سایر منابع:
سایر خبرها
تنها رهگشای مطالعات دینی استفاده از دستاوردهای معاصر است
است جایگاه تصورات در استعاره مفهومی در کجاست؟ استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران در پایان بیان نکات انتقادی و پرسش های خود گفت: در فصل ششم ابهامی در زمینه معنای نظام مندی وجود دارد. در ادامه این فصل با اصطلاح دومی به نام انسجام بخشی مواجه می شویم. مقصود از نظام مندی را به درستی متوجه نشدم. به رغم اینکه تلاش کردم و چند بار آن را خواندم. همچنین شخصا معتقدم جهت ساده سازی بیشتر مطالب باید ...
سوگ سیدالشهداء(ع) در غربت/ اشک های تمام نشدنی شیعیان بالتیمور
جا می رفتند و عموماً در اختیار خانم ها بود. این ها البته از همان روحیّات تجسّم گرایی و فرهنگ خاص بومی در هند و پاکستان نشأت می گرفت. * دهه محرّم و سفر به بالتیمور عاشورا دوشنبه بود و فقط دو روز شنبه و یکشنبه، تعطیل رسمی می شد. مجبور بودیم پنج روز از مدرسه زینب را هم تعطیل کنیم. با گذشت نزدیک به یکسال، زبانش کاملاً راه افتاده بود و از این جهت، مشکلی نداشت تا تکالیف مدرسه اش را ...
مطالبات جامعه زنان، دستاویزی برای رسیدن به قدرت!/ مطالبات وافعی زنان را پنهان نکنید
اقدامات بسیاری در حوزه زنان انجام داده اند از پیگیری سن ازدواج تا لایحه تابعیت مادرانه و مباحثی از این دست. درباره لایحه تابعیت باید تأکید کنم که کسی از نظر معنا و مفهوم با آن مخالف نیست اما نتوانستند متنی صحیح تهیه کنند. متن غلط بود. ما در کشور برای ازدواج زنان با مردان خارج از تابعیت ایرانی قانون داریم، خب چه فایده ای دارد که طرحی بنویسند و آن قانون موجود را خدشه دار بکنند، از این نظر است که ...
گرتا تونبرگ؛ رسول حقیقی بوم شناسی!
تا بزرگ ترها را بیدار کنیم . یک رسول حقیقی این گونه سخن می گوید، خود را بارها و بارها از تصویر محو می کند و خوب می داند که تمرکزی که دیگران روی او دارند، حتی اگر برآمده از شادی و غرور باشد، در جهت دور کردن حواس ها از پیامش کار می کند. اغلب می شنویم که برای مواجهه مناسب با تهدید یک فاجعه بومشناختی، باید انسان محوری را کنار گذاشته و خودمان (بشر) را به عنوان عنصری زیردست در زنجیره بزرگ ...
بررسی نشانه شناختی فیلم عروس آتش
چنین معنایی را به وجود آورد؛ اینکه فرهنگ رایج را خوب و فرهنگ عشیره ای را غیر قابل تحمل جلوه دهد. ولی ظاهراًدر اینجا نسبی گرایی فرهنگی نادیده گرفته شده به این معنی که رفتارهای فرهنگی هر قومی را باید در متن اجتماعی- فرهنگی خودشان بررسی کرد. بنابراین همانطور که بحث نابرابری جنسی مطرح شد و در فیلم به وضوح دیده شد، تفاوت و نابرابری قومی و فرهنگی هم به وضوح دیده می شود. اینکه قومیت ...
جذبه حق است، هرجا رهرو است/فهم عمق و عظمت اجتماع انسانی در اربعین
روندها و مناسباتِ زمینی و انسانیِ محض، معنا نمی یابد و قابلِ توضیحِ نظری و معرفتی نیست. امّا به نظر می رسد که از لحاظِ منطقی، نمی توان خارج از تکوین و تشریع ، صورتِ سوّمی را فرض کرد، چون این دوگانه، در حکمِ حصرِ منطقی است؛ هرآنچه که هست، به هرحال یا به عالَمِ تکوین تعلّق دارد، یا به عالَمِ تشریع. مداخلاتِ مستقیمِ الهی در جهانِ انسانی، اگر تشریعی نباشد (که نیست)، تکوینی است؛ یعنی جزء ساخت و ...
لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ؛ نشانه پویایی و پیشرفت، نه ایستایی و رکود
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر مجمع عالی فرماندهان سپاه با ایشان با استناد به بخشی از آیه 286 سوره بقره فرمودند: شما نگاه کنید ببینید سپاه، امروز کجا است، آن روز کجا بود؛ این نشان دهنده این است که بنابراین خدای متعال استعداد و توانایی و امکان را داده؛ وقتی امکان داد، تکلیف هم می آید: لا یُکَلِّفُ اللهُ نَفسًا اِلّا وُسعَها؛ هر چه وُسع شما بیشتر باشد، تکلیف تان هم بیشتر است؛ من این را عرض می کنم. خلاصه حرف ما و عرض ما این ...
تبیین نظریه علم دینی توسط آیت الله رشاد
در چارچوب معرفت دینی قابل فهم است، نه تنها مطلوب است، بلکه محقق نیز هست. این علم دینی نیز شامل علوم انسانی و علوم طبیعی هم می شود، اما با نظر به انسجام پیش گفته میان گزاره های علم دینی که مبتنی بر نظریۀ تناسق است، از نظر استاد رشاد، نظریۀ تهذیب، نظریۀ درستی نیست. علم سکولار، فاقد قابلیت تهذیب است . با نظر به تفاوتی که میان معرفت دینی و علم دینی وجود دارد، استاد رشاد علم دینی را معرفتی آزمون ...
کتاب "اسناد بلدیه و شهرداری اصفهان" موزه ای مکتوب
و در کنار پل های قدیمی و با شکوه اش ترسیم نمود، و روح معمارانش را در چهارباغ بهشتی نظاره گر شد. برای پاسداشت این همه شکوه و بزرگی فخامت و عظمت می بایست طراح راهی پیچیده از شور و عشق به تعالی بود. راهی که افق زیبای شهر را تداوم می بخشد و در این مسیر بایستی مفهوم اهتمام و سعی را به تمام معنا سرلوحه منظر آتیه شهر خود نماییم تا بتوانیم منشور هفت رنگ معماری، هنر، موسیقی، صنایع ظریفه و ...
منظور قرآن از این که انسان مرده بوده و ما او را زنده کردیم چیست؟
نزدیک ساختن مطلب به ذهن عامه مردم است؛ چرا که فهم عامه مردم آن قدر رسا نیست که برای انسان از آن نظر که انسان است زندگی دیگری غیر از زندگی حیوانیش تصور کند. او در افق پایینی که همان افق مادیت است به سر می برد، و به لذایذ مادی و حرکات ارادی به سوی آن سرگرم است، و جز این سنخ لذایذ چیز دیگری سراغ ندارد، و منشأ این سنخ شعور همان زندگی حیوانی است نه انسانی، تا او بتواند به زندگی انسانی خود پی ببرد. ...
درخشش نثر امروز در ترجمه های قرآن/ نباید روند ترجمه را متوقف کرد
ترجمه را متوقف کنیم. ایکنا به نظرتان در آینده شاهد چه ترجمه هایی و با چه ویژگی هایی خواهیم بود؟ صفوی : ما باید به سمت ترجمه هدایت گر و آسان فهم برویم. اغلب ترجمه هایی که امروز وجود دارد، همان ترجمه تحت اللفظی است که نثر معیار به آن داده اند. مثلاً تا دیروز می گفتند: آمد زید. امروز می گویند: زید آمد. یعنی این ترجمه ها تفاوتی نکرده است. البته مترجمان هم نمی خواهند از متن قرآن ...
حضرت آیت الله مکارم شیرازی را چقدر می شناسیم؟ / نگاهی به زندگی نامه تا گام های استوار و بلند آیت الله در ...
مرحوم آیه الله حاج سید محمد جعفر طاهری (رحمه الله) به حساب می آمد. پدرشان حاج علی محمد او نیز از تجار معروف شیراز بود استاد در مورد پدرشان چنین می فرمایند: پدرم علاقه زیادی به آیات قرآن داشت در دورانی که در مدارس ابتدایی تحصیل می کردم، گاهی شبها مرا به اطاق خودش فرامی خواند و به من می گفت: ناصر! کتاب آیات منتخبه و ترجمه آن را برای من بخوان (این کتاب مجموعه آیاتی بود که توسّط ...
تعریف، پیشینه، اقسام، فواید و ویژگی های تفسیر موضوعی چیست؟
الله علیه و آله وسلم ) به عبداللَّه بن مسعود در منابع حدیثی آمده،[6] نمونه های زیادی از این معنا وجود دارد، به طوری که می توان گفت این روایت به طور کلی بر محور تفسیر موضوعی دور می زند، از جمله هنگامی که در نکوهش دنیا سخن می گوید می فرماید: ای ابن مسعود! احمق کسی است که طالب دنیای زودگذر باشد سپس پیامبر( صلی الله علیه و آله وسلم ) برای بی اعتبار بودن زرق و برق این جهان به آیاتی از قرآن کریم[7] استدلال ...
ادله اثبات وجود جامعه در چارچوب فلسفه اسلامی
اعتقادات اسلامی مانند توحید، نبوت، و ... پرداخت. در نظر او توحید را باید به صورت اجتماعی تأویل نمود. شریعتی به توحید اجتماعی توجه دارد و در نظر او جامعه توحیدی یعنی جامعه بی طبقه و مراد او از جامعه بی طبقه همان کمون اولیه است که مارکس بیان کرده است. یعنی دوره ای که در آن مالکیت خصوصی وجود نداشته است. بوذری نژاد افزود: شریعتی فقه اسلامی را حاصل دوره کشاورزی و مبتنی بر مالکیت خصوصی می داند و ...
دو چهره دیدرو؛ مدرنیته علیه مدرنیته/ نگاهی به آرا و اندیشه های سر ویراستار دایره المعارف در عصر روشنگری
قدرها حکومت نشدن است (دانیالی، 1393: 391). روشنگری، امکانِ انسان برای تبدیل شدن به سوژه قانونگذار بود. این همان سخن دیدرو است: هیچ فرمانروای بحقی جز ملت وجود ندارد، هیچ قانونگذار بحقی جز خلق نمی تواند وجود داشته باشد (به نقل از: فرانس، 1373: 71) . دیدرو؛ سرویراستار دایره المعارف 2. دُنی دیدرو (1784-1713م)، در کنارِ دو دوستش (ولتر و روسو)، از گشایندگان جنبش روشنگری فرانسه بود ...
گزارش مشرق از حاشیه های جالب افق نو: از مهدویت در بیان فیلسوف روس تا شیعه شدن فعال لهستانی با یک آیه ...
حضور پیدا کرد، این حرکت عظیم مردمی را یک حرکت آخرالزمانی و یک تحول معنوی جهانی توصیف کرد. وی همان جا گفت: بشر امروز محتاج یک رستاخیز معنوی و الهی است که مایه های آن قویاً در انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی وجود دارد. ما به عنوان مسیحیت ارتدوکس در روسیه نیز پیگیر این نهضت معنوی هستیم و راه نجات را در ایستادگی در مقابل امپریالیسم مدرن و ایدئولوژی عاری از معنا و مشحون از ماده پرستی آن می بینیم و از این ...
سه اقدام کلیدی در ساخت درونی سایبری
بستر ساز شکل گیری و رشد قابلیت های فطری انسان ها و ساخت تمدن نوین اسلامی توجه دارد. این رهیافت بر دو پایه نظری و عملی استوار است. پایه ی نظری بر فهم حقیقت عالم و تهدیدات جان و نفس انسان از انحرافات درونی و بیرونی و فهم عالم سایبر که امتتزاج و اندماج یافته با عالم عادت شده است، استوار است تا به توان رفتار و کنشی را برای سیر و صیرورت انسان جهت اکتساب کرامت مقدّر، طراحی کرد. این شدن ها موجب پاک سازی و ...
آخرین دستاوردهای پژوهشی در حوزه جامعه شناسی اسلامی
اتفاق افتاده و هنوز هم اتفاق می افتد. در جامعه ای که بالای 90 درصد از جمعیت آن را – در مراتب گوناگون- مسلمانان تشکیل داده اند، نه تنها مسلط کردن علومی که در تعارض با جهان بینی الهی است قابل قبول نیست، بلکه محروم کردن مسلمانان از تعالیم اجتماعی اسلام که بخش معتنابهی از آن به اتکاء وحی به صورت کلی و جزئی آموزه های منحصربفردی را درباره شناخت ماهیت و مختصات انسان و جوامع انسانی، کُنش های متقابل میان آنها ...
آیاتی که می فرماید پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) برای رسالتش مزد نمی خواهد، آیا با آیات دیگری که ...
پروردگارش برگزیند [و این پاداش من است] .[6] این آیه در مقام این نکته است که عمل انسان های هدایت شده که در واقع به نفع خود آنهاست، پاداشی برای پیامبر می باشد.[7] 2. ... بگو: من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی کنم جز دوست داشتن نزدیکانم [اهل بیتم] ... .[8] پیرامون این که قربی در این آیه چه افرادی هستند؟ نظرات مختلفی وجود دارد. با این حال، عموم شیعه و برخی از اهل سنت، مراد از ...
طرح بانکداری جدید چه ایراداتی دارند؟
کردن اخذ جریمه تأخیر، عدم ارائه راهکار قابل قبول برای حل معضل خلق پول، بی توجهی به مشکل بنگاه داری بانک ها و دست اندازی شان به بازار سرمایه، جایگاه نامناسب شورای فقهی، ساختار نامناسب بانک مرکزی و اعطای اختیارات انحصاری به رئیس کل بانک مرکزی. متن نامه اقتصاددانان به شرح زیر است: محضر محترم نمایندگان مجلس شورای اسلامی خدای تعالی فرمود: الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ ...
عمادالدین باقی: مجازات های جایگزین باید مقدم بر جداسازی سازمان زندان ها مورد توجه باشد/ اصلاحاتی مانند ...
شهرداری هاست یا دست بخش خصوصی یا دست قوه مجریه یا ترکیبی از اینها مثل بخش خصوصی و شهرداری یا بخش خصوصی و قوه مجریه. کار دادگاه فقط تشخیص جرم و مجازات است و در کشورهایی که تشخیص جرم بر عهده هیات منصفه است، کار دادگاه فقط تعیین مجازات بر اساس مفاد قانونی است که پارلمان تصویب کرده. اما در کشور ما وضعیت بسیار شگفت انگیز و ناراحت کننده است. از همان اول و مرحله تحقیق تا تعقیب و اجرا همه در یک ...
چرا قرآن، یهود را بر دیگر انسان ها برتری داده است؟
پیروان پیامبرانی؛ مانند موسی و عیسی( علیه السلام ) است که در زمان خودشان، مکلف به پیروی از این رسولان الهی بودند. همچنین مراد از برتری بر جهانیان، برتری بر همه انسان ها در تمام ادوار تاریخ نیست، بلکه مراد برتری یهودیان مؤمن در زمانی که دین یهود در آن زمان حجت بود، بر دیگر انسان های همان برهه از تاریخ است. پاسخ تفصیلی همه ادیان الهی در زمان خود، بهترین و امن ترین راه برای رسیدن به ...
قبل از انقلاب بنز سوار می شدم، حالا لکسوس
نخستین اشتغال حاضر ما سرنگون کردن این رژیم خودسر و خودکامه است. در مرحله اول بایستی قدرتی به وجود آوریم که به احتیاجات اساسی مردم پاسخ دهد. تنها مرجع استناد برای ما، زمان پیغمبر و زمان امام علی است. تجربیات گران بهای جنگ تحمیلی و موفقیتهای به دست آمده در دفاع مقدس ثابت کرد دیدگاه ها و اندیشه های امام (ره) ظرفیتی بالقوه برای امروز ایران در مواجه با جنگ تمام عیار اقتصادی آمریکا و همپیمانانش ...
اتوماسیون صنعتی خطری برای بازار کار ندارد
نیروی انسانی و در یک فرآیند اتوماسیون انجام می شود. کشورهای صنعتی در حوزه تولید خودرو بیشتر از ربات ها برای تولید بهره می گیرند. هوش مصنوعی می رود که تحولات بنیادی نسبت به حضور فیزیکی انسان در حرفه های گوناگون از جمله در بخش صنعت به وجود آورد. آیا فناوری تهدیدی برای اشتغالزایی نیروی انسانی است؟ تولد مشاغل جدید حمید حاج اسماعیلی یکی از کارشناسان حوزه صنعت به صمت گفت: توسعه ...
تحولات فرهنگی اجتماعی و معنای کار
فضای مجازی، درک از زمان و مکان کار و مرزبندی آن با غیر کار را شکننده و لغزان ساخته و الگوهای جدیدی را پدید می آورد. امکان هدایت و انجام کل و یا بخشی از فعالیت ها و خدمات از طریق شبکه و در مواردی جابه جاییِ کار و خانه و انتقال وظایفِ هر یک به دیگری را به همراه داشته است. بر این اساس ممکن است در محیط کار از طریق شبکه ها به مدیریت بخشی از مسائل خانواده بپردازیم و متقابلاً در محیط منزل، فضای مجازی، ما را ملزم و یا علاقه مند به پاسخ گویی و انجام برخی وظایف شغلی سازد. ...
شیوه های پیروزی در جنگ تغییر کرده است
زمان تکامل می یابد، با رشد و ارتقاء تکنولوژی های امنیتی و دفاعی و آثار آن بر دانش نظامی دیگر کشورها؛ به ویژه رقبا و دشمنان نیز دست خوش تغییر و تحول می شود. در مطالعات صورت گرفته به منظور فهم روند تغییرات و تکامل فرایند دکترین های نظامی، این مهم حاصل شده که در هر عصر، فارغ از تفاوت های موجود میان دکترین ها و راهبردهای نظامی ملت های آن عصر، شکل جنگ که اغلب تحت تأثیر میزان پیشرفت فن شناسی ...
تنهایی ولایت از پیامدهای ضعف بصیرت سیاسی مردم است
با این عمل می توان ریشه فقر را در کشور نابود کرد؛ البته مراد از این سخن نفی کمک به فقیر نیست. تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با استناد به روایتی مبنی بر اینکه در قیامت نزدیک ترین افراد به پیامبراکرم(ص) مدیرانی هستند که علاوه بر تقوا اهل عدالت بودند، ابراز کرد: انسان به همان اندازه که می تواند در عرصه سیاست معنویت کسب کند به همان مقدار می تواند از قرب الهی دور شود. وی ادامه داد ...
آیا در قرآن کلماتی وجود دارد که عرب زبانان قبل از نزول قرآن آن را به کار نبرده باشند؟
...؛ در مورد انسان و رابطه او با دین آمده است .[12] بله! اگر لغتی هم پیدا شود که در قرآن به معنای دیگری انتقال پیدا کرده است، از این باب است که قرابت و نزدیکی خود را با معنای اولیه اش را که مورد فهم عرب زبانان بوده است از دست نداده باشد و فهم ابتدایی از آن در بین عرب زبانان وجود داشته باشد. [1]. بلاسی، محمد السید علی، المعرب فی القرآن الکریم، ص 33، بنغازی، جمعیة الدعوة الاسلامیة ...
آیا آیه یهدی به الله من اتبع رضوانه سبل السلام نشانگر خصلت بی نهایت طلبی و تنوع طلبی انسان است؟
با خصلت بی نهایت طلبی و تنوّع طلبی انسان نیز به دست آورد. با این توضیح که از مجموع آیاتی که بحث سبل الی الله و صراط مستقیم را بیان کرده اند می توان به این مطلب پی برد که مطلوب همه انسان ها رسیدن به کمال نامتناهی و دوری از هر گونه نقص و کاستی است و همه برای رسیدن به آن در تلاش اند[7] و برای رسیدن به این مطلوب هم فقط یک راه وجود دارد و آن صراط مستقیم است که در قرآن از آن به صراط الله یاد شده است. ...
روایت منبرهای یک روحانی کم شنوا+عکس
و همه نغمه های این دنیایی برایمان قابل تحمل باشد. اما جدای از همه این حس ها، آدم هایی در جامعه و اطرافمان هستند که همیشه نمی شنوند، نمی توانند به راحتی ارتباط برقرار کنند، مورد تمسخر واقع می شوند و در این حالت زندگی برایشان دشوارتر افراد عادی می شود. انسان هایی که دوست دارند در خیابان ها مانند افراد عادی با آنها برخورد شود؛ مردم بدانند که او فقط مشکل شنوایی دارد و البته از ...