ژاله صامتی از حدس هایم برای نامزدی سیمرغ است
سایر خبرها
(13) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ سرهنگ ثریا
منحوس گروه های منافقین هستند و هرگونه وابستگی عاطفی و خانوادگی را منفور می دانند. روایت مادرانه فیلم با فیلمنامه درست و انتخاب صحیح بازیگران به ویژه نقش آفرینی حرفه ای ژاله صامتی به عنوان نقش اصلی فیلم، به زیبایی حس مادران و ازخود گذشتی مقام مادر را به تصویر می کشد. مادرانی که در هیچ شرایطی حاضر به دیدن بدی فرزند نیستند و همچنان امید به آغوش کشیدن فرزند را دارند. حمیدرضا محمدی و وحید ...
سرهنگ ثریا؛ مادری شکست ناپذیر
به مخاطب بسیار کمک می کند. سرهنگ ثریا چند سکانس تاثیرگذار هم دارد. برای مثال سکانسی که خانواده ها برای اعلام موجودیت به ساکنین اردوگاه اشرف، در ظلمات شب، وسط بیابان، با یک ملودی عاشورایی تبل می زنند که یادآور دمام زنی جنوبی هاست .گویی از امام حسین (ع) که سفینه النجاه است، نجات فرزندانشان را می خواهند. سرهنگ ثریا فیلم شریف و تاثیرگذاری است. هم به واسطه موضوع مهمش و هم به واسطه حضور پررنگ یک زن به عنوان شخصیت اصلی. لیلی عاج نشان داد همان طور که در تئاتر نام پرافتخاری دارد، می تواند در سینما هم کارگردان خوبی باشد. ...
سرهنگ ثریا ؛ داغ تازه شده با روشنگری سینما
بار ها به عراق سفر کرده اند، مهمان رونمایی از این اثر و نشست خبری پس از اکران آن بودند. پدران، مادران، دختران و پسرانی که سالهاست چشم انتظار بازگشت فرزند یا پدر و مادر خود از چنگال فرقه التقاطی رجوی هستند و برای دیدن عزیزانشان رنج سفر به بیابان های دیاله عراق و انتظار در پشت سیم خاردار های اردوگاه اشرف و لیبرتی را به جان خریده اند. در زمان اکران سرهنگ ثریا نیز تعدادی از مادران با دین ...
گرمای سرهنگ ثریا و عطرآلود در روز سوم جشنواره فجر
تجارب و آموزش فیلمسازان پرانگیزه و خوشفکر و جوان کشورمان باشند. نورافکن سرهنگ ثریا روی یک فرقه مخوف سرهنگ ثریا دومین اثری بود که در این روز برای اهالی رسانه اکران شد، اثری دراماتیک با بازی چشمگیر ژاله صامتی و برخی دیگر از بازیگران آن به همراه استفاده از عناصر متنوعی از جمله موسیقی و طراحی متناسب صحنه و تدوین خوب که مورد اقبال و توجه مخاطبان قرار گرفت. لیلی عاج کارگردان فیلم ...
سومین روز جشنواره فجر/از جنایت و چشم انتظاری تا یک ملودرام عاشقانه
به گزارش راهبرد معاصر ؛ سومین روز چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در حالی برگزار شد که فیلم های گنجانده شده در برنامه نمایش پردیس رسانه هر کدام یک ژانر را پیش می برند؛ از جنایت و قتل واقعی و روایتی در سال 90 برای پرونده باز است تا مادرانی که فرزندانشان در دام گروهک منافقان افتادند و حال پشت اردوگاه اشرف برای یک لحظه دیدار در سرهنگ ثریا چشم انتظار مانده اند. تماشاگران همچنین به ...
(15) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ سرهنگ ثریا
یک فیلم سخت با پروداکشن سنگین و صحنه هایی توامان از خشونت و مهر که فیلمساز را در ایجاد توازن میان دو فضا درموقعیتی دشوار قرار می دهد و عاج به خوبی ازپس آن برامده است. سرهنگ ثریا به سبب مضمون نیز فیلم پرمخاطره ای بوده است چرا که می بایست در عین نمایش آلام و رنج های مادران و خانواده های چشم انتظار، منعکس کننده ماهیت منحوس سازمان مجاهدین (منافقین) نیز باشد آن هم بدون اینکه بخواهد وارد اردوگاه اشرف ...
ثریای واقعی فیلم سرهنگ ثریا کیست؟
به گزارش جهان نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، ثریا عبداللهی مادر یکی از اعضای منافقین که فیلم "سرهنگ ثریا" بر اساس روایت زندگی او ساخته شده می گوید: پسرم را سازمان منافقین سال 81 در ترکیه ربودند و الان 20 سال است از او خبرندارم . این عکس را هم از سیمای منافقین گرفتم.
حواشی سومین روز جشنواره فیلم فجر 41 / از بررسی آخرین فیلم کیومرث پوراحمد تا درخشش ژاله صامتی در سرهنگ ...
. دومین فیلم روز سوم جشنواره به سرهنگ ثریا اولین فیلم بلند لیلی عاج اختصاص داشت فیلمی که از زاویه ای متفاوت به حضور سازمان مجاهدین خلق در پادگان اشرف می پرداخت. از نکات قابل توجه این فیلم بازی درخشان ژاله صامتی است که تشویق تماشاگران نشان داد توانسته نظرات را به خود جلب کند. و اما سومین فیلمی که پردیس ملت به خود دید عطرآلود فیلمی به تهیه کنندگی یوسف منصوری بود که به ...
قشون کشی مهر مادری به پشت خطوط دشمن
درباره ژاله صامتی هم می گوید: خانم صامتی واقعا بسیارمهربان و باعاطفه هستند و همان بازیگری بودند که این فیلم می خواست. انتخاب خانم عاج بسیار عالی بود. عبداللهی در ادامه اشاره می کند که سه چهار بار هم سر صحنه فیلمبرداری رفته و بازی صامتی در نقش خودش را از نزدیک دیده: سکانس باران شبانه، سکانس سنگ اندازی منافقین، سکانسی که ثریا مادران سالمند را برای استقرار در کمپ راهنمایی می کند و... از جمله صحنه هایی بود که در پشت صحنه آنها حضور داشتم و با بازی خوب خانم صامتی تحت تاثیر قرار گرفتم. روزنامه جام جم ...
فیلم من قصه ای مادرانه تعریف می کند
برای دیدار فرزندان شان به اردوگاه اشرف، مقر منافقین در عراق، می روند و در آن جا با بی اعتنایی سیستماتیک فرزندانی که سالیان سال مورد شستشوی مغزی قرار گرفته بودند، روبه رو می شوند. موضوعی که با توجه به اجرای نمایش بابا آدم ، درباره گروهک منافقین، به نظر می رسد جزو دغدغه های این هنرمند به شمار می آید. ساخت فیلم سرهنگ ثریا از کجا آغاز شد؟ این داستان برمی گردد به روزهایی که نمایش بابا ...
تحسین منتقدان از سرهنگ ثریا
هشتادی که نمی داند مریم رجوی کیست و منافقین چه کسانی هستند، متوجه نمی شوند که چرا فرزندان خانواده ها حاضر به ترک اردوگاه اشرف نیستند. در حالی که مخاطب امروزی باید ماهیت شخصیت ها را در سیر داستان ببیند. او با بیان این که لیلی عاج در نمایش بابا آدم اثری موفق درباره گروهک منافقین ساخته است ادامه دارد: در آن تئاتر مخاطب به حس می رسید و وقتی قرار است یک نمایش به سینما تبدیل شود کار سخت می شود و ...
سرهنگ ثریا ؛ روایتی نو از پشت دیوارهای اشرف/ عطرآلود ؛ اثری که مشابه ندارد
گروه فرهنگی-رجانیوز: سومین روز جشنواره فیلم فجر با اکران فیلم ها در پردیس سینمایی ملت به پایان رسید. سرهنگ ثریا یکی از آثار اکران شده در این روز، محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است و نوع نگاه متفاوتی را به یک مسئله مهم دنبال می کند. عطرآلود دیگر اثر اکران شده در سومین روز این رویداد محصول سازمان سینمایی سوره است. ملودرامی عاشقانه، تلخ و منحصر به فرد. در ادامه به بررسی این دو اثر پرداخته خواهد شد ...
یک پرتره هدر رفته
آراز مطلب زاده، خبرنگار: فیلم سرهنگ ثریا ایده اولیه نابی دارد. سینمای ایران تا به امروز مادران ماندگاری را به خود دیده است اما اثری را به یاد ندارم که قهرمانش مادر یک عضو سازمان مجاهدین خلق بوده باشد. سرهنگ ثریا درباره مادری است که برای ملاقات با فرزند مجاهد خود مرارت ها و ملالت های فراوان و فرساینده ای را متحمل می شود. بنابراین ما در همین بدو امر با امتیاز های مهمی مواجه هستیم. نخست شمایل شکنی ...
ناگفته های این بازیگر مطرح از ماجرای ورود به پادگان اشرف | فاجعه آرام آرام برملا می شود ...
بر عهده بگیرد. او درباره تجربه بازی در فیلم سرهنگ ثریا در این گفت وگو توضیحاتی را ارائه کرده است. با وجود آنکه شما سال ها در تئاتر تجربه بازیگری داری اما در میان مخاطب عام بیشتر بعد از بازی در مجموعه ممیزی و حضور در جوکر شناخته شدید که کارهای طنز محسوب می شود. حالا به نظر می رسد تلاش شما به سمت کارهای جدی رفته است. آیا به همین خاطر پیشنهاد بازی در فیلم و سریال مانند سرهنگ ثریا و سقوط ...
لیلی عاج: در خصوص منابع پژوهشی و میدانی فیلم دست پر بودیم/ حتما این فیلم باید در این سال ساخته می شد + ...
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو ، لیلی عاج کارگردان فیلم سرهنگ ثریا که در مورد اردوگاه اشرف و به دام افتادگان گروهک منافقین است به خبرنگار دانشجو گفت: در خصوص سازمان منافقین خیلی کار شده است. یک کتاب 4 جلدی توسط انتشارات انقلاب اسلامی درباره سازمان منافقین چاپ شده است. مجموع خاطرات خیلی از کسانی که از سازمان جدا شدند و بریدند چاپ شده است. این کارگردان در ادامه افزود: ما هم در حوزه پژوهش مکتوب و هم میدانی با خانواده های زیادی مواجه بودیم که بچه های شان در اردوگاه بودند. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی ...
مادری کردن ژاله صامتی برای سرهنگ ثریا
وقتی دیداری نباشد، درد تمام وجود را فرا می گیرد دیگر درد درمان نمی شود، می شود بغض و خشمی که راه فرار را گم می کند و تمام وجود را دربرمی گیرد و ان با فریاد زدن هم خالی نمی شود، این شده حکایت بلندگوهایی که با تعداد زیاد در سرهنگ ثریا قد علم کرده اند و می خواهند حق خواهی کنند، حق پسر، حق برادر، حق مادر و... در مواجه با فیلم سرهنگ ثریا با موضوع قدیمی اما اتفاقی جدید روبه رو هستیم، اتفاقی ...
کار درباره گروهک مجاهدین سخت بود؛ عمرشان بیش تر از جمهوری اسلامی است
به گزارش پایگاه خبری مهرصبا مرجع اخبار شهرستان میانه، لیلی عاج معتقد است کار درباره گروهک مجاهدین سخت بود و من همیشه به شوخی می گویم عمر این گروهک از جمهوری اسلامی بیشتر است. مهسا بهادری: فیلم سینمایی سرهنگ ثریا در سومین روز از جشنواره فجر حضور دارد، فیلمی که سوژه آن وامدار یک نمایش نامه است. در سینمای ایران فیلم های زیادی ساخته شده اند که قصه آن ها برگرفته از نمایش ها و ...
موضوعی مهم با ساختاری ضعیف و شعاری
سرهنگ ثریا فیلمی با پیامی ارزشمند است اما گاهی اوقات آثاری که تلاش دارند مضمونی فاخر را به تصویر کشند به دلیل ضعف ساختار و فیلمنامه در رسیدن به خواسته شان موفق نیستند. ساخته نخست لیلا عاج در مقام کارگردان از این دست تولیدات است که قربانی فیلمنامه ضعیف و ساختار متوسط شده است. داستان سرهنگ ثریا داستان کمپ آزادی است. این کمپ بعد از سقوط صدام نزدیک به پادگان اشرف (پادگان منافقان ...
ژاله صامتی برای این فیلم از جان مایه گذاشت/منافقین پسرم را ربودند
به گزارش خبرنگار مهر ، نشست رسانه ای فیلم سینمایی سرهنگ ثریا به کارگردانی لیلی عاج شامگاه 14 بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد. در ابتدای این نشست لیلی عاج گفت: من در سال 99 از سوی مرکز هنرهای نمایشی دعوت به همکاری شدم که مربوط به سوژه ای درباره تاریخ معاصر بود. با توجه به اینکه بچه گیلانغرب هستم یادم می آید که در عملیات مرصاد پدربزرگم گم شد و امکان دسترسی به خانواده را نداشت همیشه فکر ...
ویدیو / یک فیلم، یک منتقد: سرهنگ ثریا ؛ یک ژاله صامتی جذاب و مستاصل
تصویربردار: یزدان قربانی / تدوینگر: نوید مرسلی
حضور برخی خانواده های اعضای سازمان منافقین در نشست خبری فیلم "سرهنگ ثریا"
. حضور بهزاد عبدی دبیر جشنواره موسیقی فجر به عنوان آهنگساز سرهنگ ثریا در حالی که طی چند روز گذشته تلویحا از این سمت به دلیل اظهارات یک سخنران علیه هنرمندان موسیقی، استعفا داده بود، در این نشست قابل توجه بود. در ادامه نشست خبری سرهنگ ثریا ، بابک پناهی طراح صحنه این فیلم هم درباره دکوری که از پادگان اشرف نشان داده شده گفت که همه چیز براساس عکسهای موجود از این پادگان شکل گرفته ...
(12) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 41؛ سرهنگ ثریا
سرهنگ ثریا فیلمی از دیگر کارگردان زن چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر است. این فیلم که محصول سازمان فرهنگی هنری اوج است از پیش از جشنواره، به خاطر انتخاب سوژه ملتهب و بدیع خود مورد توجه اهالی رسانه بود. سرهنگ ثریا روایتی است مادرانه که زاویه دیگری از چهره مخوف سازمان مجاهدین خلق را روایت می کند. جنایت های این فرقه علاوه بر سرزمین و مردم ایران، متوجه خود اعضا و خانواده ها آنها نیز شده است. فارغ ...
درد و دلهای ثریا عبداللهی مادر یکی از اسیران اردوگاه اشرف و تقدیر از فیلم سرهنگ ثریا برای تطابق کامل با ...
میخواستم روایتگر رنج مادران باشم تا آنچه در آن سوی حصار ها و اردوگاه اشرف می گذرد
به گزارش خبرنگار سینمایی گروه خبرگزاری آنا، نشست خبری فیلم سینمایی سرهنگ ثریا پس از نمایش این فیلم در پردیس سینمایی ملت (سینمای رسانه در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر) با حضور لیلی عاج کارگردان این فیلم، جلیل شعبانی تهیه کننده و بهزاد عبدی آهنگساز آن برگزار شد. این فیلم درباره مشکلات خانواده های اعضای گرفتار در اردوگاه اشرف و تلاش آنان برای ملاقات با فرزندانشان از چنگال گروهک منافقین ...
از روایت عاشقانه اتاقک گلی تا مادرانه سرهنگ ثریا
می رود و می دود و تلاش می کند. بی شک حضور ژاله صامتی و وحید آقاپور به عنوان دو هنرمند حرفه ای و کاربلد در این اثر سینمایی می توان جشنواره چهل و یکم را برای این دو هنرمند که خاستگاهشان تئاتر بوده به یکی از مراحل مهم زندگی کاری و حرفه بدل کند و مطمئناً سرهنگ ثریا جشنواره چهل و یکم را دست خالی پشت سر نخواهد گذاشت. از بازی بی نظیر ژاله صامتی و آقاپور گرفته تا طراحی صحنه و ساخت پادگان اشرف ...
سیر تا پیاز نشست خبری فیلم سرهنگ ثریا + فیلم
شکل گرفت. عاج در پاسخ به سوالی درباره اینکه فیلمش را جهانی میکند یا خیر، گفت: فکر می کنم وقتی کلیدواژه های شما فرزند و مادر و انتظار است فراجهانی صحبت می کنید و قطعا می تواند کارتان جهانی شود. اگرچه هنوز به نشر بین المللی فکر نکردیم. عاج درباره اینکه چرا دوربین او به آن طرف اردوگاه اشرف نرفته است گفت: انتخاب من این بود که دوربین ما این سوی ماجراهای اشرف را روایت کند چون قصه ...
گفتگو با لیلی عاج، نویسنده و کارگردان سرهنگ ثریا چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر | احساس غریبگی می کنم
تحقیقات به استان دیاله عراق سفر کنم و اردوگاه اشرف را از نزدیک ببینم. این امکان خیلی سخت فراهم شد اما خوشحالم اتفاق افتاد. سراسر سال 1400 را درگیر تحقیق و نگارش فیلم نامه سرهنگ ثریا بودم. این را هم بگویم وقتی درباره سازمان منافقین صحبت می کنی یک عمر طولانی دارد و همیشه به شوخی گفته ام عمرش از جمهوری اسلامی طولانی تر است زیرا سال 1344 تاسیس شده است. این سازمان بارها انقلاب ایدئولژیک داشته و بارها ...
/نقد فیلم های جشنواره/ سرهنگ ثریا ؛ ناخنک به سوژه های هدرشده
. ماجرای حضور جمعی از شهروندان جوان و میانسال ایرانی در اردوگاه اشرف عراق از این دسته سوژه هاست که بسیار این استعداد را داشت که دستمایه فیلم های موفق حتا در عرصه بین المللی قرار گیرد؛ اما واقعیت این است که ما از این پتانسیل هم مانند بسیاری از موردهای دیگر، خوب نتوانستیم استفاده کنیم. برای نمونه حتا یک فیلم مستند به نام دخترم سمیه داشتیم با دیتاهای تصویری بی نظیری که مدت زمان بیش از 2 دهه ...
حاشیه های روز سوم فیلم فجر| شبِ تشویق ژاله صامتی و مصطفی زمانی، روز اعتراض به پوراحمد
یک کشاند! * فیلم دوم یعنی سرهنگ ثریا نیز کم حاشیه نبود؛ صدای شیون و گریه یک زن در سالن 9 و 10 بلافاصله پس از پایان فیلم، همه خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران را سراسیمه به طبقه منفی یک رساند تا دلیل این گریه با صدای بلند را جویا شوند؛ صدای شاترهای دوربین ها بالا گرفت و میکروفون ها به سمت مادری رفت که ژاله صامتی به جای او نقش آفرینی کرده بود. ثریا عبدالهی، مادر امیراصلان حسن زاده! ...