درخواست مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم از مسئولین قضایی برای احتیاط و ...
سایر منابع:
سایر خبرها
بیانیه جبهه اصلاحات درباره اعدام تاسف بار محسن شکاری
اجرای حکم اعدام جوان 23 ساله، محسن شکاری، موجب حیرت و تأسف عمیق شد. همه کسانی که از شکل گیری چرخه خشونت در جریان اعتراضات اخیر بیمناک هستند، عواقب این تصمیم عجولانه و تبعات آن را با نگرانی دنبال می کنند. به حکم وظیفه ملی، پیش از این در هنگام ملاقات با دبیر محترم شورایعالی امنیت ملی و رئیس محترم قوه قضائیه هشدار داده بودیم که مبادا احکام اعدام صادره برای معترضان به مورد اجرا گذاشته شود، چرا که با آگاهی از میزان نارضایتی در بین مردم و خشم انباشته در بین معترضان قابل پیش بینی بود که این اقدام همچون ریختن بنزین بر آتش، نارضایتی ها را گسترش داده و آن خشم را شعله ورتر خواهد ساخت. همچنین گفته شد قاطعانه و سریع عمل کردن در روند رسیدگی قضایی و مراحل آن، رویکردی سیاسی است که موجب قربانی شدن قانون و عدالت شده و مغایر شأن قضاوت بوده، احیانا به ناحق، موجب سلب حیاتِ انسانها می گردد. به ما گفته شد بعضا شاکی خصوصی و حکم قصاص وجود دارد و چاره ای نیست. تأکید کردیم در این صورت، در اجرای احکام تعجیل نکنید تا امکان اخذ رضایت از شاکیان خصوصی و اولیاء دم وجود داشته باشد تا بر اساس آن، جامعه در عمل به سمت صلح و گذشت و پرهیز از خشونت رهنمون شود. اما گویا تأثیر خیرخواهی ما به اندازه ای نبود که بتواند اثرگذاری مراکز ذی نفوذ در این زمینه را خنثی کند، به طوری که اولین حکم اعدام در مورد کسی اجرا شد که جرمش نه تنها حکم قصاص نداشت بلکه به نظر کثیری از صاحبنظران ح ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
گذشته دربیانیه ای مستقل هشدار دادند که درباره اعدام معترضان حوادث اخیر به فرازی از نامه 53 نهج البلاغه اشاره شده است که اجرای حکم اعدام یکی معترضان، آن هم در شرایطی که اقتضا می کند حکومت با شنیدن صدای اعتراض مردم در راه آرام کردن اوضاع گام بردارد، آتش اعتراضات را شعله ورتر خواهد کرد. مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در این بیانیه به اجرای حکم محسن شکاری اشاره و درباره اشکالات فقهی و ...
مدرس حوزه علمیه: محسن شکاری مصداق محارب نبود/ راه کنترل اعتراضات چیست؟
شکاری مصداق محارب نبوده است محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درخصوص تعریف محاربه در فقه، می گوید: همان چیزی که در قانون آمده، شبیه همان چیزی است که در فقه گفته شده است. یعنی کسی که در خیابان بخواهد مردم را با اسلحه بترساند، ارعاب و تهدید کند را محارب می گویند؛ کسی که با اسلحه امنیت جامعه را بر هم زند و مردم را بترساند. حال وقتی کسی اسلحه ندارد و به دنبال ترساندن ...
حکم محاربه و کشیدن سلاح چیست؟
در صدق عنوان محارب دخیل است یا خیر؟ مسئله اختلافی است، اما این استدلال مورد قبول است که: ملازمه عادیه بین اسلحه کشی و ترساندن دیگران سبب می شود به محض اسلحه کشی عنوان محارب بار شود با یا بدون قصد. ثانیاً: ترساندن مردم یکی از مصادیق محارب است. صاحب جواهر معنای محاربه را به اسلحه کشی به منظور ترساندن هر فردی که ترساندنش حرام است (جواهر ج 41، ص 565) تعمیم داده است؛ بنابراین نمی توان ادعا ...
محاربه چیست، محارب کیست؟!
دیگری با اسلحه داشته باشد، اما جرم او جنبه ی عمومی پیدا کند مثلا عده ای سارق به درون پاساژی رفته و قصد سرقت مسلحانه دارند، این اقدام آن ها موجب برانگیخته شدن حس ترس و ناامنی در مردم می شود، در نتیجه این افراد محارب شناخته می شوند. جرم محاربه در ماده 279 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است. "ماده 279 قانون مجازات اسلامی" محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
،که فارغ از نگاه های سیاسی بر آن هستیم تا به بررسی فقهی وحقوقی موضوع بپردازیم. از جرم های مطرح در قوانین ایران این است که اگر جرمی علیه امنیت و آسایش مردم رخ دهد و در جامعه نیز ناامنی ایجاد کند؛ محاربه خوانده می شود. ریشه ی واژه ی مُحارَبه، حرب است و در اصل به معنای سلب و گرفتن است. مُحارَبه در فقه به معنای سلاح کشیدن به روی مردم، به قصد ترساندن آنان است. به فتوای فقها، هرکس که آشکارا و ...
انتخاب حد محاربه از اختیار قاضی است
ترساندن مردم و به منظور ایجاد فساد در زمین چه در خشکی و چه در دریا، چه در شهر و چه در غیر شهر، چه در شب و چه در روز، سلاح خود را برهنه یا آماده کند و موجب ترس برای مردم و فساد در زمین گردد . در دیدگاه امام خمینی(ره) محارب بودن یک فرد مشروط به اهل شرارت بودن یا نبودن او و همچنین سابقه دار بودن یا نبودن او نمی باشد. ...
آیت الله دستغیب: حکم محاربی که کسی را نکشته، فقط تبعید است/ اعتراف تحت فشار در نظام قضایی اسلام، بی ارزش ...
بخوانید : اژه ای: انتخاب هر یک از حدود چهارگانه محاربه به اختیار قاضی است / افساد فی الارض هم از صراحت قانون برخوردار است عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست / احکام محاربه، سیاسی نباشد / حوزه های علمیه این احکام را بررسی کنند ایازی،عضو ارشد مجمع محققین حوزه علمیه: نمی شود، هرکسی در خیابان هرکاری انجام داد؛ اسم آن را محاربه بگذارند/خود اعدام کردن به این شکل، نوعی اخافه است عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی شود / محاربی که قتل نکرده هم می تواند حکم اعدام بگیرد 21220 ...
حمله یک عضو مجلس خبرگان به مولوی عبدالحمید/ این شخص انگیزه دیگری دارد!
...> تفاوت دیگر قصاص و حد محاربه این است که قصاص یک حق شرعی شخصی است که قابل عفو و اسقاط می باشد در حالی که حد محاربه از احکام شرعی است که پس از اثبات در محکمه شرعی، قابل عفو و اسقاط نیست. حکم جرم ارعاب و ترساندن نفی بلد یا قطع دست و پای مخالف است نه اعدام! نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیه 33 سوره مائدة《إِنَّما جَزاءُ الَّذینَ یُحارِبُونَ اللهَ وَ ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
قطعی بودن مناط محاربه که ترساندن مردم و اقدام علیه امنیت مردم است، تشکیک کند و این ملاک و مناط را ظنی بداند، باید گفت ادامه آیه شریفه33 سوره مائده شامل افراد موصوف الذکر می باشد و آن عنوان افساد فی الارض است. در عنوان فوق کشیدن سلاح (اعم از گرم و سرد) به روی مردم اصلاً مطرح نیست بلکه صرفاً سعی در به تباهی کشاندن جامعه مطرح است. اعم از تباهی امنیت، تباهی اقتصاد، تباهی فرهنگ و سایر شئون حیاتی جامعه. * استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ...
احراز شدن محاربه خیلی دشوار است؛ آیا جوانی که به خیابان آمده، برای ترساندن مردم شعار داده؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : با گذشت چهار روز از خبر اعدام محسن شکاری، جوان 23 ساله ای که در اعتراضات اخیر دستگیر شده بود، واکنش ها همچنان ادامه دارد. بنابر آنچه خبرگزاری میزان ، ارگان رسمی قوه قضائیه منتشر کرده است، براساس دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب تهران، محسن شکاری به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مأمور بسیج حین انجام وظیفه و مسدودکردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه به اعدام محکوم شده بود. آنچه از سوی برخی حقوقدانان مطرح می شود ای ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مصطفی منتظری استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در یادداشتی به جنجال های اخیر در خصوص قانون مجازات محارب و حکم اعدام پرداخت. متن یادداشت به این شرح است: مبنای اینکه حکم و مجازات محارب، اعدام است نص قرآنی است، یعنی آیه 33 سوره مائده که مجازات محارب و کسی که سعی در فساد و ایجاد خلل در جامعه دارد را اعدام معرفی می کند ...
حکم اعدام محسن شکاری درست بود؟
از سوی نخبگان، بزرگان و مراجع تقلید تحت فشار بود که چرا در قبال کسانی که هرروز آتش می زنند و می کشند، اقدامی نمی کنید. محمدتقی نقدعلی: حکم اعدام محسن شکاری برای جامعه مبارک است/ اعدام زود نبود، دیر هم شد/ مردم تشنه برخورد با اغتشاشگران هستند محاربه با سلاح سرد؟ یکی دیگر از مسائلی که مطرح می شود، این است که اساسا اگر کسی از اسلحه استفاده کند، محارب شناخته می شود ...
محاربه در فقه و قانون | رویه اشتباه در دادگاه انقلاب و بیان نقاط کور حکم اعدام محسن شکاری +فیلم
تکاب است و با عبارت کشیدن سلاح به قصد ترساندن مردم معنا شده است. در عصر حاضر معنای سلاح متفاوت شده و به جای شمشیر، سلاح گرم نیز پذیرفته شده و این خود توسعه عنوان مجرمانه است که از نظر همه منطقی است/ عکس: خبرآنلاین برخی با توسعه محاربه بدون سلاح مخالفند که مخالفت آنها منطقی به نظر نمی رسد؛ برای مثال به این فرض که آیا چرخاندن شمشیر بالای سر در یک خیابان امنیت یک شهر را بیشتر به ه ...
بررسی حقوقی حکم محاربه شیطان خیابان ستارخان/ محسن شکاری چرا اعدام شد؟
. دادگاه انقلاب تهران بر اساس شواهد موجود علت محارب تشخیص دادن محسن شکاری را، کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مأمور حافظ امنیت حین انجام وظیفه و مسدود نمودن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه اعلام کرده بود. در این مرحله پرونده پس از فرجام خواهی متهم برای بررسی های دقیق تر، به دیوان عالی کشور ارسال گردید در نهایت، حکم ...
این ها اسلحه کشیدند، حکم محاربه هم نگرفتند + عکس
چرا در پرونده هایی چون ترور سعید حجاریان، سلاح کشیدن مداح معروف، اسیدپاشی اصفهان، قتل های محفلی کرمان و. . . حکم محاربه صادر نشد؟ یک گزارش تاریخی درباره پرونده هایی که حکم محاربه نگرفتند را در ادامه ببینید. بیشتر بخوانید: چرا در پرونده های ترور سعید حجاریان، سلاح کشیدن مداح معروف، اسیدپاشی اصفهان، قتل های محفلی کرمان و.. . حکم محاربه صادر نشد؟ سخنگوی قوه قضاییه: حکم محاربه شامل استفاده از سلاح سرد و گرم و به قصد جان، مال، ناموس و حتی ارعاب و ناامنی است ...
رئیس سابق دیوان عالی کشور : هر محاربی حکمش اعدام نیست | با صرف ترساندن و تهدید کردن ، کسی حکم محارب نمی ...
کند و یا فقط می ترساند؛ همین که اسلحه ای در دست دارد و از آن طرف به یک گروهی هم حمله می کند، به این فرد حکم محارب اطلاق می شود؛ البته در مواردی که یک نفر با یک گروه درگیر نمی شود و فقط با یک نفر درگیر می شود، به آن فرد محارب نمی گویند. عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که محارب یعنی کسی که آماده جنگ است، اضافه کرد: بنابراین اگر فردی اسلحه جنگی و حتی چاقو در دست داشته باشد و ...
ایازی،عضو ارشد مجمع محققین حوزه علمیه: نمی شود، هرکسی در خیابان هرکاری انجام داد؛ اسم آن را محاربه ...
آیت الله سیدمحمدعلی ایازی در پاسخ به سوالی در خصوص تعریف محاربه در فقه اسلامی گفت: در رابطه با محاربه در فقه، تعریف مشخصی داریم. محاربه عبارت است از سلاح کشیدن به منظور ترساندن و جنگیدن با خدا و پیامبر. چنانکه در قرآن به صراحت بیان شده و در ماده 279 قانون مجازات اسلامی محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. اینگونه نیست که ...
عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست
گمان نمی کنم هیچ مجتهدی حکم اعدام برای چنین متهمی صادر کند. حکم این مجرمان یا متهمان از نفی بلد یا قطع دست و پای مخالف است. *** عضو ارشد مجمع محققین حوزه علمیه: نمی شود، هرکسی در خیابان هرکاری انجام داد؛ اسم آن را محاربه بگذارند عضو ارشد مجمع محققین حوزه علمیه قم گفت:محاربه آن جایی است که حرب اتفاق بیافتد. یعنی جنگی اتفاق می افتد و کسی عمل مسلحانه ای را انجام می دهد ...
هیاهوی تروریست ها، شارلاتان های کاسب کار حقوق بشر/ فعالین دروغی و سلبریتی های وطن فروش علیه مجازات ...
...> بر اساس آنچه دیوان عالی کشور درباره ی این پرونده اعلام کرده است، این فرد به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد و مواردی همچون کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مامور حافظ امنیت حین انجام وظیفه و مسدود کردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه به عنوان محارب بودن او اعلام شده است . در قانون نیز ماده 279 مجازات ...
محارب کسی است که علیه مردم اقدام و دیگران را فاسد می کند
طبق ماده 279 قانون مجازات اسلامی، محارب به شخصی گفته می شود که علیه مردم سلاح کشیده است. یعنی به قصد جان و مال و ناموس مردم و ارعاب آن ها موجب ناامنی شود. در اینجا بحث مردم بسیار مهم است، آیت الله شاهرودی در نوشته ای در پاسخ به مباحث مطروحه از سوی آیت الله مومن، تاکید داشتند که محارب به شخصی گفته می شود که با ترساندن مردم به قتل و جرح آن ها می پردازند و اموال مردم را غارت می کند و کسانی که علیه حکومت تلاش می کنند به عنوان مصداق محارب شناخته نمی شوند. ...
عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی شود / محاربی که قتل نکرده هم می تواند ...
حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: محارب بر کسی می گویند که سلاح بکشد (حالا چه سلاح سرد یا گرم،) مهم بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم است، که اگر اتفاق بیفتد، محارب محقق شده است ولو آنکه مرتکب قتل هم نشده باشد، باز هم عنوان محارب صدق می کند و می تواند حکم اعدام هم بگیرد. حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: درباره حکم محاربه، ظاهرا از نظر موضوع و تحقق موضوع فرض بر جایی است که عنوان محارب محقق شده است، چرا که در کلمات فقها محارب بر کسی می گویند که سلاح بکشد (حالا چه سلاح سرد یا گرم،) مهم بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم است، که اگر اتفاق بیفتد، محارب محقق شده است ولو آنکه مرتکب قتل هم نشده باشد، باز هم عنوان محارب صدق می کند و می تواند ...
این گونه برخوردهای تند با معترضان به جایی نمی رسد
مع الاسف یک بسیجی را مجروح کرده است. 2 مجازات محارب در آیه شریفه در چهار مرحله متناسب با چگونگی جرم آمده است، بنابر این شخصی و لو به قصد اخافه مردم، چاقو کشیده باشد ولی مرتکب قتل نفس نشده باشد، مشمول بند چهارم مجازات "ینفوا من الارض" (نفی بلد و زندان) می شود و کیفر مرگ و... برای کسی است که شخصی را کشته باشد، و فرض بر این است این جوان مرتکب قتل نشده است. لذا (بر فرض اگر آیه محاربه شامل وی ...
بیانیه استاد خسروپناه در محکومیت معترضان به حکم محاربه آشوبگران
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا ، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، استاد درس خارج فقه سیاسی حوزه علمیه قم در پاسخ به شبهه افکنان تحقق عنوان محاربه بر اغتشاشگران قمه کش، معرکه گیران فحاش، قطاع طریق و ضاربان ماموران حافظ امنیت بیانیه ای صادر کرد. متن بیانیه به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّهَ ...