بیژن عبدالکریمی: دموکراسی هیچ آلترناتیوی ندارد
سایر منابع:
سایر خبرها
کار فلسفه، تحقیر حماقت است
پدیدارشناختی یافت. از این پس انسان در نسبت خود با جهان وجود دارد و چیزی جز همین نسبت با جهان نیست. پس هیچ جایگاه استعلایی و آزادی برای نقد وجود ندارد. عقلی که خود داور خود است، نمی تواند از جایگاهی امن به نقد دیگری بپردازد. بدون درنظر گرفتن بافت، هیچ کنش نقادانه ای امکان پذیر نیست و با درنظرگرفتن بافت، سوژه و اُبژه ، خود را و یکدیگر را نمی شناسند. این ملاحظات به فلسفه ماهیتی ...
ضرورت استنباط مفاهیم دین به روش اجتهادی/ مفاهیم دین را باید به شکل فلسفی تئوریزه کنیم
بگیرید و آنها را به شکل عقلی بیان و تبیین کنید، این می شود فلسفه دینی. متاسفانه جامعه علمی ما فلسفه را درست استعمال نمی کنند. منظور از فلسفه، فلسفه نیست؛ بلکه منظور ملاصدرا است، فلسفه دینی بحث عقلی است، یعنی شما یک حرفی بزنید و استدلال داشته باشید. حال ممکن است این حرف را از دین بگیرید یا از غیر دین و آن را به صورت عقلی و استدلالی بیان کنید. اگر از دین گرفته باشید، فلسفه شما دینی است و اگر ...
تفکر فلسفی در جامعه امروز چه جایگاهی دارد؟
فلسفه زیربنای فکری مجموعه های زندگی انسان ها است و ذات فلسفه، ذات تفکر، تعقل، اندیشه و داشتن تحلیل و تفسیر درباره جهان از هیچ انسانی جدا نیست. فلسفه از درون مایه و ذات انسان تفکیک پذیر نیست، زیرا نگرش انسان ها به جهان را سامان می دهد. اما تفکر فلسفی در جامعه امروز چه جایگاهی دارد؟ آیا فلسفه در ایران امروز رسالت خود را انجام داده یا به کلا ...
ناکامی های فلسفه در ایران
تواند چه دردی از دردهای امروز جامعه را درمان کند؟ تفکر فلسفی در ایران امروز چه جایگاهی دارد؟ نسبت جامعه امروز و فلسفه چیست؟ فلسفه در معنای جهان شمول آن، به منزله دانش و بینش عقلی، آمیخته با آگاهی، دانستن، اندیشیدن و گفت وگو کردن است و از همین نظرگاه، متکفل معنابخشی و جهت دهی به زندگی برای درک درست و واقع بینانه از زیست جهان انسان هاست. تربیت انسان های اخلاقی و خردمند و عقلانی زیستن از ...
فلسفه و ما مردمان عادی!
تعامل ایشان دگرگون می شود. فلسفه در معنای همه گیر که مدنظر این نوشتار است، به معنای بنیاد های فکری و تعقلی هر کنش و پیش درآمد جهت بخش آن ها به سوی اهداف و آرمان های پایانی است. انسان به طور فطری جویای رسیدن به پاسخ پرسش های خود است. اساسا آدمی با حجم انبوهی از پرسش ها درباره زندگی خویش روبه روست و کوشش می کند نادانسته هایش را درباره هستی خویش به حداقل برساند. فلسفه به انسان ...
جامعه علمی دانشگاهی نداریم!
باید برای ارزیابی محصولات علمی داشته باشد. بدون وجود چنین مرجعیتی علمی آشفتگی فکری جای تولید علم را می گیرد و مانع آن می شود. بیرون دانشگاه در ایران تولید علم متولیان دیگری هم دارد. در تمام طول سده بیستم ما سلسله ای از نویسندگان و روشنفکران را داشته ایم که نه تنها تحصیلات آکادمیک (دانشگاه و یا حوزه، این یکی در عرصه دین) نداشته اند بلکه به آن بی اعتنا بوده اند. خارج از محیط دانشگاه و قواعد جامعه های ...
شماره 52 فصلنامه علمی فلسفه دین منتشر شد
ها با انکار هویت زنانه، قائل به تساوی و برابری جنسیتی شدند و دستۀ دیگری از فمینیسم ها اختلاف های جنسیتی را به رسمیت شناختند. اگرچه این پرسش در مباحث نفس شناسی و انسان شناسی حکما و متکلمان مدرسۀ کلامی اصفهان جایگاهی نداشته است، می توان با تحلیل مباحث عمیق نفس شناسی آنها پاسخی سلبی یا ایجابی به این پرسش داد. این نوشتار با روش تحلیلی-توصیفی و با استنطاق مهم ترین مباحث نفس شناسی میرداماد، ملاصدرا ...
فارابی یا معلم ثانی؛ فیلسوفی که دین را موضوع مطالعه قرار داد/ نگهبانی که قضاوت می دانست
خود را در بغداد دارالخلافه حکومت عباسیان گذراند. امروز دوشنبه 30 آبان ماه، به مناسبت روز حکمت و فلسفه و بزرگداشت ابونصر فارابی در این گزارش نگاهی خواهیم داشت بر زندگی این فیلسوف بزرگ. ** نخستین فیلسوف ایرانی فارابی در علم، فلسفه، منطق، جامعه شناسی، پزشکی، ریاضیات و موسیقی تخصص داشت. بیشترین آثار او در زمینه فلسفه، منطق، جامعه شناسی و همچنین دانشنامه نویسی بود. او ...
برگ برنده متدینین در برابر سکولارها چیست؟
به واقعی بودن مفاهیم اخلاقی و دینی باشید زیاد است چراکه تا ثابت کنید یک مفهوم در جهان وجود دارد بلافاصله از شما پرسیده می شود در کدام لایه از وجود می گنجد و نسبت آن با سایر موجودات و جهان طبیعی چیست؟ شاخه دیگری که بدون خواندن جدی آن نمی توان وارد مباحث فلسفه اخلاق و فلسفه دین شد فلسفه ذهن است. مسئله بسیار مهم در دین، جهان پس از مرگ است اما بررسی در این زمینه نیازمند آن است که بسیاری از ...
پدیده ناهم زمانی رمز عدم گفتگوی این روز های ما
دکتر علی اصغر مصلح؛ استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در روزنامه اعتماد نوشت: شاید فلسفه شگفت ترین دستاورد فکری بشر در طول تاریخ باشد. اگر عقل بزرگ ترین دارایی آدمی باشد، بیش از هر جا در ذهن و زبان فلاسفه نقش آفریده است؛ نقشی که هنوز ادامه دارد و در مباحث کلان جهان امروز، فلاسفه همچنان از مراجع تفکر و افق گشایی هستند و هر جا سخنی از انسان و حقیقت و رستگاری و دین و سیاست و اجتماع و طبیعت و علم و ...
جامعه شناسی اعتراضات 1401
نیز موضوعاتی را برای هر یک طبقات جامعه ایرانی برشمرد؛ طبعاً سنت گرایان نسبت به آفات اجتماعی که حیات ایمانی جامعه را تهدید می کند بیشتر از دیگران معترض هستند، چنانچه کاهش محسوس سطح مظاهر دین داری و پایبندی به ارزش های اسلامی در سطح جامعه مورد نقد ایشان است. در سطح گروه نوگرایان، میزان پایبندی نظام سیاسی به ارزش های دموکراتیک همچون فعالیت آزاد احزاب، وجود نظام انتخاباتی آزاد، حذف و یا کاهش نظ ...
رشاد: جوهره فقه نظام ساز، ارتباطات و روابط و مناسبات است/ علیدوست: همه دان ها بار سنگین بر دوش فقه ...
مباحث را می توان داشت گرچه اصل آن جای بحث است که آیا منظور فراغ از نص عام است یا خاص؟ و اگر عام است در کجا سراغ داریم؟ رد مبنای شهید صدر استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: دومین ورود ایشان هم به نظام اقتصادی است؛ ایشان در اینجا هم به فلسفه فقه نظام نزدیک شده گرچه آنچه ارائه کرده این است که می توان از فتاوای فقیه دیگر استفاده کرد یعنی از مبنای خود دست برداشته و سراغ مبنای فقیه دیگر ...
چرایی نیاز به وحی (پرسش و پاسخ)
...: چرا انسان به اتکای عقل خود نمی تواند در مسیر رشد، پیشرفت و تعالی قرار گیرد و حتما باید منبع وحی را هم در کنار عقل خود داشته باشد؟ پاسخ: مستقلات عقلیه یکی از نیروهایی که خدای متعال در سرشت و وجود همه انسان ها نهادینه کرده است، قوه عاقله یا به تعبیر روایات همان حجت باطنی است. این قوه به تنهایی قادر است که بدون وساطت آموزه های وحیانی حسن و قبح را ...
رابطه دموکراسی و فلسفه از دیدگاه بیژن عبدالکریمی
تحلیلگر و دانش آموخته علوم سیاسی داریم. خود این روند و الگوهای تأمل نشده سرشار از مبانی متافیزیکی است اما چون نسبت به آن خودآگاهی وجود ندارد، تصور می شود مبانی متافیزیکی ضرورت ندارد. وقتی از روش علمی صحبت می شود و اینکه با این روش ها و با فکت و داده، واقعیت امر سیاسی تفسیر شود، خود این سوال که روش علمی چه هست و چه نیست؟ شما را به حوزه فلسفه می کشاند. به این معنا با فلسفه سیاسی جدید و علم سیاست جدید ...
درباره غلامحسین دینانی، فیلسوف معاصر ایرانی | عشقی که از مسیر عقل می گذرد
فلسفه با گفتار فارسی دمیده است. او که با کتاب های دفتر عقل و آیت عشق (1384)، درخشش ابن رشد در حکمت مشاء (1385) و فلسفه و ساحت سخن (1389)، برنده جایزه کتاب سال شد، متن پایان نامه ارشد خود را با موضوع کتاب وحدت هستی و هستی واحد دراختیار دوستداران فلسفه قرار داده است تا راهی همانند ارسطو را دنبال کرده و با کتاب هایش در جامعه حاضر شده باشد؛ زیرا فیلسوف، بهره اش را با کلام مکتوبش به جامعه می ...
تبدیل ناملایمات سیاسی به تفکر سیاسی
و فلسفه در این کشور هنوز هم زنده است ولی از منظر بسیاری از فلاسفه، گویا فلسفه به لحاظ محتوایی صرفا رشته ای انتزاعی است و هیچ ارتباطی به جامعه و مسائل آن ندارد. در صورتی که فلسفه در حوزه نظر و عمل یک رشته جدی، یا بهتر بگویم جدی ترین شاخه یا زیرمجموعه علوم انسانی محسوب می شود. در سوال شما و در آستانه روز جهانی فلسفه، فرصت مغتنمی به دست می دهد که بتوانیم به ارتباط فلسفه برای حل مشکلات فردی ...
شماره 23 فصلنامه فلسفه علم منتشر شد
؛ نرجس صابری؛ کاظم فولادی قلعه چکیده :تلاش های زیادی در تاریخ و فلسفه علم صورت گرفته تا برای ماشین ها شئونی انسانی تصور شود. گاه به آن ها ذهن، گاهی احساس و گاهی هوشمندی نسبت داده شده است. همه ی این ها بدان جهت است که مرز انسان و ماشین هر چه بیشتر باریک شود تا شاید روزی به یکدیگر بپیوندند. اما می توان این تلاش را از مسیری دیگری پیمود. می توان با نگاه سیستمی و نظام مند به انسان هرچه بیشتر او ...
شهلا باقری اندیشه استقلالی دارد
نادیده می گیرد مهم است یادآور شد: البته من بحثی با ایشان داشتم مبنی بر اینکه جامعه شناسان دین را بد نمی دانند، حتی دورکیم برای دین مدنی ارزش قایل است. منتها آنها می گویند دین برای ما چه کرده است اما در عین حال نسبت به دین نگاه مثبتی دارند. برگر همواره تاکید می کند که دین انگیزه و امید ایجاد می کند با این وجود وجوه دین را در زندگی انسان برجسته می کنند و در واقع به این سوال پاسخ می دهند که دین برای ما چه ...
موانع و امکان های عمومی کردن فلسفه در جامعه چیست؟
مرور رشد کرده و تخصصی شده و از جامعه دور شده و بعد از این دوری، گروهی سعی کردند دوباره آن را به جامعه نزدیک کنند. باید توجه داشت که برنامه همگانی کردن فلسفه به موازات همگانی کردن علم مطرح شده است. چرا باید علم را همگانی کرد؟ یک جهتش توزیع عادلانه تر دانش است. در دنیای امروز امکان دسترسی به منابع علمی و فرهنگی برای افراد زیاد، به ارزش تبدیل شده است. ریشه این ارزش جدید را می توان به دوران روشنگری ...
حیات فرهنگی موجب شکل گیری فضای نقد در جامعه می شود
به گزارش سدید ؛ فرهنگ نقد و نقدپذیری از مؤلفه ها و پیشران های اصلی یک جامعه پیشرفته است، ولی جای خالی این اصل مهم در کشور ما حس می شود. برای بررسی هر چه بیشتر این موضوع باید پای صحبت کارشناسان علوم انسانی نشست و درباره راهکارهای پایه ریزی این فرهنگ گفت وگو کرد در همین راستا به سراغ تقی آزادارمکی رفته و با او در این باره گفت وگو کرده ایم. آزادارمکی استادتمام دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. از وی کتاب های بسیاری درباره جامعه شناسی منتشر شده است که می توان به تاریخ تفکر ...
آیت الله میرباقری: ما فقهی می خواهیم که سرپرستی تکامل اجتماعی را برعهده بگیرد
شفقنا- آیت الله سید محمدمهدی میرباقری، با نقد نظریه ای که غایت تشکیل جامعه را رفع نیازهای بشری می داند گفت: وقتی که پرستش خدا را محور شکل گیری جامعه قرار دادیم، باید دین خداپرستی حاکم شود. به گزارش خبرنگار شفقنا، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در همایش فلسفه فقه نظام ساز گفت: ممکن است عنوان فقه نظام ساز ساختارگرایانه باشد. کما اینکه گاهی حد نظام و حکومت نیز که در فقه ما به اختلال نظام و ...
گزارش شفقنا از همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز؛ علیدوست: نباید باری را بردوش فقه گذاشت که رسالت آن نیست/ ...
این روابط اجتماعی دانسته اند. پس نظام اقتصادی باید مجموعه ای از روابط اقتصادی بین انسانها باشد که برای تامین نیازهای اقتصادی برقرار شده است. آقای میرمعزی گفت: مذهب اصولی است که برای تنظیم این روابط توسط شریعت ارائه شده و نظام اقتصادی خود آن مجموعه روابط همساز و سازگار است. شهید صدر کمتر وارد بحث نظام اجتماعی شده اند. گفته اند در جامعه ای که مذهب هست، می توان از علم اقتصاد اسلامی سخن ...
علامه جعفری از نخستین عالمانی بود که خطر پوزیتیویسم را گوشزد کرد
. نگاه انتقادی به تفکر فلسفی و علم جدید و حتی نگاه انتقادی به فلسفه اسلامی داشت و معتقد بود نظام فلسفی اسلام نباید محدود به چند فیلسوف شود، تفکر تا وقتی حیات وجود دارد، جریان دارد. این نگاه استاد برخاسته از تعالم دینی ماست. تأکید علامه جعفری این بود که ما یک متر و میزان به نام ترازوی الهی داریم. حقایق دینی میزان هستند و به انسان شناسی، طبیعت شناسی و تاریخ شناسی جهت می دهد. قرآن می گوید زندگی شما ...
عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران: حقیقت ناب تفکر در علامه طباطبایی(ره) قابل مشاهده بود
این است که طبیعت شناسان در قدیم، طبیعت را به عنوان نشانه الهی می دیدند؛ در حقیقت طبیعت شناسی دانشی برای مطالعه قدرت خداوند متعال بود. وی با اشاره به تفاوت مهم دانش امروز و قدم گفت: دانش امروز، طبیعت را به عنوان نشانه نمی بیند بلکه آن را به عنوان غایت و مقصد علم مطالعه می کند. عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران اظهار کرد: فکر تنها ابزاری است که یک شخصیت الهی باید به آن متوسل ...
بررسی جایگاه خیر اخلاقی در نظام اخلاقی ملاصدرا در فصلنامه حکمت اسلامی
...، درباره بازشناسی ماهیت و حقیقت خیر اخلاقی و ویژگی های وجودی آن است. در فلسفه به طور کلی و در فلسفه ملاصدرا به طور خاص، خیر امر وجودی است و با وجود پیوند عمیق و ناگسستنی دارد و بر اساس دیدگاه وجودی، نیکی و خیر در نظام اخلاقی ملاصدرا بر مبانی محکم و استواری بنا نهاده شده است. در حکمت اسلامی، وجود و کمال وجودی اساسا خیر است و اصالت وجود به همه افعال و آنچه از طریق عمل پا به هستی می نهد، رنگ ...
ضرورت حذف رشته فلسفه دین از دانشگاه ها
این گذاشته که فلسفه دین کنونی همان فلسفه تحلیلی دین است. وی می گوید اگر موضوع فلسفه دین را در نظر بگیریم که یک واقعیت دیگر و متعالی است بنابراین انتظار نا به جایی است که از حوزه ای از فلسفه ورزی که در پارادایمِ ساینس قرار می گیرد انتظار داشته باشیم در این زمینه راهگشا باشد بنابراین عملا ما را به این سمت می کشاند که فلسفه دین کنونی باید پایان پیدا کند چون اساسا دست آن از دامان امر متعالی دور است ...
روز جهانی فلسفه
سینا و ابن رشد و دکارت و کانت و هگل، از جمله استوانه های فکری و فرهنگی جهان و جوامع بشری هستند. 7- گرامی داشت فلسفه، بزرگ داشت علم و اخلاق و دین و سیاست و جامعه و زبان و هنر و اقتصاد و شهر و وطن و شهروند آزاد و حرمت و حریت انسان و انسانیت است. گرامیداشت فلسفه، البته بزرگ داشت بهره ها و اثرها و انوار خرد و خردورزی و تفکراثربخش است. 8- بزرگ داشت فلسفیدن و اندیشیدن و روز جهانی فلسفه، البته، گرامی ...
رئیس دانشگاه لرستان مطرح کرد: تأثیر نماز بر استحکام و تقویت نظام خانواده و جامعه
است و نمی شود فرد، نماز بخواند ولی نسبت به همسایه اش که نیازمند یا یتیم است بی تفاوت باشد؛ زیرا نماز مورد نظر قرآن کریم، ابعاد اجتماعی دارد. این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان، ادامه داد: از ابعاد مهم اجتماعی نماز، انفاق و زکات است؛ براساس تحلیل بافتی، نمازگزار باید در رفع یا کاهش نظام مسائل اجتماع و جامعه نقش داشته باشد. وی با بیان اینکه اوج نماز حقیقی، نماز حضرت امام علی(ع ...
تحلیل بیژن عبدالکریمی از اعتراضات چند هفته اخیر
بحران مواجه شده ایم. خشونت نمی تواند در جامعه برای مدت زیادی وجود داشته باشد و اگر داشته باشد پیامدهای منفی دیگری به همراه خواهد آورد. نباید اجازه داد با ادامه خشونت ها همه ارزش ها از بین برود. در چنین شرایطی ما با تحریم ها، فشارهای نظام سلطه و اختلافات داخلی مواجه می شویم که وضعیت زندگی مردم را تحت تأثیر قرار خواهد داد. اگر اتفاق ناگواری در کشور رخ بدهد تا چند دهه زندگی در ایران نابود خواهد شد ...
حجت الاسلام میرمعزی: دانش جدیدی برای استنباط نظام رفتارها و روابط اجتماعی تاسیس شود
روابط توسط شریعت ارائه شده و نظام اقتصادی خود آن مجموعه روابط همساز و سازگار است. شهید صدر کمتر وارد بحث نظام اجتماعی شده اند. گفته اند در جامعه ای که مذهب هست، می توان از علم اقتصاد اسلامی سخن گفت ولی درباره نظام اقتصادی اسلام، با اینکه تصور روشنی از نظام اجتماعی داشته اند، صحبتی نداشته اند. وی با اشاره به نظر اهل تسنن گفت: اهل تسنن معتقدند ما یک اصول ثابتی داریم و نظام اقتصاد تطبیق این اصول بر ...