سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به شخصیت و آثار علامه طباطبایی در رسانه های اوگاندا
... در این مقاله، جزئیاتی از شخصیت علامه طباطبایی از جمله طفولیت و توفان حوادث، اساتید، بازگشت به تبریز، هجرت به قم، ارادت به اهل البیت(ع)، شرح صدر، اخلاص، تعبد و بندگی، اخلاق در منزل و جامعه، شناخت مقتضیات زمان و مکان، فعالیت های علمی، شاگردان علامه، ابعاد علمی، تفسیر، فلسفه، عرفان، فقه و اصول، ریاضیات، حدیث، ادبیات، خصوصیات اخلاقی، فعالیت های اجتماعی، نقش در سازندگی حوزه علمیه قم، مبارزه با ...
در سوگ اندیشمند نوگرا
حوزه عمومی بود. برنامه پژوهشی او که 30 سال در راهش تلاش کرد آشتی عقلانی بین دانش فقه و علم سیاست بود. او فقط یک استاد دانشگاه نبود فرآورده های خود را به حوزه عمومی و به درون جامعه می آورد و از دموکراسی و همزیستی ایرانیان بایکدیگر حمایت می کرد. او ایران دوستی مسئول بود و در این راه به ورطه نگاه های تباری، نژادی و واگرا نیفتاد. او گذشته از توجه به دانش فقه و اندیشه سیاسی به تاریخ اسلام ...
نگاهی به تولیدات علمی استاد داود فیرحی
ن معاصر (جلد 1) جلد اول و دوم کتاب فقه و سیاست در ایران معاصر نیز از سوی نشر نی منتشر شده است. در بخشی از این کتاب می خوانیم: فقه سیاسی به ارزیابی ماهیت دولت، جامعه سیاسی و شکل های متفاوتی از نهادها و تشکل های داوطلبانه علاقه مند است که از مختصات جامعه مدنی مدرن شمرده می شوند. اما این ارزیابی به فهم دو چیز بستگی دارد: یکی، حضور معمایی فقه سیاسی در جامعه پیچیده امروز و دوم، بنیاد مذهبی س ...
استبداد دینی برای فیرحی مفهومی غیرقابل درک بود
یک نوع تبارشناسی از اندیشۀ سیاسیِ کلاسیکِ جهانِ اسلام ارائه کرد. در ادامه دکتر فیرحی تلاش کرد تا نشان دهد که ما می توانیم با توجه به آن تجربه ای که فقهای مشروطه خواه داشتند، یک نوع تفسیر سازگار با دولت مدرن از سنت الهی ارائه دهیم. نام دکتر فیرحی در عرصه کسانی که کوشیدند تا یک نوع اصلاح دینی به ویژه با تکیه بر سنت را انجام دهند همواره می درخشد. کار دکتر فیرحی تنها در حوزه اندیشه محدود ...
سوگ فیرحی و بازاندیشی جامعه ایرانی
اقدام و فعالیت عریان سیاسی باشد، قلمرو اندیشه ورزی بود. تلاش فکری فیرحی را می توان در امتداد تقلای جامعه دانشگاهی ایران برای استقلال نهاد علم و رشته های دانشگاهی تلقی کرد. جوامع مدرن یا معاصر در مسیر ساخت یابی یا توسعه شان لاجرم باید برای استقلال نهادی و تمایز و تشخص یابی نهادها تلاش کنند. البته در این مسیر، نهاد سیاست و حکومت در ایران تلاش می کند استقلال، تمایز و تشخص یابی را تحدید کند و ...
پیام فعالان سیاسی، مدنی و دانشگاهی برای درگذشت فیرحی
سیاسی جدید بود. زندگی علمی و اجتماعی کوتاه ولی پربار او آیینه ی تمام نمای تلاش مستمر او برای گشودن افق تازه و توافق میان فقه از یک سو و سیاست و حقوق جدید از دیگر سو بود. او اندرون بنای فقه قدیم را می کاوید و مؤمنانه و خستگی ناپذیر می کوشید مسیرهایی را در درون ساختمان فقه بیابد یا بسازد که به استوانه های دولت مدرن منتهی شود. دکتر فیرحی با هریک از کتاب ها و مقاله های ...
داعیه داری برای اسلام؛ تئوری پردازی برای جریان اصلاحات
دینی و استدلال دینی برای مفاهیم غربی است و شاید بتوان میرزا ملکم خان را پایه گذار این روش دانست که معتقد بود در جامعه دینی نمی توان به مواجهه مستقیم با مبانی دینی رفت. وی افزود: اگر این خط تبارشناسی را تا به امروز امتداد دهیم خواهیم دید در زمان ما سعی شده است این تأویل با رویکرد فقهی، فلسفی، ناسیونالیستی و یا ایران شناسی آقای طباطبایی مورد توجه قرار بگیرد و در عصر مشروطه علمایی چون مرحوم ...
گفت وگو با حسن محدثی درباره نقادی های حجت الاسلام فیرحی بر جریان روشنفکری دینی: فیرحی به معنای دقیق کلمه ...
فرهنگ امروز/ خداداد خادم: حجت الاسلام داوود فیرحی را می توان یکی از کنشگران مرزی به ویژه در حوزه اندیشه سیاسی دانست. مجموعه فعالیت های علمی او طی سالیان دراز و آثاری که نگاشت، نشان از نگاه او به تبیین دانشی کاربردی برای حل مسائل جامعه دارد. استاد فیرحی در سخنان خود دانش تزئینی را نقد کرد و تلاش کرد از رهرو تمرکز بر فقه پویا دریچه جدیدی را به روی تمدن سازی از این منظر بازگشاید. درباره فعالیت های ...
مرحوم فیرحی معتقد بود فقه باید در خدمت کرامت انسان باشد
حجت الاسلام داوود فیرحی را می توان یکی از افراد نواندیش در حوزه فقه و اندیشه سیاسی دانست. مجموعه فعالیت های علمی او طی سالیان دراز و آثاری که نگاشت، نشان از نگاه او به تبیین دانشی کاربردی برای حل مسائل جامعه دارد. استاد فیرحی در سخنان خود دانش تزئینی را نقد و تلاش کرد از رهرو تمرکز بر فقه پویا دریچه جدیدی را به روی تمدن سازی از این منظر بازگشاید. درباره فعالیت ها و جایگاه علمی او در این حوزه گفت ...
راه سوم فیرحی در میانه سنت و تجدد
پروژه کوشش بسیار ارزشمند و قابل تقدیری در نقادی سنت فکری موجود و ارائه یک تفسیر سازگار با ارزش های جدید از فقه انجام داد. البته طبیعتاً هر پروژه ای می تواند نقدها و ایراداتی را هم به همراه داشته باشد. در جهان اسلام همگام با رشد جریان های اسلام گرایانه و اسلام سیاسی که در واکنش به گفتمان های تجددگرایانه شکل گرفت می بینیم این پروژه ها به دنبال طرح هایی برای حکومتداری و اداره جامعه و تأسیس ...
استادی که فقه پویای شیعه را مفتاح تمدن و ترقی می دانست
گذاشته است و هرکه بخواهد در فقه سیاسی و فقه مشروطه کاری انجام دهد ناگزیر است تا از این آثار بهره جوید و این خود بهترین راه برای زنده نگاه داشتن یاد آن متفکر است. با دکتر داریوش رحمانیان، عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران درباره آثار فیرحی گفت وگو کرده ایم که در ادامه می خوانید: زنده یاد دکتر فیرحی نقدهای جدی را به جریان روشنفکری دینی در ایران وارد کرد و بخشی از تلاش های او معطوف به نقد ...
مناسبتی ارزشمند و یادی از مفسر کبیر قرآن
قرارمی گیرد. به هر روی این بزرگ مرد و عالم فیلسوف و اسلام شناس و عارف انسانی با آن ویژگیها و دانش فراوانش از اخلاقی نیکو برخوردار بود و بسیار متواضع و ساده زیست بود. او زمانی که به قم آمد کلاس درس تفسیر و فلسفه را برقرار کرد. با این حس مسئولیت که پاسخگوی پرسشهای فراوان طلاب جوان باشد. او در 23 اسفند 1281 در تبریز زاده شد و در 24 آبان 1360 دارفانی را وداع گفت. در حالی که آثار ارجمندی علاوه بر تفسیر قرآن در حوزه فلسفه و اسلام شناسی از او به یادگار ماند. روحش شاد و یادش گرامی. انتهای پیام/ ...
نقش حجت الاسلام فیرحی در مطالعات سیاسی اسلامی فراموش نشدنی است
فیرحی را به حوزه و دانشگاه و جامعه علمی کشور و همه اساتید، همکاران و علاقمندان و دانشجویان و بویژه همسر و فرزندان محترم و بستگان تسلیت عرض می کنم. تلاش ها و گام های بلند و تأثیرات آن استاد فقید در عرصه فقه و فلسفه سیاسی و به طور خاص بررسی تحولات و تطورات قانون و قانون گرایی در ایران معاصر و نیز تربیت دانشجو قابل انکار نیست. دکتر فیرحی، که پس از ارتحال استادش آیت الله عمید ...
گفت وگو با رضا نجف زاده درباره پروژه فکری حجت الاسلام داوود فیرحی: فیرحی منتقد هر سِنخی از رادیکالیسم ...
معاصر ایران انجام داد، از مهم ترین رویکردهای وی در مطالعات علمی اش رویکرد میانه ای بود که در پیش گرفته بود به تعبیری ایشان منتقد رادیکالیسم بود در عین حال محافظه کار هم نبود. به مناسبت درگذشت این استاد فرزانه با رضا نجف زاده عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت وگو کرده ایم که در ادامه آمده است. مهم ترین پروژه فکری دکتر فیرحی در سال های اخیر تأکید بر فقه به مثابه دانش سیاسی کلیدی در تمدن ...
جامعه شناسی مارکس با ترجمه هومن حسین زاده منتشر شد
که عمده تمرکزش بر روی جامعه شناسی کار قرار داد. ویژگی حرفه ای او شناخت تحولات کار و وضعیت موجود در کار معاصر، صنعتی و استقرار فناوری است. نگاه این متفکر به بررسی آثار مارکس، جامعه شناسی کار و تحولات جامعه صنعتی از دریچه آثار مارکس، می تواند بسیار سازنده باشد و به شناخت جامعه معاصر و مسیرهای پیش رو کمک کند. نویسنده در این کتاب عناصر پایه گذار جامعه شناسی مارکسیستی و تأثیرپذیری جامعه ...
در تکاپوی راه سوم/ سیدعلی میرموسوی
. با پیروزی انقلاب اسلامی، اسلام سیاسی به ایدئولوژی قدرت تغییر شکل یافت و ارائه طرحی برای حکومت و اداره جامعه بر اساس اسلام در دستور کار قرار گرفت. اقتضاء ها و الزامات ساختار اقتدار گرایانه قدرت به تقویت عناصر اقتدارگرایانه در تفسیر آموزه های سیاسی دینی منجر شد و اقتدار گرایی دینی را در پی داشت. با توجه به جایگاه برتر فقه در بین علوم عملی اسلامی، اقتدار گرایی دینی از آن مایه گرفت و کوشید خود را به ...
فیرحی به دنبال راهِ سوم، در میان جریان های تجددگرا و سنت گرا بود
، پژوهش گری پرکار و خستگی ناپذیر و و ازهم مهم تر این که از نظر اخلاقی شخصیتی ممتاز داشت و نظر را با عمل آمیخته بود. برجستگی و اهمیت وی ازنظرگاه اندیشه ورزی، پروژه فکری او و نوع ادبیاتی بود که در بیان آن دنبال می کرد. او تلاش داشت در میان جریان های تجددگرا و سنت گرا، راه سومی انتخاب کند که این دغدغه راه سوم در مجموعه آثار او برجسته است. دانشیار علوم سیاسی دانشگاه مفید قم ادامه داد: او نه یک ...
یادی از دکتر داود فیرحی+تصویر
سی و دولت در اسلام، تاریخ تحول دولت در اسلام ، ر وش شناسی و اندیشهٔ سیاسی در اسلام، دین و دولت در عصر مدرن، فقه و سیاست در ایران معاصر- فقه سیاسی و فقه مشروطه، فقه و سیاست در ایران معاصر - تحول حکومت داری و فقه حکومت اسلامی، آستانهٔ تجدّد - در شرح تنبیه الامة و تنزیه الملة، فقه و حکمرانی حزبی، مفهوم قانون در ایران معاصر (تحولات پیشامشروطه منتشر شده ...
اندیشمندی که مطالعات سیاسی اسلامی را رونق داد/بررسی چالش های فقهی
وحدت نظر فیرحی در خصوص بحث وحدت اینگونه بود: مفهوم وحدت در جهان اسلام به بازاندیشی نیاز دارد و راه طی شده را باید سنجید. طرفداران وحدت در جهان اسلام علت عقب افتادگی جامعه مسلمانان را متفرق بودن آنان می دانند. از این رو، وحدت از دیدگاه آنان به معنای غلبه بر عقب افتادگی است. این استدلال در عمل با دشواری هایی مواجه شده و گزارش های تاریخی نشان می دهد که بسیاری از خشونت طلبان در جهان اسلام ...
داود فیرحی در نگاه اندیشوران
اختصاصی شبکه اجتهاد: خبر درگذشت عالم و اندیشمند فرزانه مرحوم حجت الاسلام والمسلمین دکتر داود فیرحی، استاد و پژوهشگر برجسته اندیشه سیاسی اسلام برای همه جامعه اندیشه ای کشور ضایعه ای تأسف بار بود. فیرحی، پژوهشگری ممتاز در عرصه نواندیشی دینی بود. او با شجاعت از مردم سالاری دینی دفاع می کرد و از باورمندان به نواندیشی دینی بود و در عین حال مرزی روشن با روشنفکری دینی سکولار داشت. او به بازخوانی ظرفیت های فقه شیعه آن چنان اهتمام داشت و امیدوار بود که بسیاری از اسلام گرایان منتقد نواند ...
دانشگاهیان در سوگ 2 استاد علوم انسانی
مدرن و تاریخ تحول دولت در اسلام عناوین تعدادی از کتاب های تألیفی فیرحی هستند. علاوه بر این، ده ها عنوان مقاله و پژوهش از وی طی سال ها فعالیت مستمرش منتشر شده بود. داود فیرحی به عنوان یک صاحب نظر در فقه سیاسی و اندیشه سیاسی پژوهش های متعددی انجام داده بود. اواخر هفته گذشته، روح الله عالمی، یکی دیگر از اساتید علوم انسانی هم بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. عالمی، رئیس اسبق سازمان ...
استادی که همه از او می گویند
تصویب رسیده در قانون اساسی مشروطه را بدعت در دین اسلام و غیرقابل مذاکره تلقی می کرد. محل ورود داوود فیرحی به مباحث اندیشه سیاسی و تاریخ سیاسی ایران، همین نقطه بود؛ جایی که با وجود گذشت بیش از 100 سال، هنوز پاسخ بسیاری از سوال ها نامشخص است و اختلاف چه میان روحانیون و چه میان روحانیون و روشنفکران ادامه دارد. داوود فیرحی از هر نظر مناسب ترین فرد برای کنکاش در این موضوع و تلاش برای پیداکردن ...
جایگزینی برای دکتر فیرحی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران نمی شناسم
مباحث صدر اسلام ارجاع می داد و از این طریق راه را برای پذیرش آن در جامعه هموار می کرد. گذشته از این نائینی از این جهت هم برای استاد فیرحی اهمیت داشت که دفاع جانانه ای از حریت و مساوات به عمل آورد و همین مسیر دکتر فیرحی را برلی بحث های بعدی مانند تحزب و حکمرانی حزبی گشود. *آیا فیرحی در حوزه و دانشگاه که به دنبال یک راه آرمانی برای فقه سیاسی ایران بود، توانست به اهدافش برسد؟ چقدر از این راه ...
داود فیرحی اندیشمند، روشنفکر و روشنگر رخ در نقاب خاک کشید
ستاره صبح - اندیشمندی برآمده از حوزه و دانشگاه زنده دکتر داود فیرحی سال 1343 در زنجان چشم به جهان گشود. وی علوم دینی را تا پایان مقدمات در مدرسه علمیه شهرستان زنجان گذراند و سپس سطح و خارج فقه و اصول را از سال 1366 تا 1380 در حوزه علمیه قم آموخت. او همزمان از سال 1366 در دانشگاه تهران در رشته کارشناسی علوم سیاسی قبول شد و این رشته را تا مقطع دکتری علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی از همین دانشگاه ادامه داد و رساله دکتری خود را با عنوان دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام در سال 78 اخذ کرد. پیش از این دکتر فیرحی در دوره کارشناسی ارشد هم رساله اندیشه سیاسی شیعه در دوره قاجاریه را نوشت. این رساله به اندیشه سیاسی فقیهان مشهور شیعه در دوره قاجار اختصاص دارد و کوشش می کند مهم ترین مکاتب فقهی-سیاسی شیعه را که در دوره قاجاریه بسط یافته و حضور خود را کماکان در تحولات مشروطه (1284/1905) و انقلاب اسلامی (1357/1979) به بعد در ایران حفظ کرده است، تحقیق کند. مختصری از پروژه فکری شیخ الاسلام محمدحسین نائینی ، مرجعی نام آشناست که نام او با دفاع از بنیان نظری و کیا ...
علامه طباطبایی بنیانگذار الهیات جدیدی در بدنه شیعه و اسلام است
زبان در این زمینه فعال شدند. اوج گیری این مکتب به دهه 20 بر می گردد که با حضور علامه همراه است. وی گفت: با ظهور علامه و امام راحل (ره) در عرصه فلسفه و فقه، اولین های بزرگی در بدنه حوزه و جامعه و سیاست ما شکل گرفت. گفتمانی که این دو بزرگوار آغاز کردند رو به گسترش گذاشت و شخصیت های دیگری نیز ظهور کردند. این گفتمان بسیار جامع است و اضلاع گوناگونی دارد که دامنه بسیار وسیعی در عرصه های ...
اقدام قبیح نشریه فرانسوی نمونه ای از جهالت مدرن است/ خبرگزاری ایسنا
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در وبینار مشکلات جهان معاصر: نفرت پراکنی، افراط گرایی، تروریسم، اسلام هراسی و تعرض ارمنستان به آذربایجان ، اقدام قبیح نشریه فرانسوی و سخنان گستاخانه رییس جمهور فرانسه در حمایت از انتشار تصاویر موهن به پیامبر(ص) را نمونه ای از جهالت مدرن دانست. به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نقل از خبرگزاری ایسنا ، ابوذر ابراهیمی ترکمان- رییس ...
فقه اعتزالی، فقه انتحالی یا فقه انقلابی؟
قاعده فقه نظام اجتماعی اسلام را کشف کنیم و تطبیق بدهیم، توانستیم به موفقیت های خیره کننده ای برسیم. – تفکر علمی امام و شهید صدر الان درون حوزه معارض دارد. حالا یا این معارضه صریح است یا احترام آمیز و پنهان. به همین جهت در حوزه جریان های مختلفی وجود دارد، لکن به نظر من کاری که باید کرد، بسط تفکرتاریخی امام خمینی است. یعنی راه نجات حوزه های علمیه و به صورت کلی راه نجات جامعه ما بسط تاریخی اندیشه امام خمینی است. ...
بازخوانی رد پای فلسفه سیاسی علامه بر شکوفایی فکری یک انقلاب
، ، ج1، ص6( ایشان سیاست را به سه دسته شیطانی، مادی و اسلامی تقسیم کرده و سیاست انبیاء و اولیای الهی را سیاست اسلامی دانستند و آن را در بر گیرنده مجموعهِ مفاهیم و قوانین و اصولی می دانند که در چهارچوب صلاح جامعه و فرد است. )صحیفه امام، ج1، ص192و193) علامه طباطبایی نیز اندیشه سیاسی اسلام را به دلیل توجه ویژه و همزمان به ابعاد مادی و معنوی در بر گیرنده همه زوایای پیدا و پنهان زندگی فردی و ...
رویایی که فیرَحی داشت؛ تلفیق حق و آزادی
... این پژوهشگر ِ اندیشه سیاسی اسلام باور داشت وظیفه تلفیق حق و آزادی بر عهده جامعه مدنی و دولت (به معنای مجموعه قوا) است و در دولت های جدید تحولات مهمی رخ داده است که مهم ترین آنها گسترش خارق العاده دولت و ورود دولت به حوزه رفاه، آموزش، اقتصاد، سلامت، صنعت و غیره است که بسیار فراتر از وظایف سنتی در دولت قدیم برای اجرای احکام شرعی است. این وظایف جدید بیش از آنکه در حوزه احکام شرعی باشد در قلمرو ...