رنج رسول الله(ص) از جهل مردم بود / مبارزه با خرافات در سیره رسول خدا(ص)
سایر منابع:
سایر خبرها
رفتار پیامبر(ص) مردمی و اخلاق او متواضعانه و دور از تکلف بود
و تندی یک غریب در حرف زدن و سوال کردن و خواستنشان، آن قدر صبر و تحمل از خود نشان می داد که اصحاب، تصمیم می گرفتند آن غریب را جلب و مؤاخذه کنند و نگذارند رسول خدا صلی الله علیه و آله مورد آزار قرار گیرد. حجت الاسلام محدثی در ادامه با اشاره به اینکه کسانی که با مردم معاشرت دارند، نحوه رفتارشان در جلسات، می تواند جذب کننده یا دفع کننده باشد، اظهار داشت: برای الگوگیری از رفتار پیامبر خدا (ص ...
ضرورت توجه به ظهور و بررسی حوادث یمن در کلام آیت الله بهجت
سرتاسر یمن پراکنده که تا ظهور آثارش باقی خواهد بود. رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در ادامه با اشاره به آیه 128 سوره توبه گفت: خداوند می فرماید: رسولٌ من انفسکم پس شما اگر خدا را بشناسید و پیامبر او را بشناسید، مانند سلمان از اهل بیت می شوید. آن گاه این رسول می شود از خودتان. من انفسکم . اما اگر نشناختید استفاده ای هم نخواهید کرد. بلکه خسران هم برای شما دارد. کسی که اسمی از ...
تأکید دارالافتاء مصر بر جواز توسل به پیامبر اکرم (ص)
که از سوی علمای اهل سنت از جمله نسائی، ترمذی، ابن ماجه و برخی دیگر از آنان نقل شده است، استناد کرد. در صفحه رسمی دارالافتاء روایت مذکور چنین بیان شده است: شخص نابینایی نزد پیامبر(ص) رفته و عرض کرد: یا رسول الله! بینایی ام را از دست داده ام. برایم نزد خداوند دعا بفرمایید. پیامبر(ص) به او فرمود: وضو بگیر و دو رکعت نماز بجا بیاور و بگو: اللَّهُمَّ إنی أَسألُکَ وأَتَوَجَّه إلیکَ بنبیکَ ...
انصاریان: با نگاه امیرالمؤمنین جامعه سازی کنید / عظمت ایمان امام المتقین در بیان نبوی
این وجود عینی، وجود اکمل، اتم و اجمعش محسوب می شود. این مصداق در امت اسلام بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله تا قیامت چنین مصداقی پیدا نمی کند و آن وجود مقدس و کریم امیرالمؤمنین علیه السلام است. حجت الاسلام انصاریان در این باره ادامه داد: این روایتی که نقل می کنم به قدری مرسوم و متداول بود که علمای اهل سنت مجبور شدند آن را نقل کنند؛ رسول خدا (ص) فرمود اگرآسمان ها و زمین را در یک کفه ...
از بین رفتن اخوت اسلامی، نقطه آغازین بحران های جهان اسلام است
الله را به کفر متهم کند، خود به کفر نزدیک تر است. همچنین فرمود: من رمی مؤمنا بالکفر فهو کقتله یعنی: هر کس مؤمنی را به کفر، تکفیر کند، مانند این است که او را کشته است. این عالم اهل سنت در پایان به حدیثی از رسول خدا (ص) اشاره کرد و گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: بیننا و بینهم الصلاه یعنی اگر کسی اهل نماز بود او از من است و کشتن او جایز نیست. انتهای پیام/ ...
هجرت بزرگ به قلم سرشار منتشر شد
سرزمین نور که براساس این کتاب تهیه می شد، به طور مستقیم با استقبال مردم روبه رو می شد. دغدغه نوشتن درباره رسول اکرم(ص)، اولین بار در سال 1358 در این نویسنده به وجود آمد. این مساله چند علت داشت که مهمترین آن ها، رمانی بود که او در دوره نوجوانی درباره زندگی رسول اکرم(ص) خوانده بود. این داستان نویس می گوید: نتیجه این مطالعه، احساس قرابت و عشق عمیق تر به پیامبر اکرم (ص) بود. بعدها هر ...
پنجمین همایش بین المللی سیره نبوی در طب آغاز به کار کرد
یکتا شمرده می شود. وی با اشاره به ایام سالروز ولادت پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) که طی روزهای اخیر بود، افزود: بدون تردید فهم عظمت ولادت پیامبر(ص) تنها در ساحت خداوند منان ممکن است. خداوند عظیمی که پیامبرش را به خلق عظیم آراست و او را موجب رحمت عالمین قرار داد و از او به عنوان الگویی تمام عیار برای بشریت یاد فرمود. محمودی با یادآوری آیات قرآن کریم درباره حضرت رسول اعظم(ص ...
مبلغان سیره نبوی در طب را تبیین کنند
...: در حقیقت طب جایگاه بسیار مهم و ارزشمند و ویژه ای در میان جامعه پیدا کرده است و افراد سعی می کنند با استفاده از آموزه های دینی خود را درمان کنند که یکی از وظایف مبلغان دینی تبیین این آموزه هاست، لذا لازم است که این موضوع بیشتر مورد توجه علمای دینی و همچنین متخصصان و اندیشمندان و فرهیختگان علم طب با استناد و استنباط از آیات قرآن کریم و احادیث رسول الله(ص) و روایات اهل بیت(ع) قرار گیرد و برای مردم ...
حدیث روز؛ فاصله بین ایمان و کفر
امام جعفرصادق (ع)؛ لیس بین الایمان و الکفر الا قلة العقل قیل : و کیف ذاک یا ابن رسول الله ؟ قال : إن العبد یرفع رغبته الی مخلوق فلو أخلص نیته لله لأتاه الذی یرید فی أسرع من ذلک امام جعفر صادق (ع) : میان ایمان و کفر فاصله ای جز کم عقلی نیست . عرض شد : چگونه ای پسر پیغمبر ؟ فرمود : بنده خدا در حاجت خود متوجه مخلوق می شود ، در صورتی که اگر با خلوص نیت متوجه خدا شود آنچه خواهد در نزدیکتر از آن وقت به او رسد . اصول کافی ، ج 1 ، ص 32 – 33 ...
نامه دوم رحمت اله بیگدلی در نقد توجیه اظهارات ابراهیم رئیسی توسط امام جمعه اردبیل
این خطای توجیه اشتباه آقای رئیسی برگردید تا مبادا خدای نکرده نام شما در شمار توجیه گران خطاهای اصحاب قدرت ثبت شود و اعتقاد مردم بالاخص جوانان را به روحانیت شیعه مخدوش سازد! 8. در خبر سکونی از امام صادق(ع) آمده است: قال رسول الله(ص): الفقهاء أمناء الرّسل ما لم یدخلوا فی الدنیا، قیل: یا رسول الله، و ما دخولهم فی الدنیا؟ قال: اتّباع السلطان فإذا فعلوا ذلک فأحذروهم علی دینکم؛ رسول ...
ظرفیت های صنعتی شهرستان ساوه باید تقویت شوند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
به گزارش خبرنگار مهر ، آیت قربانعلی دری نجف آبادی عصر دوشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان ساوه گفت: در مسیر حق حرکت کردن همراه با سختی و ملامت است اما چون مسیری است که خداوند و اهل بیت ( ع) تعیین کردند نباید تسلیم شویم و به دور از باند و جناح، دنبال وظیفه و تکلیف شرعی و قانونی خود باشیم و دین را وسیله دنیا قرار ندهیم. وی افزود: شرایط کشور با آرامش آماده برای خیزهای جدید است، ضروری دارد ...
روایتی از ناله شیطان و لجاجت مشرکان در برابر پیامبر(ص)
صدای ناله شیطان را در آغاز نزول وحی بر آن حضرت شنیدم و گفتم ای رسول خدا این ناله چیست؟ فرمود: این ناله شیطان است، زیرا از این که پیروی اش کنند مأیوس شده است. تو آنچه را من می شنوم می شنوی و آنچه من می بینم می بینی جز اینکه تو پیامبر نیستی ولی وزیر منی و در مسیر خیر و سعادت قرار داری. من با آن حضرت(ص) بودم که سران قریش نزد او آمدند و گفتند ای محمّد تو ادعای بزرگی کرده ای؛ ادعایی که هیچ یک از ...
روش های تبلیغ عملی اسلام
می دهم که تو جانشین خداوند در زمین هستی و خدا داناتر است که رسالت های خود را کجا قرار دهد. تو و پدرت، مبغوض ترینِ خلق خدا نزد من بودید؛ امّا اینک، محبوب ترینِ خلق خدا نزد من هستید. آنگاه بار و بنه اش را به خانه حسن(ع) منتقل کرد و تا زمان کوچیدن، میهمان او بود و به محبّت آنان، باور پیدا کرد. (المناقب لابن شهرآشوب: ج 4، ص 19، بحارالأنوار: ج 43، ص 344، ح 16) همچنین درباره سیره امام باقر(ع) آمده ...
آقا مجتبی تهرانی: پیامبر، امیرالمومنین و مومنین چگونه تربیت شدند؟
به گزارش دیار آفتاب ؛ به نقل از خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در یکی از سخنرانی های خود به شرح حدیثی از پیامبر(ص) می کند که در ادامه می خوانید: در روایت داریم: رُوِیَ عَن رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ وَ سَلَّمَ قالَ: اَدَّبنی رَبّی فَاَحسَنَ تَأدیبی (بحار جلد 16 صفحه 210) پرودگار مرا تربیت کرد و بسیار زیبا و نیکو ادب کرد. در روایت ...
ارزش بالای ذکر صلوات در تفسیری از امام صادق
شیعه نیوز : حجت الاسلام ابوالقاسمی به مناسبت ایام ولادت رسول خدا صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام در سخنانی با اشاره به برکات صلوات در آیینه قرآن گفت: خداوند در قرآن یک بار به پیامبر صلی الله علیه و آله صلوات می فرستد و یک بار به مؤمنان. در آیه 56 سوره احزاب می فرماید إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا ...
خادمین اهل سنت در حرم رضوی حضور داشته باشند
به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، حجت الاسلام عسگر فعال آذر، مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت آذربایجان غربی، روز گذشته، دوم آبان ماه در جشن گرامیداشت هفته وحدت اظهار کرد: تنها نعمتی که خدا به خاطر آن بر گردن بندگانش منت گذاشته وجود مقدس پیامبر(ص) بود و تمام نعمت های خدا در برابر این نعمت عظیم یعنی رسول الله(ص) بسیار ناچیز و اندک هستند و جز نبی(ص) هیچ موجودی نزد خدا ارج و قرب فراوا ...
نیهیلیسم نتیجه نفی حکمت نظری است
الْأَرْضِ یَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِیفٌ خَبِیرٌ . نکته اینکه در آیات دیگر هم لطیف و خبیر آمده، اما در آنها با کان آمده یا از هو استفاده شده است. تفاوت این است که إِنَّ اللَّهَ کَانَ لَطِیفًا خَبِیرًا با کان آمده و کان در مورد چیزی که درباره خداست به ازل دلالت دارد؛ یعنی خدا ازلاً و ابداً لطیف و خبیر است و این طور نیست که خدا لطیف بود، بلکه از ازل تا ابد ذات خداوند لطیف و خبیر است. در سوره ...
فضائل پیامبر از نگاه آیت الله مظاهری
عظیم و بهره مندی از والاترین مراتب صفات حسنه، برازندۀ آن نبیّ گرامی است. به تعبیر امام صادق سلام الله علیه ، خداوند سبحان ابتدا پیامبر اکرم صلّی اله وعلیه وآله وسلّم را بر محور محبّت خویش تربیت کرد و سپس فرمود: تو دارای خلق عظیم هستی .[8] امیرالمؤمنین سلام الله علیه در توصیف پیامبر صلّی اله وعلیه وآله وسلّم می فرمایند: رسول خدا از همۀ مردم بخشنده تر، دلیرتر، راستگوتر، باوفاتر و نرم خوتر ...
خصلتی زیبا از پیامبر (ص) که مرهم امروز جامعه است
باید مرد جنگ باشی، عبوس باشی و یا نسبت به همسرت خشن رفتار کنی . این فرهنگ را به ویژه در برخی مناطق کشور می بینیم. مرادی خوشخویی را موهبی الهی دانست و گفت: خداوند نسبت به رسول خویش فرمود فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک ؛ یعنی پس به [برکتِ ] رحمت الهی، با آنان نرمخو [و پُر مِهر] شدی و اگر تندخو و سخت دل بودی، قطعاً از پیرامون تو پراکنده می شدند. یا ادخال سرور یکی از خیراتی است که در برخی احادیث آن را محبوب ترین اعمال نزد خداوند معرفی کرده اند. ...
استناد اهل سنت به آیه غار در ماجرای خلافت
غار رفتند و سه شبانه روز آنجا بودند. آیه شریفه از این جریان حکایت می کند. نحوه امداد الاهی در ماجرای غار در این جریان دو نفر بیشتر نبودند: ثَانِیَ اثْنَیْنِ . در مدارک گفته شده است نفر دوم ابوبکر بوده است. خداوند چه زمانی پیامبر(ص) را نصرت کرد؟ زمانی که همراه پیامبر در حالت ترس خاصی بود و طبق اخبار می لرزید، آنگاه پیامبر(ص) فرمود: لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ ...
نشست علمی پیامبر اسلام (ص) پیامبر صلح و رحمت برگزار شد
یکدیگر نزدیک می کند زیرا رسول اکرم محمد (ص) مردم را به وحدت و اجتماع بر حق برای حفظ مصلحت عمومی امت اسلامی فرا می خواند و به منظور تضمین ادامه کرامت ملت های مسلمان و در راستای دفاع از پایه ها و بنیان های همه انسانیت، از آن به "صلاح امت" و "مصلحت جماعت" و "مراعات مصلحت اسلام" و "برتر داشتن شعار توحید" یاد نمودند. وی بیان داشت : پیامبر ما محمد صلی الله علیه و آله و سلم، مقومات اسلام و اصول ...
مختصری در باب تواضع و مهربانی رسول خدا(ص)
به گزارش مشرق ، مرضیه محمدزاده، مؤلف و پژوهشگر تاریخ اسلام در سلسله جلسات مجازی خود با موضوع تبیین سیره رسول خدا(ص) درباره تواضع و مهربانی رسول خدا(ص) گفت: پیامبر اکرم(ص) همیشه به یاران خود می فرمودند: در ستودن من از اندازه تجاوز نکنید. همیشه به اصحاب خود سفارش می کردند از مدح بپرهیزید و مدح کسی را نگویید. وی ادامه داد: در راه رفتن و حرکت با اصحاب، هیچ گاه جلوی مردم حرکت نمی کردند ...
رفتار پیامبر (ص) مردمی و اخلاق او متواضعانه و دور از تکلف بود
زیستن حجت الاسلام محدثی ادامه داد: آنچه آن حضرت را به مردم نزدیک می ساخت و با او احساس خودی می کردند، رفتار مردمی و اخلاق متواضعانه و دور از تکلف او بود. با آنکه از نظر فکر، علم، عصمت، پاکی و فضائل روحی و معنوی، در سطحی بالاتر از مردم بود و افراد عادی با افق معنویت و کمال وجودی او فاصله های بسیار داشتند، اما نحوه معاشرت و برخورد رسول خدا صلی الله علیه و آله مردمی بود، هم در حرف زدن در سطح ...
روایتی جدید از زندگی حضرت محمد (ص) به روایت محمدرضا سرشار
ماجرا هایی که برای پیامبر اتفاق می افتد تا با آغاز یک هجرت بزرگ به مدینه برسد. در بخشی از کتاب می خوانیم: اسعد زُرارَه، که تازه خود را بدانجا رسانیده بود، افسارِ شترِ خویش را به دستِ برده اش سپرد و پیش آمد و گفت: سرپرست آن دو، منم، ای رسول خدا! این، پیشکش من به تو، بهرِ بنای مسجد باشد. به خدا سوگند که من، جز از خداوندِ برتر ، بهای آن را نمی ستانم. بی دادن ...
سیره پیامبر اکرم (ص) بهترین الگو برای زیست مومنانه
نصرانی باشد از دین خود برگردانده نمی شود. همچنین در مدینه بر رعایت حقوق یهودیان تأکید داشت و می فرمود یهودیان و مسلمانان هر کدام دین خود را دارند و به آن ها اعتراضی نخواهد شد؛ مگر اینکه ظلمی مرتکب شده و جرمی انجام دهند. اداره جامعه توسط پیامبر اکرم (ص) رسول خدا (ص) هنگامی که به مدینه هجرت کرد نظم اجتماعی و اداری جدیدی را پدید آورد که بر اساس اصول اسلام پایه ریزی شده بود. محققان ...
ماه فرو ماند از جمال محمد
را به مبدأیی از نور، راهنما شد. درود خدا بر تو باد، آن گاه که رنج و گرفتاری مردم به شدت موجب رنج و گرفتاری ات می شد. ماه فرو ماند از جمال محمد سرو نباشد به اعتدال محمد قدر فلک را کمال و منزلتی نیست در نظر قدر با کمال محمد آدم و نوح و خلیل و موسی و عیسی آمده مجموع در ظلال محمد سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی عشق محمد بس است و آل محمد میلاد با سعادت پیامبر اعظم، ختم نبوت، رحمت اللعالمین، حضرت محمد مصطفی ( ص ) و فرزند بزرگوارشان امام جعفر صادق بر همه دوستداران آن عزیزان مبارک باد. راهبردنامه ...
ازدواج کنید و جمعیت مسلمان ها را افزایش دهید
آستانه کفر قرار می دهد. 4) خصال شیخ صدوق، ج1، ص34؛ ترجمه: پیامبر(صلّی الله علیه وآله) فرمود: دو نعمت است که ناشناخته است: امنیت و تندرستی. 5) الکافی، ثقة الاسلام کلینی ج 2، ص 164 ح 5 ؛ ترجمه: رسول خدا (صلی اللَّه علیه وآله) فرمود: کسی که صبح کند و اهمیتی به کارهای مسلمانان ندهد، او از آنان نیست. 6) مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، ابن شهرآشوب، ج 1، ص192؛ ترجمه: پیامبر(صلّی الله علیه ...
آزادی، عدالت و عقلانیت، سه محور اصلی رسالت پیامبر(ص) بود
در راستای بسط دعوت رحمانی ایشان بود. عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: هدف اصلی پیامبر(ص)، ایجاد صلح و آرامش، ارتقای فکری و کشف اعماق وجودی انسان ها بود. افرادی که در برابر پیامبر(ص) قرار داشتند، اگر دعوت ایشان را می پذیرفتند و درباره آن تأمل می کردند، هیچ گاه پیامبر(ص) دچار جنگ و جهاد و دفاع نمی شد. اگرچه دستور به جهاد ابتدایی از شئون پیامبر(ص) و ائمه(ع) محسوب می شود، ولی تمام ...