سایر منابع:
سایر خبرها
شیعیانی که در عصر غیبت امام زمان پناه مردم اند
و محبان عترت علیهم السلام در دوران غیبت است؛ یعنی در عصری که شیعیان دسترسی ظاهری به امام معصوم ندارند، آیا واسطه هایی از سوی اهل بیت علیهم السلام در نظر گرفته شده است و در این باره ردی در احادیث وجود دارد؟ آیا ویژگی هایی برای این واسطه ها بیان شده است؟ وقتی در این باره احادیث را مرور می کنیم، به یکسری کلیدواژه ها می رسیم؛ از جمله آن ها ابدال و اوتاد هستند که در احادیث به ترتیب، به عنوان ...
آموزگار: طباطبایی نظم فکری مشخصی داشت/ نصری: او استادی موسس بود نه مقلد!
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم در سوگ سرو ایران: یادبود استاد سید جواد طباطبایی شب گذشته با حضور جمعی کثیری از صاحب نظران و اساتید علوم سیاسی، فلسفه، دانشجویان و علاقه مندان به وی برگزار شد. علی اصغر قاسمی مدیرعامل خانه اندیشمندان علوم انسانی با بیان اینکه طباطبایی برجسته ترین اندیشمندی بود که با ارائه فهم عمیقی از سنت راه خود را از دو گروه جدا کرد بیان کرد: نخست کسانی که ...
نگاهی به شبهه کشتار گسترده امام زمان(عج) در دوران ظهور
اول آن، جعل روایت و نسبت دادن آن به رسول خدا (ص) در روایات اهل سنت، امری شایع بوده است، گفت: جاعلان با روایات ساختگی، حاکمان و خلفا را در رسیدن به مقاصد شوم شان و مشروعیت بخشیدن به حکومت های نامشروع شان یاری می کردند. این پژوهشگر ادامه داد: طبیعی است که مهدویت به عنوان یک عقیده قطعیِ مسلمانان، از این قاعده جدا نبوده و این حاکمان ظالم و غاصب برای توجیه عملکردهای خود تلاش می کردند که ...
در گفت وگو با استاد حوزه مطرح شد؛ دهمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین حوزه و آثار آن در جامعه
ا بواسطه فعالیت های میدانی و ارتباطات مردمی، مباحث و نتایج آنها را پربار و جذاب تر می نمود که خود نشان دهنده تفاوت ارائه نظر از نگاه عملی و میدانی با نگاه نظری و تئوری می باشد و این بدان معناست که علما و فضلایی که ارتباط مستقیم با موضوعات و مسائل مورد ابتلاء دارند هم آسیب ها را می شناسند و هم تحلیل صحیحی از آنها دارند که راه را برای رسیدن به نتایج و ارائه پیشنهادها و راهکارهای مناسب و نتیجه بخش بو ...
دورنمایی از ابعاد جامعه جهانی در عصر ظهور امام زمان علیه السلام
العباد کینه توزی از دلهای بندگان خارج می شود . همه ی این امور از استقرار و بسط اخلاق و معنویت حکایت دارد. 3. رشد علم و فرهنگ اسلامی: از دیگر موارد پیشرفت و تکامل بشری در این دوران، بالا رفتن آگاهی های دینی و مذهبی همگان است. امام باقر (ع) می فرماید: در روزگار مهدی به اندازه ای به شما حکمت و فهم داده خواهد شد که یک زن در خانه اش به طریق کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت می کند ...
موعودگرایی، وعده های آخر الزمانی و انتظار منجی در تعالیم یهود
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب ، نیمه شعبان سالروز تولد حضرت مهدی (عج)، امام دوازدهم شیعیان است، در برخی روایات آمده است که پس از شب قدر شب نیمه شعبان از برترین شب ها است ، برخی مردم نیز در شب نیمه شعبان به شب زنده داری و اعمال مذهبی مشغول می شوند ؛ اهل سنت شب نیمه شعبان را شب برات نامیده و در آن به شب زنده داری و دعا می پردازند. چکیده آرزوی ظهور یک مصلح، در همه مذاهب، امری ...
تفکر مهدویت در ایران؛ آرمان خواهیم یا آرمان زیست
) منظرهای مختلفی به روی بحث از مهدویت و ضمایم آن (قاعده غیبت صغری و کبری امام زمان، نواب اربعه امام عصر در زمان غیبت کبری، اصل انتظار، عقیده فرج، خصایص منتظران، شرایط فردی و جمعی ظهور و مانند آن) گشوده است. از میان دو منظرعقیدتی و فرهنگی اجتماعی هم چنان جذاب و قابل تامل هستند: آ) منظر کلامی الاهیاتی با محوریت معارف شیعی ب) منظر علوم اجتماعی با محوریت جامعه شناسی های ...
رسالت تبیین در دوران غیبت بر عهده علما و طلاب است
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا ، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، در مدرسه علمیه امام باقر (ع) ضمن تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه و میلاد حضرت حجت (عج) به سخنرانی پرداخت. آیت الله فاضل لنکرانی ضمن تبیین آیه و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم و لعلهم یتفکرون اظهار داشت: در این آیه، خداوند خطاب به پیامبر (ص) گفت ما قرآن را نازل کردیم برای ...
آیت الله فاضل لنکرانی: طلاب نباید ذهن خود را انبار و انباشت حرفهای دیگران کنند
لنکرانی خطاب به طلاب بیان کرد: در این مسیر مباحث کلامی که شما بالخصوص طی می کنید هر چند، مسیر فقه و اصول هم ارتباط با قرآن دارد و ارتباطش هم بسیار وثیق است اما دایره ارتباط بحث های اعتقادی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و ... با آیات قرآن خیلی بیشتر است. تلاش کنید یک چنین هدف بلندی را بری خود ترسیم کنید. بالاخره ادعا می کنیم در نبود انبیاء، و امام معصوم جای اینها قرار داریم، که البته ادعای خیلی بزرگی است. این ...
روایتی از نقش هویت ساز مهدویت در تکوین جامعه شیعی
می رسد دلایل این گرایش کافی نیست. اما رویکرد تکامل گرایانه می گوید در عصر ظهور با توجه به جریان تکامل بشریت و خلقت و روایاتی که مبتنی بر این مسئله وجود دارد، عقل های کامل به امام زمان(عج) و دین حق تمکین می کنند و آن را می پذیرند. در این خصوص می توانیم دلایل متعددی مانند عبارت قرآنی لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ را مطرح کنیم که نشان دهنده عدم تحمیل دین به افراد است. دلیل دیگر قَالَ ...
یادداشت رسیده | مولوی عبدالحمید از واقعیت تا تحریف
وجود ندارد. همچنین در برداشت اهل سنت و جماعت اعتراف اجباری مردود است و هیچ جایگاهی ندارد در این برداشت مردم به راحتی می توانند از حاکم انتقاد کنند و یک برداشت کاملا متفاوت از برداشت حاکمیت کنونی است. جالب اینکه هر سه محور را به رسول خدا و پیامبر رحمت نسبت داده است. هر چند که مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی خوب از منابع و مبانی خود آگاه هست ولی در این نوشتار به برخی از دیدگاه های بزرگان اهل ...
تمدن نوین اسلامی بخشی از پازل تمدن مهدوی است / پر شدن جهان از عدل و فساد به طور همزمان
ابزاری استفاده کنیم تا جامعه ای عادلانه، متعالی و مبتنی بر حق و یا به تعبیر شما تمدن نوین اسلامی یا تمدن مهدوی داشته باشیم. در این زمانه و زمینه ای که ما زیست می کنیم، بحث صلح، بحث محیط زیست، بحث فقر، مسائلیست که برای بشر وجود دارد. و جالب اینجاست که در مباحث مهدویت به اینها به جد پرداخته شده است که در دوران مهدویت، فقر می رود، در دوران مهدویت عدالت و صلح چگونه پیش می رود؟ مثلاً در ...
بررسی بازنمایی چهره معصومین در سینما و تلویزیون بر اساس اضلال و هتک حرمت محترمات
به گزارش شبکه اجتهاد ، در این نشست حجت الاسلام حیدری بیان کرد: در مورد تصویر گری حضرات معصومین و مقدسین، آدابی وجود دارد که باید بدان پرداخته شود؛ فقه موجود و فقه معروف و مصطلح، به دنبال اجرای مقولات دینی نیست؛ بلکه به دنبال بیان حکم فقهی است. فقه موجود در خصوص موضوع بازنمایی و چهره سازی از معصومین نیز به همین صورت و به صورت قضیه شرطیه و حقیقیه پاسخ می دهد و می گوید: اگر هتک حرمت باشد جایز نیست و اگر نباشد جایز است . اگر کذب بر خدا و رسول باشد جایز نیست و اگر کذب نباشد جایز است. اگر اضلال باشد جایز نیست و اگر اضل ...
پژوهشگر تاریخ اسلام : مهدویت نگاری موضوعی مورد اجماع شیعه و سنی است.
اثباتی گفت: مهدویت نگاری موضوعی مورد اجماع شیعه و سنی است. در سه کتاب از کتاب های سنن که دومین مرتبه اهمیت و اعتبار را نزد اهل سنت دارند، ابواب اختصاصی درباره روایت های مخصوص مهدویت موجود است. در میان منابع اهل سنت آثاری نیز از اساس درباره مهدویت نوشته شده است. وی در این نشست بیان کرد: برخی تصور می کنند که مهدویت نگاری فقط در فرهنگ شیعه وجود دارد، اما من قبل از ورود به بحث می خواهم به مهدویت ...
اسلام به یک جوان چگونه می نگرد؟
و نشان دادن زشتی های درونی آن؛ ایجاد بحث های گفت وگویی دوطرفه، درباره جایگاه انسان و وظیفه انسان در نگهداری از آن، میان جوانان وجود دارد. ** اسلام، دوران جوانی را دوران شکوفایی می داند این استاد حوزه با اشاره به اینکه اسلام، دوران جوانی را دوران شکوفایی می داند، خاطرنشان کرد: دورانی که بهار سازندگی و خودسازی همراه با بهار جسمی و زیبایی او می شود. در این نگاه، جوانی، دوران ...
تعریف واحدی در فقه برای عرف بیان نشده است
به گزارش ایکنا، نشست جایگاه عرف در فقه ، عصر امروز، 14 اسفندماه با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین احمد احمدی تبار، استاد حوزه علمیه قم و مشاور عالی رئیس مجمع جهانی اهل بیت (ع) در پژوهشکده عروه الوثقی برگزار شد. گزیده سخنرانی احمدی تبار را در ادامه می خوانید؛ برای این بحث اول باید سراغ معنای لغوی و اصطلاحی عرف برویم و ببینیم معنای عرف چیست. برخی لغویان عرف را به معنای آنچه ...
بنی فاطمه: اگر امروز هیأت نقد شود، در آینده به چاه نمی افتیم
...> وی با بیان اینکه اگر حتی دکور را در این سال ها بررسی کنیم می بینیم تلاشی برای بیرون زدن از ساختارها و سنت های هیأت مذهبی وجود ندارد و از فضایی استفاده می شود که مردم با آن مأنوس هستند، گفت: عنوان سایت اکثر مداحان حفظ و نشر آثار است اما عنوان سایت این هیأت، ریحانةالحسین(س) است. شفیعی با بیان اینکه بنی فاطمه هر چند از ظرفیت های مدرن بهر ه مند است اما پایگاه سنتی در هیأت او محفوظ مانده است ...
شریعت مداری، بزرگترین ویژگی شیخ الاسلام بود/ نقش آن مرحوم در بنای بنیان مقاومت، ماندگار است
رئیس خانه احزاب اظهار داشت: شیخ الاسلام کسی بود که رابطه اش را با خدا تنظیم کرده بود و هیچگاه در به دست آوردن عدالت و آرمانهای انقلابی؛ دچار اشتباهات محاسباتی نشد و مسئله فلسطین را با همه وجود درک کرده بود. متکی ادامه داد: شیخ الاسلام زندگی ساده و هدف مندی داشت؛ دین مدار و پایبند به ولایت فقیه بود.به عبادت خالصانه تقید داشت و در بالاترین مسئولیتهای سیاسی هم راه اهل بیت(ع) و امام و ولی امر ...
رفتار فردی و اجتماعی او مردم را مجذوب معارف دینی می کرد
از چه مقطعی و چگونه با زنده یاد آیت الله العظمی سیدمحمدعلی علوی گرگانی آشنا شدید و این آشنایی چگونه تداوم یافت؟ اولین آشنایی ما در درس مرحوم آیت الله آقای اراکی بود. با مرحوم آقای اخوی در درس ایشان شرکت می کردیم و برای نخستین بار، مرحوم آقای علوی گرگانی (رحمت الله تعالی علیه) را آنجا دیدیم. البته قبل از آن هم ایشان را دیده بودیم، اما آشنایی و رفافت ما در آن درس شروع شد و بعد می دیدیم که ایشان در درس مرحوم آیت الله آقای دا ...