تلاش می کنیم تحریم برای دولت بعد نماند/ روحانی تحمیل پذیر نیست
سایر منابع:
سایر خبرها
ناکامی حداکثری امریکا
به عبارت دیگر، هدف نخست امریکا در این مقطع زمانی، بازگشت تحریم های چندجانبه و قطعنامه های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی است تا درنتیجه آن، ایران تحریک و از برجام خارج شود. در این صورت است که امریکا به ویژه رئیس جمهوری این کشور ادعا خواهد کرد توانسته است ایران را از برجام خارج کرده و حالا ایران آماده دستیابی به یک توافق جدید است. درصورت چنین رویدادی این گزاره آقای ترامپ باورپذیرتر خواهد شد که
جنیدی: آمریکا نمی تواند حقوق ناشی از سند برجام را مطالبه کند
شما زمانی می توانید به توافقی استناد کنید که در آن مشارکت داشته باشید و فعالیت های لازم را انجام دهید، خاطرنشان کرد: مشارکت کننده طرفی است که در اداره توافق و انجام تعهدات فعال است. بنابراین آمریکا در برجام هیچ گونه مشارکت و فعالیتی ندارد، آمریکا مشارکت کننده برجام نیست و نمی تواند از حقوق این سند از جمله مسئله اعاده یا تحمیل مجدد تحریم ها استفاده کند. معاون حقوقی رئیس جمهوری با بیان اینکه
کواکبیان: با رفتارها و گفتارهای خود سوژه دست دشمن ندهید
دارد و بعد از آن هم به حالت اول بر می گردد. آمریکا بیش از دو سال است که از این توافق خارج شده است و با هیچ مبنای حقوقی نمی تواند از ظرفیت های برجام استفاده کند. وی یادآورشد: بر اساس برجام تحریم تسلیحاتی ایران اکتبر پایان می پذیرد و ما می توانیم نیازهای تسلیحاتی خود را از خارج تامین کنیم و آمریکایی ها به هیچ شکلی نمی توانند به استناد قطعنامه 2231 و بندهای 36 و 37 برجام اقدامی علیه ما
ردّ توجیهات حقوقی آمریکا در خصوص امکان استفاده از مکانیسم ماشه
، این کشور در نقشه و راهبرد دوم خود به دنبال بازگرداندن تمامی تحریم های شورای امنیت علیه ایران، به اتکا به قطعنامه 2231 برآمد. چنانچه دولت این کشور با ارائه نامه ای به سازمان ملل و شورای امنیت، ضمن آنکه ایران را به عدم پایبندی به توافق هسته ای برجام متهم کرد، از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم های بین المللی علیه ایران، بر اساس آنچه مکانیسم ماشه در توافقنامه برجام و قطعنامه 2231 خوانده می
تلاش می کنیم تحریم برای دولت بعد نماند
همزمان با روز انجام این مصاحبه اظهار نظری از محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در رسانه ها برجسته شده بود که ما در حال حاضر هیچ نفتی نمی فروشیم و حتی برای دارو و غذا هم نفت ما را نمی خرند. این شاید همه آنچه کارزار فشار حداکثری علیه ایران می خوانند نباشد اما نشان می دهد که تحریم ها چه مشکلاتی را ایجاد کرده است. حال داستان ویروس منحوس هم سختی کار برای دولت روحان
فارین پالیسی: آمریکا حق ندارد تحریم های ضد ایرانی را بازگرداند؛ چنین اقدامی مبنای حقوقی ندارد
اجراکند، تا بر اساس آن و به موجب قطعنامه 2231 شورای امنیت، تمام تحریم های سابق این شورا علیه تهران اعمال شود. دولت ترامپ در توجیه این اقدام به اقدام ایران در نقض توافق هسته ای سال 2015 (برجام) استناد کرد، توافقی که آمریکا در می 2018 از آن خارج شد. بر اساس قطعنامه 2231، که تایید کننده برجام بود، تمام تحریم های سازمان ملل علیه ایران لغو شد. کمتر از 24 ساعت پس از آن که مایک پومپئو وزیر خارجه
چرا استدلال های واشنگتن مبنای حقوقی ندارند؟
ایران دید. این در حالی است که پیش از این که ایران، تعهدات برجامی خود را کاهش دهد، آمریکا از این توافق خارج شده بود؛ در واقع آمریکا از سال 2018 و زمان ترک توافق هسته ای و اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران، برجام را نقض کرده بود؛ در حالی که ایران یک سال پس از خروج آمریکا براساس راهکار های موجود در توافق تعهدات برجامی خود را کاهش داد. البته نباید از غفلت گلدبرگ از اصل کلی موجود هم
برای حفظ برجام همه طرف ها باید به تعهدات خود عمل کنند
این توافق نیز بایستی برای حفظ این توافق به تعهدات خود عمل کنند. در غیر این صورت این توافق پایدار نخواهد بود و در آن صورت ایران نیز انگیزه ای برای حفظ آن نخواهد داشت. ایران پایبند به امنیت خلیج فارس و منطقه خاورمیانه و همچنین امنیت جهانی است و برای پیشبرد این هدف همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت. حسینی با اشاره به مسئله فلسطین به عنوان مسئله اصلی جهانی اسلام گفت: برای دستیابی به ثبات
تمدید وعده هفت ساله دولت به مردم؛ تحریم ها را برمی داریم!/ وقتی راهبرد دولتی ها تغییر نکرده است
لی اینجاست که دولتمردان از ابتدا تا به امروز وعده های مختلفی درخصوص لغو تحریم ها داده است. روزگاری برجام فتح الفتوح و آفتاب تابان و گشاینده اقتصاد کشور نامگذاری شده بود اما از آن زمان تا به امروز وعده های زیادی به مردم داده شده است که متاسفانه این موارد تحقق نیافته است. به نظر می رسد که دولت از این هفت سال هنوز درس نگرفته است و دوباره در یکسال پایان همان راهبرد مذاکره سازنده را پیگیری
آیا ترامپ برجام را قبل از خروج از آن خوانده بود؟!
ناظران را بر آن داشته است این سیلی های قوی و تحقیر شدن آمریکا را به عدم آگاهی ترامپ و وزیر خارجه اش "مایک پمپئو" از جزئیات توافق هسته ای نسبت دهند و این عدم آگاهی ترامپ و پمپئو از جزئیات عامل منزوی شدن آمریکا و وارد شدن سیلی ها و ضربه های قوی به آن در داخل شورای امنیت است. این یک حقیقت است که ترامپ نسبت به توافقی که از آن خارج شده، کاملا ناآگاه است و پیشتر نیز برخی تحلیلگران سیاسی این موضوع را بررسی و تأکید کرده بودند که ترامپ بدون مطالعه توافق هسته ای، از آن خارج شد؛ چرا که نتانیاهو این درخواست را از او کرد. ...
مکانیسم ماشه” آزمونی بزرگ برای جامعه بین الملل
پمپئو وزیر خارجه ایالت متحده گفته است که بحث بازگشت به برجام مطرح نیست و دولت آن کشور هرگز قصد انجام چنین کاری ندارد با این حال دولت امریکا ادعا می کند که به صورت قانونی و حقوقی همچنان یکی از کشور های حاضر در توافق هسته ای است. که در واقع هدف از این طرح، کلید زدن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم های شورای امنیت علیه ایران است. همانطور که اشاره شده ایالات متحده آمریکا معتقد است که هنوز یکی از
تخلف تناقضات حقوقی آمریکا برای فعال سازی مکانیسم ماشه
از مکانیسم حل اختلافات و یا مکانیسم ماشه استفاده نماید. بنابراین در شرایطی که دولت ایالات متحده به تعهدات خویش در خصوص توافق برجام پایبند نبوده، نمی تواند از حقوق و مزایای آن بهره برداری نماید. درمجموع باید این طور بیان کرد که با توجه به مستندات حقوق بین الملل عمومی، استفاده از مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی ایران نه تنها برای آمریکا متصور نیست، بلکه حتی منع حقوقی نیز دارد. اگرچه
واعظی: پانزده سال دیگر درباره وقایع دی 96 صحبت می کنم
برجام را نابود کند که موفق نشد و چون در این هدف موفق نشد، اکنون دارد از همه امکانات خود استفاده می کند تا برجام را ضعیف کند. البته برجام تاحدی ضعیف شده است، اما نه به این دلیل که نفس برجام اشکال داشته است، بلکه به این دلیل که یکی از عناصر تشکیل دهنده این توافق، یعنی آمریکا، به تعهدات خودش عمل نکرد و با توسل به زور، اجازه هم نداد تا دیگران به تعهدات خود عمل کنند. امروز دولت آمریکا در آستانه انتخابات
آمریکا هیچ راه حل حقوقی مشروعی برای بازگرداندن تحریم ها ندارد
یک حقوقدان بین المللی درباره اصطلاح مکانیسم ماشه که نه در برجام وجود دارد و نه در قطعنامه 2231 به خبرآنلاین گفت: در علم حقوق دکترینی تحت نام Doctrine of Absurdity وجود دارد که در باب تفسیر متون بکار گرفته می شود. مطابق این دکترین اگر یک تفسیر لفظی از یک متن منتج به بروز یک نتیجه مضحک شود، آن تفسیر لفظی فاقد اعتبار خواهد بود. پرواضح است که تفسیری که آمریکا مطرح می کند، صرفاً می تواند منتج به یک وضعیت مضحک شود که طبیعتاً هیچ دولت و ناظر منطقی ای پذیرای آن نیست.
حمله تند کیهان به مسیح مهاجری
عجیب تر این ادعاست که می گوید برجام زنده است؛ کدام برجام زنده است؟ تعهد لغو تحریم ها یا اجرای یکطرفه تعهدات توسط دولت روحانی؟ بدتر از همه اینکه نویسنده این تحلیل سراسر تحریف، به جای عبرت آموزی و اظهار شرمندگی، افراد پشیمان از این توافق نامتوازن را حزب باد می نامد؛ بی آنکه حتی یکی از وعده های عملی شده دولت در برجام را بازگو کند. این رفتار غیرحرفه ای، چیزی جز لجبازی و تعصب باطل است؟ اگر
آخرین قمارها
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو ، عباس محمدی؛ در روند فشار حداکثری امریکا علیه ایران، ترامپ بعد از ناتوانی در شکست اراده مقاومت و ایستادگی مردم ایران با خروج از برجام و تحمیل تحریم های اولیه و ثانویه در سال های 97 و 98 و بعد از ناکامی در لغو تحریم های تسلیحاتی ایران در نشست هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل، این بار به مکانیزم ماشه که باید آن را مهم ترین ضعف این توافق هسته ای برای ایران قلمداد کرد، امید بسته است. مکانیزم ماشه؛ ساز و کاری در توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران است که اجرای تعهدات طرفین را تضمین می کند. ...
برجام حفره حقوقی بزرگ به نام مکانیسم ماشه دارد/ برخی از داخل برای ترامپ سیگنال فرستادند
ماشه ، ساز و کار حل و فصل اختلاف یا ساز و کار بازگشت خودکار تحریم ها شناخته می شود برای بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران استفاده کند. کارشناسان می گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت ماه سال 1397 از برجام خارج شده جزو طرف های مشارکت کننده در برجام نیست و نمی تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم ها علیه ایران استفاده کند. مقام های دولت آمریکا ادعا می کنند از آنجا
برایان هوک: ایران یک تهدید است/ دادن اسلحه به این کشور کار درستی نیست
دولت ترامپ به مکانیسم ماشه مدعی شد ما از برجام که به لحاظ قانونی اجباری نبوده، خارج شدیم. توافق هسته ای ایران حتی فاقد امضا بود. باراک اوباما پیشتر تشریح کرده بود که برجام یک تعهد سیاسی است. هوک در ادامه ادعاهایش گفت دولت ترامپ از طرف های باقی مانده در برجام می خواهد تا به تلاش های دیپلماتیک این کشور ملحق شده و مدعی شد که به اصطلاح دیپلماسی آمریکا در تضعیف ایران و نزدیکانش در منطقه به
اروپایی ها از آمریکا فاصله گرفته اند/آمریکا ابهت قبلی خود را ندارد
متخلف برخورد شود. وی افزود: طبق قانون شورای امنیت و توافق برجام اگر یکی از طرف های قرارداد تخلف کند از طریق کمیسیون مشترک امکان شکایت وجود داشت اما حالا که آمریکا از این توافق خارج شده این امکان برایش منتفی است و آمریکا به دلیل خروج از برجام نمی تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند. نماینده مردم فلاورجان در مجلس ادامه داد: آمریکا تهدیدات و فشارهایی در مورد بازگرداندن تحریم ها وارد
تلاش می کنیم تحریم برای دولت بعد نماند
مشروح این گفتگو به این شرح است: امروز هم همین ها هستند که در داخل کشور به صورت جدی با برجام مخالفت می کنند. جدای از این، واقعیت برجام و آنچه در دولت یازدهم براساس آن توافق شکل گرفت، بر این اساس بود که با این توافق گشایشی برای کشور به وجود بیاید که آمد، ضمن اینکه همه تلاش ما این بود هیچیک از دستاورد های هسته ای خود را از دست ندهیم و حتی تلاش کردیم در سند برجام چیز های بیشتری را برای
مکانیزم ماشه پیشنهاد چه کسی بود؟
به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم ، این روزها در صحنه روابط بین الملل موضوع مکانیسم ماشه سروصدای زیادی به پا کرده است. ایالات متحده بامداد جمعه گذشته رسما این سازوکار را با نامه مایک پومپئو -به نماینده اندونزی به عنوان رئیس دوره ای شورای امنیت- آغاز کرد. با این حال سایر طرف های توافق هسته ای با استناد به اینکه آمریکا در ماه مه 2018 از برجام خارج شد تاکید می کنند واشنگتن در جایگاهی نیست که بتواند
نتایج سیاست تعاملی ایران چیست؟
منطقه به کنشگری اساسی تبدیل شده است. با خروج ترامپ از برجام در هجدهم اردیبهشت ماه سال 1397 و اعمال تحریم های یکجانبه ایران به جای اقدام متقابل و خروج از توافق تلاش کرد تا از هرگونه رفتار شتابزده و هیجانی که مقامات کاخ سفید انتظار آن را داشتند، دوری گزیند. ایران با هدف به انزوا کشاندن آمریکا و خنثی سازی برنامه هدفمند کاخ سفید، همچنان به تعهدات خود پایبند ماند. این اقدام ایران سبب شد سیاست ترامپ علیه
"مکانیسم ماشه"؛ آخرین پرده از نمایش مضحک ترامپ در قبال ایران
خارج شد. به هر حال اما توسل به مکانیسم ماشه اقدامی خطرناک است چرا که در صورت شروع و اجرای آن، ایران احتمالاً تمام تعهدات خود در برجام را متوقف و شروع به عقب نشینی از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای کند. اتفاقی مشابه پیش تر در ماجرای کره شمالی هم رخ داد و به دنبال فروپاشی چارچوب توافق شده با این کشور در دولت جورج دبلیو بوش، پیونگ یانگ به سمت ساخت سلاح هسته ای حرکت کرد. در حال
وقتی ظریف تیر خلاص را به پمپئو و آمریکا زد
مردم نیوز : آیا برجام نفس های آخر را می کشد؟ آیا قدرت های جهانی به دلیل یکجانبه گرایی دولت ترامپ حلوای این توافق را می خورند؟ وزیر خارجه کشورمان می گوید برجام زنده است اما مخالفانش می گویند که این توافق جنازه ای بیش نیست و اما آن را با شعف خاصی بیان می کنند! برای آن دسته که این روزها دستگاه وزارت خارجه را مقابل غرب تنها گذاشته اند بهتر است روزگار دولت مطلوب خودشان را یادآوری کرد. هشت سال
لاوروف: تلاش ضدایرانی آمریکا باعث رسوایی شورای امنیت می شود
قطعنامه مربوط به برنامه هسته ای ایران بود؛ اعلام کرد که به الزامات آن عمل نمی کند؛ اما در عین حال، از دیگران می خواهد که به این الزامات عمل کنند. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: آمریکا هرچه بتواند انجام می دهد تا خود را از قید تعهدات چندجانبه رها کند. وی ادامه داد: اگر واشنگتن به این نتیجه برسد که چین کمتر از آنکه به آمریکا کالا بفروشد؛ از این کشور خریداری می
سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران؛ مانور قدرت در نیویورک، دیپلماسی در تهران
اقتصاد گردان - با وجود تمام جوسازی های رسانه ای و تهدیدهای سیاسی و اقتصادی دولت آمریکا علیه اعضای شورای امنیت سازمان ملل، آنچه از طرح های ضد ایرانی دولت ترامپ نصیب کاخ سفید شده، انزوای بیشتر آمریکا در صحنه جهانی است. دولت ترامپ که حدود دو سال و نیم قبل، با هدف ضربه به اقتصاد ایران، از برجام خارج شده بود، حالا در حال دست و پا زدن برای استفاده از مفاد توافق هسته ای است و این تناقض بزرگ نه تنها در
تحریف نکنید! چند برابر شدن تحریم ها سوغات شوم برجام است
ایستاده اند! و عجیب تر این ادعاست که می گوید برجام زنده است؛ کدام برجام زنده است؟ تعهد لغو تحریم ها یا اجرای یکطرفه تعهدات توسط دولت روحانی؟ بدتر از همه اینکه نویسنده این تحلیل سراسر تحریف، به جای عبرت آموزی و اظهار شرمندگی، افراد پشیمان از این توافق نامتوازن را حزب باد می نامد؛ بی آنکه حتی یکی از وعده های عملی شده دولت در برجام را بازگو کند. این رفتار غیرحرفه ای، چیزی جز لجبازی و تعصب باطل
فصل جدید همکاری های ایران و آژانس، در سایه نتایج سفر گروسی به ایران
، ایران همچنان به مدت 14 ماه دیگر به تعهدات خود پایبند ماند. اما بعد از آنکه طرف های دیگر برجام نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند ایران طبق ماده 36 برجام اقدام به کاهش تعهدات خود به صورت جزئی کرد و در مقابل درخواست فرانسه، آلمان و انگلیس که از ایران خواستند به توافق کامل بازگردد، اعلام کرد که از منافع اقتصادی وعده داده شده بهره ای نبرده است و در صورت حصول اطمینان از عمل کردن همه طرفین به تعهدات خود به
مکانیسم ماشه علیه ایران با شکست مواجه شده است
ای در طول 5 سال گذشته، بیان کرد: این گزارش ها نشان می دهد که ایران به تمام تعهدات خودش عمل کرده است؛ به لحاظ حقوقی و با استناد به برجام، خروج آمریکا از برجام نمی تواند مکانیسم ماشه را برای آمریکایی ها فعال کند و لذا مکانیسم ماشه را با شکست مواجه کرده است. وی اضافه کرد: امریکا با انجام جریان سازی های جدید نظیر تحریم سفر 14 شخصیت ایران به آمریکا و حتی جهت حضور در سازمان ملل را در دستور
گاردین : آمریکا در جهان منزوی شده است
قبال توافق هسته ای سال 2015میلادی پایبند نیست. براساس توافق برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، تحریم های جامع علیه ایران ظرف 30 روز بعد از اعلام این نقض تعهدات اعلام می شود اما تقریبا هر 13 عضو شورای امنیت در نامه های خود بیان کرده اند که آمریکا در جایگاهی قرار ندارد که بتواند اسنپ بک یا سازوکار ماشه درباره تحریم ها را اعمال کند چرا که این کشور در می 2018(اردیبهشت1397) از برجام خارج شد.