سایر منابع:
سایر خبرها
گاه یک تنه به میدان می آمد تا از حریم و کیان حق دفاع کند!
واقعاً برای انجام وظیفه حاضر باشد تا هر سختی و رنجی را تحمل کند.... حق را می گفت، حتی اگر به ضرر وی بود آیت الله مرتضی مقتدایی علاوه بر دوران خدمت در دستگاه قضایی، در نهاد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با زنده یاد آیت الله محمد یزدی همکاری و مصاحبتی نزدیک یافت. او در پی ارتحال دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و در باب پیشینه انقلابی آن عالم راحل خصال فردی و اجتماعی وی را ...
همه ایران را از خاک تا رؤیا پاس بدارید
، انقلاب این کار ها را انجام داد و این تغییر فرهنگی به معنای واقعی کلمه اتفاق افتاد. این شکلی نگاه کردن به موضوع، عرصه میدان را مشخص می کند. گستره عملیات هر آنجایی می شود از اذهان و مغز ها که مورد طمع قرار گرفته یا غبار زمان بر آن نشسته یا مورد غفلت نیرو های خودی قرار گرفته. محدود به دولت یا حاکمیت هم نیست که اصلاً در این نگاه، مردم و دولت و حاکمیت از هم جدا نیستند: من در صحبت با دوستان در ...
اعدام برای کسی است که مرتکب قتل شده باشد، نه کسی که مبادرت به قتل کند
... شیوه اجرای محاربه منافقین چگونه بود؟ آیا تمام اعضای منافقین را محارب قلمداد می کردند؟ اولا که همه را محارب قلمداد نمی کردند. ثانیا، آنها رسماً اعلام جنگ مسلحانه کرده بودند، اصلا سازمان منافقین اعلامیه داد که می خواهیم جنگ مسلحانه کنیم. اما مردم که نمی گویند ما می خواهیم جنگ مسلحانه کنیم! می گویند می خواهیم اعتراض کنیم و شعار می دهند. مواردی پیش آمده که مردم راهپیمایی سکوت کردند اما به آنها حمله شده، و برخورد کردند. ...
درخواست مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم از مسئولین قضایی درباره نحوه برخورد با معترضان
با خدا و پیامبر، مشروط به این که قصد ترساندن احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. بنابراین شهروندانی که با استفاده از حق اعتراض به وضعیت ناعادلانه کشور، در برابر خشونت مأموران مقاومت و از خود دفاع می کنند، را نمی توان محارب دانست. این تشکل روحانی ...
محمد تقی فاضل میبدی: حل مشکلات اقتصادی، راه کنترل اعتراضات است
محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با انتخاب درخصوص تعریف محاربه در فقه، می گوید: همان چیزی که در قانون آمده، شبیه همان چیزی است که در فقه گفته شده است. یعنی کسی که در خیابان بخواهد مردم را با اسلحه بترساند، ارعاب و تهدید کند را محارب می گویند؛ کسی که با اسلحه امنیت جامعه را بر هم زند و مردم را بترساند. حال وقتی کسی اسلحه ندارد و به دنبال ترساندن مردم نیست، را ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
امنیت مردم حمله می کنند و آن ها را دوره می کنند، آیا محاربند؟ فارغ از اینکه در تمام دنیا حمله موصوف الذکر به نیرو های نظامی و مردم عادی مجازات های سنگین حتی در برخی کشور ها مجازات اعدام دارد، می خواهیم بدانیم از منظر فقه اسلامی چه مجازاتی برای این گونه اقدامات در نظر گرفته شده است؟ در جواب باید گفت برخی فق های معاصر مانند فقیه عالیقدر آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری در کتاب مهذب الاحکام، ج28 ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
سرکشان (بغات)، احکام دیگری غیر از این حد بیان کرده اند. البته باید توجه داشت که مقاومت مدنی و نافرمانی مدنی یا همان اعتراض صنفی و گروهی که با هدف تغییر یک قانون یا یک سیاست یا یک مدیر و مانند آن انجام می شود و هدف آن براندازی نظام سیاسی یا ایجاد رعب و وحشت در بین مردم نیست؛را نمی توان محاربه یا بغی دانست چنان که نباید از محارب با عنوان نافرمانی مدنی دفاع کرد و عنوان معترض را برای او ...
حمله یک عضو مجلس خبرگان به مولوی عبدالحمید/ این شخص انگیزه دیگری دارد!
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، آیت الله دکتر محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در ابتدای کلاس درس خارج در پاسخ به سخنان مولوی عبدالحمید در خطبه نماز جمعه زاهدان در خصوص اعدام اغتشاشگری که در روزهای گذشته با حکم دادگاه محکوم به اعدام و حکم او اجرا شد، گفت: اعتراض این شخص نسبت به اعدام اغتشاشگری که باعث ارعاب مردم و جرح یک بسیجی شده بود، از روی عدم آگاهی وی نسبت به فقه ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
برخورد با معترضان به آن استناد می شود، عبارت است از بیرون کشیدن سلاح به منظور ترساندن مردم و جنگیدن با خدا و پیامبر، مشروط به اینکه قصد ترساندن احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده 279 قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد؛ بنابراین شهروندانی که با استفاده از حق اعتراض به وضعیت ناعادلانه کشور در ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد؛ بنابراین شهروندانی که با استفاده از حق اعتراض به وضعیت ناعادلانه کشور در برابر خشونت مأموران مقاومت و از خود دفاع می کنند را نمیتوان محارب دانست. این بیانیه با اشاره به اینکه در چارچوب فقه و قانون مجازات اسلامی محاربه تنها در جایی است که فرد با قصد ایجاد خوف در جامعه دست به اقدام مسلحانه بزند. تصریح کرده است که اگر فرد معترض از سلاح سرد مانند چاقو استفاده و بدون خوف ...
تعجب مجری از برگزاری مناظره در دانشگاه؛ گویی شق القمر شده باشد!
می شود با حرف زدن به نتیجه رسید. بله مشکل جامعه ایران این است که "خود حق پنداری" باعث شده صداها به هم نرسد و همه خود را حق مطلق بپندارند که هیچ احدی اجازه ندارد در مورد آنها و نظرات شان حرف بزند. واکنش دانشجویان حاضر در جلسه این مناظره را ببیند. اصلا برای نشنیدن به آن جلسه آمده بودند و می خواستند از اساتید خود حمایت کنند. البته برخورد خوب این دو استاد حقوق، فضای هیجانی را از ...
حق شناس: حال جامعه خوب نیست
. اگر روند برخورد های سلبی ادامه داشته باشد و صدور احکام محاربه و اجرای آن تسریع شود، جامعه وارد چه فازی می شود؟ این احکام فقط زخم ها را عمیق تر می کنند. وقتی یک شاکی خصوصی که برادر بسیجی بوده است، می بیند که قاضی حکم اعدام داده، بلافاصله از آن تبری می جوید و از شکایت خود صرف نظر می کند. کنار خانواده می نشیند و نگران است که این حکم جان یک انسان را نگیرد، یعنی مردم با هم مشکلی ندارند ...
حکومت بعد از سه ماه یک علامت مثبت نشان نداده تا مردم یک مقدار امیدوار بشوند
آینده و به توسعه ایران و آینده هشتاد و پنج میلیون ایرانی فکر نمی کنند اصلا برایشان مطرح نیست. نکته دیگری که دارند کار می کنند همین چیزی است که اشاره شد. دفاع از خشونت است. یعنی دارند از خشونت قبح زدائی می کنند. یک دستاورد جریان روشنفکری ایران در سه دهه گذشته خشونت پرهیزی بوده است. مطالعات نشان می دهد در اعتراضات خشونت بار همه بازنده هستند. کمتر پژوهشی نشان می دهد که اعتراض جمعی خشونتی به ...
جلائی پور: مرگ مهسا امینی هفت هشت جنبش اجتماعی را فعال کرد/هنوز وارد وضعیت انقلابی نشده ایم اما ...
. یعنی یک طرف خشونت دست حکومت است. اصلا حکومت باید خشونت را کنترل کند. کنترل خشونت کار دولت است. اصلا مردم دولت درست می کنند که امنیت را برقرار کند و خشونت را کنترل کند. ولی الان شما می دانید در کشورمان بخشی از پایین هم عاصی و به حق خشمگین است و به نحوی خشونت ناپرهیز هست، اگرچه حکومت مسئول است. ولی خشونت سوت و کف ندارد. فرق نمی کند چه کسی خشونت را اعمال کند. الان یک مشکل که داریم این است که ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
و مردم عادی مجازات های سنگین حتی در برخی کشورها مجازات اعدام دارد، می خواهیم بدانیم از منظر فقه اسلامی چه مجازاتی برای این گونه اقدامات در نظر گرفته شده است؟ در جواب باید گفت برخی فقهای معاصر مانند فقیه عالی قدر آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری در کتاب مهذب الاحکام ج28ص122 می نویسد حتی اگر آب و یا آتش را رها کند یا سم در آب بریزد به قصد ایستادن در مقابل جامعه و مردم و به قصد ترساندن مردم ...
توضیح آیت الله کعبی درباره نظر امام خمینی (ره) در خصوص محاربه/ مصداق اخافه و مفسد فی الارض باید اعدام شود
آیت الله عباس کعبی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به حکم اعدام محسن شکاری از آشوبگران و اغتشاشگران حوادث اخیر تهران اظهار کرد: اغتشاشات خشونت آمیز اخیر که توام با خشونت و تخریب اموال عمومی و اموال شخصی مردم بود و رعب و وحشت ایجاد کرده است، قطعاً مصداق محاربه و فساد فی الارض است. وی افزود: حضرت امام راحل (ره) در تحریرالوسیله فصل ششم در حد محارب می فرمایند: هو کلّ من جرّد ...
احراز شدن محاربه خیلی دشوار است؛ آیا جوانی که به خیابان آمده، برای ترساندن مردم شعار داده؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : با گذشت چهار روز از خبر اعدام محسن شکاری، جوان 23 ساله ای که در اعتراضات اخیر دستگیر شده بود، واکنش ها همچنان ادامه دارد. بنابر آنچه خبرگزاری میزان ، ارگان رسمی قوه قضائیه منتشر کرده است، براساس دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب تهران، محسن شکاری به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مأمور بسیج حین انجام وظیفه و مسدودکردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه به اعدام محکوم شده بود. آنچه از سوی برخی حقوقدانان مطرح می شود ای ...
معاون قضایی قوه قضاییه: با وجود قانون درباره محاربه، قاضی حق مراجعه به فقه ندارد
حق مراجعه به فقه را ندارد. وی تصریح کرد: متاسفانه در برخی مصاحبه های صورت گرفته از سوی تعدادی از افراد، جمله ای با این مضمون که حد محارب در صورتی اعدام است که مرتکب قتل شده باشد به حضرت امام خمینی(ره) نسبت داده شده که این موضوع کاملا اشتباه و خلاف واقع است. رحیمی با بیان اینکه در انتخاب مجازات های چهارگانه برای فرد محارب، مشهور فقهای عظام قائل به تخییر هستند، عنوان کرد: حضرت ...
فاتحه خوانی مصطفی معین برای محارب معدوم!
محاربه شده آنجایی است که جنبه جنگیدن دارد نه آنکه حکومتی زمینه های اعتراض را ببندد و مانع شود و مردم سعی کنند این حق خود را اعمال کنند. حالا ممکن است اعتراض هم گاهی متاسفانه همراه با خشونت باشد. فقهای ما وقتی محاربه را تعریف کردند، کاملا تعریف مشخصی از آن ارائه دادند و گفتند محاربه آن است که این قیود باشد تا محاربه صدق کند.[3] *این حرف های عوامانه که به زعم ما می تواند مصداق تبلیغ علیه ...
سیر مطالعاتی بحث مُحارب و مُحاربه
... لینک مطالعه: https://b2n.ir/x22279 8. عنوان: نحوه برخورد با بُغات در فقه با تکیه بر قرآن کریم نویسنده: صالح حسن زاده منبع: فصلنامه سراج منیر لینک مطالعه: https://b2n.ir/y71243 9. عنوان: بررسی و نقد فقهی تاسیس حد شرعی افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی 1392 نویسنده: علی اکبر محمدزاده، محمد علی حیدری، احمدرضا توکلی ...
شتاب زدگی در پرونده محسن شکاری پرسش در جامعه ایجادکرده است
اسلحه شرط محاربه است. ظاهرا بحث خودی یا غیر خودی بودن متهم نیز مطرح است. اقدامی که یک معترض در خیابان انجام می دهد مشابه با اقداماتی است که در گذشته درباره برخی افراد انجام شده است. افراد تندرو در جریان اعتراضات قابل شناسایی هستند. امروز فیلم ها و تصاویر بسیاری از برخورد های خشونت بار این افراد با مردم و معترضان منتشر شده است. هیچ گروه عملکرد این افراد را گردن نمی گیرد. ولی این افراد هم قابل ...
حکم اعدام محسن شکاری درست بود؟
را داشتند؛ انتقاد اول سرعت بالای صدور حکم بوده است. در حالی که صدور حکم در مسائل مشابه، با این صورت انجام نمی شود. به عنوان مثال در مرداد ماه امسال تصویری از دزدی منتشر شد که به عنوان زورگیر خیابان نیایش مشهور شد و مشخص شد سابقه زیادی در حمله با قمه به مردم و سرقت اموال آن ها دارد. با وجود اینکه او حداقل یک ماه قبل از محسن شکاری بازداشت شده است، حکم او هنوز اجرا نشده است. رسیدگی به ...
عضو خبرگان رهبری: نظام، رافت به خرج دهد، دامنه اغتشاشات متوقف نمی شود / محاربی که قتل نکرده هم می تواند ...
حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: محارب بر کسی می گویند که سلاح بکشد (حالا چه سلاح سرد یا گرم،) مهم بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم است، که اگر اتفاق بیفتد، محارب محقق شده است ولو آنکه مرتکب قتل هم نشده باشد، باز هم عنوان محارب صدق می کند و می تواند حکم اعدام هم بگیرد. حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: درباره حکم محاربه، ظاهرا از نظر موضوع و تحقق موضوع فرض بر جایی است که عنوان محارب محقق شده است، چرا که در کلمات فقها محارب بر کسی می گویند که سلاح بکشد (حالا چه سلاح سرد یا گرم،) مهم بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم است، که اگر اتفاق بیفتد، محارب محقق شده است ولو آنکه مرتکب قتل هم نشده باشد، باز هم عنوان محارب صدق می کند و می تواند ...
عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست
مدیریت کند، اصلا کار به اینجاها منتهی نمی شود. اگر در قصه خانم مهسا امینی که در بازداشتگاه فوت کرد به صورت منطقی برخورد می کردند این اتفاقات نمی افتاد. اگر در زاهدان برخورد درست می کردند و منطقی برخورد می شد این قضایا اتفاق نمی افتاد. اصلا کاری به رأفت اسلامی ندارد؛ وقتی چیزی که مرتبط با حقوق جامعه است و مساله حق اعتراض است فراهم نمی شود این اتفاقات رخ می دهد. چه بسا می توان گفت خود اعدام کردن به این شکل نوعی اخافه است، حتی اگر خشونت هایی از سوی مردم رخ می دهد، قهرا عاملش کسانی هستند که زمینه های این خشونت را فراهم کردند. ...
تردید بی پایه در صدق عنوان بغی و محاربه
...، فقهای دیگری مانند علامه حلی، نظر مقابل یعنی صدق عنوان بغی حتی با یک نفر (4) را تقویت کرده و شهید ثانی نیز قول علامه را حسن دانسته است.(5) با این وصف، نه شهرتی وجود دارد و نه اتفاق نظری، پس، این استناد به کلام شیخ خالی از وجه فقهی است. ثانیاً: ایشان ادعا کرده؛ فقها فقط به گروهی که به صورت سازماندهی شده، مرتکب خشونت می شوند اطلاق فئة باغیة کرده اند که حکومت موظف به برخورد ...
خشونت طلبان خارج نشین فریاد نه به مجازات قانونی سر می دهند!
اشاره : "آنچه برای خود نمی پسندی، برای دیگران هم نپسند" این یکی از جملات طلایی دانش اخلاق است. دشمنان و رسانه های معاند تلاش دارند خشونت را در بالاترین سطح در خیابان ها به مردم آموزش دهند؛ اما خودشان در برابر اجرای عادلانه و قانونی حکم محاربه بر آشوبگران، قمه کش، فریاد نفرت بار نه به اعدام بلند کرده اند. از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت الاسلام محمدعلی لیالی ...
خشونت طلبان خارج نشین فریاد نه به مجازات قانونی سر می دهند!
اشاره : "آنچه برای خود نمی پسندی، برای دیگران هم نپسند" این یکی از جملات طلایی دانش اخلاق است. دشمنان و رسانه های معاند تلاش دارند خشونت را در بالاترین سطح در خیابان ها به مردم آموزش دهند؛ اما خودشان در برابر اجرای عادلانه و قانونی حکم محاربه بر آشوبگران، قمه کش، فریاد نفرت بار نه به اعدام بلند کرده اند. از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت الاسلام محمدعلی لیالی ...
توضیح خسروپناه درباره حکم محاربه اغتشاشگران
به گزارش تابناک به نقل از فارس، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در واکنش به حواشی پیش آمده در مورد حکم اعدام و محاربه برخی اغتشاشگران به آیه 33 سوره مائده اشاره کرد و ترجمه آن را اینگونه عنوان کرد: مجازات افراد شروری که با خدا و رسولش مُحاربه می کنند و با خرابکاری های برنامه ریزی شده امنیت جامعه را بر هم میزنند، این است که به تناسب جرمشان و بدون ترحّم، آن ها را بکُشند یا به صُلّابه ...
توضیح خسروپناه درباره حکم محاربه اغتشاشگران/ قرآن، تفاسیر محقق حلی، شیخ طوسی و ابن ادریس چه نظری دارند؟
حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه در واکنش به حواشی پیش آمده در مورد حکم اعدام و محاربه برخی اغتشاشگران به آیه 33 سوره مائده اشاره کرد و ترجمه آن را اینگونه عنوان کرد: مجازات افراد شروری که با خدا و رسولش مُحاربه می کنند و با خرابکاری های برنامه ریزی شده امنیت جامعه را بر هم میزنند، این است که به تناسب جرمشان و بدون ترحّم، آن ها را بکُشند یا به صُلّابه بکِشند یا چهار انگشت دست راست و ...
حمایت رسانه های غربی از اغتشاشات ایران/ استاندارد دوگانه دستگاه های تبلیغاتی جنتلمن ها
به اعتراض بپردازند. *نحوه برخورد ماموران امنیتی با معترضان افراد هر کشوری برای حضور در تجمعات اعتراضی مطابق قانون رفتار می کنند و اگر مردم فراتر از قانون قدم بردارند ماموران امنیتی می توانند با فرد یا افراد معترض برخورد قضایی کنند و معترضان را اغتشاشگر بنامند. در سه ماه گذشته بخاطر روایت های جعلی رسانه های معاند و دخالت گروه های خاص، اعتراضات به حق افراد جامعه از مسیر قانونی ...