درگذشت یک استاد عضو هیات علمی دانشگاه به دلیل کرونا
سایر منابع:
سایر خبرها
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تاشکند درگذشت
خانم گلچهره اعظم آوا استاد زبان و ادبیات فارسی "دانشگاه زبان های جهان تاشکند" و مولف چند کتاب در زمینه آموزش زبان فارسی درگذشت. به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی،خانم گلچهره اعظم آوا استاد زبان و ادبیات فارسی " دانشگاه زبان های جهان تاشکند " و مولف چند کتاب در زمینه آموزش زبان فارسی که از استادان سختکوش و پرکار در زمینه آموزش زبان فارسی در ازبکستان به شمار می رفت ،دوم ...
همدردی استادان زبان فارسی با مردم هند همزمان با شیوع کرونا
...، استاد بازنشسته فارسی، دانشگاه تهران 2- استاد محمدجوادمحبت- شاعر 3- دکتر محمد حسین ساکت، محقق ادبیات فارسی 4 – دکتر محمود اکرامی – شاعر و پژوهشگر 5- دکتر مهدی زرقانی- استاد ادبیات فارسی 6- دکتر فرزانه اعظم لطفی. زبان و ادبیات اردو_ مطالعات هند دانشگاه تهران 7- آقای دکتر محمد کیومرثی، رئیس گروه زبان و ادبیات اردو دانشگاه تهران، 8- آقای دکتر علی کاوسی ...
کارآفرین زندگیت باش / به خودت اعتماد کن
آن ایده نیمه مهم و دیگر است. پذیرش شکست ها و شیرینی موفقیت های هر چند کوچک و از همه مهتر استمرار در مسیر به راستی راز پایداری و رشد بسیاری از کارآفرینی ها است. کارآفرینی تنها اشتغالزایی نیست دکتر میثم مدرسی استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه سمنان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، گفت: یکی از اشتباهات رایج در جامعه و حتی در بین اقشار ...
زندگینامه مرحوم حجت الاسلام سید کاظم رضوی امام جمعه اشکذر
قریب 2 سال است که در سنگر اقامه ی نماز جمعه قرار دارم و امیدوارم بتوانم تا آخر عمر خدمت گذار اسلام و مسلمین باشم. مرحوم حاج سید کاظم رضوی در زمانی که امام جمعه اشکذر بود که میتوان مدیریت ساخت حمام تیپ پیروز 18 الغدیر اهواز در زمان دفاع مقدس با معماری حاج استاد محمد شکوه فرد و نیز مساعدت اهالی رضوانشهر را از جمله این اقدامات نام برد. روحش شاد و قرین رحمت های الهی باد لینک کوتاه : http://ashkezarnews. ...
یادی از نویسندگان درگذشته در روز جهانی کتاب و حق مولف
نویسندگان بود. بانویی نجیب، بلندطبع و آرمان گرا که او را از دوران سروش نوجوان می شناختم. در برنامه های انجمن نویسندگان کودک و نوجوان حضوری فعال اما متواضعانه داشت. آموزش نگارش ادبی به نوجوانان یکی از دغدغه های مریم روحانی بود. روحش شاد و یادش گرامی. علی رئوف مصداقی کامل از یک عمر تلاش علمی در عین بی ادعایی بود. او که در سال های پیش از انقلاب مدیر دانشگاه تربیت معلم بود، همکاری خود را با ...
آموزش صرف زبان فارسی راهگشا نیست ، چاشنی فرهنگ هم باید باشد
جملات رسمی در عقد و ازدواج و بسیاری موارد دیگر هنوز به زبان فارسی ادا می شود، نباید تعجب کرد. علاوه بر آن، بسیاری از اصطلاحات اسلامی که در ایران به زبان عربی استفاده می شود، در چین به زبان فارسی بیان می شود. حسن ذوالفقاری، استاد زبان و ادبیات فارسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، کمتر از یک سال است که برای تدریس زبان فارسی به دانشگاه شانگهای چین اعزام شده است. ذوالفقاری در روزهای ...
شعرهای سپهری، مایه لذت و بیان احساس است
سپهری می یابند و شیوه سحرآمیز وی در بیان این اندیشه عمیق را می ستایند و در تبیین آن آثار گوناگون تالیف می کنند. این عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان افزود: تب سپهری خوانی چهل سال بعد از مرگ شاعر فروکش نکرده و نخواهد کرد، چرا که سپهری دغدغه و اندیشه ای بشری داشت که با گوهر وجود خود سفته بود؛ اندیشه ای انسانی، بی مرز و بی رنگ، بی زمان و بی مکان بود. وی اظهار کرد: گوهر سفته ای که با نگاه ...
اگر فراماسونی اسرار درون را افشا می کرد کشته می شد
فراماسونری راه انداخته اند. اما اطلاعاتی نداریم آن ها چه کسانی هستند. آمریکایی ها بعد از فروپاشی شوروی در ارمنستان و آذربایجان دانشگاه درست کردند و سه رشته زبان و مدیریت و اقتصاد درس می دادند. سیری در اسامی و جایگاه های اعضای تشکیلات فراماسونری درباره 28 نفر از چهره های مهمِ سیاسی فرهنگیِ تأثیرگذار که هم بهائی بودند و هم فراماسون تحقیق می کنیم. این شخصیت ها قبل از انقلاب ...
درست ها و نادرست ها از قالی های کرمان و اصفهان
به گزارش آمد خبر (amadkhabar.ir) : کتاب بهارستان: دریچه ای به قالی ایران نوشته غلام علی ملول شامل نکاتی مهم و جذاب درباره قالیبافیِ کرمان و اصفهان است، هرچند که اشکالات تاریخی نیز به آن راه پیدا کرده. خبرگزاری مهر ، گروه فرهنگ: حسین کمندلو، عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه سمنان و نویسنده کتاب های طرح و نقش در فرش های عشایری روستایی خراسان شمالی ، شاهکارهای فرش بافی مشهد در ...
بیوگرافی قیصر امین پور به بهانه روز تولدش
...> قیصر امین پور، تدریس در دانشگاه را در سال 1367 و در دانشگاه الزهرا آغاز کرد و سپس در سال 1369 در دانشگاه تهران مشغول تدریس شد. وی همچنین در سال 1368 موفق به کسب جایزه نیما یوشیج، موسوم به مرغ آمین بلورین شد. امین پور در سال 1382 به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شد. وی در سال 1386 بر اثر بیماری کلیه و قلب در بیمارستان دی تهران دار فانی را وداع گفت. قیصر امین پور علاوه ...
اقبال و دانشگاه فردوسی مشهد
و در همان شهر به خاک سپرده شد. جالب آنکه آشنایی ایرانیان با او که فراسوی مرز های ایران در شبه قاره، به زبان پارسی شعر می سرود و افزون بر زبان، فرهنگ و اندیشه ایرانی را نیز دستمایه رواج افکار و آراء خود قرار داده بود، بسیار دیر و در سال 1328 ش؛ و با انتشار کتاب کم حجم، اما بسیار مهم و پر مغز استاد زنده یاد مجتبی مینوی با نام اقبال لاهوری آغاز گردید، یعنی 11 سال بعد از درگذشت او. پس از آن ...
قیصر امین پور از سروش نوجوان تا ماجرای تصادف شمال + زندگینامه و اشعار
دریافت کند. وی در سال 1376 از پایان نامه ی دکتری خود با راهنمایی های استاد محمدرضا شفیعی کدکنی دفاع کرد و در سال 1383 پایان نامه خود را با عنوان سنت نوآوری در شعر معاصر بوسیله ی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر کرد. امین پور در سال 1367 سردبیر مجله سروش نوجوان شد و از همین سال در دانشگاه الزهرا و دانشگاه تهران به تدریس اشتغال پیدا کرد. او در سال 1382 به عنوان عضو ...
که آواز او در جهان فرخ است
یوسف بینا روزنامه نگار و مدرس دانشگاه محال است کسی در عرصه ادبیات معاصر خراسان فعالیتی داشته باشد و نام فرخ را نشنیده باشد؛ شاعر، ادیب، پژوهشگر، انجمن دار و فعال فرهنگی معاصر که نامش با انجمن ادبی فرخ در تاریخ ادبیات ایران جاودانه شده است. دوم اردیبهشت، سالروز درگذشت مرحوم استاد فرخ است. سیدمحمود فرخ خراسانی در سال1276 هجری شمسی در مشهد به دنیا آمد و در سال1360 هجری شمسی در همین شهر ...
شاعری که شعرهایش انعکاس دهنده زبان توده مردم است
، سبک شناسی ترانه های قیصر امین پور به قلمِ مهدی فیروزیان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به جمع ناشران کشور پیوست. شعر های امین پور از حیث بلاغی ارزشمند بود و بر ظرفیت ها و توانمندی زبان فارسی افزوده است. او توانسته ویژگی های سبکی و بلاغی شعر کلاسیک و شعر نیمایی را با شعرهایش تلفیق کند. نوآوری در بلاغت و درک انتظار مخاطبان امروز از شعر، یکی از عواملی است که در نهایت، باعث برجستگی سبکی اوست ...
درگذشت یک استاد دانشگاه به دلیل کرونا
به گزارش آمد خبر (amadkhabar.ir) : عصمت اسماعیلی، استاد زبان و ادبیات فارسی، به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. به گزارش ایسنا، دانشگاه سمنان در پیامی با اعلام خبر درگذشت اسماعیلی نوشت: متأسفانه با نهایت تأثّر و تأسّف مطلع شدیم همکار عزیز و پرتلاش مان، سرکار خانم دکتر عصمت اسماعیلی، عضو محترم هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان پس از تحمل یک دوره بیماری ...
وداع با استاد برجسته و مدیر گروه ادبیات دانشگاه سمنان در روز سعدی
متون فارسی، به نویسندگی خانم اگنش نمت استادیار گروه ایرانشناسی دانشگاه اتووش لوراند بود . دکتر مسعود نصیری زرندی رئیس دانشگاه سمنان با صدور پیامی درگذشت دکتر عصمت اسماعیلی عضو هیات علمی این دانشگاه را تسلیت گفت و از وی به عنوان استاد برجسته ای نام برد که در دوران حیات علمی خود برای گسترش زبان فارسی در داخل و خارج از کشور گام های بلندی برداشت. خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنای سمنان درگذشت این استاد فرهیخته را به جامعه دانشگاهی استان و خصوصا دانشجویان آن فقیده سعیده تسلیت می گوید. انتهای پیام منبع خبر : ایسنا ...
وزیر علوم درگذشت عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان را تسلیت گفت
به گزارش آمد خبر (amadkhabar.ir) : وزیر علوم تحقیقات و فناوری با صدور پیامی درگذشت عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان را تسلیت گفت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با صدور پیامی خطاب به مسعود نصیری زرندی رییس دانشگاه سمنان، درگذشت عصمت اسماعیلی، عضو هیئت علمی این دانشگاه را تسلیت گفت. متن پیام تسلیت وزیر علوم به شرح ...
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان درگذشت استاد اسماعیلی را تسلیت گفت
درجات و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزو کرد. دکتر عصمت اسماعیلی عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان و به عنوان عضو شورای پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز عضو هیات علمی فصلنامه فرهنگی قومس نیز در سالهای متمادی و تاکنون با این اداره کل همکاری داشته است. از دیگر سوابق دکتر عصمت اسماعیلی می توان به انجام مأموریت در دانشگاه سوریه و دانشگاه اپسالای سوئد ...
عصمت اسماعیلی درگذشت
درگذشت یک استاد به دلیل کرونا
ایسنا: عصمت اسماعیلی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان، به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. وی استاد اعزامی وزارت علوم به کشورهای سوریه، سوئد و مجارستان بود.
سعدی معلم اخلاق و پادشاه سخن
...> بیشترین عمر این شاعر نامدار که در نظامیه بغداد از مهمترین مراکز علم و دانش جهان اسلام آن زمان تحصیل کرده مصادف با حکومت اتابکان فارسی و همزمان با حمله مغول ها به ایران و سقوط بسیاری از حکومت های وقت نظیر خوارزمشاهیان و عباسیان بود. مهدی بوشهری استاد دانشگاه ادبیات و زبان فارسی دانشگاه آزاد واحد شهر قدس در گفتگو با پانا، در رابطه با درک بهتر و شناخت بیشتر نسبت به سعدی و آثار او اظهار کرد ...
ویدیویی از پاسخ فارسی آمریکایی ها به هشدار سپاه
فوتی بر اثر کرونا در دانشگاه های تهران چند نفر است؟ وقتی شامپانزه ها در ضدعفونی کردن مشارکت می کند + فیلم پاسخ فارسی آمریکایی ها به هشدار سپاه در تنگه هرمز + فیلم ضعف زیرساختی، عامل تضعیف آموزش مجازی در دانشگاه ها هشدار: به مازندران سفر نکنید هوا گرم می شود + فیلم اعلام مسیر های جدید اتوبوس های رزروی در پایتخت مه لقا خانم هم می داند که برای ...
پیوندهای فرهنگی و هنری البرز با سعدی شیرازی
عسکری افزود: آرامگاه سعدی معروف به سعدیه در شمال شرقی شهر شیراز و کنار باغ دلگشا قرار دارد که محل گردهم آمدن دوستداران عرفان، فرهنگ، زبان و ادبیات فارسی است. در داخل این آرامگاه ، هفت کتیبه از بوستان و گلستان به خط استاد ابراهیم بوذری هنرمند البرزی وجود دارد. استاد بوذری خوشنویس، ادیب، تعزیه پژوه، خواننده و کارشناس ردیف های آوازی موسیقی سنتی ایرانی در سال 1275 در روستای کرود از توابع ...
سپهری، مشهور در جهان و مهجور در وطن
برخی شخصیت ها در زمان حیات و برخی پس از درگذشت شان شناخته شده اند اما سهراب سپهری به عنوان شاعر و نقاش، یکی از هنرمندان برجسته ای بود که به جایگاهی درخور نرسید؛ اگرچه در زمان حیات و سپس مماتش تا حدودی مشهور شد اما همچنان جان کلام اش بین عموم مهجور مانده است. سهراب سپهری، شاعر و نقاش کاشانی 15 مهر 1307 در خانواده ای اهل فرهنگ و هنر دیده به جهان گشود و دوران دانشجویی نخستین مجموعه شعر نیمایی با عنوان مرگ رنگ را منتشر کرد و سال 32 با دریافت نشان درجه یک علمی دانش آموخته شد و سپس دومین مجموعه با عنوان زندگی خواب ها را نیز انتشار داد. نشانی، صدای پای آب و مسافر از معروف ترین سروده های این شاعر کاشانی است و از میان آنها صدای پای آب، یکی از بلندترین شعرهای نو به زبان پارسی به شمار می رود. بسیاری بر این باور هستند که سپهری را می توان یکی از نمونه های بارز هنرمندان معاصر پرورش یافته مکتب ایرانی- اسلامی برشمرد که تکلف و تصنع امروزی چه در قلم نقاشی و چه زبان شعرش جایی نداشت. شاید این ویژگی برجسته باشد که او را از سایر هنرمندان معاصرش متمایز کرده باشد و شاید همین بی تکلفی موجب ایجاد فاصله با مخاطب مجذوب دنیای هزار سودای امروز شده و شرایطی را ایجاد کرده که در مجموع سپهری با وجود مشهور بودن، تا حدودی جان کلام اش در میان نسل جوان مهجور بماند. سید علی اصغر صائم کاشانی متولد 1331 که از سال سوم ابتدایی سرودن را آغاز کرده و تا کنون 15 مجموعه شعر و 65 کتاب تحقیقی و ادبی به چاپ رسانده و جزء معدود شاعران هم دوره سپهری است که در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا به بیان برخی ویژگی های این شاعر کاشانی پرداخت. وی در پاسخ به پرسشی در مورد خانواده سپهری اظهارداشت: پدرش اسدالله خان سپهری و پدر بزرگش نصرالله خان سپهری نخستین رییس تلگرافخانه کاشان بود و مادرش نوه مالک المورخین، فرزند لسان الملک سپهر بود که بزرگ ترین تاریخ نویس در دوره ناصری به شمار می رفت و نام خانوادگی سهراب از اینجا می آید. صائم کاشانی افزود: خانه پدری سهراب محدوده درب عطا بود و ما در همسایگی آنها بودیم اما بعدها خانه را فروختند و به تهران رفتند؛ همان زمان سفری به چندین کشور مختلف از جمله ژاپن و هند داشت و در آیین های گوناگون تحقیق کرد. وی بیان کرد: هنگامی که دوباره به کاشان بازگشت ابتدا در مهمان سرای شربتی سکونت داشت و پس از چند صباحی یکی از دوستان خانه ای در ابتدای خیابان امیرکبیر اختیار کرد؛ سپس در کوچه عوارضی یا حکیمی واقع در خیابان 22 بهمن جایی را اجاره کرده بود و همه دارایی اش شامل فرش حصیر اتاق، پرده ها گونی و پشتی های پر شده از کاه، یک چراغ خوراک پزی سه فتیله ای در کنار یک فلاسک و چند استکان بود. این شاعر کاشانی با تاکید بر اینکه تنها عده ای انگشت شمار از دوستان سپهری به دیدارش می رفتند، اضافه کرد: البته با وسایل نقاشی اش چون سهراب به واقع نقاش زبردستی بود اما خب آن زمان چندان مشهور نبود و بنا بر این برخی ادعاها در مورد او دقیق نیست؛ منزوی بود و از این رو در زمان حیات چندان شناخته نشد. وی تصریح کرد: عرفان سپهری بود که موجب شد تا شهرتش جهانی شود وگرنه او اهل این شهرت و حتی مصاحبه یا سخنرانی نبود. صائم کاشانی با اشاره به سبک شعری سپهری تشریح کرد: او پس از حدود 22 یا 23 سالگی بود که به سمت شعر نو رو آورد وگرنه پیش از آن کتاب در کنار چمن را داشت که پس از انتشار به سرعت از بازار جمع آوری کرد؛ سروده هایی در سبک ایرج میرزا هم داشت اما پس از آن راه خود را در شعر تغییر داد و آن دوران برای حضور در مجامع ادبی هم صرافت چندانی نداشت. به گفته وی، بیشتر شاعران نوپرداز البته به نوعی دانسته یا ندانسته پیرو سپهری هستند و دیگر چندان کسی نیما، فروغ و اخوان و شاملو را دنبال نمی کند. این شاعر افزود: جوانان ما به نرمی، زلالی و صافی شعر سهراب تا حدودی پی بردند و برخی دانشجویان و علاقه مندان بیشتر هم تلاش دارند مانند او بسرایند که البته توصیه می شود با توجه به اینکه پیش تر نمونه هایی از سوی سهراب سپهری داشتیم، چنین سروده هایی مانا نیست و باید به دنبال مضمون های جدید رفت. طنین عرفان در وسعت اندیشه سپهری وی در مورد تمایز سپهری و مفاهیم نهفته در بین سطورش ادامه داد: عرفان و خداپرستی یکی از مهم ترین ویژگی های شعر سهراب بود که چندان به آن پرداخته نشده است؛ در حالی که انسانی مذهبی بود و اگر شاید چندان مسجد نمی رفت اما 10 شبانه روز هم با او همنشینی داشتیم، یک غیبت یا تهمت نمی شنیدیم و هرگز صحبت دیگران را نمی کرد. این استاد ادبیات گفت: طنین عرفان در وسعت اندیشه سهراب جاری بود؛ هنگامی که شاعر می گوید، من مسلمانم باور خود را فریاد می زند اما برخی سهراب پژوهان به او گرایش های دیگری را نسبت می دهند. وی افزود: قبله ام یک گل سرخ گل سرخ مظهر زیبایی طبیعت و ذات خداوند متعال است و در کنار سایر مصرع ها مانند جانمازم چشمه، مهرم نور، دشت سجاده من مفاهیمی هستند که ژرفای باور مذهبی شاعر را می رسانند. صائم کاشانی اظهارداشت: زبان سهراب که می گوید من وضو با تپش پنجره ها می گیرم حتی به تاریخ آن روزگار هم اشاره دارد؛ زیرا پنجره بسته علامت سکوت و اختناق و باز بودنش علامت آزادی است و وضو گرفتن به معنی پاک شدن و در واقع شاعر بیان می دارد که من هنگامی تطهیر می شوم که بتوانم حرف دلم را بزنم و اختناق به پایان برسد اما برخی از تحلیل و درک این پیام ها غافل هستند. وی تاکید کرد: باید اهل فن این بیت ها را معنا کنند وگرنه سهراب حتی یک مصراع بدون مفهوم ندارد. این شاعر کاشانی با بیان خاطره ای از سفری کوتاه با سپهری و راز و نیاز او در دل طبیعت تصریح کرد: امروزه برخی به جنگل ها رفته، گل ها را لگد می کنند یا روی درخت یادگاری می نویسند که نشان می دهد در واقع چنین افرادی بویی از خداشناسی و عرفان نبرده اند. وی تشریح کرد: اینکه سهراب می گوید زندگی خالی نیست، به واقع زندگی پر از زیبایی، مفهوم و معناست؛ ما به زندگی بدبین هستیم و با دست خودمان آن را به جهنم تبدیل می کنیم. چنان که امام محمد و احمد غزالی در علم اخلاق هم نظر و بر این باور هستند که ما هم می توانیم در بهشت زندگی کنیم و هم در جهنم و از این زاویه اگر از پیشرفت دیگران خوشحال شویم در بهشت زندگی می کنیم و اگر دچار کینه، حسد و انتقام جویی باشیم در جهنم هستیم. این استاد ادبیات همچنین بیان کرد: در دل من چیزی است مثل یک بیشه نور، مثل خواب دم صبح، و چنان بی تابم، که دلم می خواهد، بدوم تا ته دشت، بروم تا سر کوه، دورها آوایی است، که مرا می خواند این آوایی که سهراب را می خواند آوای آسمانی است. وی نوآوری در شعر، عرفان و خداشناسی سپهری را ستود و افزود: کسی در چندین کشور جهان گشت و گذار داشته و باز می گوید اهل کاشانم، پیشه ام نقاشی است، گاه گاهی قفسی می سازم با رنگ، می فروشم به شما، تا به آواز شقایق که در آن زندانی است، دل تنهایی تان تازه شود این همه حرف تازه با فروتنی که در ذات سهراب است، نشان از ژرفای باورهای او دارد. صائم کاشانی با اشاره به 50 سال تجربه کار خود در زمینه شعر و ادبیات فارسی اظهارداشت: نیما یوشیج (علی اسفندیاری) پدر شعر نو است اما سهراب نگاهی دیگری دارد و لطافت، ظرافت، عرفان در سخن، بدون تکلف و تصنع سرودن وجه تمایز او به شمار می رود و نشان می دهد که این شعرها نوعی الهام بوده است. وی تصریح کرد: برخی شعرهای امروزی به دل نمی نشیند که ناشی از تصنع و تکلف است؛ شاید شخصی حتی استاد ادبیات هم باشد اما در واقع آنچه می گوید، نظم است و واژه ها و اوزان را در قالب می ریزد؛ این سروده ها جوششی نیست و بیشتر کوششی است در حالی که شعر سهراب جوشیده از درون بود یا به قول ملک الشعرای بهار ای بسا شاعر که اندر زندگی نظمی نساخت و ای بسا ناظم که اندر در زندگی شعری نگفت . سپهری؛ مهجور در موطن صائم کاشانی در مورد مهجور ماندن سهراب سپهری نیز گفت: شناساندن او باید از زادگاهش آغاز می شد که اقدامی صورت نگرفت. وی افزود: خانه پدری سهراب و محل سپری کردن دوران کودکی و نوجوانی اش، نرسیده به میدان درب عطا میدان بونصر شیبانی سابق بود که می توانستند با نصب مجسمه ای به نام سپهری نام گذاری کنند که با تاسف پس از سال ها خیابان یا کوچه ای را در نقطه ای مهجور نام گذاری کردند. این استاد ادبیات با اشاره به تجربه حضور و تدریس خود در چندین دانشگاه از جمله در کشور ژاپن تصریح کرد: استادان و دانشجویان آنجا بیش از ما سهراب را می شناختند، در حالی که امروز جوانان ما جز یک نام، آشنایی چندانی با این شخصیت فاخر یا حتی شخصی مانند کمال الملک ندارند. وی همچنین اظهارداشت: با توجه به اینکه نگهداری آثار برجا مانده از سپهری مشکل بود، خانواده او دهه هفتاد در دیدار چند نفر از مسوولان پیشنهاد داد که لوازمش به موزه ای در کاشان انتقال یابد اما موضوع پیگیری نشد. صائم کاشانی اضافه کرد: یک شب حتی خانم پروانه سپهری در تماسی تلفنی گفت که اینها قول پیگیری دادند اما کاری صورت نگرفته و چندتا از تابلوها در حال خوردگی و از بین رفتن است؛ در حالی که مسوولان فرهنگی استان کرمان در این زمینه پیشقدم شده بودند. وی یادآور شد: چندین ماه پس از آن هم در نهایت وسایل و اثرها به موزه استاد علی اکبر صنعتی کرمان انتقال یافت و هر سال که در کرمان کنگره ای برگزار می شد که تا حد توان در آن شرکت می کردیم و از جایی که به آثار سهپری اختصاص دادند، بازدید می کردیم که البته همه آثار را شامل نمی شود. این شاعر کاشانی بیان کرد: می شد یکی از خانه های تاریخی را به موزه تبدیل و این اثرها را نگهداری کرد؛ نزدیک به هشت میلیون ریال آن زمان مجموع تابلوها و وسایل شخصی را می شد خریداری کرد، در حالی که چند سال پیش تنها یک تابلوی نقاشی سپهری 18 میلیارد ریال به فروش رفت. وی گفت: در چنین شرایطی است که برخی حتی از روی دشمنی نسبت هایی به سپهری می دهند که به هیچ وجه درست نیست؛ یا برخی به بهانه گرامیداشت از جمله در زادروز و درگذشتش بر سر مزارش با پوشش نامناسب ظاهر می شوند و برخی کارها می کنند که هیچ تناسبی با روحیات و خلقیات این شاعر وارسته نداشت. مرگ رنگ (1330)، زندگی خواب ها (1332)، آوار آفتاب (1340)، شرق اندوه (1340)، صدای پای آب (1344)، مسافر (1345)، حجم سبز (1346)، ما هیچ ما نگاه (1363) و اتاق آبی (1369) از جمله سروده های سپهری هستند که بسیاری از آنها به زبان های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شدند. سپهری در 1358 به بیماری سرطان خون مبتلا شد و سرانجام در غروب یکم اردیبهشت 1359 در بیمارستان پارس تهران درگذشت و در صحن امامزاده علی ابن محمد باقر (ع) در مشهداردهال کاشان آرام گرفت. ...
افسانه ای 11 هزار ساله از فرهنگ سنگسر (سمنان)
کتاب آسئنک گئلیم گوش بازآفرینی افسانه ای دیرینه است که به سفارش موزه عشایری ایل سنگسر توسط حسن پاکزادیان با موضوع افسانه های عامه تالیف و در یکهزار نسخه به چاپ رسیده است. پیشگفتار کتاب آسئنک گئلیم گوش را حبیب درخشانی عضو فرهنگستان هنر ایران نوشته است، در این پیشگفتار می خوانیم: وقتی نخستین بار چکامه گئلیم گوش را از زبان سراینده گرانقدر آن شنیدم بسیار متاثر شدم و گویی افق جدیدی در ...
سفر به مشرق زمین در اندیشه و اشعار سهراب تأثیر زیادی داشت/شعر سهراب سرشار از تصویرهای بکر و تازه است
استاد زبان و ادبیات فارسی رفتیم و از ایشان خواهش کردیم که در این زمینه به سؤالات ما پاسخ بگوید. صدا کن مرا صدای تو خوب است صدای تو سبزینه آن گیاه عجیبی است که در انتهای صمیمیت حزن می روید سهراب سپهری اول اردیبهشت ماه جلالی/ بلبل گوینده بر منابر قضبان بر گل سرخ از نم اوفتاده لآلی/ همچو عرق بر عذار شاهد غضبان سعدی – استاد زارعی ضمن ...
به احترام سعدی
تنوّع این ترجمه ها توجه کنیم تا صحّت این ادعا بر ما ثابت شود. شادروان دکتر جواد حدیدی، استاد ادبیات تطبیقی دانشگاه فردوسی مشهد و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در کتاب معتبر خود، از سعدی تا آراگون ، گفته است که تنها در پاریس چهار خیابان به نام سعدی وجود دارد و وی علت این امر را توضیح داده است. سعدی آموزگار جاودانهٔ زبان فارسی است. از سال 656 هجری قمری که سال تألیف گلستان است ...
قضیه بغرنج نبوغ و نوابغ
نخستین اپرای کامل خود را به اتمام رساند، برای درک نبوغ و استعداد او در عالم موسیقی کافی به نظر برسد. ویلیام جیمز سایدیس نیز که از او با عنوان باهوش ترین انسان تمام اعصار یاد شده است، در یک سالگی قادر به نوشتن بود، در هشت سالگی بدون کمک آموزگار و به صورت کاملا خودآموز می توانست به زبان های اسپانیایی، آلمانی، عبری، یونانی، فرانسوی، روسی، ترکی و ارمنی تکلم کند و در یازده سالگی به عنوان استاد در دانشگاه ...
کارکردهای شبکه های برون مرزی از نگاه تحلیلگر مسائل بین الملل/ سناریوهای شبکه های ماهواره ای در کرونا چه ...
ی دولت را بتواند جبران کند. استاد روابط بین الملل دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: سپس برای ایجاد اختلاف بین دولت و ملت، دولت را متهم به دروغ گویی کردند. یکی از این موارد این بود که دولت از یک ماه قبل از شیوع ویروس کرونا در قم اطلاع داشته ولی به دلیل بحث راه پیمایی 22 بهمن و انتخابات مجلس شورای اسلامی اطلاع رسانی به موقع نکردند، درحالی که همه این ها نشان داد که از دقت لازم برخوردار نبوده و ازآ ...
در انجمن حکمت و فلسفه چه می گذرد؟
کار را می کنند. در جمهوری اسلامی همه جا پر از شعائر اسلامی است، جایی نباید خالی بماند ... البته مردم هم روی تابلوهای آیات و روایات، پیام هایشان را مبادله کرده اند: خرید و فروش کلیه و کبد و مغز استخوان. صبح قبل از کلاس، این ها را دیدم و روزم ساخته شد. این لجن تمامی ندارد؟ این ها را ضد انقلاب خارج نشین یا شبکه فارسی زبان آل سعود و انگلیس نگفته اند. این ها چند نمونه از یادداشت ...