چرا سلاح کشیدن بی قتل هم محاربه است/ محارب کیست؟
سایر خبرها
چرا سلاح کشیدن بی قتل هم محاربه است؟
موجب ناامنی در محیط شود، محاربه است. بر اساس ماده 279 قانون مجازات اسلامی، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. ...
3 دلیل کیهان برای اثبات حکم محاربه محسن شکاری
، قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب مردم را داشته باشد و عمل مادی او موجب ایجاد ناامنی شود محاربه محقق شده و نیازی به وقوع جرح یا قتل یا آسیب مال دیگری نیست. در پرونده محسن شکاری به موجب ادله موجود در پرونده، فیلم ها و تصاویر ضبط شده، اقرار مرتکب و شهادت شهود، نامبرده به قصد جان مردم، آنجا که می گوید رفتیم تا مأمور بزنیم- قمه را کشیده و موجب ایجاد ناامنی در خیابان شده به نحوی که کسبه از ترس مغازه ها را بسته و مردم نیز از ترس محل را ترک می کنند و لذا سه رکن مصرح در ماده 279 قانون مجازات اسلامی محقق شده و وی مشمول حکم محارب شده است. ...
تشریح جرم محاربه و مجازات آن در فقه و قانون
می شود. تغییر سوم این بود که قانون فعلی ما عقب گرد نسبت به قوانین 61 و 70 دارد. قانون فعلی به قصد اشاره نکرده که به دنبال ارعاب و نا امنی است و اشاره به جان و مال و ناموس و ارعاب مردم دارد که قصد را کم رنگ تر کرده و نتیجه را مورد اشاره دارد. وی افزود: فق ها نظر دارند که محاربه، کشیدن سلاح به قصد ترساندن مردم است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی مطلق است و مکان در آن موضوعیت ندارد و می ...
روایت حقوقی اعدام محسن شکاری از زبان برهانی
عبارتست از سلاح کشیدن حاکم در شناخت مصداق عرف است. عرفاً چاقوی در غلاف به هیچ وجه به معنای سلاح کشیدن نیست وقتی چاقو از غلاف خارج شود عرف میگوید سلاح کشیده شد پس محسن قبل از نزدیک شدن مأمور به وی سلاح نکشید و مشمول ماده نیست اشکال دوم موضوع جرم ،جان ،مال ناموس و ارعاب است جان به معنای نفس است و مادون نفس را در بر نمیگیرد بنابراین جرح از حیطه ماده خارج است. قانونگذار نگفت به قصد تمامیت جسمانی بلکه گفت به ...
مأموریت پادوهای دشمن؛ شبهه افکنی برای تیز کردن قمه اوباش اجاره ای/ واکاوی 12 شبهه درباره محاربه
بالاترین اتهامی که می شد برای شکاری در نظر گرفت ضرب وجرح عمدی بوده است ! در این خصوص بایستی اشاره کرد که مطابق ماده 279 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. سه رکن در تعریف و تحقق محاربه وجود دارد که احراز آنها برای تحقق جرم و صدور حکم محکومیت ضروری و کافی است: 1- کشیدن ...
کیهان دلایل محارب بودن محسن شکاری را ارائه کرد
انتقاد از اظهارنظر مخالفان صدور حکم محارب نوشت: در قانون آمده، محارب باید قصد مال، جان یا ناموس مردم و یا قصد ارعاب داشته باشد یعنی مرتکب با کشیدن سلاح قصد جان مردم را داشته باشد یا قصد مال مردم یا قصد ناموس مردم و یا قصد ترساندن مردم. در پرونده محسن شکاری به موجب ادله موجود در پرونده، فیلم ها و تصاویر ضبط شده، اقرار مرتکب و شهادت شهود، نامبرده به قصد جان مردم، آنجا که می گوید ...
تکرار هم صدایی اصلاحات با ضدانقلاب این بار در ماجرای محسن شکاری / اساتید دانشگاه درباره حکم محاربه چه می ...
بگذاریم و باید این اصول را با مواردی مانند محاربه کنار هم ببینم. مجازات محاربه نیازمند شکایت شاکیان نیست همچنین رسول مظاهری عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه اصفهان نیز تعریف محاربه را طبقه ماده 279 قانون مجازات اسلامی کشیدن سلاح به قصد جان، مال، ناموس مردم و یا ارعاب آن ها است به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد دانست و اظهار داشت: یکی از منابع درس خارج فقه کتاب شرایع الاسلام محقق ...
حکم آتش زدن سطل زباله محاربه نیست
قابل تغییر است؟ تصریح کرد: حکم محاربه یک حکم شرعی است که در قانون منعکس شده و بسیار روشن و ساده است و پیچیدگی ندارد. کسی که برای سلب امنیت مردم، جان و ناموس مردم سلاح بکشد و ایجاد ترس در جامعه کند محارب محسوب می شود. لذا محاربه تعریف روشن و واضحی دارد، تعطیل پذیر نیست و حکم شرعی است که به آن عمل می شود. رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه ممکن است فردی به دلیل آتش ...
نظر قانون درباره حکم کشیدن سلاح یا همان محاربه چیست؟
در مورد لاخافه الناس در تعریف محارب بحث کرده اند که قصد در صدق عنوان محارب دخیل است یا خیر؟ مسئله اختلافی است، اما این استدلال مورد قبول است که: ملازمه عادیه بین اسلحه کشی و ترساندن دیگران سبب می شود به محض اسلحه کشی عنوان محارب بار شود با یا بدون قصد. ثانیاً: ترساندن مردم یکی از مصادیق محارب است. صاحب جواهر معنای محاربه را به اسلحه کشی به منظور ترساندن هر فردی که ترساندنش حرام است ...
پاسخ تفصیلی آیت الله مکارم شیرازی به پرسشی درباره حکم محاربه
این مرجع تقلید در پاسخی تفصیلی به پرسشی درباره ی حد محاربه اظهار داشت: آیا مجازات های چهارگانه [محاربه] جنبه تخییری دارد؟ یعنی حکومت اسلامی هر کدام از آنها را درباره هر کسی صلاح ببیند اجراء می کند، و یا متناسب با چگونگیِ جرم و جنایتی است که از آنها سر زده است؟ یعنی اگر افراد محارب دست به کشتن انسان های بی گناهی زده اند، مجازات قتل برای آنها انتخاب می شود. اگر اموال مردم را با تهدید به اسلحه برده ...
نشست پاسخ به پرسش ها و شبهات حکم محارب از منظر فقه و حقوق برگزار شد
خارجی و با استفاده از بستر خارجی اغتشاشات خشن و توأم با قساوت قلب و مخل امنیت ملی و عمومی و با ایجاد ارعاب و ترس راه اندازی کردند و افرادی سازمان یافته وارد این آشوب ها شدند. نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به قانون مجازات محارب تصریح کرد: در آشوب های اخیر برخی از نیروهای انقلابی و بسیجی مظلومانه به شهادت رسیدند و عده ای به قصد ارعاب در جامعه و اختلال در امنیت جامعه، جان و مال و ناموس ...
سلبریتی های بی بصیرت؛ آتش بیار معرکه
به اعدام راه انداختند. طبق ماده 279 قانون مجازات اسلامی محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال، ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود و همچنین مطابق ماده 286 قانون مجازات اسلامی؛ هر شخصی به طور گسترده مرتکب جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب و ... شود به گونه ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور باشد، مفسد فی الارض محسوب و به اعدام محکوم ...
حجت االاسلام اسلامی: محاربه از مصادیق بارز افساد فی الارض است/ عواملی که جرم محاربه را تشدید می کند
و برخی روحانیان نیز واکنش هایی را در پی داشته است. نقطۀ جنجالی بحث جایی است که فردی سلاح سرد یا گرم را آشکار و ارعاب و تهدید می کند که گاه به ضرب و جرح فرد یا افرادی نیز می انجامد ولی البته به حد قتل نمی رسد. سؤال این است که محاربه در این حد آیا می تواند مشمول مجازات اعدام شود در حالی که قطعاً قصاص نفس در کار نیست؟ چون قتلی توسط محارب صورت نگرفته است. پاسخ این سؤال یک بار براساس قوانین ...
بیانیه تشکل اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم در محکومیت حامیان اغتشاشگران
کلام بیان شده که فرموده اند اقوی اختیار داشتن حاکم در انتخاب نحوه مجازات از میان چهار مجازات مطرح در این حکم است و سپس فرموده اند که بعید نیست که انتخاب این مجازاتها با رعایت تناسب میان جرم و مجازات اولویت داشته باشد یعنی شاید بهتر این است که رعایت تناسب شود. و بعد هم به عنوان مثال فرموده اند مثلا می تواند در موردی که محارب مرتکب قتل شده است اعدام و در موردی که اخذ مال کرده قطع دست و پا ...
روزنامه اصولگرا: برای شروع اصلاحات، پلیس نماها را معرفی و مجازات کنید / می توان، پلیس نماها را به محاربه ...
اقدامات تخریب کنند، طبق قانون مرتکب دو جرم جدی شده اند؛ نخست آنکه به طور غیرقانونی و با سوءنیت لباس مأموران نیروی انتظامی را به تن کرده اند و دوم آنکه با اقدام شان در تخریب اموال مردم و ترساندن حاضران در صحنه، می توان گفت مرتکب ارعاب عمومی هم شده اند. ماده 556 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی که به تعزیرات و مجازات های بازدارنده پرداخته، صراحتا مجازات پلیس نماها را این طور عنوان کرده ...
قاچاق روز افزون سلاح در آمریکا
می دهد که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود. اداره امنیت حمل و نقل آمریکا افزود، نزدیک به 90 درصد از سلاح های ضبط شده تا کنون مسلح بوده است. از نظر این اداره در صورتی که مسافر همزمان دارای اسلحه و مهمات باشد، اسلحه، مسلح تلقی می شود. حداکثر مجازات برای حمل سلاح گرم در آمریکا 14 هزارو 950 دلار جریمه است. به گفته مسئولان اداره امنیت حمل و نقل آمریکا ...
بیانیه مجمع وعاظ جهادی علیه معترضان / اجرای حدود اسلامی بر اغتشاشگران، تنها راه بازگشت امنیت به جامعه است
تشکلی به نام مجمع وعاظ جهادی و انقلابی در بیانیه ای به حمایت از قوه قضائیه در ماجرای صدور احکام اعدام و زندان برای معترضان ماه های پرداخته و در بیانیه خود مدعی شده اند: اجرای حدود اسلامی بر اغتشاشگران تنها راه بازگشت امنیت و آرامش به جامعه است. این تشکل حوزوی در بیانیه خود اعتراض ها به عوامل خارجی نسبت داده اند. بنابر گزارش دیده بان ایران؛ متن این بیانیه به نقل از ارگان رسانه ای حوزه های علمیه(رسا) بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُو ...
لزوم ایجاد مرجعیت رسانه ای برای مقابله با جنگ روایت ها
. آیت الله کعبی در پایان بیان داشت: یکی از مجازات کسانی که امنیت را به مخاطره بیندازند به اتفاق فقها، اعدام است که شامل سلب امنیت جانی، مالی، روح و روان عمومی و ارعاب عمومی، قصد فساد و اخلال در امنیت عمومی، کشیدن سلاح و حمل آن می شود که این احکام علاوه بر دلایل قرآنی از براهین روایی نیز برخوردار هستند. ...
حمایت مشکوک روزنامه زنجیره ای از اشرار شکنجه گر شهید عجمیان
انگار شهید عجمیان در تصادف خودرو جان باخته و خانواده قاتل و مقتول هم که مهاجر و از طبقات پایین هستند؛ بنابراین پرونده بدون مجازات قاتل (قاتلان) بسته شود. این در حالی است که متهمان دستگیر شده، اقدام به بستن آزادراه، ارعاب مردم، آتش افروزی و حمله به ماموران نیروی انتظامی کرده و در اثنای همین شرارت، مرتکب جنایتی از جنس جنایات شمر و عمرسعد علیه شهید عجمیان شده اند. یادآور می شود پدر شهید ...
کیهان و خوانندگان
...> دفتری * اصلاح طلبان آمریکایی ما کاپیتولاسیون جدید را معنی کرده اند. آن ها قائل به این هستند که اگر قبلا آمریکایی ها در ایران مصونیت داشتند حالا علاوه بر آنها سربازان مواجب بگیر و وطن فروش های داخلی شان نیز که به قتل و غارت و تجاوز به جان و مال و ناموس مردم مشغولند نیز مصونیت دارند و نباید هیچ برخوردی با آنها صورت گیرد! قیاسی * اروپایی های وقیح و بدعهد که بی رحمانه ترین رفتارها ...
سلبریتی ها بر آتش تنور اغتشاشات دمیدند/ تلاش غربی ها برای نجات قمه کشان از سر دلسوزی نیست
داشت: این گونه حرکات و همراهی با معاندان، هیچ خللی در اراده و تصمیم نظام در برخورد با سلب کنندگان آرامش مردم و کسانی که سلاح بر روی مردم کشیدند و حکم محاربه دارند ایجاد نمی کند بلکه مصمم تر و طبق قانون و شرع مقدس اقدام خواهد کرد. انتهای پیام/
آیت الله کعبی تبیین کرد: فقه محاربه/ اختیار و تصمیم قاضی در مجازات محاربه
به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است به نحوی که موجب نا امنی در محیط گردد. جرم محاربه مانند سایر جرایم دارای یک عنصر مادی و یک عنصر معنوی و یک عنصر قانونی است. عنصر معنوی آن سوء نیت مجرم است. یعنی مجرم با سوء نیت اقدام به این جرم می کند. عنصر مادی کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است. عنصر قانونی همین ماده 279 و یا مواد دیگری است که خواهیم گفت. پس تمام عناصر سه ...
نشست بررسی فقهی حقوقی حکم محاربه برگزار شد
مجازات محارب خاطرنشان کرد: اگر قاضی حکم اجرای عدالت را در جامعه به وجود نیاورد بازدارندگی نخواهد داشت، اما به هر حال چند نظریه وجود دارد ولی در نهایت مورد پذیرش نظر فقهی ولایت فقیه است. در ادامه این جلسه حجت الاسلام محمدی جورکویه استاد حوزه و دانشگاه گفت: در تحقق یک جرم سه رکن قانونی، مالی و روانی باید وجود داشته باشد و در جرم محاربه علاوه بر علم و عمد باید قصد جان، مال، ناموس و ارعاب ...
موضع گیری های به اصطلاح فقهی درباره محارب ثمره ای جز تضعیف قانون ندارد
قانون مجازات اسلامی آمده است مروری می کنیم: 1- محارب کیست؟ ماده 279 مربوطه می گوید محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان و مال و ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی گردد و این تعریف مطابق است با آن چه درتحریر الوسیله امام و بسیاری از متون فقهی آمده است. 2-مجازات محارب چیست؟درماده 282؛ چهار مجازات را برای محارب مشخص کرده که یکی از آنها اعدام است. در ماده 283 ...
تطهیر اغتشاشگران به سبک مدعیان اصلاحات مردم نترسیدند؛ پس محاربه رخ نداده است!
محقق می شود. ماده 279 قانون مجازات اسلامی اعلام می کند محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنهاست، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. مردم در این قانون معنای افرادی است که در حال ...
فقاهت انقلابی یک عضو خبرگان
به قتل هم نشوند، اما به نفس اینکه امنیت و آرامش را مختل کنند و مردم را به قصد جان، مال و ناموس بترسانند نیز شامل این حکم می شوند. اقدام آیت الله کعبی یقیناً از مصادیق جهاد تبیین است و البته نمی توان از ذکر این نکته گذشت که در میان این همه کلاس های درس خارج فقه و حوزه های علمیه کاش آیت الله کعبی در این تبیین شجاعانه تنها نبود. ...