دنیای سیاست جولانگاه نظام های سلوکی و عرفانی نیست
سایر منابع:
سایر خبرها
سینما رسانه ی فلسفه نیست/ سینما نمی تواند تاریخ جدیدی را بگشاید
از ما ایرانیان درباره فلسفه داریم، اینکه چگونه ممکن است فلسفه سینما به وجود آید (فلسفه سینما را به معنایی فرض می گیریم که پوشش دهنده همه گرایش ها ی مختلف در حوزه فیلم و فلسفه باشد) عجیب به نظر می رسد. تصور ما از بحث های فلسفی؛ مقولات و معانی صلب و انتزاعی متباین است. یکی از دلایل این مسئله، سنت فلسفی ماست. یکی از دلایل دیگر آن، وضعیت تاریخی امروز ماست که با تاریخ جهان جوش نخورده است. به همین دلیل ...
کتاب فلسفه در دوره باستان منتشر شد
فیلسوفان پیشاسقراطی در دولت شهرهای یونانی در پی فهم طبیعت و برساختن فلسفه های طبیعی بودند. سپس به سقراط می رسد که فهم طبیعت را وانهاد و قدم در راه فهم انسان و جامعه انسانی گذاشت، از فضیلت و عشق و شجاعت سخن گفت و تلاش کرد انسان ها را نه با حقیقت، بلکه با جهل خویش آشنا سازد، با این اندرز رازآمیز که بزرگ ترین حقیقت درباره انسان ها نادانی شان است. پس از آن نوبت به افلاطون و ارسطو ...
نمی توان نظام فکری ایجاد کرد که بازگشتش به نقطه صفر باشد/ پرهیز از عقلانیت و تقبیح رفاه از دلایل انسداد ...
مناسبت با غرب هوای تازه برای اندیشیدن انسان ایرانی گشود؟ رضا یعقوبی (مدرس و مترجم) که اخیرا مجموعه ی تاریخ فلسفه غرب نوشته ی آنتونی کنی با ترجمه ی او مورد استقبال گسترده قرار گرفته است، به پرسش های ما پاسخ می دهد. وضعیت تفکر امروز ما و البته وضعیت تاریخ ما تحت تاثیر فلسفه اسلامی یا یونان، در نوعی انتزاعیت فرورفته است. دکارت و ملاصدرا معاصر بودند اما پس از ملاصدرا ما دچار نوعی انسداد شدیم ...
تفاوت میان فلسفه دین تحلیلی و قاره ای کمرنگ شده است
میان فلسفه دین تحلیلی و قاره ای با فلسفه دین اسلامی تفاوتی قائل شویم باز هم اشکال وجود دارد. وقتی می گوییم فلسفه دین اسلامی مثل این است که می گوییم در اسلام به طور ضمنی یک فلسفه ای هست که می خواهیم آن را باز کنیم یا می خواهیم درباره موضوع های خاصی که درون دین اسلام هست بحث کنیم. اما اگر بخواهیم در مقایسه با فلسفه دین تحلیلی و قاره ای آن فلسفه دین اسلامی را به عنوان یک گرایش مطرح کنیم چگونه ممکن ...
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران: علم طب باید با نگاه انسانی و توحیدی دیده شود
فرهنگی و اخلاقی و ایجاد آرامش را در پی دارد و در نتیجه می توان گفت حکمت سلامت منظور حکمت متعالی سلامت است و به جای حکمت متدانی سلامت که نگاه تک ساحتی و پوزیتیویستی به انسان دارد قرار می گیرد. او با بیان این که حکمت متعالی می تواند در سایر حوزه ها نظیر جامعه شناسی، فیزیک، علوم سیاسی، علوم انسانی و حتی علوم پایه فیزیولوژی و آناتومی و ریاضیات هم وارد شود، گفت: حکمت متعالی سلامت یک علم ذو ...
ناتوانی در گفت و گو و تعامل از مشکلات کلیدی جوامع است
هایی است که برای دانشگاه و چه بسا کسانی که به فلسفه ی دانش و پژوهش وارد شدند مطرح است. ما دانش را برای چه می خواهیم؟ پژوهش را برای چه می خواهیم؟ ما می خواهیم آگاهی ای را در شهروندان مان به وجود بیاوریم که آنها بتوانند کنش گری بخرادانه ای را نسبت به خود خویشتن و دیگران داشته باشند و آنها بدانند چگونه مناسبات خود را نسبت به همدیگر تنظیم کنند غفاری با اشاره به حساسیت ویژه ی پژوهشگاه و مواردی که ...
دانشگاه نباید به بنگاه اقتصادی تبدیل شود
نکته ای کلیدی مطرح است و به معنابخشی به زندگی کمک می کند. البته نه در معنای تجویزی، بلکه در معنای بالا بردن قدرت انتخاب عالمانه و بخردانه تا شهروندان بتوانند زیست شایسته انسان را حفظ کنند. این مسئله در دستور کار پژوهش قرار دارد. وی بیان کرد: همه پژوهش ها در همه عرصه ها اعم از علوم طبیعی یا انسانی زود یا دیر آثار خود را دارند و این آثار در سپهر و ساحت های مختلف است. اگر حوزه پژوهش را رصد ...
فقه فردی نمی تواند وارد بحث عدالت اجتماعی و نظریه پردازی عدالت شود
شعار سال : ما نمی توانیم یکباره این پرونده را باز کنیم که فقه سیاسی در نظریه پردازی عدالت چه نقشی خواهد داشت؟ چون سابق باید بحث هایی داشته باشیم ازجمله اینکه آیا نظریه عدالت تماما بحثی فقهی و حقوقی است و لبه ای کاملا فقهی و حقوقی دارد یا نه و فقه و حقوق بخشی از ماجرای نظریه پردازی عدالت است. اینجا چند بحث مقدماتی داریم. یکی از بحث های مقدماتی مهم این است که چرا عدالت اجتماعی؟ یعنی چرا باید عدالت اجتماعی اصل ...
لزوم همراهی مسلمانان جهان در مقابله با اسلام ستیزی ها
الله الرحمن الرحیم پیش از ورود در بحث به مناسبت مطالبی که در چند روز اخیر در برخی از نشریات فرانسوی مطرح شده و حمایت هایی که رئیس جمهور فرانسه آقای مکرون نسبت به این مطالب به عمل آورده چند نکته را عرض می کنم. گرچه ساحت نورانی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم که نورش همۀ آسمان ها و زمین را فرا گرفته آن قدر پیراسته و نورانی هست که این مطالب سخیف و هتاکانه گردی به آن عظمت روحی ...
جمهوری اسلامی ایران و فقه معاصر/ سید مجتبی امین جواهری
مختلف در کیفیت نظامات حقوقی و فقهی نقش آفرین است تا جایی که هیچ مکتب و ایدئولوژی در تاریخ بشر ظهور نکرده مگر این که بر دیدگاه خاصی از هستی و انسان استوار بوده. جنبه های اثر پذیری علم فقه از علم حکمت و کلام را با نگاهی کلی می توان به چند بخش تقسیم کرد: فلسفه فقه (استکمال انسان) تحلیل ظرف اعتبار (حجیت و مبانی آن) معنا و مفهوم شناسی موضوعات (شبکه مفاهیم موثر در ...
ما به آخوند خراسانی مدیونیم / حیف افغان و افغان و افغان که به این صورت در آمد: بیانات آیت الله جوادی ...
چیزی که مهفوف به دو تکوین است نمی تواند هیچ سهمی از تکوین نداشته باشد اگر موجود اعتباری را در مقابل تکوین قرار می دهند این بر اساس قیاس است وگرنه خودش یک موجود تکوینی است مثل اینکه یکی از تقسیمات فلسفه این است موجودی ذهنی است یا خارجی خب فلسفه درباره حقایق وجودات خارجی بحث می کند موجود ذهنی چه سهمی در مسائل فلسفی دارد این ذهنی بودن به قیاس نسبت به خارجی ذهنی است وگرنه سهمی از وجود خارجی است موجود ...
ویژگی های آیت الله یزدی در عرصه علم و سیاست از نگاه علیدوست، واعظی، ره پیک و طحان نظیف
نامعتبر را کنار می گذاشتند. نگاه شرعی و فقهی فقهای شورا این است که اینجا چون حیطه حریم خصوصی افراد است، چنین اجازه ای نداریم که این مسائل را منتشر کنیم. البته به افراد می گوییم که بدانند و این حق طبیعی افراد است؛ اما اینکه این موضوع را اطلاع رسانی کنیم به دلیل تبعاتی که برای زندگی آنها دارد، صورت نمی گیرد و این مقاومت از طرف فقها وجود داشته است. البته ما یکسری بحث های قانونی نیز داریم که ...
افتخار قرن ما / به مناسبت 21 آذر، سالگرد آخوند خراسانی / بیاناتی از آیت الله صافی و آیت الله جوادی آملی ...
که مهفوف به دو تکوین است نمی تواند هیچ سهمی از تکوین نداشته باشد اگر موجود اعتباری را در مقابل تکوین قرار می دهند این بر اساس قیاس است وگرنه خودش یک موجود تکوینی است مثل اینکه یکی از تقسیمات فلسفه این است موجودی ذهنی است یا خارجی خب فلسفه درباره حقایق وجودات خارجی بحث می کند موجود ذهنی چه سهمی در مسائل فلسفی دارد این ذهنی بودن به قیاس نسبت به خارجی ذهنی است وگرنه سهمی از وجود خارجی است موجود خارجی ...
تبیین دیدگاه شیعیان راجع به نسبت دادن فحشاء به همسران پیامبران
نسبت به همسران انبیاء (علیهم السلام) واقع نشده است. با همه این تفاصیل می توان اینگونه نتیجه گرفت که ادعای افرادی نظیر ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب در مسئله مذکور، ادعایی مردود و نادرست است. مقدمه گاه عدم اطلاع دقیق و صحیح از عقاید و تفکرات دیگر مذاهب اسلامی، انسان را به ورطه تهمت پراکنی علیه آن مذاهب می کشاند. از همین رو، همواره عده ای از ناآگاهان به ظاهر عالم، ادعاهایی را در ...
انتخاب از میان اخلاقیات سکولار و اخلاقیات دینی
دیوید گوتیر در اظهارنظر در مورد این متن از جان لاک بیان کرده که: این فرض کهن سنت های اخلاقی به باورهای دینی ما بستگی دارند برای ما تقریباً غیرقابل درک است. فلاسفه نوگرای اخلاقی به طور کامل آن را انکار یا تکذیب نکرده اند؛ آن ها معمولاً این موضوع را نادیده می گیرند. اگر اتکا و وابستگی قراردادهای اخلاقی بر باورهای دینی برای لاک لازم و ضروری بود قطعاً برای ما غیرقابل تصور می شد. آیا این تغییری در روح جهانی است؟ و یا اینکه دلیل و خردی در ورای آن هست؟ آیا انکار خدا یا اعتقاد به خدا که اعتقاد راسخ به موجودیت وی است خط بطلانی بر تفکر لاک است؟ اگر این طور باشد، باید گفت اعتقاد به خدا ب ...
شاخص فلاکت در ایران به آستانه 70درصد رسیده است
هر قدر دیرتر انجام شود هزینه ی فرصت اصلاح بیشتری خواهد داشت. دکتر مومنی گفت: علامت سوم در زمینه ی تسخیرشدگی نظام تصمیم گیری های اساسی کشور به طرز عمل بر نحوه ی مالیات گیری از مفت خوارگی برمی گردد. اما در کادر موضوع بحث میانگین نرخ مالیات بر درآمدهای بهره ای در کشورهایی که به آنها سرمایه داری می گوییم میانگین نرخ مالیات بهر ه ای به طور متوسط در OECD 35 درصد است. در اینجا ما تاکنون از ...
نگاهی به ابعاد مدیریتی حضرت امام خامنه ای/خواب های آشفته اردوغان !
مسلمانان ترکیه سعدالله زارعی در کیهان نوشت: سیاست خارجی ترکیه در دوره نزدیک به 20 ساله رجب طیب اردوغان را می توان با واژگان بی ثباتی و نوسان زیاد توضیح داد. در این دوره روابط خارجی ترکیه از تلاش برای صفر کردن اختلاف با همسایگان و جلوگیری از حل و فصل درگیری های منطقه ای در نوسان بوده است. در این دوران، ترکیه با کمتر همسایه ای در روابط پایدار قرار داشته و سیاستی متداوم را دنبال ...