قرآن تاریخ را با منطق عقلانی تفسیر می کند
سایر منابع:
سایر خبرها
غفلت انسان، ناشی از عدم اصلاح وجود اوست
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت از سیستان و بلوچستان، مولوی حافظ عزیزاللّه سعادتمند مدیر مدرسه علوم دینی فاروقیه و امام جمعه مسجد جامع عثمانیه زاهدان در مراسم نماز جمعه این هفته ضمن تلاوت آیاتی از سورۀ مبارکه: (إَنَّ الَّذِینَ لاَ یَرْجُونَ لِقَاءنَا وَرَضُواْ بِالْحَیاهِ الدُّنْیَا وَاطْمَأَنُّواْ بِهَا وَا ...
دعوت به وحدت اسلامی از تریبون مسجدالنبی
خاصی هم که به صاحبش و مردم آسیب می رساند، هشدار داده است. الحذیفی به خطر لغزش های زبان و اثر تخریبی آن که اسلام نسبت به آن هشدار می دهد، نیز اشاره کرد و گفت که گفتار و نوشتار ممکن است صفوف را از هم جدا و گروه ها را متفرق کند، بین چهره ها اختلاف افکند، از راه حق منحرف کند و اختلاف را گسترش دهد؛ زیرا پیامبر اکرم(ص) فرمودند من کان یؤمن بالله والیوم الآخر فلیقل خیراً أو لیصمت: هر که ایمان دارد به خدای تعالی و به روز قیامت باید که چون سخن گوید در حقّ کسان؛ به خیر گوید، یا باید که خاموش باشد . انتهای پیام/ ...
قرآن بر اندیشه صحیح بشر تمرکز می کند
از انسان تعهد گرفته تا تربیت خود را به دست او (خداوند) بدهد. شعبانی موثقی یادآور شد: مبدأ دوم نزول قرآن یا تجلی خداوند در آیه دوم سوره آل عمران آمده است اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ حی قیوم کسی است که کتاب را نازل کرده و یکی از تجلیات خدا در قرآن این صفت است کسی که هم می داند و علم دارد و هم می تواند، حی مبدأ و ریشه صفات الهی است، همچنین قیوم به کسی می گویند که ...
مهجوریت زدایی از قرآن نیازمند نهضت است
، در محضر خدا در قیامت گلایه مند خواهند شد که: یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا. عوده زاده بیان کرد: قرآن جامع است و از همه چیز سخن گفته اما پرسش باید این باشد که انسان در زندگی خود دنبال چیست و دنبال هرچه باشد، مسیر صحیحش در قرآن مشخص شده است. توصیه های قرآن و بزرگان دین در مورد مصحف شریف این قاری بین المللی قرآن با یادآوری توصیه های ...
مبانی دینی را در تعاملات جهانی جدی بگیریم/ لزوم پرهیز از تحریف واقعیت ها
تعاملات با دنیا باشیم، اما ما یک سری مبانی دینی داریم که نمی توان این مبانی دینی را نادیده گرفت. وی با اشاره به آیاتی قرآن کریم و فرمایشی از امیرمؤمنان(ع) افزود: در دینمان به صراحت از ما خواسته می شود که لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِّن دُونِکُمْ: از غیر خودتان [دوست و] همراز مگیرید (سوره آل عمران/ آیه 118) یعنی کفار را دوست خودمان قرار ندهیم و به آنها اعتماد نکنیم و یا آن وصیت امام علی(ع ...
انواع عذاب های الهی
، خداشناسی و عدل پروردگار است، روشن می شود. نه تنها در اینجا که در آیات دیگر قرآن نیز به این حقیقت اشاره شده است، از جمله در آیه 94 سوره اعراف می خوانیم: ما در هیچ شهر و دیاری پیامبری نفرستادیم، مگر اینکه مردم آنجا را گرفتار مشکلات و زیان ها ساختیم تا بیدار شوند و به درگاه خدا روی آورند. این نوع عذاب بیشتر جنبه هشدار دارد و برای بیداری است، مثلاً موتورسواری تصادف می کند، همین تصادف موجب می ...
جهاد تبیین و روشنگری (قسمت دوم)
...> مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشور های اسلامی فرموده اند: امیرالمؤمنین (ع) درباره علت بعثت پیامبران، جمله ای در نهج البلاغه شریف دارد که خیلی باید درباره آن تأمل کرد؛ ایشان می فرمایند: وَ یُذَکِّروهُم مَنسِیَّ نِعمَتِه وَ یَحتَجّوا عَلَیهِم بِالتَّبلیغ؛ حجت را بر مردم تمام کنند، سخن حق را به گوش آن ها برسانند، حقیقت را برای آن ها آشکار کنند. تبیین، بیان، مهم ترین وظیفه ...
آثار تربیتی مشکلا و گرفتاری در زندگی از نگاه امام سجاد(ع)
ی ها، از آمادگی انسان ها برای توبه به وسیله گرفتاری ها سخن به میان آورده است: وَ تَذْکِیراً لِمَحْوِ الْحَوْبَةِ بِقَدِیمِ النِّعْمَة؛با مریضی، به درک و دستیابی به توبه آگاهم سازی . سختی ها و گرفتاری ها انسان را از علل مادی، جدا و توبه و بازگشت به مسیر صحیح فطری را برای او فراهم می کنند. این آگاه سازی، همان یقظه است که در عرفان، اولین مرحله سلوک به شمار می آید. در حقیقت این مرحله، پله ...
جایگاه قاعده لا حرج در فقه سیاسی امامیه و فقه شبه خوارجی/ داود مهدوی زادگان
موقعیت های خاص و استثنایی در مقابل احکام اولی را دارند. یکجا با تأکید بر قاعده اضطرار، مردم را به شورش فرا می خوانند و آشوب خیابانی علیه حکمرانی دینی را مشروع می دانند و در جای دیگر، بر پایه قاعده عسر و حرج، حاکمیت و مردم را به تن دادن و پذیرش ظلم نظام سلطه جهانی دعوت می کنند، در حالی که با همان تفسیری که فقه خوارجی از اضطرار سیاسی ارایه می کند، این حق حاکمیت و مردم است که علیه نظام سلطه ...
چگونه به فرزند خود در انتخاب مرجع تقلید کمک کنیم؟
به فرزند خود کتاب خدا، قرآن را آموخته اید و او را در آیین اسلام بصیر و بینا تربیت کردید. پس زمانی که پدر و مادری نوجوان خود را در راه دین به راهنمایی امین و باتقوا رجوع می دهند تا احکام دینی را از او یاد بگیرد، درواقع مسئولیتی را انجام داده اند که برای خودشان هم در دنیا و آخرت خیر و برکت خواهد داشت. پرسشی در زمینه انتخاب مرجع تقلید برای مردم مطرح می شود و آن، این است که آیا نوجوانباید ...
گرایش معنوی مسیحیان به امامان شیعه
علی سخن گفته است. فؤاد اشعاری را در تکریم و تمجید امام علی و ویژگی ظلم ستیزانه ایشان سروده است که جرج در جلد پنجم از مجموعه الامام علی صوت العداله الانسانیه بخشی از آن ها را آورده است. فؤاد، امام علی را حکیمی مظلوم نواز و ظالم ستیز معرفی می کند: بیشتر بخوانید بررسی لایحه به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در پارلمان... کردستان دستگیری یهودیان آمریکا که قصد عزیمت به ...
ضرورت بیان و تکرار تاریخ برای ایستادن در مقابل توطئه دشمنان برای تحریف تاریخ ایران
...، مأمورانی است که پی در پی، از پیش رو، و از پشت سرش او را از فرمان خدا [= حوادث غیر حتمی ] حفظ می کنند؛ (امّا) خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند! و هنگامی که خدا اراده سوئی به قومی (بخاطر اعمالشان) کند، هیچ چیز مانع آن نخواهد شد؛ و جز خدا، سرپرستی نخواهند داشت! چه در آیات دیگر بر نقش مردم در سرنوشت ایشان تأکید فراوان دارد و این موضوع ...
تکفیر نرم، سکولار خواندن مخالفان| محمّد مُحِق
وانمود کردن دین این توهم را دامن می زنند که توطئه ای بزرگ بر ضد اسلام جریان دارد و این توطئه را سکولارها به پیش می برند. آن گاه وانمود می کنند که بنیادگرایان یگانه مدافعان دلسوز دین هستند و در مقابل سکولارها صف آرایی دارند. کلمه سکولار به مرور در میان گروه های بنیادگرا تبدیل به حربه ای شده است که به محض متهم/متصف کردن کسی به آن، سخن و دانش و اخلاق وی از اعتبار بیفتد و مفاهیمی را تداعی کند مانند منافق ...
دعای افزایش مال و ثروت و دعای رزق و روزی
...> دعا جهت توسعه رزق از امام جواد علیه السلام: جهت وسعت رزق مکرر گفته شود: یا من یکفی من کل شی ء و لا یکفی منه شیء اکفنی ما اهمنی . آیه جهت خیر و برکت پیدا کردن مغازه و منزل برای افزایش خیر و برکت در دکان یا مغازه خود آیه 59 سوره انعام را بر صفحه از قلع بنویسید و در آنجا آویزان کنید . وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَیْبِ لایَعْلَمُها اِلاّ هُوَ وَ یَعْلَمُ ما فِی الْبَرَّ وَ ...
آیات قرآنی و دعا برای رفع استرس، دلهره و اضطراب
بهتر از باغ تو بدهد. (آیه 40 سوره کهف) 3- در شگفتم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد (آیه 44 سوره غافر) پناه نمی برد. خداوند پس از این آیه فرموده است: پس خداوند موسی را (در اثر ذکر یاد شده) از شر و مکر فرعونیان مصون داشت. (آیه 45سوره غافر ) 4- در شگفتم برای کسی که اندوهگین است چگونه به ذکر لا اله الا انت ...
اعمال روز اول ماه ربیع الثانی
آهسته سخن گویی (یکسان است که) همانا خدا بر نهان و مخفی ترین امور جهان کاملاً آگاه است، به جز خدای یکتا که همۀ اسم ها و صفات نیکو مخصوص اوست خدایی نیست. (وَ أَنَا اِخْتَرْتُکَ فَاسْتَمِعْ لِما یُوحی * إِنَّنِی أَنَا اَللّهُ لا إِلهَ إِلاّ أَنَا فَاعْبُدْنِی وَ أَقِمِ اَلصَّلاةَ لِذِکْرِی * و من تو را (به رسالت خود) برگزیدم، در این صورت به سخن وحی گوش فراده، منم خدای یکتا که هیچ ...
طرح اندیشه وحدت جهان اسلام، از دغدغه های فکری امام (ره) بود/ تفرقه بین مسلمین از مسائل پیچیده و مخرب است
خاطرنشان کرد: خداوند متعال در آیه 103 از سوره مبارکه آل عمران می فرماید: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا که این آیه بر وحدت همراه با اتصال و اعتصام به حبل الهی تأکید دارد. انتهای پیام/
رسانه و ضرورت ترویج فرهنگ عمومی با رویکرد قرآنی
پدیده های نوین و نگرش در آفرینش های الهی می تواند به عنوان بخشی از برنامه روزانه و عادت های شما باشد. لذا، باید یک رفتار خوب و کارهای مفید روزانه موجب پیشرفت و موفقیت انسان شود، چراکه در اثر گذر زمان این مجموعه رفتارها و کارها به عادت تبدیل می شود. پس نوجوانان و جوانان باید روی مسیر آینده شان بیشتر تمرکز داشته باشند. بهره گیری از فرصت ها این استاد حوزه و دانشگاه به تفسیر آیات 58 ...
سیلی کارفرما بر صورت کارگر
درباره حفظ کرامت انسانی افراد آمده است آنجا که خداوند تأکید فرمود همانا برترین شما با تقواترین شماست ...إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ...؛ ... در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست ... (آیه 13 سوره حجرات) و قطعاً هیچ گاه جایگاه اجتماعی، قدرت، ثروت و شهرت ملاک برتری انسان ها نسبت به یکدیگر نبوده و نیست و هیچکسی حق ندارد شخص دیگری را تحقیر کند و این درسی است که نه تنها ...
علامه حسن زاده طبیب روحانی بودند
سن زاده اهل دنیا نبود. هر گاه سخن دنیا و چرب و شیرین آن به میان می آمد، از دنیا تبری می جست. وابسته نبود؛ نه به پست و مقام و نه به جاه و موقعیت. انسانی بود که بندگی خدا را برای خود، بهترین عنوان می دانست. همان فرمایش امام امیرالمؤمنین (ع) که به درگاه الهی عرضه می دارد: کفی بی فخراً ان تکون لی ربا و کفی بی عزاً ان اکون لک عبدا بارالها! در عزت من همین بس که من بنده تو هستم و در فخر و مباهات و افتخار ...
حسن حنفی می خواست مسلمانان را به متن تاریخ بیاورد؛ نواندیشی تحت تأثیر دکتر شریعتی
بود که می تواند ما را یک گام جلوتر ببرد و برای همین به دنبال نوسازی علوم اسلام بود. مثلاً در تجربه معتزله به دنبال عقل محوری و عقل باوری بود. غرب همین راه را رفت و به مدرنیته رسید. ما هم همین را داشتیم. ما ابن رشد را داریم و معتزله را داریم که عقل باورند و به عقلانیت و آزادی اراده انسان معتقدند. حنفی معتقد است حتی مناسک و شعائر اسلامی، مثلا نمازهای پنج گانه ای که داریم زندگی انسان را ...
اینترنت امکان انتشار گستردۀ "دروغ" را فراهم کرد
مطلقا ممنوع و چیزی همردیف انکار نبوت پیامبر است. یعنی شرک با هیچ حیله و توجیهی از هیچ در و پنجره ای وارد "خانۀ اسلام" نمی شود اما دروغ گاهی موجه است. سال ها پیش یکی از دوستانم بیکار شده بود ولی هر روز صبح از خانه خارج می شد و به دروغ به زنش می گفت: خداحافظ؛ من رفتم سر کار! بنده خدا هر روز صبح از هشت صبح تا دو بعد از ظهر در پارک می نشست و بعد به خانه بازمی گشت. در پارک هم صفحات آگهی ...
آثار جامعیت علامه حسن زاده در مفهوم ذاتی حکمت ریشه دارد
بهترین عنوان انتخاب کرده بود. همان فرمایش حضرت علی (ع) که به درگاه الهی عرضه می دارد خدایا در عزت من همین بس که من بنده ات هستم و در مباهات و افتخار من، همین بس که تو رب من هستی. وی افزود: استاد علامه حسن زاده اینگونه بود و بندگی خدا را بالاترین عزت برای خودش می دانست. می فرمود اگر بهشت شیرین است، بهشت آفرین شیرین تر است و علامه را نمی شد با بهشت و قصور قانع کرد و فقط با بندگی خدا و ...
جن ها بیشتر این دسته از افراد را اذیت می کنند!
است در این که بتواند امور روزمره و یا همان عقل معاش را ارزیابی کند و همچنین هوش و قوه تشخیص برای یافتن گذشته و آینده و خواندن فکر دارند. - ابلیس یا همان شیطان معروف ترین جن می باشد که بسیار از آن شنیده اید و چون تلاش زیادی برای نزدیکی به حق کرد به جایگاه فرشته های مقرب دست یافت ولی به خاطر سجده نکردن بر انسان و شریک قرار دادن خود بر خدا از درگاه پروردگار رانده شد. - همچون ...
رسالت علوم انسانی افق گشایی برای رسیدن به کمال است
تعابیرش درباره تفکر، آموزه های بسیار بزرگی دارد. سعادت انسان با تفکر گره خورده است. در سوره ملک آیه 10 آمده است "لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ" اگر از اهل شنیدن و تعقل بودیم، جای ما در جهنم نبود. ما بسیاری از شنیده ها را دریافت و عمل می کنیم و این عاقبت سعیر و شعله های این آتش در دنیا برافروخته شده است و هیزم این آتش را با اهل عقل نبودن فراهم شده است. لذا ...
چه کسانی می خواهند چندهمسری را عادی کنند؟
تعدد زوجات مربوط به سرپرستان مال یتیمان است. فراموش نکنیم که باز هم در ادامه همان آیه خداوند می فرمایند، اگر در مورد آن ها هم نمی توانید عادل باشید، یکی بیشتر نمی توانید بگیرید. اگر دومی را گرفتید، اولی باطل است، چون در مقام حکم وضعی تعریف می شود و نه حکم تکلیفی. به خدا قسم اسلام غریب است. متأسفانه با شهوات خودمان تفسیر به رأی می کنیم و همین سبب پیدایش اشکالات می شود. روزنامه همدلی طراح ...
جهاد تبیین از الزامات تحقق بیانیه گام دوم است / رعایت اخلاق؛ اصل قطعی حاکم بر حرکات مؤمنانه
باید دعوت به آن سمت صورت بگیرد، حکمت و عقلانیت است. ممکن است این حکمت و عقلانیت به خودی خود جذابیتی برای دعوت نداشته باشد؛ به همین خاطر خداوند به پیامبرش می فرماید: وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک ؛ اگر تو آدم سختگیر و نامهربانی بودی، مردم از دور تو پراکنده می شدند. همان پیامبری که امین است و سخنش هیچ گاه بر هوی و هوس نیست و دائماً با حق و عقل صحبت می کند، خدا به او ...
فراموشی آداب اسلامی به کمک هجمه فرهنگ غربی؛ چالش امروزی وحدت
الاسلام والمسلمین سیدهاشم موسوی با بیان این که مسلمانان در جامعه اسلامی مسائل مشترک و اختصاصی دارند، اظهار کرد: از نمونه مؤلفه های وحدت، توافق و تفاهم حول محورهای مشترک و امور فکری مانند ایمان به خدا، پیامبر واحد، دوستی با اهل بیت(ع)، قبله واحد، یا عبات های جمعی مانند نمازهای جماعت و حج، زبان عربی واحد در دعاها و نماز و عبادت، قرآن مشترک و دشمن مشترک است، اختلافات را نباید پر رنگ جلوه دهیم. ...
قصه های قرآنی (18)؛ چرا حضرت یعقوب علیه السلام به فراق حضرت یوسف علیه السلام دچار شد ؟
گفت و گریه کرد و شگایت گرسنگی خود را به درگاه خدا برد و تا صبح شکم خود را در دست می فشرد. صبح هم روزه داشت و مشغول حمد خدا بود. یعقوب و آل او آن شب را سیر خوابیدند و صبح در حالی از خواب برخاستند که مقداری غذا از شب قبل مانده بود. امام سپس فرمود: صبح همان شب خداوند به یعقوب وحی فرستاد که ای یعقوب ! تو بنده مرا خوار کردی و با همین عملت غضب مرا به سوی خود کشاندی و خود را مستوجب تأدیب و ...