تأسیس الهیات کاربردی از نیازهای فوری جامعۀ ماست/ کارکردهای الهیات
سایر منابع:
سایر خبرها
حکمت صدرایی امروز ناگزیر از مواجهه با غرب است
مرزهای فرهنگی خود می رسد یک گشودگی نسبت به مباحث فلسفی پیدا می کند و همین طور بررسی نقاط چالش برانگیز فلسفه غرب. این یک بحث است. در کنار آن تداوم جریان توماسی و حکمت سینوی در بخشی از فلسفه غرب ظرفیت تعامل حکمت صدرایی را با آنها ایجاد می کند.همچنین گرایش های عرفانی موجود در غرب ظرفیتی و بستری را برای ورود حکمت صدرایی و بسط آن در میان آنها ایجاد می کند.و در حوزه چهارم توجه به متشرعان از مسلمانان و متدینان و کسانی که فرهنگی اسلامی دارند و جوانانی که جویای حقیقت هستند و به دنبال این مسائل هستند نیز می تواند بسیار موثر باشد. * نویسنده : محمد جواد گلزار،دانش آموخته حوزه علمیه قم ...
گوشه ای از نوآوری های علمی امام خمینی
توانستند دقایق آن علم را بیابند لذا امام خمینی(ره) بر اساس همین تفکر، تدبر و عمق نگری نظرات نو و جدیدی را در مباحث علمی مطرح فرمودند. معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران آثار علمی امام خمینی(ره) با آثار دیگران بسیار متفاوت خواند و عنوان کرد: برای مثال بسیاری از کتاب هایی که درباره اخلاق نوشته شده بود مورد توجه ایشان نبود و عقیده داشتند علم اخلاق در راستای هدف انبیای الهی باید باشد و موجب ...
بررسی رابطه قرآن و فلسفه با تأکید بر نقد مطالعات قرآنی خاورشناسان
از پروژه های جدی در دوران اخیر است که بحث اسلامی سازی علوم انسانی را مطرح می کند و اینکه قرآن چگونه می تواند در علوم نقش پیدا کند. وی با بیان این که در این پروژه رابطه قرآن با علوم مختلف مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: این مباحث جدی است و در کارگروه مرجعیت علمی قرآن کریم پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در حال بررسی است که رابطه قرآن با هر یک از علوم در چه سطحی ...
تأثیرات کواین بر فلسفه معاصر
.... تأثیرات کواین بر سایر فلاسفه را می توان در بندهای زیر خلاصه کرد: 1. ردِّ فلسفه اولی فلسفه اولی، در جست وجوی یک منظر و مبنای پیشاعلمی برای درک و تأسیس بنیان های فلسفی علم و معرفت است. کواین استدلال می کند که هیچ شاکله مفهومی فراعلمی وجود ندارد که بتوانیم از آن شاکله، جهان طبیعت را بنگریم و بنیان های علم و معرفت را کشف کنیم. به تعبیر دیگر ما همواره از درونِ ش ...
شماره جدید نشریه معارف عقلی منتشر شد
...> محمد فنایی اشکوری (سردبیر) در سخن نخست سردبیر در جواب برتراند راسل که معتقد است خدا شواهد کافی بر وجود خود در اختیار بشر قرار نداده است می گوید: در خداشناسی دینی و عرفانی، هستی خدا بدیهی یا نزدیک به بدیهی است و در خداشناسی عقلی و فلسفی، برای اثبات هستی خدا سه راه عمده وجود دارد: شناخت از راه آفاق یا جهان بیرون، شناخت از راه انفس یا جهان درون، و شناخت خدا به خود خدا. 2. رابطه نفس و ...
دیدن مسیح به چشم تاثیرگذارترین فیلسوف غرب/تلاش برای آشتی علم ودین
شناسی ایدئالیست ها و معتقدان به وحدت وجود (که مدعی بودند واقعیت جسمانی وجود ندارد) و همچنین با ثنویت گنوسی در تضاد است.گروتوس در فصل شما مرا که می دانید؟ کتاب خود، به استیون تی .دیویس اشاره می کند که گفته می تواند با برهان، منطقی بودن باور به تجسد خدا در قالب جسم عیسی را ثابت کند. نویسنده کتاب در این بحث به سورن کی یر کگور اشاره می کند که برخی از فلاسفه مسیحی مثل او، تجسد را ناسازه ای حل ناشدنی می ...
از تقریر حقیقت تا تقلیل مرارت/ نگاهی به 40 سال فعالیت فکری مصطفی ملکیان در سالروز تولد او
منظرهای متفاوتی امکان پذیر است. ضمن آنکه بحث درباره این امور و از چشم اندازهای متفاوت یعنی مثلا از منظر سیاسی یا فلسفی یا تاریخی یا جامعه شناختی یا کلامی یا... سابقه و دیرینه دارد و منحصر به سال های پس از انقلاب نیست. اما تردیدی نیست که انقلاب و تحولات پس از آن، مباحث فکری پیرامون اسلام به ویژه اسلام سیاسی را اهمیتی مضاعف و رونقی صد چندان بخشید و از همه سو گفتارها و نوشتارهای متفاوت درباره اسلام به ...
احد فرامرز قراملکی: ضرورت منطق عمومی کاربردی/ تفکر به دست شبکه های اجتماعی افتاده است
ترجیح بگوید، درحالی که شهروندان دائماً در حال انتخاب در موضوعات مختلف زندگی هستند. تصمیم گیری در این زمینه نیازمند منطق ترجیح است. امروز با کمی کسالت خدمت شما رسیدم اما با این سوالات، گویا شکوفا شدم و به وجود آمدم. آنقدر این مباحث مهم است که به شما می گویم دست مریزاد که این بحث ها را مطرح کردید، ان شاء الله که تأثیرگذار باشد. *بخش زیادی از پرونده های قضائی به خاطر این است که مردم ما به ...
نسبی گرایی معرفتی دارای تناقض ذاتی است/بررسی تأثیر کرونا بر معرفت
مورد بررسی قرار گرفته دارای چه مولفه هایی است. وی افزود: نکته ای که درباره این تقسیم باید گفت این است که آیا می توان مرز قاطع میان معرفت در مقام تعریف و معرفت در مقام تحقق ایجاد کرد؟ برخی قائل هستند که میان این دو رابطه دیالکتیکی هست. معرفت شناسی پیشین به قامت تاریخ دوخته نشده است و از مسائلی بحث می کنند که با رفتن به معرفت در مقام تحقق رنگ می بازد. مثلاً آیا همه علم حصولی به علم حضوری باز ...
امام خمینی از اصل امامت شیعه تفسیری عرفانی و فلسفی عرضه کرد
انقلاب از آن سال تاکنون بارها مطرح شده است. در ایران نیز بحث های مختلفی درباره مبانی تئوریک حرکت امام خمینی (ره) مطرح شده است و هنوز هم نیاز به ادامه این مباحث وجود دارد. نخست بفرمایید که به طور کل حرکت و انقلاب و دستور به انقلاب در فقه بیشتر عیان است یا در فلسفه؟ انقلاب مفهومی است مدرن و قبل از دوره مدرن در جوامع سنتی به این صورت وجود نداشته است. انقلاب به عملی گفته می شود که مردم یک ...
ابن هندو هایی که در تاریخ ماندگار شدند/ از شاعر اهل بیت تا فیلسوف طبرستانی
به زیور طبع آراسته شده، بهره برده ایم. نام چند کاتب، شاعر و ادیب ایرانی تبار در قرن چهارم و پنجم هجری قمری است. این اشخاص احتمالاً همگی به خاندان شیعی مذهب آل هندو منسوب بوده اند و خاستگاه نیاکان آنان هندوجان (هندیجان امروز) از روستاهای اطراف قم بوده است. این چند تن که ابن هندو نام دارند، عبارت اند از: 1. ابوالفرج محمد بن هندوی رازی، که شاعر اهل بیت بوده و به گفته ...
امام اسلام عقلانی و انقلابی را به دنیا نشان داد / حوزه انقلابی شعار نیست
درسی قرار دهند کرسی های علمی برگزار کنند و بدانند در این مسائل هم بحث هایی وجود دارد انقلاب اسلامی ایران اثر گذاشت و پیام امام در حرکت سریع پست مدرن تاثیر گذاشت در حالی که امام پست مدرن نبود. یعنی امام عملا نشان داد که غرب چه پدیده فسادی را ایجاد کرده هر چند که دستاوردهای مثبتی هم داشته که امام فرمود ما با اینها مخالفتی نداریم، علم خوب و ارزشمند را استفاده می کنیم؛ لذا امام غرب گزین ...
معرفی کتاب الفبای فلسفه؛ آشنایی ساده با ایده های اساسی فلسفه
دلیل مطالعه فلسفه، به گمان واربرتون، یادگیری تفکر است. کتاب الفبای فلسفه از هشت فصل تشکیل شده است: در فصل اول با عنوان خدا ، واربرتون این موضوع را بررسی می کند که آیا خدا وجود دارد؟ البته او در اینجا برای اثبات وجودداشتن یا وجودنداشتن خدا تلاش نمی کند؛ بلکه فقط نظرات منطقی و دلایل ضرورت وجود خدا از دید فیلسوفان غربی را ذکر می کند. در فصل دوم، نویسنده به موضوع حسن و ...
معرفی همایش های پیش روی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
فرهنگی را به وجود آوردند، ترجمه ی متون فلسفه ی جدید غرب نیز در ظهور دغدغه ها و دیدگاه های گوناگون فلسفی در ایرانِ معاصر نقشی چشمگیر داشته است. همایش فلسفه و ترجمه در پی شناخت دقیق تر نحوه ی مواجهه ی ما با فلسفه ی غربی از طریق ترجمه ها است. هدف آن است که آثار فرهنگیِ ترجمه ی متون فلسفی را بر اندیشه ی معاصر ایران دریابیم، قوّت ها و کاستی های ناشی از کار مترجمان را بشناسیم، دریابیم که آثار ترجمه شده ...
پاسخ به 114 سئوال دینی کودکان
به گزارش خبرگزاری حوزه ، امروزه یکی از مؤلفه های تمدن و قدرت کشورها در عرصه بین الملل دانش و پژوهش های علمی آن کشور و همچنین جایگاه علمی در میان سایر کشورهاست و این مولفه ارتباط مستقیمی با فرهنگ سوادآموزی و کتابخوانی در کشورها دارد چراکه اگر سوادآموزی نباشد امکان مطالعه نخواهد بود و اگر کتابی برای خواندن وجود نداشته باشد امکان انباشت علم و انجام پژوهش وجود نخواهد داشت. شناسایی دانش و ...
روشنفکران غرب زده؛ مانع اسلامی سازی علوم انسانی/ تقویت هویت و فرهنگ بومی در گرو اسلامی شدن علوم
دین از زوایای مختلف، مباحث گوناگونی را می توان مطرح کرد. برای پاسخ دادن به این سؤال، ابتدا باید منظور خود را از علوم انسانی و دین مشخص کنیم. بنده در اینجا، علوم انسانی را به معنای عام در نظر می گیرم که علاوه بر علوم اجتماعی که علومی مانند جامعه شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد، مدیریت و حتی روانشناسی را در بر می گیرد، علوم دیگری مانند فلسفه، ادبیات و هنر را نیز شامل می شود. در تعریف دین هم تعریف ...
فضای نظریه پردازی درباره انتخابات بین نخبگان و فرهیختگان ایجاد شود
تبدیل شود. دژکام با بیان اینکه در موضوع انتخابات پرسش های مبنایی از نظر فلسفه سیاسی همچنان وجود دارد که هنوز نیاز به نظریه پردازی دارد، بیان کرد: اگرچه ممکن است پاسخ هایی را برای آن در نظر گرفته باشیم اما مجال نظریه پردازی باز است و باید این فضا را در بین نخبگان و فرهیختگان ایجاد کنیم. وی با بیان اینکه قانون انتخاباتی وحی منزل نیست و باید باب شنیدن ایده ها و روش های بهتر ...
نقوی: دستیابی به نسل چهارم انقلاب صنعتی با اقتصاد دیجیتال / شرکت فولاد مبارکه اصفهان روزانه 4000 حمله ...
و در سطح سه قرار داریم امیدواریم این سطح افزایش یابد. نقوی در پایان خاطرنشان کرد: اقداماتی که انجام خواهیم داد را می توان در چند شاخه دسته بندی کرد که از جمله آن ها طراحی اکوسیستم مدل کسب و کار، تاسیس پژوهشکده فولاد در دانشگاه صنعتی با محور اقتصاد چرخشی و قرار دادن دو محصول آیتک جدید بوده است و همچنین در حال حاضر تاسیس مرکز نوآوری تحول دیجیتال در صنعت فولاد سازی با همکاری دانشگاه تهران را داشته ایم. انتظار داریم پیرو حرکت در حوزه تحول دیجیتال بتوانیم کارخانه هوشمند را نیز داشته باشیم. ...
انجمن های علمی می توانند رابط خوبی برای انتقال مفاهیم دانشگاهی باشند
توانمند شوند و به صورت علمی در جریان امور قرار گیرند، قطعاً دارای نقش مؤثری هستند. این موضوع در دانشکده الهیات دانشگاه تهران به خوبی دیده می شود و زمانی که استادان و کادر دانشگاهی به دانشجویان توجه کرده اند، بخش دانشجویی به خوبی توانسته از هویت خود دفاع کند. دبیر انجمن علمی فلسفه و حکمت دانشگاه تهران با اشاره به نحوه تبلیغات و شناخته شدن فعالیت این حوزه تشریح کرد: موضوع شناخته شدن انجمن ...
کرونا خدمت به خلق را به عنوان یک آئین، وارد مناسک جمعی ما کرد
به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان ، آنچه در ادامه می آید بخش اول گفتگوی ما با شریف لک زایی ، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره تاثیرات ظهور پدیده کرونا و تبعات آن بر مناسک دینی، پوست اندازی و تحولات کارکردی مناسک جمعی و ارتباط میان بلایای جمعی و گرایش به معنویت است. امروز در فضای پس از کرونا برخی از افول مناسک دینی به ویژه مناسک جمعی سخن می گویند. آیا بحران ...
علم غربی و شرقی ندارد / نگرش انبیا به دانش های عصر خود
شیوه مشترک و یکسانی را دنبال می کنیم. نتایجی هم که از آن مطالعه به دست می آوریم، می تواند نتایج یکسانی باشد. حالا اینکه از این نتایج چه بهره ای می بریم، بحث دیگر است. ممکن است بین ذراتی که رویشان مطالعه می کنم یک آشوب و به هم ریختگی می بینم. آن کسی که نگاه الحادی دارد، همین امر را دست مایه ای برای انکار وجود خدا قرار می دهد و می گوید که اگر خدایی وجود داشت، نباید این بی نظمی به وجود ...
حرام بودن احتکار از دیدگاه دین اسلام – قسمت اول
مال و اندوخته مردم که با رنج و زحمت، عرق جبین و کدیدین بدست آورده اند. احتکار، از قوه شهوت که یک نیروی فطری همه انسان می باشد. ( البته فراموش نکنیم که حکمت سرشته شدن انسان به غریزه شهوت و شاخه های برخاسته از آن، همانا حرکت بخشیدن، پرورش نیروی درون، تحرک و تلاش برای رها شدن از انجماد و سکون و باز ماندن از نوآوری های نوین علمی و اجتماعی است. ) تا استعدادهای فطری انسان شکوفا و جامعه گسترده ...
کرونا و پس لرزه های معرفتی که در جهان ایجاد می شود
پسینی در شاخه هایی مانند فلسفه علم و ... کرده است؛ تفاوت عمده میان معرفت شناسان تحلیلی و قاره ای هم در این است که تحلیلی ها عمدتاً به معرفت شناسی در مقام تعریف پرداخته اند. استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در معرفت شناسی پسین می توانیم در مورد تأثیر ارزش ها و ایده های متافیزیکی بحث کنیم؛ اضافه کرد: سؤال این است که آیا می توانیم مرز قاطعی میان معرفت در مقام تحقق و تعریف قائل شویم؛ مثلاً ...
سروش فکر می کند سکولاریسم خنثی است
در رابطه انسان با خدا نیاز به وجود پاپ را برمی دارد و انسان مسیحی می تواند مستقیما برای این کار به انجیل رجوع کند. علی القاعده چنین تفکری از قرآن و الهیات اسلامی آمده بود. به این ترتیب شما با تمایز امر سکولار و امر عرفی دارید در بحث امر عرفی همان دین حداقلی و عبور از فقه سروش را تکرار می کنید. ابدا! من مرزبندی جدی با رویکرد جناب سروش دارم. اتفاقا می گویم که امر عرفی امر ...
ماضی نه چندان بعید
شصت وهشت سال پیش در چنین روزی، برابر یکم ژوئن 1952 میلادی، جان دیویی از شهیرترین فیلسوفان پراگماتیست (عملگرا) قرن بیستم در نیویورک درگذشت. نظرات دیویی در باب جامعه، سیاست و آموزش بحث های فراوانی را در جهان فلسفه به وجود آورد. تأکید او به عنوان یک فیلسوف عملگرا این بود که فلسفه را به صورت علم و نقشه ای برای زندگی درآورد. زندگی خیلی پیچیده تر و متغیرتر از آن است که بشود فهرستی از قواعد برای ...
کتاب زبان فقه و حقوق منتشر شد
و حقوقی میسّر نیست و فلسفیدن و به کارگیری روش های تحلیلی و عقلی خاص خود را طلب می کند. به همین سبب در کنار دانش فقه و حقوق نیازمند شکل گیری و فربهی و شکوفایی دانش فلسفه حقوق و فلسفه فقه نیز هستیم. فلسفه حقوق میدان گسترده ای از مباحث و مسائل را شامل می شود که نگارنده در فصل دوم مکتوب مختصری که پیش از این به نام درآمدی بر نسبت فلسفه و حقوق به چاپ رسید، فهرستی از اهم پرسش ها و محورهای ...
غلامرضا اعوانی : فلسفه در غرب زنده است/ فردید شفافیت گفتاری و نوشتاری نداشت
. مثلا در یک دانشگاه رشته های مختلفی وجود دارد، گذشتگان یک نوع علوم داشتند، آیندگان علوم جدید و... . برای این که انسان مظهر تمام اسماء الهی است و حقیقت همه اشیا در او است، در جست وجوی حقیقت است. این یکی جنبه نظری است، دیگری جنبه عملی و دیگری صناعی است. انسان سازنده است، صناعت دارد، غایت علم نظری شناخت حقیقت است، غایت حکمت عملی، عمل به خیر است نه شر، غایت صناعت انسانی- انسان ابداع می کند، می سازد ...