ظهور امام زمان(عج) جلوه ای از جلوات ظهور حق در عالم است
سایر منابع:
سایر خبرها
مسئله سکونت یافتن و زیستن
و ظهور پیدا می کند؛ اینکه من فکر می کنم و مسئولیت بودن خودم را بپذیرم. هایدگر می گوید: انسان، انسان است؛ چون سکنی می گزیند؛ چون اساسا وُن است. زیستن را قبول می کند. این انسان، انسان است. اگر سکنی گزیدن خودش را نپذیرد، انسان نیست، داسمن است. همان یارو است نه انسان. و در شرح کلام هایدگر می گویید: سکنی گزیدن تنها با تفکر شاعرانه محقق می شود. این جمله در عین زیبایی ترسناک است؛ یعنی آن انسان ...
روایت یک رزمنده از عملیات مرصاد / منافقین می خواستند 3 روزه تهران را فتح کنند / در چهارزبر تار و مار شدند
عملیات مرصاد که مسئولیتش در این عملیات معاون اول مسئول مخابرات تیپ مستقل 12 قائم (عج) بوده است اضافه می کند سرکوب منافقان در قالب عملیات مقتدرانه مرصاد به همت رزمندگان اسلام برگ زرینی بر تاریخ افتخارات ملت ایران افزوده است. علیزاده می گوید: عملیات مرصاد یکی از معجزات خداوند است که با پیروزی رزمندگان بر جبهه کفر و نفاق بار دیگر انقلاب اسلامی از خطر حتمی فروپاشی نجات یافت. او ...
نویسندگی شبیه شعبده بازی است
.... فصل سوم کتاب اشاره به مبارزات شهید سپهبد با داعش در عراق و سوریه، چگونگی تشکیل ظهور این فرقه و تهدید مذاهب اسلامی توسط داعش دارد. فصل چهارم کتاب نقش این شهید بزرگوار در شکل گیری محور مقاومت در ایران، عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و یمن را به تصویر می کشد. فصل پایانی هم با عنوان جهاد در راه خدا و آرمان های جهاد در اسلام به رفع فتنه، عدم تسلط باطل بر حق، پرورش روحیه جهاد و ...
فریضه ای سیاسی عبادی بر دو پایه برائت از مشرکین و وحدت اسلامی
سرگرمی به سقایت و معیشت حجاج و به عمارت و تزئین مسجد الحرام، و غفلت از ایمان به خدا و روز جزا و کناره گیری از جهاد فی سبیل اللّه را ظلم، و کسانی که چنین کنند را ظالم محسوب داشته است. ایمان به خدای تعالی و روز جزا انسان ها را به جهاد فی سبیل اللّه و قیام برای حق و عدل سوق می دهد و خداوند قومی را که چنین نباشند هدایت نمی فرماید، که اینان ظالمانند. برائت و وحدت؛ دو پایه اصلی بعد سیاسی ...
مدیران ولایی از منظر مولای متّقیان
...، گشایشی است.و هر یک را بر والی حقی است، آن قدر که حال او نیکو دارد و کارش را به صلاح آورد.و والی از عهده آنچه خدا بر او مقرر داشته، بر نیاید مگر، به کوشش و یاری خواستن از خدای و ملزم ساختن خویش به اجرای حق و شکیبایی ورزیدن در کارها، خواه بر او دشوار آید یاآسان نماید.آنگاه از لشکریان خود آن را که در نظرت نیکخواه ترین آنها به خدا و پیامبر اوو امام توست، به کار برگمار.اینان باید پاکدامن ترین و ...
صالحی: نماز جمعه موجب همبستگی قلوب مسلمین می شود/ اگر نماز جمعه وحدت آفرین نباشد، نظام و جامعه آسیب ...
خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ. بدین معنی که ای مسلمانان هنگامی که روز جمعه ندای اذان سر داده می شود، با شتاب به سوی نماز که ذکر جمیل حضرت حق است بشتابید. داد و ستد دنیوی را رها کنید و این آیین معنوی، اگر بدانید، برای شما بسی سودمندتر است. وی تصریح کرد: خداوند متعال در این آیه شریفه نفرموده است که بر شما فرض و واجب عینی است اما توصیه موکد فرموده است. چرای اصلی را خداوند می داند. زیرا ...
محبت خدا (31)؛ مثلث گناه
ه شده اند؛ کنایه از این که قطعاً عاقبت شان به جهنم ختم خواهد شد؛ خدا به آنها چشمانی برای دیدن حقایق داده، اما چشم شان را فقط به روی لذت های مادی می گشایند؛ گوشی برای شنیدن موعظه و نصیحت به آنها داده، ولی از آن برای شنیدن لغویات و موسیقی مبتذل و مانند آن استفاده می کنند؛ عقل را برای درک حق و باطل در اختیارشان قرار داده، اما آن را به کار نمی گیرند؛ چنین کسانی مثل چهارپا، بلکه از چهارپایان گمراه ترند. ...
منع نقل حدیث از انگاره تا آگاهی
...، بسا شنونده ای که از رساننده سخن هشیارتر است . این حدیث را احمد بن حنبل از علمای بزرگ اهل سنت، در قرن دوم با اندکی تفاوت در عبارت نقل کرده است. [4] کلینی از امام صادق (ع) [5] و علی بن ابراهیم قمی از امام باقر (ع) [6] و احمد بن حنبل از محمد بن جبیر بن مطعم [7] نقل کرده که رسول خدا (ص) در جمع اصحاب در مسجد خیف در آخرین روز از ایام تشریق فرمود: نَضَّرَ اللَّهُ عَبْداً سَمِعَ ...
تقوا برات آزادی از دوزخ
مِنْکَ بِالسَّلامِ (17) اگر کسی ناسالم باشد ذرات عالم در برابر او چموشی می کنند و اگر مهلتی هم پیدا کند مکر الهی و استدراج خواهد بود. عامل دوم برای تحقق تقوا این است که اعتقاد داشته باشیم که ما یک روز ملاقاتی با خداوند داریم. خداوند چندین بار در قرآن فرموده است که من یک روزی وعده گاهی با شما دارم. طبق روایات کسی که از دنیا می رود اولین کاری که می کنند این است که روحش را پیش خدا می برند ...
جایگاه سخاوت در تعلیمات ائمه(ع) / صفات نفسانی خوب انسان را عاقبت به خیر می کند
انسان بخیل عابد، فرموده اند، انسان سخی که ارتباط خوبی با دیگران دارد نزد خدا محبوب تر است و پیامبر(ص) فرمود جوان سخی که حسن خلق دارد نزد خدا از شخص مسنی که بخیل است، اما عبادت هم می کند، بافضیلت تر است. امام صادق(ع) در یک فرمایشی می فرمایند، کسی که علم ندارد و سخی است، یعنی می خواهد به دیگران رسیدگی کند، از کسی که به عبادت می پردازد اما بخیل است، افضل است و در فرمایش دیگری فرموده اندکه جوان سخی که ...
محبت عقلانی خالی از خلل است
به گزارش ایکنا؛ غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار و استاد برجسته فلسفه در برنامه تلویزیونی معرفت که شب گذشته، سوم مردادماه از شبکه چهارم سیما پخش شد، به ارائه توضیحاتی در زمینه جایگاه عقل پرداخت که در ادامه می خوانید؛ ناصرخسرو می گوید خلل پذیر بود هر بنا که می بینی، مگر بنای محبت که خالی از خلل است ، ایشان محبت را خالی از خلل دانسته و حرفش نیز خیلی خوب است و خداوند نیز فرموده است ...
اختتامیه کنگره شعر مهدوی "به امید دیدار"
بی نظیر خم می جوشد عالم همه را مست ولایت کرده ست آن باده که از غدیر خم می جوشد با نام و نشانه ی تو خواهیم آمد یک روز به خانه ی تو خواهیم آمد ای معنی انتظار تا صبح ظهور ما شانه به شانه ی تو خواهیم آمد شهر آینه دار می شود با یک گل پروانه تبار می شود با یک گل گفتند نمی شود ولی می بینند یک روز بهار می شود با یک گل با نام ...
علم غیب امامان شیعه و انحصار علم غیب به خداوند
...، تنها به برخی از آیات توجه نموده که ظهور در اختصاص علم غیب به خداوند متعال دارد، ولی از آیات دیگر که دلالت بر اختصاص ندارد، توجهی نداشته است. خداوند در سوره جن می فرماید: ( عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلی غَیْبِهِ أحَداً إلاّ مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ... )؛ [5] او دانای غیب است و هیچ کس به عالم غیب او آگاه نیست جز پیامبری را که از او خشنود باشد... . از استثنای این آیه استفاده ...
لقمه حرام و آثار آن
خیر بی ارزش خواهد بود و هیچ تاثیری در زندگی دنیوی و اخروی آنان نخواهد گذاشت. رسول خدا(ص) در این باره فرموده است: کسی که کسبش حرام است خداوند هیچ کار خیری را از او نمی پذیرد، چه آن کار، صدقه باشد، چه آزاد کردن بنده، حج باشد یا عمره و خداوند متعال به عوض پاداش این کارها، گناه برای او ثبت می کند و آنچه پس از مرگش باقی می ماند. توشه دوزخ او خواهد بود.(ثواب الاعمال، ص 282؛ و نیز نگاه کنید: عوالی ...
تلائم شر و خداباوری
اصطلاحات کلیدی: یادداشت : این تصنیف اساساً یک تصنیف نظری است و برای درک بهتر شرور یاری می رساند. با این وجود، از نظر مصداقی، مواردی را می توان نشان داد که گونه های مختلف شر در آن گردِ هم می آیند. 2. خداباوری : خداباوری اصطلاحی است که در فلسفه تمامی انواع باور به خدا را -قطع نظر از اینکه ریشه در وحی دارد یا نه- اعم از: چندخداباوری، ثنویّت، وحدت الوجود، توحید و غیره را در برمی گیرد و معمولاً در برابر خداناباوری (=الحاد) به کار می رود. منظور از خداباوری در این نوشتارْ امّا، گونه خاصی از خداباوری است که در وهله اول در الهیاتِ اسلامی و سپس بالترتیب در مسیحیّت و یهودیّت مطمح نظر است. احمد به سالون اصلاح موی می رود تا سروصورت اش را مقداری اصلاح نماید. او در چوکیِ آرایشگر می نشیند و آرایش گر نیز به کار آغاز می کند. آرام آرام سرِ صحبت باز می شود و هر دو از دور و نزدیک با هم سخن می زنند تا اینکه رشته سخن می رسد به مسأله شر و خداباوری. آرایشگر می گوید: من گمان نمی کنم خدایی وجود داشته باشد. اگر خدا وجود دارد، این همه شرور چیست؛ چرا خداوند از شرّهای حجیمی که بر جهان سایه افگنده است مانع نمی شود و دستِ بنده گان ِ حتی برگزیده اش را نمی گیرد. در این هنگام، از مقابل دکانِ آرایشگر فردی با گام های آرمیده می گذرد که سر و وضع ژولیده یی دارد و ریش و بروت هایش رسیده و نامنظم است. احمد که روی به آیینه نشسته است و اُرسی مشرف به جاده ...
ایمان و کفر، ملاک بهره مندی از حقوق شهروندی نیست
قاعده ای فقهی و ترتب آثار فقهی بر آن می باشد. 3- ظاهراً نخستین شخصی که بر این آیه آثار فقهی بار نموده، جناب شافعی است: وَلِلشَّافِعِی رَحِمَهُ اللَّه مَسَائِلُ: مِنْهَا أَنَّ الْکافِرَ إِذَا اسْتَوْلَی عَلَی مَالِ الْمُسْلِمِ وَأَحْرَزَهُ بِدَارِ الْحَرْبِ لَمْ یمْلِکهُ بِدَلَالَهِ هَذِهِ الْآیهِ، وَمِنْهَا أَنَّ الْکافِرَ لَیسَ لَهُ أَنْ یشْتَرِی عَبْدًا مُسْلِمًا بِدَلَالَهِ هَذِهِ الْ ...
نام خداوند را به باطل بر زبان میاور *؛ یادداشتی در پاسخ به سلسله سخنرانی هایِ خدا و شرّ
ر می شود که: یعنی خدا بندگان خاصّ خود را بیشتر می نوازد، چون می خواهد ارتقاء وجودی به آنها بدهد: هر که در این بزم مقرّب تر است، جام بلاء بیشترش می دهند... هر که بیشتر مثل اولیاء خداست بیشتر بلا به او می رسد. در مورد ظالمانی که به نعمت و قدرت رسیده اند استدراج است. به تدریج که گناه می کنند نعمتهای بیشتری دریافت می کنند تا درجات بیشتری در جرم و جنایت و گناه را طی کنند. بنابرا ...
مرصادها در کمین اند و کمینگاه نزدیک
...؛ یعنی خدا در کمینگاه طغیانگران هم در این جهان و هم در جهان دیگر در کنار پل صراط است؛ ولی به هرحال، آیه مفهوم مکانی ندارد، چراکه خداوند مکانی ندارد. لذا خداوند در سوره فجر آیه 14 به عنوان تهدیدی نسبت به طغیان گران، بعد از ذکر عذاب دنیوی آن ها و مجازات های دردناکی که دامن گیر آن ها شده، می فرماید: (پروردگار تو مسلماً در کمینگاه است)؛ اِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَادِ . بر اساس آیه فوق ...
تقسیمات علوم در میان مسلمانان و مسأله مفهوم علم در آن
علم ثانویه ای تولید می شود که مضمونی از همین روایت است که مؤلف هم آورده است که: کسی که به آنچه می داند عمل کند، خداوند او را وارث علمی می کند که نمی دانسته است. همین طور مضمون این روایت که اگر کسی چهل روز خالص برای خدا باشد، خداوند چشمه های حکمت را از قلبش بر زبانش جاری می سازد. این همان نگرشی است که اساس مفهوم دانش را در تصوف روی عمل و زهد مبتنی کرده و برای رسیدن به آن نقطه، علاوه بر عبادات یومیه ...
گزیده اخبار ایران و جهان اسلام هراسی در بریتانیا به همه گیری رسید
را با اولیائش محشور فرماید. گفتنی است حجت الاسلام باقر قدوسی امام جمعه موقت فردیس شامگاه دوشنبه (30 تیر 1399) بر اثر بیماری سرطان در سن 74 سالگی دعوت حق را لبیک گفت. مرحوم حجت الاسلام حاج باقر قدوسی پدر شهید حجت الاسلام حاج حسین قدوسی از علمای برجسته استان البرز بود که پس از یک دوره بیماری در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران به دیدار معبود شتافت. این عالم ربانی تحصیلات حوزوی خود را در نجف اشرف گذراند ...
■ حجت الاسلام ساجدی؛ راه های رسیدن به باور در نماز
به خدا و حضور او در همه جا را در انسان ایجاد کند و انسان را از فراموشی کامل خدا باز دارد، اگر نمازگزار به معانیِ اذکار نماز و عظمت محضر خداوند توجه کند، حقیقت توحید و اصول اعتقادی را درک کرده، به هدف خلقت و کمال عبودیت نائل می شود. بر اساس آنچه گفته شد، چنانچه ادای نماز به تقویت اعتقادات و ایمان منجر می شود از طرفی ترک نماز به تضعیف تدریجی ایمان نیز منتهی می شود. نماز مدرسه خود شناسی و ...
منع نقل حدیث از انگاره تا آگاهی / پاسخی به ادعاهای عبدالعلی بازرگان
...، رسول خدا(ص) فرمود: مَنْ حَفِظَ عَلَی أُمَّتِی أَرْبَعِینَ حَدِیثاً یَنْتَفِعُونَ بِهَا بَعَثَهُ اللَّهُ تَعَالَی یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَقِیهاً عَالِما، هر کس برای امت من چهل حدیث که از آن بهره ای ببرند، حفظ کند، خداوند تعالی در روز قیامت او را فقیهی دانشمند مبعوث خواهد کرد . بر این اساس بسیاری از عالمان دین به این امید که مشمول این حدیث باشند و در روز قیامت فقیه و عالم شمرده شوند، کتاب های ...
انقلاب اسلامی مقدمه ای برای جهانی شدن این انقلاب و ظهور امام عصر (عج)
اری گفت:کلیه شهدای عزیز و رزمندگان شهرستان بهار قبل ار عظیمت به جبهه های حق علیه باطل با حضور در مرقد آیت ا... بهاری با تواضع، ضمن زیارت، کسب فیض می کردند و جا دارد یاد این پرچم دار بزرگ توحیدی را گرامی بداریم. عباسیه بزرگی شناخت، بیان و تلاش در جهت تحقق علمی آرمان های شهدا را بسیار با اهمیت دانست و اظهار داشت: در یک مقطع زمانی حساس و حیاتی در تصمصیم گیری برای آرمانهای حضرت امام (ره) و آرما ...
دعای امام حسین (ع) در روز عرفه + صوت
مؤلف گوید:این دعا چون دعای موقف عرفات و بسیار طولانی بود ذکر ننمودیم و در این روزهای چهل و هفتم صحیفه کامله آن حضرت را با خشوع و دلشکستگی بخوان، که دعایی است مشتمل بر تمام مطالب دنیا و آخرت، که درود خدا بر انشاء کننده اش باد.از جمله دعاهای مشهور این روز دعای حضرت سید الشّهدا علیه السّلام است.بشر و بشیر پسران غالب اسدی روایت کرده اند، که بعد از ظهر روز عرفه در صحرای عرفات خدمت آن حضرت بودیم، پس با ...
راهکارهای آیت الله العظمی مظاهری برای داشتن زندگی لذت بخش
افرادی حق بر خدا داشته باشند. آنها چه کسانی هستند؟ دسته ای بلند می شوند و می گویند: ما حقّ بر خدا داریم، حق بر خدای ما از این بابت است که در دنیا اهل عفو بودیم و به واسطۀ عفومان اصلاح ذات البین می کردیم. پروردگار عالم حقّشان را ادا می کند و پاداش خاصی به آنها عنایت می فرماید. روایت، روایت عجیبی است؛ زیرا در قیامت که همه باید با عفو و چشم پوشی خداوند متعال بهشتی شوند، طبق این روایت ...
امام زمان (ع) برای اینکه فرج برای همه بشریت به وجود بیاورد ظهور می کند که انسان را از فروبستگی نجات بدهد
هشیار و آگاه و آزادیطلب و ظلم ستیز مبارک باد. روز نیمه شعبان روز امید است. این امید، مخصوص مجموعه ی شیعیان یا حتّی مخصوص امت مسلمان هم نیست. اصلِ امید به یک آینده روشن برای بشریت و ظهور یک موعود، یک منجی، یک دست عدالت گستر در سرتاسر جهان، تقریباً مورد اتفاق همه ادیانی است که در عالم سراغ داریم. غیر از حالا دین اسلام و مسیحیت و یهودیت، حتّی ادیان هند، بودائی و ادیانی که نامی از آنها هم ...
امنیت و عدالت، سوغات ظهور امام زمان(عج) است
وضوع مطرح است نه تکرار آن. یعنی وصف بارز حق و مهمترین جلوه خدا رحمت اوست و اگر در آیه 156 سوره اعراف می فرماید و رحمتی وسعت کل شیء یعنی رحمت من همه جا را فرا گرفته، باید به این کلام حضرت حجت نیز توجه کنیم که فرمود من رحمت واسعه خدا هستم. وقتی در زیارت آل یاسین، امام زمان را الرحمه الواسعه خطاب می کنیم، یعنی همه مردم مشمول رحمت امام هستند و همه عالمیان مدیون آن حضرت هستند. خدا که رب الع ...