سایر منابع:
سایر خبرها
سهم اعتبارات مراکز رشد در اردبیل ناچیز است/ ارتباط دانشگاه با مراکز فنی و حرفه ای تقویت شود
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از سبلان ما ، رضا کریمی نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی پیش ازظهر امروز در جمع اعضای هیات امنای دانشگاه محقق اردبیلی به بیان دغدغه های دانشجویان این دانشگاه پرداخت و گفت: در جلساتی که جوانان، دانشجویان و نخبگان شهرستانی با نمایندگان دارند، خواستار توجه جدی مسئولان به دانشگاه و اشتغال هستند. وی به استفاده از ردیف بودجه اعتباری ...
مرگ هنر فاخر به دست ضدِ فرهنگ های دولتی/ وقتی استیج ها جایی برای چرک نویس کوتوله های موسیقی می شوند
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریک ، این شب ها، اجرای دوباره و تمدید شده کنسرت موسیقی علیرضا قربانی با نام "بامن بخوان" در فضای باز کاخ سعدآباد و حظی وافر که از این اجرا برده ایم، بهانه ای شد تا از گلایه ای بجا از موضوعاتی که کویی همچون خوره ای به جان هنر و فرهنگ کشور افتاده و کم کم دارند به دردی بزرگ برای این بخش مهم، اصیل و فرهنگ سازِهمگام با تاریخ فرهنگی ایران عزیزمان می شود ...
نقش مردم در کاهش التهاب بازار مسکن
بمانند و سفته بازان بالغ بر 40 درصد از تقاضا را به خود اختصاص دهند. از همان روزهای آغازین رشد نرخ تورم که به واسطه برخی تنش های سیاسی و بین المللی رخ داد و نرخ ارز به یکباره روند صعودی به خود گرفت، بخش مسکن نیز برای تطبیق دادن خود با رشد قیمت ها سعی کرد افزایش قیمت را حتی به شرط اینکه بازار مسکن دچار رکود شود، به جان بخرد. این افزایش قیمت شاید تا حدودی با رشد نرخ ارز و رشد ...
نیاز تشکل های مردم نهاد به رصد دقیق و دلسوزانه مسائل کشور
حمایت از نهاد های مدنی به صورت ویژه در دستور کار دولت قرارگرفته، خاطرنشان کرد: ازجمله اقدامات مناسبی که در این راستا صورت گرفته است، می توان به حضور اعضای این تشکل ها در فرایند تصمیم سازی و استفاده از نظرات و دیدگاه های آن ها در سیاست های دولت اشاره کرد. معاون رئیس جمهور یادآور شد: سهیم شدن تشکل های مردم نهاد در تصمیم گیری ها قطعاً به انسجام اجتماعی جامعه کمک کرده و مانع بسیاری از تهدیدات ...
"عبدالقیوم انصاری" رئیس شورای علمای شیعه استان قندوز افغانستان به شهادت رسید
طالبان تاکنون در این باره ابراز نظری نکرده است. در همین حال استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در پیامی، شهادت حجت الاسلام عبدالقیوم انصاری را یک ضایعه المناک برای مردم ولایت قندوز خوانده است. آقای دانش گفته که شهید انصاری در طول حیات با برکت خود، خدماتی شایسته یی را در امور فرهنگی و آموزشی از خود بر جای نهاده است که برای مردم ولایت قندوز قابل قدر و بیاد ماندنی می باشد. .......................... پایان پیام/ 167 ...
حمله گرشاسبی به نبی و طاهری
راحتی جدا شوند. حمیدرضا گرشاسبی مدیرعامل سابق پرسپولیس در این رابطه گفت: متاسفانه همه صحبت های نایب رئیس هیات مدیره باشگاه درباره قرارداد بازیکنان دروغ بود. " او با اشاره به این بخش از صحبت های نبی در مورد قرارداد بازیکنان گفت: تمام این حرف ها دروغ بود. نبی پیش از این در کمیته بررسی قراردادهای AFC بود و روزی نبود که از من به خاطر قراردادها تشکر نکند. او هفته گذشته در یک برنامه رادیویی ...
با خواص اعجاب آور ماهی آشنا شوید
نیز گاهی سالم هستند! به همین دلیل ماهی هایی مانند سالمون، ساردین، ماهی تن و ماهی قزل آلا که چربی بالایی دارند مفیدتر قلم داد می شوند. ویتامین D یکی از این چربی ها است که بسیاری از مردم کمبود آن را دارند. ماهی های چرب همچنین دارای اسیدهای چرب و امگا3 هستند که برای فعالیت و عملکرد بدن و مغز بسیار مهم اند و می توانند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش دهند. برای بدست آوردن مقدار ...
بازگشایی پرونده همه جاسوس ها در گاندو
شده یا بر عکس. اینها را جواد افشار، کارگردان سریال جنجالی گاندو در گفت وگو با شبکه خبر گفته است. از ابتدا هم مشخص بود که این سریال، به همین راحتی پخشش را در تلویزیون تمام نمی کند، اما واکنش های تایید و تکذیب شده به سطح نماینده مجلس، وزیر دولت احمدی نژاد و مشاور حسن روحانی رسید. البته این تنها واکنش های داخلی بود. آنچه درباره جیسون رضاییان و با نام مایکل هاشمیان پخش شده، سبب شد بخشی از مردم به صفحه ...
مصوبه سران قوا برای تشکیل صندوق های"ETF" در واگذاری بنگاه های دولتی
به گزارش تابش کوثر؛علی اکبر کریمی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در هیئت واگذاری بنگاه های دولتی به بخش خصوصی از مصوبه شورای هماهنگی سران قوا برای تشکیل صندوق های "ETF" در واگذاری بنگاه های دولتی خبر داد و گفت: درباره این مصوبه سران قوا در هیئت واگذاری ها نیز بحث و تبادل نظر شده است و بستر لازم برای تشکیل و توسعه این صندوق ها فراهم شده است. وی با اشاره به نحوه کارکرد این صندوق ها، ادامه ...
علمی که راه های خوشبختی را نشان می دهد
گفت وگو با دکتر عباس منوچهری برخلاف تصور رایج موضوع علم سیاست نه قدرت و کسب آن، بلکه نشان دادن را ه های دستیابی به زندگی نیک و خوشبختی است . در واقع، بسیاری از نظریه پردازان علوم سیاسی به یافتن راهی برای سعادت بشر می اندیشند. این موضوع، مهم ترین نکته ای بود که در گفت وگو با دکتر عباس منوچهری باغبادرانی مطرح شد. او در این گفت وگو نقش علم سیاست در توسعه را تبیین و تشریح کرد. منوچهری، کارشناسی ارشد علوم سیاسی خود را از دانشگاه تولدو امریکا و دکترای علوم سیاسی اش را از دانشگاه میسوری امریکا اخذ کرده است و اکنون به عنوان استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس مشغول به فعالیت است. جناب دکتر منوچهری، به نظر شما نظریه پردازان علوم سیاسی چه پروژه هایی را در جامعه دنبال می کنند و باید چه انتظاراتی از عالمان علوم سیاسی داشت؟ پرسش شما را می شود ذیل یک موضوع عام تری جای داد، یعنی موضوع رابطه دانشگاه و جامعه یا به تعبیری دیگر، رابطه دانایی و زندگی و همچنین رابطه دانایی با تصمیم گیری در امور عمومی . رشته علوم سیاسی و استادان آن می توانند به عنوان یک مصداق در این باره، مورد سؤال قرار گیرند. در این رابطه ما با یک مسأله جدی، که پیشینه تاریخی هم دارد، مواجه هستیم و آن وضعیت علوم انسانی و علوم اجتماعی در فرهنگ و سیاست و جامعه است. اساساً از چیستی علوم انسانی و علوم اجتماعی که امروزه از چند سو در کشور مورد نقد واقع می شود فهم مشخص و آنگونه که باید باشد وجود ندارد. به این معنا که در نظام دانایی ما (منظور از نظام دانایی مجموعه حوزه های دانش، علم و دنیای آکادمیک است) علوم انسانی جایگاه مناسبی ندارد. بنابراین ما نیازمندیم که در باب این قلمرو دانش، دانشی که موضوع آن خود انسان و مناسبات انسانی و حیات جمعی است و علوم سیاسی هم بخشی از آن است صحبت کنیم. اما به دلایل فرهنگی و اقتصادی فضای درستی برای پرداختن به این موضوعات فراهم نیست. بخصوص با گسترش مناسبات اقتصادی که در آن ارزش های مادی یا شاخص های منزلت اجتماعی توسط الزامات و ضرورت های اقتصادی جامعه مدرن سرمایه داری تعیین می شود. امروزه پول ساز بودن در بازار و پرستیژ و اسم و رسم های کاذب و کاربردهای ساده انگارانه تعیین کننده جایگاه و اهمیت حوزه های علم و معرفت شده است، به جای اینکه محتوای قلمروهای دانایی و نسبت آن با نیازها و الزامات یک زیست خوب و عادلانه در جامعه تعیین کننده جایگاه آنها باشد. منظورتان از اینکه به لحاظ فرهنگی به این رشته توجه نمی شود، چیست؟ فرهنگ مجموعه ای از باورها، ارزش ها و هنجارهای مسلط و پذیرفته شده در جامعه است که اعضای جامعه با لحاظ کردن آنها؛ انتخاب هایشان و شیوه زندگی و معنای زندگی شان را شکل می دهند. امروزه، بر اساس تأملات فلسفی تأثیرگذار در مکاتب پدیدارشناسانه - هرمنوتیکی نشان داده شده که برخلاف این تصور که انسان ها موجودات متفردی هستند (اصالت فرد و سوژگی) اساساً آدمی موجودی است که در بطن یک عالمی قرار دارد که آن عالم، نسبت به وجود هر فرد یا هر عضوی از آن عالم، تقدم هستی شناسانه دارد. در واقع انسان در یک وضعیت و حالت پرتاب شدگی به سر می برد؟ بله، دقیقاً مقوله پرتاب شدگی (Geworfenheit)که از مقولات محوری در مکتب پدیدارشناسی است، در اینجا بسیار گویا است. البته شاید به جای پرتاب شدگی، بهتر باشد بگوییم در طرح افتادگی . یعنی اینکه هر آدمی موجودی است که همیشه در بدو تولد در عالمی حضور پیدا می کند که مختصات آن را خود تعیین نکرده است؛ و زمانی که به مرحله انتخاب و تصمیم گیری می رسد، موجودی است که هویت و فهم و عقل و تفسیر و ترجیحات او طی یک فرآیند پیچیده ای که مشتمل بر مؤلفه های تربیتی، محیطی، اقتصادی تجربه های خاص و عام شخصی و عمومی هست به بلوغ جسمی و فکری رسیده و باید در عالم زندگی خویش طرح افکنی کند یعنی امکان هایش را بشناسد، انتخاب کند و دست به عمل بزند. بنابراین هیچ آدمی امکان عمل کردن خارج از جهانی که در آن رشد کرده و هویت پیدا کرده و خودش را شناخته نمی تواند فکر کند و انتخاب و عمل نماید. البته این بدین معنا نیست که ما جبرگرا شویم، این اوصاف بیانگر موقعیت مندی انسان و مناسبات انسانی و همه پدیده های انسانی و اجتماعی است. اینکه فرمودید انسان به این دنیا می آید که در میان تمام آن جبرها، انتخاب هایی هم داشته باشد و طرحش را بیفکند؛ در واقع همینجا نقش علوم انسانی مطرح می شود؟ بله دقیقاً. اوصاف ذکر شده، که در جامعه شناسی معرفت از آنها به عنوان خاستگاه های اجتماعی نام می برند، شامل حال نظام دانایی ما و علوم انسانی- اجتماعی و مشخصاً علوم سیاسی در ایران نیز می شود. یکی از آسیب های جدی در نظام تصمیم گیری و در فرهنگ عمومی این است که، با وجود اینکه هر فردی مُحق است که با هر شغل و علاقه ای که دارد در مورد سرنوشت اجتماعی و سیاسی جامعه خود موضع گیری داشته باشد، اما افرادی در جایگاه های تصمیم گیری که سرنوشت و مصلحت عمومی جامعه است قرار می گیرند که نمی توانند درباره مسائل و موضوعاتی که مربوط به انسان و مسائل انسان، تعلیم و تربیت، پیچیدگی های مناسبات فرهنگی و غیره است، درست عمل کنند. این در مورد موضوع توسعه در ایران بیش از هر موضوع دیگری خود را نشان می دهد. توسعه مربوط به انسان و مناسبات میان انسان ها، نهادها و روندها است و با نگاه تکنیکی و فناورانه و تجاری نمی توان توسعه یافت. به موضوع توسعه اشاره کردید. توسعه در کشور ما بیشتر بر اساس شاخص های اقتصادی و به تعبیر شما با نگاهی تکنیکی دنبال می شود. اما آنچنان به تأثیر و کارایی علم سیاست در مقوله توسعه توجه نمی شود. با این رویکرد چه باید کرد؟ اتفاقی که به لحاظ فکری، فرهنگی و تاریخی در کشور ما رخ داده و این هم یک نمونه از همان وضعیت پرتاب شدگی است این است که امروزه علم سیاست دقیقاً در تناقض با آنچه که موضوعش بوده فهمیده می شود. البته این بدان خاطر است که تعبیر ماکیاولیستی– هابزی از سیاست که مدلول آن را مبارزه بر سر قدرت می دانند بر اذهان حاکم شده است. این در حالی است که در دوران کلاسیک که دانش سیاست توسط ارسطو بنیان نهاده شد موضوع آن زندگی نیک یا خوشبختی بود. البته امروزه تعریف خوشبختی و شاخص هایش در هر مکتب و جامعه ای متفاوت است. مثلاً اینکه در جامعه ما بیشتر افراد به تحصیل در رشته های غیرعلوم انسانی تمایل دارند مربوط به شرایط جامعه ما است که اکثر افراد زندگی خوب را در رشته هایی غیر از علوم انسانی می بینند. این یک معضل فرهنگی است که افراد با توجه به تأثیر پیش فرض های فرهنگی بر انتخابشان، به انتخاب رشته های علوم انسانی گرایش پیدا نمی کنند. مناسبات اقتصادی موجود یعنی مصرف گرایی، فایده گرایی، لذت گرایی و رابطه اینها با مناسبات سرمایه داری و با نظام اقتصادی سرمایه داری است که به این نوع تصمیمات منجر شده است و دقیقاً در همینجا است که توسعه برای ما یک مسأله شده است. ضرورت ها، توانش ها و فضیلت ها در جامعه ما با هم انطباق لازم ندارند. چرا توسعه برای ما به یک معضل تبدیل شده است. آماری که اقتصاددانان می دهند حاکی از این است که کل برنامه های توسعه در ایران، سی درصد تحقق پیدا کرده است. در این بین، چه اتفاقی افتاده؟ توسعه باید موضوع کدام دانش باشد؟ باید ببینیم که تصمیم گیران و برنامه ریزان توسعه چه کسانی بودند و فارغ التحصیل چه رشته هایی هستند؟ مسئولیت استادان و انتظارات از آنان و توقعات از رشته علوم سیاسی در اینجا خود را نشان می دهد. بنیان بسیاری از دانش های انسانی و اجتماعی امروزین در حکمت نظری و حکمت عملی، یا همان علم سیاست کلاسیک، که یک دانش چند رشته ای بوده، می باشد. این دانش در طول تاریخ دچار انشقاق در قالب رشته های مختلف شده است. در حال حاضر نیز مهم ترین مباحث این است که خوشبختی چیست و چگونه حاصل می شود . در اینباره، هر مکتب فکری رأی خاصی دارد. تعریف خوشبختی برمی گردد به تعریفی که از زندگی داریم. تأثیرگذارترین متفکران در حال حاضر فیلسوفان اخلاق هستند یا متفکرانی که مطالعات خود را به این سمت سوق داده اند. آمارتیا سن برنده جایزه نوبل اقتصاد و متفکر برجسته در حوزه توسعه انسان، که از توسعه انسان(Human Development) سخن گفته نه توسعه انسانی معتقد است که موضوع توسعه، خود انسان است و بنابراین توسعه، همانا توسعه انسان است. من بجد مدعی هستم که توسعه، موضوع علم و فلسفه سیاست، که درستِ آن علم مدنی یا فلسفه مدنی، همان طور که فارابی گفته، می باشد. از واژه مدنی استفاده کرده ام که نکته مهمی را در همین رابطه مطرح کنم و آن هم اغتشاش مفهومی و ابهامات نظری در مورد چیزی که آن را علم سیاست می نامند؛ است. البته این خود مصداقی از فهم نادرست از علوم انسانی و اجتماعی به طور کلی است. در واقع این دانش هم در پی خوشبختی انسان بوده نه آنگونه که رایج است در پی کسب قدرت؟ بله زندگی خوب موضوع حکمت عملی بوده است. یا این طور بگوییم که زندگی خوب موضوع حکمت عملی است نه دانش دیگری. ارسطو می گوید با فلسفه نظری نمی توان برای افراد جامعه خوشبختی به ارمغان آورد. او به افلاطون نقد می کند. ارسطو بین حکمت عملی و حکمت نظری تفاوت می گذارد. تمام بحث های علوم اجتماعی از درون حکمت عملی در می آید. تفاوت حکمت عملی و حکمت نظری در چیست؟ صحبت درباره این تفاوت به ما کمک می کند تا بحث اغتشاشات مفهومی را که درباره واژه سیاست نیز وجود دارد بهتر مطرح کنیم. در فرهنگ ما، تا سخن از مفهوم سیاست به میان می آید تعابیری از این دست به ذهن متبادر می شود: اینکه سیاست، پدر و مادر ندارد، سیاست یعنی بازی قدرت و... بسیاری نیز معتقد هستند که دانش و علم سیاست، نظریه حکومت است و فلسفه سیاسی نیز فلسفه نظری حکومت است. آنان می گویند مگر نه اینکه افلاطون معتقد بود که حکیم باید حاکم باشد. من در پاسخ می گویم که نام کتاب جمهوری افلاطون، در اصل پُلی ته اییا (politeia) بوده است. از طرفی پولیتیا هم قانون اساسی است و هم امر عمومی که با پولیس(polis) و شهر مرتبط است. فارابی در قرن چهارم هجری می گوید این دانش، علم و فلسفه مدنی است. چرا فارابی کلمه مدنی را ذکر می کند چون او معتقد است که مفهوم پولیتیکه(politike) یونانی به معنی امر مدنی است که همان هویت عمومی یا کشور – شهر است. مدنی یعنی هر جایی که انسان ها با هم زندگی می کنند و مسائل مشترک، منافع مشترک و قلمرو مشترک دارند. این مدنی بودن به مدینه و پولیس و شهر ربط دارد که همان دولت در اندازه یک شهر است. در اینجا لازم است که مفهوم پولیتیکه اپیستمه(episteme) را نیز توضیح دهم. اپیستمه همان دانش و ساینس است. افلاطون مفهوم تئورتیکه اپیستمه داشت که به دانش نظری اطلاق می شد. دانش نظری به این معنا که کاملاً موضوع تعقل است و به دنبال دستیابی به ذات و حقیقت ثابت و دائم امور است. یعنی هر چیزی در عالم که می خواهی چیستی اش را بدانی؛ باید معنای ذهنی آن را در قالب مفاهیم و مُثُل و آیدوس(eidos) بفهمی. مفاهیم زیبایی، دانش، نیکی، شر و غیره باید از طریق عقل که دارای مراتبی است فهمیده شود تا بتوان ذات امور و چیستی اشیا را فهمید. اما، ارسطو برای خوشبختی و مصلحت عمومی، به حکمت عملی (فرونسیس) به جای حکمت نظری اصالت می دهد. بنابراین، در مقابل مفهوم تئورتیکه اپیستمه (حکمت نظری) در افلاطون، ارسطو مفهوم پراکتیکه اپستمیه (حکمت عملی) را قرار داد که موضوع آن به معنای امور متغیر و امور مرتبط با زندگی است. یعنی می توان این دانش را دانش درست زیستن در شرایط عینی برای دستیابی به زندگی خوب دانست. لذا، شهروندی می شود محور حکمت عملی، نه حقی جهان شمول و نه سازمان اقتدار و حکومت. ربط این بحث با بحث توسعه در این است که این متفکران و دیگر متفکران مدنی، نه به خاطر بی غمی و اشتغال به تأملات انتزاعی، بلکه به دلیل اینکه با مسأله و معضلات قابل توجه ای در جامعه یا جماعت خود مواجه بودند تأمل و بحث و درس داشتند. شما به حکمت عملی و تأکید ارسطو بر آن اشاره کردید. امروزه اهمیت این بحث در چیست؟ اکنون در حوزه اندیشه مدنی، دوران احیای ارسطو است. هایدگر، هانا آرنت، هابرماس، مکینتایر و جماعت گرایان، خانم نوسبام و گادامر، همه اینها نوارسطویی هستند که بر رابطه دانش اخلاق و دانش مدنی تأکید دارند. این تأکید، اگر به منظور این باشد که از دانش اخلاق به معنای علم خوب زیستن توجه کنیم، ارتباط با بحث توسعه را نشان می دهد. اخلاق یعنی چگونه خوب زیستن. من امر مدنی را جایگزین مفهوم سیاست می کنم، چون موضوع در دانش مدنی همان پولیتیکه اپیستمه بود و بعد حکمت عملی ارسطو مطرح شد که موضوعش زندگی شهروندان بود نه اینکه چه کسی حکومت کند. اینکه چه کسی حکومت کند بعد از این مرحله مطرح می گردد. هیچ کدام از متفکران سیاسی با وجود تفاوت هایی که باهم دارند، موضوع و دغدغه کارشان حکومت و شکل آن نبوده و در نهایت به نوعی نظام تصمیم گیری می رسند. شهروندی یعنی موجودی مدنی . وند در واژه شهروند، مفهوم اتصال و تعلق و پیوند را می رساند. شهروند یعنی متعلق به جایی بودن. از نظر ارسطو، موجودی به عنوان انسان که غیرشهروند باشد وجود ندارد؛ چون خارج از شهر هیچ موجودی نمی تواند همچون انسان زندگی کند. انسان همین که در یک خانواده به دنیا می آید و به وسیله زبان با افراد خانواده ارتباط برقرار می کند، به عالمی که پیش از وی بوده وارد می شود. سپس هویت او شکل می گیرد. این طور نیست که انسان در ابتدا یک هویتی داشته باشد و بعد از آن در عالم وارد شود. هایدگر نیز از واژه بودنِ با حرف می زند. یعنی ما نمی توانیم بگوییم من هستم بلکه ما همواره با چیزی هستیم و با دیگران هستیم در عالم زندگی و با چیزهایی که پیرامون مان هستند و ارتباط هایی که داریم؛ در جهان وجود داریم. با توجه به توضیحاتی که درباره اصل و ریشه مفهوم سیاست ارائه کردید، به نظر شما چرا در جامعه و فرهنگ ما مفهوم سیاست بیشتر باری منفی دارد و در بسیاری از موارد، از آن به بازی قدرت تعبیر می شود؟ این را ما نساختیم. با ماکیاولی و هابز است که مفهوم و دانش سیاست به این معنا به کار برده می شود که البته این هم اشتباه فهمیده شده است. ماکیاولی در کتاب شهریار، موضوع و دغدغه قدرت را مطرح می کند. در اصل مسأله او، فروپاشی فلورانس است که رقابت بر سر قدرت آن را به تباهی کشانده است. فلذا او به این نتیجه رسیده که تنها یک فرد قدرتمند است که می تواند فلورانس را از این آشفتگی نجات دهد. برای ماکیاولی حاکم قدرتمند فی نفسه اهمیتی ندارد و او فقط به فکر حفظ فلورانس است. حکومت و ساختار اقتدار ابزار است برای زندگی خوب. ارسطو مفهوم فرونسیس (حکمت عملی) را بیان می کند که خودش دو بال دارد: اخلاق (فضیلت اخلاقی و خوب بودن) و سیاست . عقل انسان به او این امکان را می دهد که درست را تشخیص دهد. اما تربیت شدگی شهروندی – اخلاقی است که او را به انجام آنچه عقل او تشخیص داده است، عمل کند نه چیزی که ممکن است نفع او در آن باشد. می بینیم که این درست مقابل اصول فایده باوری مدرن و معاصر که اصل را و درست را در هر آنچه نفع آدمی را تأمین می کند می دانند و حتی میان خوشبختی و لذت مادی اینهمانی برقرار می کنند. اما در اندیشه مدنی نوارسطویی، برای تشخیص درست و انتخاب صحیح، باید شهروند تربیت شده باشد و برایش ملکه شود که آنچه را که درست تشخیص داده، درست هم انتخاب کرده و به آن عمل کند. از نظر ارسطو، انسان هر کاری که می کند برای این است که خوب زندگی کند. زندگی خوب این است که استعدادهای انسانی از قوه به فعل تبدیل شود با مفهوم ائودایمونیا که در اصل به معنای شکوفایی و فلاح است. پرسش دیگر من پیرامون مسئولیت اجتماعی استادان دانشگاهی و عالمان علم سیاست است. وظیفه استاد دانشگاه در رشته علوم سیاسی چیست؟ آیا رسالت اجتماعی او این است که جامعه را به خودآگاهی و رهایی بخشی برساند؟ با توجه به آسیب هایی که واژگونی واژگان و اغتشاشات مفهومی در حوزه علم سیاست به حوزه مدنی و زندگی انسان ها می زند، برای استادان علوم سیاسی ضرورت دارد که شفاف سازی مفهومی کنند. چون جامعه بر اساس همین تصورات و مبانی تصمیم می گیرد و انتخاب می کند. تحقق این شفاف سازی، قوام بخش مبانی فکری برای زندگی خوب و شهروندی خواهد بود. غیر از شفاف سازی و غلبه بر اغتشاشات مفهومی، آیا نقد قدرت هم از وظایف عالمان علم سیاست محسوب می شود؟ به عنوان یک مسأله، قدرت، زور و ظلم اولویت دارد. اگر منظور از قدرت، استبداد و استعمار و فساد در عرصه اقتدار است و بحران در این مقولات رخ دهد، طبیعتاً باید دانش مدنی (سیاست) هم به اینها بپردازد. اما گاهی ممکن است مسأله و بحران اینگونه نبوده و مثلاً مسأله کاملاً اقتصادی باشد. به طور مثال، روسو گفت مسأله من مالکیت است که این مالکیت، مانع زندگی خوب شده است. لذا، اصلاً بحث او حکومت و قدرت نبود. باید دید که چه چیزی به عنوان مسأله و بحران تشخیص داده می شود. هر جا قدرت به هر شکلی فرصت زندگی خوب کردن برای انسان را مخدوش کرد آن وقت باید قدرت را نقد کرد. اما اگر مسأله و بحران، قدرت نباشد چه دلیلی دارد که علم سیاست به مسأله قدرت بپردازد. باید به چیزی پرداخت که بحران درست کرده و باید آن را حل کرد. هیچ متفکر سیاسی در خلأ فکر نمی کند بلکه بحران را تشخیص می دهد و منشأشناسی می کند و بعد راه حل ارائه می دهد. مسئولیت اجتماعی دیگر برای استادان علوم سیاسی و رشته علوم سیاسی، پرداختن به مقوله شهروندی است. شهروندی تنها یک مقوله حقوقی نیست بلکه مقوله ای مرتبط با فلسفه مدنی نیز هست. شهروند یعنی موجود مدنی و در این حالت، دانش مدنی باید در مورد شهروندی صحبت کند. برای اینکه زندگی خوب و قوام مدینه و قوام کشور به شهروندی است. شهروندی ابعاد گسترده ای دارد که باید به آن پرداخت. شهروندی ستون قائم حیات هر کشوری است و مردم به میزانی که خود را شهروند بدانند یعنی متعلق به جایی بدانند؛ آن وقت تعلق خاطر پیدا خواهند کرد. مقداری هم به نقدهای معطوف به رشته علوم سیاسی و عالمان و حاملان این علم بپردازیم... در بحث نقد، من موافقم که دست اندرکاران، دانشجویان، فارغ التحصیلان و استادان علوم سیاسی نقصان، کمبود و مشکل و کم کاری دارند. اما به خاطر عیوب ما استادان علوم انسانی نیست که به علوم انسانی توجه نمی شود. ما ظرفیت های بالایی در علوم انسانی– اجتماعی در کشور داریم. استادان صاحب دغدغه و دانشجویان توانمند و با دغدغه در این حوزه دانش در کشور کم نیستند، اما در حال حاضر از ظرفیت علوم انسانی در کشور استفاده نمی شود. دیدگاهی وجود دارد که علوم انسانی و علوم سیاسی را جزو علوم ممنوعه می داند و بحث بازنگری در متونش را مطرح می کند. دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که علوم انسانی و مخصوصاً علوم سیاسی را علمی ناکارآمد می داند. شما این توهم ناکارآمدی را به نگاه فرهنگی منفی که در کشور ما درباره این علوم رایج است ارجاع دادید... مشکل این است که ما در یک دور بسته گرفتاریم. یک تابوی فرهنگی – اقتصادی در مورد علوم انسانی دائماً خود را بازتولید می کند. از سطح خانواده تا عرصه عمومی و تا کانون های تصمیم گیری. و آن اینکه علوم انسانی دردی را دوا نمی کند نه از زندگی شخصی و نه از جامعه. بسیاری معتقدند که علوم انسانی به درد نمی خورد چون که برای این رشته، آینده ای از نظر شغلی و شأن اجتماعی متصور نیستند. به علاوه اینکه دیدگاهی نیز وجود دارد که مانع از بهره برداری و استفاده از ظرفیت های خوبی که علوم انسانی می تواند در کشور داشته باشد، می شود. بعد بر اساس همین دیدگاه ها، علوم انسانی را نقد می کند. یعنی از یک طرف فضای کار و بهره گیری از علوم انسانی داده نمی شود و از طرف دیگر، کارآمدی علوم انسانی را نقد می کند. بدیهی است که یکباره نمی توان از این دور بسته رهایی یافت. یعنی می فرمایید که استادان علوم سیاسی باید این توان و استعداد علم سیاست را به جامعه ارائه بدهند اما از طرف متولیان امر و از سوی جامعه نیز باید به این رشته توجه شود و بحث فرهنگی در نگاه منفی به این رشته نیز درست شود. در واقع، شما در پاسخ به نقد ناکارآمد بودن علوم سیاسی می فرمایید که اصلاً توجهی به این علم نمی شود در حالی که از آن کارآمدی طلب می شود؟ این مسئولیت دو طرفه است. اما می بینیم که در نظام آموزشی ما، به دلیل همان دور بسته ای که اشاره شد، در کشور ما علوم انسانی حاشیه نشین نظام دانایی است. در حوزه تصمیم گیری و سیاستگذاری توسعه نیز به همین دلایل غایب بزرگ است. اگر هم علوم انسانی – اجتماعی وارد بحث و زمینه توسعه هستند به صورت جزیره ای است. دانشکده های مختلف در دانشگاه ها، توسعه را تکه تکه کرده اند و به آن می پردازند. یکی توسعه اقتصادی، یکی توسعه فرهنگی، یکی توسعه سیاسی. برای همین هم است که ما سال هاست گرفتار معضل تقدم توسعه سیاسی بر توسعه اقتصادی یا بالعکس هستیم و هزینه بسیار بالایی برای این دوگانه کاذب، پرداخته ایم. علوم انسانی اکنون وضعش این است، بعد آن وقت چه توقعی از آن داریم. ملاحظه کنید چند نفر از استادان علوم انسانی در تصمیمات کلان آموزش عالی حضور داشته اند؟ نگرانی هایی وجود دارد که یک حوزه تصمیم گیری یا کاری به علوم انسانی ها سپرده شود. سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، وزارت خارجه، وزارت تعاون و حتی وزارت اقتصاد و هر کدام از وزارتخانه ها باید بخشی از نیروهایشان را به کارشناسان علوم مدنی - سیاسی اختصاص دهند. اما در عمل این طور نیست و بعد چه توقعی از کارآمد بودن این رشته دارند؟ ممانعت از ورود فارغ التحصیلان علوم سیاسی به عرصه اجرایی باعث محروم ماندن جامعه از ثمرات این دانش می شود و این تبعات خوبی ندارد. قطعاً با توجه به پیچیدگی امور در سطوح مختلف حیات انسانی – اجتماعی در هر سطحی از جغرافیای سرزمینی و فرهنگی، در هر فرمانداری، شهرداری، دهداری باید از دانش مدنی استفاده شود. در برخی کشورهای پیشرفته، در قوه مقننه هر نماینده تعداد معینی مشاور که علوم انسانی – اجتماعی را هم شامل می شود، دارد که به صورت سیستماتیک به نمایندگان مشورت علمی می دهند. در برخی از همین کشورها هر دانشجویی که وارد دانشگاه می شود باید حتماً تعدادی واحد علوم انسانی بگذراند که ظاهراً هیچ ارتباطی با رشته تحصیلی او ندارد، اما قطعاً با زندگی شهروندی او مرتبط است. گفت وگو از: محمدصادق پورابراهیم اهوازی ...
190هزارتومان؛ متوسط دریافتی هر بازنشسته بابت همسان سازی/اصلاح بیمه های تکمیلی از شهریور
...> صالحی تصریح کرد: بحث انتشار اطلاعات حقوق و دستمزد و همچنین مدارک تحصیلی، تنها بخش کوچکی از اتاق شیشه ای صندوق بازنشستگی است و این شفافیت در بحث پروژه های تحمیل شده به صندوق و هزینه ها و زیان هایی که به صندوق وارد کرده است، اعداد بزرگتری را در بر می گیرد که قطعاً در مراحل بعدی اطلاعات آن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه ما نباید وارد پروژه ...
عامل رکود کسب و کار در ایران فقط تحریم ها نیست
مواردی است که این روزها کسب و کارهای سنتی را با چالش مواجه کرده است، تاکید می کند: اگر این کسب و کارها نتوانند نیاز امروز جامعه را برآورده کنند، حذف خواهند شد. وی در همین رابطه به ضرورت روی آوردن کسب و کارهای سنتی جامعه به سمت دنیای مجازی و استفاده از قدرت این ابزار نوین اشاره و در این باره تصریح می کند: در حال حاضر اکثر مردم بیش از دو ساعت از زمان خود را در دنیای مجازی سپری می کنند لذا ...
ماجرای صندلی های خالی ارکستر ملی چیست؟
... تقریبا یک هفته پیش از برگزاری کنسرت ارکستر ملی، سایت بلیت فروشی از عدم فروش بلیت های این اجرا حکایت داشت. اما به یک باره وقتی به زمان برگزاری کنسرت نزدیک شدیم، سایت بلیت فروشی نشان میداد که تمام بلیت های همکف به فروش رفته و در بخش بالکن ها هم تعداد کمی از بلیت ها باقی مانده است. تصویری از صفحه بلیت فروشی ارکستر ملی ایران برای اجرای 14 تیر 1398 همانطور که در تصویر بالا ...
هاشمی: همکاری واحد بیرجند با کشور افغانستان در توسعه صنعت کشاورزی
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز ، کشاورزی، صنعتی مهم و حیاتی برای تامین نیازهای اولیه مردم یک کشور است. بدون تردید، توسعه و پیشرفت این صنعت، منجر به خودکفایی و استقلال ایران در تولید محصولات غذایی خواهد شد. دانشگاه آزاد به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور در زمینه توسعه این صنعت ورود کرده و دکتر طهرانچی ریاست این دانشگاه با توجه به کاهش اقبال از این رشته برنامه ریزی های منسجمی را برای توسعه ...
شاخص های زیست محیطی کشور در رده های پایینی قرار دارد/ هشدار نسبت به وضعیت مصرف
حضور در ده ملوسان با بیان اینکه محیط زیست برای مردم و مردم برای حفظ محیط زیست هستند افزود: همه دنیا از مناطق حفاظت شده طبق یک دستور العمل هایی حفاظت می کنند و مناطق حفاظت شده برای حفظ و نگهداری مواد ژنتیکی است. کلانتری با اشاره به اینکه وقتی مردم وارد این زیستگاه ها نشوند محیط زیست را درک نخواهند کرد تا در حفظ آن تلاش کنند تصریح کرد: محیط زیست بدون مشارکت مردم هیچ است. وی با ...
ادعای تقلب کار دست خاتمی داد/ 2 سال حبس تعزیری برای نشر اکاذیب
، در روز انتخابات، نقل قولهای تکمیلی در ساعات بعدیِ اخذ رأی وجود داشت اما احتمالاً چون این بخش از داستان در خدمت روایت کذب او نبود، ذکری از آنها نمی کرد. نماینده دادستان در بخشی از سخنان خود در جلسه سوم دادگاه گفت: دفاعیات متهم در جلسات قبل، از ادعای تقلب 8 میلیونی وی به کلی دور بوده و ارتباطی با ادعای وی نداشته است وی با جستجوی اینترنتی و جمع و تفریق مغشوش آمار، نهایتاً مدعی است سرنوشت 8 ...
در مراسم اهدای جهیزیه به زوج های جوان مطرح شد؛ از قول استاندار تا هدیه رهبری به مردم
بندها و احیا قنوات را در دستور کار قرار دارد. پورجمشیدیان با بیان اینکه امروز به مناسبت دهه کرامت 580 سری جهیزیه به سه استان خراسان اهدا می شود که سهم خراسان جنوبی از این تعداد 238 سری است، مطرح کرد: با تمام توان در خدمت مردم این منطقه هستیم و امیدواریم در حوزه اشتغال با کمک دولت و سایرنهادها به جایی برسیم که مردم این خطه دیگر نیازی نداشته و خودشان برطرف کننده مشکلات باشند. ...
واردات خودرو با تعرفه 90 درصد 30 درصد قیمت خودرو را کاهش می دهد
به گزارش پایگاه خبری ربیع ، به نقل از ایسنا، عزیز اکبریان در گفت وگویی رادیویی با اشاره به وضعیت بازار خودرو گفت: یک سال است که واردات ماشین آلات به کشور ممنوع شده، اگر این ممنوعیت ادامه داشته باشد ناوگان حمل و نقل به خصوص در بخش عمومی و ماشین آلات صنعتی و معدنی فرسوده خواهد شد. اکبریان در خصوص اینکه گفته شده بود قرار است خودرو ارزان شود هم اعلام کرد: بنده هیچ وقت نگفتم خودرو به زودی ...
زنی که با تلاش زندگی اش را زیر و رو کرد
6ساله بودند. خیلی سخت بود. هیچ چیز برای زندگی نداشتیم. گاهی وقت ها حتی نان شب هم نداشتیم. ولی اجازه نمی دادم کسی متوجه شود. پدرم خانه کوچکی در روستا به من داد تا سقفی داشته باشم. برای درآوردن خرج زندگی، در شالیزار، باغ چای و خانه مردم کار می کردم. حاضر نبودم از کسی برای گذران زندگی کمک بگیرم. بعد از چند وقت همسرم پیغام داد که من هم پیش او بروم. ولی چون از اول هم با این کار مخالف بودم نرفتم. گفتم وقتی ...
تبلیغات بانه ای و کلافگی مشترکین تلفن همراه
کولر گازی بانه را تبلیغ می کند و مرتب به تمام مشترکین ارسال می شود گاه و بیگاه آرامش مشترکین تلفن همراه را به هم می زند و البته مشترکینی هم بودند که به تبلیغات لوازم خانگی دیگر با نام بانه مواجه شدند و به ایرنا گزارش داده اند. از آنجایی که ارسال پیامک تبلیغاتی مزاحم و ناخواسته نوعی تخلف محسوب می شود، رگولاتوری در صورت دریافت شکایت و درخواست از مردم نیز نسبت به قطع سرویس پیامک های ...
انتقاد تند پیام دهکردی از تلویزیون در ایام انتخابات
دریافت 14 MB کد خبر 4659034 متین باذرجانی
ثبت جهانی جنگل های هیرکانی + پیام تبریک استاندار گلستان
اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو را به عنوان سومین اثر جهانی ثبت شده استان به تمامی مردم شریف گلستان تبریک گفت. در همین رابطه هادی حق شناس استاندار گلستان پیام تبریکی صادر کرد. در پیام وی آمده است: ثبت جهانی جنگلهای هیرکانی در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو آذربایجان به عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی ایران و سومین اثر گلستان افتخاری سِترگ است که آن را به ...
رونق تولید در بام ایران!/ رتبه برتر پرورش ماهیان سردآبی کشور در سرزمین آب و آفتاب!
پرورش ماهیان سردآبی موجب شده است تا رتبه برتر پرورش این نوع ماهی ها را از آن خود کند. قزل آلا یکی از ماهی های مفید با گوشت سفید و کم استخوان بوده که در بین مردم طرفنداران خاص خود را داشته و موجب شده است این استان سهم زیادی از مزارع پرورش ماهی خود را به این ماهی اختصاص داده و به قطب تولید ماهیان سردآبی در کشور تبدیل شوند. شهرستان اردل یکی از شهرستان های سر سبز و پرآب استان بوده ...
ایران بیش از این نمی تواند خویشتن داری کند/ اروپایی ها اراده ای برای حفظ برجام ندارند
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از یزدرسا ، 18 اردیبشهت ماه بود که جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، به کشور های اروپایی عضو برجام، طی مهلتی 60 روزه اعلام کرد که برخی از اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند. روز های پایانی ضرب الاجل دو ماهه ایران به اعضای باقیمانده در توافق هسته ای و ...
سخنگوی پلیس: پشت پرده فیلمهای درگیری پلیس و شهروندان سیاسی است
افراد خود تولیدکننده، توزیع کننده و مصرف کننده هستند. وی ادامه داد: در دوران گذشته انتشار خبر می توانست تحت کنترل باشد اما امروز آن تمرکز از بین رفته است. دشمن به دنبال ایجاد اخلال ذهنی و تضعیف سرمایه های اجتماعی کشور است سخنگوی ناجا تصریح کرد: امروز رسانه های فرامرزی و شبکه های اجتماعی (فضای مجازی) بخش بزرگی از پرورش ذهن و افکار را انجام می دهند؛ دشمن در درجه نخست به ...
اینستکس توخالی است/ گام دوم کاهش تعهدات برجامی اجرا شود
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بشیر خالقی در گفتگو با سبلان ما ، اظهار داشت:ایران طبق قراراداد به تمام تعهدات برجامی خود عمل کرده است اما آمریکایی ها همواره ناقض عهد بوده اند. وی افزود:هیچکدام از تعهدات برجامی از طریق اروپایی ها عملی نشده است و این حرکات آمریکا کار دیروزو امروز نیست، 40 سال به همین منوال ادامه دارد. نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس با اشاره به اینکه فرمایشات ...
انتشار پوستر مارلون براندو
سال 2004 را به تصویر می کشد. مهران امام بخش، سارا رسول زاده، یلدا عباسی، امین میری و علی پویاقاسمی بازیگران نمایش مارلون براندو هستند. پیش از این قرار بود این اثر نمایشی از 26 تیر اجرای عمومی خود را آغاز کند که به دلیل تغییر ایجاد شده در گروه بازیگری اثر، مارلون براندو از 30 تیر، ساعت 21 در سالن شماره یک تماشاخانه سپند به صحنه می رود. ...
رسالت جامعةالمصطفی انتقال پیام معنویت و عقلانیت به جهانیان است
به گزارش خبرگزاری رسا ، حجت الاسلام والمسلمین عباسی در سفر به عراق با حجت الاسلام سیدعمار حکیم رییس جریان الحکمه دیدار کرد. رئیس جامعة المصطفی با بیان این که المصطفی در سه حوزه علوم انسانی، اسلامی و فرهنگ و زبان فعالیت دارد، پیام الهی جامعه المصطفی را به سود جهانیان دانست و تصریح کرد: رسالت ما، انتقال پیام معنویت و عقلانیت به مردم جهان است. وی رشته های علوم انسانی را ...
لاغری بعد از زایمان، رژیم غذایی مناسب
.... باید گفت که این وزن حاصل از وزن نوزاد، جفت، آمنیوتیک فلولید و بیشتر شدن خون، بزرگ شدن رحم و اضافه شدن چربی بیشتر برای مراقبت از مادر و کودک در برابر خطرات احتمالی است. همچنین، این چربی اضافه منبع مناسب برای تغذیه نوزاد است که آن را از طریق شیر مادر بعد از زایمان و در هنگام بارداری از طریق جفت دریافت می کند. با این حال ،اضافه شدن وزن حاصل از این تجمع چربی هاست که مردم آن را به عنوان ...
کشف شهرتبریز قدیم هنگام خاکبرداری یک زیرگذر
، افزود: نجف قلی خان دمبلی، پادشاه کرد تبار وقت تبریز به دلیل تعلق خاطر مردم به تبریز و سخت بودن آوار برداری، سازه های جدید پس از وقوع زلزله را بر روی سازه های قدیمی و تخریب شده بنا کرد؛ بنابراین احتمال کشف آثار تاریخی مربوط به تبریز قدیم در هر بار کاوش، حفاری های عمیق و سایر عملیات های عمرانی به ویژه در مرکز شهر وجود دارد. وی با اشاره به پروژه احداث زیر گذر قاضی طباطبایی در خیابان ...