سایر منابع:
سایر خبرها
بیانیه جبهه اصلاحات درباره اعدام تاسف بار محسن شکاری
اجرای حکم اعدام جوان 23 ساله، محسن شکاری، موجب حیرت و تأسف عمیق شد. همه کسانی که از شکل گیری چرخه خشونت در جریان اعتراضات اخیر بیمناک هستند، عواقب این تصمیم عجولانه و تبعات آن را با نگرانی دنبال می کنند. به حکم وظیفه ملی، پیش از این در هنگام ملاقات با دبیر محترم شورایعالی امنیت ملی و رئیس محترم قوه قضائیه هشدار داده بودیم که مبادا احکام اعدام صادره برای معترضان به مورد اجرا گذاشته شود، چرا که با آگاهی از میزان نارضایتی در بین مردم و خشم انباشته در بین معترضان قابل پیش بینی بود که این اقدام همچون ریختن بنزین بر آتش، نارضایتی ها را گسترش داده و آن خشم را شعله ورتر خواهد ساخت. همچنین گفته شد قاطعانه و سریع عمل کردن در روند رسیدگی قضایی و مراحل آن، رویکردی سیاسی است که موجب قربانی شدن قانون و عدالت شده و مغایر شأن قضاوت بوده، احیانا به ناحق، موجب سلب حیاتِ انسانها می گردد. به ما گفته شد بعضا شاکی خصوصی و حکم قصاص وجود دارد و چاره ای نیست. تأکید کردیم در این صورت، در اجرای احکام تعجیل نکنید تا امکان اخذ رضایت از شاکیان خصوصی و اولیاء دم وجود داشته باشد تا بر اساس آن، جامعه در عمل به سمت صلح و گذشت و پرهیز از خشونت رهنمون شود. اما گویا تأثیر خیرخواهی ما به اندازه ای نبود که بتواند اثرگذاری مراکز ذی نفوذ در این زمینه را خنثی کند، به طوری که اولین حکم اعدام در مورد کسی اجرا شد که جرمش نه تنها حکم قصاص نداشت بلکه به نظر کثیری از صاحبنظران ح ...
اعدام نکنید/ جبهه اصلاحات ایران: بنزین بر آتش نارضایتی ها نریزید
گذشته دربیانیه ای مستقل هشدار دادند که درباره اعدام معترضان حوادث اخیر به فرازی از نامه 53 نهج البلاغه اشاره شده است که اجرای حکم اعدام یکی معترضان، آن هم در شرایطی که اقتضا می کند حکومت با شنیدن صدای اعتراض مردم در راه آرام کردن اوضاع گام بردارد، آتش اعتراضات را شعله ورتر خواهد کرد. مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در این بیانیه به اجرای حکم محسن شکاری اشاره و درباره اشکالات فقهی و ...
مدرس حوزه علمیه: محسن شکاری مصداق محارب نبود/ راه کنترل اعتراضات چیست؟
شکاری مصداق محارب نبوده است محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درخصوص تعریف محاربه در فقه، می گوید: همان چیزی که در قانون آمده، شبیه همان چیزی است که در فقه گفته شده است. یعنی کسی که در خیابان بخواهد مردم را با اسلحه بترساند، ارعاب و تهدید کند را محارب می گویند؛ کسی که با اسلحه امنیت جامعه را بر هم زند و مردم را بترساند. حال وقتی کسی اسلحه ندارد و به دنبال ترساندن ...
حکم محاربه و کشیدن سلاح چیست؟
در صدق عنوان محارب دخیل است یا خیر؟ مسئله اختلافی است، اما این استدلال مورد قبول است که: ملازمه عادیه بین اسلحه کشی و ترساندن دیگران سبب می شود به محض اسلحه کشی عنوان محارب بار شود با یا بدون قصد. ثانیاً: ترساندن مردم یکی از مصادیق محارب است. صاحب جواهر معنای محاربه را به اسلحه کشی به منظور ترساندن هر فردی که ترساندنش حرام است (جواهر ج 41، ص 565) تعمیم داده است؛ بنابراین نمی توان ادعا ...
تشریح محاربه و موضوعات مرتبط با آن در اسلام و قانون مجازات
،که فارغ از نگاه های سیاسی بر آن هستیم تا به بررسی فقهی وحقوقی موضوع بپردازیم. از جرم های مطرح در قوانین ایران این است که اگر جرمی علیه امنیت و آسایش مردم رخ دهد و در جامعه نیز ناامنی ایجاد کند؛ محاربه خوانده می شود. ریشه ی واژه ی مُحارَبه، حرب است و در اصل به معنای سلب و گرفتن است. مُحارَبه در فقه به معنای سلاح کشیدن به روی مردم، به قصد ترساندن آنان است. به فتوای فقها، هرکس که آشکارا و ...
اصلاح طلبان: اجازه دهید شما را بکشند ولی حق ندارید قصاص کنید
، ایرادی ندارد؛ اما قانون حق ندارد آن ها را مجازات کند، در واقع اصلاح طلبان می گویند، تروریست ها و داعش های وطنی، بکشند ولی شما حق نداری قصاص کنید... محسن شکاری به وضوح در اعترافاتش از تصمیم خود برای بستن خیابان و حمله با سلاح سرد به ماموران می گوید. یعنی از ابتدا با قصد محاربه به خیابان رفته و به امنیت مردم تجاوز کرده است. به گفته شاهدان عینی، محسن شکاری با چاقو در خیابان بوده و به زور ...
قانون مجازات اسلامی بر اساس فتوای مشهور فقها تنظیم شده است/نقل اقوال مختلف فقهی در رسانه هاصحیح نیست
مردم دانست و افزود: در آیه 33 سوره مبارکه مائده 4 مجازات برای محارب ذکر شده است: 1 - قتل( اعدام) 2 - به صلیب کشیدن 3 - نفی بلد(تبعید) 4 - بریدن دست و پای محارب. حجت الاسلام شفیعی با توجه به اینکه در ادبیات عرب حرف "او" مفید تخییر است، گفت: حاکم مخیر است که هر کدام از این مجازاتها را که صلاح دید انتخاب کند. این استاد حوزه علمیه خوزستان با اشاره به ماده 279 قانون مجازات اسلامی ...
عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست / احکام محاربه، سیاسی نباشد / ...
سیاسی نباشد. بحث های محاربه، جدای از بحث های سیاسی است. ضروری است که مراجع عظام نظر خود درباره احکام محاربه که این روزها اجرایی می شود را اعلام کنند. همچنین حوزه های علمیه باید این احکام را مورد بحث و بررسی قرار دهند. به نظر من حکم جرم هایی مانند ترساندن مردم، بستن خیابان و زخمی کردن شخص مقابل اعدام نیست و من گمان نمی کنم هیچ مجتهدی حکم اعدام برای چنین متهمی صادر کند. حکم این مجرمان یا متهمان از نفی بلد یا قطع دست و پای مخالف است ...
بحثی درباره شناخت موضوع حد محارب
قصد ترساندن مردم سلاح بکشد، چه در خشکی و چه در دریا، چه شب و چه روز، چه توانا و چه ناتوان، چه از اهل فساد باشد و چه نباشد، چه مرد و چه زن، محارب است، راهزن و تجاوزگر به مال و ناموس نیز داخل در همین عنوان است.) ابن ادریس در بخش حدود کتاب سرائر می گوید (خداوند در آیه محاربه فرموده: (انما جزاء الذین یحاربون اللّه ورسوله ویسعون فی الارض فسادا ان یقتلوا او یصلبوا او تقطع ایدیهم وارجله من خلاف او ینفوا ...
مناظره داغ درباره محاربه و مصادیق آن/ محبی: بدون سلاح کشیدن هم محاربه محقق می شود
درنیاورده و نشان مردم نداده است تا آنها را بترساند و مصداق اخاف الناس(ترساندن مردم) شود؟ مگر قانون مجازات اسلامی تأکید نکرده است که محاربه به قصد جان، مال، ناموس یا ارعاب؟ کدام یک از اصل محاربه در اینجا محقق شده است؟ قانون نگفته است تمامیت جسمانی. شکاری گفته است هدفش این بوده که مأمور را بزند و برود و این کار را کرد. مگر قانونگذار در سال 92 محاربه را جرم مقید نکرد به ایجاد ناامنی در جامعه. سؤال من از ...
عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست / احکام محاربه، سیاسی نباشد
اینکه محارب اگر قاتل باشد، حکم او اعدام است و در صورتی که جرم ارعاب و ترساندن باشد، حکم آن نفی بلد یا قطع دست و پای مخالف است. وی درباره برخی از احکام محاربه گفت: مراقبت می خواهد که بحث و احکام محاربه سیاسی نباشد. بحث های محاربه، جدای از بحث های سیاسی است. رحمت تصریح کرد: ضروری است که مراجع عظام نظر خود درباره احکام محاربه که این روزها اجرایی می شود را اعلام کنند. همچنین حوزه های علمیه ...
یکی برای همه
تهدید به اسلحه به جان یا مال مردم تجاوز کند، اعم از اینکه به صورت دزدان گردنه ها در بیرون شهرها چنین کاری کند و یا در داخل شهر، بنا بر این افراد چاقوکشی که حمله به جان و مال و نوامیس مردم می کنند نیز مشمول آن هستند.( مجمع البیان، ج 3، ص 291) معنای محاربه محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ترساندن آنها؛-حتی اگر آن را به کار نگیرد- به نحوی که موجب ...
مسئولیت "قاضی" و چند ابهام و پرسش؛ چرا حکم "اعدام" به سرعت صادر شد؟
روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. به موجب ماده 282 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، مجازات محاربه عبارت است از اعدام، صلب، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد. نفی بلد به معنای تبعید است و صلب نیز همان به صلیب کشیدن است که نمی دهند. انتخاب اینکه کدام یک از این مجازات ها متناسب با جرم ارتکابی محارب است برعهده قاضی است. به زبان ساده محارب در شرایطی ...
مسئولیت "قاضی" و چند ابهام و پرسش؛ چرا حکم "اعدام" به سرعت صادر شد؟
اسلامی دقت کافی شود. ماده 279 قانون مجازات اسلامی می گوید که محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن هاست به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود. به موجب ماده 282 قانون مجازات اسلامی مصوب ...
شبهات ضدانقلاب برای اعدام محسن شکاری
قانونی اجرا شده است. ماده 279 قانون مجازات اسلامی که منبعث از شرع مقدس اسلام است، محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. ماده 282 قانون مجازات اسلامی چهار مجازات اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد را برای جرم محاربه در نظر گرفته است. ماده 283 این قانون نیز آمده است که انتخاب هر یک از ...
نقش عفو و بخشش در کاهش اعتراض
سلاح سرد به یک مامور حمله کرده و او را مجروح کرد.شکاری به جرم محاربه در تهران اعدام شد.این دو اعدام از جنبه حقوقی مورد بررسی قرار گرفت. آیت الله ایازی، آیت الله مقتدایی و آیت الله رحمت معتقد هستند که محسن شکاری محارب نبوده است.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با دکتر مجید ابهری رفتار شناس اجتماعی انجام داده که در ادامه می خوانید: به نظر شما مجازات اعدام تا چه میزان در جرایم ...
جرم محسن شکاری مصداق محارب نبوده است
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در مورد محسن شکاری تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده که او مصداق محارب نبوده است، گفت: محارب به کسی می گویند که با اسلحه به خیابان بیاید و مردم را بترساند. احراز کردن این هدف هم دشوار است که آیا این جوان که به خیابان آمده و شعار داده است، اسلحه داشته و آیا برای ترساندن مردم شعار داده است؟ محمدتقی فاضل میبدی، افزود: این موارد باید روشن ...
مُحارب و مُحاربه کیست؟
به گزارش مبلغ به نقل از شبکه اجتهاد بسته پیشنهادی سیر مطالعاتی بحث مُحارب و مُحاربه در پنج بخش چیستی، گستره شناسی و مصداق شناسی محارب و محاربه ، نگاه تاریخی به حد محاربه ، نسبت سنجی مفهومی و جرم شناختی بین “محاربه” با پدیده های بغی، افساد فی الارض، “نافرمانی و اخلال مدنی ، مبانی و معیارهای محاربه و آیا استفاده از سلاح در تحقق محاربه، شرط شده است؟ با معرفی 30 مقاله علمی از سوی محمدصادق ابوالحسنی ...
احراز شدن محاربه خیلی دشوار است؛ آیا جوانی که به خیابان آمده، برای ترساندن مردم شعار داده؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : با گذشت چهار روز از خبر اعدام محسن شکاری، جوان 23 ساله ای که در اعتراضات اخیر دستگیر شده بود، واکنش ها همچنان ادامه دارد. بنابر آنچه خبرگزاری میزان ، ارگان رسمی قوه قضائیه منتشر کرده است، براساس دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب تهران، محسن شکاری به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مأمور بسیج حین انجام وظیفه و مسدودکردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه به اعدام محکوم شده بود. آنچه از سوی برخی حقوقدانان مطرح می شود ای ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
قطعی بودن مناط محاربه که ترساندن مردم و اقدام علیه امنیت مردم است، تشکیک کند و این ملاک و مناط را ظنی بداند، باید گفت ادامه آیه شریفه33 سوره مائده شامل افراد موصوف الذکر می باشد و آن عنوان افساد فی الارض است. در عنوان فوق کشیدن سلاح (اعم از گرم و سرد) به روی مردم اصلاً مطرح نیست بلکه صرفاً سعی در به تباهی کشاندن جامعه مطرح است. اعم از تباهی امنیت، تباهی اقتصاد، تباهی فرهنگ و سایر شئون حیاتی جامعه. * استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ...
مبانی مجازات محارب در فقه اسلامی
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مصطفی منتظری استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در یادداشتی به جنجال های اخیر در خصوص قانون مجازات محارب و حکم اعدام پرداخت. متن یادداشت به این شرح است: مبنای اینکه حکم و مجازات محارب، اعدام است نص قرآنی است، یعنی آیه 33 سوره مائده که مجازات محارب و کسی که سعی در فساد و ایجاد خلل در جامعه دارد را اعدام معرفی می کند ...
ایازی،عضو ارشد مجمع محققین حوزه علمیه: نمی شود، هرکسی در خیابان هرکاری انجام داد؛ اسم آن را محاربه ...
آیت الله سیدمحمدعلی ایازی در پاسخ به سوالی در خصوص تعریف محاربه در فقه اسلامی گفت: در رابطه با محاربه در فقه، تعریف مشخصی داریم. محاربه عبارت است از سلاح کشیدن به منظور ترساندن و جنگیدن با خدا و پیامبر. چنانکه در قرآن به صراحت بیان شده و در ماده 279 قانون مجازات اسلامی محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. اینگونه نیست که ...
عضو دفتر استفتائات بیت امام: حکم ترساندن مردم و بستن خیابان، اعدام نیست
گمان نمی کنم هیچ مجتهدی حکم اعدام برای چنین متهمی صادر کند. حکم این مجرمان یا متهمان از نفی بلد یا قطع دست و پای مخالف است. *** عضو ارشد مجمع محققین حوزه علمیه: نمی شود، هرکسی در خیابان هرکاری انجام داد؛ اسم آن را محاربه بگذارند عضو ارشد مجمع محققین حوزه علمیه قم گفت:محاربه آن جایی است که حرب اتفاق بیافتد. یعنی جنگی اتفاق می افتد و کسی عمل مسلحانه ای را انجام می دهد ...
هیاهوی تروریست ها، شارلاتان های کاسب کار حقوق بشر/ فعالین دروغی و سلبریتی های وطن فروش علیه مجازات ...
...> بر اساس آنچه دیوان عالی کشور درباره ی این پرونده اعلام کرده است، این فرد به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد و مواردی همچون کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مامور حافظ امنیت حین انجام وظیفه و مسدود کردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه به عنوان محارب بودن او اعلام شده است . در قانون نیز ماده 279 مجازات ...