سایر منابع:
سایر خبرها
دلالان عامل تلاطم بازار مصالح ساختمانی/ فولاد به زیر 10 هزار تومان می رسد؟
سازوکاری، قیمت فولاد را به زیر 10 هزار تومان و قیمت هر پاکت سیمان را به 19.500 هزار تومان برسانیم. نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد قیمت مصالح ساختمانی در شرایط فعلی مبنای منطقی نداشته و باید کاهش پیدا کند، تصریح کرد: بر اساس شیوه نامه وزارت صمت تمامی محصولات فولادسازان باید در بازار سرمایه عرضه می شد، اما هنوز این روند تکمیل نشده و تنها بخشی از
موضع فولادی ها درباره قیمت گذاری دستوری فولاد
به گزارش بورس نیوز ، طی روزهای اخیر دخالت وزیر صمت در قیمتگذاری فولاد موجب بروز حاشیه های زیادی شده و واکنش هایی را در پی داشته است و حتی وزیر صمت در پی لابی به دنبال برکناری مدیرعامل بورس کالا برآمد همچنین صحبت هایی مبنی بر تماس وزارت صمت با مدیران فولادی برای متقاعد کردن آنها برای پذیرش پایه 70 درصدی به گوش می رسد. از طرفی با بالا گرفتن دعوای قیمتگذاری، گمرک از صادرات محصولات ذوب آهن
شکایت جامعه سهامداران از وزارت صمت در مورد شیوه نامه فولاد
مصوبه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت به جای حمایت از صنعت فولاد به عنوان یکی از اصلی ترین صنایع ارزآور کشور، منع صادرات را ایجاد کرده و با سوزاندن این فرصت طلایی و الزام فولاد سازان به عرضه کل تولید خود و ایجاد مازاد عرضه در بورس کالا قصد دارد تا مکانیزم طبیعی عرضه و تقاضا را دستکاری کرده و قیمت کشف شده را به نرخ پایه مورد نظر خود برساند.
افت 24 هزار و 808 واحدی شاخص بورس در پایان معاملات امروز
مسأله را هم باید در نظر گرفت که عمده سهام فولادی ها از جمله فولاد مبارکه و شرکت ملی مس در اختیار حدود 49 میلیون سهامدار عدالت است و نباید دستوری صادر شود که به نفع تعداد اندکی از معامله گران فولاد یعنی شرکت های نورد باشد، در حالی که منافع تعداد زیادی از مردم یعنی حدود 49 میلیون سهامدار عدالت نادیده گرفته شود. به هر حال هر چه قیمت محصولات ارائه شده در بورس آزادتر و بر اساس عرضه و تقاضا
تعداد امضاکنندگان کمپین اعتراض به قیمت گذاری دستوری فولاد از 50 هزار نفر گذشت
صادرات محصولات خود موجبات رشد ارزآوری کشور را فراهم نمایند. آن هم در شرایطی که کشور عزیزمان بیش از پیش به منابع ارزی و ورود ارز نیازمند است. مصوبه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت به جای حمایت از صنعت فولاد به عنوان یکی از اصلی ترین صنایع ارزآور کشور، منع صادرات را ایجاد کرده و با سوزاندن این فرصت طلایی و الزام فولاد سازان به عرضه کل تولید خود و ایجاد مازاد عرضه در بورس کالا قصد دارد تا
نامه نگاری فعالان بازار با مقامات بورس / اجحاف بزرگ در حق سهامداران با قیمت گذاری فولاد
به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد مصوبه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت طی روز های اخیر در ارتباط با تغییر ضریب تعیین نرخ پایه شمش فولادی در بورس کالا مورد مخالفت و انتقاد جامعه سهامداران و فعالان اقتصادی قرار گرفت. در این مورد جامعه سهامداران طی نامه ای نسبت به این نامه شکایت و انتقاد خود را نشان دادند.”نامه نگاری فعالان بازار با مقامات بورس”
فولاد مبارکه ارز آوری مناسبی برای کشور به همراه داشته است
همتراز با شرکت دنیلی ایتالیا عهده دار سیستم مند کردن این شرکت شده است. یک کارشناس صنعت فولاد با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به قوانین سازمان توسعه و تجارت تمام شرکت های فولادی باید محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند، گفت: قبلا برای تولیدکننده ها این امکان وجود داشت که 50 درصد محصول را در بورس کالا عرضه کنند و از 50 درصد باقی مانده 20 درصد را در بازار داخلی و 25 درصد دیگر هم صادرات
ماجرای قیمت گذاری دستوری فولاد چیست؟
جهت تغییر دستورالعمل ها وجود ندارد. طی ماه های گذشته نیز دولت شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد را ابلاغ کرده بود که این موضوع نیز با مخالفت ها و موافقت هایی همراه بود. نکته اصلی این شیوه نامه کاهش توان صادراتی شرکت های فولادی بود. مخالفان اعمال قیمت دستوری برای عرضه تولیدات کارخانه های ذوب القایی در بورس کالا و محدودیت صادرات را از جمله ایرادات شیوه نامه جدید تنظیم بازار
توقف صادرات محصولات شرکت های فولادی
، تا موضوع عرضه فولاد در بورس مورد بررسی مداوم قرار گیرد. شهرستانی گفت: البته به نظر من جلسه گذاشتن فایده ای ندارد، زیرا تجربه نشان داده وزارت صنعت بر اساس تصمیم خود عمل می کند، همان طور که هفته گذشته مبنای قیمت گذاری فولاد در بورس کالا را از 80 درصد قیمت در کشورهای مشترک المنافع آسیای میانه CIS به 70 درصد کاهش دادند. عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار داشت
کشمکش برسر قیمت های دستوری بازار فولاد و رانت چند هزار میلیاردی که به جیب دلالان می رود
فولاد قرار گرفت چراکه به اعتقاد آنها این شیوه نامه نه تنها زمینه را برای بروز رانت فراهم می کرد بلکه قیمت گذاری دستوری، اصل اولیه و بدیهی عرضه محصول در بورس را زیر سوال می برد زیرا طبق قانون قیمت کلیه کالاهایی که در بورس پذیرفته می شوند، باید بر اساس مکانیزم بازار تعیین شود. فعالان حوزه فولاد معتقدند، دولت تصور می کند با ایجاد فشار بر صنعت فولاد و کاهش قیمت ها، محصول ارزان تری به دست مصرف
سهامداران بورسی می توانند شکایت کنند؟
آتش حاشیه های مربوط به قیمت گذاری دستوری فولاد دامن سهامداران فولادی و حتی غیرفولادی را گرفت و شاخص کل بورس طی روزهای سه شنبه، چهارشنبه و شنبه طوری کاهش یافت که به کانال یک میلیون و 200 هزار واحد عقبگرد کرد. ارزش سهم فولاد طی این روزها بیش از 15 درصد کاهش یافت و به عنوان سهم لیدر در بازار، روی دیگر سهام نیز تاثیر منفی گذاشت. البته به نظر می رسد در ظاهر این قیمت گذاری
اسارت بازار سرمایه با قیمت گذاری دستوری
بازار فولاد روز به روز عمیق تر شده و این موضوع می تواند بازارهای خوردو و مسکن را در میان مدت تحت تاثیر خود قرار دهد. قضاوت در مورد اینکه کدام طرف، وزارت صمت یا بورس بازان حقیقت را می گویند را باید به کارشناسان محول کرد، اما پرسشی که قابل طرح است، اینکه چرا تا حالا کسی به افزایش افسارگسیخته قیمت محصولات فولادی در داخل کشور اعتراض نکرده است؟ چرا کسی پی گیر کاهش صادرات شرکت های فولادی و اصرار بر فروش
سهامداران بورسی از حقوق خود غافل اند
به گزارش نبض بازا ر؛ ضرر سهامداران بورسی ، اعم از فولادی و غیر فولادی پس از مباحث پیش آمده درمورد قیمت گذاری دستوری فولاد درحالی ادامه دارد که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز صحبت از پیگیری قضایی تخلفات کرده است و در این راستا یک حقوقدان بازار سرمایه نیز ضمن اشاره به این موضوع که سهامداران از حقوق خود غافل هستند، از حق شکایت برای آنها درمورد قیمت گذاری دستوری به دیوان عدا
تاثیر ضرایب قیمتی بر بازار فولاد
شدید از عرضه های شمش و بخصوص مقاطع طویل فولادی در بورس کالا و جو نزولی حاکم شده بر بازار آزاد، به نظر می رسد بیشتر تولیدکنندگان اجناس خود را با ضریب 70 درصدی به بورس کالا بیاورند. در این میان اما نادر سلیمانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در واکنش به دستور وزیر صمت برای تغییر ضریب قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا گفت: آقای وزیر دستور کاهش ضریب را به این علت به بورس
مسئول توقف صادرات محصولات ذوب آهن، وزارت صمت است
به گزارش بازار ، چند روز قبل به صورت غیر قابل انتظاری همزمان با موج مخالفت فعالان بازار سرمایه با بخشنامه وزارت صنعت در خصوص عرضه فولاد در بورس کالا، مصوبه ای از هیئت مدیره شرکت ذوب آهن در فضای مجازی منتشر شد که حواشی زیادی در خصوص ممنوعیت صادرات محصولات شرکت ذوب آهن و نقش دستگاه های دولتی به همراه داشت. مهرداد جمال ارونقی، با اعلام این موضوع که شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان از ابتدای سال
نوبت قیمت گذاری دستوری به فولاد رسید
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سیاست شکست خورده قیمت گذاری دستوری نمی خواهد دست از سر اقتصاد کشور بردارد و حالا بعد از نسخه های غلطی که در صنعت خودرو، قطعه سازی، سیمان و دیگر صنایع مهم با فریز قیمت ها داده شد، این بار نوبت به فولاد رسیده است تا با ابلاغ شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای محصولات فولادی، قیمت پایه شمش در بورس کالا بر اساس 70 درصد قیمت CIS تعیین شود. تعیین قیمت فولاد بر
وزیر صمت با این تصمیم جسورانه به انحصار در بازار فولاد خاتمه دهد
و مردم را از دست تولیدکنندگان انحصارگر فولاد نجات دهد. علیرضا رزم حسینی می تواند با برداشتن تعرفه و آزادسازی واردات فولاد، قیمت ها را رقابتی کرده و منافع انحصارگران را نابود و منافع مردم را حداکثر کند. با سنگ آهن ارزان، انرژی نزدیک به رایگان و کارگر ارزان ایرانی، محصولات داخلی هزینه تمام شده پایینی دارند و اگرچه واردات آزاد شده است، اما در عمل وارداتی اتفاق نیفتاده و فقط انحصارگران
فیلم| تجمع مالباختگان بورس مقابل سازمان بورس با پرتاب تخم مرغ
عرضه محصول در بورس را زیر سوال می برد زیرا طبق قانون قیمت کلیه کالاهایی که در بورس پذیرفته می شوند، باید بر اساس مکانیزم بازار تعیین شود. فعالان حوزه فولاد معتقدند، دولت تصور می کند با ایجاد فشار بر صنعت فولاد و کاهش قیمت ها، محصول ارزان تری به دست مصرف کننده نهایی می رسد، اما متاسفانه تنها کسی که در این شیوه منفعتی کسب نمی کند، مصرف کننده است. ضمن اینکه هر زمان فعالیتی در صنعت بالادستی
کشف قیمت محصولات در بورس براساس عرضه و تقاضا
به گزارش بورس نیوز ، غلامحسین دوانی، در مورد مواضع مختلف وزارت صمت در قیمت گذاری دستوری فولاد، اظهار کرد: قیمت محصولات در بورس باید براساس عرضه و تقاضا و مطابق نرخ روز کشف شود، بنابراین، وقتی برای عرضه های بورسی قیمتی تعیین می شود، به این معناست که نیازی به بازار سرمایه نداریم. وی افزود: باید پشت پرده مصوبه ابلاغی وزارت صمت برای قیمت گذاری فولاد بررسی و مشخص شود چه کسانی از رانت مصوبه
پایان مداخله قیمتی در بازار فولاد فرا رسیده است؟
بورس، کشف قیمت واقعی محصولات بوده و سیاست اصولی دولت این است که قیمت گذاری کالاها براساس مکانیزم عرضه و تقاضا و قواعد بازار رقابتی صورت گیرد که این مساله در نهایت به نفع بازار، تولیدکننده و مصرف کننده واقعی است. وی خاطرنشان کرد: دولت همواره بر اساس سیاست های اصلی خود مبنی بر تقویت بازار سرمایه با محوریت بورس، تلاش دارد با تسهیل فعالیت ها و کاهش محدودیت ها و اعتماد به شرکت های با سابقه و
قیمت گذاری دستوری؛ به ضرر مردم به کام واسطه ها
80 به 70 درصد قیمت منطقه ای، توسط وزیر صمت به دلیل کاهش نسبی قیمت محصولات فولادی بوده است، تولید فولاد در کشور نه تحت تأثیر تحریم هاست و نه ارزبری زیادی دارد. در کشور حدود 30 میلیون تن فولاد تولید می شود که از این میزان، قریب به 10 میلیون تن صادر می شود؛ بنابراین مقادیر قابل توجهی فولاد بیش از نیاز مصرف داخلی در کشور وجود دارد. به گفته وی هدف دولت از قیمت پایه منصفانه و جدا شدن موضوعات صادرات است تا موجب رقابت شده و فولاد با قیمت مناسب به دست مردم برسد؛ هیچکس در وزارت صمت متقاضی سقف قیمت در بورس کالا نبوده و نمی خواهد تعیین کننده قیمت برای عرضه در بورس باشد. کد خبر 467072 ...
دفاع وزارت صمت از طرح ساماندهی بازار فولاد
به گزارش ایسنا این مقام صنعتی ضمن تا کید براینکه هدف ما قیمت پایه منصفانه و جدا شدن موضوع صادرات است تا موجب رقابت شده و فولاد با قیمت مناسب به دست مردم برسد؛ تصریح کرد: بحث ما در رابطه با قیمت پایه است؛ هیچ کس در وزارت صمت متقاضی سقف قیمت در بورس کالا نبوده و نمی خواهد تعیین کننده قیمت برای عرضه در بورس باشد. اسماعیلی با بیان اینکه قیمت پایه میلگرد با مصوبه ستاد اقتصادی دولت 13 هزار تومان تعیین
بررسی ویژه ابلاغیه پر دردسر وزیر صمت؛ همه ناراضی به جز یک وزارتخانه
از سهامداران را تحت تاثیر قرار می دهد. در سال 97 بخش نامه از سوی وزارت صمت به منظور تنظیم بازار محصولات فولادی به بورس کالا صادر شده که طی آن کشف قیمت پایه محصولات فولادی بر اساس متوسط نرخ کشف شده در 4 عرضه آخری بورس باشد که این بخش نامه با شکایت فعالین بازار فولاد به دیوان عدالت اداری در 18دی ماه سال جاری ابطال شد. تنظیم بازار فولاد با حواشی متعددی در این سال ها روبه رو است و
طرح مجلس برای بازگشت آرامش به بازار فولاد
تدوین شیوه نامه فولاد نیز نتوانست مشکلات بازار فولاد و از همه مهم تر اختلافات فولادی میان دولت و بخش خصوصی را حل کند. هر چند که در ظاهر اختلاف بر سر تعیین قیمت فولاد در بورس و بازار بود، اما واقعیت آن است مافیای فولاد و برخی از تولیدکنندگان که سود های میلیاردی از محل صادرات و عرضه در بازار آزاد در این سال ها به جیب زده اند، حاضر نیستند به قیمت های دستوری وزارت صمت تن دهند؛ چراکه منافع شان از مقام
همه چیز درباره قیمت گذاری فولاد
قیمت مناسب به دست مردم برسد. این مقام صنعتی ضمن تاکید براینکه هدف ما قیمت پایه منصفانه و جدا شدن موضوعات صادرات است تا موجب رقابت شده و فولاد با قیمت مناسب به دست مردم برسد؛ تصریح کرد: خواسته کدام مسئول وزارت صمت بوده که بورس ساز و کار خود را کنار بگذارد؟ بحث ما در رابطه با قیمت پایه است؛ هیچکس در وزارت صمت متقاضی سقف قیمت در بورس کالا نبوده و نمی خواهد تعیین کننده قیمت برای عرضه در بورس
هدف وزارت صمت قیمت منصفانه و جداسازی صادرات است
از ویژگی های مهم شیوه نامه قیمت گذاری فولاد، موضوع تنظیم بازار است که با قیمت متعادل به دست مردم برسد. بر اساس ماده 15 و 16 شیوه نامه، هر فردی که از بورس کالا خرید انجام می دهد بلافاصله باید در سامانه جامع صمت اعم از خریدار و فروشنده ثبت نام کند. اسماعیلی ادامه داد: سود شرکت فولاد مبارکه در 6 ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته 290 درصد افزایش داشته است. امروز اختلاف قیمت سی. آی. اس با قیمت
کشمکش برسر قیمت های دستوری بازار فولاد و رانت چند هزار میلیاردی که به جیب دلالان می رود
آنها این شیوه نامه نه تنها زمینه را برای بروز رانت فراهم می کرد بلکه قیمت گذاری دستوری، اصل اولیه و بدیهی عرضه محصول در بورس را زیر سوال می برد زیرا طبق قانون قیمت کلیه کالاهایی که در بورس پذیرفته می شوند، باید بر اساس مکانیزم بازار تعیین شود. فعالان حوزه فولاد معتقدند، دولت تصور می کند با ایجاد فشار بر صنعت فولاد و کاهش قیمت ها، محصول ارزان تری به دست مصرف کننده نهایی می رسد، اما
پیش بینی آینده بورس کالا تا پایان سال 99
کند چون فولاد کالای میانی است و قیمت دستوری آن، تغییری در محصول نهایی ایجاد نمی کند. او افزود: کارایی این مصوبه وزارت صمت در کاهش قیمت محصولات فولادی جای سوال دارد. در ادامه برنامه عشقی نژاد کارشناس بازار سرمایه در تحلیل قیمت گذاری دستوری گفت: فرایند عرضه و تقاضا مکانیزم اصلی معاملات در بورس کالا است. بیش از 60 میلیون نفر در بورس اوراق بهادار مشارکت و سهامدارند که منافع آنها
کل زنجیره فولاد باید وارد بورس کالا شود/ خرید و فروش ها شفاف نیست
شده در یکی دو سال اخیر ساخت خانه کاهش پیدا کند؛ بازار پر التهاب فولاد باشد؛ چرا که به دلیل التهاب و نوسان قیمت فولاد، سازنده قادر به پیش بینی قیمت خرید بعدی نیست. وی افزود: قیمت فولاد وابسته به دو عامل است، عامل اول نرخ جهانی فولاد است و عامل دوم قیمت ارز در کشور. دلیل این وابستگی، صادراتی بودن فولاد است. بطور مثال اگر قیمت جهانی و صادراتی فولاد ایکس باشد، متقاضی داخلی نیز باید همان