سایر منابع:
سایر خبرها
جلالی زاده: ائمه چهارگانه درباره مجازات حکم محاربه اختلاف نظر دارند
را نبرند کشته می شوند. اگر بکشند و مال را ببرند به دار آویخته می شوند. اگر تنها رعب و وحشت ایجاد کنند قاضی آنان را تعزیر می کند. اگر قبل از دستگیر شدن توبه کنند، مشمول عفو قرار می گیرند. اما به طور کلی ائمه چهارگانه درباره مجازات راه زنان اختلاف دارند. ابوحنیفه، شافعی و احمد بن حنبل گفته اند طبق ترتیب مذکور در آیه مجازات می شوند. امام مالک گفته است امام می تواند اجتهاد کند، یا بکشد، یا بردار آویزد ...
مسئولین را در برخورد قاطع با اغتشاشگران و محاربان یاری کنید
سلاح گرم یا سرد خود را کشیده و رعب وحشت ایجاد نماید و اموال خصوصی و عمومی را تخریب کند، چنین شخصی محارب و مفسد فی الارض شناخته می شود هرچند کسی را مصدوم نکرده باشد و یا کسی را به قتل نرسانده باشد نظر ایشان نیز همانند ظاهر آیه شریفه آنست که حاکم شرع در مجازات شخص محارب بین چهار مجازات از جمله اعدام و قتل تغییر دارد. البته بر برخی از این اشخاص عناوین فقهی دیگری همچون اهل بغی و ... نیز صدق ...
مسئولین را در برخورد قاطع با اغتشاشگران و محاربان یاری کنید
یکی از آنها طبق صریح آیه شریفه قتل و اعدام است. و همچنین بر اساس نظر مبارک حضرت امام خمینی قدس سره الشریف که مبنای اصلی فقهی قانون مجازات اسلامی جدید می باشد محارب کسی است که با کشیدن سلاح و ترسانیدن مردم قصد افساد در زمین را داشته باشد، ایشان در کتاب تحریر الوسیله مبحث کتاب الحدود مساله 1 می فرمایند: "المحارب هو کلّ من جرّد سلاحه او جهزّه لاخافه الناس و ارادة الافساد فی الارض؛ فی برّ ...
شیطنت رسانه ای از مصاحبه ای علمی
مرتکب جنایت شده اند و حکم محارب بودن آنها قطعی است بخصوص کسانی که دست به قتل نفس زده اند، تعلل صورت بگیرد، عده ای احساس خواهند کرد اگر دست به هر جنایتی حتی رعب و وحشت هم بزنند با آنها برخوردی نخواهد شد و این جنایات ادامه پیدا می کند لذا اینگونه نظری داشتم که اگر عاملان اول که ایجادکننده رعب و وحشت بوده و قتل انجام داده اند، مجازات می شدند، دیگر اغتشاشگران جرات نمی کردند دست به جنایاتی بزنند که ...
رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایرانشناسی: قوه قضاییه در مجازات و اعدام اغتشاشگران تعلل کرده است
به گزارش جماران؛ رسا نوشت: محمدحسین رجبی دوانی تاکید کرد: امروزه کسانی که در این زمینه شبهه ایجاد می کنند، دو دسته هستند؛ اما وجه اشتراک همه آنان زاویه داشتن با ولایت و برنتابیدن نظام مقدس جمهوری اسلامی است و برخی از این افراد مفسدانی هستند که نام اصلاح طلب برخود گذاشته اند؛ زیرا ثابت شده است که این افراد نه درد کشور دارند و نه درد دین؛ بلکه فقط تشنه قدرت هستند و از هر چیزی که منجر به تضعیف نظام شود استقبال می کنند. لطفاً مقداری از تاریخچه محاربه را بیان ...
دفاع یک تاریخدان از اعدام معتراضان: قوه قضاییه در مجازات ها تعلل کرد
با سلاح سرد و گرم، ایجاد رعب و وحشت کرده و امنیت جامعه را به خطر اندازد و با بستن راه ها ناامنی ایجاد کند، محارب محسوب می شود؛ حتی اگر قطره ای خون از کسی ریخته نشود. حکم محاربه نسبت به نوع فعلی که شخص محارب انجام داده است متفاوت است و تشخیص آن بر عهده قاضی می باشد و این قاضی است که تشخیص می دهد که کدام یک از مجازات های محاربه را در نظر بگیرد و احکام محارب عبارتند از اعدام، قطعه دست و پا ...
آیا قاضی در تعیین حد محارب مخیر است؟
عنوان یک طلبه فقه، رویکرد و زاویه ام برای بحث و نوع بحث من فقهی است. اما آیا این بحث در سطح صغروی انجام می شود یا در سطح کبروی؟ ابتدا توضیحی عرض می کنم. سطح صغروی یعنی سطح مصداقی به این معنا که وقتی از بیان حکم محارب و حد محارب فراغت پیدا کردیم، باید بحث بکنیم که آیا آن قانون بر این شخص و این مورد خاص قابل تطبیق است یا نه؟ و آیا شخص خاصی که امروز به محاربه متهم و محکوم شده است، حقیقتا محارب است و ...
جرم محاربه حد شرعی و دارای پشتوانه فقهی و حقوقی است
معنای سلاح کشیدن به روی مردم، به قصد ترساندن آنان می باشد. جرم محاربه جزء حدود شرعی محسوب شده که در آیه 33 سوره مائده، بدان اشاره گشته است. بر اساس این آیه شریفه، مجازات محاربه یکی از چهار مورد است: اعدام، به صلیب کشیدن، قطع دست و پای مخالف یا تبعید. محاربه و اِفساد فی الارض در قانون حدود و تعزیرات، مصوَّب سال 1361شمسی وارد نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران شد. همچنین در قانون مجازات ...
حکم بغی چیست؟ + توضیحات
... جرم بغی دو حالت دارد؛ حالت اول آن است که گروهی که به صورت مسلحانه و با اسلحه و سلاح در برابر جمهوری اسلامی ایستاده اند از اسلحه خود در این قیام استفاده می کنند و حالت دوم آن است که فقط برای رعب و وحشت سلاح را در دست دارند و از آن استفاده نمی کنند و در واقع شلیک نمی کنند. با توجه به قانون مجازات اسلامی چنانچه کسانی که اقدام به قیام مسلحانه علیه اساس نظام جمهوری کرده اند از اسلحه ...
مصادیق اجرای حکم محاربه در تاریخ اسلام/تعلل قوه قضاییه در محاکمه جنایتکاران
این زمینه اطلاعاتی دارم به طور کلی می توان گفت هر کسی با سلاح سرد و گرم، ایجاد رعب و وحشت کرده و امنیت جامعه را به خطر اندازد و با بستن راه ها ناامنی ایجاد کند، محارب محسوب می شود؛ حتی اگر قطره ای خون از کسی ریخته نشود. حکم محاربه نسبت به نوع فعلی که شخص محارب انجام داده است متفاوت است و تشخیص آن بر عهده قاضی می باشد و این قاضی است که تشخیص می دهد که کدام یک از مجازات های محاربه را در ...
ولایت فقیه همان ولایت الهی است
حامیان مستکبر آنها از جمله هتک حرمت ایشان نسبت به ارزشهای والای اسلامی، انقلابی و ملی با توضیح و تبیین عنوان محاربه بر اساس نظر مبارک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران -که مبنای اصلی قانون مجازات اسلامی جدید- مسئولین مربوطه را در انجام وظیفه خود و برخورد قاطع با اغتشاشگران و محاربین یاری نمایند. امروز قاطبه مردم عزیز ضمن تشکر از زحمات و تلاش های بی وقفه نهادهای انتظامی، امنیتی و قوه قضائیه در خواست ...
عضو مجلس خبرگان: قیام در مقابل حکومت، قیام در مقابل ولایت الهی بوده و قیام کننده محارب می باشد!
. بر این اساس از خواص جامعه انتظار می رود ضمن محکوم نمودن اعمال و رفتار اغتشاشگران و حامیان مستکبر آن ها از جمله هتک حرمت ایشان نسبت به ارزش های والای اسلامی، انقلابی و ملی با توضیح و تبیین عنوان محاربه بر اساس نظر مبارک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران -که مبنای اصلی قانون مجازات اسلامی جدید- مسئولین مربوطه را در انجام وظیفه خود و برخورد قاطع با اغتشاشگران و محاربین یاری نمایند. عضو مجلس ...
قصد خشونت و ناامنی برای حکم محاربه کافی است
نوعی در هم تنیده بود، لذا دیدگاه هایی وجود داشت که جرم محاربه چیزی جز افساد فی الارض است یا معنای واحدی دارد؟! حالا آیا این دو با یکدیگر تفاوتی دارند؟! خوشبختانه اختلاف نظر حقوقی- قضایی در قانون جدید برطرف شده و ما الان با متن قانون شفاف که جرم محاربه را در ماده 279 قانون مجازات اسلامی با ارکان خود تعریف کرده است، مواجه هستیم و جرم افساد فی الارض نیز در ماده 276 قانون مجازات ...
حکم اعدام محسن شکاری برای جامعه مبارک است، اعدام زود نبود، دیر هم شد!
رویداد24 نوشت: حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مجلس یازدهم در واکنش به انتقادات درباره اعدام محسن شکاری و اینکه آیا محاربه هراس افکندن در دل مردم است یا ماور می گوید: اگر اقرار متهم و شهادت شهود را مشاهده کنید، کاملا مصادق هراس افکنی است و مستحضر هستید که کلمه مردم که در متن قانون آمده است، به این معنا نیست که مامور جزیی از مردم نباشد. شهادت شهود هم دال بر ترسیدن مردم است. این یک مطلب بدیهی ...