اظهار کرد: اغتشاشات خشونت آمیز اخیر که توام با خشونت و تخریب اموال عمومی و اموال شخصی مردم بود و رعب و وحشت ایجاد کرده است، قطعاً مصداق محاربه و فساد فی الارض است. وی افزود: حضرت امام راحل (ره) در تحریرالوسیله فصل ششم در حد محارب می فرمایند: هو کلّ من جرّد ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
امنیت مردم حمله می کنند و آن ها را دوره می کنند، آیا محاربند؟ فارغ از اینکه در تمام دنیا حمله موصوف الذکر به نیرو های نظامی و مردم عادی مجازات های سنگین حتی در برخی کشور ها مجازات اعدام دارد، می خواهیم بدانیم از منظر فقه اسلامی چه مجازاتی برای این گونه اقدامات در نظر گرفته شده است؟ در جواب باید گفت برخی فق های معاصر مانند فقیه عالیقدر آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری در کتاب مهذب الاحکام، ج28 ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
برخورد با معترضان به آن استناد می شود، عبارت است از بیرون کشیدن سلاح به منظور ترساندن مردم و جنگیدن با خدا و پیامبر، مشروط به اینکه قصد ترساندن احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد؛ بنابراین شهروندانی که با استفاده از حق اعتراض به وضعیت ناعادلانه کشور در ...
سیر مطالعاتی بحث مُحارب و مُحاربه
... لینک مطالعه: https://b2n.ir/x22279 8. عنوان: نحوه برخورد با بُغات در فقه با تکیه بر قرآن کریم نویسنده: صالح حسن زاده منبع: فصلنامه سراج منیر لینک مطالعه: https://b2n.ir/y71243 9. عنوان: بررسی و نقد فقهی تاسیس حد شرعی افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی 1392 نویسنده: علی اکبر محمدزاده، محمد علی حیدری، احمدرضا توکلی ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد؛ بنابراین شهروندانی که با استفاده از حق اعتراض به وضعیت ناعادلانه کشور در برابر خشونت مأموران مقاومت و از خود دفاع می کنند را نمیتوان محارب دانست. این بیانیه با اشاره به اینکه در چارچوب فقه و قانون مجازات اسلامی محاربه تنها در جایی است که فرد با قصد ایجاد خوف در جامعه دست به اقدام مسلحانه بزند. تصریح کرده است که اگر فرد معترض از سلاح سرد مانند چاقو استفاده و بدون خوف ...
اعتراض مولوی عبدالحمید نسبت به اعدام محارب، از روی عدم آگاهی فقهی است یا انگیزه دیگری وجود دارد؟
به گزارش رهیاب، آیت الله دکتر محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در ابتدای کلاس درس خارج در پاسخ به سخنان مولوی عبدالحمید در خطبه نماز جمعه زاهدان در خصوص اعدام اغتشاشگری که در روزهای گذشته با حکم دادگاه محکوم به اعدام و حکم او اجرا شد، گفت: اعتراض این شخص نسبت به اعدام اغتشاشگری که باعث ارعاب مردم و جرح یک بسیجی شده بود، از روی عدم آگاهی وی نسبت به فقه اسلام است یا از جای ...
معاون قضایی قوه قضاییه: با وجود قانون درباره محاربه، قاضی حق مراجعه به فقه ندارد
معاون قضایی قوه قضاییه با بیان اینکه برابر قانون مجازات اسلامی حد محاربه یکی از مجازات های چهار گانه به اختیار قاضی است، گفت: این قانون مصوبه مجلس است که توسط شش فقیه و شش حقوقدان تایید شده و با وجود قانون، قاضی حق مراجعه به فقه را ندارد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، رحیمی معاون قضایی قوه قضاییه طی سخنانی ضمن اشاره به شبهه افکنی برخی افراد در موضوعاتی نظیر کیفیت مجازات درنظر گرفته ...
شتاب زدگی در پرونده محسن شکاری پرسش در جامعه ایجادکرده است
اسلحه شرط محاربه است. ظاهرا بحث خودی یا غیر خودی بودن متهم نیز مطرح است. اقدامی که یک معترض در خیابان انجام می دهد مشابه با اقداماتی است که در گذشته درباره برخی افراد انجام شده است. افراد تندرو در جریان اعتراضات قابل شناسایی هستند. امروز فیلم ها و تصاویر بسیاری از برخورد های خشونت بار این افراد با مردم و معترضان منتشر شده است. هیچ گروه عملکرد این افراد را گردن نمی گیرد. ولی این افراد هم قابل ...
فاتحه خوانی مصطفی معین برای محارب معدوم!
محاربه شده آنجایی است که جنبه جنگیدن دارد نه آنکه حکومتی زمینه های اعتراض را ببندد و مانع شود و مردم سعی کنند این حق خود را اعمال کنند. حالا ممکن است اعتراض هم گاهی متاسفانه همراه با خشونت باشد. فقهای ما وقتی محاربه را تعریف کردند، کاملا تعریف مشخصی از آن ارائه دادند و گفتند محاربه آن است که این قیود باشد تا محاربه صدق کند.[3] *این حرف های عوامانه که به زعم ما می تواند مصداق تبلیغ علیه ...
حکم اعدام محسن شکاری درست بود؟
را داشتند؛ انتقاد اول سرعت بالای صدور حکم بوده است. در حالی که صدور حکم در مسائل مشابه، با این صورت انجام نمی شود. به عنوان مثال در مرداد ماه امسال تصویری از دزدی منتشر شد که به عنوان زورگیر خیابان نیایش مشهور شد و مشخص شد سابقه زیادی در حمله با قمه به مردم و سرقت اموال آن ها دارد. با وجود اینکه او حداقل یک ماه قبل از محسن شکاری بازداشت شده است، حکم او هنوز اجرا نشده است. رسیدگی به ...
مناظره ای داغ درباره نگاه فقه و قانون به جرم محاربه
تابناک _ اساتید حقوق در مناظره ای با عنوان محاربه در فقه و قانون که به بهانه اعدام محسن شکاری یکی از عوامل اغتشاشات اخیر برگزار شد، نظرات خود را مطرح کردند. آنها معتقدند چنانچه ناامنی بواسطه کشیدن سلاح ایجادشده باشد، جرم است و از قوه قضاییه خواستند برای روشن شدن مساله مفاد پرونده را منتشر کند. صبح روز پنجشنبه 17 آذرماه جاری نخستین حکم اعدام مربوط به اغتشاشات اخیر اجرا و محسن شکاری به ...
شروط محاربه و باغی
اول و شهید ثانی، آیت الله فاضل اصفهانی، آیت الله اردبیلی و امام خمینی و بسیاری دیگر از علما بر این موضوع اتفاق نظر دارند که محاربه اقدام افرادی است که با اسلحه قصد ترساندن مردم را دارند و نتیجه این قصد ایجاد ارعاب و ترس جمعی در محدوده جغرافیایی مشخص است. به عبارت دیگر شخص به قصد جان و مال و ناموس عده ای اقدامی صورت می دهد و موجب ارعاب گروهی می شود. شخص حتما باید قصد و نیت ارعاب داشته باشد تا ...
مناظره برهانی و محبی درباره اعدام محسن شکاری
چیزی را تصویب می کند که ممکن است اصلا در آیه و قول مشهور و حدیث نیامده باشد؛ خب این را یا شورای نگهبان تأیید می کند یا مجمع تشخیص مصلحت و تبدیل به قانون شده و اجرا می شود. عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس خاطرنشان کرد: می فرمایند جرم منجر به نتیجه است، ماده 279 قانون مجازات اسلامی آورده: محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است . آن چیزی که مهم است ...
دعوای دوقطبی جامعه بر سر اجرای عدالت/ شاه کلید محاربه در قانون
السلاحی محاربه نیست و اگر سلاح برای ایجاد فساد در زمین باشد محاربه است. قبل از تخصصی تر شدن بحث برایتان بگویم که مطابق با ماده 279 قانون مجازات اسلامی محاربه از جرایم علیه امنیت و نظم عمومی است که عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد؛ بنابراین تا اینجا طبق کلام آقای برهانی خدا در قران محاربه را وضع کرده و حکمی نیست که توسط ...
ایران، چین را تهدید کرد
و به گروهی حمله کند که یا بکشد یا تهدید کند و بترساند؛ یعنی حتی اگر از سلاحی که در دست دارد استفاده هم نکند،کلمه جنگ یا حرب بر او صدق می کند و حکم محارب دارداما اگر اسلحه ندارد و مثلا فقط یک چوب دارد، حکم محارب ندارد. آیت الله رحمت، عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی(ره) هم گفت: در حکم محاربه میان فقها اختلاف نظر بسیار وجود دارد و بحثی طولانی است، اما آنچه که امام خمینی(ره) مطرح فرمودند ...
تعجب مجری از برگزاری مناظره در دانشگاه؛ گویی شق القمر شده باشد!
عصر ایران؛ مصطفی داننده- مناظره محسن برهانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و جلیل محبی هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس با موضوع محاربه در فقه و قانون در دانشگاه امام صادق برگزار شد. در این نوشتار کاری به حرف های ردو بدل شده میان این دو استاد حقوق ندارم، اما از نظر عقلی به عنوان بیننده مناظره با استدلال های برهانی موافق بودم. نکته جالب توجه در این مناظره اما تاکید مجری - که خود عضو هیأت علمی ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
سرکشان (بغات)، احکام دیگری غیر از این حد بیان کرده اند. البته باید توجه داشت که مقاومت مدنی و نافرمانی مدنی یا همان اعتراض صنفی و گروهی که با هدف تغییر یک قانون یا یک سیاست یا یک مدیر و مانند آن انجام می شود و هدف آن براندازی نظام سیاسی یا ایجاد رعب و وحشت در بین مردم نیست؛را نمی توان محاربه یا بغی دانست چنان که نباید از محارب با عنوان نافرمانی مدنی دفاع کرد و عنوان معترض را برای او ...
تردید بی پایه در صدق عنوان بغی و محاربه
...، فقهای دیگری مانند علامه حلی، نظر مقابل یعنی صدق عنوان بغی حتی با یک نفر (4) را تقویت کرده و شهید ثانی نیز قول علامه را حسن دانسته است.(5) با این وصف، نه شهرتی وجود دارد و نه اتفاق نظری، پس، این استناد به کلام شیخ خالی از وجه فقهی است. ثانیاً: ایشان ادعا کرده؛ فقها فقط به گروهی که به صورت سازماندهی شده، مرتکب خشونت می شوند اطلاق فئة باغیة کرده اند که حکومت موظف به برخورد ...
خشونت طلبان خارج نشین فریاد نه به مجازات قانونی سر می دهند!
اشاره : "آنچه برای خود نمی پسندی، برای دیگران هم نپسند" این یکی از جملات طلایی دانش اخلاق است. دشمنان و رسانه های معاند تلاش دارند خشونت را در بالاترین سطح در خیابان ها به مردم آموزش دهند؛ اما خودشان در برابر اجرای عادلانه و قانونی حکم محاربه بر آشوبگران، قمه کش، فریاد نفرت بار نه به اعدام بلند کرده اند. از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت الاسلام محمدعلی لیالی ...
خشونت طلبان خارج نشین فریاد نه به مجازات قانونی سر می دهند!
رض و ارتداد بر عهده امام جامعه است که در فقدان امام نیز بر عهده قاضی و حاکم اسلامی است. موارد مجازات اعدام در فقه مشخص است. اگر کسی ادعای نبوت کند یا کسی سب و ناسزاگویی به رسالت انجام بدهد یا اگر کسی گرفتار فعل حرام شود و برخی از منکرات را تکرار کند، حکم او، حکم اعدام است. فلسفه اعدام در تفکر دینی در فقه و حقوق و متون فقهی و حقوقی اصلاح فرد و اصلاح جامعه یا به تعبیر قرآن کریم، حق حی ...
توضیح خسروپناه درباره حکم محاربه اغتشاشگران
به گزارش تابناک به نقل از فارس، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در واکنش به حواشی پیش آمده در مورد حکم اعدام و محاربه برخی اغتشاشگران به آیه 33 سوره مائده اشاره کرد و ترجمه آن را اینگونه عنوان کرد: مجازات افراد شروری که با خدا و رسولش مُحاربه می کنند و با خرابکاری های برنامه ریزی شده امنیت جامعه را بر هم میزنند، این است که به تناسب جرمشان و بدون ترحّم، آن ها را بکُشند یا به صُلّابه ...
توضیح خسروپناه درباره حکم محاربه اغتشاشگران/ قرآن، تفاسیر محقق حلی، شیخ طوسی و ابن ادریس چه نظری دارند؟
حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه در واکنش به حواشی پیش آمده در مورد حکم اعدام و محاربه برخی اغتشاشگران به آیه 33 سوره مائده اشاره کرد و ترجمه آن را اینگونه عنوان کرد: مجازات افراد شروری که با خدا و رسولش مُحاربه می کنند و با خرابکاری های برنامه ریزی شده امنیت جامعه را بر هم میزنند، این است که به تناسب جرمشان و بدون ترحّم، آن ها را بکُشند یا به صُلّابه بکِشند یا چهار انگشت دست راست و ...