سایر منابع:
سایر خبرها
یک زاویه خوب و زوایای دیگر حکم حجاب
فیلسوف اجتماع بحث از مفهوم التزام می کند و فیلسوف سیاسی بحث از الزام می کند. اگر التزام سازنده اجتماع است؛ الزام سازنده اجتماع سیاسی است. درواقع، الزام ضامن حفظ التزام شهروندان جامعه است. اگر شهروندی نخواهد به قواعد اجتماع، التزام داشته باشد و درعین حال، از مواهب و منافع اجتماع بهره برداری کند؛ اصل الزام یا همان حاکمیت او را ملزم به رعایت قواعد اجتماع می کند. برای مثال فردی از تمام امکانات شهری مثل ...
یادداشت | اجبار؛ ترفندی برای مخالفان حجاب
متخلفین از قانون حجاب، برخوردهای خشن (شبیه برخوردهای کیفری و جزایی) داشته باشند. از مزایای جامعه اسلامی به سایر جوامع این است که اسلام در قالب یک حکم شرعی به نام امر به معروف و نهی از منکر از تمامی آحاد جامعه خواسته است که از اجرای همگانی قوانین مدنی حمایت کنند و این مشارکت مردمی، ضامن اجرای این قوانین خواهد بود (چنانکه مثلا اگر مردم به قانون شکنانی که در رانندگی حق دیگران را پایمال می کنند تذکر ...
آمار اشتباه و نتیجه گیری غلط
.... آری در قشر فوق لیسانس و دکتری نزدیک شصت درصد معتقدند الزام نباید باشد، اما در فضای عمومی جامعه، بالای 66.3 معتقدند پوشش کامل لازم است. قانون برای اجرا وضع شده است مجری: آقای سوزنچی یک ایده ای دارند که اصلا بحث معارضه با حجاب نیست بلکه معارضه با اصل شریعت است، نظر شما چیست؟ دکتر نصیری: در این مورد که ما اساسا از موضع حکومت دینی می توانیم راجع به حجاب الزامی ...
تفاوت حجاب اجباری با حجاب قانونی/ چرا آمار 70 درصد کذب بود
دینی خواستند انتخاب کنند. حتا دینی که انتخاب کردند را در حوزه امور فردی عمل نکنند. مثلا نماز نخوانند. البته گرفتار عقوبت اخروی می شوند که محل بحث ما نیست. اما الزام برای احکام اجتماعی است. وقتی که بین آزادی فرد با آزادی جامعه تعارض ایجاد شود. بنابرین در الزام قانونی، شما ممکن است به قانون اعتقاد نداشته باشید اما به قاعده بازی حقوق اکثریت تن دهید. این نیز قاعده ای همه زمانی و همه مکانی است. در ...
نصیری؛ جنجال یک کیهانیِ سابق درباره حجاب
اسلامی از فردا اعلام رفع الزام قانونی حجاب کند بلکه می خواهم بگویم که بحث عدم الزام خط قرمز ما نیست و این موضوع ادله و استدلال هایی دارد و تا به امروز اشتباه کردیم که این مساله را ذیل خطوط قرمز بردیم. بر اساس یک پیمایشی که وزارت ارشاد در سال 1394 داشته است، بیشتر از 70 درصد جامعه ایرانی با الزام حجاب موافق نیست. اما در برابر این هفتاد درصد چه اتفاقی می افتد... باید ببینیم ایجاد دو قطبی ...
نصیری؛ جنجال یک کیهانیِ سابق درباره حجاب
مقوله امر قلبی است. من در این برنامه نمی خواهم بگویم که جمهوری اسلامی از فردا اعلام رفع الزام قانونی حجاب کند بلکه می خواهم بگویم که بحث عدم الزام خط قرمز ما نیست و این موضوع ادله و استدلال هایی دارد و تا به امروز اشتباه کردیم که این مساله را ذیل خطوط قرمز بردیم. بر اساس یک پیمایشی که وزارت ارشاد در سال 1394 داشته است، بیشتر از 70 درصد جامعه ایرانی با الزام حجاب موافق نیست ...
استدلال های عجیب، برای نفی قانون الهی/ نقدی بر نظرات مهدی نصیری درباره الزام حجاب
کاهش دینداری. ان شاء الله فرق این دو روشن است. لذا اتفاقا مردم با همین میزان حجاب نیز رشد دینداری داشته اند. 5. گفتند "قانون حجاب نتواسته مردم را باحجاب کند". آیا تصور کردیم الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب هاست؟ الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است. لذا هدف الزام تنها باحجاب کردن نیست و دفاع از حیا و عفت جامعه است که هم برای مرد است و هم زن. برای صیانت از ظاهر یک جامعه دینی ...
نقد حمید رسایی به سخنان مهدی نصیری درباره حجاب
ارتباطی به مرحله پس از پذیرش عقیده و انتخاب دین ندارد. وقتی دینی پذیرفته شد باید در عرصه عمومی، احکام آن خصوصا احکام ضروری و عمومی و اجتماعی آن مثل حجاب پاس داشته شود. پس قطعا حجاب در میان یک جامعه اسلامی با حاکمیت اسلامی، الزام بردار است. نکته دوم همه می دانیم که اکثر متدینین و خانم های محجبه (اعم از چادری یا مانتویی باحجاب) اهل خیابان گردی نیستند و طبیعی است که کمتر دیده شوند. این ...
حجاب غیر از کارکرد اصلی اش، در جهان امروز وجهه نمادین هم پیدا کرده است
...، نسبت به سلامت_معنوی مردم (از جمله عفت عمومی) هم باید حساس باشد. درجه ای از پوشش و الزام به آن، در عرف بشر در جهان وجود دارد، که درجه ی کمی هم نیست؛ بحث ما این است که محدوده قانونیِ آن را اسلام تعیین کند یا سلیقه های شخصی؟! در جامعه ای که عموم مردم مسلمانند، احکام اجتماعی اسلام باید در عرصه قوانین جدی گرفته شود [اصل چهارم قانون اساسی: کلیه قوانین و مقررات مدنی ، جزایی ، مالی ...
مناقشاتی چند با جناب نصیری پیرامون بحث حجاب/ ابوالفضل اقبالی
چاره کار تعطیلی و صرف نظر کردن از تصمیمات صحیح نیست بلکه تدبیر در نحوه اجرا و همراه کردن مردم با آن موضوع است که هم من و هم شما در فقدان این تدبیر در این کشور همراهیم! جناب نصیری ادعا می کنند: رفع الزام حجاب به پدیده عریانی نخواهد انجامید و قابل کنترل است. الان به طور میانگین بین 60 تا 70 درصد جامعه حجاب کامل شرعی را رعایت نمی کنند اما بسیار بعید است که بیش از ده درصد جامعه به دنبال ...
چرا حجاب انتخابی نیست؟
علی غلامی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در برنامه بدون توقف شبکه سه سیما با اشاره به اینکه ما سال ها روی نوع حجاب ماندیم در حالیکه اصل حجاب مد نظر بود، یادآور شد: ما در دهه 70 بیشتر روی چادر تأکید کردیم در حالی که چادر یکی از انواع حجاب است، روی حجاب واحد تأکید کردیم در حالیکه افراد در شهرها و قوم های مختلف اصل حجاب را رعایت می کردند و پوشش آنها هم تنوع و جذابیت داشت. چرا حجاب ...
یادداشت رسیده | حجاب اجباری یا حجاب اجتماعی؟
امروز است- نیز در دسترس بیشتری قرار می گیرد و الا طبق منطق این حضرات اگر حجاب شخصی است و نباید تبدیل به قانون شود حکومت اسلامی نباید مشروب خانه ها و قمار خانه ها و فاحشه خانه ها را هم از کوچه و خیابان کشور اسلامی جمع کند، چرا که حرمت شرب خمر یک حکم شخصی است و نباید منع آن تبدیل به قانون شود و نیز حرمت قمار یک حکم شخصی است و نباید قانون ممنوع بودن قمارخانه ها در جامعه اجرا شود اگر چه از این جماعت بعید ...
دعوا در ماجرای الزام قانونی حجاب بر سر چیست؟
و اجرای تبدیل حجاب شرعی به قانون و اعمال مجازات برای تخطی آن نظر دارند. بنا به دیدگاه ایشان، این تجربه به ما نشان می دهد که الزام قانونی حجاب شرعی نه تنها به گسترش حجاب کمکی نمی کند بلکه پیامدهای سوئی برای کشور دارد. مهم ترین دلیل برای سخن ایشان میزان کنونی پایبندی به حجاب شرعی در جامعه است. در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس که در مرداد 97 منتشر شد 64 درصد زنان جامعه در گروه بدحجاب و تنها 36 درصد جامعه ...
الزام یا التزام مساله همچنان حجاب است
را درباره یک بحث حساس سیاسی_مدنی ندیده باشد. مناظره ای میان دو کنشگر سیاسی_فرهنگی اصولگرا درباره حجاب و الزام و اجبار در اجرای این فریضه اسلامی که برخلاف آنچه معمولاً از مناظره های صدا و سیمایی به یاد داریم، نه تنها به هیچ عنوان گفت وگوی دو تحلیلگر همفکر با زاویه حداقلی نبود، بلکه مناظره ای بود صریح و جذاب میان دو دیدگاه یکسر متفاوت؛ آن هم چنانکه اشاره شد، درباره بحثی حساس و البته جذاب ...
علت مخالفت نصیری با اجباری بودن حجاب
چه در حیطه دینداری اجتماعی، امر درستی نیست و می تواند تصویر ناقص الخلقه ای از دین ارائه دهد، گاهی ممکن تصویر یک هیولا از دین ارائه بدهد. ما وقتی این همه تأکید روی حجاب داریم و از اجزای دیگر دین در مقام عمل غاقل بودیم یا موفق نبودیم، خروجی این مسئله در ذهن جامعه همان دین ناقص الخلقه است. پس از این منظر نباید شما روی این موضوع این قدر اصرار کنید . او که سال 65 در مقاله ای نوشته بود: امام ...
نمودار 2: توزیع فراوانی نظر پاسخگویان در خصوص حجاب در استان های کشور
، به نظر خودِ شما زن ها چگونه در جامعه حضور داشته باشند؟ 66٫3 درصد می گویند پوشش کامل داشته باشند. یعنی می خواهم بگویم که این حرف که می گویند اکثریت مخالف الزام حجاب هستند پژوهش میدانی می گوید این طور نیست. رحیم پور: اگر روزی این نظرسنجی ها نتیجه ی عکس داد قانون در نگاه شما اجرا نخواهد شد؟ سوزنچی: من می خواهم نکته ی دیگری را بگویم، الان در یک فضای عمومی مرتب می گویند همراهی ...
بررسی منفعت عمومی حجاب در جامعه
تواند به عنوان یک قانون لازم الاتباع در جامعه به اجرا در آید به شرطی که با تشخیص شورای نگهبان مغایر با شرع مقدس نباشد. اجباری بودن یا نبودن حجاب در جامعه، از جنس قانون و نه از جنس احکام فقهی است وی ادامه داد: در نقطه مقابل نیز اگر قانونگذار بخواهد عدم الزام به یک حکم شرعی یا رفتار اجتماعی را در قالب قانون جاری سازد یعنی الزامی بودن یک رفتار را منتفی کند باز هم در صورتی که این ...
سخنان بی پرده مهدی نصیری درباره حجاب اجباری
ستاره صبح - مهدی نصیری در برنامه تلویزیونی زاویه گفت: ما چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی با پدیده ی شل حجابی و یا بعضاً گرایش به بی حجابی مواجه هستیم. مسئله ی حجاب از مقوله الزام نیست که بشود با الزام قانونی آن را محو کرد و از بین برد، کاری که رضاخان می خواست انجام دهد. و نه با این الزام می شود حجاب را حفظ و تثبیت کرد و گسترش داد. حجاب از مقوله ی التزام و باور است، از مقوله ی امر قلبی است. من در این برنامه نمی خواهم بگویم که جمهوری اسلامی از فردا اعلام رفع الزام قانونی حجاب کند. در این برنامه می خواهم بگویم که می خواهم که بحث عدم الزام خط قرمز ما نیست و این موضوع ادله و استدل ...
پایان یک مناقشه آماری درباره حجاب
فصل جدید برنامه زاویه با عنوان مناسبات حجاب و سیاست در ایران در حالی روی آنتن زنده شبکه چهار رفت که پس از پخش، با حواشی و بازخوردهای فراوانی در فضای رسانه ای کشور روبه رو شد. این برنامه که در نخستین قسمت از پانزدهمین فصلش میزبان حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی، دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و نویسنده کتاب حجاب در آیات و روایات؛ نقدی بر کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص) و همچنین مهدی نصیری، پژوهشگر حوزه دین و سیاست و نویسنده کتاب جایگاه اجتماعی زن از منظر اسلام بود به بحث الزام حجاب در ایران و مناقشات پیرامون آن پرداخت. ...
مناظره درباره حجاب اختیاری و حجاب اجباری و یادآوردی چند نکته
، دانشیار دانشگاه باقرالعلوم (ع) به عنوان موافق این الزام در برنامه زاویه حضور داشتند. نصیری معتقد بود که الزام حجاب قانونی است که تا امروز نتیجه عکس داده است و ادامه آن درست نیست. در مقابل سوزنچی حجاب را یک نماد می دانست و معتقد بود قانون بد اجرا شده وگرنه اصل قانون اجبار حجاب مشکلی ندارد. نصیری با اشاره به نظرسنجی های اشاره شده در سطح جامعه گفت: براساس آمار، 70 درصد مردم جامعه حجاب ...
سردبیر پیشین کیهان: الزام به حجاب با کشف حجاب رضاخانی مماثلت دارد
فهمیده اید که ثمر داشته است؟ آنچه عیان است افت وضعیت رعایت حجاب حداقل در دو دهه اخیر است و این که 60 تا 70 درصد زنان ایرانی حجاب کامل شرعی را رعایت نمی کنند، هر چند به نظرم بیش از این مقدار به وجوب شرعی حجاب باور دارند. یک دیدگاه مدعی است که اگر از آغاز و یا در همین دو دهه الزام رفع شده بود، الان وضع حجاب در ایران نرمال تر بود. البته باید بر سر دو دیدگاه بحث کرد و برای آن استدلال آورد. ...
حجاب، آنچه که به زنان عفت، به مردان غیرت و به جامعه عزت می بخشد
آن در جامعه برداشت. دلایل رواج بدحجابی و بی حجابی در جامعه پیست؟ ممکن است شخصی که دچار این انحراف شده است از احکام پوشش و حجاب در اسلام و تأکید فراوان بر آن و یا از آثار سوء و شوم آن در دنیا و عذاب شدید آن در آخرت مطلع نباشد.در بعضی از خانواده ها براثر نادرست بودن تعلیم و تربیت، بی حجابی را بد نمی دانند و این عمل برایشان کاملاً طبیعی است. وجود برخی مشکلات و اختلالات ...