حجاب را نمی توان در قالب قانون حل کرد
سایر منابع:
سایر خبرها
حجاب اجباری یا منع پوشش ناهنجار
مرتبط با الزام نسبت به پوشش است که به بررسی میزان تطبیق اصطلاح حجاب اجباری و اصطلاحات جایگزین بر اساس بررسی دلالت های آنها در ذهن مخاطب و میزان تطابق منطقی می پردازد. تاریخچه به کار گیری اصطلاح حجاب اجباری و اجبار برای نگارنده مشخص نشده است که اولین بار واژه اجبار در کجا و توسط چه کسی برای حجاب (به صورت نفی یا اثبات) به کار برده شده است. اما آنچه روشن است، وفور استفاده از این ...
علت قیام گوهرشاد تغییر البسه مردان بود یا قانون کشف حجاب زنان؟
السابق اجرا می شد و از این سال به بعد، اجبار کشف حجاب زنان هم به آن اضافه شد. رضاخان همان زمان تصویب قانون تغییر البسه خواهان وضع قانون کشف حجاب بود، ولی ملاحظه مخالفت علما و مردم را داشت. به ویژه که در آن سال (1308) اتفاقی افتاد که او را نگران ساخت. فاطمه صادقی این احتمال را داده است که اگر امان الله خان، پادشاه افغانستان، بعد از بازگشت از تهران، با شورش عمومی رو به رو نمی شد و تخت خود را ...
اگر بر سر شما کلاه لبه دار بگذارند ...
در هفته ای که گذشت و سالروز واقعه گوهرشاد، مناقشه تاریخی که در علت واقعه گوهرشاد وجود دارد، به محل بحث و جدال در توییتر بدل شد. ماجرا از آنجایی آغاز شد که محسن حسام مظاهری، پژوهشگر مطالعات اجتماعی دین یک روز پس از سالروز این واقعه در توییتر خود مطلبی را با این تعابیر منتشر کرد: واقعه گوهرشاد (21 تیر 1314) در واکنش به قانون متحدالشکل شدن البسه و اجباری شدن کلاه شاپو (مردان) رخ داد و نه قانون کشف حجاب (زنان) که مربوط به چندماه بعدتر است. ...
رضا جان است شاه مردم ایران، رضاخان نه...
کشور برگزار می شود، اما غالب جشنواره ها کارکردهای قبلی و جریان سازی های لازم را ندارند، چون اولین هدف یک جشنواره باید پیوند میان مردم، شعر و شاعر باشد که می بینیم در بیشتر مواقع این اتفاق نمی افتد و مردم برگزیده ها را همچنان نمی شناسند. ملکیان ادامه می دهد: شاعران باید با حضور در جشنواره های شعر و کسب رتبه و مقام برگزیده بیشتر شناخته شوند. در این میان، نقش رسانه ها در حمایت و معرفی ...
فارس من| روایت اهمیت حجاب و عفاف در جامعه/ مردم مطالبه گر رعایت حجاب هستند
مشاهده می شود تنها در بخش کمی از جامعه فرهنگ ایرانی و اسلامی مشاهده نمی شود. * به نظر شما چرا عده ای به بحث پوشش و رعایت حجاب و عفاف توجه نمی کنند؟ درباره بدحجابی نمی توان تنها روی یک علت متمرکز شد بلکه مجموعه ای از علت ها و عوامل می تواند یک پدیده مثبت و منفی را در جامعه ایجاد کند؛ زمانی که یک پدیده و یا یک آسیب مورد بررسی قرار می گیرد حتما باید عوامل مختلف در نظر گرفته شود ...
اخبار کوتاه استان بوشهر
خودروهای عبوری است زیرا در حادثه یاد شده نیمی از مصدومان و فوتی های حادثه عابرانی بودند که قصد داشتند به کمک 2 سرنشین مصدوم موتور سیکلت بشتابند. امام جمعه گناوه گفت: اجرایی شدن قانون عفاف و حجاب در جامعه اسلامی یکی از مطالبه های همیشگی مردم متدین و مومن است که امیدواریم به طور کامل محقق شود. حجت الاسلام سیدعبدالهادی رکنی روز چهارشنبه به مناسبت هفته عفاف و حجاب در فضای مجازی ...
26 دستگاه کم کار در حوزه عفاف و حجاب/ فضای مجازی بستر تاخت و تاز علیه حجاب شده است
...، منظور تبصره ماده 638 از حجاب ، حجاب شرعی است که طبیعتا با حجاب عرفی متفاوت است و معیارها و تعریف حجاب شرعی باید با تفسیر متن قانون و آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور روشن و خلاء قانونی آن رفع و مانع از اجمال قانون شد. 2- در زمینه جلوگیری از بی حجابی و اجرا ی قانون، 26 دستگاه دولتی و نهادهای عمومی در ارتباط با اجرای عفاف وحجاب مسؤولیت قانونی دارند اما با تدقیق و بررسی در عملکرد و ...
اصالت مسئله حجاب در قیام گوهرشاد
قم یا دیگر شهرها را از دلایلی چون این دانست؟ نمی توان تعصب مشهدی ها به لباس هایشان را با اصالت مسئله حجاب جمع کرد؟ شاید در نگاه مکانیکی اقای مظاهری نه، اما در نظریات جنبش های اجتماعی می شود و باید. حسام مظاهری در جملاتی طعنه آمیز می پرسد: معترضان مشهدی آنقدر بصیرت داشته اند که قانون چندماه بعد را پیش بینی کنند؟ یا می نویسد: اگر بحث کشف حجاب بود، چرا دقیقا در تیرماه اعتراض رخ داد؟ کشف ...
به صورت مجازی؛ نشست تبیین فلسفه حجاب در مدرسه علمیه خواهران بهاباد برگزار شد
واژه جلباب استفاده کرده است، گفت: از این آیه می توان برداشت کرد که چادر بهترین و کامل ترین نوع حجاب است . به عبارت دیگر حجاب کامل حجابی است که تمام برجستگی های زن را به صورت کامل بپوشاند. وی در ادامه افزود: حقیقت آن است که وقتی زن پوشیده و باوقار از خانه بیرون می رود و جانب عفاف و پاکدامنی را رعایت کند، فاسدان و مزاحمان جرأت هتک حیثیت او را در خود نمی یابند و بیماردلانی که در پی شکار می ...
گفت و گوی ویژه | حجاب محرک افتراقی برای تقویت تمایلات درونی زنان
" حجاب برای این است که آن ها شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند یعنی به وقار و پاکدامنی شناخته شوند و افراد بیماردل امنیت ایشان را به خطر نیندازد. این تعبیر قرآنی با بحث کنترل محرک در روانشناسی کاملا منطبق است. به اعتقاد روانشناسان رفتارگرا حجاب محرک افتراقی برای تقویت تمایلات درونی زنان می شود که حکایت از عفاف دارد. وی گفت:یکی دیگر از آثار رعایت حریم در روابط زن و مرد ارزشمندشدن زن است. به ...
بررسی رویکرد امام خمینی(ره) به تفسیر سیاسی قرآن در فصلنامه سیاست متعالیه
منظر امام خمینی ، مبانی کلامی فقهی خواجه نصیرالدین طوسی در تعامل با حکومت عباسیان ، مقدمه ای بر عرفان اجتماعی در پرتو نهضت حسینی ، تربیت سیاسی در اندیشه شیعه اثنی عشری: مبانی و اصول حاکم بر آن ، آثار فضیلت تؤده بر تربیت سیاسی کارگزاران جمهوری اسلامی ایران از منظر امام خمینی ، ظرفیت سنجی منابع فقه سیاسی شیعه در مباحث مکاسب محرمه ، بازتاب منازعه مفهومی فقهای عصر مشروطه درباره قانون بر فرآیند توسعه ...
مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) یزد: بی حجابی هویت زن را نابود می کند
اعتقادات درونی که هیچ جنبه عملی و رفتاری نداشته باشد، به نفع فرد و جامعه نخواهد بود. استاد حوزه، پذیرش حجاب به عنوان یک امر اجتماعی را نتیجه اعتقاد صحیح و پذیرش قوانین خدا دانست و گفت: چنانچه افراد جامعه مسلمان، در ذات، خالقیت و حاکمیت خدا توحید قوی داشته باشند، آنگاه احکام دین را می پذیرند و این همان توحید در حاکمیت است. وی با اشاره به این که فرد معتقد به توحید در حاکمیت و حجاب ...
ارمغان حجاب
جنگ نرم تزلزل بنیان خانواده از طریق تحت تاثیر قرار دادن فکر و روح زن ایرانی است. بدین سان موضوع حجاب نیاز امروز جامعه ما است که باید همگان به سمت آن تشویق شوند تا از عزت نفس مناسبی برخوردار گردند. در حال حاضر باید به حجاب فراتر از یک قانون نگریست و به عنوان یک فلسفه الهی و انسانی مورد توجه قرار داد و همواه برای تبیین و اجرایی شدن تمام شئوناتش برنامه ریزی مناسب و مدونی صورت گیرد ؛ چرا که طبق فرمایش رهبر انقلاب که الگوی سوم زنان( نه شرقی، نه غربی) را ارائه دادند، حجاب اگرچه مقدمه ای است برای چیزهای بالاتر، اما خود یک مسئله ارزشی است. مصاحبه : فاطمه خانی ...
کیخایی: نیچه متاخر به دنبال تسلای متافیزیکی نیست/ اردبیلی: نیچه پدر نقد فرهنگ است
زیستن است. آیا زندگی ارزش زیستن دارد؟ البته طرح این سوال ذیل الهیات غرب مسیحی معنا پیدا می کند اما نیچه ذیل همین پرسش ارزش زیستن را مطرح می کند. اگرچه پاسخ او شوپنهاوری است و می گوید زندگی خوب نیست و ارزش زیستن ندارد اما به اعتقاد نیچه در نهایت می توان به زندگی آری گفت! چون به عنوان یک پدیده زیبایی شناختی زندگی در کتاب زایش تراژدی توجیه می شود. این محقق فلسفه با اشاره به بخش های اصلی ...
حجاب به مرد و زن، اعتبار انسانی می بخشد
راه رستگاری را برای ما روشن کنند. بسیاری از فرقه ها و تبلیغات پررنگ ضد دینی می کوشند عمل دینی را نفی کنند. به این دلیل ساده که ظاهر دینی کمرنگ شده و آداب منبعث از باور قلبی در جامعه دیده نشود. مخالفان حجاب معتقدند می توان مومن و باایمان بود اما از پوشاندن سر و بدن آن گونه که در قرآن کریم یا روایات وجود دارد پرهیز کرد. این گروه با اشاره به آیه حجاب استدلال می آورند که پوشاندن سر و بدن از نامحرم به ...
فیلسوفی پست مدرن که به توسعه می اندیشد
باشیم و چیزی نگوییم و ننویسیم. می توان متفکری پست مدرن بود و در عین حال به توسعه و مدرنیزاسیون اندیشید. به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمد زارع شیرین کندی، دکترای فلسفه و عضو هیات علمی دانشنامه جهان اسلام و نویسنده کتاب هایی چون تفسیر هایدگر از فلسفه هگل ، هایدگر و مکتب فرانکفورت و پدیدارشناسی نخستین مراحل خودآگاهی فلسفی ما: مقالاتی درباره برخی اندیشمندان و روشنفکران کنونی ...
یادداشت دکتر محمدرضا نظری نژاد-عضو هیات علمی دانشگاه گیلان، رییس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان ...
...، قابلیت پیش بینی آینده، امنیت پایدار و حاکمیت غیر شخصی است که از آن به حاکمیت قانون تعبیر می شود. در نظام اقتصادی مولد، با توجه به این نظم غیر شخصی، شفافیت حاکم است. احزاب، نهادهای مدنی قدرتمند و مطبوعات و رسانه های آزاد، ساز و کارها و ابزار تضمین کننده شفافیت و حاکمیت قانون است. در مقابل و در ساختار غیر مولد، حاکمیت و تسلط با تولید نیست. در جوامع غیر مولد سود و ارزش افزوده در انجام امور ...
هدف از طرح مالیات بر خانه های خالی شفافیت نظام اقتصادی است
مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: فلسفه ورود کمیسیون اقتصادی نیز موضوع اصلاح قانون مالیات بود، ما با طرح مذکور دنبال جمع آوری درآمد برای دولت نیستیم بلکه هدف شفافیت نظام اقتصادی است. وی ادامه داد: نکته دیگر ایجاد عامل بازدارندگی بود زیرا قانون فعلی جامعیت کامل را ندارد و به سامانه ثبت احوال و اسناد نیز متصل نیست بنابراین اساس بحث نباید زیر سوال رود و اگر ابهامی باشد می توان در کمیسیون رفع کرد. انتهای پیام/ ...
کلیات طرح اخذ مالیات از خانه های خالی تصویب شد
اقتصادی مجلس در توضیح طرح مذکور، گفت: ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم در کمیسیون با هدف تاثیرگذاری بیشتر در اجرا اصلاح شد. براین اساس ضرایب مربوط به اخذ مالیات از خانه های خالی تغییرکرد تا بازدارندگی بیشتر و خانه های خالی به بازار عرضه شود. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: شیوه جمع آوری اطلاعات نیز تغییر کرد بنابراین افراد باید خوداظهاری کنند، برای این امر نیز ضمانت اجرا ...
رویکرد تبیینی در باب حجاب موثرتر از رویکرد تبلیغی است
، آموزش و در بحث پوشاک بر روی این مقوله کارکنیم بسیاری از مشکلات مربوط به حجاب و عفاف در جامعه حل خواهد شد. رضا قلی در خصوص مقوله حجاب و عفاف یادآور شد: مطالبه گری های دانشجویان در دانشگاه ها و افزایش حضور بسیجیان، افزایش مشارکت فردی و گروهی داوطلبانه همواره موثرتر و کارآمدتر از دیگر اقدامات انجام گرفته در این حوزه خواهد بود. ضرورت استفاده از ظرفیت بانوان در حوزه حجاب و عفاف ...
حمایت دستگاه قضا از بخش تولید در برابر بانکهای متخلف
قانون مدنی و اصل آزادی اراده ها طرفین وقتی با اختیار کامل به امضای قراردادی اقدام می کنند، اراده طرفین بر اراده قانونگذار مقدم است و می توان خلاف مقررات، قراردادی را با نرخ مازاد امضا کرد؛ اما برخی دیگر معتقد بودند نرخ مصوبه شورای پول و اعتبار قانون آمره است و شرط خلاف آن امکان پذیر نیست بنابراین هیچ بانکی نمی تواند نرخ مازاد بر مصوبه داشته باشد. مرادی افزود: این دو رویه کاملاً متفاوت ...
برخی ایرادات طرح مالیات بر خانه های خالی
دیگر از ایرادات این طرح مجلس یازدهم، عدم درنظر گرفتن ضمانت اجرایی مناسب برای اخذ این مالیات از مودیان توسط دستگا ه های اجرایی است. علی مروی مدیر اندیشکده حکمرانی شریف در مصاحبه با خبرگزاری مهر درباره این موضوع گفت: عدم شکست این قانون منوط به همراهی کامل دستگاه ها به ویژه وزارت راه و شهرسازی است؛ ضمانت اجرایی این همراهی چیست؟ به صرف ذکر یک ماده نمی توان ضمانت اجرایی ایجاد کرد. مادامی که در یک قانونی ...
عادل آذر، بذرپاش، فروزنده و محمد عباسی؛ کدام رئیس می شوند؟
عملکرد حرفه ای خود را مطابق فضای سیاسی تغییر می دهند و هر چند سال رنگ عوض می کنند شایستگی تصدی این منصب را ندارند. باید گفت تأکید قانون گذار بر مقام های مدیریتی و بیست سال سابقه نشان دهنده این است که سکان دیوان محاسبات را نمی توان به دست افراد کم تجربه واگذار کرد؛ بنابراین بر تک تک نمایندگان کمیسیون برنامه وبودجه و در مرحله بعد مجلس شورای اسلامی واجب است که فردی کاردان و باسابقه روشن و مشخص را ...
علت قیام گوهرشاد تغییر البسه مردان بود یا قانون کشف حجاب زنان؟
را از سر و دوش مردان برداشت تا تغییر البسه عادی شود و سپس زنان را به کشف حجاب وادار ساخت. تلازم میان تغییر البسه مردان و کشف حجاب زنان، هم بر رضاخان و کارگزار فرهنگی و نظامی اش آشکار بود و هم بر علما و مردم متدین آن روزگار. این معنا برای مردان و زنان قیام کننده در روز 21 تیر 1314 در مسجد گوهر شاد کاملاً واضح بود. باور آنان این بود که تغییر البسه مردان در نهایت به قانون عریان گری و اجبار بی حجابی ...
حجاب یک مسأله اجتماعی است نه فردی
اجتماعی تعریف می شود. بیابانی ادامه داد: بنابراین مسأله حجاب را هم می توان به عنوان قانون و هم به عنوان بحث اجتماعی قلمداد کرد زیرا قانون برای مقابله با ناهنجاری های اجتماعی وضع می شود تا اجتماع نظم پیدا کند و دیگر اینکه همان گونه که در باب فلسفه عفاف و حجاب بیان شده بی عفتی و بی حجابی می تواند نهاد خانواده و اجتماع را به مخاطره بیاندازد برای همین حجاب یک امر اجتماعی نه فردی قلمداد می شود ...
تأثیر تعارضات فرهنگی بر وضعیت عفاف و حجاب / سبک زندگی دغدغه نهادهای فرهنگی نیست
متأسفانه آنگونه که باید و شاید اقدام صحیحی انجام نشده و سبک زندگی از چیزی که باید باشد بسیار فاصله دارد و ذائقه برخی از جوانان کاملاً تغییر کرده است. بنابراین، مهمترین کار فرهنگ سازی است و باید از طریق الزام دستگاه های اجرایی به قانون به آن جامعه عمل بپوشانیم. دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز قوانینی در کشور داریم که از بحث سبک زندگی اسلامی حمایت می کنند ...
مسئولان تکلیفشان را با قانون عفاف و حجاب مشخص کنند/ جنگ تمدنی غرب با ایران در سطوح مختلف
آمدند . وقتی این منحوسین وارد حرم حضرت معصومه(س) شدند، در قسمت ایوان آینه قرار گرفتند و همه مردم نظاره گر آنها بودند. آنها به بهانه تعویض چادر مشکی خود با چادر سفید به بهانه خواندن نماز، چند دقیقه ای بی حجاب شدند. این یعنی جسارت به ساحت مقدس حضرت معصومه(س) و متدینین شهر قم. بعد از یک ساعت خدا رحمت کند، روحانی مبارز حاج آقا بافقی را که با آنها برخورد کرد و آنها را مجبور به رعایت حجاب کرد ...
ستیز علیه ساده ترین نشانه اسلامی در فرانسه / برنامه ریزی هدفمند برای خلع حجاب
...، سبب شد که داشتن حجاب اسلامی در مدارس به صورت رسمی غیرقانونی شود. در واقع مسلمانان این کشور که بزرگترین جامعه مسلمانان اروپا را تشکیل می دهند، از داشتن حجاب در مدارس منع شدند. البته این قانون در شرایطی به تصویب رسید که پیش از این نیز آزادی حجاب در مدارس برقرار نبود و اغلب مدارس این کشور به ندرت به دانش آموزان محجبه خود اجازه حضور در کلاس ها را با این پوشش می دادند. بر حذر داشتن از ...
لزوم مقابله با ترویج دهندگان مظاهر بدحجابی/ نظارت بر بازار برای مردم محسوس نیست
. وی افزود: بی سواد بودن و ماشین امضا شدن رضا خان از یک سو و کشتار بی رحمانه مردم، وی را به یک گزینه خوب پادشاهی برای استعمار تبدیل کرده بود. امام جمعه قروه خاطر نشان کرد: دشمنان ما به اندازه ای بر رضاخان تسلط داشتند که روی شخصیت او شناخت کامل داشتند. به گفته رستمی، رضا خان یک حاکم چمدانی بود که هر وقت سیاستمداران انگلیسی اراده می کردند باید از ایران می رفت. ...